Auteur Topic: Het visioen van Petrus in handelingen 10  (gelezen 4745 keer)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Het visioen van Petrus in handelingen 10
« Gepost op: augustus 23, 2007, 06:16:59 pm »

quote:

Petrus zijn visioen gaat over het door God reinverklaarde eten (mat 15,11 + rom 14,17-20 + 1 tim 4,4 + tit 1,15) en toont aan dat hij God niet begrepen had toen Jezus alle eten rein verklaarde.
).
Als ik leviticus 21 vanaf vers 24b lees tot 26 lijkt het me eerder dat het hier niet het eten betreft waarop wordt gedoeld maar (naar mijn interpretatie) dat met de getoonde beelden aan Petrus en het feit dat hij alles mocht eten een einde komt komt aan de periode waarin God zich exclusief verbindt aan het volk Israel. Het niet mogen eten op basis van rein en onrein werd ingesteld omdat God het volk Israel wilde onderscheiden van alle andere volken.

PT
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2007, 06:20:36 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 23, 2007, 10:26:43 pm »

quote:

@ grondig christelijk
als je tijd en zin hebt lees mn topic 'wie is israel' eens...

Laat ik wat helderder zijn, ik bedoel te schrijven dat het droombeeld van Petrus inhoud dat God zijn belofte niet meer exclusief verbindt aan Israel, maar dit wordt uitgebreid naar de heidenen.
Over Israel ligt voor een periode een bedekking zodat de schriftwoorden vervuld konden en kunnen worden, tot het moment dat het getal der heidenen vol is.

Ik denk, je stukje waar je op wijst even snel te lezen, dat we qua mening over Israel en de kerk verder uit elkaar liggen dan je aanvankelijk dacht. Maar ik kan me vergissen. Maar dit begint denk ik behoorlijk off topic te worden denk ik.
« Laatst bewerkt op: augustus 23, 2007, 10:27:37 pm door grondig christelijk »

Compesce mentem

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 17, 2007, 09:35:59 pm »

quote:

slumber schreef op 23 augustus 2007 om 15:26:
Nergens lees ik in de Bijbel dat een man een andere man mag trouwen, en de aangehaalde visioen van Petrus gaat overduidelijk over eten en niet over homosexualiteit:

'En hij (Petrus) werd hongerig, en begeerde te eten(hand 10,10)...En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet (hand 10,13)...  Maar Petrus zeide: Geenszins, Heere! want ik heb nooit gegeten iets, dat onheilig of onrein was (hand 10,14)...En dit geschiedde tot driemaal; en het vat werd weer opgenomen in de hemel (hand 10,16).'

Petrus zijn visioen gaat over het door God reinverklaarde eten (mat 15,11 + rom 14,17-20 + 1 tim 4,4 + tit 1,15) en toont aan dat hij God niet begrepen had toen Jezus alle eten rein verklaarde.
.....toch wil ik kort hierover wat zeggen. Ik ken het betreffende stuk uit de bijbel en heb zeer mijn twijfels of het hier idd gaat over het eten van voedsel. Lees maar es een stukje verder in datzelfde hoofdstuk. Ik denk dat de context dan wat duidelijker wordt. (mod. misschien een idee om deze off topic te verplaatsen, ik ben nog niet helemaal zeker van mijn gedachten hierover en ben erg benieuwd naar meningen van anderen hierover)
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2007, 11:25:41 pm door Priscilla en Aquila »

Compesce mentem

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2007, 11:56:45 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 23 augustus 2007 om 22:26:
[...]

Laat ik wat helderder zijn, ik bedoel te schrijven dat het droombeeld van Petrus inhoud dat God zijn belofte niet meer exclusief verbindt aan Israel, maar dit wordt uitgebreid naar de heidenen.
Over Israel ligt voor een periode een bedekking zodat de schriftwoorden vervuld konden en kunnen worden, tot het moment dat het getal der heidenen vol is.

Hee, wat leuk! Ik denk zelf ook dat het niet gaat om het eten van voedsel^^ Mijn gedachte hierover is gebaseerd op het stukje tekst dat na het betreffende stukje komt. Het lijkt wel alsof er direct gehoor gegeven kan worden aan het visioen. Die twee voorbijgangers waren tot voor het visioen nog onrein en mocht ckers niet mee samen gegeten worden.

Hoe ben jij aan deze wijsheid gekomen? Ik ben gereformeerd vrijgemaakt (althans lid van de kerk die zich zo noemt^^) en daar was het de knuppel in het hoenderhok.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 18, 2007, 10:47:44 am »
Ik denk dat het beeld vooral iets zegt over God. Er was een grote kloof tussen God en de mensen. Strikte reinigingsrituelen en wetten staan symbool voor die kloof. God is niet benaderbaar voor ons onreine mensen. Maar de kloof is overbrugt, daarom maakt het niet meer uit of je rein of onrein bent. Door jezus wordt het onreine als rein verklaart. Daarom gebruikt Petrus ook het visioen om uit te leggen dat hij Cornelius heeft gedoopt. Hij verklaart erbij dat ze door het geloof in Jezus immers het zelfde geschenk hebben gekregen als de Joden. Daarmee legt Petrus een verband dat God Cornelius rein heeft verklaard.

Ik denk dat de eerste betekenis van het visioen is dat heidenen bij God kunnen komen en gedoopt kunnen worden. Dat verband heeft Petrus zelfgelegt. Ook zie ik een verband met dat Heidenen niet meer allemaal wetische rituelen en verplichtingen moet worden opgelegd (om rein te zijn) Petrus verwijst volgens mij ook in handelingen 15:7-11 naar de gebeurtenissen uit handelingen 10-12.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 18, 2007, 05:53:38 pm »
Hand 10: Petrus at ze niet dus hij bleef rein. God had voedsel gereinigd (is dus normaliter onrein). Dat gereinigde geldt dus niet als je zelf dan maar besluit varkensvlees te eten omdat je niet weet of dat door God gereinigd is. Verder was het een visioen dus geen aardsvarkensvlees. God dwong Petrus bovendien ook niet om het te eten. Petrus had de reinheidstest dus prima doorstaan. Proficiat Petrus, gewoon kosher of halal blijven hoor!

Matt 16: Het Koninkrijk der Hemelen gaat om een levenshouding waar Jezus nooit een uitlating doet over wat je wel en niet hoort te eten, dus een sociale levenshouding. Daarom is het dus ook niet duidelijk of Jezus nou het eten van niet koshere zaken herroepen heeft. Dus gewoon kosher blijven eten.

Rom 14:20: Het is goed om geen vlees te eten en geen wijn te drinken. Je zou dus zeggen het is juist OK om zo kosher mogelijk te eten.

Rom 14:21: Anderen niet "ergeren" (=verleiden tot zonde) door iets te eten waar een ander zich aan stoort. In de nabijheid van Joden en Moslims dus gewoon kosher blijven eten.

1 Tim 4: de mening van Paulus. Die nam het wel meer niet zo nauw met de Joodse wetten maar is nog geen Jezus. En mag dus ter discussie staan. Hij gaat er bovendien van uit dat wat je nu aan diersoorten ziet, precies zo perfect is als tijdens de schepping, geen rekening houdend met de zondeval. Dus mag betwijfeld worden of roofdieren/varkens kosher zijn om te eten.

Tit 1:15: te vaag of dit over eten gaat dus irrelevant

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2007, 05:54:08 pm door Divinespark »

Compesce mentem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 18, 2007, 06:17:46 pm »
Ok, mag ik hieruit concluderen dat jij kosher eet?

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 19, 2007, 02:28:41 pm »

quote:

Divinespark schreef op 18 oktober 2007 om 17:53:
Hand 10: Petrus at ze niet dus hij bleef rein. God had voedsel gereinigd (is dus normaliter onrein). Dat gereinigde geldt dus niet als je zelf dan maar besluit varkensvlees te eten omdat je niet weet of dat door God gereinigd is. Verder was het een visioen dus geen aardsvarkensvlees. God dwong Petrus bovendien ook niet om het te eten. Petrus had de reinheidstest dus prima doorstaan. Proficiat Petrus, gewoon kosher of halal blijven hoor!

Groetjes, Divinespark

Volgens mij ga je wat tekort door de bocht. Het is natuurlijk niet verboden om kosher te blijven eten, maar uit handelingen 15 blijkt dat de apostelen zelf vinden dat ze dit niet als een verplichting op kunnen leggen aan de heidenen. Waarbij Petrus de geschiedenis uit handelingen 10 en 11 in herinnering roept.

Natuurlijk kun je beargumenteren dat je Jezus dit zelf niet heeft gezegd. Maar als we alleen ons beperken tot de woorden van Jezus, dan zou niemand van de mensen op de nieuwe aarde komen.  Jezus laat met zijn woorden juist zien dat geen mens de wet kan houden, omdat de gedachte al net zo zondig is als de daad. Natuurlijk zit er in Jezus woorden een indirecte boodschap. En dankzij de apostelen kennen we die boodschap. Jezus is gestorven in onze plaats om ons werkelijk kosher te maken voor God. Niet de symbolische uiterlijke rituele reinheid, maar het innerlijke herstel. Daarom leggen de apostellen volgens mij aan ons heidenen niet langer de symbolische wetische rituelen op. Daarom scheurde ook het voorhangsel in de tempel bij de dood van Jezus.  

Natuurlijk is het goed om rekening te houden met anderen als het om al dan niet eten gaat. En we moeten zeker niet het conflict over wat je al dan niet mag eten op het scherpst van de snede voeren. Maar ik kon het niet nalaten om mijn verwondering over Gods genade te laten zien. Onreine mensen mogen bij God komen (haleluja)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 19, 2007, 03:03:40 pm »
Heeft Jezus niet al het voedsel rein verklaart? Hoe leg je zijn uitspraak dan uit dat niet wat de mond in gaat maar dat wat er uit gaat de mens onrein maakt? (Mattheus 15)
Tegelijk blijkt uit de context van het visioen in handelingen 10 dat God niet puur het eten rein verklaard, maar de scheiding tussen Jood en niet-Jood weghaalt, wat Hij eerder ook al gedaan had, maar nog niet begrepen werd! Het was dus een directe aansporing aan Petrus om niet te weigeren naar de Romein Cornelius te gaan.
computerfout: een vreemde een in de byte

Compesce mentem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 19, 2007, 04:18:38 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 19 oktober 2007 om 15:03:
Heeft Jezus niet al het voedsel rein verklaart? Hoe leg je zijn uitspraak dan uit dat niet wat de mond in gaat maar dat wat er uit gaat de mens onrein maakt? (Mattheus 15)
Is denk ik een aparte discussie waard, maar ik zie het verband met deze ook. Ik denk dat het in Mattheus 15 gaat over het wassen van je handen^^

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 19, 2007, 09:08:51 pm »

quote:

Compesce mentem schreef op 18 oktober 2007 om 18:17:
Ok, mag ik hieruit concluderen dat jij kosher eet?

Ja

Accepteer je een ander's mening dan wel? Of gaat het je om de inhoud zelf.