quote:
Nadat al zoveel verstandigs is gezegd, en het ook nog eens een vraag is in GL, denk ik niet dat ik nog veel kan toevoegen, maar misschien toch iets:
quote:
Toch ben ik bang dat mijn omgeving dit niet begrijpt en onze relatie niet zal accepteren. Daarom hebben we het tot nu toe stil gehouden. Niemand, zelfs m’n familie, is hiervan op de hoogte.
Als je familie onbelangrijk voor je is, hoef je het niet geheim te houden. Je familie is dus wel belangrijk voor je. Is een relatie geheim houden voor je familie dan een goed begin? Lijkt me minstens problematisch te noemen. Ik ken de achtergronden niet natuurlijk, maar ik zou je wel heel dringend aanraden dit punt goed te overwegen. God zegt wel "eert uw vader en uw moeder", en naar mijn geloof is dat een gebod dat breder is, dat een groot belang aan "de familie" toekent. God is nogal een family-man.
quote:
Dit maakt het soms erg ingewikkeld en het liefste zou ik het ook gewoon willen vertellen, maar ben dus bang dat ik op onbegrip stuit. Ik ben iemand die erg houdt van openheid en eerlijkheid, maar soms doet zich een situatie voor dat ik niet open en eerlijk kan zijn.
Kan zijn, of wil zijn? Ik weet het niet, maar eerlijk en kritisch zelf-onderzoek lijkt me nuttig.
quote:
Mn vriend kan echt niet zonder mij en woont daarom nu ook bij mij in.
Je zegt alweer "kunnen" waar "willen" meer voor de hand ligt. Als mensen zijn we geschapen met een vrije wil (ok, dit is GL, dus daar valt op af te dingen) en minstens mag je de vrijheid van je wil als christen hanteren. Je kan je afvragen
waarom hij, of jij, het nodig vindt om te doen alsof noodzaak, lot, (on)mogelijkheden bepalend zouden zijn voor jullie levenskeuzes. Is dat, omdat het echt een kwestie is van "kunnen", of is dat een manier om weg te lopen voor je eigen verantwoordelijkheden voor je eigen leven? In hoeverre ben je op zoek naar redenen om voor jezelf goed te praten dat je toegeeft aan ofwel je eigen emoties, ofwel zijn emoties of zelfs manipulaties? Opnieuw, ik weet het niet, dat zal je zelf moeten onderzoeken, maar ik kan je wel zeggen dat bij mij alle seinen op rood staan nav wat je schrijft.
quote:
- Ben erg gelukkig met hem,
Weet je dat zeker?
quote:
maar wat voor toekomst heb ik met hem?
Dat kan je alleen zelf bepalen. Gezien het leefdtijdsverschil heb je in ieder geval mogelijk vele jaren verzorging voor de boeg, en daarna vele jaren eenzaamheid.
quote:
Mijn verstand zegt soms dat ik moet stoppen, maar qua gevoelens lukt dat niet.
En wie is de baas? Jijzelf, je verstand? Of je gevoel, je emotie? Heerst het menselijke in je, of het dierlijke?
quote:
Ik kan niet zonder hem.
Met alle vormen van respect: dat is gewoon niet waar. Je KAN best zonder hem, misschien WIL je niet zonder hem. Daar is niks tegen, maar het zou jezelf een enorme alarmbel moeten doen rinkelen dat je steeds praat in termen van "dit kan niet", "dat kan niet".
quote:
We passen te goed bij elkaar.
Waaruit blijkt dat? Jullie verschil in geloof? Of het feit dat je over hem moet liegen tegen je familie? Of jullie verschillende visie op samenwonen en huwelijk? Wat past er precies zo goed?
quote:
Hoe vertel ik mijn omgeving over onze relatie?
Zonder te liegen, zonder je te verdedigen, zonder je te verschuilen achter allerlei "kunnen" maar door gewoon open en eerlijk te vertellen wat je wil.
quote:
- Ik wil niet samenwonen, omdat ik van mening ben dat de Here dit niet goedkeurt.
Toch doe je het. Wat zegt je dat?
quote:
Of ligt dit anders wanneer we geen seksuele gemeenschap hebben?
lijkt me wel, maar ik ben niet gereformeerd.