Auteur Topic: Dateringen binnen de bijbel  (gelezen 4705 keer)

Emanuel

• Bekijk profiel
Dateringen binnen de bijbel
« Gepost op: juli 21, 2007, 12:13:24 pm »
Binnen de bijbel is er met dateringen gespeeld; bisschop Ussher heeft zomaar datums vastgelegd om de Egyptische faraos te dateren. Als je kijkt naar de geboorte van Abram (Abraham) genesis 11:26, zie je dat Terach( Abrams vader) zeventig jaar geleefd had en Abram verwekte. Een paar regels verder kun je lezen in genesis 11:32 dat de dagen van Terach 205 jaar waren en Terach en hij te Haran stierf. Nog een paar een regels verder kun je lezen in genesis 12:4 dat Abram vijvenzeventig jaar was toen hij uit Haran vertrok.
Hoe kan dat nu?
205-70= is bij mij nog altijd 135!!!!! Hoe kan Abram dan 75 jaar oud zijn? Mijn antwoord is dat de kerk van Rome esoterische kennis had, en de bedoeling had om een hieros gamos te verbergen!!
Zo zie je maar, hé! Wat zeg je daar van? Het Hieros Gamos staat dus ook vermeld in het oud testament.
By the Way El Shadai (El Jehova) betekent Heer van de Berg! Hartelijke groetjes.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 21, 2007, 12:22:42 pm »
1. Ik kan er geen touw aan vastknopen.
2. Wat wil je met dit topic?
3. Wat heeft de kerk van Rome hier nou weer mee te maken? Of heeft de RK het oude testament vervalst, en daarna meteen maar de septuagint en alle joden in 1 moeite door meegenomen in het complot?
4. Er is een veel waarschijnlijkere verklaring, en het lijkt me beter die aan te nemen tenzij je met betere bewijzen komt: Een van de 2 teksten in Genesis bevat een foutje. Typefout, telfout, overschrijffout, overleveringsfout, of nog waarschijnlijker een conversiefout, zoals er vermoedelijk wel meer in Genesis staan. Weinig boeiend verder, heilshistorisch totaal niet relevant.

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 21, 2007, 12:44:26 pm »
Als we de leeftijden van allerlei mensen in de Bijbel inpassen in de Joodse jaartelling, we leven nu in het jaar 5768 p.c. (post creationum), dan wordt de Bijbel een rekenboek en dan kom je hopelijk tot de conclusie dat God niet te berekenen of na te rekenen valt.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 21, 2007, 12:47:50 pm »
Wie zegt dat dit de berekeningen van God zijn? Mijn antwoord het zijn de berekeningen van de kerk van Rome!!!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 21, 2007, 12:50:02 pm »

quote:

Emanuel schreef op 21 juli 2007 om 12:47:
Wie zegt dat dit de berekeningen van God zijn? Mijn antwoord het zijn de berekeningen van de kerk van Rome!!!

Misschien kun je ingaan op mijn vraag, in plaats van hier belachelijke theorieen te spuien:

3. Wat heeft de kerk van Rome hier nou weer mee te maken? Of heeft de RK het oude testament vervalst, en daarna meteen maar de septuagint en alle joden in 1 moeite door meegenomen in het complot?

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 21, 2007, 12:50:34 pm »
Ik snap het ook even niet. Wat heeft de leeftijd van Terach te maken met de leeftijd dat Abraham wegging uit Haran?
1. Terach verwekt Abraham als hij 70 is.
2. Terach gaat op een bepaald moment samen met zijn familie emigreren naar Haran.
3. Abraham vertrekt uit Haran als hij 75 is.
4. Terach is 145 als Abraham vertrekt.
5. Terach leeft nadat Abraham vertrokken is nog 60 jaar.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2007, 01:03:08 pm door Pinkeltje »
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 21, 2007, 12:56:24 pm »
Opgelet Terach stierf te Haran! Idd de bijbel is volgens mij later vervalst door de kerk van Rome.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 21, 2007, 12:57:38 pm »

quote:

Emanuel schreef op 21 juli 2007 om 12:56:
Opgelet Terach stierf te Haran! Idd de bijbel is volgens mij later vervalst door de kerk van Rome.

En de septuagint dan? En de joden dan? Hoe kunnen die ooit hetzelfde OT hebben? Die trekken zich toch niks aan van Rome?

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 21, 2007, 12:59:11 pm »
Er staat nergens in die passage en in mijn eerste bericht dat Terach 135 is! Goed lezen dus. Groetjes

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 21, 2007, 12:59:34 pm »
Waarom mag Terach van jou niet in Haran sterven, Emmanuel? Het was vast een mooie stad om je oude dag door te brengen.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 21, 2007, 01:01:04 pm »
Kun je aantonen dat de Joden hetzelfde OT hebben? De bijbel is tenslotte meermaals vertaald en gekopieerd. Oorspronkelijk zal het wel juist geweest zijn.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 21, 2007, 01:03:52 pm »

quote:

Emanuel schreef op 21 juli 2007 om 12:59:
Er staat nergens in die passage en in mijn eerste bericht dat Terach 135 is! Goed lezen dus. Groetjes
Zat er 10 jaar naast, post ge-edit.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 21, 2007, 01:04:39 pm »
Terach heeft zijn rustplaats daar gevonden, voor mij is dat perfect. Maar daar gaat het helemaal niet over!

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: juli 21, 2007, 01:07:50 pm »
Ieder mag zijn eigen theorie hebben (geloofsvrijheid), als het hart maar op de juiste plaats is!!

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: juli 21, 2007, 01:10:58 pm »
Ons Oude Testament is de vertaling van de Septuagint, waarin de Bijbelboeken anders zijn gerangschikt dan in de Joodse Tenach, want daar staan Ezra en Nehemia achteraan om voor Joden goed geldende redenen. In de tijd van Jezus woonden er veel Joden in de diaspora en spraken daar Grieks. Die Joden hebben de boeken van de Tenach in de septuagint in een andere volgorde gezet zonder aan de inhoud van die boeken iets af te doen. Door de septuagint werd tegemoet gekomen aan de belangstelling van niet-Joodse Romeinen voor het geloof van Joden, die naar de synagoges gingen in het Romeinse rijk.  
Rome staat compleet buiten de leeftijd van Terach, de vader van Abram.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: juli 21, 2007, 01:27:24 pm »
Ik zie het probleem niet: Terach is 70 als hij Abram verwekt. 75 jaar later vertrekt Abram terwijl z'n vader achterblijft in Haran, waar ze in de tussentijd naar toe verhuisd zijn. Nadat Abram vertrokken is uit Haran, leeft Terach blijkbaar dus nog een hele tijd in Haran en had dus blijkbaar geen zin om nog verder met Abram mee te trekken naar het beloofde land.
computerfout: een vreemde een in de byte

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: juli 21, 2007, 01:32:03 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 21 juli 2007 om 13:27:
Ik zie het probleem niet: Terach is 70 als hij Abram verwekt. 75 jaar later vertrekt Abram terwijl z'n vader achterblijft in Haran, waar ze in de tussentijd naar toe verhuisd zijn. Nadat Abram vertrokken is uit Haran, leeft Terach blijkbaar dus nog een hele tijd in Haran en had dus blijkbaar geen zin om nog verder met Abram mee te trekken naar het beloofde land.
Heb jij een bijbel? Lees het daar dan nog eens over. Terach stierf te Haran.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: juli 21, 2007, 01:38:37 pm »
Ja. Dat ontken ik ook absoluut niet. Hij blijft namelijk in Haran, terwijl Abram, Sara, Lot en vrouw en al hun bezittingen (vee bijvoorbeeld) mee gaan. En sterft daar dus ook, maar zonder zijn zoon Abram en degenen die met Abram meegegaan zijn verder naar Kanaän toe

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: juli 21, 2007, 01:45:39 pm »
Btw, dit soort vragen beantwoord ik heus niet zonder eerst zelf te kijken wat er nou precies staat

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: juli 21, 2007, 02:01:11 pm »

quote:

Emanuel schreef op 21 juli 2007 om 13:01:
Kun je aantonen dat de Joden hetzelfde OT hebben? De bijbel is tenslotte meermaals vertaald en gekopieerd. Oorspronkelijk zal het wel juist geweest zijn.

WAT? Je durft hier bespottelijke, niet-onderbouwde kritiek te leveren op de vroeg christelijke kerk, en je hebt totaal geen besef van waar je 't over hebt? Hoe durf je?! De tenach, de septuagint en ons OT komen letterlijk overeen. Zo simpel is het. Als je zulke basale kennis niet hebt, wil je je dan alsjeblieft onthouden van je misselijkmakende suggesties over de vroege kerk? Dankje.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: juli 21, 2007, 05:39:36 pm »

quote:

Pooh schreef op 21 juli 2007 om 12:22:
1. Ik kan er geen touw aan vastknopen.
2. Wat wil je met dit topic?
Het is de zoveelste poging om met onsamenhangende kul de katholieke Kerk zwart te maken. Ieder zijn hobby.

edit: Ah, en de joden, en de niet-katholieke christelijke kerken.
« Laatst bewerkt op: juli 21, 2007, 05:42:02 pm door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: juli 21, 2007, 07:01:16 pm »
God staat boven de Rooms-Katholieke kerk.
Het gaat hier om de waarheid van de Tenach, de daaruit vorogekomen septuagint en het daaruit voortgekomen Oude Testament en de heilsgeschiedenis voor de mensheid.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: juli 21, 2007, 07:22:49 pm »

quote:

Jumbala schreef op 21 juli 2007 om 19:01:
God staat boven de Rooms-Katholieke kerk.
Het gaat hier om de waarheid van de Tenach, de daaruit vorogekomen septuagint en het daaruit voortgekomen Oude Testament en de heilsgeschiedenis voor de mensheid.
TS heeft iig zijn doel bereikt, het kan weer fijn in de richting van slap geoudehoer over de RKK gaan.

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: juli 21, 2007, 08:43:42 pm »
Om dat te voorkomen stel ik Jezus centraal, die gezegd heeft:"Eer Abraham was, ben Ik." (Johannes 8:58)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: juli 21, 2007, 08:55:54 pm »

quote:

Pooh schreef op 21 juli 2007 om 12:22:
4. Er is een veel waarschijnlijkere verklaring, en het lijkt me beter die aan te nemen tenzij je met betere bewijzen komt: Een van de 2 teksten in Genesis bevat een foutje. Typefout, telfout, overschrijffout, overleveringsfout, of nog waarschijnlijker een conversiefout, zoals er vermoedelijk wel meer in Genesis staan. Weinig boeiend verder, heilshistorisch totaal niet relevant.
er is een veel interesantere verklaring: Abraham is niet de oudste zoon, ondanks dat ie wel als eerste genoemd wordt. De leeftijd is de leeftijd waarop z'n vader het eerste kind kreeg. (Maar het is inderdaad weinig boeiend).

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: juli 21, 2007, 09:01:03 pm »

quote:

Emanuel schreef op 21 juli 2007 om 12:13:
Binnen de bijbel is er met dateringen gespeeld; bisschop Ussher heeft zomaar datums vastgelegd om de Egyptische faraos te dateren. Als je kijkt naar de geboorte van Abram (Abraham) genesis 11:26, zie je dat Terach( Abrams vader) zeventig jaar geleefd had en Abram verwekte. Een paar regels verder kun je lezen in genesis 11:32 dat de dagen van Terach 205 jaar waren en Terach en hij te Haran stierf. Nog een paar een regels verder kun je lezen in genesis 12:4 dat Abram vijvenzeventig jaar was toen hij uit Haran vertrok.
Hoe kan dat nu?
205-70= is bij mij nog altijd 135!!!!! Hoe kan Abram dan 75 jaar oud zijn?
Mijn antwoord is dat de kerk van Rome esoterische kennis had, en de bedoeling had om een hieros gamos te verbergen!!
Zo zie je maar, hé! Wat zeg je daar van? Het Hieros Gamos staat dus ook vermeld in het oud testament.
By the Way El Shadai (El Jehova) betekent Heer van de Berg! Hartelijke groetjes.
misschien kun je ons allemaal even inlichten hoe een zestiende (of zeventiende, ik heb niet eens de behoefte dat nog even op te zoeken) eeuwse bisschop (Ussher) alle tienduizenden manuscripten uit de eerste paar eeuwen van onze jaartelling, alle miljoenen latere exemplaren van de bijbel en ook nog eens alle joodse (en andere niet christelijke) exemplaren van de bijbel kan hebben aangepast, inclusief natuurlijk alle manuscripten die pas lang na de dood van Ussher door onafhankelijke archeologen gevonden werden?

Mijn antwoord is: je hebt geen enkel idee waar je het over hebt. Je loopt maar wat te fantaseren (altijd makkelijker dan je met de feiten bemoeien) en wat tegen het christendom te schoppen.

tip: lees een serieus boek ipv de "davinci code" of soortgelijke niet-historische nonsens.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: juli 22, 2007, 04:12:32 pm »
In de passage staat nergens te lezen dat Abram zijn vader Terach achterliet. Het zou natuurlijk wel kunnen, maar het staat er niet. Vindt het toch nogal onduidelijk.
Er staat: "En hij deed hen wegtrekken uit Ur der Chaldeeën om te gaan naar het land Kanaän, en zij kwamen te Haran en bleven daar. En de dagen van Terach waren tweehonderd vijf jaar, en Terach stierf te Haran." De Here nu (belangrijk: er staat nu) zeide tot Abram Ga uit uw land ...  ; en Abram was 75 toen hij uit Haran trok.
Opmerking er staat "nu", dit kan duiden dat Abram zijn vader niet achterliet.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: juli 22, 2007, 04:29:06 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 juli 2007 om 21:01:
[...]

misschien kun je ons allemaal even inlichten hoe een zestiende (of zeventiende, ik heb niet eens de behoefte dat nog even op te zoeken) eeuwse bisschop (Ussher) alle tienduizenden manuscripten uit de eerste paar eeuwen van onze jaartelling, alle miljoenen latere exemplaren van de bijbel en ook nog eens alle joodse (en andere niet christelijke) exemplaren van de bijbel kan hebben aangepast, inclusief natuurlijk alle manuscripten die pas lang na de dood van Ussher door onafhankelijke archeologen gevonden werden?

Mijn antwoord is: je hebt geen enkel idee waar je het over hebt. Je loopt maar wat te fantaseren (altijd makkelijker dan je met de feiten bemoeien) en wat tegen het christendom te schoppen.

tip: lees een serieus boek ipv de "davinci code" of soortgelijke niet-historische nonsens.
Inderdaad daar heb je een punt, dit kan niet. Heb me laten misleiden door het boek "erfopvolgers van de graal" van Laurence Gardner. Maar vind toch dat de passage onduidelijk is.

Pinkeltje

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: juli 22, 2007, 08:54:26 pm »

quote:

Emanuel schreef op 22 juli 2007 om 16:12:
In de passage staat nergens te lezen dat Abram zijn vader Terach achterliet. Het zou natuurlijk wel kunnen, maar het staat er niet. Vindt het toch nogal onduidelijk.
Er staat: "En hij deed hen wegtrekken uit Ur der Chaldeeën om te gaan naar het land Kanaän, en zij kwamen te Haran en bleven daar. En de dagen van Terach waren tweehonderd vijf jaar, en Terach stierf te Haran." De Here nu (belangrijk: er staat nu) zeide tot Abram Ga uit uw land ...  ; en Abram was 75 toen hij uit Haran trok.
Opmerking er staat "nu", dit kan duiden dat Abram zijn vader niet achterliet.

Volgens mij heeft het woordje "nu" hier de functie van "hier gaat de hoofdlijn van het verhaal weer verder" te vergelijken met het beginnen van een nieuwe alinea. Het heeft in elk geval niet een functie van tijdsbepaling.

In de NBG '51 en de Statenvertaling wordt het woordje nu gebruikt, terwijl meer recentere vertalingen als NBV, WV en GNB het woordje weglaten (want verouderd taalgebruik).

1 De HEER zei tegen Abram: ‘Trek weg uit je land, verlaat je familie, verlaat ook je naaste verwanten, en ga naar het land dat ik je zal wijzen. (NBV)
1 De HEER zei tegen Abram: ‘Trek weg uit uw land, uw stam en ouderlijk huis, naar het land dat Ik u zal aanwijzen. (Wilibrordvertaling)
1 De Heer zei tegen Abram: ‘Verlaat je land, je stam, je familie, ga naar het land dat ik je wijs. (GNB)

En ook recente andere vertalingen laten het weg:
 1 12.1 Ac 7.2The Lord said to Abram:
Leave your country, your family, and your relatives and go to the land that I will show you (CEV)
1 L`Éternel dit à Abram: Va-t-en de ton pays, de ta patrie, et de la maison de ton père, dans le pays que je te montrerai (SEG)

Vetgedrukt de aanduidingen die volgens mij aangeven dat Abraham zijn vader achterliet in Haran.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: juli 24, 2007, 07:40:32 am »

quote:

Emanuel schreef op 21 juli 2007 om 12:13:
Hoe kan dat nu?
205-70= is bij mij nog altijd 135!!!!! Hoe kan Abram dan 75 jaar oud zijn? Mijn antwoord is dat de kerk van Rome esoterische kennis had, en de bedoeling had om een hieros gamos te verbergen!!

Op basis van welke logica constateer je dat Abraham 135 zou moeten zijn ipv 75 als hij uit Haran vertrekt? Ik zie het er niet in staan, evenmin als Pinkeltje, die hierover reeds een duidelijke uiteenzetting heeft gegeven:

quote:

Pinkeltje schreef op 21 juli 2007 om 12:50:
Ik snap het ook even niet. Wat heeft de leeftijd van Terach te maken met de leeftijd dat Abraham wegging uit Haran?
1. Terach verwekt Abraham als hij 70 is.
2. Terach gaat op een bepaald moment samen met zijn familie emigreren naar Haran.
3. Abraham vertrekt uit Haran als hij 75 is.
4. Terach is 145 als Abraham vertrekt.
5. Terach leeft nadat Abraham vertrokken is nog 60 jaar.
Kunnen we meteen de rest van je verhaal, waarin je met nogal wazige informatie komt zonder onderbouwing, vergeten, hetgeen een aantal mensen hier weer met een gerust hart kan doen slapen  ;)

quote:

Pooh schreef op 21 juli 2007 om 14:01:

[...]

WAT? Je durft hier bespottelijke, niet-onderbouwde kritiek te leveren op de vroeg christelijke kerk, en je hebt totaal geen besef van waar je 't over hebt? Hoe durf je?! De tenach, de septuagint en ons OT komen letterlijk overeen. Zo simpel is het. Als je zulke basale kennis niet hebt, wil je je dan alsjeblieft onthouden van je misselijkmakende suggesties over de vroege kerk? Dankje.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: juli 24, 2007, 10:29:11 am »

quote:

Emanuel schreef op 22 juli 2007 om 16:29:
[...]

Inderdaad daar heb je een punt, dit kan niet. Heb me laten misleiden door het boek "erfopvolgers van de graal" van Laurence Gardner. Maar vind toch dat de passage onduidelijk is.

|:(

En nu nog op basis van Dan Brown een verhaaltje over de gnostische flauwekul?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: juli 24, 2007, 11:10:03 am »

quote:

Emanuel schreef op 22 juli 2007 om 16:29:
[...]

Tip voor de volgende keer, doe eerst eens grondig onderzoek voor je zomaar denkt van alles te moeten zeggen waar je geen greintje verstand van hebt.

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: juli 24, 2007, 12:40:50 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 24 juli 2007 om 11:10:
[...]

Tip voor de volgende keer, doe eerst eens grondig onderzoek voor je zomaar denkt van alles te moeten zeggen waar je geen greintje verstand van hebt.
Geen greintje verstand? Hij had er toch een boek over gelezen?  :+
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: juli 24, 2007, 01:43:24 pm »

quote:

diak2b schreef op 24 juli 2007 om 10:29:
[...]

|:(

En nu nog op basis van Dan Brown een verhaaltje over de gnostische flauwekul?
Gnostiek is veel meer dan Dan Brown,  Dan Brown is een romanschrijven en een fantast. Om maar iemand anders te noemen: Elaine Pagels, Merlin Stone, ...

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: juli 24, 2007, 02:22:48 pm »

quote:

Emanuel schreef op 24 juli 2007 om 13:43:
Gnostiek is veel meer dan Dan Brown,  Dan Brown is een romanschrijven en een fantast. Om maar iemand anders te noemen: Elaine Pagels, Merlin Stone, ...
Elaine Pagels, 'the gnostic Paul'.  Over pseudo-wetenschap gesproken... :X
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: juli 24, 2007, 03:44:22 pm »

quote:

Laodicea schreef op 24 juli 2007 om 14:22:
[...]

ik zou Dan Brown nog eerder serieus nemen (alhoewel...). Ze grossieren in ieder geval beide in wishful thinking.
« Laatst bewerkt op: juli 24, 2007, 03:45:43 pm door Nunc »

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: juli 24, 2007, 07:24:13 pm »

quote:

Laodicea schreef op 24 juli 2007 om 14:22:
[...]

Wat zeker zeer wetenschappelijk is de archeologische vondst in Sumer (Irak). De honderden kleitabletten die ze daar terugvonden ondersteunen niet al te sterk het christelijk gedachtengoed. Hier wordt het genesisboek meer verlicht. Hmm, kennis kan nog wel handig zijn.
Andere gnostische denkers zijn Nancy Qualls, Margaret Starbird, Karen L. King, Marvin Meyer, John LAmb Lash, Ann Graham Brock, ... waarschijnlijk door de duivel gecreeërd?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: juli 25, 2007, 08:37:12 am »

quote:

Emanuel schreef op 24 juli 2007 om 19:24:
[...]

Wat zeker zeer wetenschappelijk is de archeologische vondst in Sumer (Irak). De honderden kleitabletten die ze daar terugvonden ondersteunen niet al te sterk het christelijk gedachtengoed. Hier wordt het genesisboek meer verlicht. Hmm, kennis kan nog wel handig zijn.
Andere gnostische denkers zijn Nancy Qualls, Margaret Starbird, Karen L. King, Marvin Meyer, John LAmb Lash, Ann Graham Brock, ... waarschijnlijk door de duivel gecreeërd?
gnostische denkers  :+  :w

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: juli 30, 2007, 01:36:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 juli 2007 om 08:37:
[...]

gnostische denkers  :+  :w

Zelf geloof ik niet in het gnostisisme, wel in de leer van Arius, deze stelt dat God God is en Jezus Jezus. Het Christuswezen heeft zich natuurlijk wel gemanifesteerd in de persoon Jezus van Nazareth, mede in Maria Magdalena. Dit is de leer van de Arianen. Net voor Clovis waren zij in de meerderheid binnen Europo, maar omdat Clovis een katholieke vrouw genomen had, werden zij verdreven door Clovis. Clovis geloofde eigenlijk zelf niet in de Roomse kerk. De Arianen stelden ook dat de Heilige Geest geen persoon is, maar van Vader op Zoon overgaat.  
De boom der kennis van goed en kwaad creeërd wel degelijk zonde. Het is de levensboom die de echte verlichting brengt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: juli 30, 2007, 03:34:11 pm »
Modbreak:
topic hoort niet thuis in BF en aangezien de discussie weinig boeiend en opbouwend is, verplaats ik 'em niet maar gaat het op slot
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan