quote:
Dat weet ik niet, mijn punt is ook niet dat ik merk dat iemand iets niet heeft gelezen, het punt is dat mensen zelf aangeven de Bijbel maar beperkt gelezen te hebben. En nogmaals, mij maakt het niet uit of iemand de Bijbel gelezen heeft of niet, maar het is de combinatie met de grote woorden en het doen alsof de Bijbel zo belangrijk is. Ik snap niet hoe je de Bijbel zo belangrijk kan noemen, en vervolgens alleen maar wat stukjes lezen. En ja, uit wat ik mensen hoor vertellen krijg ik stellig de indruk dat het niet zelden gaat om uiterst beperkte Bijbelkennis (ook nog eens in vertalingen als kinderbijbels of dergelijk niveau).
Laat ik het andersom zetten: van iemand die beweert "wedergeboren", "staand in de waarheid van Jezus", etc., te zijn, die ook nog eens stelt dat diens geloof is gebaseerd op de Bijbel, de gehele Bijbel en niets dan de Bijbel, en die kan lezen, zou ik verwachten dat zo iemand de Bijbel leest, herleest, overdenkt, bespreekt, etc., etc., als ware het Gods woord zelve. Nou ja, zonder dat "als ware" dan.
Je wil niet weten hoe vaak ik van niet-katholieke broeders en zusters opmerkingen gehoord heb over katholieken die de Bijbel niet zouden (mogen) lezen. En uit diezelfde hoek, ontdek ik meer en meer, komt desgevraagd niet zelden de melding dat men zelf de Bijbel, ook al is die bepaald beschikbaar, gewoon niet leest. Want te moeilijk, te veel, te saai, te weet ik veel niet wat.
Nogmaals, ik constateer het zonder oordeel, maar met verbazing. En ik ben benieuwd of die verbazing terecht is volgens de door mij bijzonder hoog aangeslagen users van dit forum.