Auteur Topic: Ja, en als we dan toch bezig zijn (over Matt. 27:9)  (gelezen 2573 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Ja, en als we dan toch bezig zijn (over Matt. 27:9)
« Gepost op: juli 28, 2007, 09:29:55 pm »
Matteus 27;9

Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremía, zeggende: En zij hebben de dertig zilveren penningen genomen, de waarde des Gewaardeerden van de kinderen Israëls, Denwelken zij gewaardeerd hebben;

Zacharias 11;12

Want Ik had tot henlieden gezegd: Indien het goed is in uw ogen, brengt Mijn loon, en zo niet, laat het na. En zij hebben Mijn loon gewogen, dertig zilverlingen.

Jeremia is niet Zacharias. Zat Matteus te slapen?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2007, 10:22:44 pm »
Er zijn nogal wat mogelijkheden maar een slapende Mattheus lijkt me niet waarschijnlijk :).  De beste mogelijkheid is dat Zacharias Jeremia citeert mogelijk via kennis van de talmud of niet bewaard gebleven geschriften.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2007, 10:58:13 pm »

quote:

dingo schreef op 28 juli 2007 om 22:22:
Er zijn nogal wat mogelijkheden maar een slapende Mattheus lijkt me niet waarschijnlijk :).  De beste mogelijkheid is dat Zacharias Jeremia citeert mogelijk via kennis van de talmud of niet bewaard gebleven geschriften.

In dit geval vertelt mijn bron (je dacht hoop ik niet dat dit soort details me zelf opvallen :+ ) dat het eigenlijk gewoon een vertaal-verschrijffout is. Maar aangezien de meeste moderne vertalingen andere bekende vergelijkbare fouten er wel uitgehaald hebben, en deze niet, leek me dat er hier toch meer achter moet zitten.

Die route via Zacharias naar Jeremia is wel een scherpe, totaal niet bij stil gestaan dat Jeremia best méér op zijn naam kan hebben staan. Wederom: thanks!

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: juli 28, 2007, 11:21:03 pm »
Ik vond er nog weer vwat alternatiefs op:
http://www.tektonics.org/lp/mkone2.html
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: juli 30, 2007, 12:00:30 am »

quote:

diak2b schreef op 28 juli 2007 om 21:29:
Matteus 27;9

Toen is vervuld geworden, hetgeen gesproken is door den profeet Jeremía, zeggende: En zij hebben de dertig zilveren penningen genomen, de waarde des Gewaardeerden van de kinderen Israëls, Denwelken zij gewaardeerd hebben;

Zacharias 11;12

Want Ik had tot henlieden gezegd: Indien het goed is in uw ogen, brengt Mijn loon, en zo niet, laat het na. En zij hebben Mijn loon gewogen, dertig zilverlingen.

Ik vond nog een citaat over dit gedeelte uit Mattheus van
A. C. Gaebelein - uit het boek: Zie uw Koning komt (een verklaring van het bijbelboek Mattheus)

quote:

De zilverstukken worden in de tempel geworpen en de overpriesters even belust op geld als Judas, haasten zich om ze op te rapen. Wat nu volgt wordt alleen door Mattheus meegedeeld; geen ander evangelie spreekt over het noodlot van Judas.
[...]
De priesters oordelen op godsdienstige gronden, dat het niet geoorloofd is het geld in de Korban, de schatkist van de tempel te werpen. Zij besluiten met het geld de akker van de pottenbakker te kopen tot een begraafplaats voor vreemdelingen.
Dit was een gedeeltelijke vervulling van de profetie uit Jeremia. De volledige profetie wordt in Zacharia gevonden maar de Heilige Geest vraagt hier aandacht voor wat door Jeremia is gesproken.
We lezen in de hoofdstukken 18 en 19 van dat boek over een veld van de pottenbakker, dat gelegen was aan de zijde van de vallei van Hinnom. Die valei wordt ook wel 'Tofeth'' genoemd, herinnerend aan de verschrikkingen van de Gehenna. Misschien dat Judas hier een einde aan zijn aards leven maakte, en na zichzelf opgehangen te hebben, voorover viel en openbarstte.
Het pottenbakkersveld was met bloedgeld gekocht.

'Door een mismaking van de Wet, werd het geld nog beschouwd als te behoren aan Judas, waaraan door hem de bestemming gegeven was om het veld van de pottenbakker te kopen met het liefdadige doel daar vreemdelingen te begraven. Maar van dat ogenblik af kreeg het pottenbakkersveld de naam van Ákker des bloeds'.
Toch was het een besluit van Israel door middel van zijn leiders. Het kwam alles van hen ofschoon zij het wilden doen voorkomen alsof alles van Judas afkomstig was; de waardering, de koop en de verkoop.
Het pottenbakkersveld waarover Jeremia door Goddelijke aanwijzing geprofeteerd had tegen Jeruzalem en tegen Israel, werd nu een vervulling in het licht van de volkomen zonde en afval van het volk, zoals profetisch beschreven is door Zacharia.
Dit Tofeth van Jeremia, dat zij nu gekocht hadden voor de prijs van de dertig zilverlingen, de waardering van de Messias, - Herder Israels - werd werkelijk een bloedakker. Het was geen toevallige samenloop van omstandigheden dat de plaats die Jeremia had aangekondigd als een plaats des oordeels zo'n naam kreeg, maar het was een vervulling van de profetie.' (aanhaling uit: Edersheim, Leven en tijden van de Messias)

Profetisch is alles een voorafschaduwing van wat er gebeuren zal met het volk en het Israelitische land als gevolg van de op zich genomen bloedschuld. Het Israelische land werd een ' begraafplaats voor vreemdelingen' en Israel zelf onder de volken verstrooid. Zij vonden hun graven in Akeldama, een akker des bloeds.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2007, 12:09:27 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: juli 30, 2007, 12:02:59 am »
Modbreak:
titel-edit voor de duidelijkheid
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2007, 12:20:25 pm »

quote:

Matteus 27;9

Zacharias 11;12

het citaat is een combi van iets uit Jeremia en iets uit Zacharia(s). Jeremia, zijnde de belangrijkste profeet van die twee, krijgt het hele citaat op z'n naam. Matteus doet dat dacht ik wel vaker, en ik heb gelezen dat het in enkele joodse geschriften ook zo gebeurt.

Markus doet het in Markus 1:2 waar hij citaten van Jesaja (40:3) en Maleachi (3:1) die beide over de komende messias gaan, combineert en alleen Jesaja (de belangrijkste) noemt.

Matteus grijpt met z'n "Jeremia" terug op (onder andere) de pottebakker uit Jeremia 18 en het gekochte veld uit Jeremia 32. Misschien gaf de sfeer van Jeremia ook de doorslag. Jeremia gaat vaak over diegenen die God afwijzen.

Matteus was dus lui, conform de standaard van zijn tijd :)

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: juli 30, 2007, 01:13:27 pm »

quote:

Matteus 27;9

Volgens de NBGbijbel staat er: Toen werd vervuld hetgeen gesproken is door de profeet Jeremia, toen hij zeide: En zei namen de dertig zilverlingen, de geschatte waarde van de geschatte, die zij geschat hadden van de kinderen Israëls, en gaven die voor het land van de pottenbakker, gelijk de Here mij had opgedragen.

Zacharias 11;12

Het Marcusevangelie is het oudste evangelie. Matheüs en Lucas hebben er zich op gebasseerd. Het Johannesevangelie wijkt daar van af. Er is trouwens nog een ouder evangelie van Marcus teruggevonden, dat het Marcusevangelie in de bijbel. Men moet zich eerder op Marcus richten , dan op Mattheüs. Het rare is dat Marcus er zich niet over uit.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: juli 30, 2007, 08:09:53 pm »

quote:

Emanuel schreef op 30 juli 2007 om 13:13:
[...]

Het Marcusevangelie is het oudste evangelie. Matheüs en Lucas hebben er zich op gebasseerd. Het Johannesevangelie wijkt daar van af. Er is trouwens nog een ouder evangelie van Marcus teruggevonden, dat het Marcusevangelie in de bijbel. Men moet zich eerder op Marcus richten , dan op Mattheüs. Het rare is dat Marcus er zich niet over uit.
ok, en wat is het verband met mijn vraag? Ik volg het niet, vrees ik  :?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: juli 31, 2007, 07:01:29 am »

quote:

Nunc schreef op 30 juli 2007 om 12:20:
[...]

het citaat is een combi van iets uit Jeremia en iets uit Zacharia(s). Jeremia, zijnde de belangrijkste profeet van die twee, krijgt het hele citaat op z'n naam. Matteus doet dat dacht ik wel vaker, en ik heb gelezen dat het in enkele joodse geschriften ook zo gebeurt.

Markus doet het in Markus 1:2 waar hij citaten van Jesaja (40:3) en Maleachi (3:1) die beide over de komende messias gaan, combineert en alleen Jesaja (de belangrijkste) noemt.

Matteus grijpt met z'n "Jeremia" terug op (onder andere) de pottebakker uit Jeremia 18 en het gekochte veld uit Jeremia 32. Misschien gaf de sfeer van Jeremia ook de doorslag. Jeremia gaat vaak over diegenen die God afwijzen.

Matteus was dus lui, conform de standaard van zijn tijd :)
Dat stond ook in dat linkje. :>
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: juli 31, 2007, 07:02:25 am »

quote:

Emanuel schreef op 30 juli 2007 om 13:13:
Marcan priority is een these, maar lang niet de enige. En doel je op Q? Wanneer is dat dan gevonden?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: juli 31, 2007, 10:59:08 am »

quote:

Laodicea schreef op 31 juli 2007 om 07:01:
[...]

Dat stond ook in dat linkje. :>

ik ben nu eenmaal wat minder van het quoten van uitgebreide lappen tekst ;)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: juli 31, 2007, 11:02:58 am »

quote:

Laodicea schreef op 31 juli 2007 om 07:02:
[...]
Marcan priority is een these, maar lang niet de enige. En doel je op Q? Wanneer is dat dan gevonden?

ik ben ook heel benieuwd welke redactielaag van Q gevonden is.

In het nooit-gevonden hypothetische document Q zijn namelijk door sommige wetenschappers al weer meerdere redactielagen ontdekt. Het principe werkt dan ongeveer als volgt: vraag: hoe denken we dat de eerste christenen over Jezus dachten? antwoord: mens, wijze, profeet. Gevolg: delen die dat beschrijven zijn de oudste redactielaag. Vraag: hoe gingen latere christenen over Jezus denken? antwoord: geincarneerde wijsheid, Logos, etc. Gevolg: die delen zijn van recentere redacteurs., etc.. Maar even later worden de lagen in Q weer als feit aangenomen wat bewijst dat de vroege christenen helemaal geen hoge christologie hadden...

Emanuel

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 01, 2007, 01:38:41 pm »

quote:

Laodicea schreef op 31 juli 2007 om 07:02:
[...]
Het Q-document is nooit teruggevonden. Het blijft een hypothese. Uit koolstofdatering blijkt wel dat het Marcus-evangelie het oudste evangelie is.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 01, 2007, 01:43:46 pm »

quote:

Emanuel schreef op 01 augustus 2007 om 13:38:
[...]

Het Q-document is nooit teruggevonden. Het blijft een hypothese. Uit koolstofdatering blijkt wel dat het Marcus-evangelie het oudste evangelie is.

Koolstofdatering??? :?  8)7