rikus schreef op 18 mei 2007 om 12:52:[...]
Ik weet dat ik dingen soms aardig cru en hard stel, maar ik heb de ervaring dat ik alleen op die manier kan doordringen. Hoewel er natuurlijk ook een deel afvallen omdat ze mijn opmerkingen onchristelijk vinden of spottend. Dat zijn dan de mensen die niet kunnen of willen discuseren omdat ze onzeker zijn over hun eigen gevoelens en bang worden en dit soort teksten gebruiken om mijn mening in diskrediet te stellen, omdat ze geen antwoord weten. [/q]
Hi Rikus: naast de categorie die jij opnoemt: mensen die onzeker zijn en bang worden van een aanpak die cru en hard is, ben ik ook van mening dat er een categorie mensen is die niet bang en onzeker zijn, maar mensen die met hard en cru zijn pijn aangedaan wordt, omdat zij zoveel van God houden dat ze dat niet kunnen verdragen.
Die categorie mensen kan ook als 'gebeten hond' reageren. Niet vanuit angst maar vanuit pijn.
Wat mij betreft is dat ook een 'te respecteren' groep mensen, en kijk ik persoonlijk dus altijd uit om niet 'al te' cru en hard over te komen.
Iets scherp en radicaal stellen kan mijns inziens ook zonder grof te zijn. (En grof is dan meestal de interpretatie van de ontvanger).
Ik zeg dit niet om je te 'binden', maar om te vragen om begrip voor die categorie mensen.
Uit jouw onderstaande vervolg lees ik dat je iedere overtuiging respecteert, en ik geloof dat dat oprecht is. Dus wellicht kun je de mate van pijn in een aantal reacties meewegen...
[q]Ik zal het hier nogmaals stellen ik respecteer elk geloof, zelfs de islam. Jij moet weten wat je gelooft, een moslim ook. Maar als ik dingen aan de kaak stel dan zijn dat waarheden, niets meer en niets minder. Het is natuurlijk wel mijn waarheid en die van jouw zal heel anders kunnen zijn en dat is dan jouw waarheid. Maar staaf hem dan wel met feiten.