Leviticus 19:19
"... een kleed van tweeërlei stof, dooreen vermengd, zal aan u niet komen."
Dit verbod staat pal naast het verbod op het bezaaien van land met 2 soorten zaad, of het spannen van een rund en een ezel voor dezelfde ploeg tegelijk, en zou dus eenzelfde achterliggende reden kunnen hebben. Alleen ik begrijp inhoudelijk niet waarom dit fout is. Vanuit een materieel "als het maar functioneert" zie ik er geen onrecht in. Ik vermoed dan dat het een metafysische achtergrond zou kunnen hebben. Het mengen van zaken is op zich niet verboden, omdat heilige zalfolie ook een mengsel is. Het verven van kleren komt neer op het toevoegen van een andere stof aan het weefsel. Mag ook gewoon. Als ik dus verstandelijk inhoudelijk had geweten waar dit verbod goed voor was, had ik misschien ook meer motivatie kunnen hebben om het na te leven. Want ik let er eigenlijk niet eens op of een kledingstuk van bijvoorbeeld 80% polyester is en geen 100%.
Numeri 15:38-40
"Spreek tot de kinderen Israëls, en zeg tot hen: Dat zij zich snoertjes maken aan de hoeken hunner klederen, bij hun geslachten; en op de snoertjes des hoeks zullen zij een hemelsblauwen draad zetten. En hij zal ulieden aan de snoertjes zijn, opdat gij het aanziet, en aan al de geboden des HEEREN gedenkt, en die doet; en gij zult naar uw hart, en naar uw ogen niet sporen, die gij zijt nahoererende; Opdat gij gedenkt en doet al Mijn geboden, en uw God heilig zijt."
Dat laatste is als een soort "knoop in de zakdoek" voor mensen zelf, om zich aan de Wet des Heren te houden. Als ook anderen weten wat het betekent, is dat vergelijkbaar met het signaal wat je ook aan de buitenwereld afgeeft, bijvoorbeeld ook met een Ichtus sticker achterop je auto.
Groetjes, Divinespark