Auteur Topic: mind mapping en smart reading op de basisschool  (gelezen 36916 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
mind mapping en smart reading op de basisschool
« Reactie #50 Gepost op: september 30, 2007, 03:39:45 pm »

quote:

cyber schreef op 30 september 2007 om 00:18:
[...]

de duivel is al overwonnen, niet ergens in een toekomende tijd maar al in dit heden.

En die tekst uit 1 Petrus 5 is geschreven na de opstanding en toch staat daar dat hij rondgaat als een briesende leeuw, en de wapenrusting aandoen is een opdracht aan gelovigenb in de tijd na het kruis en de opstanding.
Wat heeft dat dan voor nut als satan nu in de praktijk al compleet overwonnen is ?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: september 30, 2007, 08:39:06 pm »

quote:

Els schreef op 30 september 2007 om 14:22:
[...]

In het verleden zelfs.. maar Cyber, als je om je heen kijkt, zie je dan niet dat hij nog heel wat in de melk te brokkelen heeft? Voor zover mensen hem dus de gelegenheid en de ruimte geven? Dat zijn macht niet onbeperkt is lijkt me duidelijk. Gelukkig maar.

als ik om mij heen kijk dan zie ik normale mensen, mensen die verkeerde keuzes maken, die goede keuzes maken, die domme dingen doen, die alles voor hun medemens overhebben, en dat geld voor zowel gelovigen als ongelovigen.
ik zie nergens om mij heen mensen die door duivels/demonen worden verleid/bezeten/gekidnapped.

De duivel gaat rond als een briesende leeuw, ómdat hij weet dat wat God beloofd heeft in de Bijbel waarheid is, per slot was hij ervan af het begin af aan bij en heeft alles meegemaakt, en dat wat God beloofd ook doet en dat hij altijd en voortdurend bakzijl moet halen.
Wist Herodus dat hij een werktuig van de duivel was, de kindermoord en Bethlehem, of Pilatus, nee dus, beide heren waren zich daarvan niet bewust. Maar achteraf kan gezegd worden kijk zij waren pionnen in het spel om Gods werk proberen te doorkruisen. Het doel is niet om individuele mensen aan te vallen, maar de kerk als geheel om zeep te helpen.

Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, de goede en de kwade daden, en om overal de duivel achter te zoeken of in te zien, het  lijkt mij eerder een weglopen voor eigen verantwoordelijkheid.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: september 30, 2007, 08:41:10 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 september 2007 om 15:39:

[...]

En die tekst uit 1 Petrus 5 is geschreven na de opstanding en toch staat daar dat hij rondgaat als een briesende leeuw, en de wapenrusting aandoen is een opdracht aan gelovigenb in de tijd na het kruis en de opstanding.
Wat heeft dat dan voor nut als satan nu in de praktijk al compleet overwonnen is ?
ik schreef ook niet compleet overwonnen.

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: september 30, 2007, 08:51:50 pm »
Waar ik nog wel mee zit, is het overdrèven om er bezwaar tegen te maken als ouders dat je kinderen elke keer voordat ze gaan smartreaden, om rustig te worden, de duim en wijsvinger 8 seconden tegen elkaar te drukken en om te concentreren iets naar keuze in je handen te visualiseren wat je dan op je hoofd zet?

Het is te verklaren dat dit werkt. Maar het lijkt zo erg op technieken met bepaalde achtergronden die een christen toch niet nodig zou moeten willen hebben?

Mijn kind zit nog niet in die groep. Maar ik zou eigenlijk hopen dat mijn kind dan de moed heeft om met de lessen mee te doen zonder die twee handelingen uit te voeren en dan te laten zien dat hij ook ergens anders wel het nodige zelfvertrouwen vandaan kan halen.
« Laatst bewerkt op: september 30, 2007, 08:52:47 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: september 30, 2007, 10:28:23 pm »

quote:

cyber schreef op 30 september 2007 om 20:39:

Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn eigen daden, de goede en de kwade daden, en om overal de duivel achter te zoeken of in te zien, het  lijkt mij eerder een weglopen voor eigen verantwoordelijkheid.

Ja zeker. Ben ik met je eens. Toch denk ik dat de duivel en die bij hem horen ons kunnen verleiden tot het slechte en kunnen afhouden van het goede te doen. Ik wil daarmee mijn verantwoordelijkheid niet afschuiven. Natuurlijk ben ik alleen verantwoordelijk voor wat ik doe of laat.
En wat betreft het onderwerp... ik ben blij dat ik geen jonge kinderen meer heb. Je bent als ouder toch altijd weer bezorgd dat je kind onder invloed van iets komt.
Maar ik denk dat achter de schermen Gods bescherming er gewoon ís, juist ook voor je kinderen. Reken maar: hun engelen zien Gods aangezicht! Zou er dan ruimte zijn voor het kwaad? Gebed voor je kinderen is heel belangrijk en vertrouwen in Hem en in hen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: september 30, 2007, 11:23:55 pm »

quote:

Els schreef op 29 september 2007 om 23:30:
[...]

Ik denk dat we niet zo ver hoeven te zoeken naar hem. Hij is vlakbij.
Natuurlijk is hij vlakbij, dat ontken ik niet. In tegendeel, dat is nu juist mijn punt. Hij is vlakbij, en lacht zich vermoedelijk het apezuur om mensen die hem zoeken in achteruitdraaiende muziek, wicca-feestjes en andere puberale flauwekul.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: september 30, 2007, 11:52:38 pm »

quote:

diak2b schreef op 30 september 2007 om 23:23:
[...]

Natuurlijk is hij vlakbij, dat ontken ik niet. In tegendeel, dat is nu juist mijn punt. Hij is vlakbij, en lacht zich vermoedelijk het apezuur om mensen die hem zoeken in achteruitdraaiende muziek, wicca-feestjes en andere puberale flauwekul.

Jammer voor hem dat ie niet als laatste lacht, maar inderdaad wordt er veel aandacht besteed en energie verspild met het bestrijden van hem op de verkeerde plaatsen. Beter gewoon je eigen manipulatieve hart in de gaten houden.
En verder denk ik dat hij er erg op gebrand is om te zorgen dat er zo weinig mogelijk echte eenheid is. Eenheid waardoor de wereld zal zien dat God zijn Zoon en Messias heeft gezonden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 01, 2007, 12:16:06 am »

quote:

diak2b schreef op 30 september 2007 om 23:23:
[...]

Of je kunt het zo zien: hij lacht in z'n vuistje om al die meiden die wicca-feestjes aflopen en zelf wicca zijn. En denken dat ze geen vlieg kwaad doen.

En dat is het m.i. punt waar het nu om gaat.
Wat doen mijn/jouw kinderen, op school - op feestjes...
Kinderen en pubers zijn juist de kwetsbare en beinvloedbare groep.
Denken dat het ' allemaal flauwekul is' is weer het andere uiterste van overal leeuwen en beren te zien.

En hiermee wil ik niet zeggen dat hij niet dichtbij is en alleen aanwezig zou zijn in die dingen die hier worden genoemd, en: dat er geen mensen zijn die doorschieten in het opzoeken van dit soort dingen om dan te zeggen dat het ' zo verkeerd'  is.

Maar als het op je weg komt, kun je (ik) me er niet vanaf maken met dat het toch vast niets bijzonders is en gewoon onschuldig.

En de TS stelt zich die vraag. En houden we bij ons op school op een gezonde manier de vinger aan de pols.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 01, 2007, 10:04:48 am »
Nog even over dat visualiseren van iets wat je dan achter op je hoofd moet zetten om daar iets te activeren, ik hoorde daar net iets over van wat Paul van der Velde ooit een voor de radio gezegd heeft (te vinden via http://www.smartreading.n.../onderwijs/wat-doet-het1/ ) Hij zegt dat het voor hem voldoende is dat het werkt, hij weet zelf ook niet hoe, maar gelukkig gaat de universiteit van Nijmegen het uitzoeken.

Over dat onderzoek is dit http://www.smartreading.n...menu/onderwijs/onderzoek/ het enige wat ik kan vinden. Ze zijn wel positief over smart reading, maar over dat visualiseren lees ik niks. Ik ben juist wel benieuwd naar wat zij ervan zouden zeggen.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 01, 2007, 05:42:25 pm »
Mirt, als je denkt dat het geestelijk niet goed zit, word je dan gerustgesteld als de universiteit van Nijmegen een eventueel gunstig oordeel over dat visualiseren zal hebben? Ik bedoel, is die universiteit gezaghebbend op geestelijk gebied?
Wordt er door de Kerk niet naar gekeken? Zij zou toch een behoeder van de kinderen moeten zijn?

Visitor11109

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 01, 2007, 11:54:26 pm »
Maar kan iemand mij vertellen wat er nou precies duivels is aan het feit dat je rustig wordt van je enkele seconden sterk concentreren op iets, zij het met je vingers tegen elkaar, of van mijn part met je voeten in je nek?

Ik ken ook verschillende ademhalingstechnieken om rustig te worden, die je concentratievermogen positief beinvloeden. Zit de duivel daar ook in? Waar baseer je dat soort beweringen op?
Mensen die b.v. Yoga beoefenen om even helemaal 'leeg' te worden om daarna opnieuw opgeladen te kunnen worden, is dat fout? Ik ken mensen die dat beweren.
Het is dus niet goed om een kind door z'n eigen lichaam op een andere (misschien onbekendere) manier te gebruiken te laten groeien in concentratie, in zelfbeheersing, rust enz... Een Ritalinnetje daarentegen is geen probleem (lees in deze opmerking een klein stukje persoonlijke frustratie hahaha).

Is alles wat we niet als 'normaal' beschouwen dus per definitie te wantrouwen? Ik begrijp dat werkelijk niet. Ik beschouw mezelf als een intelligent en weldenkend mens, maar ik kan er slecht tegen als ik van kennissen weer de verhalen hoor over grammofoonplaten die je achteruit moet draaien om satan's stem te horen, of hoe hij zich manifesteert in tekenfilms als The Lion King en Aladdin.

Ik ben het wel eens met enkele van de vorige posters die met dat soort zaken korte metten maken. Kom nou toch..... Afleidingsmanouvres. Dat zijn het. De echte aanvallen worden gericht gedaan op jezelf. Op de plekken waar je het zwakst bent. En die zijn het makkelijkst te bereiken als jij je aandacht elders hebt liggen.

Begrijp me goed, ik heb geen enkel probleem met mensen die vinden dat zij niet moeten kijken naar The Lion King, omdat er -in hun beleving- een satanische boodschap in zit. Of nooit meer naar Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band van The Beatles luisteren om dat als je deze plaat achteruitdraait, en heel heel heel goed luistert, een stem iets hoort brabbelen wat je met een hele hoop creativiteit en fantasie kunt vervormen tot iets verstaanbaars en lelijks. (Volgens mij kan je met dezelfde creativiteit en fantasie ook wel iets met de plaat Worship van Michael W Smith, Waterloo van Abba of Hilversum 3 van Herman van Veen.)

Waar ik wel een probleem mee heb, is dat sommige van die mensen mij niet de vrijheid laten om hun mening niet te delen of mee te gaan in hun denkbeelden.
Let op, ik zeg niet dat dat in deze discussie gebeurt hoor, want die is tot dusverre erg beschaafd :-)
Dat is overigens wel interessant om verder in te duiken, want ik ben wel heel benieuwd hoe zo'n discussie verloopt op jullie basisschool. Wat vinden andere ouders daar nu van, dat er dus ouders zijn die vanuit christelijk oogpunt hieraan niet mee wensen te doen?
En wat zijn je argumenten nu precies? Zonder steeds te verwijzen naar publicaties of wat anderen zeggen? Noem -voor mij- nu eens kort en bondig op waarom dit nu zo gevaarlijk is? Ik ben er oprecht benieuwd naar en het maakt de discussie ook wat makkelijker en meer to-the-point denk ik.
If all we see is where we fail, we brick the prison wall

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 09, 2007, 12:24:50 pm »
mee eens.
ik doe tegenwoordig yoga. pilates (waarbij veel ademhaling komt kijken), snellezen en mind-mapping.
nog niks duivels gemerkt tot nu toe.  8)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 09, 2007, 11:20:35 pm »

quote:

Visitor11109 schreef op 01 oktober 2007 om 23:54:
Maar kan iemand mij vertellen wat er nou precies duivels is aan het feit dat je rustig wordt van je enkele seconden sterk concentreren op iets, zij het met je vingers tegen elkaar, of van mijn part met je voeten in je nek?

Ik ken ook verschillende ademhalingstechnieken om rustig te worden, die je concentratievermogen positief beinvloeden. Zit de duivel daar ook in? Waar baseer je dat soort beweringen op?
Mensen die b.v. Yoga beoefenen om even helemaal 'leeg' te worden om daarna opnieuw opgeladen te kunnen worden, is dat fout? Ik ken mensen die dat beweren.
Het kan een ingang zijn voor 'boze geesten' en dat is duidelijk bij de oosterse godsdiensten waar yoga vandaan komt. Daar kom je door yoga/meditatie in een andere bewustzijnstoestand etc.
Je kunt natuurlijk zeggen dat je puur de oefeningen doet, maar het is misschien niet altijd van elkaar te scheiden en wordt je wel beinvloed omdat je je leeg maakt.
In de bijbel is dat namelijk niet de boodschap dat je je verstand stil moet zetten etc. en zo tot leegheid en passiviteit komt.

Dat het niet goed zou zijn, heeft te maken met de manier waarop ik tegen de mens aankijk: hoe zit die in elkaar en hoe komen we in contact met God.
Er zijn ook andere machten die buiten onze natuurlijke waarneming vallen en die willen ons ook beinvloeden. Die werken echter anders dan God, God werkt door Zijn heilige Geest in ons. God openbaart ons dingen door Zijn Geest en woord.
De duivel heeft andere ingangen nodig en werkt in/aan onze ziel. En dat is ook het terrein van de oosterse meditatie etc., en van het gevoel waar we beinvloedbaar zijn.

Ik vond nog een link die wat meer achtergond geeft hierbij:
http://www.stichting-prom...-van-de-heilige-geest.htm

quote:

Het is dus niet goed om een kind door z'n eigen lichaam op een andere (misschien onbekendere) manier te gebruiken te laten groeien in concentratie, in zelfbeheersing, rust enz... Een Ritalinnetje daarentegen is geen probleem (lees in deze opmerking een klein stukje persoonlijke frustratie hahaha).

Je zet dingen tegenover elkaar die wat mij betreft niet tegenover elkaar staan. Niemand zegt hier (van de tegenstanders) geef ze maar ritalin.... Maar dat zal door je persoonlijke frustratie komen. :)
Ik denk dat de meeste ouders niet echt blij zijn als hun kind ritalin nodig heeft, maar wel blij dat er wat is dat helpt.

quote:

Is alles wat we niet als 'normaal' beschouwen dus per definitie te wantrouwen? Ik begrijp dat werkelijk niet. Ik beschouw mezelf als een intelligent en weldenkend mens, maar ik kan er slecht tegen als ik van kennissen weer de verhalen hoor over grammofoonplaten die je achteruit moet draaien om satan's stem te horen, of hoe hij zich manifesteert in tekenfilms als The Lion King en Aladdin.

Ik ben het wel eens met enkele van de vorige posters die met dat soort zaken korte metten maken. Kom nou toch..... Afleidingsmanouvres. Dat zijn het. De echte aanvallen worden gericht gedaan op jezelf. Op de plekken waar je het zwakst bent. En die zijn het makkelijkst te bereiken als jij je aandacht elders hebt liggen.

Hier heb ik je eerder in dit toipic een vraag over gesteld.
Waarom hebben mensen die als het toevallig op hun weg komt zich verdiepen in smartreading of andere zaken, volgens jou alleen maar aandacht voor dat soort dingen en laten ze daardoor de duivel z'n gang gaan op de plekken waar hij echt is????

Ik ben echt niet zo naief om constant overal de duivel in te zien zodat ik daardoor hem in mijn leven niet meer onderken waar hij dan echt aan het werk is, maar als het ondewrwerp langs komt, verdiep ik me er in als het voor mij aan de orde is

quote:

Begrijp me goed, ik heb geen enkel probleem met mensen die vinden dat zij niet moeten kijken naar The Lion King, omdat er -in hun beleving- een satanische boodschap in zit. Of nooit meer naar Sgt Peppers Lonely Hearts Club Band van The Beatles luisteren om dat als je deze plaat achteruitdraait, en heel heel heel goed luistert, een stem iets hoort brabbelen wat je met een hele hoop creativiteit en fantasie kunt vervormen tot iets verstaanbaars en lelijks. (Volgens mij kan je met dezelfde creativiteit en fantasie ook wel iets met de plaat Worship van Michael W Smith, Waterloo van Abba of Hilversum 3 van Herman van Veen.)

Waar ik wel een probleem mee heb, is dat sommige van die mensen mij niet de vrijheid laten om hun mening niet te delen of mee te gaan in hun denkbeelden.
Let op, ik zeg niet dat dat in deze discussie gebeurt hoor, want die is tot dusverre erg beschaafd :-)

Ik begrijp niet goed waarom je dat er nu bij moet halen... We mogen ergens tegen zijn maar we zouden jou dat niet toestaan dat je dat anders ziet?
Ik heb daarintegen het gevoel dat als ik vraagtekens heb bij smartreading, er direct wordt gezegd: Je ziet niet waar de duivel echt zit omdat je de hele dag de duivel zoekt in 'allerlei gevaarlijke dingen...'

Ik vroeg je in dit topic eerder om verduidelijking n.a.v. deze opmerking van jou:

quote:

Visitor11109 schreef:
    Mijn eigen mening is dat het hem ook erg goed uitkomt dat er discussies oplaaien over zijn aanwezigheid en werk in mindmapping, smart-reading, tekenfilms, achteruitdraaiende grammofoonplaten en meer van dit soort zaken.
    Dan kan hij namelijk rustig en ongestoord z'n echte werk gaan doen in het leven van mensen die niet zien waar hij werkelijk zit.
P&A vraagt:
Dit laatse is m.i. tegenstrijdig met wat je hiervoor zei.
Satan is er wel en wil ons beinvloeden voor zover hij kan. Maar als het dan in smartreading zou zitten - op de manier die op bezwaren stuit zoals ik in mijn vorige opmerking uitlegde,
of in bepaalde tekenfilms of achteruitdraaimuziek, dan is dat plotseling niet het terrein waarin satan ons probeert te beinvloeden?
Waar baseer je dat dan op?
En: waar is hij dan wel (in) aanwezig - wat mensen die nadenken over bovengenoemde zaken, (per definitie?) negeren?

Misschien kun je deze laatste vraag nog beantwworden?

quote:

Dat is overigens wel interessant om verder in te duiken, want ik ben wel heel benieuwd hoe zo'n discussie verloopt op jullie basisschool. Wat vinden andere ouders daar nu van, dat er dus ouders zijn die vanuit christelijk oogpunt hieraan niet mee wensen te doen?
En wat zijn je argumenten nu precies? Zonder steeds te verwijzen naar publicaties of wat anderen zeggen? Noem -voor mij- nu eens kort en bondig op waarom dit nu zo gevaarlijk is? Ik ben er oprecht benieuwd naar en het maakt de discussie ook wat makkelijker en meer to-the-point denk ik.

Volgens mij ben ik eerder in dit topic al aardig tot the point geweest. Vooral door dat verslag van de Jozefschool uit Hillegom van commentaar te voorzien. Dat volgt toch precies de praktijk van het smartreaden zoals het daar op school gepraktiseerd wordt.
De technieken die aangeleerd worden zetten het normale verstand buiten werking en gaan aan de gang met het onderbewuste.
Dat is de ingang voor eventuele verkeerde invloeden.

Verder is de discussie bij ons op school nog niet actueel. Het was even aan de orde omdat vanuit de schoolvereniging er aandacht voor was en een andere school van de verening er wel al mee bezig ging. Dan gaat het balletje rollen en zijn we wezen informeren hoe dit bij ons lag.
Dat was nog niet actueel maar er zijn nu wel ouders die zich er in hebben verdiept/gaan verdiepen zodat ze weten waar het over gaat als het in de toekomst aan de orde zou komen.
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2007, 11:36:56 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 11, 2007, 09:57:30 am »
Wat zegt Paulus over de god Zeus en de andere halfgoden: Jullie hebben die goden opgebouwd vanuit je eigen menselijk hart. Jullie dachten zelf slim te zijn, zegt Paulus, maar nu ben je God tegen gekomen, nu valt je eigen wijsheid, waar de Grieken op pochten, in duigen.
Voor de Grieken was dat de wereld op zijn kop, niet Zeus stond aan de top van de goden, maar God staat aan de top. God is de Schepper van hemel en aarde. God heeft het voor het zeggen in de wereld.
Niet de natuurkrachten, de techniek, menselijke fantasieen, onpersoonlijke krachten of regels van wetenschap, ook niet de niet-christelijke godsdiensten zoals: de natuurreligies, yoga, zen-buddisme, materialisme, post-modernisme.

Maar hoe je het ook wend of keert, Yoga is een menselijk bedenksel, en jij bedenkt er demonen bij :P maar serieus neem ik je betoog niet, ook al niet omdat je geen bewijs voor de demonen bij hebt geleverd en ook niet omdat het onbijbels is wat je beweert.
Het levert niets op dat geneuzel over demonen, het houd de mensen weg van wat het belangrijkste is in een mensenleven 'Gods heilsopenbaring in Jezus Christus ............ ' .

En verder heeft de evangelische kant van Nederland altijd al veel meer met demonen gehad als het traditionele christendom met zijn formuleringen van de leer en zijn kerkvisie.

En wat smartreading en mindmapping betreft is het heel simpel, het is een leermethode niet meer en niet minder, het is een prima manier om de jeugd te helpen bij het leren en studeren.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: oktober 11, 2007, 10:22:35 am »

quote:

cyber schreef op 11 oktober 2007 om 09:57:
Maar hoe je het ook wend of keert, Yoga is een menselijk bedenksel, en jij bedenkt er demonen bij :P maar serieus neem ik je betoog niet, ook al niet omdat je geen bewijs voor de demonen bij hebt geleverd en ook niet omdat het onbijbels is wat je beweert.
Het levert niets op dat geneuzel over demonen, het houd de mensen weg van wat het belangrijkste is in een mensenleven 'Gods heilsopenbaring in Jezus Christus ............ ' .

die in zijn leven op aarde "toevallig" veel demonen heeft uitgedreven. Of bedacht hij ook de demonen erbij?

quote:

En verder heeft de evangelische kant van Nederland altijd al veel meer met demonen gehad als het traditionele christendom met zijn formuleringen van de leer en zijn kerkvisie.

Dat vraag ik me af. Maar dan nog, waar zou dat door komen? Die vraag vind ik veel interessanter. De duivel had bijvoorbeeld bij de traditionele kerk weer hele andere tacktieken (bijvoorbeeld de christen tegen elkaar op zetten door de regeltjes en voet bij stuk houden).

Ik zie het gevaar absoluut wel van dit soort dingen. Het is heel erg in om je bezig te houden met het bovennatuurlijke. Maar van God wil men niks weten. Loop voor de lol eens een boekenwinkel binnen. De boeken over alle vage natuur religies zijn niet aan te slepen, en met geluk vind je nog ergens een NBV op de laagste schappen.
Mijn mening is dat mensen weer terug komen op de "verlichting" (wat je eerder geestelijke verduistering kunt noemen). God heeft de mens het verlangen in het hart gegeven om Hem te zoeken dus totaal god-vrij kan een mens niet zijn. Maar nu de mensen merken dat een volledig atheïstische wereld ook niet is wat men zoekt, komt de duivel met allerlei punten om mensen van God af te houden. De duivel is een tacticus, en in elke tijd weet hij hoe hij de mensen het beste kan verleiden.

En aangezien de jeugd het beste vatbaar is, kan je het beste beginnen om de jeugd langzaam aan bekend te laten worden met vage religieuze dingen. Vooral heel onschuldig beginnen bij de jeugd.
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2007, 10:27:55 am door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: oktober 11, 2007, 10:38:55 am »
Ja, maar dan zijn al die natuurreligie-boeken en vaag-religieuze shit toch niet per se demonisch?
Eerder gevaarlijke flauwekul die iemand van God kan afhouden, net als wellust of gokverslaving, en dan nog subtieler en effectiever omdat het zo spiritueel lijkt. Ik vind dit geen argument om vaag-religieuze bla demonisch te noemen.
Bombus terrestris Reginae

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: oktober 11, 2007, 10:50:02 am »
Je stelt je zelf wel open voor andere krachten dan krachten van God. Als je je geest open stelt voor iets anders dan God, dan maak je je zelf weerbaar voor andere krachten.

Maar een vraagje, waar zou je dan je grens willen leggen, wanneer is iets wel demonisch? Is bijvoorbeeld een ouija-bord demonisch of deze ook niet?
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2007, 10:50:21 am door PietZa »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: oktober 11, 2007, 10:53:59 am »
Ik trek dus in twijfel of er "krachten" betrokken zijn bij vaag-religieuze zaken.
In mijn ogen is het voor het overgrote deel gewoon nonsens.
Natuurlijk kán er wel eens iets demonisch bij zitten, dus op je hoede zijn is goed, maar enige scepsis lijkt me op zijn plaats.

Ik heb wel eens een voorbeeld gelezen: we zijn in oorlog, en er zijn vijandige spionnen onder ons. We moeten daarmee rekening houden en op onze hoede zijn. Tegelijkertijd doen we er goed aan vrijwel geen van de in omloop zijnde spionageverhalen serieus te nemen.

Ook ouijaborden zijn in mijn ogen grotendeels suggestie en bullshit. Ik moet toegeven dat ik dat wel "griezeliger" materie vind en zou er dus sowieso toch maar bij uit de buurt blijven.
Bombus terrestris Reginae

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: oktober 11, 2007, 12:24:53 pm »

quote:

PietZa schreef op 11 oktober 2007 om 10:22:
[...]

die in zijn leven op aarde "toevallig" veel demonen heeft uitgedreven. Of bedacht hij ook de demonen erbij?

ik geloof niet in toevalligheden, maar kijk eens in je Bijbel en zie de hoeveelheden  boze geesten in Jezus dagen en het afnemen van boze geesten in de navolgende bijbelboeken.

Zei Elia b.v tegen het volk: zo en nu ga ik jullie die allemaal geknield hebben voor Baäl allemaal ont-demoniseren??
Nee, bekeer je was zijn oproep.
Ook Paulus zei: bekeer je, en niks over uitdrijven van boze geesten bij mensen die Zeus als oppergod gezien hadden.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: oktober 11, 2007, 12:35:33 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 11 oktober 2007 om 10:53:
Ik trek dus in twijfel of er "krachten" betrokken zijn bij vaag-religieuze zaken.
In mijn ogen is het voor het overgrote deel gewoon nonsens.
Natuurlijk kán er wel eens iets demonisch bij zitten, dus op je hoede zijn is goed, maar enige scepsis lijkt me op zijn plaats.

Ik heb wel eens een voorbeeld gelezen: we zijn in oorlog, en er zijn vijandige spionnen onder ons. We moeten daarmee rekening houden en op onze hoede zijn. Tegelijkertijd doen we er goed aan vrijwel geen van de in omloop zijnde spionageverhalen serieus te nemen.

Ook ouijaborden zijn in mijn ogen grotendeels suggestie en bullshit. Ik moet toegeven dat ik dat wel "griezeliger" materie vind en zou er dus sowieso toch maar bij uit de buurt blijven.

Misschien helpt Wiki wel met het 'ontgriezelen' ;)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ouijabord

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: oktober 11, 2007, 01:07:53 pm »
@cyber:
Volgens mij zie je een tegenstelling die er niet is. Namelijk het waarschuwen tegen demonen versus het oproepen om je te bekeren. Maar goed ik denk dat we op dit punt het niet eens worden, misschien interessant om in een ander topic eens verder door te gaan over demonen.

Om toch weer enigzins on-topic te gaan, lijkt het mij (afgezien van het feit of dit demonisch is of niet) toch iets waar we als christenen voorzichtig voor moeten zijn. Je kan bijvoorbeeld het Ouijabord niet demonisch vinden, toch lijkt het me niet meer dan logisch om daar als christen ver van weg te blijven. Hetzelfde geld voor Yoga achtige oefeningen.

Als je gaat kijken naar allerhande uitleggingen over Yoga (wat onderdeel blijkt te zijn van mind mapping) dan ligt het zoeken naar harmonie richtig God heel dicht op de achtergrond. Je hiermee bezig houden lijkt mij op het minst het zoeken naar de grens. Een meditatie met behulp van Bijbel en gebed lijkt me veel beter en veiliger om geestelijke rust te krijgen.
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2007, 01:09:05 pm door PietZa »

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: oktober 11, 2007, 06:23:42 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 09 oktober 2007 om 23:20:

[...]

Het kan
In de bijbel is dat namelijk niet de boodschap dat je je verstand stil moet zetten etc. en zo tot leegheid en passiviteit komt.
volgens mij zegt de bijbel er bar weinig over.

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: oktober 11, 2007, 06:29:25 pm »

quote:

PietZa schreef op 11 oktober 2007 om 13:07:

Om toch weer enigzins on-topic te gaan, lijkt het mij (afgezien van het feit of dit demonisch is of niet) toch iets waar we als christenen voorzichtig voor moeten zijn. Je kan bijvoorbeeld het Ouijabord niet demonisch vinden, toch lijkt het me niet meer dan logisch om daar als christen ver van weg te blijven. Hetzelfde geld voor Yoga achtige oefeningen.

Als je gaat kijken naar allerhande uitleggingen over Yoga (wat onderdeel blijkt te zijn van mind mapping) dan ligt het zoeken naar harmonie richtig God heel dicht op de achtergrond. Je hiermee bezig houden lijkt mij op het minst het zoeken naar de grens. Een meditatie met behulp van Bijbel en gebed lijkt me veel beter en veiliger om geestelijke rust te krijgen.

en een mind map maken over bepaalde hoofdstukken van de bijbel?

p.s.  even voor de zekerheid: dit is een mind map zoals die op onderwijsinstellingen wordt gedoceerd: http://www.12manage.com/images/picture_mind_mapping.jpg

en precies wat er is demonisch aan?

straks gaan mensen ook nog zeggen van homeopathie dat het demonisch is :+

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: oktober 11, 2007, 07:35:30 pm »

quote:

PietZa schreef op 11 oktober 2007 om 13:07:
@cyber:
 Volgens mij zie je een tegenstelling die er niet is. Namelijk het waarschuwen tegen demonen versus het oproepen om je te bekeren. Maar goed ik denk dat we op dit punt het niet eens worden, misschien interessant om in een ander topic eens verder door te gaan over demonen.

Ik weet niet of er al een demonen-topic is en anders is er zo een nieuwe gemaakt.
Het was jou idee dus ik laat de eer van het nieuwe topic aan jou over :)

clifford Gilberto

• skippy'sfirst sambalesson
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: oktober 11, 2007, 08:12:04 pm »

quote:

Summer Storm schreef op 11 oktober 2007 om 18:29:

en een mind map maken over bepaalde hoofdstukken van de bijbel?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vaak e.e.a. visueel structureel voor mijzelf. Het geeft overzicht en associaties kun je zo uiten zonder dat je er last van hebt. Je noteert ze gewoon.
Als ik later terugkijk hebben de associaties meestal een diepere betekenis.
Vaak gaat dit om concrete ervaringen uit mijn leven die opeens een verband met het bijbelgedeelte krijgen. . . .

Ik heb er nooit bij nagedacht dat er zo wantrouwig naar deze vaardigheid werd gekeken  
door Christenen. Niet iedereen is even goed in "woorden" en Sola scriptura wil m.i. zeggen welke betekenis de schrift heeft, niet dat het schrift bovenaan staat.

Overigens wil ik daarbij opmerken dat mindmappen voor mij ook een wijze is om minder te beargumenten, eerder te illutreren. In die zin meer waardevrij. Het helpt als ik in gesprek ben met iemand die weinig affiniteit met de bijbel heeft maar wel geinteresseerd is.

Praat gerust door over new age etc. . . ik vind het een interessante discussie. Maar vergeet niet dat er veel mensen in de kerk zitten die op zo'n wijze wel de stof tot zich nemen i.p.v. alleen tekst. Ik moet overigens denken aan een flink dislectische collega van mij. We hebben heel wat papier gebruikt bij het delen van levensvragen.
I was young and I needed the money

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: oktober 12, 2007, 12:05:51 am »
offtopic:demonen;)
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: oktober 12, 2007, 12:12:15 am »

quote:

:) joho dat word nog moeilijk kiezen  :P

merci zijnkind

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: oktober 12, 2007, 09:32:04 pm »

quote:

clifford Gilberto schreef op 11 oktober 2007 om 20:12:

Ik heb er nooit bij nagedacht dat er zo wantrouwig naar deze vaardigheid werd gekeken  
door Christenen. Niet iedereen is even goed in "woorden" en Sola scriptura wil m.i. zeggen welke betekenis de schrift heeft, niet dat het schrift bovenaan staat.

Ik ben zelf een beelddenker bij uitstek. Maar het probleem is ook helemaal niet het snellezen en het mindmappen zelf, maar de manier waarop het gegeven wordt. Misschien is de topictitel misleidend.

Ik denk zelf dat het een hele goede methode kan zijn. Maar ik mis de zelfstandigheid van christelijke scholen die zelf kan beslissen welke elementen ze weglaat. Als je als school denkt dat je het niet kan geven zònder de kinderen een denkbeeldige pet op te laten zetten (èlke keer dat er gelezen gaat worden) en de kinderen 8 seconden met de vingers tegen elkaar aan laat zitten (èlke keer dat er gelezen gaat worden) geef je toch zelf heel veel 'macht' aan, ik zeg niet demonen ofzo, maar wel aan een soort geloof in een goeroe.  Sorry hoor Paul van der Velde, mocht je dit ooit lezen.

En ik vind hem zelf een onschuldige man. Hij gaat er gewoon van uit: het werkt zo, dus laat het dan maar zo werken. Anderen moeten maar onderzoeken waarom het zo werkt. Als het werkt, kan het geen kwaad. Ik snap zijn manier van denken, maar die hoeven we toch niet allemaal over te nemen?

clifford Gilberto

• skippy'sfirst sambalesson
    • Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: oktober 15, 2007, 07:40:36 pm »
true . . . ik zou mijn kinderen ook niet "soft" willen opvoeden. Niet dat ik kids heb hoor. Maar een aantal jaar geleden hielp ik wekelijks bij een turntraining. Voordat we zelf trainden was er altijd een groep met kids van 7 - 12 jaar.
Het was een karwei om ze concentratie aan te leren. Wat ik er van geleerd heb ik dat ze naar hun lichaam leren luisteren. Eerst stilstaan, kijken waar je naar toe moet, diep adem halen, juiste lichaamspanning, ander kinderen stil laten zijn, etc. Uiteraard kwam hier ook een dosis visualiseren bij kijken, maar dit is gericht op de motoriek en coordinatie. Je doet geen salto met je ogen dicht. Maar je leert geen salto door je in te beelden om een vogel te zijn.

Misschien zijn er ook gewoon zulke simpele "regels"  t.a.v. lezen. Stil zijn, rustig zitten, lekker voorover geleund met je ellebogen op de tafel voor de een of achterover zitten voor de ander.
I was young and I needed the money

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: oktober 16, 2007, 10:23:08 am »
We hebben hersenen meegekregen om er gebruik van te maken. Als we ontdekken dat onze hersenen op een bepaalde manier werken, en daar gebruik van maken, dan lijkt het me dat daar op zich niets mis mee is. Het gebruik van associaties ook door Christenen is zo oud als het Christendom zelf. We doen dat in poezie, in muziek, in welsprekendheid, en in de RKK doen ze het ook in beelden.

Ik denk dat de crux is dat we God *boven alles* moeten dienen. We mogen allerlei objecten, gewoonten, personen een plaats in ons leven geven, zolang ze maar *hun plaats kennen*. Als sommige mensen NLP als de oplossing voor alles zien, inderdaad, er een vervanging voor Godsdienst van willen maken, dan zijn NLP technieken niet fout - het willen plaatsen van NLP boven God is fout. Zo is geld op zich niet fout, we mogen er best gebruik van maken, maar we mogen geld niet boven God plaatsen. Zodra NLP, of Snellezen, of Mentale Kaarten in conflict komen met wat God van ons vraagt, dan geven we het de verkeerde plaats in ons leven. Zodra we LP/ Snellezen/ MentaleKaarten gaan zien als een manier om andere 'geesten' dan God aan te roepen, dan zitten we fout. Zolang we ze zien en gebruiken als wijzen om de physieke mogelijkheden van ons brein uit te buiten, en ons ervan bewust blijven dat wat we er ook mee bereiken, we nog steeds niets zijn zonder God's bijstand en zonder Jezus' offer, dan doen we niets anders dan wat God van ons verwacht.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: oktober 17, 2007, 01:34:02 pm »
persoonlijk blijf ik het hele topic een beetje muggenzifterij vinden en erg vergezocht.
ook naiëf om te denken dat een basisschool bestuurd wordt door een stel gekke apen die het belang van kinderen op 11e plek hebben staan ofzo...
en vertrouw ook op God dat mensen correct handelen bij het aanleren van nieuwe methoden.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2007, 01:35:28 pm door Summer Storm »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: oktober 17, 2007, 07:09:33 pm »
Summerstorm ik vind het geen muggenziffterij en niet naïf, dit topic. Ik beweeg mij èrgens tussen de leerkrachten een stel gekke apen te vinden en mijn vertrouwen op God gelijk te stellen aan blindelings vertrouwen in deze leerkrachten.

Waarom doe je eigenlijk aan yoga? Wat is je doel ermee?

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: oktober 18, 2007, 02:53:44 pm »

quote:

mirt schreef op 17 oktober 2007 om 19:09:
Summerstorm ik vind het geen muggenziffterij en niet naïf, dit topic. Ik beweeg mij èrgens tussen de leerkrachten een stel gekke apen te vinden en mijn vertrouwen op God gelijk te stellen aan blindelings vertrouwen in deze leerkrachten.

Waarom doe je eigenlijk aan yoga? Wat is je doel ermee?

ok mirt. prima dat jij het geen muggenzifterij vind. het was ook meer mijn persoonlijke kijk op dit onderwerp.

doel van yoga voor mij? relaxen.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: oktober 18, 2007, 05:31:51 pm »
Smart Reading werkt als subliminal messaging (met die middenbladzij die je in 1 keer ziet).
Je zorgt ervoor dat je gewone bewustzijn niet in staat is om de informatie te filteren voordt het ergens wordt weggestopt.
Je mag dus blij zijn als de inhoud van het boek OK is....
Probleem is dus dat het bij schoolboeken nog onder een gecontroleerde omgeving gebeurt, maar dat je een techniek aanleert die je ook in andere omstandigheden kunt gebruiken voor andere soort informatie.

Mind mapping is niks meer dan een soort ezelsbruggetje. Dat is onafhankelijk van of je je informatie via een soort subliminal messaging tot je neemt, dat kun je ook met op een gangbare manier tot je genomen informatie doen.

Het is alleen nogal dubieus dat het door mensen wordt gegeven die heidens of alternatief zijn en verder niks (niet religieus).

Met yoga zelf heb ik geen enkel probleem. Ik zou het zelfs aanbevelen, zeker de asanas (lichamelijke oefeningen), die geven je meer souplesse en dat spaart energie zodat je lichaam die aanwendt om gezonder te blijven. Je hebt er echt niks aan om met spanningen te blijven rondlopen die op je lichaam slaan of met de resultaten van een langdurige onnatuurlijke houding zoals achter een bureau zitten. Vroeger in de bijbel tijd liepen die herders nog kilometers rond in een gezonde omgeving, en gingen naar de wildernis om te bidden, voor mensen in de moderne maatschappij is yoga juist des te onontbeerlijker, of een andere sport, ook goed.

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2007, 05:32:35 pm door Divinespark »