quote:
har03 schreef op 22 maart 2007 om 12:38:HOEZOO in verband gebracht, mijns inziens staat er toch duidelijk een vraagteken, dus de zin houd op en er wordt vervolgd met een uitleg over een loot die opschoot (als een loot schoot HIJ !!!! op).
laten we het voorafgaande erbij halen:
Jesaja 52-53:"13 Zie, mijn knecht zal voorspoedig zijn, hij zal verhoogd, ja, ten hoogste verheven zijn. 14 Zoals velen zich over u ontzet hebben – zozeer misvormd, niet meer menselijk was zijn verschijning, en niet meer als die der mensenkinderen zijn gestalte – 15 zó zal hij vele volken doen opspringen, om hem zullen koningen verstommen, want wat hun niet verteld was, zien zij, en wat zij niet gehoord hadden, vernemen zij. 1 Wie gelooft, wat wij gehoord hebben, en aan wie is de arm des HEREN geopenbaard? 2 Want als een loot schoot hij op voor zijn aangezicht, en als een wortel uit dorre aarde; hij had gestalte noch luister, dat wij hem zouden hebben aangezien, noch gedaante, dat wij hem zouden hebben begeerd (..)Het gedeelte over de knecht des Heren begint al in Jes.52 zoals je hier kunt zien. En het loopt gewoon door, precies door de zin waarin de 'arm' genoemd wordt. Uiteraard bewijst het nog niks, maar wat mij betreft is de suggestie vrij sterk, dat 'de arm des Heren' op de knecht slaat. Nu hoeft het niet zo te zijn dat die twee identiek zijn. Het kan best dat 'de arm des Heren' een staande uitdrukking is zoals bv 'de genade van God' in het fictieve bijbelvers: "Wie heeft de genade van God gezien? De messias komt eraan". In dat geval slaat 'de genade van God' op de messias, maar ze zijn niet gelijk. Maar geen van beide opties kan op basis van Jesaja 52-53 uitgesloten worden. De 'arm' is in ieder geval niet iets compleet anders, want dat past niet in de loop van het betoog. Het is ofwel de messias, of het is zoiets als in mijn fictieve voorbeeldje, een uitddrukking die op een bepaalde manier over het werk van de messias of van God gaat.
quote:
De sterke arm des HEREN is niets anders dan een oordeel (over egypte, over babel, over sodom, enz.) Zoals in meerdere profetieen, als ook in het evangelie begint het met een oordeel, vervolgens de verlossing, daarna wordt de HERE geprezen (dankbaarheid).
(..)
En Jeremia 32:17 dan?
"Ach, Here HERE, zie, Gij hebt de hemel en de aarde gemaakt door uw grote kracht en uw uitgestrekte arm;". Hebben we hier te maken met 'niets anders dan een oordeel'? Waarover dan? Over de (goede!) schepping? De 'arm' is dus overduidelijk niet 'niets anders dan een oordeel'. Het is kennelijk óók al werktuig bij de schepping. Verder zweert JHWH eenmaal (Jes. 62:

bij 'zijn arm', wat óók op z'n minst hoogst eigenaardig is, als het om het oordeel over bv. Egypte zou gaan. De 'arm' is dus meer dan het oordeel, alhoewel het wel vaak voorkomt in combinatie met het oordeel. De 'sterke hand en de uitgestrekte arm' zijn datgene waarmee God het oordeel over Egypte en co. uitvoert, maar 'de arm' is niet het oordeel zelf.
quote:
Fotogravinnetje schreef op 22 maart 2007 om 13:17:dat zie ik zo niet, hoor. de rest van het hoofdstuk gaat over de Messias, maar ik zie niet iets erin staan dat de stelling dat met de sterke arm de HEREN ook diezelfde Messias = Christus is, weerspreekt.
Met deze tekst kan ik niet beweren dat die stelling DUS wel of DUS niet waar is. Je kunt em op beide manieren lezen.
Tenminste, je kunt je afvragen als dat 'hij' niet op 'de macht van de HEER' slaat, waar dat 'hij' dan wel op slaat
quote:
Er staat niet "aan de loot". Er staat dat "Als een loot schoot hij op", na de vraag "aan wie ..". Het "
als een loot" is dus zeker geen antwoord op de vraag "aan wie". Het is een verduidelijking op het onderwerp van deze rede van Jesaja, en aangezien het gaat over de knecht des Heren, is diezelfde knecht het meest logische onderwerp. Het "als een loot" is dan de verduidelijking op de vraag, "aan wie" er geopenbaard is. Hoe kan het dan dat die geopenbaarde arm des Heren kennelijk niet zichtbaar was? Het "als een loot" (en ook andere gedeeltes zoals het "misvormd" zijn, het onherkenbaar zijn) geeft aan waarom de messias (de loot, de knecht des heren) niet (h)erkend wordt.
quote:
Alleen in CHRISTUS is redding: Bij de zondvloed werd de wereld geoordeeld, Noach en de zijnen werden gered. ( gedragen door de ark)
Bij Babel werd Babel op de prediking van Jona gered, echter 150 jaar later toch vernietigt. (Assur)
Sodom en Gomorra werden geoordeeld, echter Lot werd door het geloof gered.
Bij de Rode Zee werd Egypte geoordeeld, Israel in navolging van Mozes gered.
In het oordeel van de HERE is redding bij CHRISTUS.
Ja, bij Jezus
is redding, maar je lijkt geheel te vergeten, dat Jezus óók het oordeel gaat vellen. Lees Openbaring er nog eens op na!
-
Mat.13: 41 De Zoon des mensen zal zijn engelen uitzenden en zij zullen uit zijn Koninkrijk verzamelen al wat tot zonde verleidt en hen, die de ongerechtigheid bedrijven, 42 en zij zullen hen in de vurige oven werpen; daar zal het geween zijn en het tandengeknars.
-
Joh.5:21 Want gelijk de Vader de doden opwekt en doet leven, zo doet ook de Zoon leven, wie Hij wil. 22 Want ook de Vader oordeelt niemand,
maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, 23 opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft.
-
Openbaring 19:11 En ik zag de hemel geopend, en zie, een wit paard; en Hij, die daarop zat, wordt genoemd Getrouw en Waarachtig, en Hij velt vonnis en voert oorlog in gerechtigheid. 12 En zijn ogen waren een vuurvlam en op zijn hoofd waren vele kronen en Hij droeg een geschreven naam, die niemand weet dan Hijzelf. 13 En Hij was bekleed met een kleed, dat in bloed geverfd was,
en zijn naam is genoemd: het Woord Gods. 14 En de heerscharen, die in de hemel zijn, volgden Hem op witte paarden, gehuld in wit en smetteloos fijn linnen. 15 En uit zijn mond komt een scherp zwaard,
om daarmede de heidenen te slaan. En Hijzelf zal hen hoeden met een ijzeren staf en
Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods, des Almachtigen. 16 En Hij heeft op zijn kleed en op zijn dij geschreven de naam: Koning der koningen en Here der heren.
Jezus, ook wel genoemd 'Zoon des mensen' en 'Het Woord van God' is uitermate betrokken bij het oordeel: Hij voltrekt het namens de Vader! Veel beeldender dan Opb.19: 15 ken ik niet:
"Hijzelf treedt de persbak van de wijn der gramschap van de toorn Gods"!
De passages over 'de arm' in het OT sluiten dus goed aan bij Jezus' 'taakomschrijving', netzoals de rollen waarin we de Engel des Heren zien, ook identiek zijn aan Jezus' rol. Het lijkt me dus gerechtvaardigd om te concluderen dat er op z'n minst iets aan de hand is met de 'arm' van God. Het is misschien Jezus zelf, of het is een uitdrukking die gebruikt wordt om te spreken over die dingen die God doet, die óók de dingen zijn waarvan we weten dat Jezus ze doet (schepping, messias, oordeel).