Auteur Topic: wat is "geloof" waardig? Want dit geloof ik....  (gelezen 1815 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
wat is "geloof" waardig? Want dit geloof ik....
« Gepost op: mei 17, 2007, 01:14:22 pm »
naar aanleiding van...

Waar ik nieuwsgierig naar ben is waar jij in gelooft, of in wat jij gelooft Rikus. Misschien geloof je niet, dan ben ik nieuwsgierig waarom niet.

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 18, 2007, 12:52:46 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 17 mei 2007 om 13:14:
naar aanleiding van...

Waar ik nieuwsgierig naar ben is waar jij in gelooft, of in wat jij gelooft Rikus. Misschien geloof je niet, dan ben ik nieuwsgierig waarom niet.
Ik zou zeggen lees op een aantal topic's mijn reacties. Ik had dit topic trouwens niet eens gezien. Ik ben niet van plan om steeds alles te herhalen. Maar neem van mij aan dat ook ik in mijn leven de 'tikjes' heb gehad en die niet toeschrijf of verwijt aan een almachtige. Als  in Afrika ook een almachtige en goedentierende god bestaat. dan is deze God het slechtste wat de wereld ooit heeft gekend. God zou liefde en vrede zijn, dus het is onmogelijk dat God bestaat. Probeer me maar het tegendeel te bewijzen met feiten graag, niet met bijbelteksten.

Ik weet dat ik dingen soms aardig cru en hard stel, maar ik heb de ervaring dat ik alleen  op die manier kan doordringen. Hoewel er natuurlijk ook een deel afvallen omdat ze mijn opmerkingen onchristelijk vinden of spottend. Dat zijn dan de mensen die niet kunnen of willen discuseren omdat ze onzeker zijn over hun eigen gevoelens en bang worden en dit soort teksten gebruiken om mijn mening in diskrediet te stellen, omdat ze geen antwoord weten. Ik zal het hier nogmaals stellen ik respecteer elk geloof, zelfs de islam. Jij moet weten wat je gelooft, een moslim ook. Maar als ik dingen aan de kaak stel dan zijn dat waarheden, niets meer en niets minder. Het is natuurlijk wel mijn waarheid en die van jouw zal heel anders kunnen zijn en dat is dan jouw waarheid. Maar staaf hem dan wel met feiten.
Anders zijn is ook normaal

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 18, 2007, 01:10:40 pm »

quote:

rikus schreef op 18 mei 2007 om 12:52:
[...]

Ik weet dat ik dingen soms aardig cru en hard stel, maar ik heb de ervaring dat ik alleen  op die manier kan doordringen. Hoewel er natuurlijk ook een deel afvallen omdat ze mijn opmerkingen onchristelijk vinden of spottend. Dat zijn dan de mensen die niet kunnen of willen discuseren omdat ze onzeker zijn over hun eigen gevoelens en bang worden en dit soort teksten gebruiken om mijn mening in diskrediet te stellen, omdat ze geen antwoord weten. [/q]
Hi Rikus: naast de categorie die jij opnoemt: mensen die onzeker zijn en bang worden van een aanpak die cru en hard is, ben ik ook van mening dat er een categorie mensen is die niet bang en onzeker zijn, maar mensen die met hard en cru zijn pijn aangedaan wordt, omdat zij zoveel van God houden dat ze dat niet kunnen verdragen.
Die categorie mensen kan ook als 'gebeten hond' reageren. Niet vanuit angst maar vanuit pijn.
Wat mij betreft is dat ook een 'te respecteren' groep mensen, en kijk ik persoonlijk dus altijd uit om niet 'al te' cru en hard over te komen.

Iets scherp en radicaal stellen kan mijns inziens ook zonder grof te zijn. (En grof is dan meestal de interpretatie van de ontvanger).

Ik zeg dit niet om je te 'binden', maar om te vragen om begrip voor die categorie mensen.
Uit jouw onderstaande vervolg lees ik dat je iedere overtuiging respecteert, en ik geloof dat dat oprecht is. Dus wellicht kun je de mate van pijn in een aantal reacties meewegen...

[q]Ik zal het hier nogmaals stellen ik respecteer elk geloof, zelfs de islam. Jij moet weten wat je gelooft, een moslim ook. Maar als ik dingen aan de kaak stel dan zijn dat waarheden, niets meer en niets minder. Het is natuurlijk wel mijn waarheid en die van jouw zal heel anders kunnen zijn en dat is dan jouw waarheid. Maar staaf hem dan wel met feiten.
Altijd in voor verbeteringen!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 18, 2007, 02:13:56 pm »
Rikus, als ik jouw vader beledig omdat ik zijn bestaan zou ontkennen... Zou jij dan ook rustig de discussie aangaan of zou je je gekwetst voelen en de discussie netjes willen voeren? Even aangenomen dat je een goede band met je vader hebt uiteraard.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 18, 2007, 02:32:21 pm »

quote:

Zijnkind schreef:
Rikus, als ik jouw vader beledig omdat ik zijn bestaan zou ontkennen... Zou jij dan ook rustig de discussie aangaan of zou je je gekwetst voelen en de discussie netjes willen voeren? Even aangenomen dat je een goede band met je vader hebt uiteraard.
Mijn biologische vader is op de laatste dag van de oorlog doodgeschoten door de moffen omdat hij joden verborg! Ik was toen vier jaar en heb hem dus nooit gekend. Maar mijn stiefvader is een dijk van een kerel, een vaste rots In mijn leven, ook heel vredig in volledig geloof gestorven voor tien jaar terug.
En je moet mijn reacties niet degeneren omdat je het niet met me eens bent. Want dat is wat je doet en daarnaast lok je iets uit. Door wat ik in Afrika heb meegemaakt zou ik nooit God als vader willne hebben. Snap je nu waarom ik niet meer in de kerk kom?
Maar dat houdt zeker niet in dat ik jouw keuze niet respecteer. Ik doe dat ook bij mijn vrouw en kinderen die zondags wel naar de kerk gaan.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 18, 2007, 02:43:22 pm »
Als je onze geloofskeuze  'respecteert' maar er verder eigenlijk niets mee te maken wilt hebben, wat kom je dan op dit forum doen?  En nee, ik wil je niet wegjagen, ik vraag me gewoon af wat je drijft.

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 18, 2007, 02:52:46 pm »

quote:

Doarsie schreef op 18 mei 2007 om 14:43:
Als je onze geloofskeuze  'respecteert' maar er verder eigenlijk niets mee te maken wilt hebben, wat kom je dan op dit forum doen?  En nee, ik wil je niet wegjagen, ik vraag me gewoon af wat je drijft.
Kijk dat is dus precies de opmerking van iemand die geen argumenten heeft en dialoog kan voeren. Misschien ben ik hier wel om jouw wat te leren, want je mist nog een hele hoop zie ik! Of zou de duivel mji gestuurd hebben? wat denk je?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 18, 2007, 03:08:23 pm »
Rikus,

ik vroeg in wat jij gelooft en niet in wat jij niet gelooft. Om mijn part de stoelpoot waarin je gelooft, maar waar geloof jij in, dat is de vraag en waarom geloof je daarin...

ik gun jou het woord, snap je...dus niet alles herhalen, maar even kort samenvatten moet toch kunnen lijkt me...
« Laatst bewerkt op: mei 18, 2007, 03:09:05 pm door grondig christelijk »

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 18, 2007, 06:09:20 pm »

quote:

rikus schreef op 18 mei 2007 om 14:52:
[...]
Kijk dat is dus precies de opmerking van iemand die geen argumenten heeft en dialoog kan voeren. Misschien ben ik hier wel om jouw wat te leren, want je mist nog een hele hoop zie ik! Of zou de duivel mji gestuurd hebben? wat denk je?
Ik moet eerlijk toegeven dat  jij uitblinkt in het voeren van een dialoog en uitermate sterke argumenten gebruikt...

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 18, 2007, 06:39:05 pm »

quote:

Doarsie schreef op 18 mei 2007 om 18:09:
[...]

Ik moet eerlijk toegeven dat  jij uitblinkt in het voeren van een dialoog en uitermate sterke argumenten gebruikt...
Inderdaad dat is omdat ik een realist ben!

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 18, 2007, 06:47:51 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 18 mei 2007 om 15:08:
Rikus,

ik vroeg in wat jij gelooft en niet in wat jij niet gelooft. Om mijn part de stoelpoot waarin je gelooft, maar waar geloof jij in, dat is de vraag en waarom geloof je daarin...

ik gun jou het woord, snap je...dus niet alles herhalen, maar even kort samenvatten moet toch kunnen lijkt me...
Ik geloof in de enigigste God die de meeste christenen vervloeken, meetal omdat ze het niet hebben. Ik hoef hem niet te aanbidden. Hij  geeft ons elke dag ons dagelijks brood en staat altijd klaar en stelt me nooit teleur als ik hem nodig heb en ik hoef hem niet te aanbidden. Ik heb er alleen altijd heel hart voor moeten werken en nu pluk eer er de vruchten van elke dag die in nog te leven heb. Hij gaf mij een paradijs op aarde. Dus over niet al te lange tijd zal ik sterven als een tevreden en gelukkig mens, die alles van zijn God heeft ontvangen.
http://www.volkskrantblog.nl/pub/mm/tempest/3298/Image/allerlei/geld_briefjes.jpg