Auteur Topic: Eerste en tweede opstanding  (gelezen 6011 keer)

CZ

• Bekijk profiel
Eerste en tweede opstanding
« Gepost op: juli 26, 2007, 08:53:16 pm »
Opmerkelijk hoe een bepaalde tekst er tussen uit springt die je eerder nooit was opgevallen. Het gaat namelijk om Openbaring 20 vers 5 en 6 :

quote:

De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.
Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.

Blijkbaar is er sprake van een eerste opstanding, bij aanvang van het duizendjarige rijk, en een tweede, waarschijnlijk wordt daarmee de opstanding bij het laatste oordeel genoemd.
Waarom deze post? De kwestie van een eerste en tweede opstanding bevestigen m.i het idee dat je het duizendjarig rijk letterlijk moet nemen, niet symbolisch of geestelijk.
Het idee om de paragraaf over het duizendjarige rijk anders te lezen lag op een gegeven moment zo voor de hand : je moet je wel in allerlei bochten wringen om de letterlijke versie onderuit te halen.

jullie visie? let me know

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 26, 2007, 10:54:33 pm »
Het duizendjarig rijk duurt in mijn geloof duizend jaar, waarvoor God de kalender bij houdt wanneer die begint en eindigt.
De opgewekten uit de eerste dood hebben van de tweede dood geen last en degenen, die niet opgewekt zijn uit de eerste dood worden naar mijn idee door God "in verzekerde bewaring" gehouden om daarna voor Zijn rechterstoel te verschijnen.
Mormonen hebben een vreemd geloof in de eerste en de tweede dood. Dit ter zijde.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 27, 2007, 12:36:09 pm »

quote:

Zandbergen schreef op 26 juli 2007 om 20:53:
Opmerkelijk hoe een bepaalde tekst er tussen uit springt die je eerder nooit was opgevallen. Het gaat namelijk om Openbaring 20 vers 5 en 6 :

[...]

Blijkbaar is er sprake van een eerste opstanding, bij aanvang van het duizendjarige rijk, en een tweede, waarschijnlijk wordt daarmee de opstanding bij het laatste oordeel genoemd.
Waarom deze post? De kwestie van een eerste en tweede opstanding bevestigen m.i het idee dat je het duizendjarig rijk letterlijk moet nemen, niet symbolisch of geestelijk.
Het idee om de paragraaf over het duizendjarige rijk anders te lezen lag op een gegeven moment zo voor de hand : je moet je wel in allerlei bochten wringen om de letterlijke versie onderuit te halen.

jullie visie? let me know
Jezus heeft het in Johannes 5 over het oordeel: "28 Verwondert u hierover niet, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, 29 en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben, tot de opstanding ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.". Het lijkt er heel erg op dat die tweedeling in Opb.19-20 terugkomt. Over het oordeel spreekt Jezus ook in Mat.25 (de schapen en de bokken).

Of het specifiek vermelden van de eerste opstanding een letterlijke lezing van het duizendjarig rijk ondersteunt, weet ik niet. Het zou óók kunnen dat het erop duidt dat de gelovigen al direct (na de dood) opstaan en in de hemel mogen mee-regeren (denk bv. aan de man aan het kruis: "heden zult u met mij in het paradijs zijn"). Of het duidt op de erepositie die de martelaars krijgen in tegenstelling tot de "gewone" (niet gemartelde en daardoor gedode) gelovigen die pas in Opb.20 voor Jezus op de Witte Troon verschijnen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 27, 2007, 12:39:36 pm »

quote:

Te moeilijk voor mij. Ik zie het wel als het zover is. Heb al genoeg moeite met Gods kind zijn in het huidige leven om de druk te maken over hoe vaak ik (niet) dood ga.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 29, 2007, 12:19:50 am »
Even een aandachtspunt wat m.i. wat meer licht op het e.e.a. werpt:

De eerste opstanding is de opstanding uit de doden (d.w.z. er blijven nog andere doden in het graf die niet opstaan) oftewel: de opstanding van tussen de doden uit.
En van deze groep is Jezus de eersteling. Zie hiervoor

quote:

1 Kor. 15:
12 Indien nu van Christus gepredikt wordt, dat Hij uit de doden is opgewekt, hoe komen sommigen onder u ertoe te zeggen, dat er geen opstanding der doden is?
[...]
 20 Maar nu, Christus is opgewekt uit de doden, als eersteling van hen, die ontslapen zijn. 21 Want, dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens. 22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
23 Maar ieder in zijn eigen rangorde: Christus als eersteling,
M.i. volgt hierna de rest van de groep mensen die uit de doden opstaan:

quote:

vervolg vers 23:
vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst;
Die mensen staan eerder op dan de rest (anders zouden ze niet uit de doden opstaan)
En dat is het kenmerk van de mensen die deel hebben aan de eerste opstanding.

De tweede opstanding is de opstanding van de doden die er nog ' over zijn' en die samen allemaal tegelijk opstaan. De opstanding der (van de) doden die nog in het graf waren gebleven toen de eerste opstanding plaats had.
Dit kun je ook zien aan wat er staat in Op. 20 over die laatste groep:

quote:

Op 20
5 De overige doden werden niet weder levend, voordat de duizend jaren voleindigd waren.

Pas na het duizendjarig rijk staan volgens dit tekstgedeelte alle andere doden op. Als Christus zijn koningschap aan God de Vader overgeeft zoals
het vervolg van dat gedeelte uit 1 Kor. 15 aangeeft:

quote:

1 Kor 15
24 daarna het einde,
Dan (na die duizend jaar) is ' het einde' er en zal m.i. de opstanding der doden plaats vinden. Er blijft dan niemand meer in het graf voor nog een latere gelegenheid o.i.d.

quote:

wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben. 25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft.

De opstanding der doden wordt ook als laatste beschreven in Op. 20, in volgorde van gebeurtenissen klopt dat dan ook.
Als Christus alles aan zich heeft onderworpen - in het duizendjarig rijk(Op.20:1-6) en de strijd die daarna nog volgt gebeurt dat en nadat Hij in de laatse strijd satan veroordeeld (vers 7-10), volgt de opstanding der doden (vers 11-15)

quote:

26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood,
zie vers 14 van Op. 20: 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen
En dat is a.h.w. het sluitstuk van de opstanding der doden als de dood en het dodenrijk hun doden hebben gegeven.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 29, 2007, 03:07:29 pm »
Ik vind dit ook veel te zware kost om te begrijpen. Probleem is dat als het niet helemaal helder voor de geest staat omdat het niet zelf ervaren gebeurtenissen zijn, dat je het moet hebben van een raadselachtige interpretatie-gevoelige tekst over bovennatuurlijke zaken. Veel succes.....

Groetjes, Divinespark.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 29, 2007, 07:01:42 pm »
Een kleine opmerking verder over de opstanding uit de doden.....
In Fillipenzen wordt dit ook genoemd.

Fil. 3
10 (Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.

En is het blijkbaar belangrijk om op te staan als anderen/de ongelovigen nog in het graf blijven.
En idd staat er in Openbaring 20 dat je zalig bent als je deel hebt aan de eerste opstanding. Zie ook de OP.
« Laatst bewerkt op: juli 29, 2007, 07:02:39 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

slumber

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 23, 2007, 11:10:33 am »
Hallo allemaal.

De eerste opstanding/opwekking is volgens matheus al geweest:

'En de graven werden geopend, en vele lichamen der heiligen, die ontslapen waren, werden opgewekt (mat 27,52);'