Auteur Topic: Stelling: Den Haag moet alle burgers donor maken  (gelezen 9223 keer)

Puzzel Draaier

• Bekijk profiel
Stelling: Den Haag moet alle burgers donor maken
« Reactie #50 Gepost op: augustus 08, 2007, 11:55:24 am »

quote:

Zijnkind schreef op 11 juni 2007 om 11:02:
Nu we het toch over armere landen hebben... Je hoort wel eens verhalen dat er illegaal organen verkregen worden door bv. gevangenen in China te executeren, arme mensen in India die hun nier verkopen voor een schijntje en dergelijke. Dat is voor mij o.a. onderdeel van het hellend vlak.

...

Zolang de levensstandaard in NL hoog is, ben ik niet zo bang voor dit soort toestanden. In een arm land zou ik alleen maar toejuichen dat iedereen automatisch donor is. Dan heb je dit soort toestanden niet. En de bezwaarden hoeven niet bang te zijn...in een arm land is de kans dat je orgaan daadwerkelijk verwijderd wordt praktisch nul. Tenzij hebberige (westerse) landen er een handel inzien...

Kijk en dat is het probleem. Als westerse mensen hun organen hier niet kunnen laten vervangen doen ze dat wel in de derde wereldlanden. Daar is namelijk wel degelijk een organenhandel. Waarom? De westerlingen zijn nog al eens stinkend rijk en zijn bereid een boel te betalen. Ruimschoots de kosten voor een transplantatie. De orgaanhandelbedrijven zien dollartekens en betalen inwoners geld voor het doneren van organen. Die mensen zijn zo arm, die laten hun hart nog verwijderen voor een dollar zodat hun vrouw en kinderen in ieder geval de komende maand genoeg te eten hebben. Dit is natuurlijk een tikkeltje overdreven, maar de mensen daar zijn tamelijk wanhopig en laten hun overbodige tweede nier graag verwijderen om de komende maanden door te kunnen. Het orgaanhandelbedrijf verwijdert het orgaan, maakt heidense winst en besteed vooral geld aan de goede operatie van de westerling, de donor kan het daar verder vergeten en als het een beetje tegenzit is hij verkeerd dichtgehecht (hij is dus niet dood). Zij worden dus doodziek en de dupe van het feit dat wij onze organen niet af willen staan. Tenminste volgens mij gebeurt dat.

Trouwens, denken jullie nu echt dat als de overheid ging bezuinigen op het financieren van orgaantransplantatie, dat geld naar derde wereld landen zou gaan? Natuurlijk niet!!!

Dat gaat naar het nieuwe voetbalstadion in Rotterdam, de nieuwe Joint Strike Fighter, het kopen van Michelangelo's David, het financieren van het nieuwe nationaal historisch museum, oftewel aan andere westerse luxe-dingen. Kortom lijkt het me dus veel nuttiger een leven te redden.

En de verzekering die de operatie eventueel betaalt gaat heus besparingen niet besteden aan ontwikkelingshulp.

Over dat BNN programma over orgaandonatie: ik vond de ontknoping werkelijk geniaal!!!
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2007, 12:02:37 pm door Puzzel Draaier »
De naam zegt genoeg.

diak2b

• Bekijk profiel
Stelling: Den Haag moet alle burgers donor maken
« Reactie #51 Gepost op: augustus 08, 2007, 12:47:03 pm »

quote:

Mr.Nice schreef op 12 juni 2007 om 12:50:
[...]
Is een punt. Hoe groot is je vermogen? :)
Op going-concern basis vrijwel nihil, op liquidatie-basis zwaar negatief.

quote:

Je hebt dus enig wantrouwen tov de medici?
Zolang medici mensen zijn wel ja.

quote:

Denk je dat een pro-orgaandonatie medicus een donorweigeraar even goed behandelt?
Ik ga er van uit dat de meeste medici hun best doen. Ik ga er ook van uit dat de meeste mensen zichzelf minder goed in de hand hebben dan ze zelf denken.

quote:

Ik denk dat je als je wantrouwen terecht is, het twee kanten opwerkt, waarbij het nog maar de vraag is waar je het minste risico loopt.
Ongetwijfeld.

quote:

Sympathieke en consequente houding. Wat vinden je toekomstige nabestaanden daarvan?
Die weten dat ik niet en koste van alles aan dit leven vast houd.

quote:

Ik zelf ben niet zo sympathiek. Ook al kost het heel Afrika d'r kop, ik wil blijven leven (als het een aangenaam leven is althans)
Dat heeft met sympathiek zijn niet zoveel te maken denk ik. Meer met de vraag of je gelooft dat je leven voorbij is, als je in deze wereld sterft. Ik geloof dat niet, en ik geloof anderzijds wel dat hoe de rest van je leven er uit ziet mede afhangt van hoe je je hier gedraagt.

quote:

Om het maar even zwart-wit te zeggen, maar jij doet hier net alsof die zaken elkaar uitsluiten. Dat is volgens mij in het geval van diarree en transplantatie toch niet het geval.
Weet ik, niet in een individueel geval. Maar in totaliteit maakt het wel uit waar we als maatschappij ons geld uitgeven. Ik ben daarin niet zo'n hemelbestormer, maar ik vind het wel goed om grenzen aan te geven.

quote:

We hoeven niet op medische zorg in Nederland te sparen om overlijden aan diarree in Afrika te voorkomen, maar mij lijkt wel dat er middelen voor afgezet moeten worden. Hierbij komt, dat een deel van de problemen vaak aan de incompetentie en corruptie van locale regeringen te danken is. Je zou ook kunnen overwegen om daar wat aan te doen, en daar helpt een weigering van een orgaan niet zo veel, denk ik.
Het een doen en het ander niet laten, zeker. Ik doe toevallig nu juist aan die corruptie al wat in mijn vermogen ligt.

quote:

Maw de directe link transplantatie diarree zie ik niet zo, maar je voelt dat zo blijkbaar en dat mag natuurlijk.  ;)
:+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.