quote:
Datum uitzending: 10-06-2007 20:45
Afl.: Bankgeheimen. Nederlanders zijn een spaarzaam volk. 3000 miljard (een drie met twaalf nullen!) is in goed vertrouwen bij banken in bewaring gegeven. Niemand vraagt zich eigenlijk af wat er met al dat geld gebeurt, zolang de rekeninghouders het geld maar terugkrijgen als ze erom vragen, het liefst met flinke rente. Wat doen die banken eigenlijk met al dat geld? Op zoek bij vier grote Nederlandse banken. Samenstelling en regie: Jos van Dongen. " Bron:
http://www.uitzendinggemi...0942b294810a91c0370637aeb
Vol afschuw en verbazing heb ik deze aflevering gezien. Leerzaam, verhelderend, misselijkmakend.
Sinds ik heb gehoord dat ABN Amro, Rabobank, ING en Fortis beleggen in ondernemingen die absoluut niet MVO zijn, meer eerder maatschappelijk Onverantwoord ondernemen....twijfel ik erg of ik nog wel m'n geld bij de Postbank (ING) wil stallen.
De dierenbescherming heeft haar vermogen bij een bank belegd, die in dierenbestrijdingsmiddelen-fabrikanten investeert...
de Kankerstichting heeft haar geld bij Fortis gestalt, en die beleggen het in een bedrijf zoals Marlboro...
en de lijst gaat zo enorm lang door...daar wordt je beroerd van.
Zembla had er pas een uitzending over.
Er zijn in Nederland ook al banken die het geld van hun klanten wél verantwoord beleggen.
Een voorbeeld van zo'n bank is de Triodos bank:
http://www.triodos.nl/nl/?lang=Ik overweeg m'n geld over te hevelen naar zo'n bank.
Omdat ik niet wil dat een bank mijn geld pompt in bedrijven waar ik niet dood gevonden wil worden.
Stellingen:
A) Het is beter om je geld te beleggen in bank met een gevestigde naam zoals Fortis, ABN, ING of Rabo. Zo'n bank doet al jaren een goede dienst voor mij. DUs ik zie geen reden om nu ineens over te stappen.
B ) Fortis, ABN, ING of Rabo...ik voel me belazerd. In jullie missie omschrijving staat dat jullie in duurzame ontwikkeling investeren. Bedrijven waar Kinderarbeid is, of bedrijven die wapens maken....Sorry , maar dat past niet in mijn straatje. Ik zal die website van Triodos eens nader bekijken...
C) Pfff....wat is dit nu weer voor bericht? Ik baal ervan dat mijn bank dit doet...maar om nou helemaal over te stappen...dat is dan ook weer zo'n gedoe...
D) Laat de VN die bedrijven opdoeken, dan kan ik m'n geld bij m'n eigen bank houden.