Auteur Topic: Toekijken/toekijkers tijdens avondmaal  (gelezen 8288 keer)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Toekijken/toekijkers tijdens avondmaal
« Gepost op: juni 26, 2007, 02:20:48 pm »
Ik ben geen voorstander van lopende buffetten avondmalen, noch van het buitensluiten van groepen, maar allebei zijn volledig buiten de scope van dit topic. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, lijkt mij.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juni 26, 2007, 03:13:18 pm »

quote:

Pooh schreef op 26 juni 2007 om 14:20:
Ik ben geen voorstander van lopende buffetten avondmalen, noch van het buitensluiten van groepen, maar allebei zijn volledig buiten de scope van dit topic. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, lijkt mij.
Hallo, wie begint er met mekkeren dat je geen plaatje moet projecteren? Als mensen gewoon aan tafel zitten en dus niet door het beeld lopen hoeft het van mij ook niet maar zowel maak dan van de nood een deugd en laat zien dat het om het avondmaal gaat en niet om een lopend buffet.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juni 26, 2007, 03:21:40 pm »

quote:

dingo schreef op 26 juni 2007 om 15:13:
[...]

Hallo, wie begint er met mekkeren dat je geen plaatje moet projecteren? Als mensen gewoon aan tafel zitten en dus niet door het beeld lopen hoeft het van mij ook niet maar zowel maak dan van de nood een deugd en laat zien dat het om het avondmaal gaat en niet om een lopend buffet.

Die logica ontgaat me. Ik zeg: liever geen lopend buffet en geen andere afbeeldingen dan het avondmaal zelf. Mocht er dan toch een lopend buffet komen, dan zou ik nog steeds liever geen afbeeldingen hebben. Ik zie niet in waarom een of ander plaatje daarbij zou helpen. "Door het beeld lopen" vind ik dus een verwarrende term. Het beeld is niet "een groep mensen rond een tafel" of "een tafel met daarop brood en wijn", maar het zelf, persoonlijk, eten van het brood en drinken uit de beker, en het daardoor gevoed worden met Christus zelf.  Weliswaar mis je bij een lopend buffet een deel van het gemeenschappelijke daarvan, maar een afbeelding van een lege tafel voegt daar naar mijn idee niks aan toe. Sterker nog, elke afbeelding doet daar afbreuk aan, omdat het suggereert dat het avondmaal niet genoeg afbeelding zou zijn.

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juni 27, 2007, 09:11:37 am »
Wij hebben lopend avondmaal in de kerk (ik ben daar heel blij mee, ik vind dat zitten maar niets).
Bij ons lossen ze dat beamen anders op.
Een aantal jaren geleden hebben ze bedacht dat het mooi is als niet alleen de zittende mensen zingen tijdens het avondmaal, maar ook de 'gaande' mensen. Dus beamen ze tijdens het avondmaal alle gezangen die worden gezongen. en hoeven er geen plaatjes gebeamd te worden.
Nou kan iedereen meezingen tijdens het avondmaal  8)
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2007, 09:12:04 am door Alja »
<><

HaJee

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juni 27, 2007, 10:21:53 am »
Er zijn ook mensen die niet eten en drinken, wat is het avondmaal dan voor hen?
Where is the wisdom we lost in knowledge?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juni 27, 2007, 10:23:36 am »

quote:

HaJee schreef op 27 juni 2007 om 10:21:
Er zijn ook mensen die niet eten en drinken, wat is het avondmaal dan voor hen?

Zoals ik al zei, ben ik tegen het uitsluiten van bepaalde groepen mensen. Maar dat valt buiten de scope van dit topic.

edit: Hmm, enige nuancering lijkt me hier nodig. Voor onchristelijke gasten of afgehoudenen is het avondmaal natuurlijk geen afbeelding waar ze aan deel kunnen nemen. Maar ik betwijfel of je voor hen enige essentie kunt toevoegen door het projecteren van plaatjes.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2007, 10:26:59 am door Pooh »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juni 27, 2007, 10:25:32 am »

quote:

Pooh schreef op 27 juni 2007 om 10:13:
Dat is dus precies waar ik tegen ageer. Het avondmaal is een afbeelding, maar niet een waar je naar moet kijken, maar een waar je van moet eten en drinken. "Niet kunnen zien" kan en mag niet aan de orde zijn. Maar misschien ben ik een liturgische pietlut.

Nee je hebt gelijk, maar ik doel nu op de mensen die niet aangaan.
Die moeten het doen met het bekijken van de afbeelding, als je begrijpt wat ik bedoel.

We kunnen een hele boom opzetten over de terechtheid van het uitsluiten, maar we hebben (onderbouwd) gekozen voor beperkt toelaten van mensen aan het Avondmaal, laten we dat dan zó doen dat de anderen kunnen genieten van de zaak, het anticiperen op het zelf mee doen als ze het lichaam kunnen onderscheiden, of misschien overdenken waarom ze er niet aan mee doen als dit een keus was.
Bombus terrestris Reginae

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juni 27, 2007, 10:29:36 am »

quote:

Bumblebee schreef op 27 juni 2007 om 10:25:
[...]

Nee je hebt gelijk, maar ik doel nu op de mensen die niet aangaan.
Die moeten het doen met het bekijken van de afbeelding, als je begrijpt wat ik bedoel.

We kunnen een hele boom opzetten over de terechtheid van het uitsluiten, maar we hebben (onderbouwd) gekozen voor beperkt toelaten van mensen aan het Avondmaal, laten we dat dan zó doen dat de anderen kunnen genieten van de zaak, het anticiperen op het zelf mee doen als ze het lichaam kunnen onderscheiden, of misschien overdenken waarom ze er niet aan mee doen als dit een keus was.

Ik zie niet in hoe je zou kunnen genieten van iets waar je geen deel aan mag hebben. Ik zou niet weten hoe je een liturgisch verantwoorde manier zou kunnen vinden van zo'n gruwelijke kwelling die volgens mij niet in de kerk thuishoort. Maar als je denkt dat het helpt, ga gerust je gang dan.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juni 27, 2007, 10:33:49 am »

quote:

Pooh schreef op 27 juni 2007 om 10:29:
Ik zie niet in hoe je zou kunnen genieten van iets waar je geen deel aan mag hebben. Ik zou niet weten hoe je een liturgisch verantwoorde manier zou kunnen vinden van zo'n gruwelijke kwelling die volgens mij niet in de kerk thuishoort. Maar als je denkt dat het helpt, ga gerust je gang dan.

Het spijt me als ik iets verkeerd heb gezegd  :/

Ik zeg niet dat ik per se vóór het uitsluiten van kinderen of niet-belijdende leden ben. Maar er zijn argumenten voor, en onze kerk heeft die keus gemaakt. En dat "uitsluiten" hoeft niet alleen maar negatief of een kwelling te zijn in mijn ogen. Je kunt terwijl je rijles hebt best genieten van meerijden op de achterbank in de wetenschap dat je, als je zelf zover bent, ook mag rijden. Als je thuis moet blijven is het veel vervelender.
Bombus terrestris Reginae

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juni 27, 2007, 10:35:13 am »
Kunnen de mensen die niet ter avondmaal mogen gaan (Of hoe het genoemd wordt) niet met de anderen mee naar voren lopen en hun handen gekruisd tegen de borst houden zodat duidelijk is dat zij niet mogen. En dat zij vervolgens een zegen krijgen?

En anders als dat niet kan dan lijk het me een geweldig moment om stil in gebed te zitten. Ik neem aan dat de mensen die het Brood hebben ontvangen ook terug lopen naar hun stoel/bank om daar in gebed te gaan.

Maar nu zie ik het avondmaal orginisatorisch voor me zoals er ook Communie gedaan wordt.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juni 27, 2007, 10:52:05 am »
offtopic:Ik heb geen zin hier een consistent verhaal van te maken, maar elders werd de volgende discussie gevoerd, en het lijkt me nuttig die ook hier te plaatsen:

<Bumblebee> Pooh, heb ik iets verkeerd gezegd?  :|
<Pooh> neuj. Alleen word ik altijd een beetje moe van 't liturgisch onbenul van grote delen van de gkv.
<Pooh> Avondmaal is een gezamenlijke maaltijd. Dat is niet iets waar je naar gaat zitten kijken. Dat kan niet. Je doet mee, of je hoort er niet bij. In dat laatste geval kun je niet met blijdschap in de kerk zitten ofzo.
<Bumblebee> hm tja ik ben inderdaad geen kenner op het gebied van de liturgie
<Bumblebee> maar je kan toch ook bij een gemeenschap horen als je bepaalde privileges (nog) niet hebt?
<Pooh> het avondmaal _is_ die gemeenschap.
<Pooh> fysieker dan dat wordt 't niet
<Bumblebee> dus eigenlijk ben je het op dat punt gewoon gigantisch oneens met de GKV, of bedoel je dat de GKV leert dat (bijvoorbeeld) kinderen er niet bij horen?
<Pooh> en ja, inderdaad is het dus op geen enkele manier te verantwoorden om kinderen af te houden, maar dat is volledig offtopic.
<Bumblebee> ja ik snap het, als je daar heel anders over denkt voelt het onzinnig om iets wat je heel fout vindt, in een vorm te gieten wat de ellende verzacht
<Pooh> ik wordt echt kotsmisselijk van kleuters die wel voorin de kerk hun geloof mogen belijden met een liedje, maar die we dan uiteindelijk niet serieus nemen daarin. Hoe diep kun je zinken?
<Pooh> maargoed, ik snap dat het zo is, en daar leg ik me dan maar bij neer, maar dan moet je niet ook nog eens aan 't avondmaal zelf gaan sleutelen. Zodra je er iets van maakt waar je naar kunt kijken, haal je de essentie (niet kijken maar eten, deelnemen, je eigen maken, 1 brood, 1 lichaam) er helemaal uit
<Bumblebee> Okee, maar ik denk dat veel kerkleden het "uitsluiten" anders zien, minder erg. Dat heeft dan denk ik te maken met een andere blik op het Avondmaal sowieso. En in hun ogen kun je dus prima praten over de vorm waarin je dat beperkte avondmaal kunt gieten. Beetje zoals een gezin met kerst: alle volwassenen krijgen wijn, de kinderne niet, maar die krijgen wel wat appelcider in een mooi glaasje.
<Pooh> snapje?
<Bumblebee> ja ik snap het  :)
<Bumblebee> ik weet zelf nog niet hoe ik er over dnek
<Bumblebee> vind veel te zeggen voor jouw visie op Avondmaal
<Bumblebee> dus geen Avondmaal betekent eigenlijk er niet bij horen
<Pooh> ik snap niet hoe je het anders kunt zien. "Omdat het 1 brood is, zijn wij 1 lichaam". Geen deel hebben aan het brood, is geen deel hebben aan het lichaam. Dan hoor je er dus niet bij. Punt.
<Bumblebee> Ja in dat geval is het volledig onzinnig om te praten over een mooie vorm waarin je iets walgelijks als het uitsluiten van delenv van het lichaam kunt gieten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juni 27, 2007, 11:03:09 pm »
Modbreak:
Deze draad is een afsplitsing van afbeelding beameren tijdens avondmaal. Graag hier de principiële discussie voeren.
« Laatst bewerkt op: juni 27, 2007, 11:03:50 pm door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juni 28, 2007, 09:10:15 am »
Modbreak:
off-topic posts verwijderd.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juni 28, 2007, 02:30:39 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 juni 2007 om 10:35:
Kunnen de mensen die niet ter avondmaal mogen gaan (Of hoe het genoemd wordt) niet met de anderen mee naar voren lopen en hun handen gekruisd tegen de borst houden zodat duidelijk is dat zij niet mogen. En dat zij vervolgens een zegen krijgen?

En anders als dat niet kan dan lijk het me een geweldig moment om stil in gebed te zitten. Ik neem aan dat de mensen die het Brood hebben ontvangen ook terug lopen naar hun stoel/bank om daar in gebed te gaan.

Maar nu zie ik het avondmaal orginisatorisch voor me zoals er ook Communie gedaan wordt.
Ik heb het stiekeme vermoeden dat de liturgie hier heel sterk de theologie volgt. Wat jij beschrijft is in het katholieke verstaan van de Eucharistie mogelijk, en zelfs voor de hand liggend. Maar als het karakter van de gezamelijke (brood)maaltijd centraal staat, dan krijg je toch heel andere vormen denk ik.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juni 29, 2007, 08:40:01 am »
Ik heb zelf ook een hele tijd niet in de GKV aan het avondmaal gemogen, omdat ik geen belijdend lid was. Ik werd daar toch zo ongelofelijk sjagerijnig van als er dan avondmaal was; dat wil je niet weten. Uiteindelijk ben ik tot mijn belijdenis ook niet meer naar die diensten gegaan, het is geen pretje om je elke keer groen en geel te ergeren.

Vooral als de voorganger vraagt bij de laatste tafel: "Wie er nog meer geroepen is door Christus om aan Zijn tafel te verschijnen, wil die dan komen?", die je dan moet interpreteren als: "Wie er nog meer toegestaan zijn door de kerkenraad om aan hun eigen feestje te verschijnen, wiel die dan komen?". Het lag echt niet aan Christus en Zijn tafel...

Gelukkig is de situatie onderhand iets verbeterd
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juni 29, 2007, 02:16:57 pm »
Ik vind beameren tijdens het avondmaal een belachelijk idee. Het avondmaal op de huidige manier, zittend aan tafel, is het juiste plaatje. Mijn inziens hoort het avondmaal juist sober te zijn. In plaats van dat de gedachten worden afgeleid door plaatjes. Dus als je perse een beamer in wil zetten, zet hem dan onder de tafel en laat hem uit!!!

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juni 29, 2007, 03:45:34 pm »
Kan iemand mij uitleggen hoe het avondmaal gevierd wordt bij de GKV (?). Zoals ik het nu heb begrepen staat de hele kerk vol met eettafels en stoelen en is het een soort brunch en mogen sommige mensen niet mee-eten en kijken vanaf de zijlijn toe.

Ik denk eigenlijk niet dat dit de juiste zienswijze is....

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juni 29, 2007, 05:46:55 pm »
Het hoe verschilt nogal als je meeleest. Zittend aan een tafel, lopend door gangpaden of alles doorgeven door de banken/stoelen rijen waarbij de mensen op hun plaats blijven zitten. Dat zijn de 3 meest voorkomende varianten.
De achtergronden gaan nog verder off-topic. Kort samengevat; De gkv kent een besloten avondmaalsviering waarbij alleen belijdende leden van de gkv (mits niet onder censuur van de kerkenraad) aan mogen gaan. Er is inmiddels wat verruiming in de toelating mogelijk voor niet-gkv-ers maar onder strikte voorraden. Kinderen mogen dus niet aan. Ook niet als ze dooplid van de gkv zijn.
Voor meer info kan ik je de avondmaalsformulieren van de gkv aanraden alwaar de achtergronden verder worden uitgelegd. Er zijn diverse varianten op deze pagina te vinden. Het ene formulier is beknopter dan het andere.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juni 29, 2007, 05:52:45 pm »
Maar waarom zou je dan als volwassene naar zo'n dienst gaan? Dan sla je toch een zondag over als het je zo tegenstaat dat je niet aan het avondmaal mag deelnemen.

Druif

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juni 29, 2007, 11:26:22 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 29 juni 2007 om 17:46:
 Er is inmiddels wat verruiming in de toelating mogelijk voor niet-gkv-ers maar onder strikte voorraden.
Voorwaarden  8)

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juni 30, 2007, 12:21:10 am »
Ze letten vast ook op de voorraden niet-gkv-ers, hoe meer er aanwezig zijn in de kerk hoe eerder de urgentie gevoeld wordt. ;)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juni 30, 2007, 09:14:56 am »

quote:

j@f@ schreef op 29 juni 2007 om 14:16:
Ik vind beameren tijdens het avondmaal een belachelijk idee. Het avondmaal op de huidige manier, zittend aan tafel, is het juiste plaatje. Mijn inziens hoort het avondmaal juist sober te zijn. In plaats van dat de gedachten worden afgeleid door plaatjes. Dus als je perse een beamer in wil zetten, zet hem dan onder de tafel en laat hem uit!!!
Mogen er van jou wel bloemen op tafel?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juni 30, 2007, 09:22:01 am »
Vind ik eigenlijk ook nergens voor nodig.   Want als het hek van de dam is...........

Want als je er bloemen neerzet, waarom dan ook niet meteen kaarsen op tafel, en dat witte kleed vervangen door een kleed met een ontzettend leuk modern motief, en een leuke spaarpot op tafel voor de avondmaalskollekte.

Ik zit mij af te vragen wat de toegevoegde waarde hier allemaal van is.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juni 30, 2007, 09:44:30 am »
Maar als we bezig zijn om het zo kaal mogelijk te maken en de oorspronkelijke tafel waar Jezus het avondmaal instelde dat niet geweest zou zijn (dat weten we niet) dan zijn we toch ook met iets 'toegevoegds' bezig dat niet noodzakelijk is?
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juni 30, 2007, 11:01:41 am »

quote:

mirt schreef op 30 juni 2007 om 09:44:
Maar als we bezig zijn om het zo kaal mogelijk te maken en de oorspronkelijke tafel waar Jezus het avondmaal instelde dat niet geweest zou zijn (dat weten we niet) dan zijn we toch ook met iets 'toegevoegds' bezig dat niet noodzakelijk is?
ALs je streeft naar de tafel van Pasen, dan staat er ook lamsvlees?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juni 30, 2007, 11:39:39 am »
Kijkend naar de context zie je dat Jezus met de discipelen net feestgevierd heeft  en bij de afsluiting het Heilig Avondmaal instelt. De leerlingen kunnen even later in de hof hun ogen niet openhouden dus die zullen best wat gedronken hebben. Het hele idee dat het zo sober mogelijk moet is een reactie op de uitgebreide liturgie en riten die in de rooms-katholieke eucharisatieviering van toepassing zijn en de waarschuwing van Paulus tegen misstanden bij de "liefdesmaaltijden". Overigens waren er bij de Israelieten ook toeschouwers want iedereen die niet besneden was mocht niet aangaan aan de Paschamaaltijd.

Maar er is dus geen enkele reden om de tafel niet feestelijk te versieren en wat je daar onder verstaat is redelijk cultuurgebonden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juni 30, 2007, 12:43:58 pm »

quote:

j@f@ schreef op 30 juni 2007 om 09:22:
Vind ik eigenlijk ook nergens voor nodig.   Want als het hek van de dam is...........

Want als je er bloemen neerzet, waarom dan ook niet meteen kaarsen op tafel, en dat witte kleed vervangen door een kleed met een ontzettend leuk modern motief, en een leuke spaarpot op tafel voor de avondmaalskollekte.

Ik zit mij af te vragen wat de toegevoegde waarde hier allemaal van is.

Het herdenken zit in het brood en de wijn. Dat zijn de tekenen waardoor je bepaald wordt bij het lijden en sterven.
En die twee aspecten horen bij het avondmaal.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juni 30, 2007, 12:44:23 pm »

quote:

mirt schreef op 30 juni 2007 om 09:44:

Dat het Avondmaal ingesteld is tijdens een paasmaaltijd en er daarom ook allerelei andere dingen op tafel stonden, heeft met het Avondmaal niet te maken m.i.
« Laatst bewerkt op: juni 30, 2007, 04:59:24 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juni 30, 2007, 01:50:57 pm »
Mirt,

Het gaat mij niet om de oorspronkelijke tafel. Het gaat mij er om dat het steeds een stapje verder gaat. Dan komen er bloemen bij, dan komt de beamer, en wat is dan de volgende stap?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juni 30, 2007, 01:55:03 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 juni 2007 om 12:43:

[...]

Het herdenken zit in het brood en de wijn. Dat zijn de tekenen waardoor je bepaald wordt bij het lijden en sterven.
En die twee aspecten horen bij het avondmaal.
Inderdaad, dat ben ik helemaal met je eens. En om goed over die tekenen na te denken, want het betekent heel wat dat een Vader het leven van  Zijn Zoon geeft,  moet je er m.i. voor zorgen dat je aandacht daarbij blijft en moet er geen andere poespas bij doen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juni 30, 2007, 05:42:17 pm »
En wat als die aandacht juist versterkt wordt door die "poespas"? Ik kan niet echt zeggen dat die stilte en malende leden tegenover me aan tafel nu echt het idee van een verlossing weergeven en een feestmaaltijd.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juni 30, 2007, 05:45:21 pm »

quote:

Oops. Ik vraag me wel eens af wat er met de restanten gebeurd van met name het brood. De wijn zal wel bij het volgende avondmaal (om de 2 maanden bij ons) gebruikt worden. Ik vermoed dat de eendjes nog een maaltijd na afloop van de dienst hebben.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juni 30, 2007, 09:21:51 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 30 juni 2007 om 17:42:
En wat als die aandacht juist versterkt wordt door die "poespas"? Ik kan niet echt zeggen dat die stilte en malende leden tegenover me aan tafel nu echt het idee van een verlossing weergeven en een feestmaaltijd.

_/-\o_

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 01, 2007, 01:46:02 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 30 juni 2007 om 17:42:

Het is ook niet de bedoeling dat je je concentreert op de malende leden.
Maar de malende leden, zijn wel medegelovigen, die het HA vieren, dus dat hoort er bij.
Aan de andere kant duurt het malen maar even, of krijgen ze bij jullie een heel brood??

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 01, 2007, 02:45:27 pm »
Het is de vraag of 'in stilte malende kerkleden' beantwoordt aan de (oorspronkelijke) bedoeling van het HA...
« Laatst bewerkt op: juli 01, 2007, 02:45:48 pm door Mezzamorpheus »

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 01, 2007, 03:15:29 pm »
Kan me idd niet voorstellen dat het de bedoeling is dat we als een stel doodgravers aan een kale tafel zitten met wegwerp serviesgoed. Tenslotte is zo'n avondsmaalstel ook alleen maar extra poespas en zo'n wit kleed over de tafel ook en de collecte kan ook wel op een plastic bordje of in een plastic bekertje.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 01, 2007, 04:38:09 pm »

quote:

dingo schreef op 01 juli 2007 om 15:15:
Kan me idd niet voorstellen dat het de bedoeling is dat we als een stel doodgravers aan een kale tafel zitten met wegwerp serviesgoed. Tenslotte is zo'n avondsmaalstel ook alleen maar extra poespas en zo'n wit kleed over de tafel ook en de collecte kan ook wel op een plastic bordje of in een plastic bekertje.
Dit vind ik onzin. Jij probeert nu motieven te zoeken om die beamer en zo te rechtvaardigen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 01, 2007, 05:15:54 pm »
Wat is het (principiële) verschil dan met zo'n avondmaalsstel, het witte kleed en de mooie collectepot?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 01, 2007, 05:23:45 pm »

quote:

j@f@ schreef op 01 juli 2007 om 16:38:
[...]

Dit vind ik onzin. Jij probeert nu motieven te zoeken om die beamer en zo te rechtvaardigen.
Van Avondmaal heb ik nooit veel begrepen, maar is wat jij doet niet gewoon pleiten voor wat je gewend bent, met als enig echte argument dat je het gewend bent? Of zie ik het heel verkeerd?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 01, 2007, 08:06:16 pm »

quote:

diak2b schreef op 01 juli 2007 om 17:23:
[...]

Van Avondmaal heb ik nooit veel begrepen, maar is wat jij doet niet gewoon pleiten voor wat je gewend bent, met als enig echte argument dat je het gewend bent? Of zie ik het heel verkeerd?

Diak,

Ik pleit inderdaad wat ik gewend ben. Maar ik zou wel graag willen weten waarom dat allemaal veranderd moet worden. Waarom die beamer en waarom al die andere poespas  er bij.
We zijn wel In de wereld, maar niet Van de wereld. Dat mag toch ook wel een keer zichtbaar zijn.
Want de grenzen worden gewoon steeds verlegd. Ik pleit echt voor de sobere kerkdiensten.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: juli 01, 2007, 08:12:00 pm »
En ik pleit voor een echte maaltijd. Uiteraard met nadruk op de tekenen van brood en wijn maar ook met de rest. En dat met alle (dus ook doop-) leden van het lichaam van Christus. Precies zoals in het oude testament de pesachmaaltijd werd gevierd. Ik kan me niet voorstellen dat God wil dat we alle (christelijke) feesten in familieband en met zijn allen in de kerk vieren....behalve als het aankomt op het verlossende werk van Zijn Zoon (doen we overigens wel weer met pasen).

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: juli 01, 2007, 09:01:34 pm »

quote:

j@f@ schreef op 01 juli 2007 om 20:06:
[...]

Diak,

Ik pleit inderdaad wat ik gewend ben. Maar ik zou wel graag willen weten waarom dat allemaal veranderd moet worden.
Van mij moet niks he! Ik heb nog nooit een Avondmaal meegemaakt, en dat hou ik graag zo. Ik probeerde alleen de discussie te begrijpen.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: juli 04, 2007, 12:47:57 pm »

quote:

diak2b schreef op 01 juli 2007 om 21:01:
[...]
Ik heb nog nooit een Avondmaal meegemaakt, en dat hou ik graag zo. .
Als je de betekenis van het Avondmaal weet, dan vind ik het vreemd dat je bovenstaande opmerking maakt.

Thorgrem

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: juli 04, 2007, 01:04:12 pm »

quote:

j@f@ schreef op 04 juli 2007 om 12:47:
[...]

Als je de betekenis van het Avondmaal weet, dan vind ik het vreemd dat je bovenstaande opmerking maakt.
Juist omdat hij de betekenis van het avondmaal weet.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: juli 04, 2007, 02:22:55 pm »
Graag even een reaktie van Diak zelf......

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: juli 04, 2007, 09:30:38 pm »

quote:

j@f@ schreef op 04 juli 2007 om 12:47:
[...]

De betekenis van het Avondmaal in de ogen van protestanten is me bekend, en zou op zichzelf een reden voor mijn opmerking hebben kunnen zijn, maar dat zou ik als gast op een gereformeerd forum niet zo aardig vinden. Ik denk dat je iets te veel in mijn woorden leest, ik schrijf meestal met klank en intonatie in mijn hoofd. Zonder dat zal het mogelijk als negatief overkomen, maar zo klonk het niet toen ik het schreef, het was meer om de mogelijke interpretatie van de mededeling dat ik nog nooit een Avondmaal heb meegemaakt te compenseren.

De gedachte achter de hele tekst (context!!) was dus:

Van mij moet niks he!

let op, wat ik zei had geen andere bedoeling dan iets te begrijpen, er zat geen mening in verpakt...

Ik heb nog nooit een Avondmaal meegemaakt,

...ik ken het Avondmaal niet eens als ritueel en alleen al daarom heb ik er geen mening over. Maar nu zou je kunnen denken dat ik dan eerst maar eens een Avondmaal zou moeten meemaken...

en dat hou ik graag zo.

...maar dat is niet de bedoeling van mijn opmerking/vraag...

Ik probeerde alleen de discussie te begrijpen.

...ik probeerde namelijk alleen de discussie te begrijpen

Heldert dit mijn opmerking voldoende op?

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: juli 05, 2007, 07:18:42 am »
Diak,

Ik denk dat ik je begrijp.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: juli 05, 2007, 03:57:44 pm »

quote:

dingo schreef op 01 juli 2007 om 15:15:

mooi, óók nog een fanfare erbij  :)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: juli 05, 2007, 05:12:10 pm »

quote:

Nunc schreef op 05 juli 2007 om 15:57:

[...]

mooi, óók nog een fanfare erbij  :)

die hebben vele GKV`s al in de kerk, in de vorm van een combinatie van blaasinstrumenten, een kerkorgel. Sommige hebben een grote en anderen een kleine fanfare. Dus dat is niet nieuw.
 :)
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2007, 05:12:39 pm door grondig christelijk »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: juli 05, 2007, 05:18:57 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 05 juli 2007 om 17:12:
[...]

die hebben vele GKV`s al in de kerk, in de vorm van een combinatie van blaasinstrumenten, een kerkorgel. Sommige hebben een grote en anderen een kleine fanfare. Dus dat is niet nieuw.
 :)

maar ook geen enkel probleem om die op volle toeren te laten blazen tijdens het avondmaal? Voor mij liever niet eigenlijk.