quote:
Blijft de vraag: WWJD?

?
Een interesante vraag,
maar op het moment dat iets niet duidelijk in de bijbel staat, heb je er helemaal niks aan. Immers, als je er met gedetailleerd bestureren van de Schrift niet uit komt, hoe kun je dan uberhaupt weten wat Jezus zou doen? Heeft degene die dat poneert soms een geheim "WWJD-evangelie" thuis liggen? Heeft de persoon die dat poneert geregeld persoonlijk contact en heeft Jezus hem dit allemaal letterlijk gezegd?
Het enige wat je immers kunt doen als het niet duidelijk uit de bijbel blijkt, is gaan speculeren, en die speculaties zijn -
hoe toevallig - vrijwel altijd precies wat de persoon in kwestie zelf als ideaalbeeld heeft.
En op het moment dat iemand WWJD poneert, dan zegt hij/zij eigenlijk ook meteen impliciet, dat
de ander kennelijk
niet doet wat Jezus zou doen. Je gaat er impliciet vanuit - ookal zeg je dat niet hardop, en klinkt het heel vroom -dat die ander kennelijk niet Jezus wil volgen, maar z'n eigenwijze weg wil gaan. Immers, jij (degene die WWJD rhetorisch vraagt) weet al wel wat Jezus zou doen, en dat is nu precies wat die ander niet wil doen. Lekker fraai, om dat zomaar even met zoveel arrogantie over je mede-christen te spuien.
Dat is pas: gaan zitten op de plaats van God.
Alsof WWJD uitkomst kan bieden op het moment dat uit de bijbel niet duidelijk is wat er moet gebeuren!?! Alsof de ander per definitie niet geinteresseerd is in WWJD, maar alleen in WW
ID ("what would I do")

Het mag dus heel vroom klinken, maar het is een
snoei-harde veroordeling, en dat vaak op basis van eigen idealen die geprojecteerd worden op Jezus.
Overigens zou het "WWJ
C" (What would Jesus Command) moeten zijn, want wat Jezus deed is niet belangrijk, maar wat Jezus z'n volgelingen opdraagt! Jezus kon zomaar iemands ezel meenemen, en dat moet ik toch niet proberen bij m'n buurman's auto ("Ja maar ... de Heer heeft je auto nodig"). Jezus stelde zichzelf gelijk aan God, en dat moet ik als mens toch niet doen.
En wat Jezus opgedragen heeft, zou te vinden moeten zijn in de bijbel, aangezien daar zijn levensverslag staat, plus een helehoop brieven geschreven door de apostelen, die van Jezus bevel hadden gekregen zijn opdrachten aan iedereen te verkondigen.
quote:
grondig christelijk schreef op 17 februari 2007 om 09:50:[...]
Die vraagt van ons in liefde en respect een vol christenleven te leven en zo kolen te stapelen op hoofden van hen die anderen willen dwingen de christelijke vrijheid op te geven of niet te aanvaarden.
Zo maak je zichtbaar dat vrijheid in Christus betekent dat je de wet niet moet doen, maar wilt doen. Dat je natuurlijke behoefte "te willen groeien naar het beeld van Chritus" door wedergeboorte werkelijkheid is geworden. Dan ben je automatisch blij en (h)erken je de dagelijkse werking van de Heilige Geest in je leven, ook in de donkere perioden van je leven.
mee eens. Daarvoor hoef je geen "WWJD" te roepen. Dit staat gewoon in de bijbel.
quote:
Dan maak je je niet druk over het dopen van adoptiekinderen zonder dat die al juridisch aan een gezin zijn toegewezen, maar verheug je je over elk mens wat wordt toegevoegd aan de gemeente van God.
tuurlijk moet je je verheugen, maar adoptie is gewoon een gekke situatie, dus zo voor de hand ligt het allemaal niet. Je doopt namelijk kinderen van christenen, omdat ze door de biologische lijn bij het verbond horen. Adoptie is nu juist
niet biologisch, en je weet niet of de biologische ouders christen zijn, etc. Maar goed, dit is een zijweg en niet het onderwerp van dit topic.
quote:
Dan verheug je je over wijsheid en relativeer je het altaar waar de kennis vaak op wordt gelegd.
mee eens.
Tenzij dit soort dooddoeners wordt gebruik om kennis van de Schrift weg te wuiven.
Dat is namelijk ongeveer even bijbels als moord en hoerenloperij. Zowel in het OT als het NT wordt studie van de Schrift namelijk hoog aangeschreven.
quote:
De herken je christenbroeders en zusters door kerkmuren heen. Dan doe je niet schamper.
Dan maak je werk van je christenzijn en heb je helemaal geen tijd meer om oorlog te voeren om gelijk te halen.
En waar heb je deze openbaring vandaan? Op welke bijbelteksten baseer je je?
quote:
Ik lees op dit moment het boek "brieven uit de hel" van c.s. lewis. Daar staan heel zinnige dingen in hoe het kwaad ons van Gods Liefde af wil houden.
inderdaad een aanrader.
quote:
Als God ons wil vormen en alles mee laat werken ten goede, is dat niet om ons bij onze kennis te houden, maar door die zondekennis heen het licht van Jezus Christus wil laten zien.
inderdaad
quote:
Dan is er geen ruimte voor angstcultuur door met verwijtende vingertjes naar andere denominaties te wijzen en de extremiteiten als gevaar en norm voor alle dag te stellen.
Dan vraag je je af of er in je eigen overtuiging misschien ook plaats was voor blinde vlekken, of je Christenleven completer wordt of stil staat bij het keurslijf waarin je je hebt vast gezet en aan hebt verbonden.
Laten we anders gewoon eens kijken wat Jezus zei, en niet ons beroepen op een mystiek WWJD zonder gronden?
Mat.28: Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden
aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
Joh.14: 15 Als je mij liefhebt,
houd je dan aan mijn geboden. 16 Dan zal ik de Vader vragen jullie een andere pleitbezorger te geven, die altijd bij je zal zijn: (..)
23 Jezus antwoordde: ‘
Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg, mijn Vader zal hem liefhebben en mijn Vader en ik zullen bij hem komen en bij hem wonen. 24
Maar wie mij niet liefheeft, houdt zich niet aan wat ik zeg, en wat jullie mij horen zeggen, zijn niet mijn woorden, maar de woorden van de Vader door wie ik gezonden ben. 25 Dit alles zeg ik tegen jullie nu ik nog bij jullie ben. 26 Later zal de pleitbezorger, de heilige Geest die de Vader jullie namens mij zal zenden, jullie alles duidelijk maken en alles in herinnering brengen wat ik tegen jullie gezegd heb.
Mat. 7: Zo kunnen jullie hen dus aan hun vruchten herkennen.
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan,
alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”
2 Tes.2: 14 Hij heeft u daartoe geroepen door het evangelie dat wij u verkondigd hebben en waardoor u zult delen in de luister van onze Heer Jezus Christus. 15 Wees standvastig, broeders en zusters,
en blijf bij de traditie waarin u door ons onderwezen bent, in woord of geschrift.
Dus WWJ
C? Kennelijk is er op z'n minst een goede mogelijkheid dat Jezus in de aangegeven gedeelten met 'alle' ook echt 'alle' geboden bedoelde, en niet met 'alle' eigenlijk alleen maar bedoelde: "Als je Mij liefhebt, zit het wel goed". Jezus liefhebben is Zijn woorden opvolgen, en daar blijkt al wel uit, dat 'je aan Zijn woorden houden' dus ruimer is dan alleen "Jezus volgen" of "een relatie met Jezus hebben", want anders zou het nogal dubbelop zijn. Joh.14:23 "
Wanneer iemand mij liefheeft zal hij zich houden aan wat ik zeg" zou dan worden
"Wanneer iemand mij liefheeft, zal hij zich houden aan 'mij liefhebben'".
Dus WWJ
D op het moment dat Hij mensen tegenkwam die zeiden: "maar we hadden toch een relatie met U"? Zou Hij iets zeggen zoals in Mat. 7? Ik hoop van harte van niet, maar de bijbelteksten lijken toch te suggereren van wel.
Als we dus naar de bijbel kijken, dan is het nog niet eens zo helder WWJD, in dit geval. Juist
omdat er teksten staan over één zijn, maar ook de bovenstaande teksten over alles bewaren. Die twee botsen, en je kunt niet met een beroep op WWJD één van beide gedeelten uit je bijbeltje scheuren.
quote:
Dan weet je dat je moet luisteren naar de ROEPSTEM van Jezus. Hij roept niet voor niets. Waarom zou hij roepen als het toch al allemaal besloten ligt.
Zijn roepstem gaat door ons heen, naar de wereld. Een wereld die je niet bereikt door je op te sluiten in je eigen gelijk en met giftige pennestreken je gelijk te willen accentueren.
nee inderdaad. Zie ook dit topic en de aantijgingen die gemaakt zijn richting eeninwaarheid, en die aantoonbaar onwaar bleken.
En hoe zit het met "WWJD" poneren om je gelijk te 'accentueren'?
quote:
De wereld heeft meer dan 6 miljard bewoners, daar zijn er velen christen van. Het zou wat zijn zeg als juist in nederland die ene kliende denominatoe alleen gelijk had.
hoort karikaturen maken ook bij 'giftige pennestreken'? Alsof vrijgemaakten denken dat alleen nederlandse GKV-kerken gelijk hebben? Er bestaat ook zoiets als zusterrelaties. Daarnaast is 'gelijk hebben' nog iets heel anders dan 'gered worden'. Je schetst hier dus een valse tegenstelling tussen een karikatuur van de GKV en een 'het maakt niet uit wat je precies gelooft'-christendom.
quote:
Vervolgde christenen hebben niet eens de tijd zich druk te maken over verantwoord zingen, verantwoorde liturgie en ware leer. Die zijn blij met de wijsheid dat ze weten dan God van hen houdt, door zijn Zoon Jezus Christus en Gods werk en oorspronkelijke doel met de mens wil vervolmaken.
(..)
nee, maar wij hebben van God wel die luxe gekregen om veel tijd in ons geloof te steken. En dan is het nogal mager om bij de baby-melk te blijven met als excuus: "anderen komen ook niet verder door reden X of Y"