Van de afgelopen 15 jaar heb ik er in totaal denk ik bijna 12 gerookt (en dan bijna altijd de driekwart zware shag) en genoeg pogingen gedaan om er mee te stoppen. De enige pogingen die werkten en langer dan een paar maanden duurden waren degenen waarbij ik er echt van overtuigd was dat ik wilde stoppen. De pogingen waarbij ik dacht 'ach ik kijk wel hoe lang ik het volhoudt en of het me lukt' die werkten dus echt niet en dan had ik ook binnen een paar weken weer mn eerste sigaret opgestoken.
Dat minderen heeft bij mij nog nooit geleid tot het stoppen met roken, ik ken ook niemand bij wie dat uiteindelijk wel gewerkt heeft. De verleiding blijft nou eenmaal te groot om met stress e.d. weer 'een tijdje' een paar sigaretten meer te roken (en voor dat je het weet rook je weer in je normale grote hoeveelheden).
Volgens mij heeft een dokter die dat voorschrijft zelf nog nooit gerookt en serieuze stoppogingen gedaan.
Je geestelijke en fysieke verslaving houdt je gewoon in stand, dus je bent nooit echt gestopt.
De eerste 2 weken ofzo zijn heel vervelend, maar die hoofdpijn en saggarijnigheid e.d. gaan echt wel over als je lichaam er overheen is. Als die paar zware weken voorbij zijn heb je fysiek geen behoefte meer, dan hoef je alleen nog maar te vermeiden dat je het mentaal volhoudt.
Om binnen een paar dagen te zien of iemand het echt langer dan een paar weken vol gaat houden is niet zo moelijk hoor. Meestal komen ze al snel met excuses waaruit blijkt dat ze al snel weer bedenkingen over hun keuze hebben ('ach, nog ff dit pakje leegroken en dan stop ik' 'nee, ik heb nu ff stress dus steek er 1 op, maar dit is echt mn laatste'). Hieruit blijkt een afwezigheid van wilskracht en daaruit kan je heel makkelijk in bijna 90% van de gevallen concluderen hoe snel iemand weer gaat beginnen.
Helaas weinig tips behalve dan die ene dooddoener.
Ga de eerste paar maanden niet te veel bij mensen in de buurt staan die nog wel roken, want vooral de geur van sigaretten verleidt je nogal snel.
Zorg dat je je stress op een andere manier afreageert, ga bijvoorbeeld ff een rondje lopen. Ga wat vaker koffie of thee halen (of desnoods gewoon water. het voordeel daarvan is dat je weer wat vaker naar het toilet moet, wat op zich dan ook weer een rustpunt kan zijn

)
Zorg dat je wat te doen hebt met je handen (stressballetje ofzo, speel met een pen, dat soort dingen).
Na een tijdje zal je merken dat het eten je stukken beter smaakt, dat je bij fysieke inspanning minder snel moe bent. Geniet van dat soort dingen en besef dat die verdwijnen als je weer begint met roken.