Auteur Topic: Heeft satan nu nog macht en zo ja, hoeveel?  (gelezen 6107 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Heeft satan nu nog macht en zo ja, hoeveel?
« Reactie #50 Gepost op: januari 18, 2007, 08:21:20 pm »

quote:

E-line schreef op 18 januari 2007 om 20:18:

[...]

Vóór Jezus' komst in ieder geval wel: denk aan hoe de duivel Job aanpakte: ‘Een verwoestende bliksem uit de hemel trof de schapen en geiten en de knechten, en het vuur verbrandde en verteerde allen. Ik ben als enige ontkomen om u te zeggen wat er gebeurd is.’  en 'Uw zonen en uw dochters zaten in het huis van hun oudste broer te eten en wijn te drinken. Maar plotseling werd het huis getroffen door een hevige storm uit de woestijn, zodat de vier muren instortten, en uw kinderen onder het puin bedolven werden en de dood vonden. Ik ben als enige ontkomen om u te zeggen wat er gebeurd is.’

Maar dat is meer persoonlijk tegen een persoon en zijn familie gericht. Mac's vraag gaat meer over het 'gewone' weer in het algemeen.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 18, 2007, 08:30:00 pm »
Hmm een storm uit de woestijn zal ook anderen getroffen hebben, dat zal waarschijnlijk niet een 'zeer plaatselijke storm' zijn geweest. Het zal niet meteen duidelijk zijn geweest voor de anderen die die storm meemaakten dat dit een andere storm was dan anders.
'Gewoon weer' in het 'algemeen' - ik zie in zijn bericht Tsunami's en andere grote opvallende verwoestende weersomstandigheden staan. We weten niet hoe groot die storm bij Job is geweest - het zal geen koel briesje zijn geweest...

Bamboo

• Panda voer
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 18, 2007, 09:11:16 pm »
@ Zijnkind.

Mooi gesproken. Ben het grotendeels met je eens. Een aantal dingen die je zegt heb ik moeite mee, maar dat wil niet zeggen dat JIJ het niet bij het rechte eind hebt.
Grappig dat je begon over het God danken voor mijn vrouw. Ja daar zeg je wat. Ik heb God meerdere keren bedankt voor mijn vrouw en niet alleen om wat ik al geschreven heb. Ons huwelijk heeft de afgelopen 2 jaar grote stormen ondergaan, maar de wind is nu weer gaan liggen. Ook in het huwelijk ligt de satan op de loer. Simpel en alleen omdat het huwelijk hem niet aanstaat. Het is een 'heilig' instituut voor God en dus voor de duivel een gruwel en zal hij er alles aan doen om het huwelijk kapot te maken. Ook bij gelovigen. Hij ligt op de loer en probeert je te pakken als je het zwakst bent. Juist dan is het vasthouden en vertrouwen in God dat wat je nodig hebt. Geloof me ik spreek uit ervaring. Ben er nog niet uit, in de zin van of het echt zo is, maar ik denk dat God mijn huwelijk heeft gered door ons kracht en wijsheid te geven. En wij zijn heel diep gegaan.
Thanx voor je wijze woorden. Vond dat je goed en grondig op mijn post in bent gegaan en hebt onderbouwd met goede uitspraken.  d:)b
Openbaring 22:7

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 19, 2007, 12:27:23 am »

quote:

Pooh schreef op 18 januari 2007 om 18:09:

[...]

Laat ik me aansluiten bij de Catechismus:

[...]

Wat wil je nog meer?
Een serieuze reaktie.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 19, 2007, 12:29:27 am »

quote:

E-line schreef op 18 januari 2007 om 20:18:

[...]

Vóór Jezus' komst in ieder geval wel: denk aan hoe de duivel Job aanpakte: ‘Een verwoestende bliksem uit de hemel trof de schapen en geiten en de knechten, en het vuur verbrandde en verteerde allen. Ik ben als enige ontkomen om u te zeggen wat er gebeurd is.’  en 'Uw zonen en uw dochters zaten in het huis van hun oudste broer te eten en wijn te drinken. Maar plotseling werd het huis getroffen door een hevige storm uit de woestijn, zodat de vier muren instortten, en uw kinderen onder het puin bedolven werden en de dood vonden. Ik ben als enige ontkomen om u te zeggen wat er gebeurd is.’

Volgens mij deed God dat:

Job 2
1 Toen de leden van het hemelse hof hun opwachting bij de Heer gingen maken, ging Satan weer met hen mee. 2 ‘Waar ben je geweest?’ vroeg de Heer aan hem. Satan antwoordde: ‘Ik heb rondgezworven over de aarde.’ 3 ‘Heb je ook gelet op mijn dienaar Job?’ vroeg de Heer. ‘Er is geen tweede zoals hij op aarde. Hij is eerlijk en oprecht, heeft ontzag voor mij en gaat het kwaad uit de weg. Zijn gedrag is nog altijd even onberispelijk, zelfs nadat je mij ertoe gebracht hebt hem zonder enige aanleiding te ruïneren.’

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 19, 2007, 12:43:18 am »
Over die storm, stel dat je iets wonderlijks met een woordenschat moet omschrijven die niet toereikend is.

Ik zie hier 2 duidelijke voorbeelden van in het Oude Testament.
Het manna: het wordt op allerlei mogelijke manieren omschreven, zoals het lijkt een beetje hierop, het is zacht, het is er niet op de sabbath enzovoort, en je weet  gewoon door hoe ze het her en der omschrijven, dat het geen gewoon brood is maar toch noemen ze het gemakshalve soms zo.

Verder is er ook een geval waar een "wind" allerlei kwakkels doet aankomen in de legerplaats van het volk Israël. Dit kan ook weer geen gewone wind zijn, omdat de vlieghoogte van al die kwakkels 2 el boven de grond is (1 meter, en het zou dan evt verband kunnen houden met de Ark des Verbonds). Je weet hoe hard een wind moet zijn wil die allemaal vogels aan doen komen waaien. Dan zouden die tenten zijn weggewaaid dus ook dit zal wel weer geen gewone "wind" zijn geweest. Dit gedraagt zich namelijk niet volgens de natuurwetten over wind en het trekt levende wezens naar de legerplaats toe. Ik ben dus geneigd hievoor het woord "energie" te lezen. Net als dat "adem" = "levensenergie", of "licht".

Dus die storm... Wie weet kan je nog wel wat van de bijbel opsteken aan NIEUWIGHEDEN als je die niet ombuigt naar wat je al wist, wat voor belerende functie heeft de bijbel dan nog als we er niks nieuws van willen leren dan wat we al eerder ook dachten te verklaren?

Groetjes Wouter