Auteur Topic: ik weet het allemaal even niet meer (advies gevraagd)  (gelezen 5893 keer)

Liselot

• Bekijk profiel
ik weet het allemaal even niet meer (advies gevraagd)
« Gepost op: januari 15, 2007, 05:28:52 pm »
Wat doe je als je merkt dat het geloof van je man binnen de vrijgemaakte kerk aan het doodbloeden is? Stilstand is achteruitgang. En ik snap precies wat hij bedoeld en wat hij voelt. Gisteren weer een geweldige 'geschiedenisles' gehad, maar niks meegekregen waarvan ik kan zeggen dat het is blijven hangen en dat ik het in het dagelijks leven praktisch kan toepassen, en op een enkele keer na dan is dit week in week uit het geval.
Ikzelf ben van jongs af aan vrijgemaakt opgevoed. Mijn man is ongelovig opgevoed maar was al voor onze verkeringstijd bezig met het christelijk geloof. Hij heeft indertijd de alfa cursus gevolgd en later catechesatie en heeft belijdenis gedaan voor dat wij trouwden. Inmiddels hebben we een paar kinderen en ik ben heel bang dat als ik kosten wat kost mijn hakken in het zand zet binnen de gemeente waar we nu kerken, puur en alleen omdat het om een vrijgemaakte gemeente gaat, de rest van ons gezin hier min of meer aan wordt opgeofferd voor wat betreft de geloofsopvoeding en dan ben ik mijn doel wel behoorlijk voorbij geschoten en heeft het om principiele reden vrijgemaakt blijven een hele dure prijs.
Wij kerken in een kleine, wat oudere gemeente, waar niet veel extra's mogelijk is. Er zijn weinig kinderen in de leeftijd van onze kinderen dus die aansluiting is ook niet al te best voor hen. Er zijn in de loop van de jaren behoorlijk wat onttrekkingen geweest binnen onze gemeente. Grotendeels omdat ze zijn overgestapt naar evangelische gemeentes, maar ook een aantal die zijn overgestapt naar de 'nieuwe vrijgemaakten' Er zijn een aantal mensen die ook wel veranderingen willen, alleen het grootste gedeelte vind het goed zoals het is (al zijn er ook bij die uit principe nog steeds niet meezingen met het liedboek en de 90 nieuwe gezangen) en de kerkenraad volgt grootdeels die lijn, omdat dat de mensen zijn die in ieder geval 2 keer elke zondag in de kerk zitten. Die uitleg is mij in elk geval gegeven.
Ik heb die voeding voor mijn geloof ook nodig en ik merk, juist doordat er weinig extra's mogelijk is hier, dat ik mijn kop ook steeds meer laat hangen met het gevoel van: dit is as good as it gets. Niet bevorderlijk voor mijn eigen geloofsgroei in elk geval.

Ik heb de Here mijn vragen ook voorgelegd en hem gevraagd om mij mijn plaats te wijzen, en ook of Hij Satan hierin geen ruimte wil geven.  En verder ben ik aan het bidden, bidden, bidden.
Als je op dit moment in mijn hart kijkt zou ik het liefst een hele nieuwe start ergens maken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want waar ga je dan naartoe. Ik overweeg op dit moment om een aantal keer de Christelijk geref kerk te bezoeken.
Een andere gemeente dus misschien, maar welke dan? Ik wil me bijv niet aansluiten bij een PKN gemeente bijv. puur omdat in de ene gemeente de bijbel goed word nageleefd, maar er ook kerken zijn waar dat niet het geval is.
Hoe belangrijk vinden jullie het om specifiek vrijgemaakt te zijn? En is bijv het bezoeken van een evanglische kerk voor jullie not done?

Hou me ten goede, ik weet dat er ook binnen de gkv kerken zijn die wel moderner zijn en de ene predikant is de andere niet maar ik ben verbonden aan deze gemeente en ik kan met geen mogelijkheid zeggen hoeveel jaar nog, maar ik ben heel bang dat als ik nog 10 jaar wacht mijn gezin voor wat betreft het geloof als los zand is en dan heeft de belofte die wij hebben gedaan bij het dopen weinig uitgehaald. Geloof overbrengen is toch ook voor een groot deel het voorleven in het geloof en zoals het er nu aan toe gaat is dat weinig enthousiast.
Overigens heeft mijn man dit ook voorgelegd tijdens een ouderlingenbezoek, of de preken meer praktisch kunnen zijn en dat zou worden doorgegeven maar er is niets anders geworden.
Ik vind mijn verhaal behoorlijk rommelig geworden en sommige dingen had ik iets anders willen formuleren maar ik wist niet precies hoe dus ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

bedankt, Liselot
Liselot

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2007, 05:41:04 pm »
offtopic:Schopje van WEB naar CZDP

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2007, 05:42:54 pm »
Je probleem lijkt me universeler dan de vrijgemaakten, maar vanuit mijn eigen kerk heb je aan mijn oplossingen niet zoveel, daarvoor verschillen de kerken te veel. Ik wens je heel veel sterkte toe, en het vermogen Gods leiding te verstaan.

Voorzover mijn antwoorden op je concrete vragen nut hebben:

- Voor mij is het volstrekt wezenlijk om tot de specifieke kerk te behoren waartoe ik behoor. Overstappen naar een andere kerk zou in mijn geloof neerkomen op Christus de rug toe keren.
- Het bezoeken van andere kerken, waaronder evangelische kerken, vind ik geen probleem. Maar alleen vanwege specifieke redenen, of op uitnodiging om als gast en "toeschouwer" eens te komen kennis maken. Deelnemen aan een viering van evangelischen is voor mij niet anders dan deelnemen aan het middaggebed in de moskee: no way.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 15, 2007, 06:25:13 pm »

quote:

Liselot schreef op 15 januari 2007 om 17:28:
Wat doe je als je merkt dat het geloof van je man binnen de vrijgemaakte kerk aan het doodbloeden is? Stilstand is achteruitgang. En ik snap precies wat hij bedoeld en wat hij voelt.
[...]
Duidelijk waar jullie mee zitten en goed dat je je daar niet ' bij neer legt'  maar er wat aan wil doen - al weet je niet goed wat en is dat moeilijk.

quote:

Ik heb de Here mijn vragen ook voorgelegd en hem gevraagd om mij mijn plaats te wijzen, en ook of Hij Satan hierin geen ruimte wil geven.  En verder ben ik aan het bidden, bidden, bidden.
Als je op dit moment in mijn hart kijkt zou ik het liefst een hele nieuwe start ergens maken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want waar ga je dan naartoe. Ik overweeg op dit moment om een aantal keer de Christelijk geref kerk te bezoeken.
Een andere gemeente dus misschien, maar welke dan? Ik wil me bijv niet aansluiten bij een PKN gemeente bijv. puur omdat in de ene gemeente de bijbel goed word nageleefd, maar er ook kerken zijn waar dat niet het geval is.
Hoe belangrijk vinden jullie het om specifiek vrijgemaakt te zijn? En is bijv het bezoeken van een evanglische kerk voor jullie not done?

Het spreekt me aan dat je de Heer om raad vraagt en ook Hem vraagt of Hij je wil behoeden voor de invloed van Satan.
Je motieven zijn heel belangrijk en soms moet je idd keuzes maken op dit gebied.
Wat ik als buitenstaander ervan kan zeggen is dat het voor jou misschien de meest logische weg is om te kijken bij de Chr. Gereformeerden. Hiermee zijn toch al bepaalde banden aangegaan door de GKV?
Je hebt dan niet het probleem dat er over bepaalde zaken toch heel anders wordt gedacht. Er zijn natuurlijk verschillen maar theologisch gezien is daar dezelfde overtuiging wat betreft kinderdoop / verbond en visie op je leven als christen en etc.
Ga je bij een evangelische gemeente kijken, liggen hier wel meer verschillen o.a. wat betreft de doop en de toekomstvisie.

Bespreek dit ook met je man en neem er tijd voor. Ga uitgebreid kijken bij (een) ander gemeente(s)
Je moet beiden de overtuiging en de bevestiging krijgen dat een bepaalde stap die jullie nemen, goed is.

Wat ikzelf belangrijk zou vinden is ook dat je proeft dat de mensen oprecht met God willen leven dit uitstralen naar anderen toe.

(Vraag gerust verder - een antwoord is nooit direct helemaal af bij een onderwerp als dit
En ik ben zelf trouwens niet vrijgemaakt, maar die zullen vast ook nog wel reageren :) ))
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 15, 2007, 06:47:48 pm »
Hoi Liselot,

Al lezende vroeg ik me af waar het verslechteren van de relatie met God nu werkelijk door komt. Kan de gemeente zijn maar misschien zit het basaler mis? Ik vraag dat omdat in het laatste geval een verkassing naar een andere gemeente alleen maar een teleurstelling zal blijken. Ikzelf kerk in een jonge en tamelijk progressieve gkv maar ook hier is er uit (en in) stroom in diverse richtingen.

Belangrijk is dus je motivatie. Maar ook hoe je je eigen geloofsgroei in een gemeente wilt vorm geven. Essentieel daarbij is aansluiting bij de leden. Dat kan lastig zijn als er (bijna) niemand in dezelfde situatie of leeftijd is. Hoeft niet.

Mocht je een andere gemeente gaan zoeken dan heeft P&A al goed advies gegeven denk ik. CGK en NGK komen het meest in aanmerking denk ik maar waarom zou je niet de plaatselijke pkn bezoeken? Eerst kijken en dan pas oordelen zou ik zeggen.

Veel wijsheid gewenst!
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2007, 06:48:44 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 15, 2007, 08:40:53 pm »
Mijn ouders zaten vroeger in een vrijwel dode (Hervormde) kerk, die hebben het anders opgelost. Ze zijn altijd in die kerk gebleven, maar hebben zicht buiten de kerk om laten 'voeden'.

Zo zaten mijn ouders op een niet-kerkelijk gebonden bijbelstudie/bid groep, zat ik als kind op een kinderclub van de vergadering van gelovigen; en zat ik als tiener op een pinkster- tienerclub. Pas rond mijn 18e werd ik weer eens een beetje gevoed in mijn eigen kerk, op een groeigroep.

Dus, koppel het lid-van-een-kerk-zijn niet 1 op 1 aan gevoed worden; tenminste, als je denkt nog iets in die kerk te kunnen betekenen. Als je het idee hebt dat die kerk domweg een dood paard is waar zelfs God nog geen leven meer in kan blazen, ga dan weg en zoek ergens anders een kerk. Maar anders kun je op deze manier redelijk goed in je kerk blijven en niet verpieteren. Voor mijn ouders is er veel zegen geweest en zijn er een hoop dingen verandert in de kerk, juist omdat zij energie ervoor bleven houden!

Verder vind ik het goed dat je het hier zo durft te zeggen, en ervoor bid!
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2007, 08:42:15 pm door Zwever »
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 15, 2007, 10:26:20 pm »

quote:

Wat doe je als je merkt dat het geloof van je man binnen de vrijgemaakte kerk aan het doodbloeden is? Stilstand is achteruitgang. En ik snap precies wat hij bedoeld en wat hij ..............................................................anders geworden.
Ik vind mijn verhaal behoorlijk rommelig geworden en sommige dingen had ik iets anders willen formuleren maar ik wist niet precies hoe dus ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

bedankt, Liselot

Liselot,

Je schrijft heel wat, maar ook weer weinig. Dat bedoel ik niet verkeerd, maar dat bedoel ik als lezer die je boodschap wil verstaan.

In de eerste plaats is het NIET mijn bedoeling met mijn reactie jou te bewegen naar een andere gemeente. Naar aanlelding van je stuk zijn wel een aantal vragen te stellen die je misschien deels hier kunt beantwoorden en deels voor jezelf.

Ik zet mijn vragen voor en aan jou even op een rijtje:

Hoelang zitten jullie al met dat "dubbele" gevoel in de diensten.
Komt dat dubbele gevoel voort uit een in de tijd gegroeide kritischer houding of is dat beinvloed door omgevingsfactoren en ontwikkelingen binnen de GKV
Kom je uit een diepgeworteld GKV-gezin en hoe heeft dat jou beinvloed
Je schrijft dat je begrijpt wat je man voelt, kun je dat eens nader omschrijven.
Je mist toepassing in de preek, welke toepassing verwacht je, kun je een voorbeeld geven
Wat maakt dat je vecht met het gevoel wel of niet principieel vrijgemaakt te willen blijven
Kun je eens wat breder omschrijven hoe je de gemeentebeleving van de meerderheid ervaart en wat je veranderd zou willen zien, heel concreet
Hoe zie jij op welke wijze je tot persoonlijke geloofsgroei kan komen, kun je eens omschrijven hoe je daar nu invulling aangeeft en wat je van de gemeente verwacht
waaruit zou een levend geloof naar jou mening wel en niet moeten en kunnen blijken
Zijn er zaken die tussen jou en God instaan betreffende deze kwestie, concreet: staan je persoonlijke emotie, onrust en "tegengevoelens" in verhouding met de genoemde vruchten uit galaten 5?
Als je moeite hebt met de PKN, waarom dan die vraag over evangelische gemeentes. Ook daar zijn principiele verschillen t.o.v. het vrijgemaakte / gereformeerde.
Trekt je iets in het evangelische aan, maar weerhoud je bijvoorbeeld een deel van hun leer? Dat kan ik me best voorstellen als ex-vrijgemaakte hoor en is niet gek.
Hoe geven jullie dagelijks invulling aan je persoonlijke geloofsleven als individu, echtpaar en gezin? Durf je dat te omschrijven?
Misschien een hele gekke vraag tot slot, wat is je beeld van God in relatie tot jou persoonlijk en jullie gezin in het algemeen en ook met betrekking tot deze kwestie. Wat verwacht je van God.

Ben erg benieuwd naar je antwoorden....

:)
« Laatst bewerkt op: januari 15, 2007, 10:39:19 pm door grondig christelijk »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2007, 12:28:56 am »

quote:

Wat doe je als je merkt dat het geloof van je man binnen de vrijgemaakte kerk aan het doodbloeden is? Stilstand is achteruitgang. En ik snap precies wat hij bedoeld en wat hij voelt. Gisteren weer een geweldige 'geschiedenisles' gehad, maar niks meegekregen waarvan ik kan zeggen dat het is blijven hangen en dat ikhet in het dagelijks leven praktisch kan toepassen, en op een enkele keer na dan is dit week in week uit het geval.
ikzelf ben van jongs af aan vrijgemaakt opgevoed. Mijn man is ongelovig opgevoed maar was al voor onze verkeringstijd bezig met het christelijk geloof. Hij heeft indertijd de alfa cursus gevolgd en later catechesatie en heeft belijdenis gedaan voor dat wij trouwden. Inmiddels hebben we een paar kinderen en ik ben heel bang dat als ik kosten wat kost mijn hakken in het zand zet binnen de gemeente waar we nu kerken, puur en alleen omdat het om een vrijgemaakte gemeente gaat, de rest van ons gezin hier min of meer aan wordt opgeofferd voor wat betreft de geloofsopvoeding en dan ben ik mijn doel wel behoorlijk voorbij geschoten en heeft het om principiele reden vrijgemaakt blijven een hele dure prijs.
Wij kerken in een kleine, wat oudere gemeente, waar niet veel extra's mogelijk is. Er zijn weinig kinderen in de leeftijd van onze kinderen dus die aansluiting is ook niet al te best voor hen. Er zijn in de loop van de jaren behoorlijk wat onttrekkingen geweest binnen onze gemeente. Grotendeels omdat ze zijn overgestapt naar evangelische gemeentes, maar ook een aantal die zijn overgestapt naar de 'nieuwe vrijgemaakten' Er zijn een aantal mensen die ook wel veranderingen willen, alleen het grootste gedeelte vind het goed zoals het is (al zijn er ook bij die uit principe nog steeds niet meezingen met het liedboek en de 90 nieuwe gezangen) en de kerkenraad volgt grootdeels die lijn, omdat dat de mensen zijn die in ieder geval 2 keer elke zondag in de kerk zitten. Die uitleg is mij in elk geval gegeven.
ik heb die voeding voor mijn geloof ook nodig en ik merk, juist doordat er weinig extra's mogelijk is hier, dat ik mijn kop ook steeds meer laat hangen met het gevoel van: dit is as good as it gets. Niet bevorderlijk voor mijn eigen geloofsgroei in elk geval.

ikheb de Here mijn vragen ook voorgelegd en hem gevraagd om mij mijn plaats te wijzen, en ook of Hij Satan hierin geen ruimte wil geven.  En verder ben ik aan het bidden, bidden, bidden.
Als je op dit moment in mijn hart kijkt zou ik het liefst een hele nieuwe start ergens maken, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want waar ga je dan naartoe. ik overweeg op dit moment om een aantal keer de Christelijk geref kerk te bezoeken.
Een andere gemeente dus misschien, maar welke dan? ik wil me bijv niet aansluiten bij een PKN gemeente bijv. puur omdat in de ene gemeente de bijbel goed word nageleefd, maar er ook kerken zijn waar dat niet het geval is.

Hou me ten goede, ik weet dat er ook binnen de gkv kerken zijn die wel moderner zijn en de ene predikant is de andere niet maar ik ben verbonden aan deze gemeente en ik kan met geen mogelijkheid zeggen hoeveel jaar nog, maar ik ben heel bang dat als ik nog 10 jaar wacht mijn gezin voor wat betreft het geloof als los zand is en dan heeft de belofte die wij hebben gedaan bij het dopen weinig uitgehaald. Geloof overbrengen is toch ook voor een groot deel het voorleven in het geloof en zoals het er nu aan toe gaat is dat weinig enthousiast.
Overigens heeft mijn man dit ook voorgelegd tijdens een ouderlingenbezoek, of de preken meer praktisch kunnen zijn en dat zou worden doorgegeven maar er is niets anders geworden.
ik vind mijn verhaal behoorlijk rommelig geworden en sommige dingen had ik iets anders willen formuleren maar ik wist niet precies hoe dus ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

bedankt, Liselot

Hoi Liselot.
Ik ben zo vrij geweest om je ikken even vet te maken en ontdekte dat er erg veel ik in zit.
Persoonlijk gezegd: zoek niet het ik maar het CHRISTUS.
Wat vraagt HIJ van je? Waarom sta jij in DIE gemeente (al dan niet GKV, een WARE kerk is kerk van CHRISTUS) en welke uitdagingen legt HIJ voor je neer?
Denk niet vanuit het ik maar vanuit CHRISTUS.
Vertaal je eigen verhaal eens door ik te vervangen door Christus zag dat ik....
Wat valt je dan op? Welke roeping (kan best zijn dat JIJ voor HEM een aanleiding bent in de gemeente om Zijn Weg weer te gaan?????)zie je dan?
Zoek niet de breuk maar de Heiland zou ik zeggen (met mijn excuses voor het ik...)
Rest ij je in mijn hart waar het gebed is mee te nemen
Mail me maar als je wat wilt weten

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2007, 09:30:55 am »
Modbreak:
Blijf even on-topic graag. Off-topic bericht verwijderd.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 09:31:07 am door Pooh »

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 16, 2007, 06:09:39 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 januari 2007 om 00:28:
[...]

Hoi Liselot.
Ik ben zo vrij geweest om je ikken even vet te maken en ontdekte dat er erg veel ik in zit.
Persoonlijk gezegd: zoek niet het ik maar het CHRISTUS.
Wat vraagt HIJ van je? Waarom sta jij in DIE gemeente (al dan niet GKV, een WARE kerk is kerk van CHRISTUS) en welke uitdagingen legt HIJ voor je neer?
Denk niet vanuit het ik maar vanuit CHRISTUS.
Vertaal je eigen verhaal eens door ik te vervangen door Christus zag dat ik....
Wat valt je dan op? Welke roeping (kan best zijn dat JIJ voor HEM een aanleiding bent in de gemeente om Zijn Weg weer te gaan?????)zie je dan?
Zoek niet de breuk maar de Heiland zou ik zeggen (met mijn excuses voor het ik...)
Rest ij je in mijn hart waar het gebed is mee te nemen
sorry, maar wat wil je hiermee zeggen? Je lijkt te suggereren dat liselot veel te ik-gericht is, egoistisch misschien. Maar kun je dat aan tonen door het aantal 'ikken' te tellen!? Liselot schrijft een persoonlijk verhaal, maar je proeft door alles heen dat ze zoekt naar de wil van God en naar het heil van haar gezin. Zoals elke goede echtgenoot en ouder zou moeten doen. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik zie niet in hoe jouw vragen liselot concreet verder kunnen helpen.

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 16, 2007, 06:19:47 pm »
Beste Liselot,

als ik jouw verhaal lees, lijkt het me logisch om ergens anders te gaan kijken en al biddend een beslissing te nemen over waar je bij wilt horen.
Het is mooi dat je zo gehecht bent aan je kerk. Maar het gaat om het koninkrijk van God, om Jezus leren navolgen. Dat is veel wezenlijker als van welke kerk je lid bent. Als je zorgen over je gezin terecht zijn, als het echt zo is dat de tradities in je kerk het zicht op Jezus wegnemen, als jij en je gezinsleden niet meer gevoed worden. Lijkt het me wijs om te overwegen om een andere kerk te zoeken.
Zoals je schrijft lijkt het overigens wel alsof het puur van jou afhangt. Dat jij een keuze maakt om een andere kerk op te zoeken en dat je man en kinderen dan vanzelf wel volgen. Het lijkt wel of jij (die christelijk bent opgevoed) in het geloof de leiding hebt gehouden over je man. Probeer hem uit te dagen om met je mee te bidden en te denken, om ook zijn verantwoordelijkheid te nemen voor jullie problemen met jullie gemeente.

Liselot

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2007, 06:52:25 pm »
Lieve allemaal,

In de eerste plaats heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen om hierop in te gaan zo goed als mogelijk. Ik was al begonnen, maar deed 'iets' waardoor alles ineens wegwas, dus helaas nieuwe start maar weer. Ik begin met het beantwoorden van de vragen van Grondig Christelijk. Jij stelt een aantal heel rake vragen, ik vind je in elk geval heel scherp en ik beantwoorde ze hopelijk 1 voor 1. Komtie:

quote:

grondig christelijk schreef op 15 januari 2007 om 22:26:
[...]

*1 Hoelang zitten jullie al met dat "dubbele" gevoel in de diensten.

Inmiddels een paar jaar, met periodes ertussen dat ik er veel minder moeite mee had. Mijn man heeft zich nooit echt thuis gevoeld binnen de GKV, maar ik zie het de laatste tijd heel erg verslechteren en dat maakt me angstig.

*2) Komt dat dubbele gevoel voort uit een in de tijd gegroeide kritischer houding of is dat beinvloed door omgevingsfactoren en ontwikkelingen binnen de GKV

Beiden denk ik. De ontwikkelingen van de afgelopen tijd binnen de GKV zijn helaas niet onze kerkdeur voorbij gegaan. En nog steeds zijn er mensen binnen onze gemeente die heel conservatief denken en bij elke kleine verandering protestbrieven schrijven aan de kerkraad. Het is niet zozeer de kerkraad die niet in is voor veranderingen, maar ze voelen zich erg gebonden. Waarschijnlijk deels omdat de afgelopen jaren in dit kader niet erg prettig zijn verlopen en ze wellicht bang zijn voor verdere leegloop.
Als ik het ND lees zie ik ook steeds meer dat er een groep is die wel zucht naar vernieuwing heeft. Ik hoor daar dus veel meer bij. Binnen de gemeente waar wij nu lid van zijn is dit eigenlijk iets wat onmogelijk is, of in elk geval lijkt te zijn. En ik zie het op zijn minst de komende 10 jaar niet snel veranderen.

3*)Kom je uit een diepgeworteld GKV-gezin en hoe heeft dat jou beinvloed

Ja, dat wil zeggen mijn moeder is echt diepgeworteld vrijgemaakt. Altijd al geweest. Weinig ruimte voor andere meningen. Ze is geen nieuwe vrijgemaakte, daar is ze ook op tegen, maar ze verwacht wel dat ik vrijgemaakt ben en blijf en dat steekt ze niet onder stoelen of banken. Mijn ouders zijn een paar jaar terug gescheiden en mijn vader is lid geworden van een Pkn gemeente. Hij is katholiek opgevoed en later via mijn moeder bij de GVK gekomen. De invloed van mijn moeder is op mij eigenlijk voor het mooie nog steeds te groot.

4*)Je schrijft dat je begrijpt wat je man voelt, kun je dat eens nader omschrijven.

Ik begrijp dat het hem niet voed en dus niet leeft. Hij heeft, juist omdat hij 'pas' 10 jaar lid is van onze kerk (en ongeveer 13 jaar bezig met het christelijk geloof), veel meer nog dan ik de behoefte aan handvaten: Een praktische kapstok waar hij zijn christenzijn door de weeks verder in kan ontwikkelen. De droogheid en het eindeloos herhalen van de israelische geschiedenis werken voor hem niet motiverend. Tuurlijk, deels heel belangrijk om het in een bepaalde context te zetten, maar er is meer. En als 95% uit geschiedenis bestaat blijft er weinig over voor het praktische hier en nu. Dan krijgt hij het gevoel dat hij voor niks in de kerk zat. Ik snap hem wel. Deels ervaar ik het zelf ook zo. Ik weet alleen vanuit mijn opvoeding, dat ik niet alleen voor mezelf naar de kerk ga, maar ook om God te eren en te dienen. Ook hier geld dus weer: was ik alleen, dan zou er niet zo'n probleem zijn. Maar ik ben niet alleen en ik heb naast het christen zijn, ook de taak om naar mijn man om te zien. Dat verwaarlozen kan ik , juist ook naar God toe, niet verantwoorden. Tuurlijk, als hij echt helemaal niks van God wil weten, dan rest er niks dan alleen maar voor hem te bidden of God hem wil bekeren en verder mijn eigen plan te trekken. Maar dit is nu juist (nog) niet het geval. Hij ís christen, ookal denkt hij met zijn achtergrond over een aantal dingen veel makkelijker dan een gemiddeld vrijgemaakte iemand die van kleins af aan al vrijgemaakt was, maar ook daarin moet hij kans krijgen om te groeien en te ontwikkelen en ik wil hem daarbij helpen. Op dit moment kan ik dat dus niet.

5*)Je mist toepassing in de preek, welke toepassing verwacht je, kun je een voorbeeld geven
Volgens mij kun je het antwoord hierop redelijk halen uit het antwoord op vraag 4, zoniet dan laat je het maar weten.

6*)Wat maakt dat je vecht met het gevoel wel of niet principieel vrijgemaakt te willen blijven

Tja het woord principieel is voor mij persoonlijk niet helemaal op zijn plaats denk ik.  Ik wil ergens bij horen waar ik met mijn hart en mijn ziel God kan dienen en dat mis ik nu. Voor mij is het veel principieler of God blij met mij kan zijn als Zijn kind. En ik weet ook dat ik het nooit goed genoeg zal kunnen doen, maar ik wil een warm christen zijn en niet een lauwe. Ik heb veel kennissen en vrienden binnen de evangelische hoek. En ik verwonder me steeds weer hoe die groeien. Dat verlangen heb ik heel diep in mij.
Wat mij bij de GKV op dit moment houd zijn toch uiteindelijk voornamelijk mensen. Klinkt gek eigenlijk. Maar ik voel dat ik niet zomaar een gemeente op mag geven. Ook dit is Gods gemeente en niet een paar ouwe schoenen die je zomaar even bij de vuilnis dropt. Er zijn mensen, ook binnen deze gemeente waarvan ik weet dat ze het echt goed met ons voorhebben en waar ik ook echt van kan zeggen dat ik van ze houd en dat ze van ons houden. Ook mensen waar ik veel minder contact mee heb, maar dat geeft niet, ook dat hoort erbij.
Daarnaast de druk die mijn moeder er toch, bewust of onbewust op legt. En last but not least, maar dat is een hele andere discussie, de kinderdoop/volwassendoop. Ik heb daar ook mijn vragen over, alleen daar wil ik nu eigenlijk niet teveel op ingaan omdat dat een discussie van heel andere aard is.

7*)Kun je eens wat breder omschrijven hoe je de gemeentebeleving van de meerderheid ervaart en wat je veranderd zou willen zien, heel concreet

Tja, blijdschap is iets wat er in de eerste instantie in mijn hoofd opkomt. Dat is wat ik mis. en ik zeg hier mee dus niet dat de mensen binnen de gemeente niet blij zijn met en in hun geloof. Ik mis persoonlijk alleen een bepaalde uitlaatklep. In onze gemeente zijn er nog steeds mensen die het groene kerkboekje boycotten om maar één voorbeeld te noemen. Die willen alleen maar psalmen zingen. Het heeft lang geduurd voor wij overgingen op het gezangenboek, andere kerken waren al ik weet niet hoeveel verder hierin. Oke, de meerderheid zingt wel mee, maar toch drukt het een stempel op de liturgie binnen de eredienst. Ik zou wat meer ruimte willen, omdat ik geloof dat het een prachtige manier is om God te loven en prijzen. Over de preken heb ik al het nodige uitgelegd. Ik hoop dat je daar genoeg aan hebt voor nu. En de gemeentebeleving, wat bedoel je daar precies mee?

8*)Hoe zie jij op welke wijze je tot persoonlijke geloofsgroei kan komen, kun je eens omschrijven hoe je daar nu invulling aangeeft en wat je van de gemeente verwacht

Voor mijzelf is zingen een hele belangrijke manier om contact met God te hebben. Een lied kan me soms veel meer raken dan wat dan ook. Bidden, op de manier zoals de meesten bidden en soms is een lied ook een gebed. Bijbelstudie. Het gaan naar kerkdiensten zou er ook een van moeten zijn. Soms is het dat dus ook, maar heel vaak mis ik dus die elementen waar ik hiervoor al over schreef. Tja wat ik van de gemeente verwacht is moeilijk. Wat heb ik te verwachten? Ik ben maar één persoon binnen die gemeente en ik ga ervan uit dat iedereen daar in de eerste plaats weer anders zit. Iets wat mij raakt kan een ander totaal ontgaan en andersom.

9*)waaruit zou een levend geloof naar jou mening wel en niet moeten en kunnen blijken

Uit een levende relatie met God in de eerste plaats. Ik geloof niet dat het me daar op dit moment aan ontbreekt, alhoewel ik wel de 'heuvels en dalen' in mijn geloofsleven ken. Maar geloof is levend en dus horen daar zowel de heuvels in als de dalen, hoe moeilijk dat soms ook is. Echt een geloofscrisis heb ik eigenlijk nog nooit gehad. Hij is er altijd, wat er ook gebeurd! Voor mij is dat besef al een teken van een geloof dat leeft.

10*)Zijn er zaken die tussen jou en God instaan betreffende deze kwestie, concreet: staan je persoonlijke emotie, onrust en "tegengevoelens" in verhouding met de genoemde vruchten uit galaten 5?

'Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing'.
Hmmm moeilijk, omdat er altijd wel een draai te vinden is waarin het negatief uitkomt, maar ook positief. Liefde: ik heb de mensen binnen de gemeente echt wel lief, maar is mijn moeite hebben met het behoudende dan weer een gebrek aan liefde? Vreugde, ik heb echt vreugde in mijn geloof, maar ik heb weer moeite met vreugde binnen de kerkdiensten (alhoewel, geloof het of niet, die momenten er soms toch ook wel zijn), vrede, ja ik heb vrede met God, maar betekend dat vrede hebben met God dat ik dan ook genoegen moet nemen met de manier waarop er in de gemeente diensten worden belegd, dus mijzelf hierin wegcijferen en erger nog, mijn man dus en misschien wel daaropvolgend de kinderen, ik kan me niet voorstellen dat dat de bedoeling is van de vrede die hier wordt bedoeld. dan voelt die vrede een beetje hetzelfde als dat verhaal met de drie talenten waarvan ik mijn talent dan begraaf om er vervolgens achter te komen dat er met dat talent op zijn gunstigst niks is gebeurd. Ik weet niet of God dat van ons vraagt in dit specifieke geval. Geduld, hmmm da's een lastige, want naar mijn idee kan het allemaal niet snel genoeg hierin. Ik zou het als mens zo graag op mijn manier doen. Aan de andere kant probeer ik het geduld wel toe te passen, anders was ik misschien allang weggeweest hier. Vriendelijkheid, ik geloof wel dat ik een vriendelijk persoon ben, ook binnen de kerk, maar ook hierin zal ik niet altijd even goed uitkomen, goedheid, ik zou wel meer mee willen leven, ben bijv niet goed in kaarten sturen, en ook praktisch helpen, veel tijd gaat er op aan mijn eigen gezin, maar mensen laten me zeker niet onverschillig. Geloof, mijn geloof staat hierin boven alles. Ik geloof ook dat God me hierin een oplossing zal aanreiken en dat Hij wat er ook gebeurd, Zijn weg zal gaan in ons leven. Daar vertrouw ik ook op. Dit forum is er denk ik dan ook, om maar een voorbeeld te geven, niet voor niks  :) . Zachtmoedigheid, weet niet zo goed hoe ik dit hierin moet plaatsen en zelfbeheersing, tja waar houdt de zelfbeheersing hier op, vind ik ook een moeilijke.

11*)Als je moeite hebt met de PKN, waarom dan die vraag over evangelische gemeentes. Ook daar zijn principiele verschillen t.o.v. het vrijgemaakte / gereformeerde.

Ik weet van die verschillen. Bij de PKN houdt dit me tegen: Je kan het heel goed treffen met een predikant die heel bijbelgetrouw is, maar er zijn er bij die dat dus zeer zeker niet zijn. En één ding staat voor mij bovenaan en dat is dat de bijbel wordt nageleeft. In liturgie kun je schuiven, maar de bijbel is Gods woord. Er zijn binnen de PKN zelfs dominee's die (al dan niet openlijk) er voor uitkomen dat ze niet geloven dat God bestaat. Ik vind dat dus wel heel ernstig en kan voor mezelf heel geod bepalen waar ik naar de kerk ga, maar ik wil ook hele graag dat mijn kinderen straks een toekomst ingaan (en ik weet dat dat deels koffiedikkijken is) waarin ze ook dan een goede verkondiging van Gods woord krijgen.
Wat mij verbind met de evangelischen is de bijbel. Ze leven de bijbel net als wij letterlijk na. Ookal zijn er dus idd verschillen t.o.v. de doop. Ik hou ook weer niet van te zweverig, hou me ten goede, maar zolang Christus centraal staat voel ik die verbondenheid wel. Ik proef alleen in mijn omgeving, en mijn moeder is daar een groot voorbeeld van, een grote weerstand t.o.v. evangelischen en ik denk dat dat heel onterecht is. Straks op de nieuwe hemel en aarde zijn we toch ook één met elkaar? Christus zegt niet voor niks : wie in Mij geloofd heeft eeuwig leven'.  Vandaar eigenlijk mijn vraag hierover ook. Ik snap ook niet zo goed hoe het komt dat traditionele christenen bang zijn voor evangelische christenen en vraag me ook serieus af hoe God hier tegen aan kijkt. Ik denk dat het Hem verdriet doet, maar ja, wie ben ik hierin.

12)Trekt je iets in het evangelische aan, maar weerhoud je bijvoorbeeld een deel van hun leer? Dat kan ik me best voorstellen als ex-vrijgemaakte hoor en is niet gek.

Ik denk dat ik die vraag al heb beantwoord. Je schrijft dat je exvrijgemaakte bent. Waar ga jij nu naar de kerk dan?

12'Hoe geven jullie dagelijks invulling aan je persoonlijke geloofsleven als individu, echtpaar en gezin? Durf je dat te omschrijven?

We bidden aan tafel met de kinderen, dat doen we samen als gezin, we lezen bijbel, ik pak hem vaker dan mijn man. Op het moment heb ik even geen vereniging omdat die waar ik opzat is opgeheven, maar ik heb altijd vereniging gevolgd, zeker de laatste paar jaar en dat was meestal ook zeker met plezier maar mijn man is eigenlijk zelden op vereniging geweest en dat is altijd wel jammer geweest. Wel kunnnen we er samen goed over praten. Bidden hardop vind ik moeilijk, zoals zoveel vrijgemaakten die ik ken. Echt vrijmoedig bidden is iets wat ik zelf alleen wel goed kan, maar zodra er ´pubbliek´is klap ik eigenlijk dicht en ga ik stotteren. Stom he  :?  Dit dus ook samen met mijn man, ook dat vind ik moeilijk en dat zou ik graag samen op willen pakken. Maar hij vind dt ook moeilijk en heeft dan vaak het gevoel dat dat toch iets privés  is. Tja, als ik al stotter, na een goeie 30 jaar, dan kan ik me zijn gevoel daarin ook best voorstellen, maar goed is het natuurlijk niet. De kinderen laten we ook juist om die reden vaak bidden, om vrijmoedigheid te leren. Dat heb ik van huisuit nooit zo meegekregen en dat vind ik wel jammer. Vaak toch de standaard gebeden. We praten wel samen goed over geloof en kunnen er ook stevig over discussieren en dat is wel weer heel erg fijn.

13(Misschien een hele gekke vraag tot slot, wat is je beeld van God in relatie tot jou persoonlijk en jullie gezin in het algemeen en ook met betrekking tot deze kwestie. Wat verwacht je van God.

God is mijn Vader. Hij is er altijd, ook als dat soms een niet zo lijkt. Ik heb Hem om antwoord gevraagd, zonder bijgeluiden. Ik heb ook gemerkt dat Satan hierin verdeeldheid maakt. Alsof er aan alle kanten verdeeldheid werd ingefluisterd en volgens mij werkt die bokkenpoot zo ook.  Klinkt missschien wel heel zweverig hoor, maar toen ik God hierom vroeg heb ik tegelijkertijd Satan weggestuurd, hem persoonlijk daar op aangesproken dat hij me in de naam van Jezus met rust moet laten en gek genoeg verdwenen toen de ´bijgeluiden´ Er kwam een soort rust over me heen op dat moment. Dat was maandag en toen heb ik ook dit forum opgezocht en mijn vraag hier neergelegd.
Ik verwacht hierin ook Gods leiding, ik weet dus niet goed wat Zijn weg op dit moment met ons zal zijn, maar ik weet wel dat Hij het goede met ons voor heeft en dat niks voor niets gebeurd. Ik bidt Hem ook of Hij ons gezin wil bewaren, Zijn handen om ons heen wil leggen. En ik weet dat Hij dat ook doet!

:)

Ik hoop dat ik je vragen naar alle duidelijkheid heb beantwoord. Ik ben weer op mijn beurt heel erg benieuwd naar je reactie. Ik ga het niet allemaal nalezen, dus ik hoop dat het er goed staat.

Voor alle anderen hier, ik kom terug, maar ik moet nu naar mijn gezin toe. Dus tot later allemaal. Dan zal ik de rest ook beantwoorden.

hartelijke groet,

Liselot
Liselot

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2007, 09:10:13 pm »
Hoi Liselot,

ik herken eigenlijk een heleboel in je verhaal.

Ik vind dat je moet kiezen voor je gezin. Het is mij ooit goed bevallen dat te doen. (Ik wil dat verhaal hier niet vertellen.) Ik vind zelf dat een kerk daar respect voor zou moeten hebben. Je hebt de vrijgemaakte kerk er niet minder lief om als je voor je gezin kiest (ook in de zin van voeding vinden in je geloof) ook als dat inhoudt dat je van hen afscheid moet nemen. Ik durf dat te zeggen omdat ik het zo ervaren heb.

Wat Josef schrijft vind ik trouwens ook een hele goede: laat je man meedenken. Misschien is dat voor hem ook makkelijker als jijzelf wat meer uit een 'spagaat' komt, als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn man heeft indertijd zelf gezocht. Hij vond eerst een behoudende hervormde gemeente die wat tegen haar zin later meegegaan is met de pkn. Later vond hij een nederlands gereformeerde gemeente waar we lid zijn geworden. Ik ga er geen reclame voor maken. Wel wil ik zeggen dat er volgens mij in veel nederlands gereformeerde kerken een mooie combinatie is van wat aantrekkelijk is (niet alleen aantrekkelijk, maar volgens mij ook goed) aan het evangelische en het gereformeerde.

Maar ja, dat is mijn verhaal.
Het komt er op neer dat je keuzes moet maken. Ik wil je helemaal niet tegen je kerk of tegen je moeder opzetten. Maar door geen keuzes te maken raak je verder van huis dan je wilt denk ik. Zodra jullie een keuze hebben gemaakt zul je ook liefdevoller naar je gemeente en naar je moeder kunnen uitleggen wat je bezig houdt. Want nu komt er toch een stuk angst bij van: doe ik het wel goed in hun ogen?

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Niemand kan het je 'voorzeggen' wat je moet doen, dat is nu eenmaal zo.
Maar als je op God vertrouwt zal Hij je wel de weg wijzen.

groetjes, Mirt
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 09:10:45 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 17, 2007, 12:28:25 am »

quote:

josef schreef op 16 januari 2007 om 18:09:
[...]

sorry, maar wat wil je hiermee zeggen? Je lijkt te suggereren dat liselot veel te ik-gericht is, egoistisch misschien. Maar kun je dat aan tonen door het aantal 'ikken' te tellen!? Liselot schrijft een persoonlijk verhaal, maar je proeft door alles heen dat ze zoekt naar de wil van God en naar het heil van haar gezin. Zoals elke goede echtgenoot en ouder zou moeten doen. Misschien begrijp ik je verkeerd, maar ik zie niet in hoe jouw vragen liselot concreet verder kunnen helpen.

Vrij eenvoudig: ga niet weg van de plaats waar je gesteld bent maar gebruik je kracht, kennis en gaven om de gemeente te dienen (misschien wel wakker te schudden).
Als ambtsdrager kom ik vaak in "ik heb het gevoel dat" gezinnen en als die energie anders benut wordt zie je een opleving in de gemeente. Prachtig om te zien!
Weggaan uit een gemeente (of het nu GKv of wat dan ook is) is vaak weglopen voor de problemen.
Zoek de dialoog denk ik dan. Praat met mensen, overleg, benoem feiten (gevoelens werken namelijk vaak niet) en zet je in om het anders te maken.
Dat wilde ik zeggen met mijn reactie.
Als dat niet zo over komt dan mijn excuses, ik weet persoonlijk hoe moeilijk een strijd als deze kan zijn...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 17, 2007, 07:00:25 am »

quote:

okidoki schreef op 17 januari 2007 om 00:28:
[...]

Vrij eenvoudig: ga niet weg van de plaats waar je gesteld bent maar gebruik je kracht, kennis en gaven om de gemeente te dienen (misschien wel wakker te schudden).
Als ambtsdrager kom ik vaak in "ik heb het gevoel dat" gezinnen en als die energie anders benut wordt zie je een opleving in de gemeente. Prachtig om te zien!
Weggaan uit een gemeente (of het nu GKv of wat dan ook is) is vaak weglopen voor de problemen.
Zoek de dialoog denk ik dan. Praat met mensen, overleg, benoem feiten (gevoelens werken namelijk vaak niet) en zet je in om het anders te maken.
Als dat niet zo over komt dan mijn excuses, ik weet persoonlijk hoe moeilijk een strijd als deze kan zijn...

Ik begrijp echt wel dat je niet verkeerd bedoelt als je schrijft "ga niet weg van de plaats waar je gesteld bent, maar gebruik je gaven om de gemeente te dienen".

Gezien de geestelijke omgeving waar liselot uit vandaan komt en het juist NIET ruimte bieden voor die gaven is dat juist een probleem die niet bijdraagt tot een oplossing.
Het eerste deel van je zin bevestigd wat ze waarschijnlijk voelt in de opvattingen van haar moeder en is eerder een tegenwerkend argument als een meewerkend.

Kennis en gaven worden in haar gemeente niet heel erg gebruikt als meewerkend element, maar eerder als tegenwerkend. Zo komt het in ieder geval bij me over.

Je uitgangspunt "weggaan uit de gemeente is weglopen voor de problemen" lijkt me ook niet echt meewerken aan een ontvankelijke houding omdat daarin impliciet wordt gezegd dat weglopen een VERKEERDE houding is. Daar denk ik dus anders over, maar niet eerder dan dat alle mogeklijkheden zijn overwogen en benut.

De dialoog is al gezocht, maar moet je wel blijven zoeken. Wat niet impliceert dat je zelf niet verder mag zoeken en onderzoeken.

Soms is het beter eerst goede antwoorden te hebben op vragen waar je misschien niet zo snel bij stil staat. Denken, doen en handelen zijn door diverse factoren beinvloed.

In dergelijke situaties krijg je al gauw dat een mens die met dergelijke vraagstukken worstelt aan alle kanten getrokken wordt.
De een zegt blijven en de ander weg gaan, een derde weer iets anders. Gevolg is dat er onvoldoende beweging en ontwikkeling zit in de eigen opvatting en er eerder neiging is verder weg te kruipen in de worsteling.

Ik kom vanavond terug op de uitgebreide eerste reactie van Liselot zelf.

Naast de gedachtewisseling hier mag liselot me ook prive benaderen via mijn mailades te vinden onder het icoon mygkv in dit bericht.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 17, 2007, 07:01:53 am »

quote:

Liselot schreef op 16 januari 2007 om 18:52:
Lieve allemaal,

In de eerste plaats heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik zal proberen om hierop in te gaan zo goed als mogelijk. Ik was al begonnen, maar deed 'iets' waardoor .........................................

Voor alle anderen hier, ik kom terug, maar ik moet nu naar mijn gezin toe. Dus tot later allemaal. Dan zal ik de rest ook beantwoorden.

hartelijke groet,

Liselot
Ik kom vanavond op je reactie terug.  :)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 17, 2007, 12:24:34 pm »
Hou even de visie van volgende week (dde ergens deze week bezorgd wordt) in de gaten, daar staat wel een aardig artikel in wat hier enigszins bij aansluit, misschien heb je daar wat aan.

Sterkte, succes!

p.s. hoe gaan jullie samen op geloofsvlak met elkaar om? (samen bidden vooral, misschien ook samen bijbellezen en besturderen etc.) Zijn denk ik wel belangrijke dingen binnen een relatie, helemaal in zo'n situatie.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 17, 2007, 05:49:38 pm »

quote:

Marnix schreef op 17 januari 2007 om 12:24:
Hou even de visie van volgende week (dde ergens deze week bezorgd wordt) in de gaten, daar staat wel een aardig artikel in wat hier enigszins bij aansluit, misschien heb je daar wat aan.

gelezen, wat algemeen verhaal denk ik. Meer als herkenningspunt voor de lezer als een artikel welke je "op weg"kan helpen.

Tot later vanavond, ben nu ff heel moe.....zit gewoon even in een identiteitscrisis over mijn toekomst en weet het soms ook even niet meer. Maar dat gaat dan niet over de kerk, maar over het doel van mijn leven.
Er trekt iets aan me en weet niet goed daar mee om te gaan.

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 17, 2007, 08:05:01 pm »

quote:

okidoki schreef op 17 januari 2007 om 00:28:
[...]

Bedankt voor je toelichting. Ik snap je punt nu beter, maar ben het toch niet helemaal met je eens. Ik ben zelf ook ouderling geweest, en in het begin had ik vaak de neiging om mijzelf te zien als vertegenwoordiger van de gemeente. Zo wordt je vaak ook aangesproken. Ik had dan vaak de neiging om te kijken naar het belang van de gemeente: en dat is idd dat iemand niet wegloopt maar zijn gaven inzet. Later heb ik voor mezelf toch meer benadrukt dat ik geen vertegenwoordiger was van de gemeente of van de kerkenraad, maar dat het in een bezoek gaat om Christus en om die persoon. Begrijp me goed, dat staat heus niet helemaal los van de gemeente of van de kr (gelukkig niet!), zie het maar als een accentverschil. In elk geval een accentverschil dat ruimte geeft om in individuele situaties andere keuzes te maken. Ik heb in pastorale bezoeken nooit iemand aangeraden om de gemeente te verlaten, maar ik snap wel dat dat in sommige situaties de beste optie kan zijn. Of noem het maar: de minste van 2 kwaden. In Liselotjes situatie zou dat best wel eens het geval kunnen zijn, denk ik.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 17, 2007, 08:34:59 pm »
Laten we er wel rekening mee houden dat er aan elk verhaal twee kanten zitten.
Vandaar mijn mogelijk wat kort door de bocht reactie's.
Wij kunnen als lezers niet beoordelen wat er vanuit de gemeente gedaan is / wordt en hoe de kerkenraad ter plaatse handelt.
Als lid van de kerkenraad ervaar ik wel dat het verhaal dat door het gemeentelid vertelt wordt redelijk gekleurd kan zijn.
Een kerkelijke gemeente is geen jas die je vervangt en welke keuze je ook maak: het is een moeilijke keuze.
Omdat ik de gemeente van Liselotte niet ken en haar ook niet ken kan ik geen oordeel geven maar wel vanaf de zijlijn iets meegeven.
Meer kan ik niet doen en zal ik ook niet doen.

Ik hoop van harte dat mensen als zij juist IN de gemeente blijven. Dat maakt er een veelkleurig geheel van!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 17, 2007, 11:30:53 pm »
Modbreak:
off-topic bericht verwijderd. Graag on-topic blijven. Dank.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2007, 11:31:06 pm door Mezzamorpheus »

Liselot

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 18, 2007, 06:46:55 am »

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2007 om 17:42:
Je probleem lijkt me universeler dan de vrijgemaakten, maar vanuit mijn eigen kerk heb je aan mijn oplossingen niet zoveel, daarvoor verschillen de kerken te veel. Ik wens je heel veel sterkte toe, en het vermogen Gods leiding te verstaan.

Beste Diak,

Dankjewel voor je reactie. Fijn te lezen dat je je thuis voelt binnen de gemeente waar je lid bent. Dat is goed! Bedankt voor je steun en ik vraag God of Hij ons hierin wil leiden en dat ik oog heb voor wat Hij van ons wil. Hij weet uiteindelijk als geen ander wat ons plekje zal zijn, of dat nu binnen deze gemeente is of daarbuiten, Hij zal voorzien.

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2007 om 17:42:
Overstappen naar een andere kerk zou in mijn geloof neerkomen op Christus de rug toe keren.
- Het bezoeken van andere kerken, waaronder evangelische kerken, vind ik geen probleem. Maar alleen vanwege specifieke redenen, of op uitnodiging om als gast en "toeschouwer" eens te komen kennis maken. Deelnemen aan een viering van evangelischen is voor mij niet anders dan deelnemen aan het middaggebed in de moskee: no way.

Zelf geloof ik niet dat God alleen maar gediend wil worden binnen de muren van een GKV. Dat is juist wat ik in de afgelopen paar jaren zo fijn heb gevonden: dat we nou eens van dat Vrijgemaakte eilandje af aan het komen zijn. Jaren is er min of meer naar buiten toe de indruk gewekt dat dit toch dé kerk was waar je moest zijn om God goed te kunnen dienen en ik denk niet dat dat goed is. God is veel groter dan dat. Ik heb me ook altijd afgevraagd hoe mensen dat dan straks op de nieuwe hemel en aarde zien. Er is geen vrijgemaakt hoekje en ook geen pkn hoekje of evangelisch hoekje. We zijn daar straks toch ook met zijn allen?
Ik snap ook niet helemaal de vergelijking tussen een moslim en een evangelisch christen. Er is nogal een wereld van verschil tussen en de grootste is wel deze:  Het wel of niet aannemen van Jezus Christus als je verlosser. Dat stukje zie ik dus totaal anders dan jij dat doet.
Liselot

Liselot

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 18, 2007, 06:55:50 am »
Goeiemorgen allemaal!

Ik vergat om een een kort algemeen berichtje te schrijven dus dat doe ik nu maar even eerst.
Ik reageer nu pas omdat gisteren internet eruit lag, maar ik wil jullie zeggen dat ik erg dankbaar ben voor jullie reakties. Het geeft me een goede mogelijkheid om zo het e.e.a. op een rijtje te zetten en dus duidelijkheid te hierin krijgen. Dankjulliewel!!!

Ik moet zometeen de kinderen naar school gaan helpen, dus ik zal niet heel veel verder komen nu, maar na de middag ga ik mijn best doen om hierop terug te komen. En anders is er morgen weer een nieuwe dag  ;) .

hartelijke groet,

Liselot
Liselot

Liselot

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 18, 2007, 07:07:48 am »
Hoi Priscilla en Aquilla,

Dankjewel voor je berichtje!

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 januari 2007 om 18:25:

[...]
Wat ik als buitenstaander ervan kan zeggen is dat het voor jou misschien de meest logische weg is om te kijken bij de Chr. Gereformeerden. Hiermee zijn toch al bepaalde banden aangegaan door de GKV?
Je hebt dan niet het probleem dat er over bepaalde zaken toch heel anders wordt gedacht. Er zijn natuurlijk verschillen maar theologisch gezien is daar dezelfde overtuiging wat betreft kinderdoop / verbond en visie op je leven als christen en etc.
Ga je bij een evangelische gemeente kijken, liggen hier wel meer verschillen o.a. wat betreft de doop en de toekomstvisie.

Bespreek dit ook met je man en neem er tijd voor. Ga uitgebreid kijken bij (een) ander gemeente(s)
Je moet beiden de overtuiging en de bevestiging krijgen dat een bepaalde stap die jullie nemen, goed is.

Wat ikzelf belangrijk zou vinden is ook dat je proeft dat de mensen oprecht met God willen leven dit uitstralen naar anderen toe.

(Vraag gerust verder - een antwoord is nooit direct helemaal af bij een onderwerp als dit
En ik ben zelf trouwens niet vrijgemaakt, maar die zullen vast ook nog wel reageren :) ))

Ik denk op dit moment het bezoeken van de CGK voor ons ook de meest logische is op dit moment. Het is zeker de moeite waard om te proberen.
Goed advies is inderdaad ook om dit met mijn man te bespreken. Hij zei zondag dat ik en de kinderen hierin voorgaan, maar toen heb ik hem al gezegd dat hij zeker net zo belangrijk hierin is. We moeten het uiteindelijk toch samen oplossen en een goed pad kiezen, juist om onze kinderen een goede hierin groot te brengen. Dus ook dat advies neem ik zeker ter harte!

Welke kerk ben je zelf lid van als ik mag vragen?

groetjes, Liselot
Liselot

Liselot

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 18, 2007, 07:20:06 am »
Hoi Zwever,

quote:

Zwever schreef op 15 januari 2007 om 20:40:
Mijn ouders zaten vroeger in een vrijwel dode (Hervormde) kerk, die hebben het anders opgelost. Ze zijn altijd in die kerk gebleven, maar hebben zicht buiten de kerk om laten 'voeden'.

Zo zaten mijn ouders op een niet-kerkelijk gebonden bijbelstudie/bid groep, zat ik als kind op een kinderclub van de vergadering van gelovigen; en zat ik als tiener op een pinkster- tienerclub. Pas rond mijn 18e werd ik weer eens een beetje gevoed in mijn eigen kerk, op een groeigroep.

Dus, koppel het lid-van-een-kerk-zijn niet 1 op 1 aan gevoed worden; tenminste, als je denkt nog iets in die kerk te kunnen betekenen. Als je het idee hebt dat die kerk domweg een dood paard is waar zelfs God nog geen leven meer in kan blazen, ga dan weg en zoek ergens anders een kerk. Maar anders kun je op deze manier redelijk goed in je kerk blijven en niet verpieteren. Voor mijn ouders is er veel zegen geweest en zijn er een hoop dingen verandert in de kerk, juist omdat zij energie ervoor bleven houden!

Verder vind ik het goed dat je het hier zo durft te zeggen, en ervoor bid!

Ik begrijp je reaktie en het is wel iets waar ik over heb nagedacht. Ik kan me bijv aansluiten bij een anderskerkelijke bijbelstudie, alleen daarmee heb ik mijn man nog niet mee. Ik neem aan dat je ouders zondags zijn blijven kerken in dezelfde hervormde gemeente? En ging jij dan mee naar die diensten of ging je naar andere kerkdiensten?
Fijn dat er zoveel is veranderd binnen jullie gemeente. Een vriendin van mij is ook lid geworden van een gemeente van de PKN die tot voor 10 jaar geleden aan het interen was omdat er geen leven in zat. Toen is er een predikant gekomen en die heeft het roer drastisch omgegooid en nu is het een heel erg bloeiende gemeente geworden met heel veel activiteiten in en buiten de kerk: mooi om te zien! Ik wens onze gemeente dat ook toe, maar ik ben bang dat zelfs als dit gebeurd, het nog tientallen jaren zal duren.  
Hebben je ouders een actieve rol gespeeld in de veranderingen binnen jullie gemeente en zo ja, hoe hebben ze dat gedaan en wat voor acties zijn er bijv genomen? Het maakt me wel nieuwsgierig in elk geval  :) .

groeten, Liselot
Liselot

Liselot

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 18, 2007, 07:33:59 am »

quote:

Zijnkind schreef op 15 januari 2007 om 18:47:
Hoi Liselot,

Al lezende vroeg ik me af waar het verslechteren van de relatie met God nu werkelijk door komt. Kan de gemeente zijn maar misschien zit het basaler mis? Ik vraag dat omdat in het laatste geval een verkassing naar een andere gemeente alleen maar een teleurstelling zal blijken. Ikzelf kerk in een jonge en tamelijk progressieve gkv maar ook hier is er uit (en in) stroom in diverse richtingen.

Belangrijk is dus je motivatie. Maar ook hoe je je eigen geloofsgroei in een gemeente wilt vorm geven. Essentieel daarbij is aansluiting bij de leden. Dat kan lastig zijn als er (bijna) niemand in dezelfde situatie of leeftijd is. Hoeft niet.

Mocht je een andere gemeente gaan zoeken dan heeft P&A al goed advies gegeven denk ik. CGK en NGK komen het meest in aanmerking denk ik maar waarom zou je niet de plaatselijke pkn bezoeken? Eerst kijken en dan pas oordelen zou ik zeggen.

Veel wijsheid gewenst!

Hoi Zijnkind

Het gaat niet zozeer om het verslechteren van mijn relatie met God. Zoals ik in een eerder berichtje al schreef ken ik de heuvels en dalen wel, maar een geloofscrisis heb ik niet en juist op dit moment heb ik heel erg het gevoel van Gods hand om ons heen, en dat is heel fijn. Wat ik wel kan zeggen is dit: Ik ben dus getrouwd met iemand die zich nooit binnen de GKV heeft thuis gevoeld. De eerste gemeente waar we lid werden na ons trouwen was een gemeente vol conflicten omdat er net een fusie was geweest tussen twee gemeenten en toen zijn er nogal wat dingen geknalt binnen die kerk, zo erg dat de helft van de kerkraad overspannen was. Dat is geen goede start geweest voor iemand als mijn man die er nog maar net bij was gekomen. Wij zijn uiteindelijk verhuisd en toen in deze gemeente terecht gekomen, waar we dus nu inmiddels een aantal jaar zitten.
Ik besef heel erg goed dat de motivatie heel erg belangrijk is. Doe ik dit omdat ik het 'gewoon niet naar mijn zin heb hier' dan kan er bij een eventuele overstap weer precies hetzelfde gebeuren en neem ik enkel het probleem in ons rugzakje mee, waar het misschien weer groter terugkomt. Dit is dus juist niet mijn bedoeling, want dan wordt het enkel vluchten. Ook dat heb ik om me heen gezien en er gezinnen door uiteen zien vallen.
Dus ik neem je raad zeer zeker mee. Juist daarom is het belangrijk om inderdaad dit samen met mijn man door te lopen. Juist omdat het voor hem veel minder vanzelfsprekend is om naar een kerk toe te gaan.

bedankt voor je reaktie!!

groeten, Liselot
Liselot

Liselot

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 18, 2007, 07:36:21 am »
Ik ga nu even stoppen want we moeten aankleden  
Alvast een prettige dag en tot later!  :w

groetjes, Liselot
Liselot

Pater

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 04, 2007, 01:51:54 pm »

quote:

josef schreef op 16 januari 2007 om 18:19:
als ik jouw verhaal lees, lijkt het me logisch om ergens anders te gaan kijken en al biddend een beslissing te nemen over waar je bij wilt horen.
Het is mooi dat je zo gehecht bent aan je kerk. Maar het gaat om het koninkrijk van God, om Jezus leren navolgen. Dat is veel wezenlijker als van welke kerk je lid bent.

God heeft je wel in een kerk geplaats, waar jij je plaats in dient te nemen. Ik vindt het pas logisch om naar een andere kerk te gaan kijken als je echt alles wat in jouw vermogen ligt hebt gedaan om het te veranderen

Door naar een andere kerk te gaan los je het probleem in de gemeente niet op, je gaat het uit de weg

Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het een doodzonde vindt als je naar een andere kerk vertrekt (zolang ze de kenmerken van een ware kerk heeft), maar ik denk dat het belangrijk is om heel goed na te denken over wat GOD van ons verwacht, en de beslissing niet te onderschatten

Veel sterkte toegewenst bij het nemen van een belangrijke beslissing
Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: april 04, 2007, 03:58:17 pm »
Is de kerk van Christus niet veel groter dan de beleving die wij binnen de muren van de verschillende richtingen beleven? Voor mij is het niet zo’n probleem als iemand eens zijn licht op gaat steken in een ander gebouw. Sorry maar ik zie niet in dat men zich zou moeten beperken tot wat er binnen de vier muren van een bepaalde richting gebeurd. Als men zich niet meer thuis voelt, geestelijk niet meer gesterkt wordt en zelf ook niet een instap kan vinden om bij te dragen aan de beleving, is het toch niet zo verkeerd om eens ergens anders te kijken of je daar wel vinden kan wat je zoekt. We roepen zo makkelijk dat er een éénheid is en dat het niet zo heel veel uitmaakt waar je kerkt binnen kerkelijk Nederland (of er buiten) Totdat iemand gewoon weg wil omdat men het niet meer vindt in zijn of haar thuisgemeente. Gewoon doen hoor Liselot. Gewoon je licht eens ergens anders opsteken. De kerk van Jezus is voor mij veel groter dan de muren suggereren.
Sterkte van iemand die het ook niet meer kon vinden in de kerk waar hij altijd ging, en nu al weer ruim vier jaar heerlijk een andere gemeente bezoekt en er onvoorstelbaar gezegend wordt. Volop in het jeugdwerk en bijbelstudies. Kortom, niet krampachtig over doen. Je zal heus ontdekken dat de Heer ook in veel andere kerken woning heeft en Zijn zegen geeft aan wie daar komen.
P de Mooij

jongen

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: april 08, 2007, 03:36:30 pm »
Voor mij is het altijd ietwat vreemd als mensen een enorm probleem ervan maken als iemand naar een andere gemeente wil overstappen. Argument: je bent geplaatst in de gemeente waarin je zit.
Vervolgens is het geen enkel probleem om naar een andere gemeente (mits van hetzelfde kerkverband) te gaan als men om persoonlijke redenen (carriere etc.) naar een andere plaats verhuist. Geldt het dan niet dat je geplaatst was in je gemeente? Of worden we in kerkverbanden geplaatst?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: april 09, 2007, 11:21:54 am »
Modbreak:
1 Bericht verwijderd ivm overschrijden policy. In dit deel van het forum wordt advies gegeven en gediscussieerd vanuit christelijk perspectief, dat is, kort gezegd: Jezus Christus.
« Laatst bewerkt op: april 09, 2007, 11:25:31 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pater

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: april 12, 2007, 01:15:54 pm »

quote:

jongen schreef op 08 april 2007 om 15:36:
Vervolgens is het geen enkel probleem om naar een andere gemeente (mits van hetzelfde kerkverband) te gaan als men om persoonlijke redenen (carriere etc.) naar een andere plaats verhuist. Geldt het dan niet dat je geplaatst was in je gemeente? Of worden we in kerkverbanden geplaatst?

Dat is natuurlijk een ander verhaal. Men gaat er van uit dat als je in een gemeente woont je aansluit bij de gemeente aldaar

Als je in een gemeente woont maar naar de kerk gaat in een andere gemeente, zonder dat hiervoor een 'goede' reden kan worden gegeven, denk ik dat je niet goed bezig bent. Ook als het niet allemaal goed gaat binnen je kerk, vindt ik dat je dat eerst moet proberen op te lossen. Valt het niet op te lossen? dan pas, na veel overwegen, vertrekken naar een andere kerk. (maarja das mijn mening :+)
Niemand van ons leeft voor zichzelf, en niemand van ons sterft voor zichzelf. Zolang wij leven, leven we voor de Heer; en wanneer wij sterven, sterven we voor de Heer. Dus of we nu leven of sterven, we zijn altijd van de Heer.

Hinke

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 29, 2007, 12:05:13 pm »
Een wat late reactie omdat ik nieuw op het forum ben, maar ik herken het allemaal erg.. Het zou geweldig zijn als er weer een werkgroep actief wordt als "Gods Geest werkt' om de mensen die wel willen blijven en investeren te bemoedigen en toe te rusten... Wie? Zie ook de overwegingen op mijn weblog: www.buitenwoel.web-log.nl
Hinke