Auteur Topic: EiW over Zaandam en kerkverval  (gelezen 27435 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
EiW over Zaandam en kerkverval
« Reactie #150 Gepost op: februari 16, 2007, 11:34:27 am »

quote:

okidoki schreef op 16 februari 2007 om 00:29:
[...]

Conclussie?
a) Bolt roept weer van alles zonder te onderbouwen?

deze conclusie zou ongesubstantieerde onzin zijn, Okidoki, tenzij je nog van plan bent om mijn weerlegging van Elle (waar Elle het bij nader inzien ook mee eens is) weer te gaan weerleggen. Maar tot die tijd zou het netjes zijn om dit soort 'conclusies' (ook wel 'moddergooien' genoemd) achterwege te laten.

quote:

b) Bolt heeft een kern van waarheid maar welke weten we niet?

deze conclusie zou geforceerd naïef zijn! Ik mag toch aannemen dat je begrijpt dat eeninwaarheid claimt het oude gereformeerde belijden te bewaren. Wat dat precies is, kan voor niemand echt onduidelijk zijn. Kijk naar artikelen van Schilder of wie dan ook uit de 'begintijd' of kijk op hun site.

quote:

c) Bolt benadeeld een predikant, een kerkenraad, een classis (allemaal dragers van een ambt in de GKv) zonder hoor en wederhoor?
Hoezo 'benadeelt'? Omdat Bolt publiekelijk in het ND gedane uitspraken van de mensen in kwestie citeert. Laat me niet lachen. Die mensen hebben zelf gekozen om het publiekelijk te maken in het ND, hebben zelf die uitspraken gedaan, en ik zou niet weten waarom hier 'hoor en wederhoor' van toepassing zou zijn. Overigens nodigt eeninwaarheid al diegenen op wie ze kritiek heeft, uit om een weerwoord te schrijven, wat dan ook gepubliceerd kan worden op eeninwaarheid. Ds. de Boer van Zeist is echter een van de weinigen die daar gebruik van heeft gemaakt.

quote:

Sorry, im.i. valt het geheel onder factor C.
Het is ongenuanceerd, niet onderbouwend
het is wel onderbouwd, of ga je mijn post hierover nog weerleggen? Tot die tijd is het enige wat niet onderbouwd is, jouw kritiek 'dat het niet onderbouwd is'.

En nee, het is niet altijd genuanceerd nee. Moet dat?

quote:

, kent de kerkelijke weg kennelijk niet

zijn artikelen in het ND wel de kerkelijke weg? Is een ingezonden in het ND of in reformatie of wat dan ook, waar je het over 'bedompte nestgeur' hebt, wel de kerkelijke weg? Nee. Niet alles gaat via 'de kerkelijke weg', omdat 'de kerkelijke weg' gaat over officiele bezaren (wat ongetwijfeld ook door dezelfde groep mensen gedaan wordt). Maar mensen hebben ook gewoon het recht om hun bezwaren te publiceren, net zoals de voorvechters het recht hebben om hun progressieve ideeën te publiceren.

Dit bedoel ik nu met consistent zijn. Klagen dat mensen bezwaren publiceren, zou ook moeten inhouden dat je klaagt over mensen die progressieve ideeën publiceren, en over gemeenten die een 'voortrekkersrol' kiezen (en dus buiten de officiele vastgestelde grenzen gaan). Ben je niet bereid om die consequentie te trekken, dan moet je ook niet klagen over 'de kerkelijke weg', omdat het dan gebleken is een stok te zijn om de hond te slaan.

quote:

en is bovenal zéér nega over elke ontwikkeling die neigt naar verandering.
ja en? Is dit een "gefundeerd" waardeoordeel? "Verandering Goed, Stilstand Fout" is een "Me Tarzan, You Jane"-uitspraak! Áls ze denken dat het goed is zoals het was, dan kan verandering inderdaad fout zijn, omdat je dan iets goeds afbreekt.

quote:

Kijk even op de website van dhr.B en mail hem of hij Jaap van de Bos heeft gesproken.
Ik vrees met grote vreze.

En heeft ds. Van den Bos met bezwaarden gesproken over deze actie? Ik vrees met grote vreze.

Waarom zou er met hem gesproken moeten zijn? Van den Bos heeft toch zelf alles breed uitgemeten in het ND? Hij heeft de publiciteit gezocht, en op wat je publiek maakt, mag een publieke reactie komen.

quote:

Daarnaast: de kerkelijke weg is er. Waarom die niet benutten en internet wel???

waarom wel allerlei ideeën in reformatie of naderbekeken of ND plaatsen, maar niet de kerkelijke weg gaan? Consequent zijn!! Als dit echt je klacht is, dan moet je de consequenties van je klacht accepteren en alle publicaties die niet via een synode goedgekeurd zijn, afwijzen. Het is of volkomen vrij, of volkomen censuur, maar we doen hier niet aan wat jij voorstelt: alleen de mensen censureren waar jij het niet mee eens bent. :(
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2007, 11:35:15 am door Nunc »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: februari 16, 2007, 11:35:12 am »
Ten behoeve van de discussie heb ik (in de eerste plaats voor mezelf) de volgende analyse van het artikel gemaakt:

Het artikel begint met kritische vragen bij het besluit van de classis wat naar verwachting kerkelijke consequenties zal hebben. Bij de analyse van hoe het zo gekomen is wordt er een schot vanaf de heup gelost op dr. M. te Velde op basis van een artikel(tje) in het ND van 17 januari 2007.
De term Nieuwe Benadering wordt gebruikt als karakterisering van het betoog van Te Velde. En er wordt nog even, vrij sarcastisch, op voortgeborduurd. Dit alles op basis van een niet geverifieerd citaat uit het ND.
[Discussiepunten: samenspreking  met ngk, kerkrecht mbt voorgaan in andere kerkgenootschappen, grenzen lokaal vs grenzen centraal ]

Vervolgens worden er allerlei verdachtmakingen aan het adres van ds van den Bos geuit omdat hij naar de landelijke vergadering van de NGK is afgevaardigd.
[Discussiepunt: bezwaar van mogelijke belangenverstrengeling]

Hierna wordt er (vrij willekeurig) gesprongen naar het onderwerp te veel en te weinig kerkbesef. Hierbij worden vervolgens een veeg uit de pan gegeven aan het adres van DTEG en zijn directeur P. Wierenga wiens ingezonden helaas niet op de ND-site staat zover ik kan zien.
[Discussiepunt: doel en functioneren van DTEG]

Als tweede voorbeeld wordt prof. dr. G. Harinck, directeur van het ADC te Kampen ten tonele gevoerd. Dit omdat hij de kerkstrijd van de zestiger jaren ter discussie wil stellen, enzovoort .
[Discussiepunt: kerkstrijd jaren zestig, gerechtvaardigd of niet]

Komen we bij het kopje kerkelijk ziek waar achtereenvolgens vd Schee, E.A. de Boer,  te Velde en Prof. Douma onder uit de zak krijgen omdat zij het oude ware kerk-beeld niet meer onderschrijven.
[Discussiepunten: open avondmaal en de ware kerk en bijbehorende art. uit de NGB]

Tenslotte kom je bij het kwalijkste deel van het artikel namelijk de beschuldiging van een bewuste strategie en schismatieke actie.
Ook blijkt hier de angst voor het verlies van de gereformeerde identiteit en de angst voor het "steeds hoger opklotsende evangelisch-charismatische golven". Dit is het enige deel van het artikel wat me iets milder stemt omdat ik deze zorg deel. (Maar angst een slechte raadgever vindt)
[Discussiepunten: hoe behoud je je gereformeerde identiteit, wat is die gereformeerde identiteit]

Dit alles wordt afgesloten met halfzacht excuus voor de scherpe toon van het verhaal, direct gevolgd door "Maar het is het ongelofelijk gebrek aan integer kerkelijk handelen van voorgangers en 'Kampen' dat ons zo doet schrijven." en de vrees ik  vergeefse hoop dat "Misschien dat deze manier van aan-de-orde-stellen er nog in slaagt door de korst van kerkelijk onbesef en onbenul heen te dringen. Dat hopen en bidden we." Ik kan me tenminste slecht voorstellen dat, behalve Nunc ;)  en zijn "eigen" publiek iemand zich aangesproken voelt door deze manier van schrijven.
[Discussiepunten: hoe ga je met elkaar om in een discussie, polemiseren als communicatiestijl, wie geeft er leiding in de kerk]

Mijn eindconclusie is dat hij veel punten aan de orde stelt waar idd discussie over mogelijk is en waar overigens ook op deze site al veel over gediscussieerd is. Voor bezwaren tegen concrete besluiten nog steeds de kerkelijke weg bewandeld dient te worden. Dat de man zichzelf en zijn achterban een slechte dienst bewijst door op deze manier te communiceren. Dit is tenminste de eerste en de laatste keer dat ik de moeite neem om een dergelijk artikel te analyseren.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: februari 16, 2007, 11:36:23 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 16 februari 2007 om 11:32:
Misschien heb je een punt, maar volgens mij is ook sprake van dit:

[...]

het zou zomaar kunnen (wat Elle zegt), maar ik denk toch dat het eraan ligt dat ik niet direct 'guns blazing' naar binnen storm.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: februari 16, 2007, 11:39:36 am »

quote:

dingo schreef op 16 februari 2007 om 11:35:
Ten behoeve van de discussie heb ik (in de eerste plaats voor mezelf) de volgende analyse van het artikel gemaakt:
(..)

Hierna wordt er (vrij willekeurig) gesprongen naar het onderwerp te veel en te weinig kerkbesef.
(..)

hoezo 'vrij willekeurig'? Het 'kerkbesef' is juist de overkoepelende factor die volgens Bolt de losse 'acties' verbindt.

quote:

(..)
Ik kan me tenminste slecht voorstellen dat, behalve Nunc ;)  en zijn "eigen" publiek iemand zich aangesproken voelt door deze manier van schrijven. (..)
het heeft voor mij niks met 'aangesproken' te maken. Ik kan gewoon lezen wat er staat. Maar inderdaad, de toon is niet slim gekozen, dat heb ik al lang beaamd.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: februari 16, 2007, 11:48:47 am »

quote:

Nunc schreef op 16 februari 2007 om 11:39:

[...]

hoezo 'vrij willekeurig'? Het 'kerkbesef' is juist de overkoepelende factor die volgens Bolt de losse 'acties' verbindt.

[...]
Vrij willekeurig in de zin dat de overgang in het artikel vrij abrupt is net alsof er een paragraaf tussenuit geknipt is.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: februari 16, 2007, 12:18:15 pm »
Even helder maken:
Naar christelijk gebruik spreek je een ander aan op zonden als je ziet dat hij ze doet.
Kort door de bocht gezegd.
De betrokken predikant heeft met zijn raad de kerkelijke weg genomen: kerkenraad, classis etc. etc.
Daar is een besluit genomen.

Nu is een andere persoon het er niet mee eens en gaat op basis van artikelen in een krant reageren.

Zou het niet logisch zijn dat de "tegenstander die allerlei problemen ontdekt" dit dan kenbaar maakt aan de predikant en zijn kerkenraad i.p.v. het op een digitale plek te zetten?

Let wel: ik heb het niet over de gronden waarom men het er niet over eens is maar over de manier waarop men reageert op dit gebeuren. De toon dus.
Daarover heb ik meermalen een innig contact gehad met de schrijver van dit stuk (inzake andere artikelen) en nu met de contactpersoon van EiW.
Uit die contacten blijkt nergens dat ze in gesprek zijn met de predikant en zijn raad.
Men basseerd zich op de krant.

Het is m.i. onjuist om op deze wijze over prediakanten en ambtsdragers te schrijven.
Waar is het respect gebleven voor mensen die het ambt bekleden?

En over mijn opsommende conclussie: de zijn gekleurd door mijn ervaringen als ambtsdrager en respondent op  hun stukken.
Nogmaals: inhoudelijk kan ik een heel eind samenspreken met verontrusten en nieuw vrijgemaakten maar niet op de toon zoals er de laatste maanden gebezigd is.

Ik zal me verder niet in deze discussie mengen omdat ik dan mensen kan beschadigen.
Soms is het beter om te zwijgen en even niet te delen met anderen.
Eerder heb ik op het forum ervaren dat boosheid soms de boventoon gaat voeren (bij mijzelf dan) en dat is niet goed.

Het gaat mij overigens niet om censuur op deze persoon maar om de manier waarop EiW en anderen zaken willen regelen / presenteren.
« Laatst bewerkt op: februari 16, 2007, 12:42:48 pm door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: februari 16, 2007, 06:13:25 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 15 februari 2007 om 23:32:
Ok. Maar dat wordt moeilijk als die leer wel in de belijdenisgeschriften staat en dus de officiele leer is.

Wat ik persoonlijk belangrijk vind is dat de gemeente (technisch gezien) altijd het laatste woord heeft. Een orgaan als een synode of classis houdt dan ook niet meer in dan vertegenwoordiging. In principe kan iedereen naar de kerkenraad, classis of synode stappen met bezwaren of andere inzichten. Die organen zullen dat ten alle tijde aan een Bijbels licht willen onderwerpen.

quote:

Je kunt met hen in gesprek gaan maar je kunt niet van het gehele kerkverband verwachten dat ze plotseling de verbondsdoop afzweren als niet-bijbels.
Of vind jij dat mensen die andere inzichten hebben gekregen in hun eigen kerk dit moeten propageren totdat de gehele gemeente is geswitcht van standpunt? Dat gaat ver en is niet haalbaar m.i.

Voor de duidelijkheid: ik vind niet dat ze verloren zijn dus hoef ze in die zin niet te ' redden'. :)
Het punt van gered door geloof in het offer van de Here Jezus, is hier niet in het geding.
Dat is dan wel jouw mening. Stel dat er dan mensen uit je oude gemeente naar je toekomen omdat zij vinden dat hun redding wel in het geding is en graag samen de Schriften willen onderzoeken? Want daar gaat het om: als gemeente onderzoek je samen de Bijbel. Dan kom je misschien wel tot andere conclusies dan de gereformeerde (ik acht de kans klein ;) ) maar er is ruimte voor debat.

[gechargeerd]

Over kinderdoop: als men op dat punt op andere inzichten komt, nijgt men toch al naar een zeker biblicisme, vind ik. Verbondsleer is gewoon Bijbels.

[/gechargeerd]
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: februari 16, 2007, 11:57:23 pm »

quote:

Ursa schreef op 16 februari 2007 om 18:13:
[...]

Wat ik persoonlijk belangrijk vind is dat de gemeente (technisch gezien) altijd het laatste woord heeft. Een orgaan als een synode of classis houdt dan ook niet meer in dan vertegenwoordiging. In principe kan iedereen naar de kerkenraad, classis of synode stappen met bezwaren of andere inzichten. Die organen zullen dat ten alle tijde aan een Bijbels licht willen onderwerpen.

Maar zij zullen dan toch de belijdenis hanteren als ze iets tegen het licht houden.

quote:

Dat is dan wel jouw mening. Stel dat er dan mensen uit je oude gemeente naar je toekomen omdat zij vinden dat hun redding wel in het geding is en graag samen de Schriften willen onderzoeken? Want daar gaat het om: als gemeente onderzoek je samen de Bijbel. Dan kom je misschien wel tot andere conclusies dan de gereformeerde (ik acht de kans klein ;) ) maar er is ruimte voor debat.

Ik bedoel ook absoluut wel dat je met individuele gelovigen in 'debat' kan - ik geloof niet dat het netjes is om het kerkverband te willen omturnen/onrust te stoken.

quote:

[gechargeerd]

Over kinderdoop: als men op dat punt op andere inzichten komt, nijgt men toch al naar een zeker biblicisme, vind ik. Verbondsleer is gewoon Bijbels.

[/gechargeerd]

Idd chargeer je. Als je het debat wil aangaan met mensen uit jouw kerk die tot andere inzichten zijn gekomen, dan zul je je overtuiging moeten onderbouwen en moeten uitleggen wat dan zo biblicistisch zou zijn.
Ik heb ontdekt dat de vlag ' biblicistisch' de lading niet dekt van waar ik voor sta.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: februari 17, 2007, 01:37:51 am »
Even ter info:
Enig naslagwerk op de site van EiW levert mij dit op (hmm, mijn geheugen is toch goed : )
dhr.X. schrijft het volgende:

quote:

Niemeijer en zijn synode houden zo twee regels over...
in reactie op lezingen in het noorden.
zie o.a. http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=14&item=2448

Erkend X. daarmee de synode ja of nee als vergadering van zijn kerkgenootschap?
Hij schrijft consistent in een wij vs zij verhouding. Hij lijkt geen deel meer uit te maken van de GKv in die zin.
Deze vraag heb ik X. medio 2006 veelvuldig voorgelegd en zijn reactie mis ik tot op heden.
ook van de EiW groep geen reactie overigens.
Wat moet een mens daar nou mee?

Ik wil dit bewust even met jullie delen. Niet om X in een minder leuk daglicht te stellen maar om m.i. ook eerlijk te zijn. Ik probeer steeds contact te houden op een minnelijke wijze: vragen stellen.
Hun antwoord is consistent te noemen: ik ben fout.

Blijft de vraag: WWJD?????
edit:even wat aanvullen nav Grondig zijn post hieronder: inderdaad, je bent emotioneel betrokken en dat ben ik ook. Het is volgens mij redelijk dwaas dat er zoveel energie in dergelijke dingen gestoken wordt (en dat er verwacht wordt dat er ook nog op gereageerd wordt) terwijl men die energie ook in evangelisatie kunt steken, in tijd voor de naaste, enz. enz.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2007, 09:56:18 am door Riemer Lap »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: februari 17, 2007, 09:50:27 am »

quote:

Die vraagt van ons in liefde en respect een vol christenleven te leven en zo kolen te stapelen op hoofden van hen die anderen willen dwingen de christelijke vrijheid op te geven of niet te aanvaarden.
Zo maak je zichtbaar dat vrijheid in Christus betekent dat je de wet niet moet doen, maar wilt doen. Dat je natuurlijke behoefte "te willen groeien naar het beeld van Chritus" door wedergeboorte werkelijkheid is geworden. Dan ben je automatisch blij en (h)erken je de dagelijkse werking van de Heilige Geest in je leven, ook in de donkere perioden van je leven.

Dan maak je je niet druk over het dopen van adoptiekinderen zonder dat die al juridisch aan een gezin zijn toegewezen, maar verheug je je over elk mens wat wordt toegevoegd aan de gemeente van God.
Dan verheug je je over wijsheid en relativeer je het altaar waar de kennis vaak op wordt gelegd.

De herken je christenbroeders en zusters door kerkmuren heen. Dan doe je niet schamper.
Dan maak je werk van je christenzijn en heb je helemaal geen tijd meer om oorlog te voeren om gelijk te halen.

Ik lees op dit moment het boek "brieven uit de hel" van c.s. lewis. Daar staan heel zinnige dingen in hoe het kwaad ons van Gods Liefde af wil houden.

Als God ons wil vormen en alles mee laat werken ten goede, is dat niet om ons bij onze kennis te houden, maar door die zondekennis heen het licht van Jezus Christus wil laten zien.
Dan is er geen ruimte voor angstcultuur door met verwijtende vingertjes naar andere denominaties te wijzen en de extremiteiten als gevaar en norm voor alle dag te stellen.
Dan vraag je je af of er in je eigen overtuiging misschien ook plaats was voor blinde vlekken, of je Christenleven completer wordt of stil staat bij het keurslijf waarin je je hebt vast gezet en aan hebt verbonden.

Dan weet je dat je moet luisteren naar de ROEPSTEM van Jezus. Hij roept niet voor niets. Waarom zou hij roepen als het toch al allemaal besloten ligt.

Zijn roepstem gaat door ons heen, naar de wereld. Een wereld die je niet bereikt door je op te sluiten in je eigen gelijk en met giftige pennestreken je gelijk te willen accentueren.

De wereld heeft meer dan 6 miljard bewoners, daar zijn er velen christen van. Het zou wat zijn zeg als juist in nederland die een kleine denominatie alleen gelijk had.
Vervolgde christenen hebben niet eens de tijd zich druk te maken over verantwoord zingen, verantwoorde liturgie en ware leer. Die zijn blij met de wijsheid dat ze weten dan God van hen houdt, door zijn Zoon Jezus Christus en Gods werk en oorspronkelijke doel met de mens wil vervolmaken.

WWJD?

Dat we Hem in eenvoud aanvaarden. Zijn liefde mogen uitdelen en werkelijkheid laten mogen zijn voor onze naaste. Dan heb je helemaal geen tijd voor ander zaken. Dan wordt je leven daar vol van. Dan zou ik net als Hem willen wijzen op de schapen en de bokken.
Dan zou ik net als Hem willen wijzen op 1 johannes 4:

11 Geliefde broeders en zusters, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. 12 Niemand heeft God ooit gezien. Maar als we elkaar liefhebben, blijft God in ons en is zijn liefde in ons ten volle werkelijkheid geworden. 13 Dat wij in hem blijven en hij in ons, weten we doordat hij ons heeft laten delen in zijn Geest. 14 En we hebben zelf gezien waarvan we nu getuigen: dat de Vader zijn Zoon gezonden heeft als redder van de wereld. 15 Als iemand belijdt dat Jezus de Zoon van God is, blijft God in hem en blijft hij in God. 16 Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem.
17 Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. 18 De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden. 19 Wij hebben lief omdat God ons het eerst heeft liefgehad. 20 Als iemand zegt: ‘Ik heb God lief,’ maar hij haat zijn broeder of zuster, is hij een leugenaar. Want iemand kan onmogelijk God, die hij nooit gezien heeft, liefhebben als hij de ander, die hij wel ziet, niet liefheeft. 21 We hebben dan ook dit gebod van hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook de ander liefhebben.  

Was ik emotioneel toen ik dit schreef?  :)  Ja, emotioneel in bewogenheid.
IK bid dan maar dat mijn broeders en zusters van de GKV die liefde werkelijk meer en meer willen gaan uitdragen. In openheid en niet in geslotenheid. Dan sta je als kerk niet stil, maar wil je ook als gemeente meer en meer groeien naar het beeld van Jezus Christus.
Dan schrijf je niet op angstgevoelens van straf (ook als is dat tussen de regels door), maar wijs je op het heil in de vrijheid van Jezus Christus.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2007, 05:52:51 pm door grondig christelijk »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: februari 17, 2007, 12:19:17 pm »

quote:

Een interesante vraag, maar op het moment dat iets niet duidelijk in de bijbel staat, heb je er helemaal niks aan. Immers, als je er met gedetailleerd bestureren van de Schrift niet uit komt, hoe kun je dan uberhaupt weten wat Jezus zou doen? Heeft degene die dat poneert soms een geheim "WWJD-evangelie" thuis liggen? Heeft de persoon die dat poneert geregeld persoonlijk contact en heeft Jezus hem dit allemaal letterlijk gezegd?

Het enige wat je immers kunt doen als het niet duidelijk uit de bijbel blijkt, is gaan speculeren, en die speculaties zijn - hoe toevallig - vrijwel altijd precies wat de persoon in kwestie zelf als ideaalbeeld heeft.

En op het moment dat iemand WWJD poneert, dan zegt hij/zij eigenlijk ook meteen impliciet, dat de ander kennelijk niet doet wat Jezus zou doen. Je gaat er impliciet vanuit - ookal zeg je dat niet hardop, en klinkt het heel vroom -dat die ander kennelijk niet Jezus wil volgen, maar z'n eigenwijze weg wil gaan. Immers, jij (degene die WWJD rhetorisch vraagt) weet al wel wat Jezus zou doen, en dat is nu precies wat die ander niet wil doen. Lekker fraai, om dat zomaar even met zoveel arrogantie over je mede-christen te spuien. Dat is pas: gaan zitten op de plaats van God.

Alsof WWJD uitkomst kan bieden op het moment dat uit de bijbel niet duidelijk is wat er moet gebeuren!?! Alsof de ander per definitie niet geinteresseerd is in WWJD, maar alleen in WWID ("what would I do")  :(  Het mag dus heel vroom klinken, maar het is een snoei-harde veroordeling, en dat vaak op basis van eigen idealen die geprojecteerd worden op Jezus.

Overigens zou het "WWJC" (What would Jesus Command) moeten zijn, want wat Jezus deed is niet belangrijk, maar wat Jezus z'n volgelingen opdraagt! Jezus kon zomaar iemands ezel meenemen, en dat moet ik toch niet proberen bij m'n buurman's auto ("Ja maar ... de Heer heeft je auto nodig"). Jezus stelde zichzelf gelijk aan God, en dat moet ik als mens toch niet doen.

En wat Jezus opgedragen heeft, zou te vinden moeten zijn in de bijbel, aangezien daar zijn levensverslag staat, plus een helehoop brieven geschreven door de apostelen, die van Jezus bevel hadden gekregen zijn opdrachten aan iedereen te verkondigen.

quote:

grondig christelijk schreef op 17 februari 2007 om 09:50:
[...]

Die vraagt van ons in liefde en respect een vol christenleven te leven en zo kolen te stapelen op hoofden van hen die anderen willen dwingen de christelijke vrijheid op te geven of niet te aanvaarden.
Zo maak je zichtbaar dat vrijheid in Christus betekent dat je de wet niet moet doen, maar wilt doen. Dat je natuurlijke behoefte "te willen groeien naar het beeld van Chritus" door wedergeboorte werkelijkheid is geworden. Dan ben je automatisch blij en (h)erken je de dagelijkse werking van de Heilige Geest in je leven, ook in de donkere perioden van je leven.

mee eens. Daarvoor hoef je geen "WWJD" te roepen. Dit staat gewoon in de bijbel.

quote:

Dan maak je je niet druk over het dopen van adoptiekinderen zonder dat die al juridisch aan een gezin zijn toegewezen, maar verheug je je over elk mens wat wordt toegevoegd aan de gemeente van God.
tuurlijk moet je je verheugen, maar adoptie is gewoon een gekke situatie, dus zo voor de hand ligt het allemaal niet. Je doopt namelijk kinderen van christenen, omdat ze door de biologische lijn bij het verbond horen. Adoptie is nu juist niet biologisch, en je weet niet of de biologische ouders christen zijn, etc. Maar goed, dit is een zijweg en niet het onderwerp van dit topic.

quote:

Dan verheug je je over wijsheid en relativeer je het altaar waar de kennis vaak op wordt gelegd.
mee eens. Tenzij dit soort dooddoeners wordt gebruik om kennis van de Schrift weg te wuiven. Dat is namelijk ongeveer even bijbels als moord en hoerenloperij. Zowel in het OT als het NT wordt studie van de Schrift namelijk hoog aangeschreven.

quote:

De herken je christenbroeders en zusters door kerkmuren heen. Dan doe je niet schamper.
Dan maak je werk van je christenzijn en heb je helemaal geen tijd meer om oorlog te voeren om gelijk te halen.

En waar heb je deze openbaring vandaan? Op welke bijbelteksten baseer je je?

quote:

Ik lees op dit moment het boek "brieven uit de hel" van c.s. lewis. Daar staan heel zinnige dingen in hoe het kwaad ons van Gods Liefde af wil houden.

inderdaad een aanrader.

quote:

Als God ons wil vormen en alles mee laat werken ten goede, is dat niet om ons bij onze kennis te houden, maar door die zondekennis heen het licht van Jezus Christus wil laten zien.

inderdaad

quote:

Dan is er geen ruimte voor angstcultuur door met verwijtende vingertjes naar andere denominaties te wijzen en de extremiteiten als gevaar en norm voor alle dag te stellen.
Dan vraag je je af of er in je eigen overtuiging misschien ook plaats was voor blinde vlekken, of je Christenleven completer wordt of stil staat bij het keurslijf waarin je je hebt vast gezet en aan hebt verbonden.

Laten we anders gewoon eens kijken wat Jezus zei, en niet ons beroepen op een mystiek WWJD zonder gronden?

Mat.28: Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Joh.14: 15 Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: (..)
23 Jezus antwoordde: ‘Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen. 24 Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben. 25 Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. 26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.

Mat. 7: Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”

2 Tes.2: 14 Hij heeft u daartoe geroepen door het evangelie dat wij u verkondigd hebben en waardoor u zult delen in de luister van onze Heer Jezus Christus. 15 Wees standvastig, broeders en zusters, en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift.

Dus WWJC? Kennelijk is er op z'n minst een goede mogelijkheid dat Jezus in de aangegeven gedeelten met 'alle' ook echt 'alle' geboden bedoelde, en niet met 'alle' eigenlijk alleen maar bedoelde: "Als je Mij liefhebt, zit het wel goed". Jezus liefhebben is Zijn woorden opvolgen, en daar blijkt al wel uit, dat 'je aan Zijn woorden houden' dus ruimer is dan alleen "Jezus volgen" of "een relatie met Jezus hebben", want anders zou het nogal dubbelop zijn. Joh.14:23 "Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg" zou dan worden "Wanneer iemand mij liefheeft, zal hij zich houden aan 'mij liefhebben'".

Dus WWJD op het moment dat Hij mensen tegenkwam die zeiden: "maar we hadden toch een relatie met U"? Zou Hij iets zeggen zoals in Mat. 7? Ik hoop van harte van niet, maar de bijbelteksten lijken toch te suggereren van wel.

Als we dus naar de bijbel kijken, dan is het nog niet eens zo helder WWJD, in dit geval. Juist omdat er teksten staan over één zijn, maar ook de bovenstaande teksten over alles bewaren. Die twee botsen, en je kunt niet met een beroep op WWJD één van beide gedeelten uit je bijbeltje scheuren.

quote:

Dan weet je dat je moet luisteren naar de ROEPSTEM van Jezus. Hij roept niet voor niets. Waarom zou hij roepen als het toch al allemaal besloten ligt.

Zijn roepstem gaat door ons heen, naar de wereld. Een wereld die je niet bereikt door je op te sluiten in je eigen gelijk en met giftige pennestreken je gelijk te willen accentueren.

nee inderdaad. Zie ook dit topic en de aantijgingen die gemaakt zijn richting eeninwaarheid, en die aantoonbaar onwaar bleken.

En hoe zit het met "WWJD" poneren om je gelijk te 'accentueren'?

quote:

De wereld heeft meer dan 6 miljard bewoners, daar zijn er velen christen van. Het zou wat zijn zeg als juist in nederland die ene kliende denominatoe alleen gelijk had.

hoort karikaturen maken ook bij 'giftige pennestreken'? Alsof vrijgemaakten denken  dat alleen nederlandse GKV-kerken gelijk hebben? Er bestaat ook zoiets als zusterrelaties. Daarnaast is 'gelijk hebben' nog iets heel anders dan 'gered worden'. Je schetst hier dus een valse tegenstelling tussen een karikatuur van de GKV en een 'het maakt niet uit wat je precies gelooft'-christendom.

quote:

Vervolgde christenen hebben niet eens de tijd zich druk te maken over verantwoord zingen, verantwoorde liturgie en ware leer. Die zijn blij met de wijsheid dat ze weten dan God van hen houdt, door zijn Zoon Jezus Christus en Gods werk en oorspronkelijke doel met de mens wil vervolmaken.

(..)
nee, maar wij hebben van God wel die luxe gekregen om veel tijd in ons geloof te steken. En dan is het nogal mager om bij de baby-melk te blijven met als excuus: "anderen komen ook niet verder door reden X of Y"
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2007, 12:37:52 pm door Nunc »

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: februari 17, 2007, 12:58:54 pm »
Nunc,

Fijn dat er op dit Forum in ieder geval nog één is die nuchter lijkt te zijn. Met alle tegengas die je krijgt, en n.a.v. het laatst door jou geschrevene ongetwijfeld nog zal krijgen, zijn er hier ook meelezers die met waarlijk genoegen jouw bijdragen lezen. Persoonlijk herken ik in wat je schrijft over WWJD de mening van een (vroeger?) gerespecteerd voorman binnen de gereformeerde kerken.
Die wees er nl. eens op dat een ieder die wil doen wat Jezus deed veroordeeld wordt als deserteur.
Hij vergeleek de verhouding van de Here Jezus Christus en zijn volgelingen met die van een generaal en soldaten in het leger. Die soldaten moeten niet doen wat de generaal doet, en zich ook niet afvragen wat die generaal zou doen in hun positie want dat is verspilling van tijd, maar gehoorzaam uitvoeren wat hun is opgedragen. Dat komt toch wel heel dicht bij de door jou voorgestelde WWJC!

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: februari 17, 2007, 01:07:11 pm »
Het lijkt me in deze 'WWJD-discussie' en de nadruk die Nunc legt op het volgen van de geboden van Jezus zinnig om eens te kijken naar wat Jezus zegt, over wie zijn schapen zijn, in Matth. 25:

quote:

32 Dan zullen alle volken voor hem worden samengebracht en zal hij de mensen van elkaar scheiden zoals een herder de schapen van de bokken scheidt; 33 de schapen zal hij rechts van zich plaatsen, de bokken links. 34 Dan zal de koning tegen de groep rechts van zich zeggen: “Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk dat al sinds de grondvesting van de wereld voor jullie bestemd is. 35 Want ik had honger en jullie gaven mij te eten, ik had dorst en jullie gaven mij te drinken. Ik was een vreemdeling, en jullie namen mij op, 36 ik was naakt, en jullie kleedden mij. Ik was ziek en jullie bezochten mij, ik zat gevangen en jullie kwamen naar mij toe.”

Wat mij betreft altijd weer een schokkend stuk, omdat het mezelf een spiegel voorhoud, maar het houdt ook ons -als Kerk, zijn volgelingen- een spiegel voor. Tijdschriften, kranten en websites discussiëren we vol over 'de koers' van de kerk en 'de' leer en 'de' geboden, maar houden we nog tijd en gelegenheid over om te luisteren naar het gebod van Jezus om hongerigen te eten te geven, dorstigen drinken te geven, te zorgen voor vreemdelingen, naakten te kleden, zieken te bezoeken en naar gevangenissen te gaan?
Zou dát niet onze eerste prioriteit moeten zijn?
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2007, 01:07:47 pm door Mezzamorpheus »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: februari 17, 2007, 01:12:20 pm »

quote:

Justin schreef op 17 februari 2007 om 12:58:
Nunc,

Fijn dat er op dit Forum in ieder geval nog één is die nuchter lijkt te zijn. Met alle tegengas die je krijgt, en n.a.v. het laatst door jou geschrevene ongetwijfeld nog zal krijgen, zijn er hier ook meelezers die met waarlijk genoegen jouw bijdragen lezen.

dank voor deze woorden, maar het zou nuttiger zijn als die meelezers zich ook structureel in de discussie zouden mengen, denk ik. Ik kan een heel eind meegaan met eeninwaarheid, maar ik ben het ook op punten niet met ze eens (bv. de stijl, die ik persoonlijk niet problematisch vind, maar waarvan ik zie dat ze voor vele anderen dat wel is, en dat ze ook handig gebruikt kan worden om als ad hoc argument te dienen).

quote:

Persoonlijk herken ik in wat je schrijft over WWJD de mening van een (vroeger?) gerespecteerd voorman binnen de gereformeerde kerken.
Die wees er nl. eens op dat een ieder die wil doen wat Jezus deed veroordeeld wordt als deserteur.
Hij vergeleek de verhouding van de Here Jezus Christus en zijn volgelingen met die van een generaal en soldaten in het leger. Die soldaten moeten niet doen wat de generaal doet, en zich ook niet afvragen wat die generaal zou doen in hun positie want dat is verspilling van tijd, maar gehoorzaam uitvoeren wat hun is opgedragen. Dat komt toch wel heel dicht bij de door jou voorgestelde WWJC!

Het is een variant op een beeld van Paulus: Soldaten hoeven zich niet bezig te houden met de stategie, of met hun proviant, alleen met hun taak (2 Tim.2)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: februari 17, 2007, 01:15:09 pm »
Maar Mezza, denk je niet dat Jezus het tegen elkaar uitspelen van zijn geboden ook zal veroordelen? Bij de farizeeën heeft hij juist dat aan de kaak gesteld. Wij moeten uit reactie niet precies de andere kant op doorschieten, lijkt mij.
Daarnaast: ik krijg vaak de indruk dat degenen die bezig zijn met de verdediging van Gods Woord automatisch in de hoek worden gezet alsof zij zich niet druk maken om de zieken, vreemdelingen, gevangenen enz.. Ik heb daar nog geen bewijs van gezien, maar zie wel vaak die beschuldiging (of argument om maar níet in die discussies te duiken). Dat vind ik vrij pijnlijk, eerlijk gezegd.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: februari 17, 2007, 01:15:29 pm »

quote:

E-line schreef op 17 februari 2007 om 13:15:
Maar Mezza, denk je niet dat Jezus het tegen elkaar uitspelen van zijn geboden ook zal veroordelen? Bij de farizeeën heeft hij juist dat aan de kaak gesteld. Wij moeten uit reactie niet precies de andere kant op doorschieten, lijkt mij.

Ik speel niets tegen elkaar uit en wil niets tegen elkaar uitspelen. Waar haal je het idee vandaan dat ik dat doe of zou willen doen?  :? Ik wijs slechts op een bijbeltekst.

quote:

Daarnaast: ik krijg vaak de indruk dat degenen die bezig zijn met de verdediging van Gods Woord automatisch in de hoek worden gezet alsof zij zich niet druk maken om de zieken, vreemdelingen, gevangenen enz.. Ik heb daar nog geen bewijs van gezien, maar zie wel vaak die beschuldiging (of argument om maar níet in die discussies te duiken). Dat vind ik vrij pijnlijk, eerlijk gezegd.

Ik heb het bewust niet als beschuldiging neergezet, maar als (een mij niet onbelangrijk lijkende) vraag opgeworpen. Puur omdat je ziet en merkt dat dit soort discussies mensen helemaal in beslag kan nemen, zeker als ze voortdurend ellenlange stukken op websites publiceren, maar ook in tijdschriften en kranten. Aan wat en hoe mensen schrijven zie je dat het ze erg in beslag neemt en aan de lengte zie je ook nog eens dat er veel tijd in gestoken moet zijn. Het lijkt me dan niet meer dan logisch dat de vraag opborrelt of er nog wel tijd en ruimte voor bovengenoemde zaken overblijft.

quote:

ALLE geboden ("en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.").
Dus ik beweer niet: "alleen (of met name) geboden over de kerk", dus het is ook niet zo fraai om te doen alsof ik dat wel doe, en die karikatuur dan te contrasteren met het bijbelse gegeven uit Mat. 25.

Nou trek je het in het persoonlijke, ik heb het over deelnemers aan deze/dit soort discussies in het algemeen. Wie de schoen past, trekke hem aan.

quote:

Je kunt best wijzen op dit schokkende gedeelte, maar zodra je claimt dat daar de prioriteit zou moeten liggen, ben je het aan je zelf verplicht om andere gedeelten uit je bijbeltje te scheuren. Hier ligt namelijk (inderdaad) de nadruk op naastenliefde, maar elders (Joh.14, Mat.28) ging het om alle woorden van Jezus.
Het spijt me, maar wat je nu zegt is onzin. Als ergens de prioriteit ligt, 'ben je aan jezelf verplicht om andere gedeelten uit je bijbeltje te scheuren'? :?

Even Van Dale erbij pakken:

quote:

pri·o·ri·teit (de ~ (v.))
1 voorrang
2 (~en) wat voorrang heeft of krijgt

quote:

pri·o·ri·teits·vraag (de ~)
1 kwestie wie of wat voorafgaat
Kortom: het gaat om wat voorrang verdient in onze aandacht. Dat betekent dus niet dat al het andere geen aandacht meer verdient.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2007, 01:48:48 pm door Mezzamorpheus »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: februari 17, 2007, 01:23:33 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 februari 2007 om 23:57:
Maar zij zullen dan toch de belijdenis hanteren als ze iets tegen het licht houden.

Ik geef toe, er zijn grenzen. Confessionalisme (verknochtheid aan de 3FvE) is echter meestal niet rationeel. In het besef dat ik nu de rede een erg groot gezag geef, beweer ik dat een rationeel debat uitkomsten kan bieden. Er zijn echter grenzen; we zijn ook maar mensen. Op een gegeven moment wordt je gestenigd.

quote:

Ik bedoel ook absoluut wel dat je met individuele gelovigen in 'debat' kan - ik geloof niet dat het netjes is om het kerkverband te willen omturnen/onrust te stoken.

Ik bedoel juist niet de individuen! (in zekere zin ook weer wel, omdat een gemeente een groep is van gelovige individuen) Maar, nogmaals: het gaat om de gemeente. Je moet er samen uit zien te komen. Niet met dat ene randlid dat ook een beetje twijfelt en je dan opzoekt. Is moeilijk. Probeer maar eens profeet te worden. Over onrust stoken gesproken.

quote:

Idd chargeer je. Als je het debat wil aangaan met mensen uit jouw kerk die tot andere inzichten zijn gekomen, dan zul je je overtuiging moeten onderbouwen en moeten uitleggen wat dan zo biblicistisch zou zijn.
Ik heb ontdekt dat de vlag ' biblicistisch' de lading niet dekt van waar ik voor sta.
Nou ja, andere discussie.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #167 Gepost op: februari 17, 2007, 01:36:58 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 16 februari 2007 om 09:43:
...
Hoe spreekt hij dan de gemeente aan als hij op de kansel staat in de NGK?
Als je de gelovigen daar betiteld als ' gemeente van Christus', of kan dat dan niet?
Een GKv dominee kan zo een GKv gemeente aanspreken. Het staat echter niet in een van de orden van dienst. Als een GKv dominee elders gaat preken, legt hij (neem ik aan) zijn GKv identiteit niet af. Dus is er geen reden om een groep niet-vrijgemaakten met 'gemeente van Christus' aan te spreken, als je daarover twijfelt. Dat staat het voorgaan/preken echter niet in de weg, imho. Kijk je verder naar wat er wel aan vaste formules in de 'GKv-orden van dienst' wordt genoemd, dan is dat te betrekken op elke groep, gelovig of niet (votum, zegengroet en slotzegen). Ook heidenen wens je immers de genade van God toe.

quote:

Het is maar waar je het hellend vlak laat beginnen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat dit soort dingen (die spelen nl ook in andere kerken/groeperingen) dat er teruggekomen werd op stappen die gedaan zijn. Het gaat alleen maar verder op de ingeslagen weg.
En gebeurt er vanalles wat je nooit voor mogelijk had gehouden.
Ik vind het onterecht om een bepaalde stap niet te nemen omdat er misschien aan het eind een resultaat is dat onwenselijk is. Door te schermen met mogelijke onwenselijke eindresultaten vertroebel je de discussie. Bijv: 'Alle moslims moeten het land uit. Als je dat niet doet, zijn we over 50 jaar een kalifaat, sharia incluis!' Nogal flauwe manier van discussieren. Temeer omdat je impliciet de ander verwijt dat hij/zij daar bewust op aanstuurt. Dat lijkt mij ook onjuist.
Je moet eerst vaststellen of je werkelijk op een hellend vlak zit. Een GKv-dominee die elders preekt, lijkt me geen beginnende helling qua 'afbrokkelen ware kerk'.

quote:

Als je ergens anders preekt op zondag - in een eredienst dus, zeg je daarmee niet op een bepaalde manier dat je het eens  bent met wat er in die kerk wordt geleerd?
Naar mijn mening niet. Andersom vind ik dat wel: als je een NGK dominee vraagt voor te gaan in jouw gemeente, dan denk je dat hij kennelijk wijze dingen namens God te melden heeft. Dat vind ik discutabeler dan het exporteren van je eigen waarheid. Dat laatste valt namelijk onder het kopje 'zending of evangelisatie' (klinkt lekker aanmatigend, he? ;) ).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #168 Gepost op: februari 17, 2007, 01:37:51 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 17 februari 2007 om 13:07:
Wat mij betreft altijd weer een schokkend stuk, omdat het mezelf een spiegel voorhoud, maar het houdt ook ons -als Kerk, zijn volgelingen- een spiegel voor. Tijdschriften, kranten en websites discussiëren we vol over 'de koers' van de kerk en 'de' leer en 'de' geboden, maar houden we nog tijd en gelegenheid over om te luisteren naar het gebod van Jezus om hongerigen te eten te geven, dorstigen drinken te geven, te zorgen voor vreemdelingen, naakten te kleden, zieken te bezoeken en naar gevangenissen te gaan?
offtopic:Kijk, dát bedoel ik nou.
Het is een rijkdom dat in onze cultuur en onze tijd gesproken en gediscussieerd kan en mag worden over Gods Woord maar het is armoede dat dit de werken van barmhartigheid verdrijft. Andere discussie maar wel van belang in deze discussie. Waar leg je de prioriteit? Is er een balans te vinden (als die uberhaupt nodig mocht zijn)Wat is de eerste roeping van de mens om te doen?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #169 Gepost op: februari 17, 2007, 02:00:37 pm »
offtopic:Mooie term, WWJC. Ik denk dat WWJD toch wat te gecentreerd is op het individu. Hiernaast heb ik ook eens gehoord van WHJD (What Has Jesus Done?), d.w.z. de basis leggen op wat Jezus gedaan heeft en daarop je leven uit genade baseren, i.p.v. doen wat Jezus zou doen.

Ik denk overigens dat ieder zijn talenten kan inzetten voor het Koninkrijk, op geheel eigen wijze. De een is bijvoorbeeld een goed uitlegger van de Schriften, de ander goed in financiële zaken en weer een ander 'goed' in pastoraal bezoek.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #170 Gepost op: februari 17, 2007, 02:04:43 pm »

quote:

Nunc schreef op 17 februari 2007 om 13:12:

[...]

....maar het zou nuttiger zijn als die meelezers zich ook structureel in de discussie zouden mengen, denk ik.
[...]

Heb ik wel een tijdje gedaan, maar ik heb gemerkt dat de standpunten zover uit elkaar liggen over allerlei onderwerpen dat dit verspilling van energie is. Persoonlijk denk ik dat dit ook de makke is van EIW. Zij strijden voor iets wat allang passé is binnen de GKv. Dan kan je wel proberen om de discussie over allerlei uitgangspunten weer nieuw leven in te blazen maar dan stuit je op het feit dat de karavaan allang verder is getrokken. Om in het beeld van een dominee te blijven: "de honden (EIW) blaffen wel maar de karavaan (de GKv) is al veel verder getrokken.
Toegespitst op de verhouding GKv versus NGK; er is binnen de GKv groen licht gegeven voor nauwere samenwerking met plaatselijke NGK-kerken. Dat is de realiteit.
Wie die realiteit niet wenst te accepteren moet zich niet in alle toonaarden daartegen blijven verzetten maar meegaan daarin of zich ervan vrijmaken.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2007, 02:23:40 pm door Mezzamorpheus »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #171 Gepost op: februari 17, 2007, 02:22:41 pm »

quote:

Ursa schreef op 17 februari 2007 om 13:23:
[...]

Ik geef toe, er zijn grenzen. Confessionalisme (verknochtheid aan de 3FvE) is echter meestal niet rationeel. In het besef dat ik nu de rede een erg groot gezag geef, beweer ik dat een rationeel debat uitkomsten kan bieden. Er zijn echter grenzen; we zijn ook maar mensen. Op een gegeven moment wordt je gestenigd.

[...]

Ik bedoel juist niet de individuen! (in zekere zin ook weer wel, omdat een gemeente een groep is van gelovige individuen) Maar, nogmaals: het gaat om de gemeente. Je moet er samen uit zien te komen. Niet met dat ene randlid dat ook een beetje twijfelt en je dan opzoekt. Is moeilijk. Probeer maar eens profeet te worden. Over onrust stoken gesproken.

Wat bedoel je met 'je wordt gestenigd?'

Hoe zou je met de gemeente als geheel iets kunnen bespreken met de intentie mensen te overtuigen van wat in de belijdenis als dwaalleer wordt weggezet? Dat is toch een onmogelijkheid om zo instemming te verwachten? Hoe zie je dit concreet?
De belijdenis blijft het struikelblok - ga je alleen van de Bijbel uit, kun je het debat eerlijker voeren.

quote:

Nou ja, andere discussie.

Klopt. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #172 Gepost op: februari 17, 2007, 02:22:57 pm »
Toch nog even terugkomen op deze opmerking van Nunc:

quote:

Nunc schreef op 16 februari 2007 om 11:34:
Waarom zou er met hem gesproken moeten zijn? Van den Bos heeft toch zelf alles breed uitgemeten in het ND? Hij heeft de publiciteit gezocht, en op wat je publiek maakt, mag een publieke reactie komen.

Kan je even vertellen hoe je hierbij komt?
Nooit gehoord van journalisten die gewoon hun werk doen?
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2007, 02:25:46 pm door Mezzamorpheus »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #173 Gepost op: februari 17, 2007, 02:23:05 pm »

quote:

dingo schreef op 16 februari 2007 om 11:35:
....
Tenslotte kom je bij het kwalijkste deel van het artikel namelijk de beschuldiging van een bewuste strategie en schismatieke actie.
Ook blijkt hier de angst voor het verlies van de gereformeerde identiteit en de angst voor het "steeds hoger opklotsende evangelisch-charismatische golven". Dit is het enige deel van het artikel wat me iets milder stemt omdat ik deze zorg deel. (Maar angst een slechte raadgever vindt)
...
Op zich is dit ook het deel waarin ik mijzelf nog enigszins herken in het punt van de schrijver. Ik heb in het geheel niet het idee dat er een vooropgezette strategie is van bepaalde voortrekkers, maar dat de classis op deze manier reageert op het voorstel van vd Bos om elders te preken, lijkt me wel 'schismatiek' te noemen. Niet op inhoudelijke gronden, maar op procedurele gronden. Als je als kerkelijke hogere vergadering besluit om een predikant toestemming te verlenen om elders te preken, dan zou je moeten beseffen dat je met een breuk met de traditie (kleine letter) bezig bent. Dat het dus ontzettend slecht kan vallen met bij dat deel van de GKv-ers dat wel aan traditie hecht. Die gehechtheid kun je fout vinden, maar dat ontslaat je geenszins van de plicht om zorgvuldig te argumenteren en zorgvuldig te handelen. Als dan dat deel van de GKv inderdaad tegen het besluit in verweer komt en het uitlegt als 'breuk met de Traditie' (hoofdletter) of de belijdenissen, dan weet je dat je gefaald hebt in je argumentatie. Het besluit heeft immers tweedracht opgeroepen (al dan niet onterecht).

En dus is een besluit dat niet onbesproken kan blijven en toch slecht beargumenteerd blijft, een schismatieke actie.
Rest mij de hoop dat Bolt een onjuiste gang van zaken heeft voorgesteld, maar ik ben bang dat hij wel enigszins gelijk heeft.
« Laatst bewerkt op: februari 17, 2007, 02:27:09 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #174 Gepost op: februari 17, 2007, 03:06:35 pm »
Het houdt iets aparts om weer eens te zien hoe binnen vier dagen zo'n discussie uit de hand loopt. Zitten we al weer op 'wat wil je drinken?'-niveau...  8)
Intussen kan ik er niet zo'n zaak in ontdekken. Het gaat op EiW gewoon om een vorm van polemiek die de drogreden van de stroman combineert met een permanente omkering van de bewijslast. In de drogreden van de stroman zit bovendien nog herhaaldelijk een ontduiken van de eigen bewijslast verborgen.
Vooral door de eerste combinatie diskwalificeer je je volledig als gesprekspartner. Zodra iemand die is weergegeven reageert met (een combinatie van):
  • je maakt een karikatuur van mijn standpunt
  • je schuift me een fictief standpunt in de schoenen
  • je dicht me een standpunt toe
  • je legt me iets in de mond
  • je vertekent mijn standpunt
  • je haalt mijn woorden uit hun verband
  • je verdraait mijn woorden
  • je geeft mijn woorden verkeerd weer
  • je legt mijn woorden verkeerd uit
  • je trekt iets uit zijn verband

-allemaal signalen van de stroman- kan hij rekenen op een reactie die de bewijslast omkeert: bewijs maar eens dat ik jou verkeerd weergeef, ik heb toch zeker argumenten gegeven, en dergelijke. Wie daar in wil trappen moet het zelf weten. De bewijslast voor een weergave van iemands standpunt ligt altijd bij de weergever en niet bij de weergegevene.
Dat de meeste weergegevenen er weinig of niets voor voelen om in gesprek te gaan met EiW hangt daarbij nog samen met een structureel ontduiken van de bewijslast in de weergaven van EiW. Het gaat daarbij om zaken als een standpunt heilig of taboe verklaren, iets als vanzelfsprekend presenteren, iets voor kritiek immuniseren of zich verschansen achter heilige huisjes. Signaal-uitdrukkingen zijn bijvoorbeeld:
  • dat behoeft uiteraard geen betoog
  • dat gaat zo
  • dat is een waarheid als een koe
  • dat is nogal logisch
  • dat is nu eenmaal zo
  • zeg nou zelf
  • dat kun je niet ontkennen
  • elk weldenkend mens zal dit moeten beamen
  • het is absoluut zeker
  • het is nu eenmaal een feit

en dergelijke. Ironie en sarcasme zijn hier vaak een extra signaal van. Je verdedigen tegen een weergave waar allerlei verborgen vanzelfsprekendheden in opgenomen zijn, is vrijwel onmogelijk, vergt altijd een buitenproportionele inspanning en ruimte (je moet alles aan de oppervlakte brengen wat meespeelt) en gebeurt dus vrijwel niet. Meestal is dat voor de weergevers reden om extra te klagen dat er niet op hun argumenten wordt ingegaan en dat ze niet serieus genomen worden (dat zie je bij Schilder destijds al), maar in feite is het meestal een signaal dat ze hun gesprekspartners zelf niet serieus hebben kunnen nemen (let op: kunnen, ik betwijfel niemands integriteit).
Natuurlijk kun je het dan ook over inhoudelijkheden, onderlinge liefde, wat Jezus zou doen, opdragen of nog wat gaan hebben. Voorlopig houd ik het eerst maar eens op onvermogen bij veel goede bedoelingen. Je zult maar opgeleid zijn in de polemische school van Klaas Schilder en zijn leerlingen en nog steeds denken dat het zo hoort....
shoot me again, I ain't dead yet

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #175 Gepost op: februari 17, 2007, 03:49:11 pm »

quote:

Zolang het maar niet de enige prioriteit is, want anders wacht je hetzelfde lot als de 8 meibeweging. ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #176 Gepost op: februari 17, 2007, 06:51:01 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 februari 2007 om 14:22:

Wat bedoel je met 'je wordt gestenigd?'

Dat is enigszins figuurlijk. Een verwijzing naar wat er gebeurt als je aan de heilige huisjes van mensen komt (als die er zijn). Voorbeelden van mensen die (bijna) gestenigd zijn zijn bijvoorbeeld Jezus, Stefanus en Paulus. In hedendaags Nederland gaat dat natuurlijk wat netter, je wordt bijv. met de nek aangekeken.

quote:

Hoe zou je met de gemeente als geheel iets kunnen bespreken met de intentie mensen te overtuigen van wat in de belijdenis als dwaalleer wordt weggezet? Dat is toch een onmogelijkheid om zo instemming te verwachten? Hoe zie je dit concreet?

Ik heb het ook niet meteen over de afkeuring van kinderdoop o.i.d. Kleine kritiekpunten. Ik bedoel het algemeen: er is de mogelijkheid er met gemeenteleden over te praten, op gemeentevergaderingen*, in een brief aan de kerkenraad enzovoort.

quote:

De belijdenis blijft het struikelblok - ga je alleen van de Bijbel uit, kun je het debat eerlijker voeren.

De belijdenissen zijn erfgoed dat je niet zomaar aan de kant kunt schuiven. Je kunt er in terugzien hoe je voorouders met de Bijbel omgingen, en dat niet alleen inhoudelijk. Daar kun je van leren. Het gaat ook om de manier van Bijbellezen zelf. Als je elke kip loslaat met een Bijbel dan krijg je de gekste gevallen, zoals de geschiedenis al wel aangetoond heeft. Je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen de Bijbel meteen snapt of goed weet uit te leggen, daarvoor zijn goede methoden - en die leiden echt niet naar één vast conclusie. Ook binnen de 3FvE kan ruimte geschapen worden.

* Zo mocht ik meemaken dat er een gemeentevergadering meemaken waar onze dominee - die toch wel als behoudend bekend staat - beweerde dat de belijdenis nog open lijnen had.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #177 Gepost op: februari 17, 2007, 11:29:22 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 februari 2007 om 11:34:

Hoezo 'benadeelt'? Omdat Bolt publiekelijk in het ND gedane uitspraken van de mensen in kwestie citeert. Laat me niet lachen. Die mensen hebben zelf gekozen om het publiekelijk te maken in het ND, hebben zelf die uitspraken gedaan, en ik zou niet weten waarom hier 'hoor en wederhoor' van toepassing zou zijn. Overigens nodigt eeninwaarheid al diegenen op wie ze kritiek heeft, uit om een weerwoord te schrijven, wat dan ook gepubliceerd kan worden op eeninwaarheid. Ds. de Boer van Zeist is echter een van de weinigen die daar gebruik van heeft gemaakt.

Ken je de term "de leugen regeert?
Welk wel overwogen mens baseeert zijn onderzoek op een artikel in een krant of een samenvattend classisverslag?
Spreek met de bron denk ik dan.
Dat de bewuste persoon niet naar mij reageert: okee, ik woon ook maar één kilometer verder maar dat hij niet de moeite neemt om het gesprek te voeren met de dominee, kr en de betrokken classis????

quote:

het is wel onderbouwd, of ga je mijn post hierover nog weerleggen? Tot die tijd is het enige wat niet onderbouwd is, jouw kritiek 'dat het niet onderbouwd is'.

Ik spreek over de TOON nogmaals en ten overvloede. De inhoudt is een andere kwestie en die bespreek ik bij voorkeur met meneer X en de zijnen ZELF.
Dat is m.i. de juiste weg. Als ze daar niet mee om kunnen gaan dan volgt de publieke weg vanzelf. Die zal ik dan niet hier poneren maar bij de betrokken kerkenraad naar gereformeerd gebruik :)
Iemand kruisigen op de digitale snelweg gaat mij te ver!

quote:

En nee, het is niet altijd genuanceerd nee. Moet dat?
zijn artikelen in het ND wel de kerkelijke weg? Is een ingezonden in het ND of in reformatie of wat dan ook, waar je het over 'bedompte nestgeur' hebt, wel de kerkelijke weg? Nee. Niet alles gaat via 'de kerkelijke weg', omdat 'de kerkelijke weg' gaat over officiele bezaren (wat ongetwijfeld ook door dezelfde groep mensen gedaan wordt). Maar mensen hebben ook gewoon het recht om hun bezwaren te publiceren, net zoals de voorvechters het recht hebben om hun progressieve ideeën te publiceren.
Nee, een krant is een krant: geschreven om mensen te informeren. Dat is gekleurd. Praat in vredesnaam met de betrokkenen en niet over iets in de media. Of geloof jij ook dat TellSell goede spullen verkoopt?

quote:

En heeft ds. Van den Bos met bezwaarden gesproken over deze actie? Ik vrees met grote vreze.

Wat een onzin, die man is gebonden aan zijn KR, classis etc.
Bezwaren kun je indienen bij de gebruikeleijke organen en zet je niet in de krant :(

quote:

Wat een vreemde redenatie. Wie zegt dat Jaap van de Bos de pers heeft gezocht? Bronnen aub???/

quote:

waarom wel allerlei ideeën in reformatie of naderbekeken of ND plaatsen, maar niet de kerkelijke weg gaan? Consequent zijn!! Als dit echt je klacht is, dan moet je de consequenties van je klacht accepteren en alle publicaties die niet via een synode goedgekeurd zijn, afwijzen. Het is of volkomen vrij, of volkomen censuur, maar we doen hier niet aan wat jij voorstelt: alleen de mensen censureren waar jij het niet mee eens bent. :(

Er is een kerkelijke vergadering betrokken, een groep van mensen die een gave hebben. Dhr.X ontkent (gevolg van zijn actie) de intentie van de betrokkenen en legt hen woorden in de mond die zij (volgens de openbare verslagen!) niet gezegd hebben.
hij gaat een brug te ver.
Daarmee verliest hij het contact (en wordt roepende in zijn zelf gemaakte woestijn), stelt zich door meerdere uitspraken buiten het kerkverband (zie mijn opmerking over "hun synode" etc.) en maakt zich qua toon onmogelijk om op te reageren (persoonlijke ervaring met de betrokkenen!).
Laat hij'/ zij nu eens gewoon met de anderen om de keukentafel gaan.
ZONDER internet maar gewoon elkaar recht in de ogen kijken.
Wat zou daar dan uitkomen???
Die weg kiess hij / kiezen zijn bewust niet (zie ook de posting van ds.Wim).

En nu kap ik met dit gesprek en hoop ik het voort te zetten met dhr.X en de conactpersoon van EiW.
Mochten ze ooit reageren naar mij dan zal ik dat vermelden. Eervol zelfs _/-\o_

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #178 Gepost op: februari 18, 2007, 08:51:31 am »
Ik heb zo onderhand het idee dat er met algemene doodoener algemeenheden worden gegooid.

Spreek met de persoonzelf....de kerkelijke weg....enz.

Als je EIW goed leest en de verslagen van diverse personen dan zou je kunnen lezen dat ze juist eerst proberen om in gesprek te gaan.

En de kerkelijke weg moeten ze eerst nog vinden binnen de GKv want die weten ze niet meer.....

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #179 Gepost op: februari 18, 2007, 09:29:57 am »
Naar ik aanneem heb je mijn analyse gelezen, staan er volgens jou feitelijke onjuistheden in? Het enige concrete aanknopingspunt in het artikel voor actie volgens de kerkelijke weg is het besluit van de kerkraad en de classis. Voor de overige punten zul je idd met de persoon in kwestie zelf in gesprek moeten gaan en dan kan je niet volstaan met een sneer in een artikel maar dan moet je met een onderbouwd bezwaar komen. Nu zijn er op EiW wel degelijk onderbouwde artikelen aanwezig maar daar hoort de vuilspuiterij van Bolt in ieder geval niet bij.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #180 Gepost op: februari 18, 2007, 11:39:43 am »

quote:

okidoki schreef op 17 februari 2007 om 23:29:
[...]

Ken je de term "de leugen regeert?
Welk wel overwogen mens baseeert zijn onderzoek op een artikel in een krant of een samenvattend classisverslag?
Spreek met de bron denk ik dan.

Meen je dit nu serieus? Ben je van mening dat 'de leugen regeert' op het ND slaat, het dagblad voor orthodoxe christenen? Ga vooral je gang hoor, maar wat je hier doet is:

- Bolt beschuldigen vanwege vertrouwen op de integriteit bij het ND
- het ND beschuldigen (ononderbouwd! dat heet ook wel 'laster') van 'de leugen regeert'.

verwacht je bv. ook dat iedereen die een ingezonden naar het ND stuurt, zelf eerst alles gaat navragen en nabellen? daar hebben we toch juist een (betrouwbare, christelijke) krant voor die ons vertelt wat er aan de hand is? In je 'kruistocht' tegen Bolt heb je dus ondertussen de journalisten bij het ND gelasterd, en Bolt beschuldigd van teveel vertrouwen in mede-christenen  8)7  Gaat lekker zo :(  

Heb je daarnaast ook een brief naar reformatie of naar ds. Wesseling ("vechten langs de digitale snelweg") geschreven omdat ze eeninwaarheid verkeerd (suggestief) citeren en niet persoonlijk navraag hebben gedaan? Of ds. H.J. Boersma omdat die in zijn preek weer klakkeloos Wesseling's suggestieve knip-en-plak-citaat overnam en in een preek tegen eeninwaarheid verwerkte, ook weer zonder navraag bij de betrokkenen en kennelijk ook zonder het weerwoord van eeninwaarheid op Wesseling te lezen, waarin al aangegeven werd dat wat Wesseling als 'citaat' presenteerde, in feite een collage was van kleine citaatjes, suggestief achter elkaar geplakt?

"Iemand kruisigen op de digitale snelweg gaat mij te ver!"

quote:

(..)

Nee, een krant is een krant: geschreven om mensen te informeren. Dat is gekleurd. Praat in vredesnaam met de betrokkenen en niet over iets in de media. Of geloof jij ook dat TellSell goede spullen verkoopt?
wat een mooi vals dillemma schets je hier tussen TellSell geloven, en het ND geloven. vind je het heel erg als ik 'm even negeer? de krant is inderdaad om mensen te informeren, en bij het ND ga ik er voorlopig tot nader bericht vanuit dat het juiste informatie is. Als Van der Bos dit niet gezegd had, of als dit helemaal niet is wat besloten is, was erwel een rectificatie gekomen, mag ik toch aannemen? Het is niet de primaire taak van de krantlezer om de journalist na te speuren.

Daarnaast is het ND zeer sympatiek t.o.v. de progressieve beweging binnen de GKV, en is het ND zelf ook eucumenisch, dus zou het uitermate eigenaardig zijn als juist het ND in dit geval de berichtgeving tendentieus of verkeerd had.

quote:

(...)
Wat een vreemde redenatie. Wie zegt dat Jaap van de Bos de pers heeft gezocht? Bronnen aub???/

(..)
zie jij in het artikel staan: "ds. Van der Bos wilde geen commentaar geven"? Hij heeft de media wellicht niet 'gezocht' maar heeft ze wel gewoon te woord gestaan en heeft daarmee de publiciteit gekozen. Je gewenste bron is het ND-artikel wat ik al eerder linkte.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2007, 11:42:09 am door Nunc »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #181 Gepost op: februari 18, 2007, 12:50:55 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 februari 2007 om 11:39:
zie jij in het artikel staan: "ds. Van der Bos wilde geen commentaar geven"? Hij heeft de media wellicht niet 'gezocht' maar heeft ze wel gewoon te woord gestaan en heeft daarmee de publiciteit gekozen. Je gewenste bron is het ND-artikel wat ik al eerder linkte.

En waarom zou hij dat niet moeten hebben willen doen?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #182 Gepost op: februari 18, 2007, 02:08:59 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 februari 2007 om 11:39:
[...]
Heb je daarnaast ook een brief naar reformatie of naar ds. Wesseling ("vechten langs de digitale snelweg") geschreven omdat ze eeninwaarheid verkeerd (suggestief) citeren en niet persoonlijk navraag hebben gedaan?

Inderdaad, dat HEB IK GEDAAN. En de betrokkenen hebben gereageerd, BEHALVE EiW.

quote:

Of ds. H.J. Boersma omdat die in zijn preek weer klakkeloos Wesseling's suggestieve knip-en-plak-citaat overnam en in een preek tegen eeninwaarheid verwerkte, ook weer zonder navraag bij de betrokkenen en kennelijk ook zonder het weerwoord van eeninwaarheid op Wesseling te lezen, waarin al aangegeven werd dat wat Wesseling als 'citaat' presenteerde, in feite een collage was van kleine citaatjes, suggestief achter elkaar geplakt?

Ik heb de predikant  over de dienst gesproken. Over zijn preek.
Over de emotie die hij had, over de boosheid......

Dat heet namelijk fair als je de partijen benaders.
EiW weigert vooralsnog elk commentaar....
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2007, 02:09:38 pm door Riemer Lap »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #183 Gepost op: februari 18, 2007, 02:25:03 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 februari 2007 om 12:50:

[...]

En waarom zou hij dat niet moeten hebben willen doen?

waarom denk je nu weer dat ik zou vinden dat hij dat niet zou hebben moeten/willen doen? Dat suggereer ik toch nergens? Daar gaat het zelfs niet eens over hier. Het gaat er hier om of je nog allerlei eigen navraag moet uitvoeren als je iets in het ND gelezen hebt of niet, en of je wel of niet op iets wat publiek is gemaakt (in het ND) mag reageren. Ik heb al veel eerder in deze discussie aangegeven dat ik het niet meer dan logisch vind dat je je baseert op het ND en daarop kan reageren, en dat je wat betreft de informatie die daar gegeven is, niet ook nog eens met allerlei betrokkenen moet gaan praten.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2007, 02:26:07 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #184 Gepost op: februari 18, 2007, 02:27:35 pm »

quote:

okidoki schreef op 18 februari 2007 om 14:08:
[...]

Inderdaad, dat HEB IK GEDAAN. En de betrokkenen hebben gereageerd, BEHALVE EiW.

mooi, dan ben je daarin consequent.

als je nu ook nog of een brief naar het ND stuurt met daarin je verdachtmakingen ("de leugen regeert"), of je kritiek op Bolt m.b.t. het overnemen van iets uit het ND terugtrekt, handel je voor zover ik kan zien helemaal consequent.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #185 Gepost op: februari 18, 2007, 03:56:17 pm »

quote:

okidoki schreef op 17 februari 2007 om 13:37:
[...]

offtopic:Kijk, dát bedoel ik nou.
Het is een rijkdom dat in onze cultuur en onze tijd gesproken en gediscussieerd kan en mag worden over Gods Woord maar het is armoede dat dit de werken van barmhartigheid verdrijft. Andere discussie maar wel van belang in deze discussie. Waar leg je de prioriteit? Is er een balans te vinden (als die uberhaupt nodig mocht zijn)Wat is de eerste roeping van de mens om te doen?

Okidoki, heb je ook gelezen wat ik hierop gezegd had (E-line in "EiW over Zaandam en kerkverval")? Ik vraag me af waarom je dan precies dezelfde bewering ononderbouwd herhaalt. Dat kan ik eerlijk gezegd helemaal niet waarderen; het lijkt nu weer erg op laster, en dat doet verschrikkelijk zeer.
 ;(
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2007, 03:57:32 pm door E-line »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #186 Gepost op: februari 18, 2007, 04:13:21 pm »
Wat ik me afvraag: hebben we met z'n allen wel door hoe blij de tegenstander wel niet is met:
- kerken die zich niet aan afspraken houden (uit onwetendheid of anderszins)
- kerken die zich officieel wel aan afspraken houden, maar wel de grenzen ervan opzoeken
- gemeenteleden die daarop (uit emotie) (over)bezorgd op reageren
- anderen die zich ergeren aan die gemeenteleden
- discussies die meer op schelden lijken dan op een teruggaan naar de basis
enzovoorts enzovoorts.

Laten we met z'n allen teruggaan en zoeken naar 'Wat vraagt God van ons in deze situatie?' - en ja dat is wel weer een tijdrovende zaak, maar als dat nodig is om dicht bij Christus en dicht bij elkaar te blijven, wel een zaak die op zegen mag rekenen.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #187 Gepost op: februari 18, 2007, 06:48:09 pm »
Nogmaals: het is niet mijn bedoeling om laster te plegen.
Misschien ben ik wel teveel betrokken bij het geheel vanuit mijn ambt en het feit dat ik gewoon reageer naar de schrijvers.
Meermalen heb ik geschreven maar men weigert inhoudelijk in te gaan op mijn vragen.
Daarnaast is een enkeling van EiW plaasgenoot van mij en maak ik hem op meerdere wijze mee.
Ik schrijf niets over de mensen van EiW of wie dan ook zonder dat ik het henzelf heb geschreven. Dat is m.i. de juiste weg. Eerst de ander zoeken , niet eerst internet etc. op.
Meerdere mensen hier noemen man en paard, ik vraag mij af wie er echt contact met EiW heeft gezocht.
Ik mag hopen dat meerdere mensen hen aanspreken op de toon van hun verhaal.

Dan nog even dit: ik zeg niet dat de mensen van EiW andere werken niet doen, ik merk alleen op dat er veel energie in schrijven gaat zitten en vraag mij af of dit andere dingen niet in de weg staat. Vandaar mijn opmerking over de balans die mogelijk gezocht moet worden.

Voorlopig zet ik het gesprek hierover even in mijn koelkast omdat ik nu eerst antwoord van EiW wil hebben op mijn uitgebreide mail van de afgelopen weken.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2007, 06:49:03 pm door Riemer Lap »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #188 Gepost op: februari 18, 2007, 07:35:26 pm »

quote:

E-line schreef op 18 februari 2007 om 15:56:

[...]

Okidoki, heb je ook gelezen wat ik hierop gezegd had (E-line in "EiW over Zaandam en kerkverval")? Ik vraag me af waarom je dan precies dezelfde bewering ononderbouwd herhaalt. Dat kan ik eerlijk gezegd helemaal niet waarderen; het lijkt nu weer erg op laster, en dat doet verschrikkelijk zeer.
 ;(

Het doet mij eerlijk gezegd een beetje zeer dat je de beschuldiging in mijn richting van laster nog steeds staande houdt, ondanks dat ik hierop ben ingegaan.  ;(

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #189 Gepost op: februari 18, 2007, 08:49:58 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 februari 2007 om 19:35:

[...]

Het doet mij eerlijk gezegd een beetje zeer dat je de beschuldiging in mijn richting van laster nog steeds staande houdt, ondanks dat ik hierop ben ingegaan.  ;(

Ehm ik zie nergens een post van jou waar jij op mij ingaat?!?

Na enig zoekwerk: is het misschien in deze post (Nunc in "EiW over Zaandam en kerkverval") waarin iets mis is gegaan? Het lijkt een combinatie van Nuncs en jouw tekst :? (mee gezien de tekst eronder: Mezzamorpheus wijzigde dit bericht 17-02-2007 13:48 (68%))

Kortom: ik snap het even niet meer... Help!

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #190 Gepost op: februari 18, 2007, 08:50:58 pm »
En daarnaast: ik beschuldig jou nergens van, ik beschuldigde okidoki ergens van.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #191 Gepost op: februari 18, 2007, 08:51:01 pm »
ik snap het wel. Mezza heeft per ongeluk ipv mijn post te quoten (Nunc in "EiW over Zaandam en kerkverval"), mijn post gewijzigd. Vandaar dat mijn orriginele post nu alleen nnog maar terug te vinden is in de quote die in mijn (maar door mezza geschreven) post staat.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #192 Gepost op: februari 18, 2007, 08:53:41 pm »
dit was zoals mijn post (Nunc in "EiW over Zaandam en kerkverval") eerst was (hopelijk):

quote:

Het lijkt me in deze 'WWJD-discussie' en de nadruk die Nunc legt op het volgen van de geboden van Jezus zinnig om eens te kijken naar wat Jezus zegt, over wie zijn schapen zijn, in Matth. 25:

[...]

ALLE geboden ("en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.").
Dus ik beweer niet: "alleen (of met name) geboden over de kerk", dus het is ook niet zo fraai om te doen alsof ik dat wel doe, en die karikatuur dan te contrasteren met het bijbelse gegeven uit Mat. 25.

Je kunt best wijzen op dit schokkende gedeelte, maar zodra je claimt dat daar de prioriteit zou moeten liggen, ben je het aan je zelf verplicht om andere gedeelten uit je bijbeltje te scheuren. Hier ligt namelijk (inderdaad) de nadruk op naastenliefde, maar elders (Joh.14, Mat.28) ging het om alle woorden van Jezus.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2007, 08:54:01 pm door Nunc »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #193 Gepost op: februari 18, 2007, 09:11:32 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 17 februari 2007 om 13:15:
[...]

Ik speel niets tegen elkaar uit en wil niets tegen elkaar uitspelen. Waar haal je het idee vandaan dat ik dat doe of zou willen doen?  :? Ik wijs slechts op een bijbeltekst.

De duivel wees Jezus ook op een bijbeltekst. De vraag is alleen: is die tekst hier ook op van toepassing?
Ik beweer ook niet dat je dat bewust zou doen of zou willen doen. Ik heb alleen de indruk dat dat wel af en toe gedaan wordt. En ik wilde daar wel helderheid in hebben. Want het lijkt soms een argument om mensen die zich druk maken om de koers van de kerken niet serieus te nemen, of in ieder geval hun inspanningen in een verdachte hoek te zetten ('t gaat ten koste van de barmhartigheid dus zijn ze niet goed bezig, dus is het tijdverspilling wat ze doen óf een uit-de-hand-gelopen ijver-voor-de-wet.

Ik vrees dat er dus een tegenstelling gemaakt wordt waar die niet (automatisch) hoort.

quote:

Kortom: het gaat om wat voorrang verdient in onze aandacht. Dat betekent dus niet dat al het andere geen aandacht meer verdient.

De voorrang lijkt mij helder als je kijkt naar het grote gebod: 'Gij zult de Here, uw God liefhebben met heel uw hart... en uw naaste als uzelf'. Jezus laat daarin zien dat het ene met het andere verbonden is, en dus helemaal bij elkaar horen. Áls er al een prioriteit is, ligt die - lijkt mij - bij het grote en éérste gebod.
En juist dát is - is mijn ervaring - de grote drive waarom er met zoveel zorg naar de koers van de kerken wordt gekeken, en inderdaad ook waarom er zoveel tijd in wordt gestoken om die te analyseren en te bekritiseren waar nodig.

quote:

Ik heb het bewust niet als beschuldiging neergezet, maar als (een mij niet onbelangrijk lijkende) vraag opgeworpen. Puur omdat je ziet en merkt dat dit soort discussies mensen helemaal in beslag kan nemen, zeker als ze voortdurend ellenlange stukken op websites publiceren, maar ook in tijdschriften en kranten. Aan wat en hoe mensen schrijven zie je dat het ze erg in beslag neemt en aan de lengte zie je ook nog eens dat er veel tijd in gestoken moet zijn. Het lijkt me dan niet meer dan logisch dat de vraag opborrelt of er nog wel tijd en ruimte voor bovengenoemde zaken overblijft.

Ik kaatste de vraag terug, ik beschuldigde je ook nergens van.
Er zou sprake kunnen zijn van 'tijd te over' door persoonlijke omstandigheden, er kan ook een soort van taakverdeling afgesproken zijn binnen een groep/gezin/ whatever (is in de gemeente ook: van ouderlingen wordt niet gevraagd zich druk bezig te houden met de dienst der barmhartigheid, omdat dat ten koste zou gaan van hún kerntaak). Het lijkt mij niet meer dan logisch dat je bakkers en wachters hebt in een stad (denk aan Nehemia).
Kortom: oordeel daar niet te snel over.
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2007, 09:12:27 pm door E-line »

parepidemos

• Bekijk profiel
« Reactie #194 Gepost op: februari 18, 2007, 09:12:58 pm »
Matt 25 - ik neem aan dat stuk 'in zoverre je dit aan de minste van mijn broeders gedaan hebt' - moet je natuurlijk wel zorgvuldig in zijn verband lezen. Kort daarvoor (24:9) had Jezus zijn leerlingen gewaarschuwd voor de vervolging die er zou komen. En al die daden van barmhartigheid (drinken kleding onderdak opzoeken) moet je wel lezen ten opzichte van die vervolgden. Dat is heel wat anders en moeilijker dan algemene naastenliefde.
Volgens mij maakt het ook in de binnenkerkelijke discussie de vraag belangrijk: wie is hierin die minste van Christus' broeders? Volgens EiW gaat het om kernzaken, gehoorzaamheid. Moeten we daarin naast hen staan, of naast de hoofdstroom tegenover hen?
Het lijkt me allerminst vrijblijvend.
Staan we tegenover hen of naast hen? En zelfs een liefderijk vermaan in hun rixchten is als een beker koud water (staat geloof ik ergens in Spreuken).
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #195 Gepost op: februari 18, 2007, 10:10:18 pm »

quote:

okidoki schreef op 18 februari 2007 om 18:48:
Nogmaals: het is niet mijn bedoeling om laster te plegen.
[...]
Dan nog even dit: ik zeg niet dat de mensen van EiW andere werken niet doen, ik merk alleen op dat er veel energie in schrijven gaat zitten en vraag mij af of dit andere dingen niet in de weg staat. Vandaar mijn opmerking over de balans die mogelijk gezocht moet worden.
Dat je het je afvraagt klinkt al anders dan wat je eerder zei. Toen was het nog een feit:

quote:

Het is een rijkdom dat in onze cultuur en onze tijd gesproken en gediscussieerd kan en mag worden over Gods Woord maar het is armoede dat dit de werken van barmhartigheid verdrijft.
Maar ik neem aan dat je dat dus niet zo bedoelde?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #196 Gepost op: februari 18, 2007, 11:39:47 pm »

quote:

E-line schreef op 18 februari 2007 om 22:10:

[...]

Dat je het je afvraagt klinkt al anders dan wat je eerder zei. Toen was het nog een feit:
[...]

Maar ik neem aan dat je dat dus niet zo bedoelde?

Exact.
HEt is een bedreiging.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #197 Gepost op: februari 19, 2007, 11:05:39 am »
Modbreak:
Een paar meta-berichten verwijderd. Graag on-topic blijven. Commentaar op moderatie mag in Feedback of via een topic report.
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2007, 02:32:48 pm door Pooh »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #198 Gepost op: februari 19, 2007, 05:28:15 pm »

quote:

okidoki schreef op 18 februari 2007 om 23:39:
[...]

Exact.
HEt is een bedreiging.

Sorry dat ik het niet gelijk heb gezien dan.

Ik blijf er toch een beetje moeite mee houden. Ik zal ook proberen duidelijk te maken waar dat door komt. Daarvoor draai ik even de situatie om.
[hypothetisch] Stel dat er in een gesprek over jouw functioneren het volgende wordt geponeerd: Het is een rijkdom dat in onze cultuur en onze tijd zoveel op poten wordt gezet om onze naasten barmhartigheid te bewijzen maar het is armoede dat dit het doordenken en doorspreken van Gods grote daden verdrijft.
Zou jij je dan aangesproken voelen? Of zou je gepikeerd zijn, omdat het een karikatuur is van je werk?
[/hypothetisch]
Snap je een beetje mijn probleem?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #199 Gepost op: februari 19, 2007, 05:30:44 pm »

quote:

E-line schreef op 19 februari 2007 om 17:28:

[...]

Sorry dat ik het niet gelijk heb gezien dan.

Ik blijf er toch een beetje moeite mee houden. Ik zal ook proberen duidelijk te maken waar dat door komt. Daarvoor draai ik even de situatie om.
[hypothetisch] Stel dat er in een gesprek over jouw functioneren het volgende wordt geponeerd: Het is een rijkdom dat in onze cultuur en onze tijd zoveel op poten wordt gezet om onze naasten barmhartigheid te bewijzen maar het is armoede dat dit het doordenken en doorspreken van Gods grote daden verdrijft.
Zou jij je dan aangesproken voelen? Of zou je gepikeerd zijn, omdat het een karikatuur is van je werk?
[/hypothetisch]
Snap je een beetje mijn probleem?

Ja, ik snap je probleem en nee ik zou niet gepikeerd zijn.
(Neem ik wel aan dat je daarin een wenselijke toon gebruikt, dat je geen harde woorden gebruikt maar broederlijk / zusterlijk bent daarin.)
Ik zou dan overwegen of ik de juiste balans wel heb, mijn mogelijkheden op diverse gebieden wel benut in de gemeente cq de wereld.
edit:(tekst) toegevoegd
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2007, 06:43:13 pm door Riemer Lap »