Een nieuwe ontwikkeling binnen de fractie van de CU:
Helft CU-fractie nu evangelischDEN HAAG - Door de overstap van Ed Anker naar de Crossroads-gemeente in Den Haag, bestaat de helft van de ChristenUnie-fractie in de Tweede Kamer nu uit evangelische politici.
Anker heeft zijn overstap vrijdag tegenover het Nederlands Dagblad bevestigd. De 30-jarige Anker was lid van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt) in Zaandam. ,,In die kerk voelden mijn vrouw en ik ons prima thuis. Rond onze verhuizing naar Den Haag zijn we heel open op zoek gegaan naar een Bijbelgetrouwe gemeente die bij ons past. Daarbij speelt ook mee dat mijn vrouw in evangelische kring is opgegroeid'', vertelt het ChristenUnie-Kamerlid.
Bovendien wilde Anker lid worden van een gemeente die aansluit bij zijn persoonlijke missie. ,,Ik voel mij een vertegenwoordiger van maatschappelijk betrokken jongeren. Bij Crossroads zie ik die betrokkenheid nadrukkelijk terug. Het is een moderne, internationale en heel toegankelijke gemeente.''
Zijn Kamerlidmaatschap voor de ChristenUnie heeft volgens Anker ,,niet echt'' een rol gespeeld bij de zoektocht. Of de overstap gevolgen heeft voor zijn verdere loopbaan in de politiek, weet hij niet. ,,Ik heb geen flauw idee; daar gaat de selectiecommissie over.'' Naast Anker zijn de Kamerleden Joël Voordewind en Cynthia Ortega evangelisch.
Naar schatting maken evangelischen zo'n tien procent van de achterban van de ChristenUnie uit. Hoewel de partij moeite heeft de groep concreet aan zich te binden, wordt in politiek Den Haag hun invloed wel waargenomen. Vandaag zegt CDA-Kamerlid Eddy Bilder in het Nederlands Dagblad: ,,Met name onder invloed van evangelische kiezers heeft de ChristenUnie een steeds linkser profiel gekregen.''
Het volledige artikel kunt u lezen in het Nederlands Dagblad van zaterdag 21 februari 2009. Vanaf zaterdag 21 februari 2009 kunt u deze krant kopen via de losse verkoop of de digitale editie.
Bron:
http://www.nd.nl/artikele...cu-fractie-nu-evangelisch