Ik vind het wel leuk om de vragen nog een keer te beantwoorden.
- hoe vaak denk ik over de zin van mijn leven na?
Bijna nooit in de zin van: heeft mijn leven zin of niet, maar wel, soms bijna constant in de zin van: hoe sta ik in het leven op dit moment en hoe is dat zo gekomen en hoe zou ik in het leven willen staan en waarom lukt dat niet.
En hoewel ik er eigenlijk nooit aan twijfel of mijn leven zin heeft, ben ik wel vaak bezig met de vraag: moet ik mijn leven niet meer zin geven door bijvoorbeeld minder, ik zeg maar wat, achter de computer te zitten en meer mensen te spreken. Of door sneller m'n huis te doen zodat ik meer tijd overhou om bijvoorbeeld eens een boek te schrijven of een schilderij te maken.
- voegt het iets toe aan mijn leven als ik er over de zin ervan nadenk?
Vaak niet. Ik vind het leven zelf heel eenvoudig. Ik vind het leven niet pas echt leven als ik erover nadenk. Maar ja, ik heb echt het gevoel dat het er bij mij (en ik dacht bij iedereen) in gebakken zit.
- hebben vakken zoals levensbeschouwing en filosofie invloed op de frequentie waarmee ik over de zin van mijn leven nadenk?
Ja, mijn ervaring is van wel. Het geeft een beetje handen en voeten aan je denken over het leven en de zin ervan. Het denken is er al wel, maar je kunt er dan meer mee.
- denken jullie dat bepaalde groepen vaker over het leven na denken dan andere groepen, bv het verschil tussen jongeren en ouderen?
Ik denk dat er veel van invloed kan zijn op het feit of iemand wel of niet veel over het leven en de zin ervan nadenkt. Ik denk dat je niet zo makkelijk daarin groepen kunt onderscheiden. Wel is het zo dat als er bijvoorbeeld in een vriendengroep relatief veel mensen zijn die zo in elkaar zitten dat ze veel over het leven nadenken ze anderen kunnen 'besmetten'. Of die anderen moeten zo in elkaar zitten dat ze door al dat 'gezeur' in één keer helemaal genezen raken van het over het leven en de zin daarvan nadenken.
Ik denk wel dat er veel meer mensen zijn die op oudere leeftijd pas (veel meer) over het leven gaan nadenken dan ze eerder deden dan dat er mensen zijn die daar juist op oudere leeftijd mee stoppen. Dan zou de conclusie zijn dat ouderen gemiddeld meer over het leven nadenken.
Diak, heb jij altijd zo in het leven gestaan,
quote:
Als het God heeft behaagd mij het leven te geven, wat ben ik dan voor ondankbare vlerk als ik daar een doel, een zin, een betekenis in wil leggen?
of is dit de uitkomst van een vergelijkbaar geworstel als de Prediker meemaakte?