Auteur Topic: Kleding, wat is jullie mening?  (gelezen 8563 keer)

Summer Storm

• Bekijk profiel
Kleding, wat is jullie mening?
« Reactie #50 Gepost op: juni 04, 2007, 10:37:07 am »
In onze kerk in Zwolle Zuid zie je zelfs een hanenkam. ik vind dat gaaf. tof dat zo'n kereltje de ruimte claimt om te zijn wie hij is.
het is niet schokkend of sexy, maar kenmerken voor hem.

sexy in de kerk zitten begrijp ik niet. onverzorgd in de kerk zitten ook niet.
een balans vinden vind ik prima.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 04, 2007, 08:44:23 pm »

quote:

Summer Storm schreef op 04 juni 2007 om 10:37:
sexy in de kerk zitten begrijp ik niet. onverzorgd in de kerk zitten ook niet.
een balans vinden vind ik prima.

Weer lekker subjectief. Wat vind jij sexy?

In mijn werk heb ik een pak aan en krijg ik best wel eens van vriendinnen te horen dat ze dat sexy vinden, een man in pak. Mag ik dan niet in een pak naar de kerk? 8)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 05, 2007, 07:55:31 am »

quote:

Diak2b geeft een mooi voorbeeld daarvan: kleding pas je aan aan de situatie waar je naartoe gaat.
Dan stel ik voor dat we allemaal in het wit gekleed naar de kerk gaan  :)

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 05, 2007, 09:21:26 am »

quote:

Summer Storm schreef op 04 juni 2007 om 10:37:
In onze kerk in Zwolle Zuid zie je zelfs een hanenkam. ik vind dat gaaf. tof dat zo'n kereltje de ruimte claimt om te zijn wie hij is.
Wie of wat is hij dan? Een haan?  :?

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: juni 05, 2007, 10:52:09 am »
:P  yeah yeah yeah...
Nee hij wil gewoon lekker punker zijn...prima.
Sexy is subjectief ja. maar ik dacht dus aan blote kleding.
strakzittende broeken zowel bij jongens als meiden is sexy maar goed...daar wíl ik niks aan doen. Dat moet vooral zo blijven. 8)
Maar doorzichtige truitjes of naveltruitjes zijn echt not done....gelukkig zie je die dan ook niet.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: juni 05, 2007, 11:33:24 am »
Ik vraag me toch serieus af waarom iemand tijdens een eredienst er extreem opvallend uit wil zien? Waarom ga je naar de kerk? Dat is toch allereerst om God de eer en aandacht te geven die Hij toekomt? Als je je extreem kleedt of kapt, dan ben jij degene die die aandacht opeist, dan wil jij graag in het middelpunt staan, heb ik het idee.

Je hebt het hier over een kereltje, dus ik neem aan dat het hier over een pubertje gaat die zich graag wil onderscheiden van de rest van de samenleving. Dan zal ik in mijn oordeel iets milder zijn. :P
Maar als het volwassenen betreft dan denk ik: Dat moet je gewoon niet doen.
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2007, 11:45:50 am door Macguinness »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: juni 05, 2007, 01:15:45 pm »
Jij noemt het 'extreem kleden of kappen'. Ik zou het kunnen omschrijven als 'je eigenheid laten zien'. Heeft God ons geschapen om als een stelletje grijze muizen bij elkaar te zijn als we Hem ontmoeten? Natuurlijk is de een wat uitgesprokener dan de ander, maar is dat nu niet juist de diversiteit en creativiteit die God in de schepping gelegd heeft? Ik denk dat we hierin wat minder krampachtig moeten zijn en bovendien ons oordeel over een persoon wat minder op de buitenkant moeten baseren. Vaak zijn mensen die zich wat uitgesprokener kleden of kappen juíst mensen die meer over God, het leven en de wereld nadenken dan de gemiddelde 'grijze muis'...
Ik zou het toch betreuren als we de 'grijze muis' tot norm zouden verheffen... Of in ieder geval zouden menen dat de wat uitgesprokener types buiten onze norm zouden vallen. Ik vermoed dat we dan toch een vergissing bestaan, want ik vraag me ernstig af of zij ook buiten Gods norm zouden vallen...
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2007, 02:35:11 pm door Mezzamorpheus »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: juni 05, 2007, 02:14:55 pm »

quote:

Vaak zijn mensen die zich wat uitgesprokener kleden of kappen juíst mensen die meer over God, het leven en de wereld nadenken dan de gemiddelde 'grijze muis'...
een grijze muis in een wit pak? ;)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: juni 05, 2007, 03:55:11 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juni 2007 om 07:55:
[...]

Dan stel ik voor dat we allemaal in het wit gekleed naar de kerk gaan  :)
De (witte) albe is inderdaad de liturgische kleding voor de leek. In de praktijk draagt niemand die meer, maar als je heel strikt bent zou dat de juiste keuze zijn
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: juni 05, 2007, 03:56:58 pm »

quote:

Summer Storm schreef op 05 juni 2007 om 10:52:
strakzittende broeken zowel bij jongens als meiden is sexy maar goed...
Nu weet ik dat ik streef naar een levensstaat met uitgesteld celibaat, dus heel veel recht van spreken zal ik wel niet hebben, maar met het huidige weer zie ik toch vooral strakke en te krap zittende kleding die volstrekt niet flatteus of sexy is. Ik vraag mij oprecht af waar het idee vandaan komt dat vetrollen die over een strakke broek uitrollen sexy zijn.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: juni 05, 2007, 04:07:22 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 juni 2007 om 13:15:
 Vaak zijn mensen die zich wat uitgesprokener kleden of kappen juíst mensen die meer over God, het leven en de wereld nadenken dan de gemiddelde 'grijze muis'...

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, alsof iemand die zich een beetje neutraal kleed niet over dat soort dingen nadenkt.
Ik denk als iemand zich extreem anders kleed gewoon behoefte aan aandacht heeft, want je valt nou éénmaal wel op als je een knalgeel pak met paarse stippeltjes aantrekt. Extreem kleden is ook een manier om je te verzetten tegen de gevestigde orde, want je wil niet bij die "grijze muizen" horen.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: juni 05, 2007, 04:19:03 pm »
Volgens mij zijn jullie het helemaal niet zo met elkaar oneens. "Wat uitgesprokener" is natuurlijk iets anders dan "knalgeel met paarse stippeltjes". Wat Mezza denk ik bedoelt is dat wanneer je er bij nadenkt hoe je naar de kerk gaat, je DUS bewuster bezig bent met waar je mee bezig bent. Bewuster bezig God te eren door je manier van kleden (netjes, feestelijk?) of juist je naaste niet te storen door er niet al te overdreven bij te gaan lopen. Je zou kunnen beargumenteren dat je dan meer nadenkt over God en wat je eigenlijk in de kerkdienst komt doen, dan wanneer je automatisch hetzelfde aantrekt als door de week, of hetzelfde als je mede-ouderlingen om die reden. (Wie een pak aantrekt juist om God te eren of om zijn naaste niet te ergeren valt uiteraard weer in categorie 1)

Zoals altijd gaat het dus weer om het hart, en God zal dit aanzien, dus laten wij elkander er niet om veroordelen  O-)
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: juni 05, 2007, 04:21:03 pm »
PS: een witte albe... is dat geen pleonasme?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: juni 05, 2007, 04:31:08 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 05 juni 2007 om 16:21:
PS: een witte albe... is dat geen pleonasme?

Zeg, ga jij je mond spoelen met groene zeep ja! Een beetje vieze woorden gebruiken!  :+

(dat "witte" stond dus tussen haakjes, om de witheid even te benadrukken, wat wel klopte gezien waar ik op reageerde  8) )
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2007, 04:31:47 pm door diak2b »

pyro

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: juni 05, 2007, 08:56:49 pm »

quote:

heeft ie nou bloedvlekken of wijnvlekken ?  :+

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: juni 05, 2007, 09:20:10 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 05 juni 2007 om 16:19:
Volgens mij zijn jullie het helemaal niet zo met elkaar oneens. "Wat uitgesprokener" is natuurlijk iets anders dan "knalgeel met paarse stippeltjes". Wat Mezza denk ik bedoelt is dat wanneer je er bij nadenkt hoe je naar de kerk gaat, je DUS bewuster bezig bent met waar je mee bezig bent.

Dat bedoel ik niet helemaal.
Ik bedoel meer te zeggen dat bijv. mensen met een hanekam, maar ook mensen die zich niet 'standaard' kleden, in de kerk de ruimte moeten hebben om te zijn wie ze zijn, inclusief kapsel en kleren.
Ik vind het net een stapje te ver gaan dat zij maar ruimte voor zichzelf moeten claimen, maar ik vind wel dat de kerk ze ruimte hoort te geven.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: juni 05, 2007, 09:25:36 pm »
Okee, maar je zei, dat mensen die zich wat uitgesprokener kleden bewuster bezig zijn met God. Dus niet: mensen met hun rariteitjes de ruimte geven, maar eigenlijk suggereerde je (zo kwam het althans op mij over) dat mensen die zich uitgesproken kleden het net even beter doen dan de gemiddelde "grijze muis" die zich standaard kleedt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: juni 05, 2007, 09:41:09 pm »
Ik trek een conclusie naar aanleiding van wat ik om me heen zie. Dat heeft niet zoveel te maken met mensen beter vinden ofzo.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: juni 05, 2007, 10:31:29 pm »
Oh ja, nog vergeten op Mac te reageren...

quote:

Macguinness schreef op 05 juni 2007 om 16:07:
[...]
Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, alsof iemand die zich een beetje neutraal kleed niet over dat soort dingen nadenkt.

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op, want je gaat niet in op mijn argument, maar trekt mijn argument in het extreme en zegt vervolgens dat het niet klopt. Zo kan ik het ook... (ter verduidelijking: ik heb niet in het algemeen gesteld dat zo iemand 'niet' over dat soort dingen nadenkt. Alleen dat het mijn ervaring is dat de uiterlijk wat extravertere mensen váák (dus niet: altijd) bewuster over dingen nadenken. Dat is heel wat anders.)

quote:

Ik denk als iemand zich extreem anders kleed gewoon behoefte aan aandacht heeft, want je valt nou éénmaal wel op als je een knalgeel pak met paarse stippeltjes aantrekt.

Dit is dus veel te makkelijk gesteld en alleen op de buitenkant afgaand.

quote:

Extreem kleden is ook een manier om je te verzetten tegen de gevestigde orde, want je wil niet bij die "grijze muizen" horen.

Verzetten tegen de gevestigde orde hoeft op zichzelf genomen helemaal niet slecht te zijn ofzo. Jezus bijvoorbeeld, deed niet veel anders...
« Laatst bewerkt op: juni 05, 2007, 10:32:54 pm door Mezzamorpheus »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: juni 06, 2007, 12:53:45 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 juni 2007 om 21:20:

[...]

Dat bedoel ik niet helemaal.
Ik bedoel meer te zeggen dat bijv. mensen met een hanekam, maar ook mensen die zich niet 'standaard' kleden, in de kerk de ruimte moeten hebben om te zijn wie ze zijn, inclusief kapsel en kleren.
Ik vind het net een stapje te ver gaan dat zij maar ruimte voor zichzelf moeten claimen, maar ik vind wel dat de kerk ze ruimte hoort te geven.

Is ruimte hebben en krijgen niet totaal wat anders dan ruimte eisen of claimen?
Als ik ruimte claim in het verkeer riskeer ik een botsing...
Mail me maar als je wat wilt weten

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: juni 06, 2007, 10:14:46 am »
Dat zeg ik dus ook...

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: juni 09, 2007, 11:15:23 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 05 juni 2007 om 22:31:

Verzetten tegen de gevestigde orde hoeft op zichzelf genomen helemaal niet slecht te zijn ofzo. Jezus bijvoorbeeld, deed niet veel anders...

Jezus verzette zich niet tegen de gevestigde orde, hij ging in gesprek met Farrizeeërs en schriftgeleerden, met mensen die zich zelf erg goed en vroom vonden.
Jezus verzette zich juist helemaal niet toen Hij werd gearresteerd door de gevestigde orde...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: juni 17, 2007, 01:44:38 pm »
Modbreak:
Topic opgeschoond.
Diverse offtopic reacties en flames verwijderd.
Besef dat dit topic in CZDP staat.
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2007, 02:07:59 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: juni 17, 2007, 03:04:54 pm »
Leviticus 19:19
"... een kleed van tweeërlei stof, dooreen vermengd, zal aan u niet komen."

Dit verbod staat pal naast het verbod op het bezaaien van land met 2 soorten zaad, of het spannen van een rund en een ezel voor dezelfde ploeg tegelijk, en zou dus eenzelfde achterliggende reden kunnen hebben. Alleen ik begrijp inhoudelijk niet waarom dit fout is. Vanuit een materieel "als het maar functioneert" zie ik er geen onrecht in. Ik vermoed dan dat het een metafysische achtergrond zou kunnen hebben. Het mengen van zaken is op zich niet verboden, omdat heilige zalfolie ook een mengsel is. Het verven van kleren komt neer op het toevoegen van een andere stof aan het weefsel. Mag ook gewoon. Als ik dus verstandelijk inhoudelijk had geweten waar dit verbod goed voor was, had ik misschien ook meer motivatie kunnen hebben om het na te leven. Want ik let er eigenlijk niet eens op of een kledingstuk van bijvoorbeeld 80% polyester is en geen 100%.

Numeri 15:38-40
"Spreek tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: Dat zij zich snoertjes maken aan de hoeken hunner klederen, bij hun geslachten; en op de snoertjes des hoeks zullen zij een hemelsblauwen draad zetten. En hij zal ulieden aan de snoertjes zijn, opdat gij het aanziet, en aan al de geboden des HEEREN gedenkt, en die doet; en gij zult naar uw hart, en naar uw ogen niet sporen, die gij zijt nahoererende; Opdat gij gedenkt en doet al Mijn geboden, en uw God heilig zijt."

Dat laatste is als een soort "knoop in de zakdoek" voor mensen zelf, om zich aan de Wet des Heren te houden. Als ook anderen weten wat het betekent, is dat vergelijkbaar met het signaal wat je ook aan de buitenwereld afgeeft, bijvoorbeeld ook met een Ichtus sticker achterop je auto.

Groetjes, Divinespark

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: juni 17, 2007, 04:41:09 pm »
Vandaag loop ik in een T shirt welke door mijn dochter is verfraaid...
het is vaderdag :)

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: juni 17, 2007, 05:58:17 pm »
oh.... :/    glad vergeten!
goed...iets goed te maken met m'n vader vanaf nu  :*)