Auteur Topic: the secret  (gelezen 7013 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
the secret
« Gepost op: juli 12, 2007, 07:14:59 am »
wie heeft gisteren netwerk gezien over the secret. Een idee welke stelt een oplossing te zijn voor de persoonlijke probelemen. Zeg maar het geestelijke Sonja bakkeren. Wat vinden jullie daarvan en in welke categorie moeten we dit fenomeen inschatten, is dit een trent of wordt dit een bedreiging? Zie de link om de uitzending even te zien of er over te lezen. Wat betekent dit voor ons als christenen en hoe moeten we hier op anticiperen. Is er een overeenkomst met meditatief bidden (ik kom zo niet op de term, maar je richt je dan eerst op de stilte en tracht dan ook te luisteren naar wat God te zeggen heeft)

http://www.goodfeeling.nl/overzicht-secret.htm

http://www.netwerk.tv/
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2007, 07:26:48 am door grondig christelijk »

Jumbala

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #1 Gepost op: juli 12, 2007, 04:38:56 pm »
Bedankt voor het attenderen op de secret. Vanuit de uitzending van Netwerk komt het op mij over als onchristelijk, pantheïstisch (God is overal, je moet hem alleen zien te vinden) en m.i. het nieuwste op het gebied van new age. Het gaat om de zelfkennis, die je zelf moet ontdekken, zelfverlossing. Kost 200 à 300 euro als je op zo'n groep gaat? Nogal duur.
Ik moest tijdens het kijken steeds denken aan het thema van de Captains' Club, waar Jezus de kapitein is op je levensschip, terwijl hier opgeroepen wordt dat zelf te zijn.

Op die andere site heb ik een gedicht ingetikt in het gastenboek, gemaakt op "de roos," met als achterliggend doel een opening te vinden om over Jezus te kunnen getuigen. Er is al een comité opgericht om de effecten van 'the secret' te onderzoeken en ze zitten ook op andere websites, maar de beste om te evangeliseren moet ik daarvan nog zien te vinden.
Wie van jullie heeft ervaring met internet-evangelisatie?

Zijnkind

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #2 Gepost op: juli 12, 2007, 04:51:13 pm »
Modbreak:
CL-->LB
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
the secret
« Reactie #3 Gepost op: juli 12, 2007, 05:36:09 pm »
Wat een flauwekul. James Redfield returns? :?

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
the secret
« Reactie #4 Gepost op: juli 12, 2007, 07:12:39 pm »
ik vond het eigenlijk vooral triest. Met name hoe mensen 200 of meer euro's neertellen (per sessie?!) om daar te horen te krijgen wat ze moeten doen. De vrouw (deelnemer) die meldde dat ze dankzij 'the secret' nu eindelijk wist dat ze haar familie in de USA wilde opzoeken, kon ook vrij weinig antwoorden op de nuchtere vraag van de verslaggever, dat het toch niet zo moeilijk was? gewoon een ticket kopen... op dat moment lag ik echt in een deuk.

Jumbala

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #5 Gepost op: juli 12, 2007, 07:29:06 pm »
Ja Nunc, je was niet de enige, die moest lachen. Mensen, die niet weten wat ze willen ontdekken daar wat ze willen en dan zijn ze het geld al kwijt aan de cursus om dat wat ze willen te kunnen.

James Redfield met zijn 'Celestijnse belofte' was een schrijver en aan dat boek zaten geen cursussen vast, zoals hier aan dit boek. Nergens ontstonden "Celestijnse centra," terwijl die er t.g.v. dit boek wel aan het komen zijn. Als een psycholoog of psychiater samen met een new age theoloog met zo'n centrum begint dan is dat een nioeuwe kerk en voordat er vandaar 'zendelingen' door Nederland trekken dien je dat vanuit het geloof in de Here Jezus en je hoop op God m.i. te verhelpen. Straks bij de grote oogst groeit er onkruid tussen het christelijke koren, zegt Jezus (Mattheüs 13:24-30). Zulke 'onkruidzaaiers' moet je toch zien te weren?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
the secret
« Reactie #6 Gepost op: juli 12, 2007, 07:48:00 pm »
Citaat
Jumbala schreef op 12 juli 2007 om 19:29:

quote:

James Redfield met zijn 'Celestijnse belofte' was een schrijver en aan dat boek zaten geen cursussen vast, zoals hier aan dit boek. Nergens ontstonden "Celestijnse centra," terwijl die er t.g.v. dit boek wel aan het komen zijn.

O jawel hoor. In Nederland niet zo heel veel, hoewel er ook hier allerlei cursussen enzo werden gegeven, maar in sommige andere landen liep het helemaal de spuigaten uit. Waait vanzelf weer over. Als ik de website van Redfield nu bekijk, heeft hij alleen nog een handvol aanhangers op het internet. 10 jaar geleden stonden zijn boeken jarenlang in de bestsellerlijsten.

quote:

Als een psycholoog of psychiater samen met een new age theoloog met zo'n centrum begint dan is dat een nioeuwe kerk en voordat er vandaar 'zendelingen' door Nederland trekken dien je dat vanuit het geloof in de Here Jezus en je hoop op God m.i. te verhelpen. Straks bij de grote oogst groeit er onkruid tussen het christelijke koren, zegt Jezus (Mattheüs 13:24-30). Zulke 'onkruidzaaiers' moet je toch zien te weren?

Er groeit onkruid tussen het koren. Punt. Of dat nu atheisme, new age, Scientology of The Secret heet boeit niet zoveel.

quote:

‘Het is met het koninkrijk van de hemel als met een mens die goed zaad op zijn akker uitzaaide. Terwijl de mensen sliepen, kwam zijn vijand onkruid tussen het graan zaaien en vertrok weer. Toen het jonge gewas opschoot en vrucht begon te dragen, kwam ook het onkruid te voorschijn. De knechten kwamen de heer des huizes vragen: “Heer, hebt u soms geen goed zaad op uw akker gezaaid? Waar komt dat onkruid dan vandaan?” Hij antwoordde: “Dat is het werk van een vijand.” De knechten zeiden tegen hem: “Wilt u dat wij er het onkruid tussenuit wieden?” Hij antwoordde: “Nee, want dan zouden jullie met het onkruid ook het graan lostrekken. Laat beide samen opgroeien tot aan de oogst, dan zal ik, wanneer het oogsttijd is, tegen de maaiers zeggen: ‘Wied eerst het onkruid, bind het in bundels bij elkaar en verbrand het. Breng dan het graan bijeen in mijn schuur.’”’

Jumbala

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #7 Gepost op: juli 12, 2007, 08:14:41 pm »
"Er groeit onkruid tussen het koren. Punt.....enz." lees ik.

Wat zullen we nu beleven?
Bij de lichamelijke gezondheidszorg is door vaccinaties de sterfte aan die ziektes gestopt.
En zullen we dan in de geestelijke gezondheidszorg niet gaan vaccineren?

Als kerken geen zendingscentra zijn en parapluus opzetten tegen neerdalend onkruidzaad dan is dat tegenstrijdig. Dan bestaan die kerken toch pro ego of pro forma en niet pro Deo?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #8 Gepost op: juli 12, 2007, 08:35:54 pm »

quote:

Er groeit onkruid tussen het koren. Punt. Of dat nu atheisme, new age, Scientology of The Secret heet boeit niet zoveel.

Ik verwacht dat dit denken veel meer invloed gaat krijgen dan sommigen misschien willen geloven. Nee, wij als christen hoeven niet bang te zijn, maar dienen deze geest wel te herkennen. Laten we degene die achter deze gedachtegang aan gaan de geestelijk dood in lopen en lachen we schamper om zoveel onbenul, of willen we hen actief waarschuwen en wijzen op die Ene weg? Is dat niet iets wat ons MOET boeien? Hebben christenen geen opdracht meegekregen, of is die opdracht alleen voor de broeder of zuster in de andere rij van de kerkbanken?
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2007, 08:41:57 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #9 Gepost op: juli 12, 2007, 08:36:43 pm »

quote:

Jumbala schreef op 12 juli 2007 om 20:14:

Bij de lichamelijke gezondheidszorg is door vaccinaties de sterfte aan die ziektes gestopt.

Als kerken geen zendingscentra zijn en parapluus opzetten tegen neerdalend onkruidzaad dan is dat tegenstrijdig. Dan bestaan die kerken toch pro ego of pro forma en niet pro Deo?
d:)b

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
the secret
« Reactie #10 Gepost op: juli 12, 2007, 08:41:42 pm »

quote:

Jumbala schreef op 12 juli 2007 om 20:14:

Dat sluit elkaar toch helemaal niet uit. Natuurlijk moeten kerken een boodschap hebben en die uitdragen, maar daarom hoef je je nog niet druk te gaan maken om elke hype die nu weer actueel is. Als je de ene hype bestrijdt, krijg je de volgende er net zo snel voor terug. Zorg liever dat je eigen boodschap klinkt.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2007, 08:41:53 pm door Pooh »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #11 Gepost op: juli 12, 2007, 08:45:12 pm »

quote:

Zorg liever dat je eigen boodschap klinkt.

Het probleem is echter dat die Boodschap niet klinkt, omdat teveel dat aan de dominee of pastoor overlaten op zondag en dat door de week te veel christenen met de geestelijke mond vol tanden staan. In afwachting van de invulling van ouderling X of diaken Z

Te druk, omdat ze niet aan geestelijk time-management doen en niet willen opmerken dat de Heilige Geest ook graag een deel van de doordeweekse agenda bepaalt.
« Laatst bewerkt op: juli 12, 2007, 08:48:36 pm door grondig christelijk »

Jumbala

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #12 Gepost op: juli 12, 2007, 10:31:50 pm »
Voordat deze hype nu actueel is kun je nagaan dat de voorbereidingen al druk gaande waren met centra om n.a.v. dit boek te mediteren. Als ik het gastenboek bekijk dan is daar niet zoveel animo voor, maar zo'n gastenboek is een vangnet en de positievelingen worden er uit gevist. Jezus zegt tegen de discipelen dat Hij hen "vissers van mensen" zal maken, dat zijn ze uit zichzelf niet, maar wie voelt zich ook geroepen om dat gastenboek van hen te bezoeken en er aas uit te werpen om juist daar 'vis' te vangen? Bidt er eerst maar voor.

aerandir

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #13 Gepost op: juli 13, 2007, 01:24:45 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 12 juli 2007 om 07:14:
wie heeft gisteren netwerk gezien over the secret. Een idee welke stelt een oplossing te zijn voor de persoonlijke probelemen. Zeg maar het geestelijke Sonja bakkeren. Wat vinden jullie daarvan en in welke categorie moeten we dit fenomeen inschatten, is dit een trent of wordt dit een bedreiging? Zie de link om de uitzending even te zien of er over te lezen. Wat betekent dit voor ons als christenen en hoe moeten we hier op anticiperen. Is er een overeenkomst met meditatief bidden (ik kom zo niet op de term, maar je richt je dan eerst op de stilte en tracht dan ook te luisteren naar wat God te zeggen heeft)

http://www.goodfeeling.nl/overzicht-secret.htm

http://www.netwerk.tv/
Mediatief is niet toegestaan daar je naar een gemoedstoestand gaat die niet van deze aarde is maar van een wereld niet van deze....dat is door God verboden..... je aanbid niets anders dan God

Jumbala

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #14 Gepost op: juli 13, 2007, 11:17:50 am »
Ooit ben ik op een internationaal sektencongres in Bonn geweest en daardoor gevraagd mee te gaan naar India voor de zendingsdialoog met goeroes, lama's en de Dalai Lama, die ons zei:"You believe in a Creator-God and we don't" en daarin heeft hij gelijk. In de kosmische religies hindoeïsme, boeddhisme, taoïsme staat de Schepper niet centraal.

Bij 'secret' staat God als Schepper ook niet centraal en Jezus komt er niet in voor,
tenminste niet als Verlosser. Daarom vraag ik je om Hem daar zo bekend te maken.
Jezus zegt verleiders een molensteen om hun hals te binden en dat zegt Hij voor hun eigen bestwil, want het zou beter zijn als ze niet geboren waren. Dat denk ik van Hitler ook wel eens. Als je zo'n verleider tegen komt dan dien je m.i. de kraan dicht te draaien om zijn boodschap niet ter wereld te laten komen, want anders is het dweilen met de kraan open.
De dienst van genezing en bevrijding komt de kerken binnen en zulke bevrijde mensen bidden vaak tot God om hen, die ze achter lieten, ook door Jezus bevrijd te laten worden.
Daar ligt een zendingstaak.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
the secret
« Reactie #15 Gepost op: juli 13, 2007, 10:21:41 pm »
Modbreak:
Topic opgeschoond. Diverse berichten verplaatst naar Pleidooi voor een vrouwelijker religie.
« Laatst bewerkt op: juli 13, 2007, 10:23:32 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

britt

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #16 Gepost op: juli 13, 2007, 11:38:22 pm »

quote:

Ik verwacht dat dit denken veel meer invloed gaat krijgen dan sommigen misschien willen geloven.

Dat geloof ik ook zeker. In Amerika heeft het al ontzettend veel aanhangers! Je hebt niet alleen de Secret, maar ook hieraan gerelateerde stromingen. Ik denk bijvoorbeeld aan de kwantumfysica en de film "What the bleep do we know?!". Hierin gaan mensen er ook vanuit dat je met je gedachten de wereld kunt veranderen.
de vraag is: hoe ver ga je hierin? The Secret gaat hier volgens mij te ver in en slaat daarbij ook een aantal stappen over.
Je kunt bijvoorbeeld heel positief denken en dan veranderd de wereld om je heen al. Mensen reageren anders op je en je zult meer gedaan krijgen, dan wanneer je heel zwaarmoedig bent.

Misschien zijn wij Nederlanders te nuchter voor The Secret, maar vergis je er niet in dat veel mensen een soort gelijke denkwijze hebben...
if God had a face... would you want to see it, if seeing meant you have to believe..?

Divinespark

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #17 Gepost op: juli 15, 2007, 10:04:42 pm »
Het zwakke punt in The Secrat is dat je álles aantrekt wat je maar wilt.
Daarmee vervangt het dus NIET de Bijbel, want die staat voor een bepaald iets wat je wel of niet hoort te willen.
Wat me wel opvalt, is dat degenen die het in de Bijbel goed doen als profeten en uitvoerders van Gods wil, namens God en geïnspireerd door God, dat die in het OT althans van een door God gewenste levenshouding zijn (afstemming hart, ziel en verstand).
David werd uitgekozen op zijn hart (dapper tegen leeuwen en beren als beheerder van de kudde).
Jacob werd Israël genoemd toen hij van een gewiekste "lafaard" een doorzetter en een knokker werd, achtereenvolgens. En toen pas werd hij Israël genoemd en was hij een leider waardig (herder is symbool voor koning in Nabije Oosten van de Oudheid).
Beide waren natuurlijk harstikke trouw aan God.
God zorgt er natuurlijk wel eens voor dat wat mensen overkomt, af kan hangen van hun zondigheid of juist rechtvaardigheid. Soms is het echter individueel, soms collectief. The Secret gaat er slechts van uit dat het individueel zou werken, en dat is nou juist de vraag!

Het is ook met een volk zo (het volk Israël sowieso al) dat als het zich afstemt met hart, ziel en verstand (kortom met geloof én daden) dat het God dan dichterbij brengt met z'n zegeningen. Dus the Secret praat dit afstemmings-verhaal niet namens God en haalt het dus niet bij de Bijbel. De bijbel zei dit allang! Niks nieuws onder de zon, en in de Bijbel werd tenminste God nog genoemd! Met The Secret in je hand, of met die overtuiging van Oprah Winfrey dat je je wensen kunt laten uitkomen via een soort goena-goena, dan kun je je net zo goed een Ferrari wensen of iets anders materialistisch en egoïstisch, en dat onderscheidt de ware godsdienst van dit soort a-morele leerstellingen over hoe de dingen zouden werken.
Spirituelen geloven overigens ook dat het louter aan hun eigen afstemming ligt wat ze aantrekken, en dat is echt geen nieuw idee met The Secret. Een religieus iemand zou geloven dat God allerlei dingen bepaalt. Juist dat individuele is de vraag in de Bijbel!! Mensen kan iets overkomen als resultaat van wat in een groep gebeurt en dat wordt bij The Secret met z'n individualisme volkomen buiten beschouwing gelaten. Laat ze eerst maar eens bewijzen dat tot in het diepst der diepten individualiteit überhaupt bestaat want in de Bijbel staat dat alle leven ter plekke dood zou neervallen als God zijn adem in zou houden.

Groetjes, Divinespark.
« Laatst bewerkt op: juli 15, 2007, 10:09:11 pm door Divinespark »

Jumbala

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #18 Gepost op: juli 16, 2007, 12:28:52 pm »
Kernachtig uitgedrukt, britt en divinespark. Veel zaken worden 'gevisualiseerd' en dat is bij veel stromingen zo, die kunnen opgaan in "the secret." In de Bijbel krijgen profeten hun messiaanse visioenen van God en daarbij is nu "het getuigenis van Jezus de geest der profetie." (Openbaringen 19:10)

Alja

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #19 Gepost op: augustus 07, 2007, 01:23:38 pm »

quote:

Divinespark schreef op 15 juli 2007 om 22:04:
(...) want in de Bijbel staat dat alle leven ter plekke dood zou neervallen als God zijn adem in zou houden.
Hier moest ik even aan denken:
http://www.visjeposters.nl/plaatjes/poster/archief/poster_groot/vis110.jpg
<><

pupurin1

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #20 Gepost op: augustus 08, 2007, 09:40:41 am »
Ik heb het filmpje gezien, en ik werdt er misslijk van.
Ze schuiven de eigen verantwoordelijkheid weg, omdat VANDAAG alles opnieuw begint.

Morgen gaat nooit weg, en als je echt aan jezelf wil werken ga dan naar een vorm van supervisie.

Alja

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #21 Gepost op: augustus 08, 2007, 04:43:26 pm »
(Hoe krijg je supervisie?)

Ik weet nog steeds niet wat ik precies moet denken van The Secret. Ik heb een deel van de uitzending van Netwerk gezien. Ik vond het heel vreemd, maar toch ook weer 'logisch'. Tja, positief denken werkt meestal ook positieve dingen in de hand. Maar ergens is het toch eng. Misschien moet ik die uitzending nog een keer bekijken.  :Y)
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2007, 04:45:06 pm door Alja »
<><

pupurin1

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #22 Gepost op: augustus 08, 2007, 09:46:27 pm »
Supervisie

Wat is supervisie?
Supervisie is een vorm van reflecteren op de eigen werkstijl. Hierbij wordt methodisch ingegaan op leervragen, die iemand heeft ten aanzien van zijn of haar werk. Door supervisie krijgt men inzicht in eigen gedrag en handelen. Supervisie geeft zicht op die situaties, waarin iemand problemen ervaart, waar dit mee te maken kan hebben, hoe iemand ermee omgaat en welke alternatieven er zijn. De ‘supervisanten’ verkennen en herkennen vaste patronen en gaan op zoek naar dieperliggende motieven en overtuigingen die hun interacties sturen. Ze leren hun denken, voelen en handelen adequaat op elkaar af te stemmen en eigen ervaringen in hun werk zodanig te overdenken en te doorzien, dat het leidt tot een beter functioneren.

Hoe werkt supervisie?
Supervisie bestaat uit een aantal gesprekken (meestal vijftien) waarin je vertelt hoe je aan het werk bent, wat je daarin tegenkomt en wat je daarin bezighoudt. Een supervisor helpt je daarbij  – door middel van vragen, reacties en soms ook suggesties – na te denken over hoe je met de opgaven, waarvoor je in je eigen beroepssituatie gesteld wordt, omgaat en over hoe je je werken kunt verbeteren.
Supervisie kan individueel plaatsvinden, dus één supervisant met een supervisor, of in twee- of drietallen, twee of drie supervisanten met een supervisor. Mensen die vanuit een werksituatie supervisie krijgen aangeboden, kiezen vaak voor individuele supervisie. In opleidings-situaties is vrijwel altijd sprake van groepssupervisie: twee of drie supervisanten met een supervisor.  
Twee of drie beroepsgenoten kunnen ook samen voor een groepssupervisie kiezen. Vanwege het vertrouwelijke karakter van supervisie is het dan van belang dat zij geen (directe) collega’s zijn.

Coaching

Wat is coaching?
Coaching is een begeleidingstraject waarin een coach een werknemer ondersteunt om in een bepaalde situatie beter te functioneren of een specifieke taak te volbrengen. Coaching helpt iemand inzicht te krijgen in het eigen functioneren, adequaat gedrag en effectieve omgang met anderen aan te leren, optimaal te functioneren, resultaat te behalen in concrete situaties en zich verder te ontwikkelen. Tijdens het traject wordt gewerkt aan een aantal persoonlijke (leer-)doelen en aan het vermogen om afstand te nemen van de eigen situatie en dagelijkse problemen in een breder perspectief te zien. De gecoachte bepaalt zelf, in samenspraak met de coach, de leerdoelen. Deze worden aan het begin van het traject vastgelegd, regelmatig getoetst en geactualiseerd.
Coaching bestaat uit een aantal gesprekken (meestal acht), waarin een werknemer samen met zijn coach zijn werkdoelen bespreekt en de manier waarop hij of zij deze het best kan bereiken. Coaching is meestal individueel.

De mens als autonoom functionerende persoonlijkheid

Zowel in mijn huidige beroepspraktijk als leidinggevende, als in mijn supervisiepraktijk ga ik uit van de filosofie dat de mens een autonoom functionerend wezen is, of zou moeten zijn. Ik ga uit van het mensbeeld dat ieder een vrij, zelfstandig denkend en werkend mens is. In onze opvoeding en socialisatie hebben wij geleerd gericht te zijn op wat anderen van ons verwachten. We kunnen ons zelfs schuldig voelen als we niet doen wat (we denken dat) van ons wordt verwacht, ook al zeggen onze eigen waarden en normen, voor zover we daar nog zicht op hebben, misschien wat anders. Ten gevolge van deze gerichtheid kunnen we het zicht op onze eigen waarden en normen, ons eigen gevoel of onze creativiteit verliezen. Supervisie is in mijn ogen een begeleidingsvorm, die gericht is op de ontplooiing van de mens tot een op eigen waarden georiënteerde geïntegreerde persoonlijkheid, die handelt op basis van zelfbeschikking en zelfverantwoordelijkheid.

Dit betekent voor mij dat het leren in supervisie gericht is op zelfbepaling, zodanig dat supervisanten beslissingen en keuzes kunnen en durven nemen. Als supervisor geef ik geen oplossingen, maar ik help de supervisanten te zoeken naar hun oplossing. Supervisanten zullen vaak ontdekken dat ze al veel kunnen en weten, dat ze kunnen leren van hun persoonlijke en maatschappelijke ervaringen, en dat ze eigen leervragen en eigen leerdoelen hebben. Mijn werk als supervisor is het creëren van situaties waarin en waardoor supervisanten kunnen leren. In deze opvatting is een supervisor verantwoordelijk voor het begeleiden van het (supervisorisch) leren, maar niet voor het leren zelf van de supervisanten.

Over de betekenis van supervisie in onze maatschappij

We leven in een snel veranderende samenleving. In de multiculturele maatschappij kunnen verschillende waarden en normen, of juist het ontbreken daarvan, schokkende gebeurtenissen tot gevolg hebben. De confrontatie tussen verschillende culturen en subculturen wordt steeds zichtbaarder. Deze veranderingen doen een groot beroep op het aanpassingsvermogen van individuen en groepen. Dit betekent dat het individu steeds meer wordt aangesproken op zijn eigen authentieke kracht en vitaliteit, zeker in werksituaties. De beroepskracht kan niet meer blindvaren op eerder geleerde methoden en technieken, maar zal steeds vaker moeten handelen vanuit zijn eigen analyse en zijn eigen beoordeling van de situatie. Van een relatief autonoom opererende beroepskracht wordt verwacht dat hij functioneert op basis van professionele standaardisering, maar ook dat hij deze in de beroepssituatie creatief en zelfstandig kan hanteren.
Supervisie is een methode die hem daarbij behulpzaam kan zijn, aangezien supervisie een methode is om te leren reflecteren op het eigen handelen, met het oog op een effectieve beroepsuitoefening. Daarmee kan een werknemer leren zich optimaal aan te passen aan veranderende werkomstandigheden.
« Laatst bewerkt op: augustus 08, 2007, 09:47:02 pm door pupurin1 »

Marco1

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #23 Gepost op: december 11, 2007, 04:38:38 pm »

quote:

Alleen al de naam doet mij niet zo heel erg veel goeds voorspellen: the Secret. Als je bepaalde vaardigheden aan wilt leren of verbeteren en je zodoende verder wilt ontwikkelen, kan ik je beter supervisie aanraden. Ook de religieusiteit binnen supervisie bepaal je zelf. Meer daarover kunnen je vinden op www.abbinkcoaching.nl.
Succes

Divinespark

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #24 Gepost op: december 12, 2007, 07:48:54 pm »
Je zou de termen supervisie en coaching ook kunnen invullen met de ideologie en religie die de bijbel geeft.
Supervisie bijvoorbeeld door de sociale controle en het systeem der rechteren.
Coaching door de oudsten, door figuren die de boel inspireren met de bijbel in de hand of zelfs als profeet en dergelijke.
Ieder z'n stijl van het coachen en supervisen.

Groetjes, Divinespark.

Alja

• Bekijk profiel
the secret
« Reactie #25 Gepost op: december 13, 2007, 08:00:38 pm »
Ik moest laatst toch wel weer denken aan The Secret.
Ik speelde een spelletje Yahtzee met iemand en ik gooide 1,2,3,5,6. Ik denk: ik gooi gewoon die 1 opnieuw, we zien wel waar het schip strandt. Ik gooide nog een keer een 1. Ik ging het nog een keer proberen, en zie: ik gooide een 4.
Trek ik dat dan toch aan? 'Toeval bestaat niet', zeggen christenen...

Ik blijf The Secret een merkwaardige denkwijze vinden.
<><

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
the secret
« Reactie #26 Gepost op: december 13, 2007, 08:21:34 pm »
bijna 1 op de 3 keer zal een dergelijke 'gok' goed uitpakken. (1 - (5/6 * 5/6) = 0,3055556 dus zeg maar 31% kans dat het goed gaat.
« Laatst bewerkt op: december 14, 2007, 02:57:58 pm door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte