quote:
Diak2b, communicatie via een forum verloopt niet zoals in een gesprek, dat weten we mogelijk allebei wel.
Ik lees in je bericht een (vergeef met de tekst) boze toon terwijl dat niet door Pietza (zoals ik hem meemaak) en ook niet door mij gezocht wordt. Mocht je dat gevoel wel krijgen dan biedt ik mijn excuses aan.
Als dit
quote:
diak2b schreef op 01 november 2007 om 22:45:
Wat ik niet begrijp is hoe het mogelijk is te geloven dat God mensen roept tot een ambt in de Kerk van Christus, terwijl diezelfde Kerk die mensen niet toelaat tot dat ambt.
werkelijk je vraag is dan moet je de wedervragen die gesteld worden om duidelijkheid te krijgen toch ook kunnen beantwoorden?
Ik zie niet dat een kerk van Waarheid alleen maar 100% goede besluiten kan nemen, het is en blijft immers mensenwerk? [God bewaart Zijn kerk maar dat zegt niet dat er in die kerk geen fouten gemaakt worden (?)
Is de leer van de kerk aan ontwikkeling onderhevig of is die leer in de eeuwen gelijk en doet God ons geen andere inzichten meer aan de hand? ]
Ik geloof dat God mensen tot een ambt roept MAAR dat mensen de weg om tot dat ambt te komen regelen in de tijd (context) waarin ze leven.
Dat wil zoveel zeggen dat ik Godgegeven mogelijkheden zie in een HBO opleiding (en niet in een mbo zoals de TS noemt) Theologie of een HBO predikantschap (overigens zou ik ook willen pleiten voor een vakinhoudelijke opleiding diaconaat in de GKv maar dat is een andere discussie).
Beperken wij mensen de mogelijkheden die God geeft niet op sommige gebieden?Kijk naar de liederen in de GKv: we hebben mogen ontdekken dat er meer is dan de psalmen en de beperkte hoeveelhied gezangen. We hebben ontdekt dat het ontwikkelen en zingen van meerdere liederen een opdracht is. “... en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft” (Efeze).
Is het in jouw optiek onmogelijk dat die ontwikkeling er (ook op andere gebieden) is?
Kun je hier vertellen hoe jij de roeping en de gang naar het ambt ziet? (En wil je dat ook???) Het kan voor ons wel het e.e.a. helder maken vermoed ik en ons dienen met een visie die we nu niet hebbenDaarnaast is het jammer dat de opmerking over hoe jullie de ambten zien en de GKv ze ziet kennelijk verkeerd is gevallen. Het was een verduidelijking in de richting van de protestanten en niet meer dan dat vermoed ik. Het is geen oordeel over jouw of de kerk waar je bij hoort en zeker niet negatief bedoeld over de RKkerk.
Ik hoop dat je als je terugleest dat ook begrijpt.
Mijn voorstel is om deze draad sowieso te verplaatsen naar een plek buiten GL omdat jij dan meer ruimte krijgt om te reageren. Het is onhandig dat je op je tong moet bijten omdat de regels dat nu eenmaal roepen terwijl op een andere plaats je meer ruimte hebt.
Ik neem aan dat mijn idee / standpunt / mening nu helder is, zo niet vraag dat dan gerust.
Tevens hoop ik dat we nu weer on topic verder kunnen?
Kort samengevat: God roept mensen tot ambt, andere mensen bedenken toegangsregels die beperkend kunnen zijn t.o.v. de geroepene (zoiets dus)