Auteur Topic: Ervaringen met profeteren  (gelezen 1781 keer)

CZ

• Bekijk profiel
Ervaringen met profeteren
« Gepost op: augustus 12, 2007, 05:49:56 pm »
Gezocht: positieve en negatieve ervaringen met profeteren, in het bijzonder dat er iets wordt verteld wat zonder Gods Geest niet te weten was: een woord van kennis, openbaring, een dieper inzicht in een persoon of situatie.

Mijn ervaring: ik heb een keer iemand verteld dat zij een goed beheerder zou zijn. Op het moment zelf vond ik dat zelf een beetje zweverig, het kwam gewoon in me op terwijl ik niets over de persoon wist qua achtergrond. Ik geneerde me er een beetje voor.
Later ontdekte ik toen zij een gaventest had gedaan, dat deze test dat bevestigde : gave van beheer.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 12, 2007, 06:49:05 pm »
Is dat dan direct een profetie: Jij zou een goed beheerder zijn?
Apart is dan wel (heb ik altijd al wat vreemd gevonden) dat die persoon nog een gaventest zou moeten doen om dat dan te ontdekken bij wijze van spreken...
De Heilige Geest heeft jou al gebruikt voor die boodschap zou je zeggen, en Hij hoeft (dan) toch niet via een 'testje' te werken.....
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2007, 07:00:41 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 12, 2007, 08:05:24 pm »
Het gaat om bevestiging. Wij hoeven meestal niet op grond van één woord conclusies te trekken, als God iets wil meedelen, doet hij dat vaak meerdere malen of op verschillende wijzen. De kracht van herhaling dus.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 12, 2007, 08:15:38 pm »
Wat versta je precies onder profetie? :?

Even een werkdefinitie van mij: Een profetie is een uitspraak van een mens, namens God, waardoor een bijzondere taak, opdracht of toekomstvisie wordt geopenbaard. Het is dus een rechtstreeks spreken van God, door een persoon.

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat een simpel constateren van de gaven van iemand, zoals dat door zowel christenen als niet-christenen gebruikelijk is, daaronder zou vallen. Tenzij je natuurlijk een goddelijke opdracht hebt gekregen om zo'n persoon op zijn gaven te wijzen, maar dat hoor ik je niet zeggen. Dingen zeggen die 'gewoon in je opkomen' lijkt me niet bepaald synoniem aan 'spreken namens God'.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2007, 08:16:52 pm door Pooh »

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 12, 2007, 08:28:05 pm »
Profetie kan m.i heel breed en ook heel eenvoudig zijn, het hoeft niet altijd een indrukwekkende en grote openbaring te zijn. Maar als het iemand verder helpt, is het al dienstbaar als gave.
Ik ben met je eens dat niet alles wat in ons opkomt, geinspireerd is door de Heilige Geest. Daarom vraagt profetie ook toetsing en soms bevestiging.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 12, 2007, 08:32:26 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 12 augustus 2007 om 20:28:
Profetie kan m.i heel breed en ook heel eenvoudig zijn, het hoeft niet altijd een indrukwekkende en grote openbaring te zijn. Maar als het iemand verder helpt, is het al dienstbaar als gave.
Eens. Ik heb het ook helemaal niet over grote en indrukwekkende dingen. Maar 1 ding moet wel duidelijk zijn: God spreekt, niet de mens zelf.

quote:

Ik ben met je eens dat niet alles wat in ons opkomt, geinspireerd is door de Heilige Geest. Daarom vraagt profetie ook toetsing en soms bevestiging.

Toetsing en bevestiging alleen is niet genoeg. Er komen in zowel christenen als niet-christenen allerlei dingen op, die ze soms uitspreken, en die regelmatig waar blijken te zijn. Als mijn ongelovige buurman tegen me zegt dat 't wel eens kon gaan regenen, en later blijkt 't knmi dat ook te zeggen, en nog later gaat het echt regenen, dan kun je dat toch moeilijk profetie noemen, ook al is het prima toetsbaar en is het bevestigd.

CZ

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 12, 2007, 08:57:25 pm »

quote:

Eens. Ik heb het ook helemaal niet over grote en indrukwekkende dingen. Maar 1 ding moet wel duidelijk zijn: God spreekt, niet de mens zelf.

Je maakt een tegenstelling tussen mens en God. Een profetie is juist vaak iets dat door mensen wordt gesproken, maar God is dan de bron. Er staat in de bijbel: beproef de geesten, of zij uit God zijn.

quote:

Toetsing en bevestiging alleen is niet genoeg. Er komen in zowel christenen als niet-christenen allerlei dingen op, die ze soms uitspreken, en die regelmatig waar blijken te zijn. Als mijn ongelovige buurman tegen me zegt dat 't wel eens kon gaan regenen, en later blijkt 't knmi dat ook te zeggen, en nog later gaat het echt regenen, dan kun je dat toch moeilijk profetie noemen, ook al is het prima toetsbaar en is het bevestigd

Niet altijd is God de bron. Het gaat om de vraag in hoeverre een profetie relevant is. Dat voorbeeld van de buurman is evident dat dit niet door God geinspireerd hoeft te zijn(uitzonderingen daargelaten).
Ik denk dat je met bijbelse toetsing een heel eind komt. Het is de vraag ook in hoeverre de gelovige en/of de gemeente ermee opgebouwd wordt.

Ik laat het hier bij. Het was niet de bedoeling een discussie op te starten, maar meer om te informeren naar de ervaringen met profetie in geref. kring/mensen op deze site.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 12, 2007, 09:08:53 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 12 augustus 2007 om 20:57:
[...]
Je maakt een tegenstelling tussen mens en God. Een profetie is juist vaak iets dat door mensen wordt gesproken, maar God is dan de bron. Er staat in de bijbel: beproef de geesten, of zij uit God zijn.

Ik maak helemaal geen tegenstelling. Zoals ik al eerder zei: een profetie wordt uitgesproken door een mens, maar ingegeven door God. Dat zeg jij ook, dus blijkbaar zijn we het daarover eens.

quote:

Niet altijd is God de bron.

Hoe bedoel je?

quote:

Het gaat om de vraag in hoeverre een profetie relevant is. Dat voorbeeld van de buurman is evident dat dit niet door God geinspireerd hoeft te zijn(uitzonderingen daargelaten).
Ik denk dat je met bijbelse toetsing een heel eind komt. Het is de vraag ook in hoeverre de gelovige en/of de gemeente ermee opgebouwd wordt.

Volgens mij mis je 2 punten:
- Profeten in de bijbel zijn zich bewust van het feit dat ze op dat moment profeteren, dat hetgeen wat ze zeggen rechtstreeks van God komt
- en in het verlengde daarvan: profeten in de bijbel spreken dan ook nadrukkelijk en expliciet namens God.

Vandaar dat ik mij dus afvroeg wat jij precies een profetie noemt.

quote:

Ik laat het hier bij. Het was niet de bedoeling een discussie op te starten, maar meer om te informeren naar de ervaringen met profetie in geref. kring/mensen op deze site.

Ik zou niet weten hoe je een zinnige discussie kunt krijgen over een verschijnsel als je de definitie van het verschijnsel niet eerst probeert helder te krijgen.
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2007, 09:13:34 pm door Pooh »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 12, 2007, 09:25:59 pm »
Francesco Guicciardini:

quote:

Hoe gelukkig zijn astrologen als zij op honderd leugens een waarheid vertellen. Andere mensen verliezen hun gehele geloofwaardigheid, als zij een leugen op honderd waarheden vertellen.
Wil zeggen: iedere mens verteld een hoop kul per dag. Als er eens iets van uitkomt denken sommige: "Hé, ik ben een profeet" en vergeten de hopen nonsens die ze verder nog verteld hebben.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 13, 2007, 06:09:08 pm »
Advies: lees eerst eens op je gemakje alle bijbelpassages waarin mensen contact hebben met God, Engelen, of de Geest Gods over zich. Waarschijnlijk zal het je opvallen dat al die contacten Loud & Clear zijn, God stelt zich duidelijk voor, geeft informatie in, zegt mensen waarheen te gaan en wat te zeggen, het zijn visioenen, dromen en bezoekjes van de gelijkenis Gods of engelen. Het is voor die mensen zodanig niet mis te verstaan dat het schril afsteekt bij wat jij zelf zegt te ervaren.

Noem dat van jou evt intuïtie, en anders heb je onderbewust wel wat tekenen opgepikt die door je gewone bewustzijn worden weggefilterd maar die wel in je onderbewuste zijn geregistreerd. Je hebt waarschijnlijk die persoon een tijdje op de aardse wijze kunnen observeren. Als het nou ging om iemand van een andere plaats en een andere tijd en je wist al zoiets, dan pas zou je het idee kunnen hebben dat het om iets bovennatuurlijks gaat.

Trouwens, zou je het heel erg vinden als dit toch niet bovennatuurlijk zou blijken te zijn? Je observatievermogen liegt er niet om.

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2007, 06:10:54 pm door Divinespark »

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 17, 2007, 06:43:50 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 12 augustus 2007 om 17:49:
Gezocht: positieve en negatieve ervaringen met profeteren, in het bijzonder dat er iets wordt verteld wat zonder Gods Geest niet te weten was: een woord van kennis, openbaring, een dieper inzicht in een persoon of situatie.

Mijn ervaring: ik heb een keer iemand verteld dat zij een goed beheerder zou zijn. Op het moment zelf vond ik dat zelf een beetje zweverig, het kwam gewoon in me op terwijl ik niets over de persoon wist qua achtergrond. Ik geneerde me er een beetje voor.
Later ontdekte ik toen zij een gaventest had gedaan, dat deze test dat bevestigde : gave van beheer.

Ik ben benieuwd naar jullie verhalen.

Wat dacht je van Char dan? Dat die ook alles weet door Gods Geest of zouden hier ook duistere machten aan het werk kunnen zijn.

Waar kun je die gaventest vinden dan? Op internet?