quote:
Zwever schreef op 27 januari 2007 om 22:16:Waarom vind je de verklaring dat je het 'kopen van een zwaard en je ermee verdedigen' geestelijk moet opvatten niet bevredigend? (ik neem aan dat je dat bent tegengekomen op internet)
Dat je 'het kopen van zwaarden en je ermee verdedigen' geestelijk moet opvatten is geen verklaring maar een conclusie. Aan een conclusie gaat een analyse vooraf. En de analyses die voor die conclusie worden aangedragen, laten allemaal wel wat te wensen over. Dat wil niet zeggen dat ik denk dat het 'dan maar' letterlijk opgevat moet worden, slechts dat er naar een betere analyse gezocht moet worden.
Naar ik lees wordt hier voor 'zwaard' een woord gebruikt dat niet echt een groot militair zwaard duidt, eerder een soort lange dolk dat vele reizigers gewoon bij zich zouden dragen als bescherming tegen rovers.
quote:
"Daarna zei hij tegen hen: ‘Toen ik jullie uitzond zonder geldbuidel, reistas en sandalen, kwamen jullie toen iets tekort?’ ‘Niets!’ antwoordden ze. 36 Hij zei: ‘Maar wie nu een geldbuidel heeft, moet die meenemen, evenals zijn reistas, en wie er geen heeft moet zijn mantel verkopen en zich een zwaard aanschaffen. "
Waarom begint Jezus hier met de vraag of ze zonder die toebehoren vroeger iets tekort kwamen? Het effect van die vraag is dat vers 36 impliceert dat als ze die toebehoren nu niet meenemen, ze wel degelijk iets tekort zouden komen. Verzen 35,36 suggereren dat de omstandigheden veranderd zijn, en dat ze zich nu bij hun reizen er op moeten voorbereiden dat de buitenwereld minder gastvrij en zelfs vijandig tegenover hen zal zijn. Geld moet mee, want gastvrijheid zal niet altijd meer gratis zijn. Dolken kunnen nodig zijn tegen rovers of anderszinds vijandig gezinden. Overigens lijkt me dit duidelijk defensief, gericht op veilig rondreizen.
Maar dan krijgen we :
quote:
37 Want ik zeg jullie: wat geschreven staat, moet in mij tot vervulling komen, namelijk: Hij werd gerekend tot de wettelozen. Inderdaad, nu wordt voltrokken wat over mij gezegd is.’
We dachten eigenlijk al een motivatie voor de reisbenodigdheden gekregen te hebben vanuit vers 35. Echter vers 37 doet net alsof vers 35 er helemaal niet is, we nog geen motivatie hebben gekregen, en dat nu gaat gebeuren. Het hebben van zwaarden is nodig om de schrift te vervullen dat de Messias zal worden gerekend tot de wettelozen. Het zwaard maakt van de discipelen opeens geen goed toegeruste reizigers, maar wettelozen: rovers of zelfs opstandelingen.
Dan het laatste vers:
quote:
38 Ze zeiden: ‘Kijk Heer, hier zijn twee zwaarden.’ Maar hij zei tegen hen: ‘Genoeg hierover!’
Dit heeft duidelijk een afkeurend karakter. Eerdere vertalingen zijn veel neutraler, in de trant van 'Hij zei, het is genoeg'.
Waarom zou Jezus hier afkeurend reageren? Bedoelde hij het ironisch of rethorisch, toen hij de discipelen aanraadde om zwaarden te kopen, en was hij onaangenaam verrast toen ze het daadwerkelijk deden? Of is deze vertaling minder goed dan de oude, die in feite suggereert dat meer dan twee zwaarden niet nodig zijn? Dit laatste past natuurlijk prima in een interpretatie die de aanschaf van de zwaarden als symbolisch ziet. Jezus vindt het van belang dat centrale gebeurtenissen in zijn loopbaan overeenkomst vertonen met de profetieën - zie ook de ezel bij de intocht in Jeruzalem. Wellicht weet hij niet precies wat zich gaat afspelen, maar dat de discipelen een symbolisch aantal zwaarden bezitten, maakt het mogelijk dat wat zich gaat afspelen, beter zal passen bij de profetie. De doelgroep bestaat dan uit de discipelen (aan wie hij het expliciet duidelijk maakt), maar ook de wereld daarbuiten. De bedoeling is dat de discipelen dit later duidelijk maken aan anderen, en dat die anderen dit verband dan ook kunnen leggen.
Maar de twee zwaarden zijn wellicht ook genoeg en nodig op dat moment en op die plek. Jezus loopt gevaar, en dat weet hij. Hij loopt niet weg voor dat gevaar, in tegendeel, maar hij wil dat dat gevaar op een zeer specifieke manier tot uiting komt. Hij streeft naar officiele arrestatie, op een bepaald moment. Vandaar dat hij de hele Heilige week de nacht doorbrengt buiten Jeruzalem in Bethanië, waar hij relatief veilig is. Echter deze nacht doet hij dit niet: deze nacht verwacht en wil hij gearresteerd worden. Wat hij niet wil, is bijvoorbeeld door rovers en sluipmoordenaars omgebracht te worden. Twee dolken tussen 12 discipelen is genoeg om dat te voorkomen, en niet zoveel dat dat zijn pacifistische benadering van Israel's toekomst in twijfel kan brengen.
Het feit dat er geen aansporing is tot aanschaf van meer dan twee zwaarden, dat even verder gebruik ervan door Petrus wordt afgekeurd, en uberhaupt zijn hele loopbaan, maken duidelijk dat hij geen intentie had om zijn arrestatie te voorkomen, of anderszins zijn volgelingen op te zetten tot gewapend verzet tegen de Romeinse of Joodse autoriteiten. Je zou in 35/36 wel een goedkeuring voor zelfverdediging tegen bijvoorbeeld rovers of vijandige burgers kunnen zien. Het is zelfs mogelijk dat Jezus wilde voorkomen dat hij 's nachts in de straat door sluipmoordenaars omgebracht zou worden, wat absoluut niet zou passen binnen de profetie.
Ik kan verzen 35/36 niet thuisbrengen in een puur symbolische/geestelijke interpretatie van zwaardaanschaf, dus ik poneer dat je niet uit kunt sluiten dat Jezus hier een minimum van zelfverdediging in niet-politieke situaties niet afkeurt.