Auteur Topic: therapeutische relatie met God  (gelezen 1603 keer)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
therapeutische relatie met God
« Gepost op: augustus 01, 2007, 02:48:42 pm »
Ik vroeg me laatst of ik zou kunnen zeggen dat ik een therapeutische relatie met God heb.
En ik vroeg me ook af wat er tegen zou zijn om dit zo te zeggen.

Als er niet veel tegen is, kan het zo benoemen van je relatie met God een leuke aanleiding zijn voor een gesprek met niet christenen en ook met mede christenen.

Ik ben benieuwd wat jullie gedachten erover zijn om je relatie met God zo te noemen. De voors en tegens en de ja maars en zo.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 01, 2007, 03:41:36 pm »
Wat bedoel je daar precies mee dan, met een therapeutische relatie?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 01, 2007, 04:37:51 pm »
Ik ben niet zo goed in het geven van definities. Maar misschien: een relatie die is ontstaan doordat God mijn therapeut is. Vanuit de therapie is een relatie ontstaan. Die relatie is weer nodig voor de therapie. Zoiets.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 01, 2007, 04:54:30 pm »
Mijn ervaring is dat veel mensen wel het idee hebben dat het geloven in een God misschien therapeutisch kan zijn. Dat je minder bang bent voor de dood en dergelijke. Ik denk dan ook dat als je een niet-christen gaat vertellen over je "therapeutische-relatie" met God, dat je dan een veel gehoord vooroordeel allen maar versterkt: "geloven is een soort placebo".
Verba volant, scripta manent

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 01, 2007, 05:12:57 pm »
Ik zie de relatie tussen God en mij niet zozeer therapeutisch, meer pedagogisch. God is mijn Leermeester en ik ben Zijn kind, leerling en knecht. Ik moet Hem gehoorzamen maar ik kan Hem daarin zeker vertrouwen: als ik Zijn weg volg, kom ik goed uit.

Een therapeutische relatie klinkt mij toch niet helemaal lekker in de oren. God helpt je wel verder maar lost niet alle problemen op. Hij schenkt je soms juist nieuwe problemen.

(ik weet niet of ik je nu verkeerd begrijp inzake de therapeutische relatie)
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 01, 2007, 06:25:58 pm »
Ik geloof vast dat 'therapie' een onderdeel is van de relatie die God met Zijn kinderen heeft. Door Zijn Geest leert God ons de Waarheid (Joh 16), en doet God ons de oude mens afleggen en de nieuwe mens aandoen. De Geest maakt levend (Rom 8 ), leert ons wat Gods wil is. Gods Geest maakt vrij (2 Kor 3).

Therapie dus, zelfs als het alleen in metafysische zin is. Maar ik geloof ook dat het naar aardse zin 'therapeutisch' is. Je wordt er idd minder bang van. Als je je kind van God weet, wie zal je dan nog wat kunnen doen? En laat de niet-christenen maar jaloers zijn. ;)
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2007, 06:26:18 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 01, 2007, 06:31:38 pm »
Dat Jezus de door God aan ons gegeven therapeut is staat in alle evangeliën.
Dat Jezus als therapeut leefregels van je vraagt om gezond te bliven is logisch.
Daarbij is Jezus voor mij ook de pedagoog, maar in sommige dingen ben ik hardleers.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 01, 2007, 07:20:13 pm »
Als er een probleem is, dan is de psycholoog er voor om het probleem in kaart te brengen, om te helpen bij het bewust worden van het probleem. Een therapeut is meer iemand die praktisch aan de slag gaat met het afleren en aanleren van gewoontes.

Als het therapeutisch is, dan ben je je gewoontes aan het omturnen.
In feite is therapeutisch dus enigszins wat in de bijbel als bekering wordt omschreven, het verootmoedigen en omkeren (omturnen) van wegen die niet de juiste zijn, voor een alternatief. Er is dus best wel wat te zeggen voor een therapeutische relatie met God.

Groetjes, Divinespark.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 01, 2007, 08:00:15 pm »

quote:

[message=272828,noline]

Een therapeutische relatie klinkt mij toch niet helemaal lekker in de oren. God helpt je wel verder maar lost niet alle problemen op. Hij schenkt je soms juist nieuwe problemen.

(ik weet niet of ik je nu verkeerd begrijp inzake de therapeutische relatie)

Een goede therapeut stelt de patient ook wel eens voor nieuwe problemen. Maar nooit zomaar. Juist om eraan te kunnen leren werken oude problemen op te lossen.

De vergelijking gaat natuurlijk lang niet helemaal op. Want God lost juist wel ons grootste probleem zelf op, onze schuld.

Maar God is ook onze Heelmeester, Heelmaker. En daar gebruikt Hij dacht ik nu ons leven al voor. Zoals een therapeut een patient voor bepaalde vragen stelt, kan God ons door het leven onszelf bepaalde vragen laten stellen.

Een patient legt problemen voor aan de therapeut. Soms troost een therapeut. Soms confronteert een therapeut. Ik heb veel bewondering voor goede therapeuten. Misschien bestaat er hier en daar wel een beeld van therapeuten dat het watjes zijn die van mensen watjes maken, ik weet het niet zo goed wat voor beeld iedereen persoonlijk van een therapeut heeft. Ik heb zelf nooit een therapeut gehad. Wel hoor ik zo nu en dan verhalen over goede therapeuten en hun resultaten. Als ik daarnaast stel dat ikzelf door het leven zelf zoveel dingen heb geleerd en ik ervan uitga dat alles wat mij overkomt niet maar toevallig is, kom ik op de gedachte dat God mijn therapeut is. (Naast wat Hij verder nog is)

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 02, 2007, 08:24:31 pm »
Jef de Vriese, psycholoog en een leider van een uitgebreid christelijk hulpverleningswerk, zei eens dat de psychologie overbodig is als je Jezus als de door God aan ons gegeven therapeut accepteert. Christenpsychologen doen dan aanvullend werk als hulpverleners.

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: augustus 03, 2007, 09:57:43 am »

quote:

Jumbala schreef op 02 augustus 2007 om 20:24:
Jef de Vriese, psycholoog en een leider van een uitgebreid christelijk hulpverleningswerk, zei eens dat de psychologie overbodig is als je Jezus als de door God aan ons gegeven therapeut accepteert. Christenpsychologen doen dan aanvullend werk als hulpverleners.

God gaf Zijn Zoon en de HG als onze Pleitbezorger. Daarnaast ook nog ons verstand, kennis, inzicht, psychologen, psychiaters, medici, medicatie enzovoort.
Wie daar de hand van God niet in ziet is zo blind als een turf. Wie op de kracht van JC en het gebed ziet, slechts daarop vertrouwd en niet op de therapeut is al een heel eind onderweg.

Godsvertrouwen-JC en de HG-gebed-kennis en middelen-gebed-vertrouwen en geduld-gebedsverhoring op Zijn tijd en wijze.
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2007, 09:58:03 am door grondig christelijk »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: augustus 04, 2007, 09:39:03 am »
Ik had er zelf ook nog wat andere gedachten bij. Je kunt het hebben over een therapeutische relatie (of hulpverlenersrelatie) in positieve zin. En zo bedoelde ik het ook. En Jezus is onze geneesheer. En het is volgens mij ook zo dat God door werkingen die wij kunnen vergelijken met wat therapeuten met ons kunnen doen (alleen dan volmaakt) contact met ons maakt en onderhoud. Jezus doorzag bijvoorbeeld van mensen hun beweegredenen en dat bracht de mensen tot erkenning dat Hij iets heels speciaals voor hen kon betekenen. (Zelfs al wisten ze nog niet dat Hij hun zonden zou kunnen vergeven)
Maar de term wordt dacht ik ook wel eens gebruikt om iets negatiefs aan te geven. Dat iemand een relatie (een liefdesrelatie) is aangegaan die niet gelijkwaardig is, maar waarin de één vooral de hulpverlener van de ander is. Zo’n relatie kan tijdens een therapie ontstaan, maar het kan ook zijn dat iemand die rol gewoon op zich neemt of juist de rol van hulpvrager.

Het is eigenlijk heel wonderlijk aan de relatie van God met ons dat Hij zelf zorgt dat de relatie die Hij met ons heeft, ook al is Hij daarin onze therapeut, een volwaardige (liefdes)relatie is. Het één doet geen afbreuk aan het andere.

Er werd gesproken over het wegnemen van angst. Ik had er niet eens zo bij nagedacht dat het vooral angstige mensen zouden zijn die therapie nodig hebben. Ik dacht meer aan mensen die op allerlei manieren vast kunnen lopen in het leven, zonder dat ze zelf doorhebben waarom. Vaak komt dat ook doordat het doorhebben van het waarom pijn met zich meebrengt. Pijn waar we meestal niet aan willen. Of onveiligheid, in ieder geval het gevoel van onveiligheid. Misschien bedoelde ik het ‘therapeutisch’ noemen van onze relatie met God ook wel vooral zo dat omdat Hij onze pijn en gevoel van onveiligheid op kan vangen en op wil vangen, dat Hij ons daarin draagt zeg maar, dat Hij ons daardoor ook veel mogelijkheden geeft om weer los te kunnen komen in allerlei dingen waarin wij vastgelopen zijn in ons leven. Dat kunnen grote, maar ook zoveel kleine dingen zijn.

Misschien omdat ik nogal veel hoor en lees over wat therapie met mensen doet, dat ik mij daarom erover verwonderde hoeveel parallellen er zijn met wat God met ons kan doen. (Of wat wij met God kunnen doen)

Ik vind het wel mooi gezegd wat Jef de Vries zei over het overbodig worden van de psychologie, maar het was overigens niet mijn eigen bedoeling om de psychologie op die manier te relativeren. Het aanvullende werk van psychologen en therapeuten zie ik niet als: met een beetje meer geloof zou het niet nodig zijn. Zo ziet hij vast ook niet, maar het zou gedacht kunnen worden. Maar inderdaad een goed uitgangspunt om het als aanvullend te zien.
« Laatst bewerkt op: augustus 04, 2007, 09:40:53 am door mirt »

Jumbala

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: augustus 04, 2007, 01:04:30 pm »
Dat psychologie en psychiatrie nodig is onder christenen bewijzen de twee christelijke psychiatrische ziekenhuizen, waar de Bijbel centraal staat, de Fonteijn, samenwerkend met Eleos als ambulante hulpverleners, en "de Hoop," samenwerkend met afkickcentra e.d. Beide zijn van staatswege erkend als psychiatrische ziekenhuis en voldoen aan die criteria. Het ene ziekenhuis is reformatorisch christelijk en het andere is evangelisch christelijk.

Psychiatrisch is er een heel scala van angststoornissen. Als een angst verklaarbaar is dan zegt de bangerd zelf wel wat er moet gebeuren. Als daartoe niemand bereid is heb je een probleem. Ook in de kerk kan dat soms jarenlang blijven bestaan en groeien gezinsleden soms uit elkaar. Wat dan?

Met Jezus als pedagoog mag je je laten opvoeden door Zijn genade in de gerechtigheid.  Hoe ver mag je daarin gaan? Jezus gooide pro pecunia gelovigen van het tempelplein af, maar als je zoiets nu doet wordt je gearresteerd wegens huisvredebreuk en dat terwijl je zo graag therapeutisch bezig wil zijn in je kerk! Wat is wijs?

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: augustus 06, 2007, 09:49:57 pm »

quote:

Jumbala schreef op 04 augustus 2007 om 13:04:
Met Jezus als pedagoog mag je je laten opvoeden door Zijn genade in de gerechtigheid.  Hoe ver mag je daarin gaan? Jezus gooide pro pecunia gelovigen van het tempelplein af, maar als je zoiets nu doet wordt je gearresteerd wegens huisvredebreuk en dat terwijl je zo graag therapeutisch bezig wil zijn in je kerk! Wat is wijs?
Dan tief je die wetten daar toch ook gewoon achteraan, terug naar waar ze vandaan komen? Ik denk dat God er heel blij mee is als iemand in Zijn Huis zich aan Zijn Huisregels houdt en die handhaaft ongeacht de wereldse macht.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2007, 09:52:11 pm door Divinespark »

pupurin1

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: augustus 06, 2007, 09:55:41 pm »
Wow dat klinkt bijna....extremistisch!

(hihi) Ik ben overigens wel blij met die wet, anders zou ik ook nergens komen