Auteur Topic: EiW over Zaandam en kerkverval  (gelezen 27433 keer)

parepidemos

• Bekijk profiel
EiW over Zaandam en kerkverval
« Reactie #200 Gepost op: februari 19, 2007, 09:32:20 pm »
Is het hier een zaak van balans, van het juiste midden?
Is het wel juist om zo'n kloof te zien tussen barmhartigheid en opkomen voor de waarheid?
Ik geloof niet in zo'n kloof. Vandaar ook dat ik gisterne iets heb gepost als reactie op een verwijzing naar Matt 25, met als moraal: die barmhartigheid in Matt 25 heeft wel betrekking op hen die opkomen voor de waarheid Gods. (voor hen die niet roepen Here Here, maar die doen de wil van hun vader in de hemel).
Als ik de laatste rechtstreekse bevelen van Christus lees (7 brieven in Openbaring 2 en 3), dan zie ik in de meeste breiven een duidleijke aansporing de waarheid te blijven verdedigen. Maar een oproep tot barmhartigheid staat er nergens rechtstreeks. Hoogstens kun je die 2, misschien 3 keer vermoeden.
Zeg niet: Hoe komt het, dat de vroegere tijden slechter waren dan deze? Want niet uit wijsheid zoudt gij aldus vragen. (vgl Prediker 7:10)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #201 Gepost op: februari 19, 2007, 10:34:39 pm »
Een les valt hier wel uit te trekken; de GKv moet vooral niet verder decentraliseren.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #202 Gepost op: februari 19, 2007, 10:35:42 pm »
offtopic:Oh ja Nunc, het is origineel en niet orrigineel. :P
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #203 Gepost op: februari 19, 2007, 10:54:59 pm »

quote:

Laodicea schreef op 19 februari 2007 om 22:34:
Een les valt hier wel uit te trekken; de GKv moet vooral niet verder decentraliseren.

Kan je dit uitleggen? Ik dacht dat de GKv nu juist bij uitstek niet een synodale kerk is...

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #204 Gepost op: februari 19, 2007, 11:55:15 pm »
Het blijft steken in gezeur over de toon luitjes. Volgens mij snijdt dhr Bolt een vrij essentieel punt aan, dat best enige aandacht mag hebben. Wat is de kerkvisie van de GKV? Als de oorspronkelijke kerkvisie van de GKV niet meer op steun mag rekenen van de GKV voorgangers en achterban, wat zou dan de nieuwe kerkvisie van de GKV moeten zijn, en heeft de GKV dan wel recht van (onafhankelijk) bestaan .

Dat is de echte vraag, een vraag die iedereen hier behalve Nunc ontwijkt.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #205 Gepost op: februari 20, 2007, 12:05:05 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 19 februari 2007 om 22:54:
Kan je dit uitleggen? Ik dacht dat de GKv nu juist bij uitstek niet een synodale kerk is...
Maar men is stukken meer georganiseerd dan bijv. de NGK of de gemiddelde Evangelische gemeenschap. Kijk, Protestants zijn houdt per definitie een constante staat van theologische oorlogsvoering in, daar is geen ontsnappen aan, maar een redelijk gecentraliseerde kerkinstelling heeft nu eenmaal meer middelen om die oorlog min of meer in goede banen te leiden.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #206 Gepost op: februari 20, 2007, 12:09:17 am »

quote:

Liudger schreef op 19 februari 2007 om 23:55:
Het blijft steken in gezeur over de toon luitjes. Volgens mij snijdt dhr Bolt een vrij essentieel punt aan, dat best enige aandacht mag hebben. Wat is de kerkvisie van de GKV? Als de oorspronkelijke kerkvisie van de GKV niet meer op steun mag rekenen van de GKV voorgangers en achterban, wat zou dan de nieuwe kerkvisie van de GKV moeten zijn, en heeft de GKV dan wel recht van (onafhankelijk) bestaan .

Dat is de echte vraag, een vraag die iedereen hier behalve Nunc ontwijkt.

Die discussie wordt al gevoerd in Kerkvisie in de GKv.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #207 Gepost op: februari 20, 2007, 06:48:55 pm »
Modbreak:
Aantal berichten verwijderd die een meta discussie op gang hadden gebracht over het gedrag van andere users en hun (vermeende) toonzetting in dit topic. Dit is in strijd met de vorige modbreak (van Pooh).

Bovendien zijn een aantal van julie al gewaarschuwd om met kritiek (bv. op andere users) de crew te benaderen ipv een discussietopic te laten ontsporen. Daar hebben we TOPIC REPORT voor, beste mensen. En Feedback sub forum. Dus ook niet kritiek leveren in off-topic opmaak in een discussietopic. Dat is evenmin toegestaan.

Tot zover deze les Forumgedragsregels. Nu weer on-topic en inhoudelijk verder. Berichten over toonzetting van andere users in deze discussie worden zondermeer verwijderd!!
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2007, 06:50:17 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #208 Gepost op: februari 21, 2007, 07:12:05 am »

quote:

Zijnkind schreef op 20 februari 2007 om 18:48:
Modbreak:
Aantal berichten verwijderd die een meta discussie op gang hadden gebracht over het gedrag van andere users en hun (vermeende) toonzetting in dit topic. Dit is in strijd met de vorige modbreak (van Pooh).

Bovendien zijn een aantal van julie al gewaarschuwd om met kritiek (bv. op andere users) de crew te benaderen ipv een discussietopic te laten ontsporen. Daar hebben we TOPIC REPORT voor, beste mensen. En Feedback sub forum. Dus ook niet kritiek leveren in off-topic opmaak in een discussietopic. Dat is evenmin toegestaan.

Tot zover deze les Forumgedragsregels. Nu weer on-topic en inhoudelijk verder. Berichten over toonzetting van andere users in deze discussie worden zondermeer verwijderd!!
wat mij betreft heb alles gezegd. Als er een slot op zou komen zou ik het als topicstarter geen probleem vinden.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #209 Gepost op: februari 21, 2007, 11:32:46 am »

quote:

parepidemos schreef op 19 februari 2007 om 21:32:
Is het hier een zaak van balans, van het juiste midden?
Is het wel juist om zo'n kloof te zien tussen barmhartigheid en opkomen voor de waarheid?
Ik geloof niet in zo'n kloof. Vandaar ook dat ik gisterne iets heb gepost als reactie op een verwijzing naar Matt 25, met als moraal: die barmhartigheid in Matt 25 heeft wel betrekking op hen die opkomen voor de waarheid Gods. (voor hen die niet roepen Here Here, maar die doen de wil van hun vader in de hemel).
Als ik de laatste rechtstreekse bevelen van Christus lees (7 brieven in Openbaring 2 en 3), dan zie ik in de meeste breiven een duidleijke aansporing de waarheid te blijven verdedigen. Maar een oproep tot barmhartigheid staat er nergens rechtstreeks. Hoogstens kun je die 2, misschien 3 keer vermoeden.

Ik denk wel dat Parepidemos hier een sterk punt heeft. Een punt wat mij ook erg opgevallen is de afgelopen tijd. Het heeft ook te maken met het punt dat Nunc maakte over 'WWJC'.
Hoeveel energie willen we als christenen steken in het echt helder houden van wat God Zelf heeft gezegd dat wij moeten doen? In hoeverre gaan we liever uit van wat wij op het allereerste gehoor opvangen?
Ik merk in mijn eigen gemeente niet erg veel van wil om echt te studeren in de bijbel, om echt te luisteren. Echt een bijbelgedeelte uitpluizen met de vraag 'wat vraagt God hier van ons?' zonder al van te voren het antwoord erin te leggen.
Ik denk dat juist dát nodig is, om met elkaar in gesprek te komen, te blijven. Misschien moeten we de concrete situatie waar we als kerken nu inzitten, even buiten beschouwing laten, en gewoon terug gaan naar de vraag waarom we kerk zijn, wat de basis is van ons kerk-zijn, wat heeft Christus ons als kerken en kerkleden opgedragen?
En dan niet losse teksten, maar grote lijnen, beginnend bij het OT.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #210 Gepost op: februari 21, 2007, 11:51:34 am »

quote:

E-line schreef op 21 februari 2007 om 11:32:

[...]

offtopic:Wat hou ik toch iedere keer méér van de gereformeerde benadering, naarmate ik er meer van zie
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #211 Gepost op: februari 21, 2007, 12:08:42 pm »

quote:

E-line schreef op 21 februari 2007 om 11:32:
Ik denk dat juist dát nodig is, om met elkaar in gesprek te komen, te blijven. Misschien moeten we de concrete situatie waar we als kerken nu inzitten, even buiten beschouwing laten, en gewoon terug gaan naar de vraag waarom we kerk zijn, wat de basis is van ons kerk-zijn, wat heeft Christus ons als kerken en kerkleden opgedragen?

Dat vind ik dan wel weer een goed idee! (als vooraf maar voor iedereen de uitkomst dan ook nog niet vast staat) :)

Grote vraag is natuurlijk: Leuk idee, maar hoe ga je dit regelen in de praktijk?
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2007, 12:09:37 pm door Mezzamorpheus »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #212 Gepost op: februari 21, 2007, 12:16:23 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 februari 2007 om 11:51:
[...]

offtopic:Wat hou ik toch iedere keer méér van de gereformeerde benadering, naarmate ik er meer van zie
kom over en sluit je aan wat let je  ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #213 Gepost op: februari 21, 2007, 12:46:37 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 21 februari 2007 om 12:16:
[...]

kom over en sluit je aan wat let je  ;)
Geloof me, wat mij let, is niet passend binnen het GL-forum ;)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.