Auteur Topic: Wat is het nou?  (gelezen 2200 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Gepost op: juli 28, 2007, 09:08:15 pm »
Matteus 13,35:
Opdat vervuld zou worden, wat gesproken is door den profeet, zeggende: Ik zal Mijn mond opendoen door gelijkenissen; Ik zal voortbrengen dingen, die verborgen waren van de grondlegging der wereld.

Psalm 78:

Een onderwijzing van Asaf. O mijn volk! neem mijn leer ter oren; neigt ulieder oor tot de redenen mijns monds.
2 Ik zal mijn mond opendoen met spreuken; ik zal verborgenheden overvloediglijk uitstorten, van ouds her;

1 Kronieken wekt minimaal uitermate sterk de indruk dat Asaf geen profeet was, maar een zanger aan Davids hof. En die Asaf voorspelt niet dat de Messias in gelijkenissen zal spreken, maar geeft aan zelf in gelijkenissen te gaan spreken, wat hij dan ook prompt doet in de rest van psalm 78, hoewel sommigen het wellicht een historische opsomming zullen noemen.

Wat moet je hier nou mee?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2007, 09:17:45 pm »
Volgens mij is dat een typerend voorbeeld van de manier waarop het hele NT het OT leest. Het OT gaat aan de ene kant gewoon over mensen die toen leefden, en is aan de andere kant in zijn geheel, niet alleen in woorden maar zelfs in gebeurtenissen, een vooruitwijzing naar Christus. Dezelfde constructie kom je tegen bij veel psalmen van David, maar ook een persoon als Melchizedek is, door zijn bestaan alleen al, een profetie.

diak2b

• Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2007, 09:27:24 pm »

quote:

Pooh schreef op 28 juli 2007 om 21:17:
Volgens mij is dat een typerend voorbeeld van de manier waarop het hele NT het OT leest. Het OT gaat aan de ene kant gewoon over mensen die toen leefden, en is aan de andere kant in zijn geheel, niet alleen in woorden maar zelfs in gebeurtenissen, een vooruitwijzing naar Christus. Dezelfde constructie kom je tegen bij veel psalmen van David, maar ook een persoon als Melchizedek is, door zijn bestaan alleen al, een profetie.

OK, dat is een benadering die me op zich wel bekend is, maar het punt is dat als het NT zegt dat Jezus iets doet om een profetie in vervulling te laten gaan, dat het toch veelal wel om een profetie gaat?

En hoe zit dat met Asaf die profeet genoemd wordt, terwijl uit het OT blijkt dat hij zanger aan het hof van David was, en nergens uit blijkt dat hij profeet was?

Jumbala

• Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #3 Gepost op: juli 28, 2007, 09:36:48 pm »
Asaf was profetisch, net zoals David in de psalmen. Waarom kan een musicus als David en een zanger als Asaf niet profetisch zijn? Over het verschil profeet/profetisch in de psalmen maak ik me niet druk.

diak2b

• Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #4 Gepost op: juli 28, 2007, 10:10:51 pm »

quote:

Jumbala schreef op 28 juli 2007 om 21:36:
Asaf was profetisch, net zoals David in de psalmen. Waarom kan een musicus als David en een zanger als Asaf niet profetisch zijn? Over het verschil profeet/profetisch in de psalmen maak ik me niet druk.
Ik ook niet, maar voor mijn idee: hoeveel plaatsen zijn er verder in het NT waar teksten uit de psalemn worden aangeduid als zijnde afkomstig van "de profeet"?

dingo

• Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #5 Gepost op: juli 28, 2007, 10:16:28 pm »
Er blijkt uit niets uit de OT dat David een profeet was maar toch citeert Jezus in Matth. 22:43 "Hij zeide tot hen: Hoe kan David Hem dan door de Geest zijn Here noemen, als hij zegt: 44 De Here heeft gezegd tot mijn Here: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden onder uw voeten gelegd heb.

In het NT profeteert Kajafas zelfs zonder het  te weten dat beter één man kan sterven dan het hele volk terwijl hij alleen priester was. (Weliswaar hogepriester maar geen profeet).
Misschien dat we de definitie van profetie zo ruim moeten opvatten dat elk door de Geest geïnspireerd woord een profetie is.

diak2b

• Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #6 Gepost op: juli 28, 2007, 10:53:36 pm »

quote:

dingo schreef op 28 juli 2007 om 22:16:
Er blijkt uit niets uit de OT dat David een profeet was maar toch citeert Jezus in Matth. 22:43 "Hij zeide tot hen: Hoe kan David Hem dan door de Geest zijn Here noemen, als hij zegt: 44 De Here heeft gezegd tot mijn Here: Zet U aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden onder uw voeten gelegd heb.

In het NT profeteert Kajafas zelfs zonder het  te weten dat beter één man kan sterven dan het hele volk terwijl hij alleen priester was. (Weliswaar hogepriester maar geen profeet).
Misschien dat we de definitie van profetie zo ruim moeten opvatten dat elk door de Geest geïnspireerd woord een profetie is.
thanks!

Jumbala

• Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #7 Gepost op: juli 28, 2007, 11:01:03 pm »
Daarmee ben ik het eens, dingo. In Israël heb je diverse profeten. Elk van hen sprak profetisch in de voor hem bepaalde tijd en omstandigheden, die voor Daniël en Ezechiël buiten Israël als natie andere waren dan voor wie in Israël woonden. Een onheilsprofeet als Jeremia was niet erg geliefd.
Psalm 22 blijkt profetisch te zijn voor Jezus, hangend aan het kruis. "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?"
En dan psalm 22:10:"U hebt mij uit de buik van mijn moeder gehaald, mij aan haar borsten toevertrouwd." Als je dat leest m.b.t. Jezus dan is dit zuiver profetisch. Als je aan je eigen geboorte denkt dan geldt dit ook. Dan geef je God de eer, die Hem toekomt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #8 Gepost op: juli 29, 2007, 12:31:37 am »
Het boek psalmen is volgens het NT ook profetie.
En er zijn blijbaar meerdere betekenissen. De letterlijke en de profetische, die in de toekomst vervuld werd (psalm 22 is wel bekend)  of nog wordt (bij bepaalde andere psalmen)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Divinespark

• Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #9 Gepost op: juli 29, 2007, 02:56:54 pm »

quote:

diak2b schreef op 28 juli 2007 om 21:08:
Matteus 13,35:
Opdat vervuld zou worden, wat gesproken is door den profeet, zeggende: Ik zal Mijn mond opendoen door gelijkenissen; Ik zal voortbrengen dingen, die verborgen waren van de grondlegging der wereld.

Psalm 78:

Een onderwijzing van Asaf. O mijn volk! neem mijn leer ter oren; neigt ulieder oor tot de redenen mijns monds.
2 Ik zal mijn mond opendoen met spreuken; ik zal verborgenheden overvloediglijk uitstorten, van ouds her;

1 Kronieken wekt minimaal uitermate sterk de indruk dat Asaf geen profeet was, maar een zanger aan Davids hof. En die Asaf voorspelt niet dat de Messias in gelijkenissen zal spreken, maar geeft aan zelf in gelijkenissen te gaan spreken, wat hij dan ook prompt doet in de rest van psalm 78, hoewel sommigen het wellicht een historische opsomming zullen noemen.

Wat je hier mee moet Diak2B, is dat als een profeet het heeft over "mijn volk", dat je eigenlijk al weet dat God hier spreekt en dat Asaf daar als profeet het doorgeefluik voor is. Zoals het profeten ook betaamt, nietwaar? Zonder toevoegingen of weglatingen.

Doordat het nu niet meer aanwijsbaar is dat het over 1 aardse vertegenwoordiger zou hoeven te gaan die het volbrengt, is het ook meteen denkbaar dat het om een algemeen verschijnsel kan gaan: elke keer als volk plus religieuze en wereldlijke elite de fout in gaan komen deze mensen aanzetten. Jezus had daar ook een aantal gemeenschappelijkheden mee, met die wonderdoeners als Elia en Elisa, en daarmee bracht hij deze woorden mede in vervulling. Het is niet gezegd dat het maar 1 keer hoefde voor te komen het kan net zo goed over een werking der dingen gaan in het algemeen.

Groetjes, Divinespark

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #10 Gepost op: juli 29, 2007, 03:03:05 pm »

quote:

Matteus 13,35:

Psalm 78:

Het "spreken in spreuken" komt óók voor in Jesaja, en dat wordt ook ergens door Jezus aangehaald als slaande op Hem.

Jezus sprak tegen een bepaalde doelgroep in spreuken, maar zeker niet altijd.

michielk

• Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #11 Gepost op: juli 29, 2007, 11:14:32 pm »

quote:

dingo schreef op 28 juli 2007 om 22:16:
Nergens wordt er bij mijn weten een definitie gegeven van wat nu precies een profetie inhoudt. De Geest kan een ieder, naar goeddunken van de Geest, inspireren tot profeteren.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Wat is het nou?
« Reactie #12 Gepost op: juli 30, 2007, 07:32:44 pm »

quote:

Matteus 13,35:

Psalm 78:

Mattheüs verwijst mogelijkerwijs naar een ander gedeelte uit het OT, namelijk

quote:

Hosea 12:9, 10Ik ben Jahweh, uw God, Van Egypteland af: Ik zal u weer onder  tenten doen wonen Als in vroegere tijd. Ik heb tot de profeten gesproken, En vele visioenen doen zien;  Door de mond der profeten Kondig ik hun ondergang aan.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2007, 07:33:13 pm door HenkG »
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis