Auteur Topic: Stoppen met geloven  (gelezen 11248 keer)

tomp

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Gepost op: mei 14, 2007, 08:38:07 pm »
Ik kom tot de conclusie dat ik ben gestopt met geloven. Klinkt raar, hè. Maar zo voelt het wel. Het beroerde is dat ik het helemaal niet leuk vindt. Ik voel me ontworteld, maar toch wil ik ook niet terug. Ik hang ergens tussenin.

Hebben jullie dat ook wel eens gehad. Ik weet niet zo goed hoe het nu verder moet. Waarom ik dit op de gkv site zet. Gewoon omdat ik ook altijd gkv-er was.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #1 Gepost op: mei 14, 2007, 09:25:21 pm »
Hmz... dat spijt me te horen...

Er rijzen bij mij wel enkele vragen. Wat geloofde je zoal? Wanneer en hoe ben je dat kwijt geraakt?
En, zonder flauw te willen zijn, geloof je nu echt niks meer? Dat lijkt me onwaarschijnlijk, 't gros blijft geloven, alleen wordt datgeen waarin men gelooft soms verwiseld. Heb jij daar zicht op bij jezelf? Welk geloof heb je vervangen door welk alternatief?

Gezien het feit dat je op het GKv-forum post, is het vermoedelijk zo dat je je geloof in de gereformeerde waarheden bent verloren (of bent gaan beseffen dat je er nooit in hebt geloofd). bij sommigen is dat het gevolg van hypocrisie van de kerk, en betreft het ongeloof vooral het niet geloven in een kerkstructuur. Maar is dat ook zo met het geloof in God? Geloof in 'hogere machten'?

Hoe dan ook: ongelovig worden betekent dat je een zekerheid moet missen, en da's altijd naar.
Sterkte dus.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #2 Gepost op: mei 14, 2007, 11:30:40 pm »

quote:

tomp schreef op 14 mei 2007 om 20:38:
Ik kom tot de conclusie dat ik ben gestopt met geloven. Klinkt raar, hè. Maar zo voelt het wel. Het beroerde is dat ik het helemaal niet leuk vindt. Ik voel me ontworteld, maar toch wil ik ook niet terug. Ik hang ergens tussenin.

Hebben jullie dat ook wel eens gehad. Ik weet niet zo goed hoe het nu verder moet. Waarom ik dit op de gkv site zet. Gewoon omdat ik ook altijd gkv-er was.

Ik heb ook een tijd gehad dat ik dacht : "ik geloof het allemaal wel" en ben indertijd redelijk van "God los geweest'.
Achteraf een leerzame periode, maar toen ik er in zat een onzekere tijd: al mijn oude zekerheden waren weggevallen en het warme nest van christenzijn ontbrak.
Dat nest werd keurig vervangen door vrienden, feesten en andere dingen hoor.
Tot het zo ontworteld werd dat ik de keuze moest maken tussen vernieling en gebed.
Door een ongelovige vriend (een ras atheist!) werd ik gewezen op mijn roots, mijn oorsprong. Hij was het die mij adviseerde om "een consult bij God te maken" zoals hij bidden noemde.
De maanden daarna voelde ik langzaam dat het oude aan mij begon te trekken. Door verschillende gemeenten te bezoeken (van rooms tot evangelisch) ontdekte ik dat ik God miste in mijn leven.
Mee door gesprekken met een predikant ben ik teruggekomen uit deze periode. Hij dwong mij niet, hij verplichte mij niet en eiste niets. Hij stelde alleen vragen.

Mijn tip: praat met God, deel je vragen met hem, praat er ook in je omgeving over (mijn ouders bv begrepen het geheel). Elk mens heeft zijn twijfelmomenten, dat is geen zonde!
Vind je het goed als ik (en evt. anderen) je meeneem in mijn (hun) gebeden?
Mail me maar als je wat wilt weten

pyro

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #3 Gepost op: mei 14, 2007, 11:42:46 pm »

quote:

Hebben jullie dat ook wel eens gehad.

eh ja, ik denk van wel.

quote:

Ik weet niet zo goed hoe het nu verder moet. Waarom ik dit op de gkv site zet. Gewoon omdat ik ook altijd gkv-er was.

Voor zover je ervaringen kan vergelijken: voor mij voelde het heel raar toen ik buiten de oude zekerheden trad. Maar er gebeurde niets. God was niet boos op me.
Er is iets nieuws voor gekomen, maar ik kan moeilijk uitleggen hoe dat is gegaan.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #4 Gepost op: mei 14, 2007, 11:47:54 pm »

quote:

pyro schreef op 14 mei 2007 om 23:42:
Er is iets nieuws voor gekomen, maar ik kan moeilijk uitleggen hoe dat is gegaan.
Ik ervaar het achteraf dat ik wel van God los was maar Hij niet van mij. [op het moment zelf was het als een nachtmerrie die ik liever niet had meegemaakt en wilde negeren]
Mail me maar als je wat wilt weten

Laodicea

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2007, 12:55:01 am »

quote:

Je kan niet stoppen met geloven, je kunt alleen wat anders geloven.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2007, 08:53:22 am »
Ik heb te weinig geloof om atheïst te zijn...

(Is trouwens ook een boek, zie een bespreking ervan op www.zout-magazine.nl; onder Zoutkorrels / Apologetiek: http://www.missionair.nl/index.asp?intStyleitID=1048)
Altijd in voor verbeteringen!

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #7 Gepost op: mei 15, 2007, 09:02:48 am »

quote:

Ik herinner me die overgang nog heel goed ja. Hoewel het een geleidelijk proces is geweest, zijn er wel kernmomenten in mijn leven aan te wijzen waarop ik meer en meer mijn geloof verloor. Het belangrijkste is denk ik al met al de periode geweest tussen 5 VWO en 1e jaar Natuurkunde aan de TU/e.

En inderdaad, ik merkte ook dat ik niet zozeer met een donderende klap mijn geloof verloor, maar dat ik ahw mezelf observeerde en zag, verrek, ik ben gestopt met geloven! Die periode begon nu ongeveer 20 jaar geleden, en tot op de dag van vandaag worstel ik met het verloren geloof. De zekerheden die ik had waren zo enorm sterk, en ze zijn niet vervangen door zekerheden die net zo sterk zijn. Van een geloof waarin alles met volstrekte zekerheid te verklaren viel, ook al moest naar sommige verklaringen nog wat gezocht worden, ben ik in een situatie terecht gekomen waarin ik moet accepteren dat heel veel niet zo zeker is, en ook nooit helemaal verklaard zal worden.

Vrienden ben ik niet kwijtgeraakt, maar de relatie met mijn vader heeft er wel onherstelbare schade door opgelopen. Hij verwijt me ernstig dat ik het geloof dat hij me leerde heb losgelaten.

Toch kon ik niet anders. Ik heb van huis uit altijd geleerd dat je de dingen op hun waarheid moet onderzoeken, geen genoegen mag nemen met een voorgekauwde waarheid, maar dat je je de waarheid ahw zelf moest toe-eigenen. Maar toen ik de waarheden van het geloof van mijn vader werkelijk ging onderzoeken, bleek dat het slechts op de zichtbare bouwwerken houdbaar was. Toen ik eindelijk bij de fundamenten kwam, bleken die van drijfzand, en het gehele bouwwerk zakte voor mijn ogen weg.

Later hoorde ik van een collega, opgegroeid op de Veluwe, dat ze op haar middelbare school was gewaarschuwd voor "de wereld" als ze ging studeren. Sommige kennis is levensgevaarlijk voor een geloof dat de waarheid ontkent. En die kennis kan je dan maar beter niet tot je nemen, als je je geloof wil behouden. Mijn liefde voor natuurkunde, mijn gehobby met de evolutietheorie, versterkten mijn geloof nog toen ik aan de oppervlakte bleef, maar toen ik naar de fundamenten kwam, was het voorbij.

Ik vrees dat ik mijn geloofszekerheid nooit meer zal terug vinden en dat is ergens wel pijnlijk. En inderdaad, ik wist ook niet goed hoe het verder moest. Uiteindelijk heb ik het opgelost door mijn opleiding en later dus werk niet langer in dienst van mijn geloof te stellen, maar "gewoon" in dienst van een belegde boterham voor mijn gezin. En ik ben doorgegaan met zoeken naar waarheid, en ik denk dat ik die intussen gevonden heb.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #8 Gepost op: mei 15, 2007, 10:27:16 am »
Een worsteling in het geloof zal iedere christen zeker herkennen. Zelf heb ik ook van die periodes gehad. Met name als jong volwassene destijds maar ook als begin 30-er toen mijn leven instorte bij het vertrek van vrouw (en kinderen). Toch kon ik het geloof in Godzelf nooit loslaten. Er is teveel gebeurd waar Hij Zijn aanwezigheid in liet blijken.

Maar hoe hem te dienen...al die grefowaarheden....ik ben er nog steeds niet zo van overtuigd allemaal. Het gras is niet groener in andere gemeenschappen. Ik blijf daar in zoeken maar verwacht geen bijzonderheden in andere gemeenten. Mijn relatie met God zelf staat inmiddels als een huis.

Elle vroeg het al...en misschien is het niet te beantwoorden voor je; Geloof je niet meerin God of zit de moeite meer in de organisatie (gkv, verenigingen, familiegewoonten)?
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2007, 10:28:55 am door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #9 Gepost op: mei 15, 2007, 11:51:34 am »

quote:

Zijnkind schreef op 15 mei 2007 om 10:27:
Een worsteling in het geloof zal iedere christen zeker herkennen.
:+ die heb ik persoonlijk nog niet meegemaakt. Het geloof van mijn jeugd was het geloof in een materialistisch-deterministisch wereldbeeld, de afwezigheid van het bovennatuurlijke, de onaantastbaarheid van de wetenschappelijke methode.

Om werkelijk katholiek te worden had ik verbijsterend weinig aan het aannemen van waarheden in geloof. Alles wat ik nodig had, was het eerlijk onderzoeken van de "waarheden" die ik tot dan voor onaantastbaar hield.

Ik weet het niet natuurlijk, hoe dat is als je als kind allerlei zaken hebt geleerd die ik pas op latere leeftijd ontdekte. Misschien moet je dan wel door een vergelijkbaar proces. Maar dan zou ik TS heel graag uitnodigen om die weg niet alleen in te slaan, maar ook helemaal door te gaan. De gifbeker leegdrinken tot de laatste druppel, zal ik maar zeggen. Ik heb er persoonlijk geen enkele twijfel over dat je dan ontdekt dat je het vanzelfsprekende, onaangevallen geloof uit je jeugd misschien wel kwijt bent, maar dat je niet eindigt in de doelloze, materialistische wereld van de "natuurwetenschappen".

Summer Storm

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #10 Gepost op: mei 15, 2007, 05:43:46 pm »

quote:

Oh ik heb helemaal hetzelfde...tenminste...een stukje.
Wat voor mij opgaat, gaat misschien niet voor jou op...:
Maar het is niet gek om te bedenken dat alles nu misschien lekker gaat.
maar ook dat je daar misschien lang voor hebt moeten bidden.dat je gewoon even niet de moeite kunt opbrengen om je helemaal te geven kan gebeuren. Is geen ramp. Ik geloof namelijk dat dit bij mezelf een fase is die gewoon overgaat na verloop van tijd.
Vraag God gewoon om helderheid in wat Hij met je wil en blijf op Hem vertrouwen, op jouw manier.
Dat je niet naar de kerk gaat misschien, dat is het laatste waar ik me druk om zou maken in deze levensfase. Want ik zit er nu zelf namelijk ook in.
Maar blijf geloven in het bestaan van God. Of je de bijbel aanneemt, is een andere vraag die op dit moment misschien niet te beantwoorden is voor je.
Maar hou op jouw manier contact met God. Ook al zeg je dat je het moeilijk vind. en dan al amen zeggen.....prima toch? Maar neem nog geen afscheid van God.
En God begrijpt jou beter dan jezelf begrijpt. En misschien voel je alsof je je geloof een beetje kwijt bent....God is jou nooit kwijt.
« Laatst bewerkt op: mei 15, 2007, 05:47:43 pm door Summer Storm »

tomp

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #11 Gepost op: mei 15, 2007, 07:35:30 pm »
Bedankt allemaal voor jullie eerlijke reacties. Dat doet me goed, dat er serieus op ingegaan wordt.
@elle: wat geloofde ik? Gewoon alles, de hele Bijbel, belijdenissen, de hele zwik. Ik ben ouderling. Kerkstructuren had ik niet zo veel mee. Alphacursussen geleid. Dat zijn geen dingen die je allemaal doet als je er niet achter staat.

Wat geloof ik nu? Natuurlijk is alles een geloof. Zeker weten komt in dit leven niet voor. Maar dat er zich iemand bemoeit met wat hier op de aarde gebeurd? Dat God leidinggeeft? Ik geloof er niets meer van. Dat er na de dood nog iets is. Wat mij betreft niet. Mijn leven is ergens in de tijd begonnen. Het stopt ook weer ergens in de tijd. Prima. Niemand had gedachten aan mij voor mijn geboorte en pak 'm beet 100 jaar na mijn dood is dat weer zo. Ik moet er ook niet aan denken om altijd door te gaan.

@okidoko: Praat met God. Dat wordt wat lastig. Dat betekent erkennen dat hij er is. En dat lukt dus niet meer.

@diak2b: Bedankt voor je uitgebreide blik in jouw leven. Zo'n onderzoek voel ik ook nog wel wat voor. Gewoon stap voor stap al de fundamenten onderzoeken. Het probleem is wel dat veel van die fundamenten voor een leek nauwelijks te boordelen zijn. Ik zie daar wel wat praktische bezwaren. Ik heb het boek "Bewijs genoeg" destijds gelezen en daarbij had ik ook dat gevoel van oncontroleerbaarheid. Hoe kan ik dit nu beoordelen?

@summer storm: contact houden met God ... ik mis wel heel erg de tweeweg communicatie. Natuurlijk weet ik dat God spreekt via de bijbel en schepping en ... Maar Hem horen? Dat is me nog nooit gebeurd. Wel heb ik in één van mijn diepste momenten in het leven wel een heel sterk gevoel gehad dat het nooit Gods bedoeling kon zijn dat ik in dat dal zou blijven. Dat heb ik destijds aan God toegeschreven. Maar nu betwijfel ik dit. Daarbij wees een predikant mij destijd op dat ik dit niet zo kon zeggen. God belooft dat hij er bij is, niet dat hij je eruit haalt. Dat helpt mij niet erg om de Zwijgende God te benaderen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #12 Gepost op: mei 15, 2007, 08:43:48 pm »

quote:

In mijn jeugd werd ik volgestopt met "waarheden". Die heb in de loop van mijn leven in vraag gesteld. In de loop der jaren werd uit mij van een "overtuigd katholiek" via atheisme een pantheist. "Weten" kan niemand precies. (Diegene die het beweren verstoppen zich achter leugens. Zij zijn gewoon te bang om los te laten). Ze twijfelen liever aan hun verstand als aan hun geloof.
Dat je je nu "ontworteld" voelt is eigenlijk heel normaal. Het is zo, alsof je verhuisd bent. In de nieuwe omgeving ken je eerst maar niemand. Wees er zeker van, na een poosje voel je je weer goed.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #13 Gepost op: mei 15, 2007, 08:53:31 pm »

quote:

tomp schreef op 15 mei 2007 om 19:35:
Bedankt allemaal voor jullie eerlijke reacties. Dat doet me goed, dat er serieus op ingegaan wordt.

@diak2b: Bedankt voor je uitgebreide blik in jouw leven. Zo'n onderzoek voel ik ook nog wel wat voor. Gewoon stap voor stap al de fundamenten onderzoeken. Het probleem is wel dat veel van die fundamenten voor een leek nauwelijks te boordelen zijn. Ik zie daar wel wat praktische bezwaren. Ik heb het boek "Bewijs genoeg" destijds gelezen en daarbij had ik ook dat gevoel van oncontroleerbaarheid. Hoe kan ik dit nu beoordelen?

Als "Bewijs genoeg" is wat ik denk dat het is, is het niet iets dat erg fundamenteel is, maar is het vooral nuttig voor mensen die toch al christelijk gelovig zijn en daar graag iets bij hebben dat niemand als bewijs zou accepteren behalve zijzelf.

Nee, als je staat waar jij staat, als ik je tenminste goed verstaan heb, dan heb je iets anders nodig. Vergeet God maar gewoon even, vergeet ook de Bijbel maar even. De fundamenten die ik bedoel, die ik zelf onderzocht, zijn de fundamenten onder je huidige overtuiging. Nogmaals, voorzover ik je goed versta. Ik wil niets op je projecteren, dus corrigeer me maar als ik het fout inschat. Maar mijn inschatting is dat je ontdekt hebt dat het gereformeerde denken uit je jeugd eigenlijk altijd veel te goed beschermd is gebeleven, nooit echt voldoende werd uitgedaagd, en nu het is uitgedaagd had je niets in handen om het overeind te houden.

één - nul voor het materialisme.

Het lastige van een materialistisch wereldbeeld is dat het tegenwoordig evenmin uitgedaagd wordt, als vroeger het christelijk wereldbeeld. Je kan dus makkelijk een heel leven leiden zonder dat het zelfs maar in je opkomt dat het ook maar een benadering is, ook maar een filosofisch stelsel dat geen absolute fundering kent, net zo min als het Christendom.

Ik vermoed (maar doe ongetwijfeld mensen onrecht, mijn excuus daarvoor) dat degenen die je adviseren contact met God te zoeken nooit echt ervaren hebben wat jij ervaart, en "verlatenheid door God" oid verwarren met "geloofsverlies". Natuurlijk, als er geen God is, dan is contact zoeken met God een onmogelijkheid. Het heeft imho ook geen spatje zin om pogingen te doen je te overtuigen van de juistheid van je verloren geloof, daar zal ik ook zeker geen poging toe doen (alleen al, omdat ik het ook niet geloof :+ )

Wat ik je, 20 jaar na verlies van mijn eigen geloof, wel graag zou meegeven, ik gaf het al aan, is dat je je heimwee nooit helemaal kwijt raakt. Misschien dat dat je nog woede geeft of gaf, dat je het je geloof gaat kwalijk nemen dat je nu heimwee voelt, of misschien dat je dat gevoel prima leert wegduwen, maar iets als heimwee blijft toch. Ik denk dat je jezelf moet gunnen om te blijven zoeken naar de waarheid. Onderzoek je nieuwe geloof, niet de prachtige opstallen, maar de fundamenten. Je zal drijfzand ontdekken. Maar is dat niet beter dan nog een keer een flink deel van je leven iets geloven dat onwaar bleek te zijn?

Je hebt stevige fundamenten nodig, vóór je het huis van de waarheid gaat bouwen. Trek niet in een bestaand huis, voor je de fundamenten hebt gecontroleerd.

dingo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #14 Gepost op: mei 15, 2007, 08:59:59 pm »

quote:

tomp schreef op 15 mei 2007 om 19:35:
@elle: wat geloofde ik? Gewoon alles, de hele Bijbel, belijdenissen, de hele zwik. Ik ben ouderling. Kerkstructuren had ik niet zo veel mee. Alphacursussen geleid. Dat zijn geen dingen die je allemaal doet als je er niet achter staat.
[/q]
Ik heb mensen wel gekkere dingen uit gewoonte of sociale dwang zien doen hoor, maar je punt is duidelijk. Heb je het ook met plezier gedaan? Of was het een verplichting die m.n. door het ouderlingschap waarin je vaak met een heleboel rottigheid wordt geconfronteerd steeds zwaarder op je is gaan drukken?

quote:

Wat geloof ik nu? Natuurlijk is alles een geloof. Zeker weten komt in dit leven niet voor. Maar dat er zich iemand bemoeit met wat hier op de aarde gebeurd? Dat God leidinggeeft? Ik geloof er niets meer van. Dat er na de dood nog iets is. Wat mij betreft niet. Mijn leven is ergens in de tijd begonnen. Het stopt ook weer ergens in de tijd. Prima. Niemand had gedachten aan mij voor mijn geboorte en pak 'm beet 100 jaar na mijn dood is dat weer zo. Ik moet er ook niet aan denken om altijd door te gaan.

Toch kan ik me slecht voorstellen dat je van het ene op het andere moment bedenkt ik geloof niet meer. Daar is in de regel een, al dan niet traumatische, aanleiding voor. Voor rationeel ingestelde mensen is vaak niet te hanteren verdriet iets wat aan de grondvesten knaagt (Ervaring!). En verdriet daar krijgt iedereen zijn deel van. (Overigens is geloven een zeker weten zoals je als gkv-er vast wel weet ;) ). En uit je antwoord klinkt geschokt vertrouwen, verdriet en moeheid en dat zijn geen omstandigheden waarin een rotsvast vertrouwen op God floreert.
[q]
[...]
@summer storm: contact houden met God ... ik mis wel heel erg de tweeweg communicatie. Natuurlijk weet ik dat God spreekt via de bijbel en schepping en ... Maar Hem horen? Dat is me nog nooit gebeurd. Wel heb ik in één van mijn diepste momenten in het leven wel een heel sterk gevoel gehad dat het nooit Gods bedoeling kon zijn dat ik in dat dal zou blijven. Dat heb ik destijds aan God toegeschreven. Maar nu betwijfel ik dit. Daarbij wees een predikant mij destijd op dat ik dit niet zo kon zeggen. God belooft dat hij er bij is, niet dat hij je eruit haalt. Dat helpt mij niet erg om de Zwijgende God te benaderen.

Dat is een niet erg wijs antwoord van die predikant want God is als een liefhebbende vader, waarom zou Hij jou dat gevoel niet hebben willen geven als je dat op dat moment nodig had?
De Zwijgende God, het gevoel ken ik maar het is niet waar, de zon die 's ochtends weer opgaat, de vogels die zingen, de bloemen die bloeien, de hele natuur het spreekt allemaal van Zijn daden en almacht.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #15 Gepost op: mei 15, 2007, 10:01:48 pm »
Ik ben altijd bang dat achter 'ongeloof' niet veel anders schuilgaat dan luiheid en/of angst voor 'the X-factor'.

Luiheid: de vragen naar het 'hoe en waarom' van dingen, van leven uit de weg gaan. Een kop-in-het-zand methode om het leven makkelijk te maken (een methode die voor gelovigen overigens ook bijzonder handig kan zijn).
En 'angst voor de X-factor': da's het ontkennen van de mogelijkheid dat er iets, een systeem of macht, is dat zeggenschap heeft. En dan niet alleen over je leven (zoals bijv. het socialisme), maar ook over je dood.
Want met zo'n wetenschap moet je aan de slag. Zelfs als je tot de conclusie komt dat er niets is, dan nog moet je een antwoord geven op 'wat is de zin van je leven', en 'welke verantwoordelijkheden heb ik (en waarom, t.o.v. wie)'.

Ik heb (uiteraard) ook getwijfeld (dat was na mijn belijdenis doen, maar voor ik een stevige rol in de gemeente toebedeeld kreeg). Ik ben idd opgehouden met twijfelen omdat ik de 'X-factor', een sturende macht, in mijn leven niet langer kon ontkennen. En nadat ik dat geaccepteerd had, leek het mij verstandig om mijn positie t.o.v. die X te bepalen. Dus ben ik uiteindelijk door X weer 'gelovig' geworden. Maar 't was idd niet als vroeger.
Ik hoop dat jij X ook leert kennen: schept weer zekerheid. (Dat lijkt me zo lastig aan geloven dat X er niet is: dat X niet zichtbaar is, wil niet zeggen dat X er dus niet is...)

O ja: wat vind je van al die mensen die wel geloven dat er een God is? 't Gros van de wereld gelooft in een God (al is er maar een deel dat gelooft dat je er een persoonlijke relatie mee zou kunnen/moeten hebben). Als geloven een kwestie van 'meeste stemmen gelden' zou zijn... Je bekleedt nu een minderheidspositie. ;)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Summer Storm

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #16 Gepost op: mei 15, 2007, 10:31:31 pm »

quote:

tomp...
Daarbij wees een predikant mij destijd op dat ik dit niet zo kon zeggen. God belooft dat hij er bij is, niet dat hij je eruit haalt. Dat helpt mij niet erg om de Zwijgende God te benaderen.
God is ook niet een God die alle problemen voor je oplost. God wijst je de weg, en het is aan jou de keus hoe je die weg gaat bewandelen. Maar dat God erbij is, daar mag je zeker van zijn. Of je het merkt of voelt, dat is iets anders.

j@f@

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #17 Gepost op: mei 17, 2007, 08:24:26 am »

quote:

Persoonlijk heb ik een beetje moeite met de opmerking: ik ben gestopt met geloven.
Want het is God die het geloof in de mens werkt. En als God eenmaal iemand bekeerd heeft, dan laat God zoiemand nooit meer los, want God doet geen half werk.
Ik vraag mij dus af of je ooit echt hebt geloofd (lees: door God bekeerd bent) .........
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2007, 08:26:26 am door j@f@ »

j@f@

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #18 Gepost op: mei 17, 2007, 08:25:24 am »
----
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2007, 08:26:06 am door j@f@ »

j@f@

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #19 Gepost op: mei 17, 2007, 08:25:54 am »
-----

gesp

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #20 Gepost op: mei 17, 2007, 11:19:23 am »

quote:

j@f@ schreef op 17 mei 2007 om 08:24:
[...]
Persoonlijk heb ik een beetje moeite met de opmerking: ik ben gestopt met geloven.
Want het is God die het geloof in de mens werkt. En als God eenmaal iemand bekeerd heeft, dan laat God zoiemand nooit meer los, want God doet geen half werk.
Ik vraag mij dus af of je ooit echt hebt geloofd (lees: door God bekeerd bent) .........
Tja, dat is het standaard-antwoord. Volgens mij niet houdbaar.

De praktijk leert mij dat er voldoende 'wedergeboren', 'bekeerde' mensen hun geloof verliezen. En dan bedoel ik met 'wedergeboren' mensen, mensen die ervan overtuigd waren God inderdaad in hun hart beziggezien te hebben.
Je kunt aannemen dat ze niet echt geloofd hebben, maar: ze zeggen hetzelfde, ze doen hetzelfde en ze zeggen ook hetzelfde te voelen. En we moeten ervan uitgaan dat ze oprecht zijn, dus dat ze het menen. Wat onderscheidt hun dan van 'echte' gelovigen? Alleen de uitkomst: dat ze stoppen met geloven. Als je geloof slechts achteraf 'niet echt' kunt noemen, maak je daarmee alle gelovigen wel erg onzeker: want je geloof kan achteraf toch 'niet echt', en dus vals blijken.
as blunt as Ockham's razor

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #21 Gepost op: mei 17, 2007, 11:38:29 am »

quote:

gesp schreef op 17 mei 2007 om 11:19:
[...]
Het is vooral een geloofsuitspraak. Immers, ofwel je weet zeker dat je gelooft, en dan kan je dat geloof weer verliezen, zo bewijst de praktijk, ofwel je denkt zeker te weten dat je gelooft, en dan kan je ontdekken dat je eigenlijk toch niet "echt" geloofde. De uitspraak is nietszeggend voor wie zijn geloof verliest, zoals alle dogma's.

Het is overigens voor christenen die deze visie niet delen ook een bevestiging van de overmoed van mensen die beweren "wedergeboren" te zijn, "niet onder het oordeel te vallen" of "heilszekerheid" te hebben.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2007, 11:40:02 am door diak2b »

j@f@

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #22 Gepost op: mei 17, 2007, 02:17:29 pm »

quote:

gesp schreef op 17 mei 2007 om 11:19:
[...]

De praktijk leert mij dat er voldoende 'wedergeboren', 'bekeerde' mensen hun geloof verliezen. En dan bedoel ik met 'wedergeboren' mensen, mensen die ervan overtuigd waren God inderdaad in hun hart beziggezien te hebben.
Je kunt aannemen dat ze niet echt geloofd hebben, maar: ze zeggen hetzelfde, ze doen hetzelfde en ze zeggen ook hetzelfde te voelen. En we moeten ervan uitgaan dat ze oprecht zijn, dus dat ze het menen. Wat onderscheidt hun dan van 'echte' gelovigen? Alleen de uitkomst: dat ze stoppen met geloven. Als je geloof slechts achteraf 'niet echt' kunt noemen, maak je daarmee alle gelovigen wel erg onzeker: want je geloof kan achteraf toch 'niet echt', en dus vals blijken.

Ik begrijp je reaktie en volgens mij is de reaktie wel houdbaar!!! Als je zonden vergeven zijn door God, als hij je 'heilig' gemaakt heeft, zul je altijd bekeerd blijven, daar zorgt God zelf voor.
De categorie mensen die menen God bezig te hebben gezien, die hetzelfde zeggen, hetzelfde voelen, en toch niet bekeerd zijn, zijn mijns inziens te licht met het geloof en de waarschuwingen uit de bijbel omgesprongen. De bijbel waarschuwt hier al voor: velen die menen in te gaan, zullen buitengeworden worden.
Daarom is het wel degelijk zaak continu na te gaan of je geloof we echt geworteld is in Jezus Christus.  En God geeft ons het Woord en de Geest om hier antwoord op te krijgen.
En God laat aan gelovigen zien, hoe klein het geloof ook is, dat hun zonden vergeven zijn.
En op deze manier blijf je met je zonden steeds bij Hem terugkomen en zal Hij je er van overtuigen dat Hij ook jouw voorspraak bij de Vader is.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #23 Gepost op: mei 17, 2007, 03:08:52 pm »

quote:

j@f@ schreef op 17 mei 2007 om 14:17:
[...]

Ik begrijp je reaktie en volgens mij is de reaktie wel houdbaar!!! Als je zonden vergeven zijn door God, als hij je 'heilig' gemaakt heeft, zul je altijd bekeerd blijven, daar zorgt God zelf voor.
De categorie mensen die menen God bezig te hebben gezien, die hetzelfde zeggen, hetzelfde voelen, en toch niet bekeerd zijn, zijn mijns inziens te licht met het geloof en de waarschuwingen uit de bijbel omgesprongen. De bijbel waarschuwt hier al voor: velen die menen in te gaan, zullen buitengeworden worden.
Daarom is het wel degelijk zaak continu na te gaan of je geloof we echt geworteld is in Jezus Christus.  En God geeft ons het Woord en de Geest om hier antwoord op te krijgen.
En God laat aan gelovigen zien, hoe klein het geloof ook is, dat hun zonden vergeven zijn.
En op deze manier blijf je met je zonden steeds bij Hem terugkomen en zal Hij je er van overtuigen dat Hij ook jouw voorspraak bij de Vader is.
En in dat licht: welke waarde moeten we hechten aan de uitspraak van wie dan ook dat hij of zij "wedergeboren" etc. is? Juist: geen enkele.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #24 Gepost op: mei 17, 2007, 03:16:59 pm »

quote:

j@f@ schreef op 17 mei 2007 om 08:24:
[...]

Deze Reaktie doet mij echt denken aan: "kissing hank's ass". Sorry, maar zo kun je alles omkeren.

dingo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #25 Gepost op: mei 17, 2007, 04:17:56 pm »
We kunnen ook 's kijken wat Jezus zelf zegt en dan kom je uit bij de parabel over de zaaier.

quote:

Mat. 13:18 Hoor en begrijp dan nu de gelijkenis van de zaaier: 19 bij ieder die het woord van het koninkrijk hoort maar het niet begrijpt, komt hij die het kwaad zelf is en rooft wat hun in het hart is gezaaid; bij hen is op de weg gezaaid. 20 Het zaad dat op rotsachtige grond is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen en het meteen met vreugde in zich opnemen. 21 Het schiet echter geen wortel in hen, oppervlakkig als ze zijn. Worden ze vanwege het woord beproefd of vervolgd, dan houden ze geen ogenblik stand. 22 Het zaad dat tussen de distels is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen, maar bij wie de zorg om het dagelijkse bestaan en de verleiding van de rijkdom het woord verstikken, zodat het zonder vrucht blijft. 23 Het zaad dat in goede grond is gezaaid, dat zijn zij die het woord horen en begrijpen. Zij dragen dan ook rijkelijk vrucht, deels honderdvoudig, deels zestigvoudig, deels dertigvoudig.’
En dan blijkt dat je wel degelijk je geloof kunt verliezen. Overigens is het oordeel niet aan ons mensen maar aan Jezus voorbehouden. Het lijkt me dus weinig zinvol om iemand hier te beschuldigen of te oordelen, integendeel zelfs, het doet schade aan de liefdevolle houding die van christenen mag worden verwacht.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #26 Gepost op: mei 17, 2007, 05:24:32 pm »

quote:

dingo schreef op 17 mei 2007 om 16:17:
En dan blijkt dat je wel degelijk je geloof kunt verliezen.

Sure...ik weet er alles van hoor, maar het bijzondere is dat God mij altijd weer weet te vinden en dat ik dan overstag ga  :)

Ik weet het...ik ben rijk gezegend, ondanks alle tegenslagen in mijn leven. Momenteel is God ver weg van mij en dat is mijn eigen schuld. Ik weet zeker dat Hij spoedig weer mijn Vader is en dat is niet hoogmoedig, maar verlangend en dankbaar!

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #27 Gepost op: mei 17, 2007, 05:39:54 pm »

quote:

Heidi schreef op 17 mei 2007 om 17:24:
[...]

Sure...ik weet er alles van hoor, maar het bijzondere is dat God mij altijd weer weet te vinden en dat ik dan overstag ga  :)

Ik weet het...ik ben rijk gezegend, ondanks alle tegenslagen in mijn leven. Momenteel is God ver weg van mij en dat is mijn eigen schuld. Ik weet zeker dat Hij spoedig weer mijn Vader is en dat is niet hoogmoedig, maar verlangend en dankbaar!
Heidi, ik weet natuurlijk niet of ik je goed versta, maar als dat zo is, dan bid ik voor je. Heel veel sterkte!

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #28 Gepost op: mei 17, 2007, 05:48:08 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 mei 2007 om 17:39:
Heidi, ik weet natuurlijk niet of ik je goed versta, maar als dat zo is, dan bid ik voor je. Heel veel sterkte!
Dank je wel!

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #29 Gepost op: mei 17, 2007, 06:00:22 pm »
Heerlijk dat je toch vanuit dat verlangen zo vooruit kunt zien Heidi!
En weet dat God datzelfde verlangen heeft jouw Vader te zijn in je dagelijkse leven.
Blijf strijden, God blijft kloppen! En wij bidden.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Aafke

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #30 Gepost op: mei 17, 2007, 06:09:59 pm »

quote:

Sterkte Heidi, zal ook voor je bidden.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #31 Gepost op: mei 17, 2007, 06:11:15 pm »

quote:

HenkG schreef op 17 mei 2007 om 18:00:
Heerlijk dat je toch vanuit dat verlangen zo vooruit kunt zien Heidi!
En weet dat God datzelfde verlangen heeft jouw Vader te zijn in je dagelijkse leven.
Blijf strijden, God blijft kloppen! En wij bidden.
Oh...ook jij heel erg bedankt! Je hebt er geen idee van hoe immens bemoedigend jouw - en Diak's schrijven - voor mij is.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #32 Gepost op: mei 17, 2007, 06:12:21 pm »

quote:

Aafke schreef op 17 mei 2007 om 18:09:
Sterkte Heidi, zal ook voor je bidden.
Ook jij bedankt, Aafke!

dingo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #33 Gepost op: mei 17, 2007, 06:18:21 pm »

quote:

[...]

Waaruit dus des te meer blijkt dat mensen niet over jouw geloof moeten oordelen, dat doe ik dus ook niet. Ik wens je wel sterkte want ver van God zijn is geen pretje.

j@f@

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #34 Gepost op: mei 17, 2007, 06:35:18 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 mei 2007 om 15:08:
[...]

En in dat licht: welke waarde moeten we hechten aan de uitspraak van wie dan ook dat hij of zij "wedergeboren" etc. is? Juist: geen enkele.

Je mag daar absoluut waarde aan hechten. Sterker nog, het is niet aan mij (ons) om daarover te oordelen, aangezien het een persoonlijke zaak is tussen God en die persoon.
Ik bedoelde wel dat je voor jezelf moet zorgen dat je eigen relatie met God goed is en dat je zeker weet dat God daadwerkelijk je zonden heeft vergeven.

j@f@

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #35 Gepost op: mei 17, 2007, 06:36:36 pm »

quote:

vrolijke schreef op 17 mei 2007 om 15:16:
[...]

Deze Reaktie doet mij echt denken aan: "kissing hank's ass". Sorry, maar zo kun je alles omkeren.
Hoezo omkeren?

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #36 Gepost op: mei 17, 2007, 06:36:51 pm »

quote:

dingo schreef op 17 mei 2007 om 18:18:
Waaruit dus des te meer blijkt dat mensen niet over jouw geloof moeten oordelen, dat doe ik dus ook niet. Ik wens je wel sterkte want ver van God zijn is geen pretje.

Dat dat geen pretje is, weet ik, dat heb ik ervaren. Maar ik wéét dat God mij nooit loslaat, dat Hij mij altijd weer opzoekt en leidt naar de weg ten leven! Hoe "bont" ik het ook maak, NIETS kan me van Zijn liefde scheiden!
En daar ben ik zo ontieglijk dankbaar voor joh, je moest eens weten... Het komt heus goed  :)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #37 Gepost op: mei 17, 2007, 06:43:42 pm »

quote:

j@f@ schreef op 17 mei 2007 om 18:35:
Je mag daar absoluut waarde aan hechten.
Ben ik volledig met je eens. Wie Jezus aanneemt is wedergeboren. Zo simpel is het!

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #38 Gepost op: mei 17, 2007, 07:03:17 pm »

quote:

j@f@ schreef op 17 mei 2007 om 18:35:
[...]

Je mag daar absoluut waarde aan hechten.
Blijkbaar niet, want hoe zeker iemand ook zelf meent te weten "wedergeboren" te zijn, volgens je eigen logica zegt dat niets. Immers, als zo iemand zijn geloof verliest was hij met terugwerkende kracht alsnog niet wedergebroen.

quote:

Sterker nog, het is niet aan mij (ons) om daarover te oordelen, aangezien het een persoonlijke zaak is tussen God en die persoon.
Wie heeft het hier over oordelen?

quote:

Ik bedoelde wel dat je voor jezelf moet zorgen dat je eigen relatie met God goed is en dat je zeker weet dat God daadwerkelijk je zonden heeft vergeven.
Ja, dat is mooi enzo, maar wat je zegt is toch simpelweg dit:

Persoon 1 = wedergeboren, gelovig, etc.
Persoon 2 = dat niet

Persoon 1 zegt "ik ben wedergeboren"
Persoon 2 zegt "ik ben wedergeboren"

Persoon 1 denkt "ik ben wedergeboren"
Persoon 2 denkt "ik ben wedergeboren"

Persoon 1 heeft, naar eigen zekerheid, een goede relatie met God
Persoon 2 heeft, naar eigen zekerheid, een goede relatie met God

Persoon 1 kan zijn geloof nooit verliezen
Persoon 2 kan dat wel, maar het is nog niet zeker dat dat gebeurt.

Kortom, er is geen enkele indicatie, noch voor derden, noch voor de gelovige zelf of hij wel "echt" gelooft. En dat volgens je eigen logica, ik hoef niks toe te voegen.

Laodicea

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #39 Gepost op: mei 17, 2007, 09:07:40 pm »

quote:

[...]

offtopic:Ik zal ook voor je bidden, af en toe kunnen we een gezellig potje bekvechten, maar ik gun je geen narigheid, wat het dan ook is.  ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #40 Gepost op: mei 17, 2007, 09:09:32 pm »

quote:

Naar jou verklaring laat „God“ nooit iemand los, die ooit aan „hem“ geloofd heeft.
Ergo; als je nu niet meer geloofd, dan heb je nooit „echt“ geloofd.
Als ik het verder goed begrijp, will jij iedereen die beweerd „echt“ geloofd te hebben, als leugenaar, of iemand die´t niet beter weet, (hoezo weet jij het zo precies?) betichten. Overigens; als het zo is zoals jij zegt, waar is de vrije wil in dit geval?
Wat is het verschil tussen een religie en een sekte? Ik dacht dat het daarin lag, dat je als lid van een religie zonder angst voor reprecies en druk de organisatie mag verlaten.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #41 Gepost op: mei 17, 2007, 09:12:00 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 mei 2007 om 19:03:Blijkbaar niet, want hoe zeker iemand ook zelf meent te weten "wedergeboren" te zijn, volgens je eigen logica zegt dat niets. Immers, als zo iemand zijn geloof verliest was hij met terugwerkende kracht alsnog niet wedergebroen.

Je snapt het niet Diak, wie uitverkoren is IS wedergewboren oftewel een kind van God!

Pff hoor mij, sorry, ik de afgedwaalde...

Laodicea

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #42 Gepost op: mei 17, 2007, 09:12:54 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 mei 2007 om 15:08:
Dat valt prima objectief te controleren, van oudsher betekent wedergeboren zijn niets anders dan het sacrament van de doop te hebben ontvangen. ;)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #43 Gepost op: mei 17, 2007, 09:18:03 pm »

quote:

Laodicea schreef op 17 mei 2007 om 21:07:
Ik zal ook voor je bidden, af en toe kunnen we een gezellig potje bekvechten, maar ik gun je geen narigheid, wat het dan ook is.  ;)
Oh Lao...thanks!!!  ik ben alweer in tranen http://www.xsbb.nl/phpbb/uploads/demo/smilies/icon_redface.gif

Innuendo

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #44 Gepost op: mei 17, 2007, 09:43:37 pm »
Als niet-christen weet ik niet hoe op jouw situatie te reageren Heidi.
Nu weet ik door wat gesprekken met jou wel wat voor rol jouw geloof altijd in je leven heeft gespeeld, iig denk ik daar wel een redelijke voorstelling van te hebben.
Dat te dreigen kwijt te raken, moet wel haast een beangstigende gedachte voor je zijn.
Men zegt als je je bekeert dat je wedergeboren wordt, wellicht is dat ook zo als je van je geloof los komt.
Ik heb met beide processen geen ervaring.
Maar wat hier ook uit gaat komen, het lijken me moeilijke tijden voor je en ik wens je oprecht veel sterkte met deze situatie.

Groet,
Innuendo.
« Laatst bewerkt op: mei 17, 2007, 09:44:35 pm door Innuendo »

Jessy26

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #45 Gepost op: mei 17, 2007, 09:49:00 pm »
Quote =>

Mijn reactie =>

Goed, jij zegt God die het geloof in de mens werkt, God bekeert iemand, God laat iemand nooit meer los want God doet geen half werk..
Geen half werk??? Waar is God dan op het moment dat er kinderen dood gaan? Waar is God als er vrouwen verkracht worden? Waar is God als hij een 36 jarige vader dood laat gaan en 3 kleine kinderen achter laat? Waar is God op het moment dat moordenaars zijn gang kunnen gaan in Nederland? Waar is God op het moment dat er Pedofielen bezig zijn?
Iedereen verbloemt alle slechte dingen die er gebeuren mooi onder de naam van God. Sorry ik kan er met mijn verstand niet bij. Als iemand zo goed en geweldig is. Waarom laat een God dan kleine kinderen verkrachten???

Er zijn dagen dat ik heus geloof dat er meer is na het aardse leven. Maar de dagen waarop de ellende van de wereld weer eens zichtbaar wordt ga ik hier sterk aan twijfelen. Als God zo geweldig is waarom zorgt hij dan niet wat beter voor zijn mensen?

Zijnkind

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #46 Gepost op: mei 17, 2007, 10:12:48 pm »
Oorzaak en gevolg Jessy26. Je haalt ze door elkaar. Maar dat is ook niet zo vreemd...doet iedereen die God niet kent.

God is er. En Hij heeft ook verdriet over wat er gebeurd. Maar zijn Liefde staat niet toe dat Hij zichzelf zou tegenspreken. En Hij heeft ons (onze voorouders) gezegd wat de gevolgen zouden zijn als we Hem zouden afvallen. De dood en alle ellende die daarbij hoort. Maar goed, onze voorouders kozen ervoor om toch maar tegen Gods wil in te gaan en dus moeten we nu leven onder de gevolgen.

De vraag is dus niet "waar is God?" maar zou moeten zijn "hoe konden we zo stom zijn". Overigens is de vraag over Gods aanwezigheid in de jaren 0 tot 33 (bij benadering) afdoende beantwoord. Zou jij ook je eigen kind ervoor over gehad hebben?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #47 Gepost op: mei 17, 2007, 10:28:36 pm »

quote:

Jessy26 schreef op 17 mei 2007 om 21:49:
Geen half werk??? Waar is God dan op het moment dat er kinderen dood gaan? Waar is God als er vrouwen verkracht worden? Waar is God als hij een 36 jarige vader dood laat gaan en 3 kleine kinderen achter laat? Waar is God op het moment dat moordenaars zijn gang kunnen gaan in Nederland? Waar is God op het moment dat er Pedofielen bezig zijn?
Iedereen verbloemt alle slechte dingen die er gebeuren mooi onder de naam van God. Sorry ik kan er met mijn verstand niet bij. Als iemand zo goed en geweldig is. Waarom laat een God dan kleine kinderen verkrachten???

Er zijn dagen dat ik heus geloof dat er meer is na het aardse leven. Maar de dagen waarop de ellende van de wereld weer eens zichtbaar wordt ga ik hier sterk aan twijfelen. Als God zo geweldig is waarom zorgt hij dan niet wat beter voor zijn mensen?

Als je naiv aan „God“ als „opperwezen“ die bij alles aan de touwtjes trekt geloofd, heb je het inderdaad moeilijk bij zulke gedachten.
Geniet van het mooie, duldt wat je niet kunt veranderen en neem je voor, dingen waar je invloed op kunt nehmen, te veranderen. Als iedereen dit in zijn klein wereldje doet, verandert er mischien wel iets. Tenminste is het de moeite het te proberen.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #48 Gepost op: mei 17, 2007, 10:50:59 pm »

quote:

Heidi schreef op 17 mei 2007 om 21:12:
[...]

Je snapt het niet Diak, wie uitverkoren is IS wedergewboren oftewel een kind van God!

Pff hoor mij, sorry, ik de afgedwaalde...

Ik snap het donders goed, en zo te zien snapt Vrolijke het ook, simpelweg omdat ik er niets anders bijhaal: het is van tweeën één. Als iemand die "echt gelooft" zijn geloof niet kan verliezen, dan heeft de bewering van iemand dat hij echt gelooft geen enkele betekenis als indicatie voor echt geloof, niet eens voor die persoon zelf. Als iemand die "echt gelooft" zijn geloof wel kan verliezen, dan zegt een uitspraak van iemand over zijn eigen geloof wel iets, maar alleen voor dat moment, en zonder enige voorspellende waarde voor de toekomst.

Het spijt me, dat heeft noch met geloof te maken, noch met een mening, noch met voorkeuren, maar uitsluitend met goed lezen wat hier beweerd wordt.

diak2b

• Bekijk profiel
Stoppen met geloven
« Reactie #49 Gepost op: mei 17, 2007, 10:52:14 pm »

quote:

Daarmee haal je alleen wel de bewering waarop ik reageerde er uit.

Natuurlijk weet ik ook wel dat de wedergeboorte in de doop is. En net als jij weet ik ook dat een gedoopte, dus een wedergeborene, het geloof kan verliezen.