Auteur Topic: De Vereniging ter Bevordering der Gereformeerde Theologie?  (gelezen 1084 keer)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
De Vereniging ter Bevordering der Gereformeerde Theologie?
« Gepost op: mei 15, 2003, 08:25:50 pm »
Wie weet hier wat meer over te vertellen? Misschien moet ik me toch maar weer eens abonneren op het ND ;)

Zie ook http://www.reformatio.nl/
Ps. 111:10

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2003, 08:59:31 pm »
Het is in ieder geval niet echt Actueel, dus ik schop hem naar Grand café.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 16, 2003, 11:37:49 am »
Niet actueel?? Die vereniging wordt pas op 30 mei officieel opgericht! Het lijkt me dus dat hij uitstekend onder het kopje actueel valt.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 16, 2003, 12:00:34 pm »
Passie voor Preken is ook zoiets. Zoek de 10 verschillen?

http://www.passievoorpreken.nl/
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 16, 2003, 06:03:33 pm »
Nou ik denk dat er toch wel flinke verschillen zijn aan te wijzen. Zo lezen wij op de site van de Vereniging TBGTh:

"De vereniging is opgericht vanwege het feit dat de inheemse c.q. gereformeerde theologie steeds meer tegenstand ondervindt van o.a. de vrijzinnigheid. Daarnaast willen wij u attenderen op het huidige klimaat in ons land. Was ons land niet eens een Godvrezende natie? "

"Een tegenstroom op gang brengen tegen dwaalleer"

"De Heilige Schrift c.q. Gods Woord in haar totaliteit weer onder de aandacht van het Nederlandse volk brengen (Tota Scriptura). De Bijbel is Gods onfeilbaar, betrouwbaar en gezaghebbend Woord en niet een bundeling van menselijke verhalen"

En op de site van de PvP:

"Missie
Alle activiteiten van Passie voor Preken hebben als doel: inspiratie en verdieping bieden voor de taak van de verkondiging van het evangelie van Christus, in de verwachting dat de Geest dit wil gebruiken voor de vernieuwing van de prediking in Nederland."

Ik kan je de verschillen zo aanwijzen; 'k denk echter dat je die zelf ook wel ziet.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 17, 2003, 10:23:50 pm »

quote:

op 16 May 2003 18:03:33 schreef Wiering:
"Een tegenstroom op gang brengen tegen dwaalleer"
Ik vind dit echt een hele mooie. Maar ik ga - zoals elders aangegeven - niet meer op Reformanda-achtige dingen in. Jammer. Want hier staat zelfs niet aangegeven wat dwaalleer is. Iedereen die het niet met je eens is?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 17, 2003, 10:27:30 pm »

quote:

op 16 May 2003 18:03:33 schreef Wiering:
..
En op de site van de PvP:

"Missie
Alle activiteiten van Passie voor Preken hebben als doel: inspiratie en verdieping bieden voor de taak van de verkondiging van het evangelie van Christus, in de verwachting dat de Geest dit wil gebruiken voor de vernieuwing van de prediking in Nederland."

Ik kan je de verschillen zo aanwijzen; 'k denk echter dat je die zelf ook wel ziet.
Wil je dat nog even doen? Het klinkt alsof je iets tegen PvP hebt. Zo ja, wat dan precies?

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 17, 2003, 11:58:53 pm »
Ik ken de PvP niet, dus ik ga daar niet op in. Echter, wat ik lees op de PvP-site komt erg vaag op mij over, een RKK-er had precies hetzelfde kunnen zeggen, als je me vat.
De VBGTh komt op mij in ieder geval een stuk agressiever over dan de PvP-site.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 19, 2003, 03:35:52 pm »

quote:

Onze visie
Preken is de belangrijkste opdracht van iedere voorganger. In de wekelijkse samenkomsten van de gemeente van de Heer gaat Gods Woord open en is er die ontmoeting met Christus, de Levende. Dat maakt preken tot een groot voorrecht én tot een grote verantwoordelijkheid. In dat spanningsveld staan alle predikers. Het is daarom van groot belang dat wij, die dezelfde opdracht delen, elkaar rond de verkondiging van het evangelie van Jezus Christus herkennen, inspireren en opscherpen.
(PvP-site)
Dit lijkt me anders heel concreet. Bovendien gaat het er om dat Christus verkondigd wordt, niet welk menselijk etiketje daaraan hangt.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 19, 2003, 07:17:04 pm »
waar wil je heen?

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 21, 2003, 12:37:11 pm »
Je kraakt de PvP af, maar ik snap inhoudelijk niet waarom en ook niet waarom je dat zomaar roept zonder je erin te verdiepen. Waarom?

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 21, 2003, 07:01:07 pm »
Ik kraak de PvP totaal niet af; voor de duidelijkheid: deze topic gaat over de titel, niet over de PvP. Ik heb gezegd dat ik niets van de PvP weet dus dat ik er niets over zeg. Bovendien heb ik de PvP er niet bijgehaald.

Houd de discussie svp over het onderwerp.