quote:
oh? heb je meer informatie dan wij? Jezus zei elders dat Hij
voor zieken was gekomen, want mensen die al dachten dat ze gezond waren, hadden geen dokter nodig. Tegen de overspelige vrouw zegt Jezus - nadat Hij haar gered heeft van de doodstraf - "ga heen en zondig niet meer". Hij veroordeelt dus wel degelijk wat ze verkeerd hebben gedaan. Wat Hij
niet doet, is de persoon die gezond wil worden, verwerpen om dat hij/zij op dit moment nog ziek is.
Volgens jouw redenering hebben dokters ook niks tegen dodelijke ziektes, want ze gaan immers dagelijks met patienten om? Maar ze gaan
juist met patienten om, omdat ze grote problemen hebben met de situatie van die patient (maar niet met de patient zelf) en ze zien niets liever dan dat die patient "patient-af" wordt.
In je simpele conclusie gooi je dus dingen door elkaar. Aan de ene kant Jezus' afkeer van zonden, aan de andere kant Jezus' voorliefde voor zondaren, omdat Hij ze wil redden van de zonde.
quote:
Mijn punt is dat ik erachter ben gekomen dat het geloof niet alleen over compassie gaat maar ook om conformatie aan een grotere groep, waaraan je lidmaatschap moet verwerven door het ideale ''middenmoot'' te omarmen.
?
ik kan nou niet zeggen dat ik daar last van heb eigenlijk. Maar misschien bedoel je iets anders? Dat je bij een bepaalde kerk pas echt lid kan zijn
als je zo ongeveer gelooft wat de rest daar ook gelooft? Is dat zo gek? Als jij bij een voetbalclub wil, maar tegelijkertijd van mening bent dat voetbal gespeeld moet worden met 2 personen, 1 kleine bal en een tennisracket, dan moet je gewoon niet bij een voetbalclub gaan. Een kerk is een verzameling van gelijkgestemden, niet een club waar je bij
moet horen, evenmin een club waarvan je allerlei voordelen kunt krijgen, zonder ook maar iets overeenkomstigs te hebben met de andere leden (zoals bv. een bank of postorder-bedrijf).
quote:
Mijn vraag hierbij is;
Is gehandicapt zijn een straf of een ongelukkige speling van het lot?
beide zijn een mogelijkheid. Misschien dat God soms mensen straft voor hun daden (daar zijn in het NT wel enkele voorbeelden voor te vinden, o.a. in de brieven in Openbaring, in 1 Korinte en in handelingen). Maar aan de andere kant is het geen ijzeren wet. Jezus geeft elders aan dat het namelijk helemaal niet zo hoeft te zijn.
Maar als je ver genoeg 'terug rekent' dan is het in zekere zin wel straf, omdat de wereld corrupt is geworden door de zondeval van de mens. Daarin zie je ook dat de daden van de ene mens óók consequenties hebben voor de andere mens. Dat is wrang, maar zo zit de wereld wel in elkaar. Wij kunnen dus slachtoffer zijn van andermans kwaad.