Auteur Topic: Taalgebruik  (gelezen 2793 keer)

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Taalgebruik
« Gepost op: januari 10, 2003, 01:34:13 pm »
Welk taalgebruik is nog geoorloofd? Welk taalgebruik niet? Dit mede naar aanleiding van een artikel dat ik elders op internet aantrof waarin gesteld wordt dat de SGP bepaald taalgebruik wil straffen.

Daar is ook op gereageerd. Volg bijgaande link voor het hoe:brandbrief
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Angony

• Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #1 Gepost op: januari 11, 2003, 10:04:28 am »
Ik denk vaak dat als ik iets zeg van gossie dat het niet verkeerd is. Dan zeggen ze tis een bastard vloek, maja zo kun je wel bezig blijven. Dan mag je ook geen curry meer zeggen. Precies dezelfde woordsopbouw als gossie en dan komt het alle 2 van een woor dat je niet zomaar mag gebruiken. Echte vloeken mogen niet, en in bastard vloeken geloof ik niet.
Werp al uw zorgen op Hem, Hij zorgt voor u!

gerbenn

• The challenge of modernity is
    • Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #2 Gepost op: januari 15, 2003, 02:10:28 pm »
Dat is wat ik ook denk. Als Christen kun je het niet maken om met de welbekende godonterende dingen te vloeken. Ik zou het ook niet leuk vinden als alle mensen waarbij iets verkeerd gaat: "gerben" gingen roepen. Ik zou er zelfs behoorlijk moedeloos van worden dat mijn naam steeds geasocieerd werd met dingen die misgaan of met vervelende situaties.
Bastardvloeken vind ik ook onzin. Laatst werd ik erop aangesproken dat ik 'jeetje' zei. Ik dacht echt van ja 'dahag' zo kun je elk woord dat bestaat wel linken aan het onteren van Gods naam. Ik vind niet dat woorden zoals 'gossie' 'jeetje' of potverdorie ook maar iets met de bijbel te maken hebben.

Peter

• Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2003, 11:21:25 pm »
Verkeerd taalgebruik straffen lijkt me zinloos.
Taalgebruik begint in de opvoeding, dus daar moet het veranderen.
Overigens, krachttermen, of het nu echte of bastaardvloeken zijn, zijn een teken van onmacht.

Mariken

• Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #4 Gepost op: januari 18, 2003, 11:46:02 am »
Volgens mij bereik je niks goed als je bepaald taalgebruik strafbaar gaat stellen; je wekt alleen maar veel weerstand (tegen christenen) op...
Zelf probeer ik gewoon 'netjes' te praten - als anderen zich aan mij storen als ik de genoemde 'bastaardvloeken' gebruik, doe ik dat dus niet.
Wat volgens mij heel veel invloed op je taalgebruik heeft is het taalgebruik van de mensen waar je mee omgaat. Vloeken zij veel, dan zal er bij jou ook sneller iets fouts uitvliegen... :[]

jan

• Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #5 Gepost op: september 06, 2003, 10:56:40 pm »
Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen taalgebruik.
Als je echt vol bent van JEZUS gebruik je inderdaad geen grof taal
't is goed om wijs te zijn, maar het is wijzer om goed te zijn

rudi

• Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #6 Gepost op: september 07, 2003, 01:29:07 am »
Ik hoor bij diegene die van simpel taalgebruik houden.
Al te vaak worden er moeilijke, theologische en mooi klinkende woorden gebruikt om indruk te maken.Ook gebruikt men dan graag woorden uit een andere taal.

Ook kunnen we eigenlijk een nadenken over wat we grof en verfijnd taalgebruik noemen.Is wat we grof noemen altijd grof en wat we verfijnd noemen altijd verfijnd?
Een vb.
De woorden stront,kak,scheisse,shit wekken bij de meesten een afkeer op.
Wekt het woord zonde bij jou een grotere afkeer op ?

Mvg,
Rudi

wijnandmet

• Hoor ons Loflied, OVERAL!!
    • Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #7 Gepost op: september 08, 2003, 11:59:17 am »
wat is vloeken ... is dat niet Gods naam ijdel gebruiken?

dacht het wel, dus gvd en dingen zoals dat zijn verkeerd.  Maar als zeg je bijvoorbeeld tering... is dat niet perse een zonde ofzo. Dan is het meer zoiets dat mensen zeggen dat mag je niet zeggen, want dat hoort niet in onze beschaving omdat je daar mensen mee kan kwetsen.

en wat je mag zeggen, dat omschrijft paulus mooi in 1 cor.

daar staat (ff uit mijn hoofd) zoiets van:
je mag best met een zondaar eten, je mag vlees eten zelfs als het voor zijn goden is gezegend... maar zodra een medechristen je erop aanspreekt moet je het laten.

dus je mag denk ik best potverdorie, jeetje of gossie zeggen, maar als iemand er wat van zegt moet je het in zijn buurt laten.

greetz,
wijnand

Marnix

• Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #8 Gepost op: september 08, 2003, 12:09:03 pm »
Tja ik vind deze discussie niet relevant. Het is onrealistisch... want we hebben geen christelijke regering en zullen die voorlopig ook niet krijgen. De regering laat zich nou eenmaal niet op alle punten door Gods wet leiden.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #9 Gepost op: september 08, 2003, 12:28:21 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 12:09:03 schreef Marnix:
Tja ik vind deze discussie niet relevant. Het is onrealistisch... want we hebben geen christelijke regering en zullen die voorlopig ook niet krijgen. De regering laat zich nou eenmaal niet op alle punten door Gods wet leiden.

Ik vind dat geloof en politiek niet samen kunnen gaan,je woont hier in een multiculturele samenleving met meerdere godsdiensten.
lijkt me een beetje fout als men de christelijke regeltjes krijgt opgelegt.
plus hoe kan men democratie hebben als je je eigen aan de regeltjes moet houden van de kerk.

over het taalgebruik.Moet iedereen zelf weten vind ik,voor de ene is het wel een scheldwoord voor de andere niet.
ligt aan de opvoeding natuurlijk
 :)
je krijgt wat je verdient

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #10 Gepost op: september 08, 2003, 01:30:29 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 12:28:21 schreef Jan Hova:
[...]
lijkt me een beetje fout als men de christelijke regeltjes krijgt opgelegt.
Vind je het ook fout als je social(istisch)e, liberale, of christen-democratische regeltjes krijgt opgelegd?

Jan Hova

• het geloofteken draag ik op mi
    • Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #11 Gepost op: september 08, 2003, 02:27:26 pm »

quote:

op 08 Sep 2003 13:30:29 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Vind je het ook fout als je social(istisch)e, liberale, of christen-democratische regeltjes krijgt opgelegd?

ja...maar ik denk dat men hier in nederland een mooie tussenweg heeft gevonden.

een liberale tussenweg ;)
je krijgt wat je verdient

kafir

• Ik geloof niet in flauwe kul.
    • Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #12 Gepost op: september 08, 2003, 04:56:47 pm »

quote:

op 06 Sep 2003 22:56:40 schreef jan:
Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen taalgebruik.
Als je echt vol bent van JEZUS gebruik je inderdaad geen grof taal

Hmm, dan zijn een heleboel christenen niet vol van Jezus. En een heleboel satanisten, atheisten, heksen en agnosten zeker wel vol van Jezus.
Nee, dat heeft niets met JEzus te maken.
Het is mijn taak mijn strevingen te leren zich naar de feiten de voegen, niet te trachten de feiten in overeenstemming te brengen met mijn strevingen. Thomas Henry Huxley.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #13 Gepost op: september 09, 2003, 01:10:12 am »
ff offtopic: die brandbrieven van Koelman zijn geweldig...
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Baudolino

• Bekijk profiel
Taalgebruik
« Reactie #14 Gepost op: september 10, 2003, 04:35:06 pm »
Ik kan me niet voorstellen hoe laconiek er hier wordt gedaan over taalgebruik. Een vriend van mij zag een voetbal wedstrijd als een 90 minuten lange mogelijkheid om te vloeken. Na een seizoen samen gespeerld te hebben was alles wat hij zei als alles niet zo ging zoals hij het bedacht had: "Bah". Als hij dat voor mij kan doen, waarom kunnen wij niet iets soortgelijks voor God doen?

Lees Jacobus 1:26 en 3:2,5,6,8 maar eens. Iedere krachterm (en vloek natuurlijk) die wij gebruiken is een vorm van onvermogen en een zonde.

Het lijkt mij compleet uit de zotte voor een overheid om christelijke regeltjes op te leggen, als je niet vloekt omdat je anders gestraft wordt heeft het maar weinig met Jezus liefhebben te maken.

Niet dat ik dit allemaal onder de knie heb, maar dit is wel de richting die de bijbel DUIDELIJK aangeeft.