Auteur Topic: Vragen voor catechisatie  (gelezen 1780 keer)

Albert2007

• Bekijk profiel
Vragen voor catechisatie
« Gepost op: augustus 09, 2007, 03:10:09 pm »
Hoi, ik ben Albert. Ik heb een vriend die Nederlands Gereformeerd is. We wonen nu ruim een jaar samen. Zelf ben ik voor het eerst in mei 2006 meegegaan. Ofschoon ik altijd al gelovig ben geweest in mijn leven, was ik geen kerkganger. Inmiddels heeft de kerk ons als homopaar erkend. Ikzelf ben gastlid van de kerk geworden. Ook is de dominee al eens bij ons thuis geweest. Verder hebben we visite gehad van een welkomst comitee en een ouderling. Een warm onthaal mag je wel zeggen. Nu wil ik verder met de kerk. Niet alleen voor mijn vriend maar voor mijzelf. Het was ook m'n eigen keus om mee te gaan naar de kerk. Daar was en is m'n vriend heel duidelijk in geweest. Het hoefde niet, het mocht. Maar ik wilde het graag. Nu wil ik graag op Cattechesatie. Dat begint in september. Mij is nu gevraagd door de dominee om vragen klaar te hebben liggen. Vragen over het geloof, de bijbel en de kerk. Als het kan persoonlijke. Maar dit is moeilijker dan ik had gedacht. Persoonlijke vragen in het kader van het geloof, de bijbel en de kerk. Misschien zijn er lezers op deze site die mij op weg kunnen helpen. Of die ons op weg kunnen helpen. Want mijn vriend peinst zich er ook suf over. Maar echt op weg komen we nog niet met die vragen. Moeilijke opdracht dus  _/-\o_ . Albert.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Vragen voor catechisatie
« Reactie #1 Gepost op: augustus 09, 2007, 03:50:02 pm »
Vragen heb je..., of niet. Ik zie niet in waarom je vragen zou moeten bedenken.

Mijn tip: lees de Bijbel, doe samen Bijbelstudie. Dan zul je merken dat je bij sommige teksten vragen zult hebben: wat de betekenis is, of en hoe je het kunt toepassen in je dagelijks leven.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Vragen voor catechisatie
« Reactie #2 Gepost op: augustus 09, 2007, 07:35:25 pm »
Modbreak:
Titel enigszins verduidelijkt.

michielk

• Bekijk profiel
Vragen voor catechisatie
« Reactie #3 Gepost op: augustus 09, 2007, 08:12:36 pm »
Is het voor jezelf wel duidelijk waarom je dan naar de kerk wilt gaan. Heb je geen vragen bij dit proces, hoe het nu komen zou dat je nu mee gaat?

Albert2007

• Bekijk profiel
Vragen voor catechisatie
« Reactie #4 Gepost op: augustus 10, 2007, 02:16:34 pm »
Voor mij is het heel duidelijk dat ik voor mezelf naar de kerk ga. Ik had alleen net dat duwtje in de rug nodig. En die heeft mijn vriend mij gegeven. Hij heeft ook altijd gesteld dat ik het voor mezelf moet doen en niet voor hem. Nu ben ik zover dat ik met het geloof meer wil doen. Ik wil nu aktief bezig zijn met het geloof en niet passief. Uiteindelijk wil ik dan belijdenis gaan doen. Maar dat is na de catechisatie. Nu heeft de dominee dus gevraagd aan mij of ik aan de vooravond van de catechisatie persoonlijke vragen wil bedenken. Maar juist die personlijke vragen vind ik zo moeilijk. Van waarom je tot het geloof gekomen bent. Het hoe en wanneer. Wat je van het geloof verwacht. Ook een moeilijke. Alvast bedankt voor eventuele hulp hierbij. Want het zijn geen ja / nee antwoorden.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Vragen voor catechisatie
« Reactie #5 Gepost op: augustus 10, 2007, 03:08:35 pm »
Tja... Als ik in deze situatie zat, zou ik denk ik in ieder geval de volgende vragen hebben (niet aanvallend bedoeld):

Er zijn veel christenen (gereformeerd, evangelisch, baptist etc) voor wie het onmogelijk is dat 2 homofiele christenen een relatie binnen een kerkgemeente hebben.
Hoe komt dit, waar baseren ze dit op?
Is dat 'bijbels', zoals ze claimen? Wat betekent dat voor de relatie tussen een homofiel en God/Christus?
Hoe moet ik met christenen omgaan die homofilie afwijzen?

Ik denk dat dergelijke vragen hoe dan ook op je pad gaan komen. Ik zou iig daarop een antwoord willen hebben, voor ik me bij een gemeente aansluit. Of de dominee/jullie kerkenraad deze vragen kan beantwoorden, is echter afwachten.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Albert2007

• Bekijk profiel
Vragen voor catechisatie
« Reactie #6 Gepost op: augustus 10, 2007, 04:06:58 pm »
Het station van de kerkeraad ben ik met mijn vriend allang gepasseerd. We zijn beiden geaccepteerd als homopaar in de kerk gemeente.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Vragen voor catechisatie
« Reactie #7 Gepost op: augustus 10, 2007, 04:43:27 pm »
In jullie gemeente, bedoel je. Je gaat daarbij voorbij aan het gegeven dat er miljoenen (naar ik vermoed) christenen zijn die jullie niet zouden hebben laten 'passeren'. Stemt je dat niet tot nadenken? Heb je een manier gevonden om daarmee om te gaan? Zo ja, dan zijn de vragen idd overbodig.
Maar dan  zijn jullie waarschijnlijk niet lid van een gereformeerd vrijgemaakte gemeente, vermoed ik. 't Zou denk ik wel wat opschudding veroorzaken.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

ItsMe

• Bekijk profiel
Vragen voor catechisatie
« Reactie #8 Gepost op: augustus 11, 2007, 12:29:15 am »
Hoi Albert, geweldig dat God in je leven komt! Wat betreft je persoonlijke vragen, het woord 'persoonlijk' zegt het al, die kan ik helaas niet voor je verzinnen..

In je tweede berichtje stel je toch wat van die persoonlijke vragen, zoals waarom jij tot geloof gekomen bent. Ehm, het antwoord daarop ken ik ook niet echt, hoewel... ik vermoed dat God naar je toe is gekomen ;)

Verder geef je naast je naam nog 1 persoonlijk detail, en dat is dat je homo bent. Ik vermoed dan toch een beetje dat je daar een reactie op wilt ;) Ik denk dat dat zeker een zware last is/ gaat worden die God op je schouders legt. Vooral omdat homosexualiteit in de bijbel door God niet getolereerd wordt. En misschien is het nu voor jou kerkenraad een gepasseerd station, ik vermoed dat je er nog regelmatig mee geconfronteerd gaat worden. Maar als God in je leven is gekomen, zal hij je daarin ook verder willen helpen!

Gods zegen,
ItsMe