Auteur Topic: Opvoeding  (gelezen 3135 keer)

Forummer

• Bekijk profiel
Opvoeding
« Gepost op: juni 12, 2007, 11:15:38 am »
Voor de echte vrijgemaakte opgevoede mensen onder ons:
Is het bij jullie ook zo dat het heel moeilijk is om met ouders en familieleden die dus ook vrijgemaakt zijn te praten over het geloof? En dan vooral discussieren over het geloof, een andere mening hebben. Wat ik gewend ben is dat men het altijd beter weet en er met de ogen gedraaid wordt als ik mijn visie durf te geven. Gevolg: ik heb het er niet meer over. Ik wil nu niet ingaan op wat mijn visie is maar ben gewoon erg benieuwd of dit herkenbaar is voor anderen. Het idee van lang geleden; de Vrijgemaakte kerk is de enige ware kerk en durf daar niet vanaf te wijken!

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Opvoeding
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2007, 11:22:01 am »
Ik weet dat er in veel gezinnen idd op een dergelijke manier gereageerd wordt. Gelukkig niet overal. Ik ben zelf opgegroeid in een gezin waar veel ruimte was om over het geloof door te praten en ook over het hoe wat waarom van het gereformeerd-zijn
computerfout: een vreemde een in de byte

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Opvoeding
« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2007, 11:59:27 am »

quote:

Forummer schreef op 12 juni 2007 om 11:15:
Voor de echte vrijgemaakte opgevoede mensen onder ons:
Is het bij jullie ook zo dat het heel moeilijk is om met ouders en familieleden die dus ook vrijgemaakt zijn te praten over het geloof? En dan vooral discussieren over het geloof, een andere mening hebben. Wat ik gewend ben is dat men het altijd beter weet en er met de ogen gedraaid wordt als ik mijn visie durf te geven. Gevolg: ik heb het er niet meer over. Ik wil nu niet ingaan op wat mijn visie is maar ben gewoon erg benieuwd of dit herkenbaar is voor anderen. Het idee van lang geleden; de Vrijgemaakte kerk is de enige ware kerk en durf daar niet vanaf te wijken!
Herkenbaar en je beschrijving is misschien nog mild, maar levenservaring en verwerking maken het uiteindelijk mogelijk daar mee te leren omgaan. Ik denk dat de tijdgeest dit nu aan het veranderen is.
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2007, 11:59:54 am door grondig christelijk »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Opvoeding
« Reactie #3 Gepost op: juni 12, 2007, 12:08:06 pm »
Ik herken er heel weinig in. Volgens mij heeft dit beeld veel meer te maken met een soort 'jaren-50 cultuur', die onder sommige gereformeerden (vooral in de dorpen en grote grefo-bolwerken) veel langer heeft bestaan dan elders, maar heeft dit echt niets te maken met de vrijgemaakte kerk.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Opvoeding
« Reactie #4 Gepost op: juni 12, 2007, 06:57:44 pm »
Ik herken het niet. Heb toch heel wat contacten met vrijgemaakten. Zelfs onder diverse leeftijden. Waren wel altijd stedelingen. Misschien scheelt dat?

Mijn eigen familie kent ook diverse andere geledingen zoals cgk en ngk. Ben altijd opgevoed met een houding van mijn ouders dat ze net zo goed in die kerken hadden kunnen zitten. Dat werkt verfrissend. Verder was geen vraag te gek en ook dat werkt geloofsversterkend.

In mijn ouderlingentijd heb ik wel mensen meegemaakt die moeilijk over hun geloof spraken. Dat kwam vaak door onwennigheid door een gesloten opvoeding of doordat hun geloof zwak en onzeker was geworden. Maar ook dan heb ik het over een kleine minderheid.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Summer Storm

• Bekijk profiel
Opvoeding
« Reactie #5 Gepost op: juni 12, 2007, 07:11:31 pm »
Mijn ouders zijn altijd erg vrij geweest en ikzelf ook.
Ook in discussies bekijken we vaak dingen vanuit andere perspectieven dan die van vrijgemaakten.
Mijn ouders hebben al zovaak overwogen een andere kerk op te zoeken. maar uiteindelijk sluit deze leer toch het beste bij hun aan.
Ik weet voor mezelf niet of het fenomeen kerk wel bij mij aansluit. Misschien maar eens Alfa gaan volgen komend jaar...

Druif

• Bekijk profiel
Opvoeding
« Reactie #6 Gepost op: juni 12, 2007, 07:49:02 pm »
Ik herken het 100%.
In plaats van een meelevende, begrijpende opvoeding, een belerende opvoeding. En stel je toch eens voor dat je niet denkt zoals het in de bijbel staat....  :X

dingo

• Bekijk profiel
Opvoeding
« Reactie #7 Gepost op: juni 12, 2007, 08:07:10 pm »
Tja ik herken het ook niet echt, wel heel stellig in hun eigen geloofsovertuiging maar genoeg ruimte voor anderen om daar anders over te denken. En ook geleerd om kritisch te blijven en niet alles zo maar aan te nemen omdat een dominee dat zegt.

Lord_Vader

• Christenfundamentalist
    • Bekijk profiel
Opvoeding
« Reactie #8 Gepost op: juni 12, 2007, 09:32:09 pm »
Jep, ik herken het wel.

Even een voorbeeld: het eten van biefstuk hoor je als christen niet te doen aangezien er bloed in biefstuk zit. Maar daar moet ik niet mee aankomen. Evenals de positie van Israël of interpretaties van zeer ingewikkelde bijbelgedeelten zoals openbaring.

Terwijl er andere zaken tot 'doodzonde' verheven zijn die m.i. een stuk minder expliciet geboden of verboden zijn.

Ik vond het ook erg geestig dat ik veroordeeld werd door een GKV'er dat ik geen lid meer was van de kerk, terwijl die persoon wél lid is maar nooit de kerkdiensten bezoekt, sex heeft voor het huwelijk, op zondag uit eten gaat e.d, regelmatig meer alcohol nuttigt dan goed voor haar geestelijke toestand is und so weiter.
Mijn les na 2e bezoek Auswitsch: Haat heeft níets maar dan ook níets met liefde te maken. Het zijn géén twee zijden van dezelfde medaille.

Summer Storm

• Bekijk profiel
Opvoeding
« Reactie #9 Gepost op: juni 12, 2007, 09:46:49 pm »
over op zondag video's huren of eten bestellen heb ik  nog geregeld discussies.
die zijn meestal ietsie meer in hun straatje dan mijn straatje...
maar discussies over homohuwelijk of adoptie mogelijkheden voor homo's of lesbiennes is dan wel weer een hot topic. mijn ouders zijn er erg benieuwd naar.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Opvoeding
« Reactie #10 Gepost op: juni 12, 2007, 11:01:11 pm »
Ik heb niets te klagen over mijn geloofsopvoeding. Ik heb altijd zonder angst/schaamte over mijn twijfels kunnen praten. Over de "instelling" GKV, de bijbel, de preek, enz kon ik zo kritisch zijn als ik wilde (zolang ik het fatsoenlijk hield). Dus nee, ik herken het beeld ook niet zo.
40 jaar GSV, da's pas echte trouw