quote:
Ulysses schreef op 18 mei 2007 om 12:05:Zou je, als je tijd hebt, nog even het punt over dat zogenaamde tweede scheppingsverhaal willen toelichten? Volgens jou is dat dus geen vreemde onderbreking in Genesis, maar gewoon een iets andere invalshoek op hetzelfde verhaal?
ja, het lijkt mij een 'inzoomen' in wat meer details. Dat zie je wel vaker: eerst wordt de grote lijn verteld, daarna komt het hele verhaal. Denk bv. aan Genesis 6:5-12 (de inleiding op het verhaal van Noach):
gen.6:
"5 Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, 6 berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart. 7 En de HERE zeide: Ik zal de mensen, die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien, de mensen zowel als het vee en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels, want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb. 8 Maar Noach vond genade in de ogen des HEREN.
9 Dit is de geschiedenis van Noach. Noach was onder zijn tijdgenoten een rechtvaardig en onberispelijk man; Noach wandelde met God. 10 En Noach verwekte drie zonen: Sem, Cham en Jafet. 11 De aarde nu was verdorven voor Gods aangezicht, en de aarde was vol geweldenarij. 12 En God zag de aarde aan, en zie, zij was verdorven, want al wat leeft had zijn weg op de aarde verdorven. 13 Toen zeide God tot Noach: Het einde van al wat leeft is door Mij besloten, want door hun schuld is de aarde vol geweldenarij, en zie, Ik ga hen met de aarde verdelgen. 14 Maak u een ark van goferhout (..)"Eerst zie je daar een heel algemeen verhaal (5-8):
- boosheid zeer groot en daarom zondvloed
- Noach vindt genade bij de Here (vs. 8.)
En daarna komt pas de inleiding over Noach:
- hij is rechtvaardig en wandelt met God
- z'n familie
- de verdorven aarde en Gods oordeel daarover
- de ark die Noach moet bouwen
Ik zou dus zeggen dat er éérst sprake is van een heel korte samenvatting van het hele verhaal (God oordeelt, Noach vindt genade) en dat daarna het verhaal uitgewerkt wordt (Noach wordt geintroduceerd, God geeft de opdracht voor de ark, de ark wordt gebouwd, het daadwerkelijke oordeel komt uiteindelijk, ... etc...)
Ook zie je het in het 'springen' tussen geslachtsregisters en verhalen. In Gen.9:18-19 wordt even verteld wie Noach's zonen zijn en dat uit hen alle volken komen (de toekomst), en een vers later gaan we weer terug naar net na de zondvloed en wordt er verteld dat Noach een wijngaard plantte.
In Genesis 4 wordt bv. gesprongen van de moord op Abel, naar het huwlijk van Kain. Dat is geen terugblik, maar het geeft wel aan hoe snel er even door de geschiedenis heen gesprongen wordt, en hoe bepaalde dingen gewoon niet gezegd worden (bv. waar die vrouw vandaan komt).
Ook
in het 'tweede scheppingsverhaal' zie je aanwijzingen dat het niet om een duplicaat gaat. Het gaat er om een al bestaande aarde (vers 4 en 5) terwijl in Gen.1
alles geschapen wordt, en het gaat in Gen. 2 uitgebreid over Adam en Eva terwijl in Gen. 1 alleen gezegd wordt dat God de mens schiep (als man en vrouw). In Genesis 2:8 wordt vermeld dat God de mens in de hof plaatste, maar daarna gaat de schrijver in Gen.2:9-14 over de hof verder, om daarna nog even z'n punt te herhalen dat de mens in de hof geplaatst werd (Gen. 2:15). De focus ligt dus wat mij betreft op 'de hof' in Gen.2 vanaf vers 8. Ik denk dat een opmerking als " En de HERE God formeerde uit de aardbodem al het gedierte des velds en al het gevogelte des hemels. Ook bracht Hij het tot de mens, om te zien hoe deze het noemen zou; " (2:19) over twee zaken gaat. Aan de ene kant het scheppen van de dieren (wat al geweest is) en aan de andere kant het brengen van de dieren naar Adam (wat op dat moment gaat gebeuren). Ook zou het nog kunnen dat op dat moment de dieren die getoond moeten worden, nog geschapen worden, maar dat hoeft niet.
Het tweede verhaal is dus niet zozeer een vreemde onderbreking, maar een soort inzoomen op wat al eerder kort verteld is. Als deze hele verhandeling bij dag 6 ingepast had moeten worden, dan was het hele patroon van Gen.1 verstoord geweest. Nu vormt Gen.1 een duidelijke belijdenis over de schepping, ritmisch, ordelijk. Met het gebeuren van Gen.2 ertussen, zou het m.i. een bende worden.