quote:
NAV je bericht :
quote:
Zo gemakkelijk kom je er niet van af

Er zullen allicht gereformeerden zijn (ook GKv) die de pil slikken om menstruatieproblemen en ook best die de pil slikken om niet zwanger te raken.
Dat zegt niet dat er een gereformeerde "lijn" is op dat gebied.
Ik kan mij herinneren dat wij na een aantal maanden huwelijk de vraag kregen of we ook kinderen wensten.
Er was geen bezwaar tegen een kind behalve dat we financieel dat niet konden dragen.
Mijn partner slikte dus de pil om te voorkomen dat er een kind kwam. We hebben een bewuste keuze gemaakt over hoe lang de pil gebruikt werd en na negen maanden stopte ze met de pil.
Je kunt m.i. niet stellen dat de pil gewoon geaccepteerd wordt. Dat verschilt per echtpaar en per situatie. Hetzelfde geldt overigens voor sterilisatie man / vrouw.
Ik ken meerdere gezinnen die principieel tegen deze handelingen zijn en die zelfs geen condoomgebruik toestaan.
"Nu hoorde ik laatst dat" klinkt als "heb je het al gehoord over Jannes van Trien en Durkje" en is van generlei waarde vrees ik.
Hier hoor ik dat leden van de doopsgezinde gemeente op zondag naar Ikea gaan. Moet ik dan concluderen dat alle leden van die gemeente de zondag benutten voor boodschappen doen? Lijkt mij niet....
Ook kan ik niet stellen dat men de zondag niet heilig acht of wat dan ook: ik hoor iets namelijk.
Hoor en wederhoor: is het echt zo als men zegt?
Vandaar ook eerder mijn opmerking over de term "feit". Feit is dat de gereformeerden vaak bij het orgel zingen in de kerk. Dat kun je meten en zelfs zelf ervaren. Dat is dan aannemelijk te noemen. Voor de pil kun je dat niet zo stellen.
Het pilgebruik bij gereformeerden kan ik niet over oordelen, ik ben slecht lid van een deel van de gereformeerde denominatie namelijk. Van dat deel ken ik hooguit 30 leden goed genoeg om te weten hoe zij tegenover de pil staan.
Mijn mening is dus hooguit gebasseerd op die dertig leden die ik ken.
Als ik dan hoor dat er geen enkele de pil slikt is dat voor mij een feit met betrekking tot die dertig en niet voor de rest.
De restgroep kan ik geen oordeel over vellen omdat ik ze niet spreek.
Als je het echt wilt weten moet je meten
edit: Ons gezin zal via natuurlijke weg niet uitbreiden en dat doet met regelmaat pijn. Die pijn kan ook best aanwezig zijn bij hen die de pil slikken. Ga er niet vanuit dat het een gemakskeuze is aub!