quote:
Visitor11109 schreef op 01 oktober 2007 om 23:54:Maar kan iemand mij vertellen wat er nou precies duivels is aan het feit dat je rustig wordt van je enkele seconden sterk concentreren op iets, zij het met je vingers tegen elkaar, of van mijn part met je voeten in je nek?
Ik ken ook verschillende ademhalingstechnieken om rustig te worden, die je concentratievermogen positief beinvloeden. Zit de duivel daar ook in? Waar baseer je dat soort beweringen op?
Mensen die b.v. Yoga beoefenen om even helemaal 'leeg' te worden om daarna opnieuw opgeladen te kunnen worden, is dat fout? Ik ken mensen die dat beweren.
Het
kan een ingang zijn voor 'boze geesten' en dat is duidelijk bij de oosterse godsdiensten waar yoga vandaan komt. Daar kom je door yoga/meditatie in een andere bewustzijnstoestand etc.
Je kunt natuurlijk zeggen dat je puur de oefeningen doet, maar het is misschien niet altijd van elkaar te scheiden en wordt je wel beinvloed omdat je je leeg maakt.
In de bijbel is dat namelijk niet de boodschap dat je je verstand stil moet zetten etc. en zo tot leegheid en passiviteit komt.
Dat het niet goed zou zijn, heeft te maken met de manier waarop ik tegen de mens aankijk: hoe zit die in elkaar en hoe komen we in contact met God.
Er zijn ook andere machten die buiten onze natuurlijke waarneming vallen en die willen ons ook beinvloeden. Die werken echter anders dan God, God werkt door Zijn heilige Geest in ons. God openbaart ons dingen door Zijn Geest en woord.
De duivel heeft andere ingangen nodig en werkt in/aan onze ziel. En dat is ook het terrein van de oosterse meditatie etc., en van het gevoel waar we beinvloedbaar zijn.
Ik vond nog een link die wat meer achtergond geeft hierbij:
http://www.stichting-prom...-van-de-heilige-geest.htm
quote:
Het is dus niet goed om een kind door z'n eigen lichaam op een andere (misschien onbekendere) manier te gebruiken te laten groeien in concentratie, in zelfbeheersing, rust enz... Een Ritalinnetje daarentegen is geen probleem (lees in deze opmerking een klein stukje persoonlijke frustratie hahaha).
Je zet dingen tegenover elkaar die wat mij betreft niet tegenover elkaar staan. Niemand zegt hier (van de tegenstanders) geef ze maar ritalin.... Maar dat zal door je persoonlijke frustratie komen.

Ik denk dat de meeste ouders niet echt blij zijn als hun kind ritalin nodig heeft, maar wel blij dat er wat is dat helpt.
quote:
Is alles wat we niet als 'normaal' beschouwen dus per definitie te wantrouwen? Ik begrijp dat werkelijk niet. Ik beschouw mezelf als een intelligent en weldenkend mens, maar ik kan er slecht tegen als ik van kennissen weer de verhalen hoor over grammofoonplaten die je achteruit moet draaien om satan's stem te horen, of hoe hij zich manifesteert in tekenfilms als The Lion King en Aladdin.
Ik ben het wel eens met enkele van de vorige posters die met dat soort zaken korte metten maken. Kom nou toch..... Afleidingsmanouvres. Dat zijn het. De echte aanvallen worden gericht gedaan op jezelf. Op de plekken waar je het zwakst bent. En die zijn het makkelijkst te bereiken als jij je aandacht elders hebt liggen.
Hier heb ik je eerder in dit toipic een vraag over gesteld.
Waarom hebben mensen die
als het toevallig op hun weg komt zich verdiepen in smartreading of andere zaken, volgens jou
alleen maar aandacht voor dat soort dingen en laten ze daardoor de duivel z'n gang gaan op de plekken waar hij echt is?
Ik ben echt niet zo naief om constant overal de duivel in te zien zodat ik daardoor hem in mijn leven niet meer onderken waar hij dan echt aan het werk is, maar als het ondewrwerp langs komt, verdiep ik me er in als het voor mij aan de orde is
quote:
Begrijp me goed, ik heb geen enkel probleem met mensen die vinden dat zij niet moeten kijken naar The Lion King, omdat er -in hun beleving- een satanische boodschap in zit. Of nooit meer naar Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band van The Beatles luisteren om dat als je deze plaat achteruitdraait, en heel heel heel goed luistert, een stem iets hoort brabbelen wat je met een hele hoop creativiteit en fantasie kunt vervormen tot iets verstaanbaars en lelijks. (Volgens mij kan je met dezelfde creativiteit en fantasie ook wel iets met de plaat Worship van Michael W Smith, Waterloo van Abba of Hilversum 3 van Herman van Veen.)
Waar ik wel een probleem mee heb, is dat sommige van die mensen mij niet de vrijheid laten om hun mening niet te delen of mee te gaan in hun denkbeelden.
Let op, ik zeg niet dat dat in deze discussie gebeurt hoor, want die is tot dusverre erg beschaafd

Ik begrijp niet goed waarom je dat er nu bij moet halen... We mogen ergens tegen zijn maar we zouden jou dat niet toestaan dat je dat anders ziet?
Ik heb daarintegen het gevoel dat als ik vraagtekens heb bij smartreading, er direct wordt gezegd: Je ziet niet waar de duivel echt zit omdat je de hele dag de duivel zoekt in 'allerlei gevaarlijke dingen...'
Ik vroeg je in dit topic eerder om verduidelijking n.a.v. deze opmerking van jou:
quote:
Visitor11109 schreef:
Mijn eigen mening is dat het hem ook erg goed uitkomt dat er discussies oplaaien over zijn aanwezigheid en werk in mindmapping, smart-reading, tekenfilms, achteruitdraaiende grammofoonplaten en meer van dit soort zaken.
Dan kan hij namelijk rustig en ongestoord z'n echte werk gaan doen in het leven van mensen die niet zien waar hij werkelijk zit.
P&A vraagt:
Dit laatse is m.i. tegenstrijdig met wat je hiervoor zei.
Satan is er wel en wil ons beinvloeden voor zover hij kan. Maar als het dan in smartreading zou zitten - op de manier die op bezwaren stuit zoals ik in mijn vorige opmerking uitlegde,
of in bepaalde tekenfilms of achteruitdraaimuziek, dan is dat plotseling niet het terrein waarin satan ons probeert te beinvloeden?
Waar baseer je dat dan op?
En: waar is hij dan wel (in) aanwezig - wat mensen die nadenken over bovengenoemde zaken, (per definitie?) negeren?
Misschien kun je deze laatste vraag nog beantwworden?
quote:
Dat is overigens wel interessant om verder in te duiken, want ik ben wel heel benieuwd hoe zo'n discussie verloopt op jullie basisschool. Wat vinden andere ouders daar nu van, dat er dus ouders zijn die vanuit christelijk oogpunt hieraan niet mee wensen te doen?
En wat zijn je argumenten nu precies? Zonder steeds te verwijzen naar publicaties of wat anderen zeggen? Noem -voor mij- nu eens kort en bondig op waarom dit nu zo gevaarlijk is? Ik ben er oprecht benieuwd naar en het maakt de discussie ook wat makkelijker en meer to-the-point denk ik.
Volgens mij ben ik eerder in dit topic al aardig tot the point geweest. Vooral door dat verslag van de Jozefschool uit Hillegom van commentaar te voorzien. Dat volgt toch precies de praktijk van het smartreaden zoals het daar op school gepraktiseerd wordt.
De technieken die aangeleerd worden zetten het normale verstand buiten werking en gaan aan de gang met het onderbewuste.
Dat is de ingang voor
eventuele verkeerde invloeden.
Verder is de discussie bij ons op school nog niet actueel. Het was even aan de orde omdat vanuit de schoolvereniging er aandacht voor was en een andere school van de verening er wel al mee bezig ging. Dan gaat het balletje rollen en zijn we wezen informeren hoe dit bij ons lag.
Dat was nog niet actueel maar er zijn nu wel ouders die zich er in hebben verdiept/gaan verdiepen zodat ze weten waar het over gaat als het in de toekomst aan de orde zou komen.