quote:
Nunc schreef op 09 januari 2007 om 17:00:het je perfect aan de Wet houden heb ik tot nu toe iig altijd als 'onmogelijke opdracht' ervaren. Alleen Jezus deed dat. Betekent uiteraard niet dat we dan dus allemaal de sjaak zijn, juist omdat Jezus' heiligheid onze smerigheid verbergt.
Ik probeer altijd in de bijbelse termen te praten als er een bijbels onderwerp langskomt (om begripsverwarring te voorkomen) en dan zou ik het zo noemen: Jezus heeft onze smerigheid niet verborgen maar
weggedaan. Het verbergen van onze smerigheid associeer ik meer met het
bedekken van de overtredingen zoals in het OT het geval was.
quote:
mee eens, met de toevoeging dat 'gij zult niet doodslaan' niet op een heel directe manier op Jezus wijst, maar simpelweg de heiligheid van de Vader en diens rechtvaardige instellingen voor ons weergeeft. Dat soort dingen blijven dus gewoon staan.
Wat wordt er precies bedoeld met: de wet is een tuchtmeester/pedagoog geweest tot Christus?
Deze uitdrukking komt uit:
quote:
Galaten 3
23 Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. 24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus, opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wij niet meer onder de tuchtmeester.
De wet is er geweest - en wij waren onder de wet -
tot Christus is gekomen en we
uit geloof in Zijn werk gerechtvaardigd zouden worden.
En niet meer het:
wie dit doet zal daardoor leven. Zo was het in het OT vanaf de wet op de Sinai totdat Christus is gestorven en we door geloof gerechtvaardigd worden.
En dan zijn alle geboden door Jezus vervuld; Hij was de enige mens die volkomen aan al Gods eisen heeft voldaan.
En Hij is Degene die IN ons komt wonen. En als je vanuit die waarheid leeft, voldoe je aan Gods heilige eisen. Maar dat vergt nu
geloof DAT Hij in ons de wet vervult.
En het gebod 'Gij zult niet doodslaan' is door Christus vervuld op de manier van Mattheus 5.
En dat wil God door Christus ook in ons uitwerken. Dus de wet voedde ons op (je mag dit en dat niet, zo wil God het) totdat Christus is gekomen en Hij in ons werkt en zo de gelovige veranderd naar Zijn beeld.
quote:
en die situatie is eigenlijk niet zoveel anders nu als in de tijd van bv. koning David. Het beroep wat we doen op Gods barmhartigheid gaat via Jezus.
Met als crusiaal verschil dat onze zonden nu zijn weggedaan en niet alleen bedekt. (Zoals David het noemt in de Psalmen: welzalig de mens wiens zonden bedekt zijn.)
En verder dat voor de gelovige de zondige mens is weggedaan. Wij kunnen nu in het NT leven vanuit iets nieuws. En dat was in het OT niet zo. Daar was elke keer vergeving maar er moest elke keer geofferd worden.
Omdat wij nog in het vlees leven - ons lichaam dat onderworpen is aan de zonde, zondigen we toch nog steeds, maar wij hebben wel de mogelijkheid om door de Geest te leven. Vandaar dat Jezus zegt: Wie in Mij blijft draagt veel vrucht.
En daar ontbreekt het aan: we zijn niet altijd ' in Hem'.
quote:
Johannes gaat er in 1 Joh.1 anders ook nog steeds vanuit dat we niet perfect zijn hoor.
En dat zeg ik ook niet en vraag je dus ook hoe je het idee zou kunnen hebben dat als je niet meer onder de wet bent, je dus wel perfect en zonder zonde zou zijn?
quote:
Niet de Wet neemt ons gevangen, maar het afwezig zijn van Redding. De geboden zijn heilig en goed en het OT wordt niet voor niets door Paulus aanbevolen aan Timoteus om te onderwijzen.
Romeinen 7:6
maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar,
die ons gevangen hield,
Het OT laat je zien hoe God het wil maar ook hoe wij het steeds weer verprutsen (netzo als Israel steeds faalde, doen wij dat ook en we nemen zo graag zelf weer de touwtjes in handen) maar ook onderwijst het OT ons over de Here Jezus. De Schriften (Mozes en de profeten) getuigen van Mij zegt Jezus tegen de emmausgangers en tegen de Joden.
Ik zou hier niet van kunnen maken dat we de wet toch wel weer een plek moeten geven - Paulus waarschuwt er genoeg tegen dat je dan weer de gehele wet moet houden en buiten de genade komt te staan.
De geboden zijn heilig en goed en daarom is het wel waard daarbij te stil te staan. Niet om het weer te proberen. Daar hebben we een Ander voor die in ons werkt en ons veranderd als wij dat toestaan. Het wil niet zeggen dat wijzelf geheel willoos God aan het werk laten maar dat onze wil wordt ongevormd tot wat Hij wil.
Ach, sommige dingen kun je niet echt op papier zetten - het wordt er te theoretisch van.

quote:
Ik zie de vergissing al. Ik beweer niet dat we de Wet moeten houden omdat het de Wet is. We zijn inderdaad vrij, maar het is toch evident dat we nog steeds niet mogen moorden, stelen, overspel plegen etc. De verhouding van de Wet tot ons is anders (we zijn juridisch gezien 'dood voor de wet') maar God acht niet ineens andere dingen goed en slecht, en verwacht ook niet da wij nu ineens, wetend dat we vrij zijn, gaan lopen rotzooien en omdat we vrij zijn zijn eerdere regels (die niet meer juridisch voor ons gelden) gaan overtreden.
Mogen wij bij de zonde blijven opdat de genade toeneme? Gebruik die vrijheid niet als aanleiding voor het vlees maar laat je leiden door de Geest.
En dat is het m.i. dus: De Geest zal ons leiden in alle waarheid. En denk je dat de Geest wat anders aan ons duidelijk maakt als zijn de Gods wil voor ons dan dat de Wet ons zegt?
Als je je door de Geest laat leiden zul je niet doodslaan, niet ehctbreken, niet stelen, geen vals getuigenis spreken etc.
Maar daarvoor hoef ik de tien geboden niet meer te lezen en checken hoe het vandaag weer is gegaan wat betreft de wet.
We tappen ' uit een ander vaatje' om het zo maar te zeggen.
En de Wet komt van God, maar de Geest IS God.
Ik vind het een 'soort' niet-vertrouwen van God Zelf als je het niet aandurft alleen met de Geest in je (of: Christus in je) die je leidt om aan Hem gelijkvormig te worden.
De wet is de schaduw en Christus is de werkelijheid.
quote:
Vroeger als kind mocht je van je ouders ongetwijfeld niet met de voeten op tafel. Nu ben je volwassen en hebben je ouders een stuk minder inspraak in wat jij wel of niet mag, maar als je bij hen bent dan houdt je je toch aan de 'regel' dat je voeten niet op hun tafel gaan. Waarom? Niet omdat het 'verboden' is, maar omdat je weet dat ze vroeger die regel als wet hadden omdat zij het belangrijk achten.
Je doet je voeten nu niet meer op tafel vanwege de wet van je ouders, maar omdat je weet wat zij willen en je nu zo
opgevoed bent dat je dat soort dingen ook niet meer doet. Het is onvolwassen om je zo te gedragen maar je hebt geen tuchtmeester (de wet) meer nodig om je dat duidelijk te maken aan de hand van een lijstje van geboden.
Je weet het nu omdat je volwassen bent geworden. Je hebt dit alles geleerd en het gaat automatisch.
quote:
Wat Paulus hier zegt is toch echt gericht aan christenen en niet aan onrechtvaardige niet-christenen. De Wet is dus voor ons - als onderricht - nog steeds relevant.
Zie een quote hierboven die hierover gaat. Het OT is veel breder dan alleen de geboden en getuigt van Christus.
quote:
We kunnen niet zomaar blind op de Geest varen m.b.t. wat zonde is, anders zou Paulus de Wet (en de rest van het OT) niet aanbevelen voor dat doel.
De Geest overtuigt ons van zonde staat er in Johannes 16. Zelfs de wereld.
Christus is de overste leidsman en voleinder van ons geloof. De Geest leidt ons in de waarheid, we hebben de Geest der waarheid ontvangen. etc.
Lijkt mij genoeg om met de Geest van God genoegen te nemen.
quote:
ja, maar dan gelden dus de morele regels van de Wet in principe nog steeds. Niet dat we er dus onder leven, maar wel dat de Wet nog steeds aangeeft wat goed is.
Ja. Maar wij worden opgeroepen door de
Geest het spoor te houden:
Galaten 5
25 Indien wij door de Geest leven, laten wij ook door de Geest (er staaat niet:
door de wet) het spoor houden.
Dit hoofdstuk begint zo en handelt dan specifiek over de besnijdenis maar geeft aan dat zogauw je iets doet vanuit de wet, je weer buiten de genade staat. Je moet zelfs weer geheel aan de wet voldoen. (Al is de wet goed en heilig, je laat je toch ook niet meer besnijden? - zelfs niet uit dankbaarheid)
Men zdegt dan: maar ik wil de wet houden uit
dankbaarheid en niet om gerechtvaardigd te worden. Zo besneden deze gelovigen zich en waren misschien niet eens van plan om alle geboden weer te gaan hoouden. Maar Paulus zegt hier dat dat
het automatsiche gevolg is van het besnijden. Je bent het weer geheel te houden verplicht omdat je weer een stukje van de wet (de besnijdenis) terugpakt.
Galaten 5
1 Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft Christus ons vrijgemaakt.
Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen.2 Zie, ik, Paulus, zeg u: indien gij u laat besnijden, zal Christus u geen nut doen. 3 Nogmaals betuig ik aan ieder, die zich laat besnijden,
dat hij verplicht is de gehele wet na te komen. 4 Gij zijt los van Christus, als gij door de wet gerechtigheid verwacht; buiten de genade staat gij. 5
Wij immers verwachten door de Geest uit het geloof de gerechtigheid, waarop wij hopen. 6 Want in Christus Jezus vermag noch besnijdenis iets, noch onbesneden zijn,
maar geloof, door liefde werkende.
quote:
volgens mij zijn we het wel eens hier. De wet geeft wel aan hoe of wat, maar we worden niet door de wet behouden.

En toch heb ik aardig wat gereformeerden gesproken die onwillekeurig elke dag weer balen dat het niet gelukt is om de geboden - de wet, te houden, al is het uit dankbaarheid. Toch raken ze gefrustreerd dat het nog steeds niet lukt.
Als ik zondig (en dat is vaker dan ik wil) ben ik niet gefrustreerd op die manier. Ik zou willen meer van mezelf af te zien en door de Geest het spoor te houden.
Maar ik heb niet zoiets: Zie je wel, ik kan het
nog steeds niet- het is weer mislukt vandaag met de wet, dit en dit gebod heb ik weer overtreden.
Ik denk: zie je wel,
ik kan het idd niet. Waarom doe ik het nog steeds dan?
En dat is een andere insteek.