Geinige discussie...
Ik ben opgegroeid met Doom(2),Quake, etc.. en vond dat helemaal geweldig.
Ik heb eigenlijk niks meer dan Unreal/Unreal Tournament en Need for Speed3... en ik moet zeggen dat ik zelfs dat amper speel. De ene reden is tijd: geen tijd, ben nu getrouwd, vader en heb dus mijn handen vol aan andere "tijdverdrijven"...
Maar als ik dan terugkijk wat ik speelde en ook de opmerkingen van mijn vrouw over mijn huidige spellen eens laat inwerken, dan kom ik toch wel tot de volgende conclusie:
1. Ik kan niet geloven dat ik Doom(2) heb gespeeld.. omdat ik het zo leuk vond. Deze spellen (inclusief Quake1) zitten vol met satanische symbolen. Ik snap ook wel dat sommige mensen nu denken "ja, hoor.. komt weer zo'n figuur..", maar de bijbel zegt zelf om ver te blijven van zulke zaken. Je wordt beïnvloed... je raakt er aan gewend en DAT is het gevaar.
2. Unreal Tournament en dergelijke fps-en is erop gericht om je medemens af te knallen. Ik heb dat helemaal geweldig gevonden en heb dat dan ook menig uurtje gespeelt.. toen het nog niet online was, dus gewoon zelf tegen 'bots' of tegen vrienden via een netwerkje. Erg leuk, zweept je adreline gehalte lekker op! Maar denk er eens over na: wat doe je? Elkaar afknallen, en hoe bloederiger (uit elkaar spatten, afgerukte ledematen zien rondvliegen.. ) des te "leuker" is het! Ook al zijn het dan maar plaatjes, de plaatjes worden tegenwoordig steeds waarheidsgetrouwer. Je bent elkaar aan het afslachten... om maar punten te scoren. Hoe gekker, hoe leuker! Waar ben je mee bezig?
3. Ik speel nog wel eens Unreal.. en moet dan monsters afknallen. Vind ik nog wel door de beugel gaan (tja.. hoe bepaal je je eigen beugel?). Maar ook dat doe ik minder. Het gaat niet alleen om het knallen, maar ook om de sfeer in het spel, de spanning. Is dat gezond?
4. Tijd die je krijgt hier op deze aarde.. hoe vul je die in? Met uren fps-en of je bijbel eens te openen om te zien wat God je wilt laten zien over HEM? Waar ben je hier op aarde tenslotte voor....?
5. Niet alleen fps-en, maar ook andere zaken, zoals boeken en films geven ons eelt op onze ziel. En dat is niet altijd goed. Je leest/ziet iets bizars (een situatie) en je bent geschokt. (Waarom? Omdat het iets is dat niet normaal is). De volgende keer.. ben je dan ook zo geschokt.. of is het dan al minder? Kijk eens wat er uitkomt als film... het moet altijd NET iets 'harder' zijn als de vorige keer, anders verkoopt het niet. En als christen ben je al gauw blootgesteld hieraan... en wat doe je dan? Zeg je "ja, maar... ze deden toch niks?" of: "jamaar... je ziet toch niks?" of: "nou, zo kan het wel weer met dat gevloek.. " (4x) en ondertussen wel blijven kijken....
Wees dus bedacht....wees voorzichtig.