Auteur Topic: Geloven jullie in het bestaan van de profeet Mohamed?  (gelezen 7459 keer)

NL moslima

• Bekijk profiel
Geloven jullie in het bestaan van de profeet Mohamed?
« Gepost op: januari 29, 2007, 06:47:42 pm »
Vrede met jullie,
Ik ben een Nederlandse moslima en heb een vraag die jullie hoop ik kunnen beantwoorden.
Ik heb een goede vriend die Gereformeerd Vrijgemaakt is en waarmee ik altijd leuk en respectvol kan discussieren over de Islam en het Christendom.
Voor ons beiden is dit erg leerzaam.
We proberen elkaar niet te bekeren, maar wel te begrijpen.
Nu vertelde hij me iets wat ik dus níet kon begrijpen en ik wil graag jullie visie hierop.
Als moslim geloof je in 6 fundamenten die ik even kort zal noemen:
Geloof in-
-1 God en de profeet Mohamed als Zijn laatste profeet
-alle geopenbaarde boeken (Torah, Bijbel, Koran)
-alle profeten (inclusief natuurlijk Jezus)
-het bestaan van engelen
-de lotsbeschikking
-De Laatste Dag (hiernamaals)

Nu vertelde die vriend dat hij dat ook allemaal gelooft, dus dat hij ook gelooft in het feit dat Mohamed bestaan heeft als profeet, en dat verwarde mij.
Hij is praktiserend Christen, maar gelooft wel in deze Islamitische waarden; dat kan ik niet met elkaar rijmen.
Hoe denken jullie hierover?
Liefs Maryam

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 29, 2007, 07:15:10 pm »
Vrede ook met jou. Welkom hier.

Hoe ik erover denk was je vraag. Wel...dat Mohamed op aarde heeft rond gelopen zal ik niet ontkennen. Dat hij zichzelf als profeet zag en dat anderen dat ook geloven is eveneens waar. Maar als christen erken ik geen profeten die Jezus Christus zijn woorden verdraaien of tegenspreken. En dat doet Mohamed. Dus is hij een valse profeet.

Even een korte (en waarschijnlijk niet complete) christelijke visie op jou 6 fudanmenten;
Ik geloof in;
- 1 God die zich in 3 personen presenteerde tot nu toe.
- Alle door God geinspireerde boeken (De joodse boeken die wij kennen als het oude testament van de bijbel en het nieuwe testament van de bijbel)
- De profeten zoals vermeld in de bijbel.
- het bestaan van engelen en demonen.
- Wat versta je precies onder lotsbeschikking? Mijn lot wordt begrensd in zijn mogelijkheden door God maar ik geloof dat de mens ook eigen keuzes kan maken.
- De laatste dag die tegelijk de eerste is van een nieuw leven. Een eindberechting door God van alle mensen.

En tot slot is niet zozeer Mohamed het grootste verschil maar Jezus Christus. Hij was niet een profeet maar hij was (en is) God zelf. Daar zit het belangrijkste punt waarin Mohamed Jezus tegenspreekt. Maar dat had je christelijke vriend je vast al uitgelegd.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2007, 07:16:13 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 29, 2007, 07:25:51 pm »
Zo op het oog een hoogst vreemde gedachte van je vriend. Zou wel leuk zijn als hij dat eens in eigen bewoordingen kwam uitleggen  :)

Voor mij spoort het niet.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 29, 2007, 11:56:50 pm »
Het hangt er een beetje vanaf hoe je (of je vriend) dat precies bedoeld. Ik geloof, en waarschijnlijk vrijwel elke weldenkende christen met mij, dat Mohammed inderdaad heeft bestaan. Er is geen enkele reden om daaraan te twijfelen. Ook geloof ik dat hij profeet was, dat wil zeggen dat hij profetieen deed, en dat mensen daarnaar luisteren. Maar ik geloof niet dat zijn profetie juist was, dat de woorden die hij sprak van God kwamen, of in ieder geval niet dat de woorden zoals die nu van hem overgeleverd zijn van God komen. Ook geloof ik dus niet dat Mohammed God's laatste profeet was (ook nu zijn er nog profeten, al is de rol daarvan wat anders dan vroeger), en dat de Koran juist of 'waar' (in heilshistorische zin) is (al is het een leerzaam boek).
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2007, 11:58:50 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 30, 2007, 12:14:58 am »

quote:

NL moslima schreef op 29 januari 2007 om 18:47:

-1 God en de profeet Mohamed als Zijn laatste profeet
-alle geopenbaarde boeken (Torah, Bijbel, Koran)
...
Salaam!

Met name deze 2 zijn lastig te combineren met het christelijk geloof. Christenen geloven in 1 God. Maar de laatste profeet is niet bepaald aanwijsbaar, en er zijn nog steeds christenen die profeteren. Het kan zijn dat Mohammed profetieen van God heeft gekregen, maar hij is ook duidelijk herkenbaar als dwaalleraar (zoals bijv. koning Saul in de bijbel: eerst een man Gods, later afgedwaald).
Ook het tweede is discutabel. Uiteraard geloven christenen in de openbaringen van God. Alleen valt de koran daar niet onder. Christenen maken geen hard onderscheid in de Torah en de bijbel. De bijbel omvat de Torah als geschiedenis van het oude verbond, en tevens de geschiedenis van het nieuwe verbond in Jezus Christus. Het vormt 1 geheel. Omdat met Christus' lijden, sterven en opstaan het heilswerk van God volbracht is, kan de koran (of het nalatenschap van Smith bijv) nooit iets wezenlijks toevoegen aan de bijbel, ook al is het best mogelijk dat er 'ware' dingen instaan.
Omdat de koran echter aanwijsbaar in strijd is met de bijbel, dat is het nieuwe verbond in Jezus Christus, kan het sowieso geen openbaring Gods zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2007, 12:15:32 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

NL moslima

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2007, 07:51:53 am »
Goeiemorgen!
Dank je wel voor jullie antwoorden!
Tja we hebben het er pas weer uitgebreid over gehad en waar het op neer komt is dat ik hem niet begrijp en hij dát niet begrijpt.
Ik moet zeggen dat het wel verhelderend is om jullie reacties te lezen want met name de dingen die Pooh en Elle zeiden, verduidelijken voor mij wat hij precies bedoelde denk ik.
Wat dit onderwerp betreft: we agree to disagree en dat is momenteel voldoende.
Fijne dag toegwenst!
Liefs Maryam

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 30, 2007, 02:43:58 pm »
Modbreak:
gechat afgesplitst naar even voorstellen: NL moslima
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2007, 02:45:03 pm door Nunc »

loeki

• Het Zoutvat uit: De Wereld In!
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2007, 03:44:21 pm »
Het verschil is dat mohammed morsdood onder de groene zoden of in het gele zand ligt en dat Jezus na Zijn kruisiging is begraven en daarna na drie dagen is opgestaan uit de dood, opgevaren naar de hemel en zit aan de rechterhand van God de Vader. Eens zal Jezus terugkomen op de aarde om te oordelen; de levenden en de doden en dus ook de valse profeten die Jezus als Gods Zoon hebben ontkend en zo aan anderen hebben geleerd.

Jezus leefde hier op aarde : zondeloos en genas zieken en wekte doden op en deed vele wonderen. Uit Zijn gehele doen en laten bleek dat Hij Gods Zoon was en is.

Mohammed leefde hier op aarde: geheel in zonde, had een harem en was pedofiel, deed geen enkel wonder, dacht dat hij bezeten was, was boosaardig, oorlogzuchtig, vermoorde vele joden en christenen en ligt nu dood onder de grond.

Je vriend haalt wat zaken doorelkaar en begrijpt net zo min iets van het christendom als mohammed blijkbaar.....
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2007, 03:47:54 pm door loeki »
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2007, 04:29:01 pm »
Ik geloof dat Mohamed bestaan heeft... maar niet dat hij een profeten en apostelen van God was. De profeten van God deden immers niets anders dan op Jezus als Verlosser en Messias en Zoon van God wijzen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2007, 05:03:26 pm »

quote:

loeki schreef op 06 februari 2007 om 15:44:
Het verschil is dat mohammed morsdood onder de groene zoden of in het gele zand ligt en dat Jezus na Zijn kruisiging is begraven en daarna na drie dagen is opgestaan uit de dood, opgevaren naar de hemel en zit aan de rechterhand van God de Vader. Eens zal Jezus terugkomen op de aarde om te oordelen; de levenden en de doden en dus ook de valse profeten die Jezus als Gods Zoon hebben ontkend en zo aan anderen hebben geleerd.

Jezus leefde hier op aarde : zondeloos en genas zieken en wekte doden op en deed vele wonderen. Uit Zijn gehele doen en laten bleek dat Hij Gods Zoon was en is.

Mohammed leefde hier op aarde: geheel in zonde, had een harem en was pedofiel, deed geen enkel wonder, dacht dat hij bezeten was, was boosaardig, oorlogzuchtig, vermoorde vele joden en christenen en ligt nu dood onder de grond.

Je vriend haalt wat zaken doorelkaar en begrijpt net zo min iets van het christendom als mohammed blijkbaar.....

Jij wel dan loekie? Waarom bezig je deze toon. Ook al zou je gelijk hebben of ten dele gelijk, dan past het je een liefdevolle en bewogen toon te gebruiken. Die mis ik een beetje veel in je laatste bijdrage.

Ik hoor wel eens van bekeringen onder moslims omdat Jezus in hun dromen verschijnt en zich openbaart. naar het schijnt zijn dit veelal liefdevolle verschijningen die hen tot bekering brengen. Dat is ook wat Hij van ons vraagt, laten we dat dan ook doen. :)

ga eens naar deze links

http://www.solcon.nl/lang...ian-takoosh-vergeving.htm

http://www.nemnieuws.nl/index.php?id=34
« Laatst bewerkt op: februari 06, 2007, 05:20:39 pm door grondig christelijk »

loeki

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2007, 08:06:45 pm »

quote:

Jij wel dan loekie? Waarom bezig je deze toon. Ook al zou je gelijk hebben of ten dele gelijk, dan past het je een liefdevolle en bewogen toon te gebruiken. Die mis ik een beetje veel in je laatste bijdrage.
Ik hoor wel eens van bekeringen onder moslims omdat Jezus in hun dromen verschijnt en zich openbaart. naar het schijnt zijn dit veelal liefdevolle verschijningen die hen tot bekering brengen. Dat is ook wat Hij van ons vraagt, laten we dat dan ook doen. :)
ga eens naar deze links
http://www.solcon.nl/lang...ian-takoosh-vergeving.htm
http://www.nemnieuws.nl/index.php?id=34

Hallo, Het is een groot nadeel van forums, chat, en geschreven tekst dat daarin nooit en te nimmer de intonatie van het woord er uit komt. Mijn antwoord is gelijk aan wat ik ook lees op de 2e link die je mij gaf. Dankjewel voor die links. Ik ben zeer onder de indruk daarvan en het is echt waar ja; in dromen en visioenen verschijnt Jezus aan moslims.
Een heel mooi boek dat hier over handelt is: De verscheurde sluier; Het verhaal van het moslim-meisje Gulshan Esther, opgetekend door Thelma Sangster.
Een heel indrukwekkend verhaal!!

Mijn kritiek is nooit en te nimmer op de mens achter de islam gericht. Ik heb geen kritiek op de mensen die deze religie aanhangen.
Jezus wil ook van deze mensen houden omdat alle mensen schepselen van God zijn.
Hun hart is verduistert zoals ook mijn hart eens verduistert was maar door Hem zelf is aangeraakt. Ik heb Zijn stem mogen horen en dat bracht mijn leven in een totale ommekeer. Die zelfde Jezus houdt ook van deze mensen en is ook voor hen gestorven.
Deze mensen naar Jezus leiden is onze taak.

Mijn kritiek gaat in dit geval om de religie islam.
Een religie van de duivel zelf.
Heel slim en kunstig in elkaar gezet, maar o, zo, verschrikkelijk vals en zo eigenlijk ook nog overduidelijk onwaar...
Wanneer je je daarin verdiept kom je achter de ware gedaante van de islam...

De Achilleshiel van de Islam (Harold ten Cate) en; de Islam ontsluierd (Ergun Mehmet Caner en Emir Fethi Caner) handelen hier over....
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2007, 09:28:31 pm »
Modbreak:
Enkele offtopic/en of kwetsende berichten verwijderd.

Graag stellingen beargumenteren. Niet vervallen in meta-discussies waarin het postgedrag van anderen bekritiseerd wordt.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2007, 10:34:28 pm »
Voor zover ik weet zijn er een hoop (neutrale) bronnen die het bestaan van Mohamed bevestigen.
Dit kun je niet van alle Religionsstifter (sory, ik ken dat woord niet in`t nederlands) zeggen.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 07, 2007, 11:10:25 pm »
De historiciteit van religiestichters is volgens mij wel 100% te noemen.....
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 08, 2007, 12:01:29 am »

quote:

loeki schreef op 06 februari 2007 om 15:44:

En ook Jezus is nu Morsdood......

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 08, 2007, 12:07:09 am »
Citaat
loeki schreef op 06 februari 2007 om 20:06:
[...]

Hallo, Het is een groot nadeel van forums, chat, en geschreven tekst dat daarin nooit en te nimmer de intonatie van het woord er uit komt. Mijn antwoord is gelijk aan wat ik ook lees op de 2e link die je mij gaf. Dankjewel voor die links. Ik ben zeer onder de indruk daarvan en het is echt waar ja; in dromen en visioenen verschijnt Jezus aan moslims.
Een heel mooi boek dat hier over handelt is: De verscheurde sluier; Het verhaal van het moslim-meisje Gulshan Esther, opgetekend door Thelma Sangster.
Een heel indrukwekkend verhaal!!

Mijn kritiek is nooit en te nimmer op de mens achter de islam gericht. Ik heb geen kritiek op de mensen die deze religie aanhangen.
Jezus wil ook van deze mensen houden omdat alle mensen schepselen van God zijn.
Hun hart is verduistert zoals ook mijn hart eens verduistert was maar door Hem zelf is aangeraakt. Ik heb Zijn stem mogen horen en dat bracht mijn leven in een totale ommekeer. Die zelfde Jezus houdt ook van deze mensen en is ook voor hen gestorven.
Deze mensen naar Jezus leiden is onze taak.[/qoute] Jij hebt Zijn stem mogen horen en waarschijnlijk horen zij de stem van Allah

quote:

Mijn kritiek gaat in dit geval om de religie islam.
Een religie van de duivel zelf.
Heel slim en kunstig in elkaar gezet, maar o, zo, verschrikkelijk vals en zo eigenlijk ook nog overduidelijk onwaar...
Wanneer je je daarin verdiept kom je achter de ware gedaante van de islam...

De Achilleshiel van de Islam (Harold ten Cate) en; de Islam ontsluierd (Ergun Mehmet Caner en Emir Fethi Caner) handelen hier over....

Dat vind ik nou weer super christelijk (want daar zijn jullie mega goed in ) om een hele religie DUIVELS te noemen!!! vals en kunstig in elkaar gezet.... ach het is net als toen het christendom NET voet aan bodem zette en de oude religies kwijt moest DUIVELS....(!!!!) alles wat niet Christeliujk is,is duivels... het is jammer dat je het op deze manier verwoord want hiedoor komen mensen nooit nader tot elkaar leer en respecteer elkaars verschillen!
 :(

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 08, 2007, 02:47:30 pm »
@ Loeki,

Heb jij de Koran wel eens gelezen..?
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 08, 2007, 07:23:35 pm »

quote:

aerandir schreef op 08 februari 2007 om 00:07:
Dat vind ik nou weer super christelijk (want daar zijn jullie mega goed in ) om een hele religie DUIVELS te noemen!!! vals en kunstig in elkaar gezet.... ach het is net als toen het christendom NET voet aan bodem zette en de oude religies kwijt moest DUIVELS....(!!!!) alles wat niet Christeliujk is,is duivels... het is jammer dat je het op deze manier verwoord want hiedoor komen mensen nooit nader tot elkaar leer en respecteer elkaars verschillen!
 :(
Gewoon een kwestie van staan voor je mening/geloof. Sterker nog, ik zou er voor sterven indien nodig. Alleen ben ik niet een terrorist die de dood bewust zoekt en daarbij anderen wil schaden. Gods stijl is niet de dood maar het leven.
De islam zegt precies hetzelfde over o.a. christenen en jouw "oude"religie. Namelijk dat ze vals is. En dat betekend weer dat het niet van allah maar van kwaadwillende mensen en/of duivels komt. Ze zeggen het anders maar bedoelen hetzelfde.

Overigens ben ik het niet met je eens dat dit automatisch disrespect naar anderen betekend. Laat je niet misleiden door de enkele christen met een ongezonde houding naar moslims die je hier tegenkomt. Het meerendeel gaat daar gelukkig niet in mee.
Ik noem mensen persoonlijk niet duivels. Hooguit misleid door duivels of andere mensen. Maar ze zijn mijn naaste waar ik van hou. Het zou liefdeloos zijn om iemand de keuze te onthouden kennis te maken met Degene die mij het allerliefst is. Maar als zij die keuze weigeren te maken of een andere keuze maken zijn ze niet afgeschreven. Ik kan prima samenwerken en leven met niet-christenen. Ik snap dan ook niet waarom iemand die zo tolerant zegt te zijn als jij regelmatig doet....zo'n afkeer heeft van b.v. christenen. Nogal tegenstrijdig. Ook niet consequent. Waarom heb je die afkeer niet tegenover moslims bv.?
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2007, 07:24:53 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 08, 2007, 08:56:43 pm »

quote:

HenkG schreef op 07 februari 2007 om 23:10:
De historiciteit van religiestichters is volgens mij wel 100% te noemen.....

Wat je van Jezus niet perse kunt zeggen.

Volgens "Wikipedia":

Niet-Bijbelse bronnen of niet-christelijke bronnen uit de eerste eeuw na Christus, waaronder :
Joodse bronnen zoals de Talmoed (onduidelijk) en Flavius Josephus (onduidelijk)
Romeinse bronnen, zoals Plinius de Jongere, Suetonius, Tacitus, Lucianus van Samosata). Zij stammen uit de eerste eeuw en lijken het bestaan te bevestigen van een geloofsgemeenschap die Christus als hun God beschouwen. Echter maken zij niet altijd woordelijk vermelding van "Jezus", maar spreken zij van "Chrestos" en het genootschap der "chrestiani". Daarin zou veeleer de joodse Messiastraditie mee bedoeld kunnen zijn (Messias betekent de Gezalfde en wordt in het Grieks vertaald met Christos of Chrestos).

Is niet wat je een hard bewijs kunt noemen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 08, 2007, 11:36:51 pm »

quote:

Vrolijke,

Bewijs eens dat Jezus niet heeft bestaan.
Bewijs eens dat God niet bestaat.
Onderbouw eens wat de reden is dat iemand niet gelooft.
Onderbouw eens de reden die ten grondslag ligt aan het feit dat iemand wel gelooft.
Leg eens uit waarom er mensen zijn die zeggen niet te kunnen geloven, terwijl ze daar wel naar op zoek zijn.
Leg eens uit waarom er mensen zijn die zeggen wel eens ernstig geprobeerd te hebben "niet" te geloven, maar uiteindelijk moeten toegeven "niet in staat te zijn NIET te geloven"

:)
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2007, 11:38:49 pm door grondig christelijk »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 09, 2007, 12:41:39 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 08 februari 2007 om 23:36:
[...]

Vrolijke,

Bewijs eens dat Jezus niet heeft bestaan.
Bewijs eens dat God niet bestaat.
Onderbouw eens wat de reden is dat iemand niet gelooft.
Onderbouw eens de reden die ten grondslag ligt aan het feit dat iemand wel gelooft.
Leg eens uit waarom er mensen zijn die zeggen niet te kunnen geloven, terwijl ze daar wel naar op zoek zijn.
Leg eens uit waarom er mensen zijn die zeggen wel eens ernstig geprobeerd te hebben "niet" te geloven, maar uiteindelijk moeten toegeven "niet in staat te zijn NIET te geloven"

:)
Lees Daniel Dennetts "De betovering van het geloof" eens, kan je je antwoorden vinden.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 09, 2007, 06:22:57 am »

quote:

diak2b schreef op 09 februari 2007 om 00:41:
[...]

Lees Daniel Dennetts "De betovering van het geloof" eens, kan je je antwoorden vinden.
neem ik mee op de boekenlijst  :)

loeki

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 09, 2007, 08:43:33 am »

quote:

Aafke schreef op 08 februari 2007 om 14:47:
@ Loeki,

Heb jij de Koran wel eens gelezen..?
ja, jij dan?

loeki

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 09, 2007, 08:50:45 am »

quote:

Iedere religie die Jezus Christus ontkent als de weg, de waarheid en het leven, die Jezus Christus ontkent als de Zoon van God, de Heiland, Messias en Redder van de zonden; is een religie van de duivel. Alleen satan wil de mensen van Jezus weghouden om zoveel mogelijk schepselen van God in zijn ondergang mee te slepen.
Ieder mens doet hem aan God denken omdat ieder mens een schepsel is van God. God, die satan zo haat dat hij alles er voor over heeft om ieder schepsel van God bij God weg te houden en tot zonden aan te zetten.

Ik heb respect voor moslims. Ik heb respect voor de mens die deze religie aanhangt.
Ik heb geen respect voor de religie, maar deze religie is wel een ingang om tot de echte God te komen; de God van Jezus Christus.
Het is inderdaad superchristelijk om alles wat niet van God is of zondig of van de duivel te noemen, want zo zijn de kaarten nu eenmaal geschud.
Ik moet het wel zo vernoemen want zo is het nu eenmaal.
De valse profeten ontmaskerd.

Ooit de koran wel eens gelezen?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 09, 2007, 09:11:55 am »

quote:

vrolijke schreef op 08 februari 2007 om 20:56:
[...]

Wat je van Jezus niet perse kunt zeggen.

Volgens "Wikipedia":

Niet-Bijbelse bronnen of niet-christelijke bronnen uit de eerste eeuw na Christus, waaronder :
Joodse bronnen zoals de Talmoed (onduidelijk) en Flavius Josephus (onduidelijk)
Romeinse bronnen, zoals Plinius de Jongere, Suetonius, Tacitus, Lucianus van Samosata). Zij stammen uit de eerste eeuw en lijken het bestaan te bevestigen van een geloofsgemeenschap die Christus als hun God beschouwen. Echter maken zij niet altijd woordelijk vermelding van "Jezus", maar spreken zij van "Chrestos" en het genootschap der "chrestiani". Daarin zou veeleer de joodse Messiastraditie mee bedoeld kunnen zijn (Messias betekent de Gezalfde en wordt in het Grieks vertaald met Christos of Chrestos).

Is wikipedia het beste wat je hebt, Vrolijke?

Als we dezelfde maatstaven aanleggen voor bewijs die we hanteren voor het bestaan van andere historische figuren, dan is dit massief bewijs. Het is overigens volstrekt onwetenschappelijk om de bijbelse en vroeg-kerkelijke bronnen op voorhand in het geheel niet mee te nemen. Er is een brede consensus ook onder atheistische wetenschappers dat de meeste brieven van Paulus inderdaad van hem zijn, en geschreven zo'n 20-30 jaar na de kruisiging. Er bestaan geen islamitische geschriften even zo kort na Mohammed. Ik meen gelezen te hebben dat de eerste pas rond 800 (167 jaar na dood van ..) verschijnen.

Trouwens, de wikipedia redenatie is een beetje dom.  Iedereen weet zolangzamerhand wel dat Christus en Messias hetzelfde betekenen, dat is niet echt nieuw. Er is geen bewijs voor enig andere beweging waarvan de leden Christenen genoemd werden, dan, eh, de vroege kerk.  Die kerk, als ze het over Christus had, had het over Jezus.

Voor deze redenatie moet je postuleren dat er nog een andere beweging was die door de eeuwen door zo sterk groeide dat ze in al die bronnen aandacht kreeg, zowel Romeinen, Grieken als Joden aantrok, niet de vroege kerk waren, maar ook Christenen genoemd werden,  omdat ze een Joodse Goddelijke Messias verwachtten. Dat is zoveel aannames gebaseerd op nul bewijs, dat dat niet als serieuze theorie beschouwd kan worden. Meer iets voor diegene die zo gebrand zijn om het Christendom onderuit te halen dat ze de gebruikelijke historische methoden maar overboord gooien.

En dan heb ik het nog niet eens over Tacitus die het had over een Chrestos die door Pilatus geexecuteerd werd. Dat klinkt niet als een aanduiding van een God die nooit mens was.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2007, 09:32:36 am door Liudger »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 09, 2007, 11:01:33 am »

quote:

Ja, vond het een prachtig boek om te lezen.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

loeki

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 09, 2007, 11:32:52 am »

quote:

Aafke schreef op 09 februari 2007 om 11:01:
[...]Ja, vond het een prachtig boek om te lezen.

Ja, ook zo genoten van de oproep tot jodenmoord en de apen en zwijnen en de djihad, etc
Ja, een schitterend boek om te lezen en zo te weten te komen wat joden en christenen te wachten staat in een moslimland......
Schitterend ja......

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 09, 2007, 11:48:30 am »

quote:

loeki schreef op 09 februari 2007 om 11:32:
[...]

Ja, ook zo genoten van de oproep tot jodenmoord en de apen en zwijnen en de djihad, etc
Ja, een schitterend boek om te lezen en zo te weten te komen wat joden en christenen te wachten staat in een moslimland......
Schitterend ja......

hebben jullie het over hetzelfde boek aafke en loekie?

12. Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

13. Dit is, omdat zij zich tegen Allah en Zijn boodschapper hebben verzet. En wie tegen Allah en Zijn boodschapper strijdt, (wete) Allah is voorzeker streng in vergelding.

14. Dat is (uw straf), ondergaat haar daarom en weet dat er voor de ongelovigen de straf van het Vuur is.

15. O, gij die gelooft, wanneer gij degenen die niet geloven, op u af ziet komen wendt hun dan niet uw rug toe.

16. En wie op die dag zijn rug toekeert, tenzij hij voor het gevecht manoeuvreert of om plaats te nemen bij een andere groep, doet inderdaad de toorn van Allah over zich komen en de hel zal zijn tehuis zijn en dat is een slechte verblijfplaats.

17. Gij dooddet hen niet, doch Allah was het, Die hen doodde. En gij wierpt niet toen gij wierpt, maar Allah was het die wierp, opdat Hij de gelovigen een grote gunst van Zich mocht bewijzen. Voorzeker, Allah is Alhorend, Alwetend.

18. Dit (geschiedde) en voorzeker is Allah degene, Die het plan van de ongelovigen verijdelt.

19. Als gij een oordeel zoekt, dan is het oordeel reeds tot u gekomen. En als gij ophoudt, zal het beter voor u zijn, maar als gij terugkeert, zullen Wij ook terugkeren. En uw partij zal u in het geheel niet baten hoe talrijk zij ook moge zijn en Allah is voorzeker met de gelovigen.

20. O, gij die gelooft, gehoorzaamt Allah en Zijn boodschapper en wendt u niet van hem af, terwijl gij hoort.

21. En weest niet zoals degenen, die zeggen: "Wij horen," maar zij horen niet.

22. Voorzeker, erger dan de beesten zijn in de ogen van Allah de doven en de stommen die niet willen begrijpen.

23. Als Allah enig goed in hen had ontdekt, zou Hij hen voorzeker hebben doen horen. En als Hij hen zou hebben laten horen hadden zij zich in afkerigheid afgewend.

24. O, gij die gelooft, geeft gehoor aan Allah en de boodschapper wanneer Hij u roept, opdat Hij u leven moge geven en weet, dat Allah tussen een man en zijn hart komt en dat Hij het is tot Wie gij zult worden vergaderd.

25. En behoedt u voor het onheil, dat niet alleen degenen, die onder u kwaad doen zal treffen. En weet, dat Allah streng is in het straffen.

26. En gedenkt, toen gij weinigen waart en zwak werd geacht in het land en toen gij vreesdet, dat de mensen u weg zouden voeren, hoe Hij u beschermde en sterkte met Zijn hulp en u voorzag van goede dingen, opdat gij dankbaar mocht zijn.

27. O, gij die gelooft, weest Allah en de boodschapper niet ontrouw en weest niet ontrouw aan het u toevertrouwde tegen beter weten in.

28. En weet, dat uw bezittingen en uw kinderen slechts een beproeving zijn en dat voorzeker bij Allah een grote beloning is.

29. O, gij die gelooft, als gij Allah vreest zal Hij u een onderscheiding verlenen en uw tekortkomingen voor u bedekken en u vergeven; Allah is Heer van grote Genade.

30. Toen smeedden de ongelovigen tegan u plannen, opdat zij u gevangen mochten nemen of doden of verbannen. En zij maakten plannen en Allah maakte plannen en Allah is het best in staat plannen te verijdelen.

31. En wanneer Onze verzen worden voorgelezen aan hen, zeggen zij: "Wij hebben het gehoord. Als wij willen kunnen wij gewis iets dergelijks uiten. Dit zijn niets dan fabelen der ouden."

32. En toen zij zeiden: "O Allah, als dit inderdaad de waarheid van U is, doe dan stenen uit de hemel over ons regenen of geef ons een (andere) smartelijke straf."

33. Maar Allah zal hen niet straffen zolang gij onder hen zijt noch zal Allah hen straffen indien zij om vergiffenis vragen.

34. Waarom zal Allah hen niet straffen, wanneer zij de mensen beletten de heilige moskee binnen te gaan en er geen bewakers van zijn? De bewakers er van zijn alleen de godvruchtigen, maar de meesten hunner beseffen het niet.

35. En hun gebed in het Huis (de Kaaba) is niet anders dan fluiten en klappen in de handen. "Ondergaat daarom de straf omdat gij placht te verwerpen."

36. Voorzeker, de ongelovigen besteden hun rijkdommen om anderen van de weg van Allah af te leiden. Zij zullen doorgaan ze te verspillen maar daarna zullen zij spijt hebben en worden overwonnen. En zij die verwerpen zullen in de hel worden verzameld.

37. Zodat Allah de bozen van de goeden moge scheiden en de bozen bij elkander moge drijven en hen allen tezamen moge ophopen en hen dan in de hel moge werpen. Dit zijn de verliezers.

38. Zeg tot degenen die niet geloven, dat als zij ophouden (u te vervolgen), hetgeen voorby is hen zal worden vergeven en indien zij er weer in vervallen, voorwaar, dan is er akeeds het voorbeeld van vroegere volkeren.

39. En bestrijdt hen totdat er geen vervolging is en de godsdienst geheel voor Allah wordt. Maar als zij ophouden dan ziet Allah voorzeker hetgeen zij doen.

40. En als zij terugvallen weet dan, dat Allah uw Beschermer is, een uitstekende Beschermer en een uitstekende Helper.

41. En weet, dat wat gij ook als buit neemt, er een vijfde van voor Allah, de boodschapper, de verwanten, de wezen, de armen en de reiziger is, - indien gij in Allah gelooft en in hetgeen Wij aan Onze dienaar op de dag der onderscheiding nederzonden, de dag waarop de twee legers elkander ontmoetten. En Allah heeft macht over alle dingen.

42. Toen gij op de nabijzijnde kant waart en zij zich op de andere zijde bevonden en de karavaan beneden u was; en indien gij een onderlinge afspraak hadt gemaakt, zoudt gij ten opzichte van die afspraak zeker (van mening) hebben verschild. Maar (dit gebeurde) zodat Allah hetgeen gedaan moest worden tot stand zou brengen, zodat hij die zou omkomen door een duidelijk teken zou sterven en dat hij die zou leven door een even duidelijk teken zou blijven leven. En voorzeker, Allah is Alhorend, Alwetend.

43. Gedenk de tijd toen Allah hen (de vijanden) in uw ogen als weinigen toonde; had Hij hen u als velen getoond, dan zoudt gij voorzeker hebben geweifeld en met elkander over de zaak getwist; maar Allah bewaarde u; voorzeker, Hij heeft volle kennis over hetgeen in het innerlijk is.

44. En toen Hij hen in de tijd van uw ontmoeting als weinigen in uw ogen deed voorkomen en u als weinigen in hun ogen deed voorkomen, zodat Allah hetgeen gedaan moest worden tot stand mocht brengen. En tot Allah worden alle dingen teruggebracht.

45. O, gij die gelooft, blijft standvastig wanneer gij een leger (van ongelovigen) ontmoet en gedenkt Allah vaak, opdat gij moogt slagen.

46. En gehoorzaamt Allah en Zijn boodschapper en redetwist niet met elkander, anders zult gij laf worden en uw kracht zal vergaan. En weest geduldig, voorzeker Allah is met de geduldigen.

47. En weest niet zoals degenen die pochend uit hun huizen kwamen om door de mensen te worden gezien en om anderen van het pad van Allah af te leiden; en Allah omvat al hetgeen zij doen.

48. Toen deed Satan hun hun daden schoon schijnen en zeide: "Niemand onder de mensen zal deze dag de overhand over u hebben want ik ben uw metgezel." Maar toen de twee legers elkander in het zicht kwamen, wendde hij zich af en zeide: "Voorzeker, ik heb niets met u uitstaande, waarlijk, ik zie wat gij niet ziet, ik vrees Allah en Allah is streng in het straffen."

49. Toen de huichelaars en degenen in wier hart een ziekte is, zeiden: "Hun (Moslims) geloof heeft dezen bedrogen." Maar wie zijn vertrouwen in Allah legt: voorzeker Allah is Almachtig, Alwijs.

50. O, hadt gij het slechts kunnen zien, wanneer de engelen de ziel der ongelovigen wegnemen, hun gezicht en hun rug treffende: "Ondergaat de straf van het branden.

51. Dit komt door hetgeen uw handen hebben gewrocht; Allah is in het geheel niet onrechtvaardig voor Zijn dienaren."

52. Zoals het volk van Pharao en degenen die vóór hen waren; zij verwierpen de tekenen van Allah, daarom strafte Allah hen voor hun zonden. Voorzeker, Allah is Machtig, Streng in het straffen.

53. Dit is omdat Allah nooit een gunst die Hij een volk heeft bewezen zal veranderen totdat zij, wat in hun hart is, veranderen. En voorzeker Allah is Alhorend, Alwetend.

54. Zoals het volk van Pharao en degenen, die vóór hen waren; zij verloochenden de tekenen van hun Heer daarom vernietigden Wij hen voor hun zonden. En Wij verdronken het volk van Pharao want zij waren allen onrechtvaardig.

55. Voorzeker, in de ogen van Allah zijn zij, die (de waarheid) verwerpen erger dan beesten want zij willen niet geloven:

56. Degenen met wie gij een verbond sluit, daarna schenden zij dit verbond telkens weer en zij vrezen niet.

57. Als gij hen in de oorlog ontmoet, jaagt dan degenen die achter hen zign vrees aan wegens hen, opdat zij er lering uit mogen trekken.

58. En als gij ontrouw van een volk vreest verstoot hen dan op gelijke wijze. Voorzeker, Allah heeft de ongelovigen niet lief.

59. En laat de ongelovigen niet denken dat zij een voorsprong hebben. Voorzeker, zij kunnen Ons niet ontkomen.

60. En maakt aan de grens alle mogelijke strijdkrachten en vastgehouden paarden voor hen gereed, waarmede gij de vijand van Allah en uw vijand en anderen buiten hen, die gij niet kent, doch die Allah kent, moogt afschrikken. En wat gij ook voor de zaak van Allah besteedt, het zal u ten volle worden terugbetaald en u zal geen onrecht worden aangedaan.

61. En als zij tot vrede neigen, neigt u er dan ook toe en legt uw vertrouwen in Allah. Voorzeker Hij is Alhorend, Alwetend.

62. En als zij u willen bedriegen is Allah voorzeker (als Helper) toereikend voor u. Hij is het, Die u heeft versterkt met Zijn hulp en met die der gelovigen,

63. en Hij heeft hun harten verenigd. Indien gij al hetgeen op aarde is had besteed, kondet gij hun harten niet hebben verzoend, maar Allah heeft hen verenigd. Voorzeker, Hij is Almachtig, Alwijs.

64. O profeet, Allah is toereikend voor u en voor diegenen der gelovigen die u volgen.

65. O profeet, spoor de gelovigen aan om te vechten. Als er twintig onder u zijn die stand houden, zullen zij tweehonderd overwinnen en als er honderd uwer zijn zullen zij duizend der ongelovigen verslaan, omdat zij een volk zijn dat niet wil begrijpen.

66. Maar nu heeft Allah uw last verlicht, want Hij weet dat er zwakheid in u is. Als er daarom honderd uwer zijn die standvastig zijn, zullen zij tweehonderd overweldigen en als er duizend uwer zijn zullen zij door het gebod van Allah twee duizend overwinnen. En Allah is met degenen die standvastig zijn.

67. Een profeet kan geen gevangenen maken voordat hij tot geregeld vechten in het land komt. Gij wenst de goederen van deze wereld terwijl Allah het Hiernamaals voor u wenst. En Allah is Almachtig, Alwijs.

68. En indien er geen gebod van Allah was geweest zou u voorzeker een grote rampspoed zijn overkomen voor hetgeen gij naamt.

69. Eet van de buit die gij ontvangt als wettig en goed en vreest Allah. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

70. O profeet, zeg tot de gevangenen die in uw handen zijn: "Als Allah enig goed in uw hart vindt, zal Hij u beter geven dan hetgeen van u is weggenomen en zal Hij u vergeven". Allah is Vergevensgezind, Genadevol.

71. Maar als zij voornemens zijn u ontrouw te worden, zijn zij reeds voorheen Allah ontrouw geweest, daarom gaf Hij u macht over hen. Allah is Alwetend, Alwijs.

72. Voorzeker, degenen die hebben geloofd en hun huizen verlieten en met hun bezittingen en hun persoon voor de zaak van Allah hebben gestreden en degenen die schuilplaats verstrekten en hielpen, zijn vrienden van elkander. Maar degenen die geloven en die hun huizen niet verlieten, gij zijt in het geheel niet verantwoordelijk voor hun bescherming tenzij zij hun huizen verlaten. Maar als zij hulp inzake het geloof zoeken dan is het uw plicht hen te helpen behalve tegen een volk, met hetwelk gij een verbond hebt. Allah ziet, wat gij doet.

73. De ongelovigen zijn vrienden van elkander. Als gij niet ingrijpt zal er onheil en grote wanorde in het land komen.

74. En degenen die geloven en hun huizen verlaten en die streden voor de zaak van Allah en degenen die hun schuilplaats verstrekken en hen helpen zijn de ware gelovigen. Er is voor hen vergiffenis en een waardige voorziening.

75. En degenen die naderhand zullen geloven en hun huizen verlaten en tezamen met u strijden, zullen tot u behoren; en bloedverwanten staan nader tot elkander in het Boek van Allah. Voorzeker, Allah is de Oerkenner van alle dingen.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2007, 11:57:55 am door grondig christelijk »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 09, 2007, 01:20:19 pm »

quote:

Schitterend ja......

Ach ja, ik had zo'n reactie kunnen verwachten. Gelukkig is er in de Bijbel geen sprake van verhalen waarin oorlogen plaatsvonden die zogenaamd in Gods Naam gevoerd zouden zijn.  |:(

:w

loeki

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 09, 2007, 03:35:24 pm »

quote:

Ach ja, ik had zo'n reactie kunnen verwachten. Gelukkig is er in de Bijbel geen sprake van verhalen waarin oorlogen plaatsvonden die zogenaamd in Gods Naam gevoerd zouden zijn.  |:(

In het oude testament staan vele verslagen van oorlogen die door God worden verordend om de heidenen uit te roeien in het land kanaän door de israëlieten. Het volk moest zuiver blijven en mocht zich niet vermengen met de heidenen.
Het verschil met de Bijbel is dat Jezus ons voorgaat in een geweldloze verkondiging van het evangelie en de liefde van God uitdragen.

Mohammed gaat zijn volgelingen voor in een geweldvolle verkondiging van zijn evangelie waarin de keuze: moslim worden of sterven, wordt uitgedragen.
De koran is volgens de mohamedanen ipv de Bijbel en Torah verschenen en het geweld in de koran wordt juist gepredikt, beleden en uitgevoerd.
In de koran worden de volgelingen van allah en mohammed opgeroepen de joden en christenen te vermoorden of als 2e rangs burgers te behandelen...

Er is niets moois aan de koran; een geslepen duivels boek. De duivelsverzen al eens gelezen?

In de Bijbel is Jezus voor de zonden gestorven en mogen we vrij zijn door Zijn bloed.
In de koran wordt Jezus als middelaar en Zoon van God geloochent en mag je zelf de hemel verdienen door te sterven als martelaar (strijden tegen de ongelovigen en de joden en de christenen door ze te vermoorden) om zo je plaats in de hemel veilig te stellen of andere goede werken te doen.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2007, 03:42:36 pm door loeki »

GJdJ

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: februari 09, 2007, 04:26:55 pm »

quote:

loeki schreef op 09 februari 2007 om 15:35:
Er is niets moois aan de koran; een geslepen duivels boek. De duivelsverzen al eens gelezen?

Wat heeft het boek 'De Duivelsverzen' van Salman Rushdie in een serieuze discussie voor waarde? Als iemand een soort van parodie over enkele bijbelboekschrijvers zou schrijven, zou ik dat dan ook mogen aanhalen als bewijs dat de bijbel een onzinboek is?

Zo ja, dan denk ik dat Izebel een goed mens was die het beste met het joodse volk en Gods profeten voor had. Lees het boek 'Izebel van Tyrus' van Guus Kuijer maar eens.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2007, 04:30:09 pm door GJdJ »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 09, 2007, 05:06:37 pm »

quote:

[...]

Schitterend ja......

Je hebt er meer aan om te vragen waarom Aafke het een mooi boek vond.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 09, 2007, 05:15:18 pm »

quote:

loeki schreef op 09 februari 2007 om 15:35:
In het oude testament staan vele verslagen van oorlogen die door God worden verordend om de heidenen uit te roeien in het land kanaän door de israëlieten. Het volk moest zuiver blijven en mocht zich niet vermengen met de heidenen.
Geweldig, wat is er anders aan dit principe dan dat dat is binnen de Islam.

quote:

Het verschil met de Bijbel is dat Jezus ons voorgaat in een geweldloze verkondiging van het evangelie en de liefde van God uitdragen.
Je zou je af kunnen vragen of dat ook werkelijk zo is. (Lukas 22:35-36)

quote:

Ach ja, als jij het zegt...

quote:

In de Bijbel is Jezus voor de zonden gestorven en mogen we vrij zijn door Zijn bloed.
In de koran wordt Jezus als middelaar en Zoon van God geloochent en mag je zelf de hemel verdienen door te sterven als martelaar (strijden tegen de ongelovigen en de joden en de christenen door ze te vermoorden) om zo je plaats in de hemel veilig te stellen of andere goede werken te doen.
Vreemd, maar het Christendom kent ook vele martelaren. Hoe verklaar je dat dan..?
Overigens is er niets mis met goede werken.

Weet je wat Jakobus schrijft over een geloof zonder werken..?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 09, 2007, 05:46:09 pm »

quote:

Aafke schreef op 09 februari 2007 om 13:20:
[...]

Doel je nu op iets speciaals wat je in gedachten hebt? Kun je hier ook een tekstgedeelte vanuit de bijbel voor geven?
Zogenaamd in Gods naam is wel duidelijk dat het dan niet iets was waar God achter stond.
Er zijn echter genoeg aanwijzingen waarin God aangeeft waarom bepaalde volken moesten worden verdreven/uitgeroeid:

quote:

Gen 15,16  
Het vierde geslacht echter zal hierheen wederkeren, want eerder is de maat van de ongerechtigheid der Amorieten niet vol.
Wat ze dan wel deden bv en de reden was van hun uitroeiing staat in Leviticus en wordt in dat gedeelte de Israelieten verboden (hoewel je verder in het OT leest dat ze zich er niet aan hebben gehouden en soms zelfs erger zondigden dan de volken om hen heen:):

quote:

Lev. 18
21 En gij zult geen van uw kinderen overgeven, om het aan de Moloch te wijden, opdat gij de naam van uw God niet ontwijdt. Ik ben de HERE. 22 En gij zult geen gemeenschap hebben met een, die van het mannelijk geslacht is, zoals men gemeenschap heeft met een vrouw: een gruwel is het. 23 En met geen enkel dier zult gij vleselijke gemeenschap hebben, om u daarmee te verontreinigen; en een vrouw mag niet staan voor een dier, om daarmee gemeenschap te hebben: schandelijke ontucht is het.
24 Verontreinigt u niet door dit alles, want door dit alles hebben zich verontreinigd de volken die Ik voor u uit wegdrijf. 25 Het land toch werd verontreinigd en Ik vergold daaraan zijn ongerechtigheid, zodat het land zijn inwoners uitspuwde. 26 Gij echter zult mijn inzettingen en mijn verordeningen in acht nemen en geen van deze gruwelen doen, noch de geboren Israëliet, noch de vreemdeling die in uw midden vertoeft – 27 want al deze gruwelen deden de lieden van het land, die vóór u waren, zodat het land onrein werd – 28 opdat het land u niet uitspuwe, wanneer gij het verontreinigt, zoals het uitgespuwd heeft het volk, dat vóór u was. 29 Want ieder die iets van al deze gruwelen doet, – degenen, die ze doen, zullen uit het midden van hun volk uitgeroeid worden. 30 Zo zult gij het voorschrift dat Ik u geef, in acht nemen, zodat gij de gruwelijke inzettingen niet doet, die vóór u gedaan werden, opdat gij u daardoor niet verontreinigt. Ik ben de HERE, uw God.
Hier lees je bv dat de Israelieten zelf werden gestrafd omdat ze deden wat kwaad was in de ogen des Heren:

quote:

Jer 32
30 Want de Israëlieten en de Judeeërs deden van jongs af voortdurend enkel wat kwaad is in mijn ogen; de Israëlieten krenkten Mij immers voortdurend met het werk hunner handen, luidt het woord des HEREN. 31 Want deze stad heeft mijn toorn en mijn gramschap opgewekt sedert de dag dat men haar bouwde, tot op heden, zodat Ik haar moet wegdoen uit mijn ogen 32 om al de boosheid die de Israëlieten en de Judeeërs bedreven hebben en waarmee zij Mij gekrenkt hebben; zij, hun koningen, hun vorsten, hun priesters en hun profeten, zowel de mannen van Juda als de inwoners van Jeruzalem; 33 zij keerden mij de nek toe in plaats van het aangezicht; hoewel Ik hen leerde, vroeg en laat, luisterden zij niet en lieten zich niet gezeggen. 34 Maar zij zetten hun gruwelen in het huis waarover mijn naam is uitgeroepen, om dat te verontreinigen, 35 en zij bouwden de hoogten van de Baäl, die zich in het dal Ben-Hinnom bevinden, om hun zonen en dochters aan de Moloch te wijden, wat Ik hun niet geboden had en wat bij Mij niet opgekomen was, het bedrijven van deze gruwel om Juda te doen zondigen.

Dit is ook een duidelijk gedeelte:

quote:

Ezechiel 5
Ez. 5
5 Zo zegt de Here HERE: Dit is Jeruzalem. Midden onder de volken heb Ik het gesteld, met landen eromheen. 6 Maar het was goddeloos weerspannig tegen mijn verordeningen, meer dan de volken, en tegen mijn inzettingen, meer dan de landen eromheen; want mijn verordeningen hebben zij verworpen en volgens mijn inzettingen hebben zij niet gewandeld. 7 Daarom, zo zegt de Here HERE: Omdat gij weerspanniger geweest zijt dan de volken rondom u, niet gewandeld hebt volgens mijn inzettingen en mijn verordeningen niet opgevolgd, ja zelfs niet gehandeld naar de verordeningen der volken rondom u –
 8 daarom zo zegt de Here HERE: Zie, Ik zàl u, ja Ik! Ik zal in uw midden gerichten voltrekken voor de ogen der volken. 9 Ik zal wegens al uw gruwelen aan u doen wat Ik nog nooit gedaan heb en nooit meer zo doen zal. 10 Daarom zullen vaders in uw midden hun kinderen opeten, en kinderen zullen hun vaders opeten. Ik zal gerichten aan u voltrekken en al wat er nog van u overblijft, zal Ik naar alle windstreken verstrooien.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 09, 2007, 05:55:01 pm »
@ P&A, sorry.. maar ik ga niet met jou in discussie over dit onderwerp. Volkomen zinloos.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2007, 06:32:43 pm door Aafke »

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 09, 2007, 06:10:52 pm »
@Aafke, zelf heb ik heel weinig in de koran gelezen, omdat ik het op een of andere manier niet om door te komen vond. Ik vond de taal erg gezwollen. Ik had hem een keer geleend van een Turkse man op mn werk. Ik heb echt mn best gedaan, maar het lukte me gewoon niet. Het voelde net als dat ik vroeger voor school de bijbel las..:)
Maar ik begrijp dat jij hem helemaal gelezen hebt? Wat vond je er zo boeiend aan, als ik vragen mag?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 09, 2007, 07:27:14 pm »

quote:

Aafke schreef op 09 februari 2007 om 17:55:
@ P&A, sorry.. maar ik ga niet met jou in discussie over dit onderwerp. Volkomen zinloos.

Jammer. Je zegt a en dan ben ik wel benieuwd naar het vervolg van wat je eigenlijk daar wilt zeggen.

Als je bedoelt dat ik het met jouw eens zou kunnen worden op dit punt heb je gelijk en is het zinloos om verder te praten. Jouw opmerking was voor mij echter een schot voor open doel. :)
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2007, 07:27:49 pm door Priscilla en Aquila »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 09, 2007, 08:05:35 pm »

quote:

Els schreef op 09 februari 2007 om 18:10:
@Aafke, zelf heb ik heel weinig in de koran gelezen, omdat ik het op een of andere manier niet om door te komen vond. Ik vond de taal erg gezwollen. Ik had hem een keer geleend van een Turkse man op mn werk. Ik heb echt mn best gedaan, maar het lukte me gewoon niet. Het voelde net als dat ik vroeger voor school de bijbel las..:)
Maar ik begrijp dat jij hem helemaal gelezen hebt? Wat vond je er zo boeiend aan, als ik vragen mag?

Een paar jaar geleden heb ik de Koran geleend in de bieb en met plezier gelezen, ja af en toe 'taai' maar dat heb ik bij sommige gedeelten uit de Bijbel ook.
Heb hem geleend nav een aantal discussies die ik las op fora, de angst die ik soms zag tov de Islam, zo ook de veroordeling. Zelf had ik iets van als ik mee wil praten zal ik me er toch een klein beetje in moeten verdiepen, vandaar het lezen van de Koran.
Wat me verrastte destijds was hoe er over Allah (God) werd geschreven in bepaalde gedeelten, met name over Zijn barmhartigheid en genade. Natuurlijk, het zijn losse flarden, losse teksten geen logisch verband. Maar het ging over Allah (God) en ik geloof dat er maar één God is. Ik geloof dat we geloven in dezelfde God, alleen missen zij binnen wat ik geloof nogal een deel van de Waarheid. De Islam lijkt een beetje op het O.T.-geloof (of misschien ook wel veel)
Ook hebben wel eens moslims op ons bedrijf aan het werk gehad, boeiende gesprekken gehad over geloof, God en traditie(s) Kortom, dit is een beetje wat ik je ervan vertellen kan.

Kijk dit bijv.:

In naam van Allah, de Barmhartige, de Genadevolle.

1. Zeg: "Allah is de Enige.

2. Allah is zichzelf-genoeg, Eeuwig.

3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt.

4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."

Bron
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2007, 08:30:12 pm door Aafke »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 09, 2007, 08:07:07 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 februari 2007 om 19:27:
Jouw opmerking was voor mij echter een schot voor open doel. :)
http://www.xs4all.nl/~olie/fok/smilies/Smilies/cheerlie-GOAL.gif
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2007, 08:07:51 pm door Aafke »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 09, 2007, 08:43:59 pm »

quote:

Aafke schreef op 09 februari 2007 om 13:20:

:w
"Zogenaamd" vind ik ook wel interessant Aafke. Kun je dat wat toelichten? Het OT staat wel in de Bijbel, die profeten met hun bloedstollende teksten halen we allemaal met plezier aan als het gaat om aan te tonen dat Jezus de Messias was.  Is God alleen maar zoete koek? Kunnen de potten begrijpen waarom de Pottenbakker handelt zoals Hij handelt? Kan het zijn dat wat toen in God's plan paste, dat nu niet meer doet? Dat af en toe inderdaad eieren gebroken moeten worden voor een omelet? Dat in oorlog andere regels gelden dan in een staat van beleg, en die weer van de regels in normale vredestijd? Of misschien anders bekeken, dat de mensheid nog niet klaar was voor een Waarheid als door Jezus geopenbaard? God ontvouwt Zijn plan zoals een bloem zich opent, en pas in de tijd van Jezus zien we het hart?

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 09, 2007, 08:57:16 pm »

quote:

Liudger schreef op 09 februari 2007 om 20:43:
"Zogenaamd" vind ik ook wel interessant Aafke. Kun je dat wat toelichten?
Zogenaamd in de zin zoals diak2b het me eens uit heeft gelegd.
diak2b in "Gij zult niet begeren..."

quote:

Het OT staat wel in de Bijbel, die profeten met hun bloedstollende teksten halen we allemaal met plezier aan als het gaat om aan te tonen dat Jezus de Messias was.
Dat kan je idd doen.

quote:

Is God alleen maar zoete koek?
Geen idee.

quote:

Kunnen de potten begrijpen waarom de Pottenbakker handelt zoals Hij handelt?
Nee.

quote:

Kan het zijn dat wat toen in God's plan paste, dat nu niet meer doet?
Dat weet ik niet.

quote:

Dat af en toe inderdaad eieren gebroken moeten worden voor een omelet? Dat in oorlog andere regels gelden dan in een staat van beleg, en die weer van de regels in normale vredestijd? Of misschien anders bekeken, dat de mensheid nog niet klaar was voor een Waarheid als door Jezus geopenbaard? God ontvouwt Zijn plan zoals een bloem zich opent, en pas in de tijd van Jezus zien we het hart?
Zou allemaal kunnen, ik weet het niet. Wat wil je met al deze vragen. Ik begrijp je niet.

loeki

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 09, 2007, 11:25:45 pm »
In de Islam wordt verkondigt dat de koran vanuit de hemel is nedergedaald en via de engel Gabriel aan mohammed is gedicteerd.
De koran is in plaats van de Bijbel en Torah gekomen, want die zouden zijn vervalst door de joden en de christenen. Vervolgens herroept allah nog even dat Jezus Gods Zoon is en dus niet voor de zonden is gestorven en dat alleen de moslims het ware geloof verkondigen.
Jezus is niet gekruisigd trouwens (volgens allah en mohammed).
Het principe van de Islam is dat geweld ook nu (nu dus het nieuwe testament en het evangelie van Jezus Christus aan de kant is geschoven) geoorloofd is en blijft. Ook tegen de mensen uit het boek geoorloofd.

De duivelsverzen zijn niet de verzen van salman rushdie…. :-) Verdiep je eens in de echte islam…

Binnen het Christendom wordt je een martelaar door geweldloos te strijden tegen machten en overheden en voor Christus te willen sterven; Hem meer lief te hebben dan je eigen vlees en bloed. Als vervolgde Christen zul je dan om het leven worden gebracht vanwege je geloof.
Binnen de Islam wordt je een martelaar door middels geweld te strijden tegen ongelovigen, joden, christenen en afvalligen en voor allah te willen sterven. Als oprechte moslim ben je bereid je leven op te offeren door zelfmoordaanslagen (martelaarsdood) om zo de hemel te kunnen beërven. De martelaarsdood dmv jihaad is de enige manier om als moslim er zeker van te zijn dat je in de hemel zult komen.

Geloof zonder werken is niets. Alleen de werken zonder geloof is ook niets…
Uiteindelijk gaat het om geloof vanuit de genade van Jezus Christus om zo tot onze Vader te kunnen komen.
Die band met God kennen moslims niet. Zij hebben geen Vader in de hemel..

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 09, 2007, 11:47:42 pm »
Citaat

Gewoon een kwestie van staan voor je mening/geloof. Sterker nog, ik zou er voor sterven indien nodig. Alleen ben ik niet een terrorist die de dood bewust zoekt en daarbij anderen wil schaden. Gods stijl is niet de dood maar het leven.
De islam zegt precies hetzelfde over o.a. christenen en jouw "oude"religie. Namelijk dat ze vals is. En dat betekend weer dat het niet van allah maar van kwaadwillende mensen en/of duivels komt. Ze zeggen het anders maar bedoelen hetzelfde.[/qoute]
Al zegt de Islam dat over De Oude religie daarom zeg ik dat nog over de Islam....

quote:

Overigens ben ik het niet met je eens dat dit automatisch disrespect naar anderen betekend. Laat je niet misleiden door de enkele christen met een ongezonde houding naar moslims die je hier tegenkomt. Het meerendeel gaat daar gelukkig niet in mee.
Ik noem mensen persoonlijk niet duivels. Hooguit misleid door duivels of andere mensen. Maar ze zijn mijn naaste waar ik van hou. Het zou liefdeloos zijn om iemand de keuze te onthouden kennis te maken met Degene die mij het allerliefst is. Maar als zij die keuze weigeren te maken of een andere keuze maken zijn ze niet afgeschreven. Ik kan prima samenwerken en leven met niet-christenen. Ik snap dan ook niet waarom iemand die zo tolerant zegt te zijn als jij regelmatig doet....zo'n afkeer heeft van b.v. christenen. Nogal tegenstrijdig. Ook niet consequent. Waarom heb je die afkeer niet tegenover moslims bv.?
Ik heb een afkeer tegen iedereen (personen) die niet respectvol jegens andere zijn ...Als je hier leest wordt er niet echt respectvol jegens moslims gedaan... meer gezegt Hoe jullie het vinden etc

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 09, 2007, 11:49:36 pm »

quote:

loeki schreef op 09 februari 2007 om 08:50:
[...]

Iedere religie die Jezus Christus ontkent als de weg, de waarheid en het leven, die Jezus Christus ontkent als de Zoon van God, de Heiland, Messias en Redder van de zonden; is een religie van de duivel. Alleen satan wil de mensen van Jezus weghouden om zoveel mogelijk schepselen van God in zijn ondergang mee te slepen.
Ieder mens doet hem aan God denken omdat ieder mens een schepsel is van God. God, die satan zo haat dat hij alles er voor over heeft om ieder schepsel van God bij God weg te houden en tot zonden aan te zetten.

Ik heb respect voor moslims. Ik heb respect voor de mens die deze religie aanhangt.
Ik heb geen respect voor de religie, maar deze religie is wel een ingang om tot de echte God te komen; de God van Jezus Christus.
Het is inderdaad superchristelijk om alles wat niet van God is of zondig of van de duivel te noemen, want zo zijn de kaarten nu eenmaal geschud.
Ik moet het wel zo vernoemen want zo is het nu eenmaal.
De valse profeten ontmaskerd.

Ooit de koran wel eens gelezen?
Okee en dat weten de mensen dan...dat is jullie geloof prima hoor maar daarentegen doordat je het gelijk duivels benoemt opent het niet echt deuren tot gesprek....

loeki

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 10, 2007, 12:02:33 am »

quote:

Okee en dat weten de mensen dan...dat is jullie geloof prima hoor maar daarentegen doordat je het gelijk duivels benoemt opent het niet echt deuren tot gesprek....

Daarin heb je gelijk, dat zal ik in een 1 op 1 gesprek met een moslim dan ook nooit doen.
Dat heb ik ook nooit op een ontdekislam.nl beweert maar als christenen onderling mogen we elkaar wel wijzen op de valse profeten en valse religies die niet van God zijn maar van de duivel.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: februari 10, 2007, 12:18:08 am »

quote:

loeki schreef op 10 februari 2007 om 00:02:
Daarin heb je gelijk, dat zal ik in een 1 op 1 gesprek met een moslim dan ook nooit doen.
Dat heb ik ook nooit op een ontdekislam.nl beweert maar als christenen onderling mogen we elkaar wel wijzen op de valse profeten en valse religies die niet van God zijn maar van de duivel.
Valse religies zijn religies die vanuit duidelijke voorwetenschap Jezus ontkennen. Aangezien Mohammed waarschijnlijk in contact kwam met Arianen, kun je dat niet zomaar zeggen. Dat ze niet in de volledige waarheid zijn is waar, maar tussen zwart en wit zit ook nog grijs. Er is maar één echte valse duivelse religie, en dat is de gnostiek.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: februari 10, 2007, 12:57:04 am »

quote:

[...]

Uiteraard ! dat is jullie visie,en daar geloven jullie in dus prima... maar deze topic was als ik het goed zie gestart door een moslima...en lees dat is gewoon jammer...

groet

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: februari 10, 2007, 12:58:08 am »

quote:

Laodicea schreef op 10 februari 2007 om 00:18:
[...]

Valse religies zijn religies die vanuit duidelijke voorwetenschap Jezus ontkennen. Aangezien Mohammed waarschijnlijk in contact kwam met Arianen, kun je dat niet zomaar zeggen. Dat ze niet in de volledige waarheid zijn is waar, maar tussen zwart en wit zit ook nog grijs. Er is maar één echte valse duivelse religie, en dat is de gnostiek.
daar val ik dan zeker weer onder.... :'(  is toch ook altijd wat met mij  O-)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: februari 10, 2007, 10:24:43 am »

quote:

aerandir schreef op 10 februari 2007 om 00:58:
daar val ik dan zeker weer onder.... :'(  is toch ook altijd wat met mij  O-)
Gezien jouw reacties tot nog toe is er wellicht sprake van onwetendheid. 8)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: februari 10, 2007, 10:29:40 am »

quote:

[...]

Zoals al werd opgemerkt ben je hier toch in gesprek met een moslima. En is dit meer de situatie dat je met een individueel persoon in gesprek bent die moslim is, dan dat je in eerste instantie hier anderen moet waarschuwen voor valse leringen als christenen onderling.
Dit is dan ook LB en christenen onderling zul je aantreffen in CL of CZDP.

Wil je Moslima van dienst zijn in zoals je dat wel zou doen in een 1 op 1 gesprek blijkbaar, zul je die benadering toch hier ook moeten laten zien. Anders heb je nog niets gewonnen als ze direct weer verdwijnt.
Het evangelie brengen aan Moslims houdt ook dit in:

1 Petr 3,15
    ....... altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop, die in u is, doch met zachtmoedigheid en vreze,

'K zal zelf ook niet altijd dit op de goede manier doen maar dit wordt hier als christenen van ons gevraagd .
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2007, 10:38:38 am door Priscilla en Aquila »