Auteur Topic: De Zoon des mensen.  (gelezen 19285 keer)

Meindertd

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #50 Gepost op: februari 13, 2007, 05:04:39 pm »

quote:

Willeke schreef op 13 februari 2007 om 12:02:

Bedoel je met "van op de hakkelige" van de hak op de tak.

Ja dat bedoel ik!! Maar dat is kenmerkend vanaf het begin van de discussie. Maar je hebt me laten zien dat mijn bijdrage ook niet bijdraagt aan een betere structuur. Sorry!!! Volgens mij komt het deels doordat we elkaar een bepaalde visie toeschrijven. Volgens mij moeten we deze discussie herformuleren en opnieuw beginnen.

Maar eeerst even ingaande op de tekst over dopen. Ik bedoelde hiermee de volgende bijbeltekst.

quote:

Matheus 28:19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest

Voor mij betekend deze tekst dat Jezus zich gelijkwaardig verklaard aan de Vader en de Geest. Verder geeft hij zichzelf hier een Goddelijke status. Of moeten we dit anders zien?

Maar nu het begrip zoon van God en Zoon des mensen: We zullen volgens mij moeten afvragen in hoeverre dit een metafoor is. Ook zullen we moeten afvragen of erfgenaam een metafoor is. Immers in de bijbel wordt gesproken dat de zoon aan de rechterhand van de vader is. Hoe kan de erfgenaam aan de rechterhand van een erflater zitten? Die vraag stel ik omdat jij spreekt dat er pas sprake van een erfgenaam kan zijn als de erflater dood is. En als we dan tot de conclusie komen dat het een metafoor is? Wat houd dat dan in? Allemaal vragen die we ons moeten afvragen en helder zien te krijgen.

quote:

Zou kunnen, maar wat betekent dan "een volledig in elkaar opgaan van Mens en God", en waar staat dat in de Bijbel?

Dat is de concequentie als Jezus mens en God was tegelijk.

groeten

Meindert
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2007, 05:07:58 pm door E-line »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #51 Gepost op: februari 13, 2007, 05:13:34 pm »

quote:

Meindertd schreef op 13 februari 2007 om 17:04:
(..)

Voor mij betekend deze tekst dat Jezus zich gelijkwaardig verklaard aan de Vader en de Geest. Verder geeft hij zichzelf hier een Goddelijke status. Of moeten we dit anders zien?
Het gaat hier om Jezus na de opstanding, en als ik Willeke goed begrijp, wordt Jezus bij z'n opstanding (weer) goddelijk. Deze tekst bewijst dus wel Jezus' goddelijkheid, maar níet tijdens z'n (gewone) leven.

Maar je hebt helemaal gelijk, dat Jezus hier goddelijkheid claimt. Hij zet zichzelf tussen God en diens eigen Geest! Dat is blasfemie voor ieder die minder is dan goddelijk.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2007, 05:14:20 pm door Nunc »

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #52 Gepost op: februari 13, 2007, 07:12:52 pm »

quote:

Nunc schreef op 13 februari 2007 om 13:50:
[...]

natuurlijk staat er dat hij de mensen gelijk is geworden, maar er staat niet dat Hij alleen nog maar mens was, en alle citaten uit de evangelien die je je gegeven heb, laten zien dat Jezus toen nog steeds veel meer dan alleen menselijk was.

Uiteraard dat is zo, maar dat zegt die genoemde tekst niet.

quote:

toch zou ik heel graag van jou weten wat de triniteit volgens jou is, en wat er volgens jou mis aan is, want het speelt de hele discussie al mee, en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je met een karikatuur van de triniteit aan het stoeien bent.

Zou kunnen maar dat doe ik dan onbewust.. het stoeien dus.
 Wat wil je concreet weten?
Misschien kun je uitleggen wat de triniteit volgens jou is. Ik ken het woord niet, maar begrijp de vraag wel.

quote:

misschien was je nog niet helemaal bijgelezen, maar als je een discussie start, moet je wel in de gaten houden wat er allemaal gezegd wordt:

Ik beloof beterschap.

quote:

Zoals je kunt zien, denk ik ook dat de meeste wonderen alleen duiden op z'n profetische en/of messiaanse status. Maar juist het wonder van het lopen over het water en het stillen van de golven is niet zomaar een wonder. Kijk maar naar Job 8:9 en Psalm 107:28-29. Het is een heel grote claim. Jezus doet wat de Vader doet! Dat kun je niet zomaar wegwuiven met "maar de profeten en de discipelen deden ook wonderen en tekenen" omdat je dan juist niet op de specifieke context van dit wonder ingaat.

Je hebt gelijk, ik zal de Bijbelgedeelten even tot me nemen, dat had ik idd niet gedaan.

quote:

ok, dus je bedoelt dat de twee keer dat de Vader publiekelijk zegt "Deze is mijn Zoon", dat Hij eigenlijk iets bedoelde als "Deze zal mijn Zoon zijn"?

Dat zou nog wel kunnen, als dit de enige aanwijzing was, maar dit is één van de vele aanwijzingen, en samen staan ze heel sterk.

Als het zo is dat God zei:  "Deze zal Mijn Zoon zijn" dan verklaart het profetische aspect, maar dat zegt Hij niet, in die zin heb je gelijk.
Ik zal hier weer even naar zoeken. Dus heb geduld.

quote:

Wil je dan alsjeblieft beginnen met het aantonen dat het wel bijbels is, want je hebt op z'n minst de schijn tegen, omdat ik tot nu toe een flink aantal aanwijzingen heb aangedragen waarom Jezus op aarde ook gewoon goddelijk was, en jij bent daar amper op ingegaan. Maar toch blijf je - zonder mijn punten te weerleggen - beweren dat je bijbels bezig bent.

Ja dat blijf ik beweren en wiens schijn heb ik tegen?
Je zegt nu ineens dat Jezus op aarde goddelijk was, dat is voor mijn gevoel een bijvoegelijk naamwoord, dat iets zegt van een zelfstandig naamwoord, maar het niet is.
Zonder te verzanden in een taalles.
Goddelijk zijn is wat anders dan God zijn, dus wat bedoel je precies?
Iemand is Geestelijk bezig, maar is niet de Heilige Geest.

quote:

fijn dat we het hierover eens zijn. Weet je ook wat het betekent om 'Wijsheid (Woord) Gods' te zijn? Dan ben je dus goddelijk. Het kan best zijn dat Jezus z'n goddelijke privileges niet benutte, maar als je niet op je rechten staat, betekent dat nog niet dat je je positie kwijt bent! Dat is echter wel jouw redenering.

Hij is niet Zijn positie kwijt, Hij heeft het tijdelijk afgelegd, dat lees ik in Filippenzen 2 vers 16.
Het is niet mijn redenering, dat zegt de Bijbel.
goddelijke privileges en goddelijk zijn is wat anders dan "Godzijn".
Of ik weet wat "Wijsheid Gods"is , Paulus legt uit dat "Wijsheid Gods" bestaat in verborgenheid en dat is aan ons als gelovigen geopenbaard.

1 Corinthiers 1  21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;  
1 Corinthiers 1  24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, [prediken wij] Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.  
1 Corinthiers 2  7 Maar wij spreken de wijsheid Gods, [bestaande] in verborgenheid, die bedekt was, welke God te voren verordineerd heeft tot heerlijkheid van ons, eer de wereld was;  
Efeze 3  10 Opdat nu, door de Gemeente, bekend gemaakt worde aan de overheden en de machten in den hemel de veelvuldige wijsheid Gods;  

De wijsheid Gods was bedekt, maar was er altijd en is aan de gelovigen geopenbaard.
Paulus was de apostel die de verborgenheid bekend mocht maken,  en de wijsheid bestaande in verborgenheid, benoemd in Efeze en Corinthe, gaat altijd over het ontstaan van De Gemeente, dus een "volk voor Zijn Naam", dus deze periode waarin God bouwt aan Die Gemeente waarvan Christus de hoeksteen is, Het Fundament en De Rots.
("Hetwelke is Christus")

Sorry, maar het tussenstuk quote alleen met [ ...]  en dan weet ik niet waar het over gaat.
Misschien doe ik iets niet goed?

quote:

Deed Hij wat alleen God mag doen: Zonden vergeven, met Gods Geest dopen!

n.b. de schriftgeleerden die aanwezig waren toen Jezus zonden vergaf, snapten direct wat Hij impliceerde, en beschuldigden Hem direct van blasfemie: "En de schriftgeleerden en de Farizeeën begonnen te overleggen en zeiden: Wie is deze, die (zulke) godslasterlijke dingen zegt? Wie kan zonden vergeven dan God alleen?" (Luk 5:21)

[...]

??

quote:

lees je wel wat mensen als tegenwerpingen poneren? Ik heb je aangegeven dat zelfs de OT-profeten Jesaja en Maleachi Hem al als op z'n minst niet alleen maar menselijk zagen ("Sterke God" Jes. 9, "Engel des Verbonds" Mal.3). Ook Johannes de Doper en Matteus en Marcus identificeren Jezus met JHWH want Johannes is de roepende in de woestijn, en Jezus degene (de Here) voor wie de weg bereidt moet worden:

Natuurlijk lees ik dat, maar begreep niet wat men ermee wil zeggen en eigenlijk nu ook niet.
Het gaat niet erom hoe de profeten Hem zagen, zij wisten Wie Hij was?
Daar is geen twijfel over  mogelijk, maar waarom zegt Jesaja dat Hij als Kind geboren is en dat HIj als Zoon gegeven is, let op gegeven, dat Zijn Naam is Wonderbare Raadsman., Sterke God en Vredevorst., daar ben ik ook op ingegaan, met de vraag waar een Kind geboren is en de Zoon gegeven en dat Hij nu nog niet de Vredevorst is, maar wanneer dan wel, daar gaat niemand op in.

quote:

Mar.1
"1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus.
2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja:
Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg bereiden zal; 3 de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden,"

Wat bedoel je met deze tekst?

quote:

Daarnaast hebben we nog de momenten dat Jezus zichzelf met 'de Wijsheid Gods' identificeert (Luk.11:49 + Mat.23:34) en natuurlijk de inleiding van Johannes en alle keren dat mensen Jezus aanbidden (wat je alleen richting God doet), de momenten dat bv. Thomas Hem "mijn Here en mijn God" noemt, etc.

Sorry, maar ik begrijp Mattheus 23 vers 34 niet in dit verband; "Daarom ziet, Ik zend tot u profeten, en wijzen en schriftgeleerden, en uit dezelve zult gij sommigen doden en kruisigen en sommigen uit dezelve zult gij geselen in uw synagogen, en zult hen vervolgen van stad tot stad.
Hier identificeert de Heer Zich helemaal niet met de Wijsheid Gods want ht  gaat over andere wijsheid.

Lucas 11 vers 49: "Waarom ook de wijsheid Gods zegt: Ik zal profeten en apostelen tot hen zenden en van die zullen zij doden en zullen zij uitjagen.
Ook dit gaat over het Joodse volk en heeft niest te maken met de wijsheid Gods zoals die werkelijk bedoeld wordt.

Een heel goed voorbeeld is wel de laatste zin waar Thomas ( een type van het ongelovig Israël) zegt, Mijn Heere en Mijn God, maar dat was na de opstanding en na
Zijn Hemelvaart uit Johannes 20 vers 17, waar de Heer vlak na Zijn opstanding verbood Hem aan te raken omdat Hij nog moest opvaren naar de Vader.
Dat was niet Zijn hemelvaart.
Toen Hij terugkwam en het Offer gebracht had in het binnenste Heiligdom n.l. De Gemeente en Zijn posities had ontvangen, pas toen mochten zij Hem aanraken.

quote:

De evangelisten, de discipelen en Johannes de Doper geven (voorzichtig) aan dat Hij goddelijk is, en Jezus zelf laat het ook merken.

Helemaal niet voorzichtig, Petrus was ongezouten in de door mij geciteerde teksten, en helemaal niet goddelijk , want Hij riep: "Gij zijt waarlijk Gods Zoon,"
Nogmaals ik heb geciteerd vanuit de Bijbel dat de discipelen erover moesten zwijgen.
Ga daar nu eens op in....waarom?

quote:

De Zoon gaat uit van de Vader (net als de Geest) dus het is niet gek dat Jezus door de Vader deze dingen deed.

Dat is wel gek, als Hij God was op aarde had Hij de Vader toch niet nodig?

quote:

Petrus zegt over Jezus dat die 'de Zoon van de levende God' is. Niet dat Jezus dat ooit (na de opstanding) zal zijn. En Jezus corrigeert Petrus hier ook niet in.

Ik vroeg al waarom mocht Petrus en de anderen dat niet rondbazuinen.
De discipelen wisten vele dingen ook aangaande de verborgenheden en zij mochten dat ook weten.

Dat Petrus niet gecorrigeerd wordt is omdat de Heer dat later uitlegt.

quote:

Ik vroeg: Waar zegt de bijbel dat ''wat' er in de kribbe lag een mens was'? En staat er ook dat hij alleen maar mens was?. Ik snap je antwoord niet. Ik wil weten waar staat wat jij beweert.

Ik kom hierop terug.

quote:

tja, als je denkt aan 'mens' bij 'persoon' dan heb je helemaal gelijk. Maar ik heb het niet over een 'mens' als ik 'Persoon' zeg. Lees anders  'Identiteit' of 'Bewustzijn' oid waar ik 'Persoon' zeg.

Een mens is toch een persoon en een ziel is zijn levenswandel en zijn geest is de geest die werd ingeblazen toen hij een levende ziel werd.
Dat is weer een ander onderwerp. Meer t.a.v. een persoon is een persoon dat wat iets uitdrukt. Het is niet zijn bewustzijn.
Nefesh, psuche, Zoë ,,,,....en dan ook nog te bedenken dat Plato er Ziel, geest en lichaam van heeft gemaakt. En dat heeft de kerk maar klakkeloos overgenomen.
Mijn lichaam is mijn lichaam waarin de ziel zich zetelt of manifesteert.
Mijn ziel is dat wat ik ben of wat ik openbaar, dus mijn levenswandel.
Mijn geest kreeg ik ingeblazen dus de Nefesh en kreeg daardoor een goddelijk besef.
Pas bij mijn wedergeboorte kreeg ik een nieuwe Geest dus Heilige Geest.
Als ik dood ga keert mijn geest tot God,
Mijn lichaam gaat naar het dodenrijk en wacht op de opname van de Gemeente en bij die gelegenheid krijg ik een Lichaam wat aan Hem gelijkvormig is.
Ziel is eigenlijk bijna synoniem aan lichaam.
Maar weer is dat eigenlijke een ander onderwerp.
Ik bezit als gelovige 2 naturen.
Nefesh en Zoë.

quote:

en je bent het eens met:
Dus Vader en Geest en Zoon zijn te onderscheiden. Ze hebben elk een eigen persoonlijkheid en staan in een bepaalde relatie tot elkaar (Vader en Zoon zenden de Geest, de Geest wijst op de Vader en de Zoon). Je zou dus over 3 'goden' kunnen spreken als je niet beter wist. Maar gelukkig weten we beter. God is ook één (Deut.6) en Jezus bevestigt dat ("Ik en de Vader zijn één", Joh.10:30).

Een beetje een valkuil, waar ik niet in wil trappen.
De Geest is de Kracht en een persoon en Vader en Zoon zijn één. Dus de Geest is wel een Kracht, maar ook een Persoon.

Op de rest van de post ga ik binnenkort in.
« Laatst bewerkt op: februari 13, 2007, 09:23:50 pm door E-line »

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #53 Gepost op: februari 13, 2007, 09:02:55 pm »
Nog iets anders, waarom laat God volgens jou dan toe dat, laten we zeggen 98% (wellicht meer) van allen die zich Christenen noemen dwalen op dit punt, zonder kennelijk de mogelijkheid te hebben om de juiste leer te volgen?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #54 Gepost op: februari 13, 2007, 09:42:39 pm »

quote:

Willeke schreef op 13 februari 2007 om 19:12:

Zou kunnen maar dat doe ik dan onbewust.. het stoeien dus.
 Wat wil je concreet weten?
Misschien kun je uitleggen wat de triniteit volgens jou is. Ik ken het woord niet, maar begrijp de vraag wel.

sorry, triniteit = drie-een-heid. Dus mijn vraag is, wat jij denkt dat de drie-een-heid is.

quote:

(..)

Je hebt gelijk, ik zal de Bijbelgedeelten even tot me nemen, dat had ik idd niet gedaan.

(..)

Als het zo is dat God zei:  "Deze zal Mijn Zoon zijn" dan verklaart het profetische aspect, maar dat zegt Hij niet, in die zin heb je gelijk.
Ik zal hier weer even naar zoeken. Dus heb geduld.

Graag, ik hoop dat je er echt wat mee doet en dat je er mee verder kunt!

quote:

Ja dat blijf ik beweren en wiens schijn heb ik tegen?
Je zegt nu ineens dat Jezus op aarde goddelijk was, dat is voor mijn gevoel een bijvoegelijk naamwoord, dat iets zegt van een zelfstandig naamwoord, maar het niet is.
Zonder te verzanden in een taalles.
Goddelijk zijn is wat anders dan God zijn, dus wat bedoel je precies?
Iemand is Geestelijk bezig, maar is niet de Heilige Geest.
Goddelijk is een eigenschap, zo bedoel ik dat. Jezus is menselijk en goddelijk. Je kunt wel zeggen "Jezus = God", maar dan sla je de plank mis omdat je alle nuance verliest. Het is niet zo dat de term 'Jezus' en de term 'God' identiek zijn.

Vandaar de formulering "God de Zoon", "God de Vader", etc. Het is wel zo dat Jezus God is, omdat Hij namelijk Gods Woord is, wat een 'integraal onderdeel' van de drie-ene God is. Maar andersom is het natuurlijk niet zo dat God gelijk is aan Jezus, omdat je dan de Vader en de Geest overslaat. Vandaar dat ik 'goddelijk' fijner vind als term. De Vader, Zoon en Geest zijn alledrie goddelijk. Alledrie zijn ze God, samen zijn ze één God.

quote:

Hij is niet Zijn positie kwijt, Hij heeft het tijdelijk afgelegd, dat lees ik in Filippenzen 2 vers 16.
Het is niet mijn redenering, dat zegt de Bijbel.
goddelijke privileges en goddelijk zijn is wat anders dan "Godzijn".

ik zei het wat informeel met 'positie kwijt' maar correcter is 'afgelegd'. Maar dat betekent (kennelijk) niet dat Jezus niet meer goddelijk was. Want de teksten uit de evangelien (en OT profeten) geven al aan dat Jezus toen ook goddelijk was. Omdat ik niet om die conclusie heen kan als ik de evangelien lees, betekent wat Paulus zegt over 'ontledigen' en 'afleggen' etc kennelijk dat Jezus z'n privileges e.d. aflegde, maar niet z'n natuur. Dat zou namelijk strijdig zijn met wat er in de evangelien staat.

quote:

Of ik weet wat "Wijsheid Gods"is , Paulus legt uit dat "Wijsheid Gods" bestaat in verborgenheid en dat is aan ons als gelovigen geopenbaard.

1 Corinthiers 1  21 Want nademaal, in de wijsheid Gods, de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking, zalig te maken, die geloven;  
1 Corinthiers 1  24 Maar hun, die geroepen zijn, beiden Joden en Grieken, [prediken wij] Christus, de kracht Gods, en de wijsheid Gods.
1 Corinthiers 2  7 Maar wij spreken de wijsheid Gods, [bestaande] in verborgenheid, die bedekt was, welke God te voren verordineerd heeft tot heerlijkheid van ons, eer de wereld was;  
Efeze 3  10 Opdat nu, door de Gemeente, bekend gemaakt worde aan de overheden en de machten in den hemel de veelvuldige wijsheid Gods;  

De wijsheid Gods was bedekt, maar was er altijd en is aan de gelovigen geopenbaard.
Paulus was de apostel die de verborgenheid bekend mocht maken,  en de wijsheid bestaande in verborgenheid, benoemd in Efeze en Corinthe, gaat altijd over het ontstaan van De Gemeente, dus een "volk voor Zijn Naam", dus deze periode waarin God bouwt aan Die Gemeente waarvan Christus de hoeksteen is, Het Fundament en De Rots.
("Hetwelke is Christus")

Soms wordt 'wijsheid Gods' gebruikt voor Jezus (de Kracht en Wijsheid Gods), en soms gewoon voor 'wijsheid' in het algemeen. Net zoals Johannes het over Woord van God heeft (Jezus), terwijl elders 'woord van God' op de schriften slaat. Ik bedoelde uiteraard Jezus als 'Wijsheid/Woord Gods'. Wijsheid Gods is netzoiets als Geest Gods. De Geest van God (de Heilige Geest) is op e.o.a. manier deel van God (zoals jouw geest ook deel van jou is) maar bij God heeft die Heilige Geest ook nog een soort eigen identiteit, moet onderscheiden worden van God (de Vader) zelf. Daar waren we het al over eens. Op dezelfde manier is het Woord/Wijsheid Gods óók deel/aspect van God, maar dan ook met een eigen identiteit. Daarom vroeg ik of je besefte wat Wijsheid Gods impliceert. Het impliceert namelijk goddelijkheid, net zoals 'Geest van God'/'Heilige Geest' goddelijk is (deel van de Godheid).

quote:

Sorry, maar het tussenstuk quote alleen met [ ...]  en dan weet ik niet waar het over gaat.
Misschien doe ik iets niet goed?

kennelijk  :)

het kan zijn dat je gewoon een [ hebt waar een ] moet staan, bv in "]quote]". Het kan ook zijn dat ik nog ergens een losse [ of / of ] had staan. Dat kan de boel ook wel in de war schoppen. Je zult even in m'n orriginele post moeten kijken wat ik daar schreef en wat wegviel, en het dan opnieuw in een post zetten.

quote:

[...]

??

????

quote:

[...]

Natuurlijk lees ik dat, maar begreep niet wat men ermee wil zeggen en eigenlijk nu ook niet.
Het gaat niet erom hoe de profeten Hem zagen, zij wisten Wie Hij was?

profeten spraken namens de Heilige Geest van God, dus ze zullen zeker wel iets geweten hebben he ;)

quote:

Daar is geen twijfel over  mogelijk, maar waarom zegt Jesaja dat Hij als Kind geboren is en dat HIj als Zoon gegeven is, let op gegeven, dat Zijn Naam is Wonderbare Raadsman., Sterke God en Vredevorst., daar ben ik ook op ingegaan, met de vraag waar een Kind geboren is en de Zoon gegeven en dat Hij nu nog niet de Vredevorst is, maar wanneer dan wel, daar gaat niemand op in.

Als Jesaja zegt: een kind is ons geboren.. en hij komt dan met titels en namen, en hij rept niet eens over een kruisiging en opstanding, dan is het vrij aannemelijk dat Jesaja duidt op het leven van de messias, dus het leven van Jezus. En daarover zegt Jesaja 'sterke God'.

Idem voor Maleachi. Die profeteert dat de 'engel des verbonds' naar de tempel komt. Dat is een messiaanse profetie over Jezus.

quote:

[...]

Wat bedoel je met deze tekst?
deze tekst?:
Mar.1
"1 Begin van het Evangelie van Jezus Christus.
2 Gelijk geschreven staat bij de profeet Jesaja:
Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg bereiden zal; 3 de stem van een, die roept in de woestijn: Bereidt de weg des Heren, maakt recht zijn paden,"

Dit is wat Johannes de Doper predikte, en waar Marcus z'n evangelie mee begint. Marcus (Matteus in het parallelstuk overigens ook) identificeert De Doper met de roepende in de woestijn. En die roepende roept dat de weg voor de Here bereidt moet worden. En wie is die Here die op dat moment geintroduceerd wordt? Jezus. En dat tijdens zijn leven. Het is een messiaanse aankondiging, en die messias Jezus heeft goddelijke status, wordt met Here (aanspreekvorm voor God) aangesproken.

quote:

Sorry, maar ik begrijp Mattheus 23 vers 34 niet in dit verband; "Daarom ziet, Ik zend tot u profeten, en wijzen en schriftgeleerden, en uit dezelve zult gij sommigen doden en kruisigen en sommigen uit dezelve zult gij geselen in uw synagogen, en zult hen vervolgen van stad tot stad.
Hier identificeert de Heer Zich helemaal niet met de Wijsheid Gods want ht  gaat over andere wijsheid.

Lucas 11 vers 49: "Waarom ook de wijsheid Gods zegt: Ik zal profeten en apostelen tot hen zenden en van die zullen zij doden en zullen zij uitjagen.
Ook dit gaat over het Joodse volk en heeft niest te maken met de wijsheid Gods zoals die werkelijk bedoeld wordt.

Wat snap je niet aan beide teksten? Het zijn twee beschrijvingen van precies hetzelfde gesprek, en Lukas heeft genoteerd (via ooggetuigen) dat Jezus het over 'Wijsheid Gods' had, en Matteus als ooggetuige heeft 'ik' gehoord, of geweten dat Jezus 'ik' bedoelde met 'wijsheid Gods'. Hoe het ook precies is gegaan, als je de evangelien betrouwbaar acht, dan duiden deze teksten erop dat 'Jezus' en 'Wijsheid Gods' inwisselbaar zijn. Één van de evangelisten heeft ze omgewisseld, omdat ze hetzelfde zijn. Dit is dus een goddelijke claim van Jezus: Hij zegt hier zelf dat Hij het Woord/Wijsheid van God is, en dat Hij profeten zendt (wat voorbehouden is aan God, omdat profeten immers namens God spreken).

quote:

Een heel goed voorbeeld is wel de laatste zin waar Thomas ( een type van het ongelovig Israël) zegt, Mijn Heere en Mijn God, maar dat was na de opstanding en na
Zijn Hemelvaart uit Johannes 20 vers 17, waar de Heer vlak na Zijn opstanding verbood Hem aan te raken omdat Hij nog moest opvaren naar de Vader.
Dat was niet Zijn hemelvaart.
Toen Hij terugkwam en het Offer gebracht had in het binnenste Heiligdom n.l. De Gemeente en Zijn posities had ontvangen, pas toen mochten zij Hem aanraken.

je hebt gelijk, slecht voorbeeld omdat het na de opstanding is, en dus geen verschil kan uitmaken voor Jezus' goddelijkheid tijdens z'n leven (en voor de opstanding).

quote:

Helemaal niet voorzichtig, Petrus was ongezouten in de door mij geciteerde teksten, en helemaal niet goddelijk , want Hij riep: "Gij zijt waarlijk Gods Zoon,"
Nogmaals ik heb geciteerd vanuit de Bijbel dat de discipelen erover moesten zwijgen.
Ga daar nu eens op in....waarom?

je bedoelt: "waarom ze moesten zwijgen?". Een goede vraag, maar het lijkt me dat dat niet is omdat het (nog) niet waar is, want Jezus ontkent het ook niet. Zeer waarschijnlijk heeft het te maken met de messiaanse traditie dat de messias Zichzelf niet openlijk publiekelijk zou aankondigen, maar dat Hij door God aangewezen zou worden, en zo ontdekt zou worden door de joden. Dus Jezus houdt zich aan die conventie en gaat in eerste instantie niet expliciet zeggen dat Hij de messias is, maar laat de mensen het zelf ontdekken.

Maar nogmaals, Jezus ontkent het nergens, en verder zijn er allerlei aanwijzingen ('bereidt de weg des Heren", het 'zonden vergeven', 'over water lopen', Jesaja 9, Maleachi 3, "meer dan de tempel is hier", etc) die duiden op een goddelijke Jezus (tijdens z'n leven op aarde).

quote:

[...]

Dat is wel gek, als Hij God was op aarde had Hij de Vader toch niet nodig?

De Geest gaat toch ook uit van de Vader, en gaat waar de Vader Hem stuurt? Ik kan niet in het binnenste van God kijken - jammergenoeg - maar Jezus geeft zelf aan gezonden te zijn door de Vader, maar tegelijkertijd ook één te zijn, en tegelijkertijd ook zelf goddelijk te zijn. Gooi die dingen op één hoop, zonder er eentje van te willen negeren, en het heet Drie-een-heid/Triniteit.

Ik weet dus niet waarom Jezus de Vader nodig had, anders dan dat ze samen één zijn. Ze horen bij elkaar, ze vormen samen (met de Geest) één Godheid. Maar Jezus was óók menselijk, en in menselijke hoedanigheid viel hij ook onder de wetten van Mozes enz, en diende ook om die reden (als mens) afhankelijk te zijn van de Vader.

quote:

[...]

Ik vroeg al waarom mocht Petrus en de anderen dat niet rondbazuinen.
De discipelen wisten vele dingen ook aangaande de verborgenheden en zij mochten dat ook weten.

Dat Petrus niet gecorrigeerd wordt is omdat de Heer dat later uitlegt.

zie elders in deze post.

quote:

[...]

Een beetje een valkuil, waar ik niet in wil trappen.

hoezo een valkuil? Ik laat je alleen maar zien dat de beginselen waar je het met mij over eens bent, leiden tot Drie-een-heid.

quote:

De Geest is de Kracht en een persoon en Vader en Zoon zijn één. Dus de Geest is wel een Kracht, maar ook een Persoon.
Van Jezus wordt ook (Paulus, 1 Kor.1:22) gezegd dat ie 'Kracht en Wijsheid Gods' is, maar je ziet 'Heilige Geest is een kracht' ook vaak staan en dan bedoelen mensen ermee dat de Geest alleen maar een zielloze onpersoolijke kracht is. Een soort 'Force' zoals de levenskracht in de film StarWars heet. En dat soort 'kracht' bedoel ik niet. Maar jij kennelijk ook niet want dergelijke kracht is onpersoolijk, en de Geest is juist wel persoonlijk. Hij spreekt, onderwijst, overtuigt, etc.

Ik zou om verwarring te voorkomen niet spreken van 'De Geest is een kracht maar ook een persoon', omdat je dus met 'De Geest is een kracht' al aardig wat mensen op new-age achtige zijsporen zet. De Geest is een persoon, en omdat het een goddelijke persoon is uiteraard ook een grote macht/kracht.

quote:

Op de rest van de post ga ik binnenkort in.

ok, zie er naar uit.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #55 Gepost op: februari 13, 2007, 11:41:21 pm »
Ik begrijp  goed wat je bedoelt en we zeggen een heleboel dingen in onze postings, ik zou ook zeggen dat we een heleboel waarheden benoemen en het loopt vlak langs elkaar heen, maar om niet in een cirkelredenering terecht te komen, neem ik je eerste advies graag over om een beetje opnieuw te beginnen en daar heb ik even wat tijd voor nodig.

@ Laodicea, je vroeg je af, waarom God het toelaat dat ongeveer 98 % er anders over denkt.
Waarom God iets toelaat, is een bijzondere benadering, en wellicht een ander topic?
Wat het percentage van andersdenkenden betreft: ..., ik merk dat een heleboel mensen daar nooit over hebben nagedacht, en bij onderzoek is gebleken dat dat best een groot percentage is voor zover die onderzoeken goed gedaan zijn.
Een grote groep die het niet begrijpt zegt, dat het niet aan ons "gegeven" is om zulke dingen te doorgronden en leggen het op "dat stapeltje".
En het percentage dat denkt dat de Heere Jezus 50 % Mens en 50 % God was, heeft ook redelijke argumenten om dat aan te tonen, maar voor mij nog niet overtuigend.

Vergelijkbare verschillen liggen in de items van de restitutieleer en de "holle aarde", het ontstaan van de Gemeente uit de verloren 10 stammen..en zo zijn nog vele onderwerpen...maar ik denk door het fenomeen internet en de fora die er zijn, een aantal zaken meer dan ooit besproken worden als ik zo op fora kijk en ook naar de vele studies over de Bijbel op internet.
Althans zo ervaar ik het zelf, maar ik ben niet de norm uiteraard.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #56 Gepost op: februari 14, 2007, 01:54:51 pm »
Heel vaak viel het woord Drie-éénheid en misschien moet dat eerst duidelijk worden om vervolgens naar de mensheid van de Here Jezus te kijken:
Ik pas ervoor om te roepen dat we dat niet kunnen begrijpen...
1 korinthe 2 vers 9…Het geen het oog niet heeft gezien en het oog niet heeft gehoord, maar God heeft het ons geopenbaard enz…

Wij zijn als natuurlijke mensen niet in staat zijn de geestelijke dingen te begrijpen, maar  vlak achter staat dat wij de diepten Gods kunnen leren kennen. ( vers 10).
Wij hebben dus de plicht om dat te onderzoeken.

De grootste fout is om iets zomaar voor waar aan te nemen wat ooit leerstellig beweerd is. Ook zo’n concilie in Nicea.

Ook de dingen die je geleerd hebt moet je terug kunnen vinden in de Schrift. Dat is het  geestelijk voedsel voor elke gelovige. Dus wederleggen...

Waar staat het leerstuk van de Drie-éénheid?  Nergens expliciet,….niet in het OT en ook niet in het NT.

Dat is niet mijn commentaar, maar het commentaar van vele deskundigen, er kan wel een conclusie getrokken worden maar dan wordt het uitkijken geblazen.

Er is onderscheid tussen God de Vader en God de Zoon en zo is men ooit tot een aantal leerstukken gekomen.

Vader, Zoon en verwekken spelen daarin een belangrijke rol. Want van de Zoon wordt gezegd dat Hij verwekt is.

Het begrip Woord en Geest wordt gebruikt, maar wat verstaan we onder deze woorden (lezende in de Schrift dus.)

Terug naar het begrip Vader want in de Bijbel is een vader ook een schoonvader, of iemand die een stad gebouwd heeft of iemand die adviseert ( Jozef aan het hof bijvoorbeeld)
In Jesaja 9 wordt gesproken over de Vader der eeuwigheid.
Het essentiële is dus dat het Woord Vader getoegepast wordt op God, op de Zoon en op de Heilige Geest.

Vader is degene die bezittingen heeft dus ook erflater is. En Hij is dus a.h.w. in het bezit van de Eeuwigheid. En in Jesaja 9 gaat het over God de Zoon. En de Zoon is erfgenaam, aan Hem is immers alles gegeven. Zonen Israëls wil niet zeggen verwerkte zonen van Jacob, want die had er maar 12. Maar het wil zeggen erfgenamen in dit verband.

Seth erfde het evenbeeld van Adam.
Genesis 15 vers 2…”de zoon van mijn huis zou mijn bezitter zijn…”( grondtekst) en die zoon is Eliëzer, terwijl Abraham kinderloos was. Hij noemt hem : “Mijn zoon”.
Eliëzer= Eliazar= Lazarus= Degene die opstond uit de dood, Izak, allen typen van Christus.

Genesis 27 vers 1 roept Izak zijn erfgenaam, maar noemt hem zoon.
Exodus 2 vers 10: Toen het kind ( een mannelijk kind wordt ‘knechtje’ genoemd)…en Mozes werd haar tot zoon.

Verwekken heeft in het Grieks de betekenis van het krijgen van een zoon.(erfgenaam)
Jezus wordt ook duidelijk volgens de wet genoemd: “Jezus van Nazareth, zoon van Jozef”.
( Lucas 3 vers 23)

Erfrecht gaat in bij de meerjarigheid of volwassenheid van de zoon en niet bij het sterven van de Erflater dat heb ik niet goed gezegd in eerdere postings.

Denk aan de verloren zoon, de volwassenheid is het begin van het erfrecht en wordt voltooid bij het sterven van de vader. Wij hebben immers ook een voorschot op de erfenis. ( De Heilige Geest)
Vader en zoon zijn dus relatieve begrippen.

Maar God is niet relatief, God is een absoluut God. Dus je kunt de termen Vader en Zoon wel op Hem toepassen, maar dan is het hooguit een term t.a.v. verhoudingen.
Tijdgebonden begrippen. 1 Korinthe 15: 24.
Eeuwige Zoon komt nergens in de Schrift voor.
“De Vader is meerder dan de Zoon” en als je van de Zoon zegt “dat Hij God is”, dan vraag ik me af waar de Vader is gebleven daar kom je dus nooit uit tenzij je de begrippen goed toepast.

Dan het begrip Geest, ook enorm vele betekenissen evenals Vader en Zoon.
Toch moeten we weer één begrip vinden.
We hadden Erflater= Vader, Zoon= Erfgenaam.
En van geest weten we dat het niet stoffelijk is, en gebruikt wordt voor God Zelf.

De Samaritaanse vrouw zei: “God is Geest” en Christus is ook Geest, want beiden zijn de Onzienlijken. 2 Korinthe 3 vers 18.

De levende Christus verbergt Zich voor deze wereld en zit aan de rechterhand Gods en is voor ons de onzienlijke…toch? En  Heilige Geest is ook onzienlijk.

Geest wordt gebruikt voor alles wat wij ontvangen hebben in geestelijke zegeningen, toch?
..”Alzo ook gij ijverig bent geworden in geestelijke gaven…”….en de geesten der profeten zijn aan de profeten onderworpen en geesten zijn ook hier geestelijke gaven.
Gaven zijn verantwoordelijkheden in de Bijbel.

Joh 3 vers 6, dat wat wedergeboren is heet geest, want de nieuwe natuur is niet waar te nemen.
De oude natuur kun je wel zien, gewoon in de spiegel.
Van de nieuwe natuur zie je de uitwerking. Pneuma…
Daarom kent de wereld ons niet, en de natuurlijke mens kan de geestelijke dingen niet verstaan. Dat merk je heel goed op fora.

Geest wordt gebruikt in verband met de Godheid, in verband met engelen, in verband met  zegeningen, demonen, de mens, maar dan vooral het onvergankelijke deel van de mens.
Geest is immers Eeuwig leven. “Mijn Woorden zijn Geest en/n.l. Leven.
Geest is ook Woord want de eeuwigheid van de Zoon  ( Johannes 1 ) en toch staat daar het Woord Zoon helemaal niet. Alleen het begrip Woord.
Woord is dus Godheid en natuurlijk is dat de Zoon, maar als wij spreken over het Woord van God denken we aan onze Bijbel…toch?

De Bijbel is geen erfgenaam van God en Hij werd pas later vlees. Het Woord was God staat er in de grondtekst, maar wat is Woord? Logos. In het OT heeft dat woord “Dabar” de betekenis van expressie, dus ook los van de taal, want al wat uitgedrukt wordt is Woord. Het is dus ook een ding, of een daad. Of een bal ( Jesaja 22 vers 18 ) dus het wordt uitgedrukt vanuit een centrum. Evenals de schepping die tot stand gekomen is door het Woord. Uitspansel..

Hij drukt Zich dus uit in de Zoon, maar ook in de Geest.
Woord is dus iets wat vanuit het centrum, het ondefinieerbare zienlijk wordt.
God is de uitdrukkende God, Hij maakt Zich kenbaar.

Dan nog persoon,,,…dat komt voor in de Bijbel in de zin dat er geen aanneming des persoons is.
Dus de persoon is niet het wezen zelf, maar de buitenkant en is dus sterk verwant aan het begrip Woord.
Persoon komt van per sono is doorklinken. In het latijnse woordenboek: Masker, ( en daarmee de rol die hij speelt).
Het geeft volgens het woordenboek de persoon weer op een bepaald tijdstip, en dat heef te maken met  de rol die hij speelt of het masker.
Het is de buitenkant der dingen. In het Griekse woordenboek is het ; gelaat, de snavel van een vogel, het front van een leger, en overdrachtelijk is het ponum in het jiddisch en is het aangezicht.
Bij God is dat soms de achterkant  ( bij Mozes).
In van Dale is het ook iemands lichamelijk wezen, dan komt van Dale met een goddelijk wezen aanzetten, wat volstrekt onbegrijpelijk is. En niemand kan mij het uitleggen. Net zoals Diak aantoonde dat van Dale het woord Christen niet volledig kon uitleggen.

Eerst en tweede persoon enkelvoud klinken ons bekend in de oren, dus maken we er ook een derde persoon bij en passen dat toe op de drie Personen van de Godheid, waar ik niets  van snap. En eigenlijk ook dat kan niemand uitleggen.

God ziet niet op de buitenkant en ziet op het innerlijk en het innerlijk is geen persoon.

Zo stel ik me dus God de Vader voor, en God de Zoon en God de Geest.
Als men dat een Drieheid noemt of een Drie-éénheid vind ik dat prima, maar die woorden staan niet in de Bijbel.
Misschien is dit een uitgangspunt voor verdere gedachten?
Met vr. groet.

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #57 Gepost op: februari 14, 2007, 02:04:21 pm »

quote:

Willeke schreef op 14 februari 2007 om 13:54:
De grootste fout is om iets zomaar voor waar aan te nemen wat ooit leerstellig beweerd is. Ook zo’n concilie in Nicea.
Ok, op welke gronden besluit je dat dan? Waar grond je jouw vorm van sola scriptura dan op? Dat is toch ook buitenBijbels (let wel, volgens jouw vorm van soal scriptura).
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #58 Gepost op: februari 14, 2007, 02:32:58 pm »

quote:

Willeke schreef op 14 februari 2007 om 13:54:
(..)

mee eens. Een beetje eigen onderzoek kan geen kwaad.

quote:

(..)
Waar staat het leerstuk van de Drie-éénheid?  Nergens expliciet,….niet in het OT en ook niet in het NT.

Dat is niet mijn commentaar, maar het commentaar van vele deskundigen, er kan wel een conclusie getrokken worden maar dan wordt het uitkijken geblazen.

hier ga je de mist in. Jouw visie staat evenmin letterlijk ergens in de bijbel. De wetten van de zwaartekracht staan ook niet geschreven op elke steen die valt. Maar we kunnen wel het e.e.a. afleiden. Waarnemen, alle gegevens verzamelen en dan de best passende conclusie trekken.

1. God is één
2. maar Vader is goddelijk, Zoon is goddelijk, Geest is goddelijk
3. en Vader, Zoon en Geest hebben toch elk een te onderscheiden 'identiteit'
-----
we noemen deze drie constateringen de 'drie-een-heid'

Als je dus een probleem(?) hebt met de Drie-een-heid, zul je punt 1,2 of 3 moeten weerleggen, want "Drie-een-heid" is niet meer dan een naampje wat op bovenstaande drie punten is geplakt. Het had ook "jabberwokky-heid" kunnen heten.

quote:

(..)
Dan nog persoon,,,…dat komt voor in de Bijbel in de zin dat er geen aanneming des persoons is.
Dus de persoon is niet het wezen zelf, maar de buitenkant en is dus sterk verwant aan het begrip Woord.
Persoon komt van per sono is doorklinken. In het latijnse woordenboek: Masker, ( en daarmee de rol die hij speelt).
Het geeft volgens het woordenboek de persoon weer op een bepaald tijdstip, en dat heef te maken met  de rol die hij speelt of het masker.
Het is de buitenkant der dingen. In het Griekse woordenboek is het ; gelaat, de snavel van een vogel, het front van een leger, en overdrachtelijk is het ponum in het jiddisch en is het aangezicht.
Bij God is dat soms de achterkant  ( bij Mozes).
In van Dale is het ook iemands lichamelijk wezen, dan komt van Dale met een goddelijk wezen aanzetten, wat volstrekt onbegrijpelijk is. En niemand kan mij het uitleggen. Net zoals Diak aantoonde dat van Dale het woord Christen niet volledig kon uitleggen.

Eerst en tweede persoon enkelvoud klinken ons bekend in de oren, dus maken we er ook een derde persoon bij en passen dat toe op de drie Personen van de Godheid, waar ik niets  van snap. En eigenlijk ook dat kan niemand uitleggen.

God ziet niet op de buitenkant en ziet op het innerlijk en het innerlijk is geen persoon.
een woordenspel met de betekenis van 'persoon' gaat niks opleveren. Hypostase is het officiele woord, dacht ik, en ook dat zal wel zo z'n beperkingen hebben. Vergeet niet dat je probeert iets over God te zeggen a.h.v. woorden die we in ons dagelijks leven ook gebruiken. We kunnen wel een heel nieuw woord "XYZBLABLA" verzinnen voor wat ik eerst 'Persoon' noemde, maar dan moet ik toch weer in dagelijkse woorden aan jou uitleggen wat "XYZBLABLA" nu weer precies betekent (en dan zijn we terug bij af, want dan moet ik toch weer 'persoon' oid gebruiken).
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2007, 02:35:28 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #59 Gepost op: februari 14, 2007, 02:49:37 pm »
@Willeke: zou je de goedheid hebben hier nog op te antwoorden?

quote:

diak2b schreef op 12 februari 2007 om 20:18:
[...]
Dat kan. Ik weet niet wie je bent, en ik weet niet wat deze mededeling te betekenen heeft, dus ik stel voor dat je wat duidelijker bent.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #60 Gepost op: februari 14, 2007, 04:47:08 pm »

quote:

diak2b schreef op 14 februari 2007 om 14:49:
@Willeke: zou je de goedheid hebben hier nog op te antwoorden?

[...]

Tuurlijk, ik bekeek de wegblog en toen bleek dat ik in de war ben met iemand anders.
Ik was iets te snel amicaal...

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #61 Gepost op: februari 14, 2007, 04:53:05 pm »

quote:

Nunc schreef op 14 februari 2007 om 14:32:

[...

hier ga je de mist in. Jouw visie staat evenmin letterlijk ergens in de bijbel. De wetten van de zwaartekracht staan ook niet geschreven op elke steen die valt. Maar we kunnen wel het e.e.a. afleiden. Waarnemen, alle gegevens verzamelen en dan de best passende conclusie trekken.

1. God is één
2. maar Vader is goddelijk, Zoon is goddelijk, Geest is goddelijk
3. en Vader, Zoon en Geest hebben toch elk een te onderscheiden 'identiteit'
-----
we noemen deze drie constateringen de 'drie-een-heid'

Precies dat noemen wij zo.

quote:

Als je dus een probleem(?) hebt met de Drie-een-heid, zul je punt 1,2 of 3 moeten weerleggen, want "Drie-een-heid" is niet meer dan een naampje wat op bovenstaande drie punten is geplakt. Het had ook "jabberwokky-heid" kunnen heten.

Haha inderdaad dus dan houd ik het maar op een Drie-éénheid.

quote:

een woordenspel met de betekenis van 'persoon' gaat niks opleveren. Hypostase is het officiele woord, dacht ik, en ook dat zal wel zo z'n beperkingen hebben. Vergeet niet dat je probeert iets over God te zeggen a.h.v. woorden die we in ons dagelijks leven ook gebruiken. We kunnen wel een heel nieuw woord "XYZBLABLA" verzinnen voor wat ik eerst 'Persoon' noemde, maar dan moet ik toch weer in dagelijkse woorden aan jou uitleggen wat "XYZBLABLA" nu weer precies betekent (en dan zijn we terug bij af, want dan moet ik toch weer 'persoon' oid gebruiken).
Precies, dus een woordenboek is ook geen autoriteit, je moet een woord binnen een contxt lezen, dus die boodschap is overgekomen.

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #62 Gepost op: februari 14, 2007, 04:59:25 pm »

quote:

Willeke schreef op 14 februari 2007 om 16:53:
[...]

Precies dat noemen wij zo.

[...]

Haha inderdaad dus dan houd ik het maar op een Drie-éénheid.

[...]

Precies, dus een woordenboek is ook geen autoriteit, je moet een woord binnen een contxt lezen, dus die boodschap is overgekomen.

goed, nu dat uit de weg is (denk ik), kunnen we kijken naar de vraag hoe het nu met Jezus zit tijdens zijn leven hier op aarde.

Tenminste, ik ga er vanuit dat je het met me eens bent op de 3 punten die ik noemde?

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #63 Gepost op: februari 14, 2007, 05:22:47 pm »
Sommige zaken weten wij niet omdat ze in het OT staan, maar in het NT en dan vinden we ze terug in het OT omdat we er kennis van hebben.

Drie-éénheid is ergens vandaan gekomen toch?

Men zegt dan dat Elohim een meervoudsvorm is, maar er staat niet Elohaim dus het zijn er meer dan twee, maar  bij Efraim zijn het er ook geen twee, want de ander heette Manasse, kortom ….als we achteraf redeneren zouden we dat op alle meervoudsvormen moeten toepassen.
Eloha of El is het enkelvoud van Elohim.
Als het waar is dat het NT en het OT dat niet leert, dan stel ik toch vast dat als God Zich openbaart Hij Zich uitdrukt in Elohim.. maar het werkwoord staat in het enkelvoud.
Elohim schiep en niet schiepen.
Van Elohim wordt gezegd dat Hij één is en Zijn Naam is HEERE als Hij bij Zijn Naam genoemd wordt. En dat vinden we uitdrukkelijk in Deut 4.:35…”de HEERE, Die God is.
Dus enkelvoud. Er staat niet God zijn….en er is niemand meer dan Hij alleen..en die God is één en naast Hem is niemand.
Deut. 6 vers 4: “Hoor Israël, De HEERE onze God is een enige HEERE. Dus één Heer.
In Jesaja staat: “Er is geen Heiland als Gij… Jesaja 44 vers 6 …”de koning van Israël is Jezus van Nazareth……buiten mij is er geen God…”
Maar het gaat nog steeds over 1 God en niet over 3.

God is dus één.
1 Tim. 2 …er is één Middelaar en dat is de Mens Jezus Christus.” En dat is God, maar hier wordt duidelijk gewezen op Zijn mensheid.
Als ik zeg dat Hij God is zeg ik niet dat Hij gewoon Mens is en ..
Als ik zeg dat Hij mens is dan zeg ik niet dat Hij God niet is..

Als het een samengestelde éénheid is wordt het geen veelheid. Dus het blijft één.

diak2b

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #64 Gepost op: februari 14, 2007, 06:52:29 pm »

quote:

Willeke schreef op 14 februari 2007 om 16:47:
[...]

Tuurlijk, ik bekeek de wegblog en toen bleek dat ik in de war ben met iemand anders.
Ik was iets te snel amicaal...
Valt weer mee.

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #65 Gepost op: februari 14, 2007, 11:02:03 pm »
@Willeke:

quote:

Laodicea schreef op 14 februari 2007 om 14:04:
Waar grond je jouw vorm van sola scriptura dan op? Dat is toch ook buitenBijbels (let wel, volgens jouw vorm van sola scriptura).
Ik bedoel, als je Gereformeerd bent, dan valt er best een theologische verdediging te geven van sola scriptura, maar als  je je alleen op de Bijbel baseert, dan lijkt me dat zeer onBijbels

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #66 Gepost op: februari 15, 2007, 09:26:42 am »

quote:

Laodicea schreef op 14 februari 2007 om 23:02:
@Willeke:

[...]

Ik bedoel, als je Gereformeerd bent, dan valt er best een theologische verdediging te geven van sola scriptura, maar als  je je alleen op de Bijbel baseert, dan lijkt me dat zeer onBijbels
O, bedoel je dat zo?

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #67 Gepost op: februari 15, 2007, 09:32:15 am »
@ Nunc en anderen uiteraard

quote:

goed, nu dat uit de weg is (denk ik), kunnen we kijken naar de vraag hoe het nu met Jezus zit tijdens zijn leven hier op aarde.

Ok, we zijn het eens over wat men Drie-éénheid noemt echter niet op grond van het concilie van Nicea, maar op grond van de Bijbel.
En dat is dat God één is. We spreken dus niet meer over de tweede en derde persoon van de godheid.

Ik zal een klein opzetje neerzetten, zo eenvoudig mogelijk over de positie van de Heer als Zoon van God en als de Mens Jezus tijdens Zijn aardse bediening.
En over de Messias Gezalfde.
Dat moet ik even opnieuw uitwerken.
Met vr. gr.
« Laatst bewerkt op: februari 15, 2007, 09:32:37 am door Willeke »

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #68 Gepost op: februari 15, 2007, 09:43:42 am »
Wacht even. Dit snap ik niet. Jullie zijn het er volgens mij wel over eens dat God 1 is. Ook waren jullie het eens dat God Zich in de bijbel ook presenteert als Vader, Zoon en Geest, als drie onderscheiden identiteiten/personen of hoe je het dan ook noemt. En nu maak jij er van dat jullie het er over eens zijn dat God één is en jullie dus niet meer spreken over de tweede en derde persoon van de godheid? Dan negeer je dus het feit dat God Zich ook presenteert als Vader, Zoon en Geest die hun eigen kenmerken/taken hebben.  Kun je me dat even uitleggen?
computerfout: een vreemde een in de byte

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #69 Gepost op: februari 15, 2007, 10:11:03 am »

quote:

Ja, daar was ik wel nieuwsgierig naar. :)

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #70 Gepost op: februari 15, 2007, 12:25:58 pm »

quote:

Willeke schreef op 15 februari 2007 om 09:32:
@ Nunc en anderen uiteraard
[...]

Ok, we zijn het eens over wat men Drie-éénheid noemt echter niet op grond van het concilie van Nicea, maar op grond van de Bijbel.
Nicea zei dat ook op grond van de bijbel. Maar inderdaad, je moet het niet aannemen omdat Nicea het zei, maar omdat Nicea het op grond van de bijbel zegt.

quote:

En dat is dat God één is. We spreken dus niet meer over de tweede en derde persoon van de godheid.
jawel, daar spreken we wel over, net zoals we over Vader, Zoon en Geest spreken. Dat zijn "Persoon 1", "Persoon 2" en "Persoon 3". Simpelweg omdat ze als 3 te onderscheiden 'identiteiten'/'bewustzijns'/'personen' voorkomen in de bijbel. Het aanduiden met Persoon X is een kwestie van gemak. Je hebt het immers ook over de 3 Personen die samen de Drie-eenheid vormen. Het zou gek zijn om wel over 3 personen te spreken, en over 'Drie-eenheid, maar dan niet over een eerste, tweede of derde persoon.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #71 Gepost op: februari 15, 2007, 06:57:21 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 15 februari 2007 om 09:43:
Wacht even. Dit snap ik niet. Jullie zijn het er volgens mij wel over eens dat God 1 is. Ook waren jullie het eens dat God Zich in de bijbel ook presenteert als Vader, Zoon en Geest, als drie onderscheiden identiteiten/personen of hoe je het dan ook noemt. En nu maak jij er van dat jullie het er over eens zijn dat God één is en jullie dus niet meer spreken over de tweede en derde persoon van de godheid? Dan negeer je dus het feit dat God Zich ook presenteert als Vader, Zoon en Geest die hun eigen kenmerken/taken hebben.  Kun je me dat even uitleggen?

Heel opmerkzaam,  fotogravinnetje ( vanwaar die naam?) ....goed gelezen. d:)b
Ik "tob" daar een beetje mee, omdat een persoon iets uitdrukt van iemands wezen.... en God en de Heilige Geest zijn Geest , dus....??
Het andere punt is dat als je praat in gradaties van 1e, 2e en 3e persoon dan lijkt het een hierarchisch kwestie, althans dat suggereert het.
Dus dan zou God de hoogste zijn, en de Heer zegt dat de Vader meerder is dan Hij, dus misschien mag je het wel zo zeggen..maar waarom de Geest dan de 3e persoon als we het hebben over de Geest van God?

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #72 Gepost op: februari 15, 2007, 07:03:54 pm »

quote:

Willeke schreef op 15 februari 2007 om 18:57:
(..)
Ik "tob" daar een beetje mee, omdat een persoon iets uitdrukt van iemands wezen.... en God en de Heilige Geest zijn Geest , dus....??

"Persoon", omdat uit de bijbel blijkt dat zowel Woord als Geest van God een 'eigen persoonlijkheid' hebben. Hoe wil je anders spreken over de Geest van God waartegen je kunt liegen, Welke tegen je kan getuigen, etc?

quote:

Het andere punt is dat als je praat in gradaties van 1e, 2e en 3e persoon dan lijkt het een hierarchisch kwestie, althans dat suggereert het.
Dus dan zou God de hoogste zijn, en de Heer zegt dat de Vader meerder is dan Hij, dus misschien mag je het wel zo zeggen..

1e, 2e en 3e hoeft natuurlijk in principe geen rangorde aan te duiden, maar in dit geval doet het dat wel een beetje. Jezus zegt ergens: "De Vader is meer dan Ik". Er is dus een soort van 'orde' binnen de Drie-eenheid.

quote:

maar waarom de Geest dan de 3e persoon als we het hebben over de Geest van God?

zoals ik al zei, omdat de Geest een eigen identiteit blijkt te hebben. En waarom de 3e ipv bv de 2e? Omdat Jezus het zelf in die volgorde zegt: Vader, Zoon en Geest (bv. mat. 28, het uitzenden v/d discipelen)

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #73 Gepost op: februari 16, 2007, 01:13:53 pm »
Mee eens en bedankt.

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #74 Gepost op: februari 16, 2007, 08:38:38 pm »
.Nu een opzet naar Zijn Menswording.
In Psalm 2 staat dat alle volken Israëls zich verenigen tegen de Heer en Zijn Gezalfde.
Lees de Heer n.l. de Gezalfde. Dat is een hendiadys en deze stijlfiguur komt veel voor in de Bijbel,…”Ik doop U in de naam van de Vader, namelijke de Zoon, namelijk de Heilige Geest.
Ander voorbeeld: “De Heer zegene u en behoede u en doet Zijn aangezicht over u lichten.
In dat geval is het ook een hendiadys. Je kunt steeds namelijk invullen.

Hij zegt in vers 6….”Ik heb Mijn Koning gesteld over Sion…en Sion is de plaats van de troon van David…”Gij zijt Mijn Zoon en dat is de Zoon van het OT en er staat dan “ heden heb ik U gegenereerd,” dus er moet een dag zijn waarop deze Zoon gewonnen werd.
Het is dus geen eeuwige Zoon, Hij mag als 2e Persoon van de Godheid eeuwig bestaan hebben, maar er staat heden. Het is tus een tijdelijke periode geweest.

Als je onder de Zoon van God, Jezus van Nazareth verstaat dan zeg je dat heden bij Zijn geboorte is ,  maar als je de verwijzing leest naar Handelingen en 13 dan blijkt het niet over Zijn geboorte te gaan.
Psalm 2 vers 7 verwijst naar Handelingen 13 : 29…”legden Hem in het graf,maar God heeft Hem uit de doden gewekt.”
…”als Hij Jezus verwekt heeft dan betekent dat opwekken.
“Heden” was dus de dag van de opstanding.
Het hele verband lees je als je het hele hoofdstuk leest en dan blijkt dat het over de opstanding gaat.

God heeft Zichzelf dus geledigd; God geeft Zijn Godheid tijdelijk op.
De mens is een hol vat, en hij zou gevuld moeten worden. De Bijbel spreekt over “de schat in aarden vaten”.
Het wordt ook kenosis genoemd en wordt o.a. in Philippenzen 2 vers 6 uitgelegd, ..”het gevoelen welke in Christus was, ( de opgewekte werd eerst genoemd) en God even gelijk betekent dat Hij God gelijk was, want Hij was God.
Hij heeft Zichzelf geledigd, de gestaltenis een dienstknecht aangenomen hebbende en een dienstknecht heeft een baas die zijn leven vult.
De inhoud was het doel waarmee Hij naar de aarde kwam, .,….”en is de mens gelijk worden..”en in gedaante gevonden als een mens heeft Hij Zichzelf vernedigd” en zo spreekt Hij in het Johannes evangelie over dat Hij alles deed door en in Naam van de Vader, alles kwam van Boven, maar Hij was Mens.
Als Mens heeft Hij op aarde geleefd en niet als God, en die wonderen…er zijn vele mensen in de Bijbel die wonderen deden.
Hij was dus een profeet, want Hij kwam als het Woord en dat profeteren profeten.
Een mens is een leeg wezen en moet gevuld worden.
En wedergeboren mensen hebben die schat gekregen in hun aarden vat.
De Heer had Zich geledigd van de volheid die Hij had en..” is gehoorzaam geworden tot aan het kruis en daarom heeft God Hem uitermate verhoogd.”
En een naam gegeven boven alle naam, dus JEHOVAH.

Dat de Zoon van God het Beeld van God is, wordt uitsluitend gebruikt in de Bijbel als het gaat om de opgewekte Christus.
2 Korinthe 4 vers 4, Efeze 4 vers 13, ( volheid van Christus is Christus nu, daar begint Efeze 1 mee, dus Wat Hij nu is..), Coll 1 vers 13, 14….”Dewelke het Beeld is des onzienlijke Gods, de Eerstgeborene aller kreaturen,….en dan vers 19..”in Hem woont al de volheid..”.
Dat is sinds Zijn opstanding. Dat Beeld zullen ook wij  WORDEN volgens Romeinen 8.

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #75 Gepost op: februari 16, 2007, 09:00:59 pm »
Als Jezus alleen maar mens was toen Hij werd gekruisigd, dan heeft de kruisiging niet zoveel betekenis, velen zijn Hem voorgegaan en velen hebben Hem gevolgd. Zelfs de Opstanding is dan niet uniek meer.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #76 Gepost op: februari 17, 2007, 02:03:49 pm »
Tja, dat is ook het probleem van de hoeksteen van de Kerk: haal je de hoeksteen weg, dan dondert het hele zootje in elkaar. Echt een struikelblok, die hoeksteen.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #77 Gepost op: februari 17, 2007, 02:11:25 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 februari 2007 om 21:00:
Als Jezus alleen maar mens was toen Hij werd gekruisigd, dan heeft de kruisiging niet zoveel betekenis, velen zijn Hem voorgegaan en velen hebben Hem gevolgd. Zelfs de Opstanding is dan niet uniek meer.

waarop Willeke natuurlijk terecht kan antwoorden: "Maar als Jezus God was, dan was het offer niet echt een offer, en de opstanding een koud kunstje" (zoiets heeft ze ook al eerder gezegd ergens).  Redeneren over dit soort dingen gaat ons niet verder helpen. Bijbelgedeelten aandragen die duiden op Jezus' goddelijkheid tijdens Zijn leven, kunnen dat wel. Het christendom is immers geen goed doortimmmerde logische filosofie over hoe God zou moeten zijn, maar juist gevolg van de openbaring van God.

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #78 Gepost op: februari 17, 2007, 03:51:49 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 februari 2007 om 14:11:
waarop Willeke natuurlijk terecht kan antwoorden: "Maar als Jezus God was, dan was het offer niet echt een offer, en de opstanding een koud kunstje" (zoiets heeft ze ook al eerder gezegd ergens).  Redeneren over dit soort dingen gaat ons niet verder helpen. Bijbelgedeelten aandragen die duiden op Jezus' goddelijkheid tijdens Zijn leven, kunnen dat wel. Het christendom is immers geen goed doortimmmerde logische filosofie over hoe God zou moeten zijn, maar juist gevolg van de openbaring van God.
Vandaar dus ook 'twee naturen, onvermengd'. Ben ik even blij met dat dogma :P

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #79 Gepost op: februari 17, 2007, 06:34:22 pm »

quote:

Toch vind ik dit een goeie om aan te tonen dat het wel uniek is ondanks het geweldige antwoord van Nunc.

quote:

Tota Scriptura!

Tja, dat is ook het probleem van de hoeksteen van de Kerk: haal je de hoeksteen weg, dan dondert het hele zootje in elkaar. Echt een struikelblok, die hoeksteen.

Ken je toevallig het raadsel van de Sphinx?

quote:

waarop Willeke natuurlijk terecht kan antwoorden: "Maar als Jezus God was, dan was het offer niet echt een offer, en de opstanding een koud kunstje" (zoiets heeft ze ook al eerder gezegd ergens).

Inderdaad, maar niet namens mezelf maar ik kan me zo voorstellen dat ongelovigen dit makkelijk hanteren. Of dat een argument is, is ook maar de vraag.

quote:

Redeneren over dit soort dingen gaat ons niet verder helpen.

Nee, maar ik heb wel respect en waardering voor het meedenken.

quote:

Bijbelgedeelten aandragen die duiden op Jezus' goddelijkheid tijdens Zijn leven, kunnen dat wel.

Zeker en daar doen we ook met elkaar ons best voor.

quote:

Het christendom is immers geen goed doortimmmerde logische filosofie over hoe God zou moeten zijn, maar juist gevolg van de openbaring van God.

Gelukkig is het 'slechts' het laatste.... _/-\o_

quote:

Vandaar dus ook 'twee naturen, onvermengd'. Ben ik even blij met dat dogma

Met twee naturen bedoel je een geestelijke en een vleselijke,..... _/-\o_
Dat het een dogma is ,....is een grapje toch?

We kunnen een paar dingen doen.
1 = doorgaan op zijn menswording of menszijn
2= het begrip offer en verzoening
3= het begrip 2 naturen.
4= /....Zeg het maar,  
5= zie je hoe moeilijk het is om de onderwerpen van de Bijbel los te koppelen?

Laodicea

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #80 Gepost op: februari 17, 2007, 08:57:02 pm »

quote:

Willeke schreef op 17 februari 2007 om 18:34:
Met twee naturen bedoel je een geestelijke en een vleselijke,..... _/-\o_
:ja:

quote:

Dat het een dogma is ,....is een grapje toch?
Nee hoor, een reeks van dogma's zelfs. (van 109 tot 134) :) . Ik ben echt blij dat we dit soort discussies bij ons niet hebben, moet je voorstellen, elke keer opnieuw het wiel uitvinden. ;)

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #81 Gepost op: februari 18, 2007, 01:02:37 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 februari 2007 om 20:57:
[...]
:ja:
[...]

Nee hoor, een reeks van dogma's zelfs. (van 109 tot 134) :) . Ik ben echt blij dat we dit soort discussies bij ons niet hebben, moet je voorstellen, elke keer opnieuw het wiel uitvinden. ;)

Ik ken die dogma's niet, maar dat betekent dat jij haarfijn kunt uitleggen hoe het zit met die menswording.
Want in zo'n dogma staat dat de Heere Jezus mens en God tegelijkertijd was.
Als dat waar is leg me dan eens uit waarom Hij gehoorzaamheid moest leren.
Het babietje Jezus was dus een klein Godje. En wist alles al???

Anders vrees ik dat we niet het wiel moeten uitvinden, maar wel lezen wat de Bijbel zegt, niet één zogenaamd dogma ( wat het ook zijn moge) is onderbouwd door een tekst uit de Schrift.

Maar degenen die er autoriteit aanhechten zouden het toch moeten snappen en kunnen uitleggen en weerleggen wat Filippenzen 2 dan bedoelt??
Prettige zondag!
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2007, 01:03:01 pm door Willeke »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #82 Gepost op: februari 18, 2007, 01:31:07 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 februari 2007 om 21:00:

Dat is het alleen als Hij de volmaakte mens was. Maar helaas kan een mens niet volmaakt zijn vanuit zichzelf omdat de zonde in de wereld is gekomen.

quote:

Psalm 49
 8 Niemand kan ooit een broeder loskopen,
noch Gode zijn losprijs betalen,
9 – te hoog immers is de prijs voor hun leven,
en voor altoos ontoereikend –

Een mens kan niet opstaan uit de dood. Dat kan alleen als de dood overwonnen is door diezelfde mens - als die mens
- volmaakt heeft geleefd wat betekent op geen enkele manier de wet overtreden heeft tijdens zijn leven
-daarom de straf kon dragen die God eiste over de zonde
-daarom opgewekt kon worden uit de dood omdat er betaald is op een volmaakte manier.

quote:

Nunc schreef op 17 februari 2007 om 14:11:

En omdat het daardoor onmogelijk was dat een mens zichzelf of een ander kon redden heeft God besloten om Zelf naar de aarde te komen en mens te worden. En Hij kon de volmaakte mens zijn omdat Hij ook God was/bleef.
En als mens moest Hij hier leven en gehoorzaamheid leren - omdat Hij als mens van de Vader afhankelijk was zoals wij dat nu ook zijn.
Omdat Hij Zijn heerlijkheid had afgelegd was Hij in voordurende verbinding met Zijn Vader om te weten om zo te kunnen doen wat Hij moest doen.
Je moet niet verwachten dat je dit kunt begrijpen.
Maar zoals Jezus in Getsemane toch vroeg aan de Vader of de beker Hem voortbij kon gaan, zou je kunnen zeggen dat Hij zo leerde om gehoorzaam te zijn en te zeggen: Maar niet Mijn wil., maar de Uwe geschiede - omdat Hij als mens toch dodelijk beangst was. Het was niet minder erg om te sterven omdat Hij ook God was en het ' zo even deed' , het lijden volbrengen.

quote:

Heb 5,7

Tijdens zijn dagen in het vlees heeft Hij gebeden en smekingen onder sterk geroep en tranen geofferd aan Hem, die Hem uit de dood kon redden, en Hij is verhoord uit zijn angst,

Misschien was het voor Hem nog wel veel moeilijker dan we denken om deze weg te gaan. De volmaakte God die alle heerlijkheid bezat waar wij geen voorstelling van kunnen maken, legt dit af en wordt een afhankelijk mens met alles wat daarbij hoort.
Ik denk dat Hij veel meer heeft geleden dan wij ons zelfs maar kunnen indenken - Hij was zonder zonde en heeft alles meegemaakt om Zich heen waar wij al voor afgestomt zijn en waar we geen idee van hebben hoe afschuwelijk dat voor iemand is die uit een sfeer van volmaakte harmonie komt.

Dan heb ik het nog niet over het ' tot zonde gemaakt worden' op het kruis - de toorn van God ervaren alsof Hijzelf de oorzaak was van de zonde en zonden hier op aarde.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #83 Gepost op: februari 18, 2007, 01:37:20 pm »
Willeke,
Wat zeg je dan van deze tekst:
   Mat 1,20

Toen die overweging bij hem opkwam, zie, een engel des Heren verscheen hem in de droom en zeide: Jozef, zoon van David, schroom niet Maria, uw vrouw, tot u te nemen, want wat in haar verwekt is, is uit de heilige Geest.

Wat is dan het bijzondere van het verwekt zijn uit de heilige Geest zonder dat er een man aan te pas is gekomen?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #84 Gepost op: februari 18, 2007, 07:11:16 pm »
Het bijzondere is dat Hij Mens werd uitgezonderd de  zonde omdat Hij uit de Heilige Geest verwekt was en dat heb ik ook niet ontkend.
De Heer werd voor ons tot zonde gemaakt.
Maar wat wil je ermee zeggen?
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2007, 07:11:40 pm door Willeke »

Willeke

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #85 Gepost op: februari 18, 2007, 07:12:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 18 februari 2007 om 13:37:
Willeke,
Wat zeg je dan van deze tekst:
   Mat 1,20

Toen die overweging bij hem opkwam, zie, een engel des Heren verscheen hem in de droom en zeide: Jozef, zoon van David, schroom niet Maria, uw vrouw, tot u te nemen, want wat in haar verwekt is, is uit de heilige Geest.

Wat is dan het bijzondere van het verwekt zijn uit de heilige Geest zonder dat er een man aan te pas is gekomen?
Een engel des Heere is over het algemeen de Heere Zelf en dat de Heer Jezus uit de Heilige Geest is, is overduidelijk wat wil je dat ik ervan zeg dan?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #86 Gepost op: februari 18, 2007, 07:38:05 pm »

quote:

Willeke schreef op 18 februari 2007 om 19:12:
[...]

Een engel des Heere is over het algemeen de Heere Zelf en dat de Heer Jezus uit de Heilige Geest is, is overduidelijk wat wil je dat ik ervan zeg dan?

Dat Hij geen gewoon mens is maar in Zijn uiterlijk een mens gelijk was, maar innerlijk is Hij God?
Hoe is dan het verschil tussen een mens niet verwekt door de Heilige Geest, en Jezus? Wat was dan het speciale dat Hij God tot Vader had?

diak2b

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #87 Gepost op: februari 19, 2007, 10:29:16 am »

quote:

Willeke schreef op 18 februari 2007 om 19:12:
[...]

Een engel des Heere is over het algemeen de Heere Zelf
Gek, ik dacht dat je de Bijbel als basis nam? Maar je gebruikt de verbeterde versie begrijp ik, die waarbij domme foutjes als dat God een engel wordt genoemd verwijderd zijn?

Anders gezegd: een engel des Here, is over het algemeen een engel des Here.

Meindertd

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #88 Gepost op: februari 19, 2007, 10:44:49 am »

quote:

Willeke schreef op 18 februari 2007 om 13:02:
Ik ken die dogma's niet, maar dat betekent dat jij haarfijn kunt uitleggen hoe het zit met die menswording.
Want in zo'n dogma staat dat de Heere Jezus mens en God tegelijkertijd was.
Als dat waar is leg me dan eens uit waarom Hij gehoorzaamheid moest leren.
Het babietje Jezus was dus een klein Godje. En wist alles al???

Gehoorzaamheid is iets wat van nature niet bij God hoort! Omdat er niemand is aan wie God gehoorzaamheid verschuldigd is! Dus lijkt het een logische zaak om gehoorzaamheid te leren. En dan in eerste instantie aan ouders die zondige schepselen zijn. En ver beneden de Goddelijke waardigheid zijn. Dus ik verbaas me niet dat Jezus gehoorzaamheid moest leren.

Groeten Meindert

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #89 Gepost op: februari 19, 2007, 10:54:04 am »

quote:

diak2b schreef op 19 februari 2007 om 10:29:
[...]
Gek, ik dacht dat je de Bijbel als basis nam? Maar je gebruikt de verbeterde versie begrijp ik, die waarbij domme foutjes als dat God een engel wordt genoemd verwijderd zijn?

Anders gezegd: een engel des Here, is over het algemeen een engel des Here.

Nee hoor, kijk maar in exodus waar 'Engel des Heere' en 'Heere' afwisselend gebruikt worden. Vergeet niet dat 'engel' gewoon iets als 'boodschapper' betekent en niet op e.o.a. ontologische klasse van wezens ("engelen") duidt.

Meindertd

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #90 Gepost op: februari 19, 2007, 10:59:09 am »
Weet je trouwens dat één wat van de belangrijkste redenen, dat Jezus ook God moet zijn, is ? Omdat alleen God genade kan uitdelen? Een goed mens kan alleen zichzelf redden? Zoals in Ezechiel 18 staat beschreven.  

of zoals in psalm 49 staat geschreven:

quote:

8 Geen mens kan een ander vrijkopen,
wat God vraagt voor een leven, is niet te betalen.
9 De prijs van het leven is te hoog,
in eeuwigheid niet op te brengen.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2007, 10:59:35 am door Meindertd »

diak2b

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #91 Gepost op: februari 19, 2007, 11:00:28 am »

quote:

Nunc schreef op 19 februari 2007 om 10:54:

[...]

Nee hoor, kijk maar in exodus waar 'Engel des Heere' en 'Heere' afwisselend gebruikt worden. Vergeet niet dat 'engel' gewoon iets als 'boodschapper' betekent en niet op e.o.a. ontologische klasse van wezens ("engelen") duidt.
God als boodschapper van God, ik vind het prima hoor. Maar zou je, met de grondtekst, kunnen laten zien dat beide begrippen inwisselbaar zijn?

diak2b

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #92 Gepost op: februari 19, 2007, 11:42:19 am »

quote:

Meindertd schreef op 19 februari 2007 om 10:59:
Weet je trouwens dat één wat van de belangrijkste redenen, dat Jezus ook God moet zijn, is ? Omdat alleen God genade kan uitdelen? Een goed mens kan alleen zichzelf redden? Zoals in Ezechiel 18 staat beschreven.  

of zoals in psalm 49 staat geschreven:

[...]

Een punt dat ik eigenlijk nog maar zelden ben tegengekomen, is de vertaling van Johannes 8;28. Let vooral op het verschil tussen de SV, die dicht bij de grondtekst blijft, de Naardense, die nog dichter bij de grondtekst tracht te blijven, en de Nova Vulgata, die eveneens zo dicht mogelijk bij de grondtekst blijft, relatief veel taalverwantschap heeft met de grondtekst, en iig voor katholieken de gezaghebbende vertaling is:

SV: Jezus dan zeide tot hen: Wanneer gij den Zoon des mensen zult verhoogd hebben, dan zult gij verstaan, dat Ik Die ben, en dat Ik van Mijzelven niets doe; maar deze dingen spreek Ik, gelijk Mijn Vader Mij geleerd heeft.

Naardense:
Dan zegt Jezus:
wanneer ge de mensenzoon
verhogen zult,
zult ge herkennen
dat Ik-ben het is
en ik niets doe van mijzelf uit,-
nee, zoals de Vader mij heeft onderricht,
dát spreek ik uit!-

NV: Dixit ergo eis Iesus: “ Cum exaltaveritis Filium hominis, tunc cognoscetis quia ego sum et a meipso facio nihil, sed, sicut docuit me Pater, haec loquor.

God zegt tot Mozes (Ex 3,14) dat Zijn naam is: "ik zal zijn" (SV), of "die-er-zal-zin" (N), of "qui est" (V).

Het is bepaald niet een taalkundig normale manier van spreken, wat het idee versterkt dat hier geen sprake is van toeval. Jezus benoemt zichzelf met de God-naam, maar verandert de tijd van toekomst (Mozes) naar heden (Jezus).

Ik ben eigenlijk wel razend benieuwd naar een betere uitleg dan dat Jezus God is, die de belofte aan Mozes gedaan nakomt.

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #93 Gepost op: februari 19, 2007, 12:02:11 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 februari 2007 om 11:00:
[...]

God als boodschapper van God, ik vind het prima hoor. Maar zou je, met de grondtekst, kunnen laten zien dat beide begrippen inwisselbaar zijn?

Het is geen nieuwe vinding van mij hoor, het is iets wat al in de 2e eeuw (en wellicht eerder?) bekend was, o.a. bij Justin Martyr (150 AD)

quote:

Justin Martyr, 1e apologie, hoofdst 63
And Jesus the Christ, because the Jews knew not what the Father was, and what the Son, in like manner accused them; and Himself said, "No one knoweth the Father, but the Son; nor the Son, but the Father, and they to whom the Son revealeth Him." Now the Word of God is His Son, as we have before said. And He is called Angel and Apostle; for He declares whatever we ought to know, and is sent forth to declare whatever is revealed; as our Lord Himself says, "He that heareth Me, heareth Him that sent Me." From the writings of Moses also this will be manifest; for thus it is written in them, "And the Angel of God spake to Moses, in a flame of fire out of the bush, and said, I am that I am, the God of Abraham, the God of Isaac, the God of Jacob, the God of thy fathers; go down into Egypt, and bring forth My people."(... wat herhalingen van het zelfde punt ...)

Dit is gebaseerd, zoals je kunt zien, op Exodus 3:

Ex.3:2 "Daar verscheen hem de Engel des HEREN als een vuurvlam midden uit een braamstruik. Hij keek toe, en zie, de braamstruik stond in brand, maar werd niet verteerd. 3 Mozes nu dacht: Laat ik toch dat wondere verschijnsel gaan bezien, waarom de braamstruik niet verbrandt. 4 Toen de HERE zag, dat hij het ging bezien, riep God hem uit de braamstruik toe: Mozes, Mozes! En hij antwoordde: Hier ben ik. 5 Daarop zeide Hij: Kom niet dichterbij: doe uw schoenen van uw voeten, want de plaats, waarop gij staat, is heilige grond. 6 Voorts zeide Hij: Ik ben de God van uw vader, de God van Abraham, de God van Isaak en de God van Jakob. Toen verborg Mozes zijn gelaat, want hij vreesde God te aanschouwen. 7 En de HERE zeide: Ik heb terdege gezien de ellende van mijn volk, dat in Egypte is, en hun gejammer over hun drijvers gehoord, ja, Ik ken hun smarten. 8 Daarom ben Ik nedergedaald om hen uit de macht der Egyptenaren te redden en uit dit land te voeren naar een goed en wijd land, een land vloeiende van melk en honig (..)"

Ex.23: 20 Zie, Ik zend een engel vóór uw aangezicht, om u te bewaren op de weg en om u te brengen naar de plaats, die Ik bereid heb. 21 Neem u voor hem in acht en luister naar hem, wees tegen hem niet wederspannig, want hij zal uw overtredingen niet vergeven, want mijn naam is in hem.

Gen.48: 15 En hij zegende Jozef, en zeide: De God, voor Wiens aangezicht mijn vaders, Abraham en Izak, gewandeld hebben, die God, Die mij gevoed heeft, van dat ik was, tot op deze dag; 16 Die Engel, Die mij verlost heeft van alle kwaad, zegene deze jongens (..)

Deze 'engel' kan overtredingen vergeven, terwijl alleen God zonden kan vergeven. Denk hierbij ook aan Jezus die zonden vergeeft, en daamee zichzelf goddelijke eigenschappen toedicht. (luk 7:49 e.d.). Daarnaast wordt deze 'engel' in één zin genoemd en geidentificeerd met God zelf.

En het komt bv. in Richteren 13 ook voor:
Richt 13:  17 Daarop zeide Manoach tot de Engel des HEREN: Hoe is uw naam, want, wanneer uitkomt, wat gij gezegd hebt, dan willen wij u eren. 18 Maar de Engel des HEREN zeide tot hem: Waarom vraagt gij toch naar mijn naam? Immers, die is wonderbaar.
19 Daarop nam Manoach een geitebokje en een spijsoffer en offerde dit op een rots aan de HERE. Toen deed Hij een wonder, terwijl Manoach en zijn vrouw toezagen. 20 Terwijl de vlam van het altaar omhoog steeg naar de hemel, voer de Engel des HEREN op in de vlam van het altaar. Toen Manoach en zijn vrouw dit zagen, wierpen zij zich op hun aangezicht ter aarde. 21 De Engel des HEREN verscheen niet meer aan Manoach en zijn vrouw. Toen begreep Manoach, dat het de Engel des HEREN geweest was. 22 En Manoach zeide tot zijn vrouw: Wij zullen zeker sterven, want wij hebben God gezien. 23 Maar zijn vrouw zeide tot hem: Indien de HERE ons had willen doden, dan zou Hij geen brandoffer en spijsoffer uit onze hand hebben aangenomen en Hij zou ons dit alles niet hebben laten zien en ons nu zulke dingen niet hebben laten horen.

Overigens zie je in Zacharia 1:12 ("12 Toen nam de Engel des HEREN het woord en zeide: HERE der heerscharen, hoelang nog zult Gij zonder erbarmen zijn over Jeruzalem en over de steden van Juda, waarop Gij nu reeds zeventig jaren toornig zijt? ") dat "Engel des Heere" en "Here" wel te onderscheiden identiteiten zijn. Maar deze 'engel' wordt daar wel als goddelijk beschouwd: "8 Te dien dage zal de HEERE de inwoners van Jeruzalem beschutten; en die, die onder hen struikelen zou, zal te dien dage zijn als David; en het huis van David zal zijn als goden; als de Engel des HEEREN voor hun aangezicht. " (Zach 12:8).

In Maleachi 3 staat: "1 Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de HERE der heerscharen. "

In Maleachi wordt de messias Jezus dus als 'engel des verbonds' aangeduid. Overigens is het 'bode' hierzo, weer het woord voor 'engel', maar Jezus identificeert deze bode met Johannes de Doper (een mens) die Zijn (Jezus') bode is (Mat.11:9-10 waar Jezus van Johannes de Doper zegt: "Maar waarom zijt gij dan gegaan? Om een profeet te zien? Ja, Ik zeg u, zelfs meer dan een profeet. 10 Deze is het, van wie geschreven staat: Zie, Ik zend mijn bode voor uw aangezicht uit, die uw weg voor U heen bereiden zal. ", Mar.1)

Dit kan allemaal, omdat 'engel' niet op een ontologische klasse slaat (zoals 'mens' of 'hond') maar een functie aanduidt: "boodschapper", "bode". Wij denken aan een bepaald type wezen ("hond", "mens", "engel", etc) maar er staat "boodschapper" in het Hebreeuws. En dan is het niet zo gek - maar wel wat vewarrend - dat het Woord van God als 'boodschapper' aangeduid wordt in bv. Exodus 3.

Overigens zie je dit soort situaties ook bij andere benamingen. Ik moet denken aan 'de Arm des Here' uit Jesaja 53 ("1 Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des HEREN geopenbaard?"). Die tekst is messiaans, en tussen neus en lippen door wordt de messias 'arm des Heren' genoemd. Maar elders wordt over die arm gezegd: "Ach, Here HERE, zie, Gij hebt de hemel en de aarde gemaakt door uw grote kracht en uw uitgestrekte arm; niets zou te wonderlijk zijn voor U" (Jer. 32:17). Die 'Arm' was dus betrokken bij de schepping, zoals elders gezegd wordt van het Woord van God (ps.33 " Door het woord des HEREN zijn de hemelen gemaakt, door de adem van zijn mond al hun heer."). Ook wordt over de 'sterke hand/uitgestrekte arm' gezegd dat de Here daarmee Israel uit Egypte heeft geleidt (tientallen keren in de Pentateuch)

In Jes.62:8 ("De HERE heeft gezworen bij zijn rechterhand en bij zijn sterke arm:") zweert God zelfs bij 'zijn arm', terwijl Hij elders zegt (Gen.22:16) "Ik zweer bij Mijzelf, luidt het woord des HEREN" en de auteur van Hebreeën merkt op: "Want toen God aan Abraham zijn belofte deed, zwoer Hij, omdat Hij bij niemand hoger kon zweren, bij Zichzelf, " (hebr. 6:13). Nu kan het natuurlijk wel zo zijn dat God wel op iets 'lagers' zou kunnen zweren, dus dit is slechts circumstantial evidence.

(zie overigens ook http://www.preceptaustin.org/angel_of_the_lord.htm, http://www.preceptaustin.org/angel_of_the_lord.htm, http://www.christian-thinktank.com/trin02.html, http://www.christian-thinktank.com/nothe.html)

Overigens zou dit heel erg mooi aansluiten bij 1 kor. 10 (de geestelijke rots die Israel voedde, waar nu toevallig ook een topic over is), omdat Christus (in de gedaante van de "Engel des Heren") inderdaad toen zelf aanwezig was.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2007, 08:52:14 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #94 Gepost op: februari 19, 2007, 12:06:59 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 februari 2007 om 11:42:
[...]

Een punt dat ik eigenlijk nog maar zelden ben tegengekomen, is de vertaling van Johannes 8;28. Let vooral op het verschil tussen de SV, die dicht bij de grondtekst blijft, de Naardense, die nog dichter bij de grondtekst tracht te blijven, en de Nova Vulgata, die eveneens zo dicht mogelijk bij de grondtekst blijft, relatief veel taalverwantschap heeft met de grondtekst, en iig voor katholieken de gezaghebbende vertaling is:

SV: Jezus dan zeide tot hen: Wanneer gij den Zoon des mensen zult verhoogd hebben, dan zult gij verstaan, dat Ik Die ben, en dat Ik van Mijzelven niets doe; maar deze dingen spreek Ik, gelijk Mijn Vader Mij geleerd heeft.

Naardense:
Dan zegt Jezus:
wanneer ge de mensenzoon
verhogen zult,
zult ge herkennen
dat Ik-ben het is
en ik niets doe van mijzelf uit,-
nee, zoals de Vader mij heeft onderricht,
dát spreek ik uit!-

NV: Dixit ergo eis Iesus: “ Cum exaltaveritis Filium hominis, tunc cognoscetis quia ego sum et a meipso facio nihil, sed, sicut docuit me Pater, haec loquor.

God zegt tot Mozes (Ex 3,14) dat Zijn naam is: "ik zal zijn" (SV), of "die-er-zal-zin" (N), of "qui est" (V).

Het is bepaald niet een taalkundig normale manier van spreken, wat het idee versterkt dat hier geen sprake is van toeval. Jezus benoemt zichzelf met de God-naam, maar verandert de tijd van toekomst (Mozes) naar heden (Jezus).

Ik ben eigenlijk wel razend benieuwd naar een betere uitleg dan dat Jezus God is, die de belofte aan Mozes gedaan nakomt.

waar je het hier over hebt, zijn de 'ego eimi' (ik ben) claims van Jezus, die met name in het Johannes-evangelie staan. Deze claims worden inderdaad gezien als claims over Zijn godheid.

Jezus zegt dit bv ook als Hij over het water loopt (Joh.6) "19 Toen zij dan vijfentwintig of dertig stadiën hadden geroeid, zagen zij Jezus over de zee gaan en dicht bij het schip komen, en zij werden bevreesd. 20 Maar Hij zeide tot hen: Ik ben het, weest niet bevreesd. 21 Zij wilden Hem dan in het schip nemen en terstond bereikte het schip het land, waar zij heengingen. ". En wat wil nu het geval? Over water lopen is iets wat God doet (Job 9:8 "en Hij schrijdt voort over de hoogten der zee. "), en mensen redden door de zee te stillen óók (ps.107:"28 Toen riepen zij tot de HERE in hun benauwdheid, en Hij voerde hen uit hun angsten; 29 Hij maakte de storm tot een zacht suizen, zodat de golven stil werden. ").

Dit verhaal is ook (dacht ik) de enige keer dat in Matteus de 'ego eimi' claim voorkomt (Mat.14:27).

(zie o.a. http://www.tektonics.org/jesusclaims/iamwhatiam.html)
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2007, 12:09:02 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #95 Gepost op: februari 19, 2007, 12:14:00 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 februari 2007 om 11:00:
[...]

God als boodschapper van God, ik vind het prima hoor.(..)

Ach, "Daarom heeft God, uw God, u gezalfd" (ps. 45) kan ook, evenals "Aldus luidt het woord des HEREN tot mijn Here" (ps. 110). God (de Vader kennelijk) is dus "God" van de Zoon, en ook "Here" van de Zoon. Zoon (en Geest) gaan immers uit van de Vader.

diak2b

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #96 Gepost op: februari 19, 2007, 12:25:11 pm »

quote:

Nunc schreef op 19 februari 2007 om 12:02:

[...]

Het is geen nieuwe vinding van mij hoor,
Hoewel ik je bijzonder hoog acht, had ik dat ook niet verwacht hoor :+

diak2b

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #97 Gepost op: februari 19, 2007, 12:27:43 pm »

quote:

Nunc schreef op 19 februari 2007 om 12:06:

[...]

waar je het hier over hebt, zijn de 'ego eimi' (ik ben) claims van Jezus, die met name in het Johannes-evangelie staan. Deze claims worden inderdaad gezien als claims over Zijn godheid.
Ik ben dus nogal benieuwd naar een Bijbelgetrouwe verklaring hiervoor, die de godheid van Jezus uitsluit in enige vorm.

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #98 Gepost op: februari 19, 2007, 12:28:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 februari 2007 om 12:27:
[...]
Ik ben dus nogal benieuwd naar een Bijbelgetrouwe verklaring hiervoor, die de godheid van Jezus uitsluit in enige vorm.

hehe, die is er uiteraard niet  ;) , maar ik neem aan dat dit een counterfactual is.

Nunc

• Bekijk profiel
De Zoon des mensen.
« Reactie #99 Gepost op: februari 19, 2007, 12:29:21 pm »

quote:

diak2b schreef op 19 februari 2007 om 12:25:
[...]
Hoewel ik je bijzonder hoog acht, had ik dat ook niet verwacht hoor :+

eigenlijk had ik wel verwacht dat dit je niet onbekend voorkwam, aangezien het zelfs geen protestantse vinding is. (Of Justin was wel proto-proto-...-proto-protestant).

De link met 'de sterke hand' enzo heb ik overigens niet ergens anders vandaan gehaald, maar dat betekent natuurlijk niet dat er niet al velen voor mij dit ook al bedacht hadden. Ik heb het alleen nog niet eerder ergens gelezen.

Ik ben iets dergelijks recentelijk wel in een lied tegengekomen, waarin een tekst stond die ging over onze handen die de arm van God aan het kruis nagelden. Dat vond ik een mooie poetische vinding, in de zelfde lijn als dat mensen letterlijk geprobeerd hebben God monddood te maken door Zijn Woord te kruisigen.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2007, 12:33:02 pm door Nunc »