Auteur Topic: "katholieke" kerk  (gelezen 34317 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Gepost op: oktober 22, 2007, 10:47:09 am »

quote:

elle
Er is een vertaling van de Apostolische Geloofsbelijdenis waarin wij belijden te geloven in een 'katholieke kerk'. Die gebruiken wij vrijgo's niet zoveel, maar dat doet niet af aan de juistheid van het idee dat Christus zich een bruid, de katholieke kerk, op aarde verzamelt. Hoe en waar die zich precies bevindt is een lastige theologische discussie, maar die bestaat naar mijn mening uit mensen die 'structureel samen bidden'.

quote:

Pooh
Je bedoelt gewoon dat gereformeerden (itt bijvoorbeeld evangelischen) ook katholiek zijn. Zeg dat dan, dat gaan mensen sinds de toeeigening van het woord katholiek door de roomsen echt niet zomaar snappen hoor.

quote:

Bumblebee
Bedoel je nou dat evangelische christenen niet bij de katholieke (in deze zin van het woord, dus uit de Apostolische geloofsbelijdenis als in algemene, katholieke christelijke kerk) horen? Waarom niet? Of lees ik je verkeerd?

quote:

Pooh
Evangelischen geloven niet in een katholieke kerk. Hooguit geloven ze in een soort onzichtbare kerk, maar je moet de apostolische geloofbelijdenis wel heel veel geweld aandoen wil je dat erin kunnen passen.

Naar aanleiding van bovenstaand gesprekje in een ander topic.

Wat is de definitie, en wat zijn de kenmerken van die "katholieke kerk" uit de Apostolische geloofsbelijdenis? Volgens elles definitie (groep mensen die structureel samen bidt) vallen evangelische christenen hier wel onder lijkt mij, volgens Poohs opmerking niet.
Bombus terrestris Reginae

Macguinness

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #1 Gepost op: oktober 22, 2007, 12:09:38 pm »
Volgens mij zijn dat alle christenen werldwijd die met elkaar verbonden zijn door Jezus.

PietZa

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #2 Gepost op: oktober 22, 2007, 12:36:46 pm »
* PietZa is het eens met Macguinness

En met die definitie zijn de hokjes en vakjes (zoals gereformeerden en evanglischen) niet het criteria of je tot de katholieke kerk hoort, maar is (het geloof in) Jezus het criteria.
Verba volant, scripta manent

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #3 Gepost op: oktober 22, 2007, 01:44:02 pm »
Evangelischen geloven m.i. wel in een algemene (=katholieke) kerk. :)
Dat is alle gelovigen bij elkaar. De gemeenschap der heiligen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #4 Gepost op: oktober 22, 2007, 02:12:33 pm »
Dat (wat Mac, PietZa en P&A hier zeggen) is volgens mij dus de 'onzichtbare kerk' waar Pooh het over had en waarvoor je wel heel veel moeite moet doen om dat in de AG te lezen...

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #5 Gepost op: oktober 22, 2007, 02:29:28 pm »
Volgens Van Dale zijn het alleen de roomsen:
http://www.vandale.nl/opz...boek/?zoekwoord=katholiek

Het gaat allemaal om 'kerkvisie'.
Gechargeerd: Gereformeerden denken daar over na en schrijven er boekenkasten over vol (je moet wat doen om al de verschillende kerkjes te rechtvaardigen), roomsen zijn er allang uit (behalve de roomse kerk is er niets) en evangelischen hebben er nog nooit van gehoord, zijn er niet mee bezig of hebben hooguit een vaag beeld van een soort onzichtbare kerk met alle gelovigen.

Pooh z'n opmerking zegt iets over (het gebrek aan kerkvisie bij) evangelischen, maar niets over zijn kerkvisie. Als iemand niet gelooft dat Nederland bestaat kan hij nog steeds een Nederlander zijn. Pooh heeft volgens mij (nog) niet beweerd dat evangelischen niet bij die katholieke kerk horen.
(En elle heeft ook niet beweerd dat ze er wel bij horen...)
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #6 Gepost op: oktober 22, 2007, 02:56:27 pm »

quote:

AVee schreef op 22 oktober 2007 om 14:29:
Pooh z'n opmerking zegt iets over (het gebrek aan kerkvisie bij) evangelischen, maar niets over zijn kerkvisie. Als iemand niet gelooft dat Nederland bestaat kan hij nog steeds een Nederlander zijn. Pooh heeft volgens mij (nog) niet beweerd dat evangelischen niet bij die katholieke kerk horen.

Toch min of meer wel volgens mij:

quote:

Pooh schreef op 22 oktober 2007 om 01:29:
Je bedoelt gewoon dat gereformeerden (itt bijvoorbeeld evangelischen) ook katholiek zijn.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #7 Gepost op: oktober 22, 2007, 03:14:57 pm »
Het voert een beetje ver om hier een van die dikke boeken die gereformeerden over dit onderwerp plachten te schrijven in 1 post te proppen, maar om te voorkomen dat er hier een discussie losbarst over wat ik gezegd heb of zou hebben en wat daarvan de betekenis is, even kort dit:

Grotendeels sluit ik me aan bij AVee. Kerkvisie voor roomsen is simpel, voor gereformeerden ingewikkeld, en voor evangelischen geen vraag.

Roomsen belijden 1 katholieke kerk, zij zitten erin, die kerk is helder, zichtbaar, en wie er niet inzit, moet zich erbij voegen. Doe je dat niet, dan kun je best een boel geloven, maar onderdeel van de Bruid van Christus ben je niet. Hoofdkantoor ergens in/bij Rome. Helder.

Gereformeerden belijden 1 katholieke kerk, en zij zitten erin. Wie er niet inzit, moet zich erbij voegen. Doe je dat niet, dan kun je best een boel geloven, maar onderdeel van de Bruid van Christus ben je niet. Maarja, dan wordt 't lastig. Die kerk is zeker geen onzichtbare verzameling van alle gelovigen, waar ze ook rondlopen. Dat kan, gezien de bijbel, gewoon niet waar zijn. Die kerk is ook niet de RKK, want daar waren we net uitgestapt omdat 't geen kerk van Christus meer was. En met elke week een nieuwe kerkscheuring kun je wellicht roepen dat jouw kleine GKv-v-v2 in NL (onderhoudende artikel 1 t/m 12sub c en e maar niet d) die kerk is, maar dat is wel heel erg klein-vaderlands-gedoe. Dus zijn er veel gereformeerden die op dit punt maar evangelisch worden, het punt negeren, en vrolijk verderleven. Jammer, want die boeken zijn nuttig en leerzaam, en doen je vooral beseffen dat we er wel een heel grote puinhoop van gemaakt hebben, en dat je die niet kunt en mag aanvaarden. Juist niet omdat er niet iets is als een onzichtbare kerk, omdat God geen verbond sluit met individuen, hoe graag wij postmodernen dat ook zouden willen.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2007, 03:15:27 pm door Pooh »

PietZa

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2007, 03:25:00 pm »
@Pooh:
Met alle respect, maar ben jij dan voorstander van de stelling "De Gkv is de enige ware kerk", of interpreteer ik je nu helemaal verkeerd?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #9 Gepost op: oktober 22, 2007, 03:33:08 pm »

quote:

PietZa schreef op 22 oktober 2007 om 15:25:
@Pooh:
Met alle respect, maar ben jij dan voorstander van de stelling "De Gkv is de enige ware kerk", of interpreteer ik je nu helemaal verkeerd?

quote:

Pooh schreef op 22 oktober 2007 om 15:14:
... En met elke week een nieuwe kerkscheuring kun je wellicht roepen dat jouw kleine GKv-v-v2 in NL (onderhoudende artikel 1 t/m 12sub c en e maar niet d) die kerk is, maar dat is wel heel erg klein-vaderlands-gedoe....

PietZa

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #10 Gepost op: oktober 22, 2007, 03:50:02 pm »
Ik neem aan dat dat een nee is? Het is nog al lastig te lezen of je gequote zin nu jouw mening is of dat je het cynisch bedoelde, ook omdat je direct na je gequote zin weer lijkt te veroordelen dat mensen daarom maar anders denken.

Maar goed dat er veel mensen (ook GKV'ers) de kerk zien als: Iedereen die verbonden is door Jezus, betekend niet direct dat al die mensen dan ook de verschillen tussen de verschillende kerken maar achterwege laten.

Je kunt niet zomaar over de verschillen van kerken heen stappen en natuurlijk is het zeer belangrijk om de theologische verschillen te blijven onderzoeken, een standpunt in te nemen en te verdedigen, maar dat betekend niet dat die ander die ook in Jezus gelooft als verlosser van de zonden maar theologisch een paar andere standpunten in neemt, daarom toch verloren gaat.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2007, 03:51:11 pm door PietZa »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #11 Gepost op: oktober 22, 2007, 03:50:23 pm »
Maar horen evangelischen nu wel of niet bij de katholieke kerk volgens jou Pooh (even los van de vraag of ze daar zelf in geloven)?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #12 Gepost op: oktober 22, 2007, 03:58:07 pm »
Pooh, ik ben dan wel benieuwd wat jouw eigen interpretatie is van de 'algemene' kerk.
Je lijkt te zeggen dat die er wel is - maar dat het steeds verder ' scheuren' en je dan de algemene (=ware?) kerk noemen, niet kan.
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2007, 03:58:34 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #13 Gepost op: oktober 22, 2007, 04:43:16 pm »
Waarom kan die frase in de Apostolische Geloofsbelijdenis* niet een 'onzichtbare' gemeenschap betekenen?

* 'Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen'.

Tot mijn schrik kwam ik er net achter dat er verschillende versies de ronde doen: http://www.clerx.nl/index...&id=39&Itemid=130
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Pinkeltje

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #14 Gepost op: oktober 22, 2007, 05:02:56 pm »

quote:

PietZa schreef op 22 oktober 2007 om 15:50:
Je kunt niet zomaar over de verschillen van kerken heen stappen en natuurlijk is het zeer belangrijk om de theologische verschillen te blijven onderzoeken, een standpunt in te nemen en te verdedigen, maar dat betekend niet dat die ander die ook in Jezus gelooft als verlosser van de zonden maar theologisch een paar andere standpunten in neemt, daarom toch verloren gaat.

Pooh zegt nergens dat die anderen verloren gaan.  :?

Het risico nemend dat ik Pooh ook niet begrijp en zijn mening verkeerd weergeef:
Het grote probleem is dat er een algemene, tastbare kerk zou moeten zijn.

En nu praat pinkel voor zichzelf:
Als je zegt: alle mensen die Jezus als zijn Verlosser aanbidden vormen de algemene kerk/de gemeenschap der heiligen, dan heb je een grote groep mensen maar niet een kerk. Tenminste dat is zo'n abstracte groep dat je daar geen avondmaal mee kan vieren of dopen bijwonen of andere typische dingen die je graag in/met een kerk zou willen doen. Als dat de katholieke kerk, wat heb je er dan aan om daarin te geloven (t' komt tenslotte uit de geloofsbelijdenis, dus zal het relevant zijn)?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #15 Gepost op: oktober 22, 2007, 05:25:58 pm »
Volgens mij kun je (niet anders dan) uit het NT opmaken dat wanneer je christen bent/wordt, je je dus bij de gemeenschap der heiligen voegt (/wilt voegen). Met andere woorden: da's tastbaar, de gemeenschap der heiligen heeft zeg maar een postadres. En dat is wat NGB art 27-29 probeert duidelijk te maken, imho. Maar die wordt soms verkeerd geinterpreteerd, waardoor je bij een 'vrijgemaakten zijn de enige ware kerk'-idee uitkomt. Imho.
Da's anders dan wat evangelischen zeggen, die houden het idd op een onzichtbare gemeenschap der heiligen. En evangelischen zijn doorgaans solitairder (geen regulerend kerkverband, bijvoorbeeld).

Hoe het precies zit, weet ik ook niet. Want heb je een gemeente die deel uit maakt van de katholieke kerk (vrijgemaakt of anderszins), dan wil dat niet zeggen dat 100% van die gemeenteleden dus deel uitmaakt van kerk van Christus (derhalve is tucht noodzakelijk). En omgekeerd denk ik ook dat niet iedereen die weigert deel uit te maken van een gemeente dus verloren gaat. Tot slot denk ik niet dat het afhangt van je eigen mening omtrent het postadres van de katholieke kerk of je behouden blijkt of niet, dus is er ook nog hoop voor evangelischen...
Derhalve mijn opmerking: ieder die zich geroepen voelt om 'samen te bidden', zal deel uitmaken van de bruid van Christus.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #16 Gepost op: oktober 22, 2007, 06:48:02 pm »

quote:

elle schreef op 22 oktober 2007 om 17:25:
Volgens mij kun je (niet anders dan) uit het NT opmaken dat wanneer je christen bent/wordt, je je dus bij de gemeenschap der heiligen voegt (/wilt voegen). Met andere woorden: da's tastbaar, de gemeenschap der heiligen heeft zeg maar een postadres. En dat is wat NGB art 27-29 probeert duidelijk te maken, imho. Maar die wordt soms verkeerd geinterpreteerd, waardoor je bij een 'vrijgemaakten zijn de enige ware kerk'-idee uitkomt. Imho.
Da's anders dan wat evangelischen zeggen, die houden het idd op een onzichtbare gemeenschap der heiligen. En evangelischen zijn doorgaans solitairder (geen regulerend kerkverband, bijvoorbeeld).

Hoe het precies zit, weet ik ook niet. Want heb je een gemeente die deel uit maakt van de katholieke kerk (vrijgemaakt of anderszins), dan wil dat niet zeggen dat 100% van die gemeenteleden dus deel uitmaakt van kerk van Christus (derhalve is tucht noodzakelijk). En omgekeerd denk ik ook dat niet iedereen die weigert deel uit te maken van een gemeente dus verloren gaat. Tot slot denk ik niet dat het afhangt van je eigen mening omtrent het postadres van de katholieke kerk of je behouden blijkt of niet, dus is er ook nog hoop voor evangelischen...
Derhalve mijn opmerking: ieder die zich geroepen voelt om 'samen te bidden', zal deel uitmaken van de bruid van Christus.

Het probleem is de verdeeldheid. In handelingen was er 1 postadres. Nu zijn er vele postadressen van 'gemeenten van Christus'.
Dus waar is DE gemeenschap der heiligen? Ik denk dat we zover van het ideaalplaatje van het begin zitten wat dat betreft, dat we niet meer kunnen spreken van DE gemeenschap der heiligen met postadres.
En vinden we in de gebrokenheid af en toe een glimp van de gemeenschap der heiligen.

Verder zit een evangelische gelovige toch echt niet alleen in de zondagse samenkomst maar is daar deel van al die mensen die daar ook als gelovigen zitten.
Evangelische gemeenten onderhouden ook banden met andere gemeenten in andere plaatsen; het solitair geloven valt in die zin wel mee.

cyber

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #17 Gepost op: oktober 22, 2007, 08:57:37 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 oktober 2007 om 18:48:
 Het probleem is de verdeeldheid. In handelingen was er 1 postadres. Nu zijn er vele postadressen van 'gemeenten van Christus'.
 Dus waar is DE gemeenschap der heiligen? Ik denk dat we zover van het ideaalplaatje van het begin zitten wat dat betreft, dat we niet meer kunnen spreken van DE gemeenschap der heiligen met postadres.
 En vinden we in de gebrokenheid af en toe een glimp van de gemeenschap der heiligen.

Volgens mij verloopt alles volgens plan hoor :)
Paulus zei dat er verdeeldheid zou zijn en moest zijn en ook dat dat nodig was, verdeeldheid brengt mensen tot keuzes en dat is heel nuttig.

En over de verdeeldheid valt al te lezen in het NT, de gnostiek b.v.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #18 Gepost op: oktober 22, 2007, 10:55:33 pm »

quote:

cyber schreef op 22 oktober 2007 om 20:57:
[...]

Volgens mij verloopt alles volgens plan hoor :)
Paulus zei dat er verdeeldheid zou zijn en moest zijn en ook dat dat nodig was, verdeeldheid brengt mensen tot keuzes en dat is heel nuttig.

En over de verdeeldheid valt al te lezen in het NT, de gnostiek b.v.

God weet dat zo zal gaan. Maar ik denk niet dat het echt Zijn bedoeling is. Hij wil toch geen afbraak, al kan Hij het wel ten goede gebruiken.

Maar in Hand. 20 lees je al over moeilijkheden die zullen komen.
Paulus zegt tegen de mensen die over de gehele kudde zijn gesteld, het volgende over de tijd als hij er niet meer zal zijn:

Hand. 20
28 Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft
29 Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet zullen sparen;
30 en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.

Ik denk toch niet dat het daarmee niet iets is waar we ons bij neer hebben te leggen omdat God het zo zou willen. Het is niet goed dat dit allemaal gebeurt- al zegt God hier dat het zal gebeuren en staat Hij het wel toe omdat het te maken heeft met de verantwoordelijkheid die wij mensen als gelovigen hebben hier op aarde in Gods gemeente.

diak2b

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #19 Gepost op: oktober 23, 2007, 01:22:01 am »

quote:

De enige club die ik ken die de facto definities van Nederlandse woorden geeft, dus die onderzoek doet naar wat Nederlanders grosso modo bedoelen als ze een bepaald woord gebruiken, is Van Dale. En die beweren dat Nederlanders met "katholiek" bedoelen:

ka·tho·liek1 (de ~ (m.), ~en)
1 aanhanger van de rooms-katholieke godsdienst => paap, papist, rooms-katholiek

ka·tho·liek2 (bn.)
1 de leer van de rooms-katholieke kerk aanhangend, in overeenstemming met het rooms-katholieke geloof
2 [Belg., inf.] zoals het hoort [meestal met ontkenning] => deugdelijk

Ik denk dat Van Dale hierbij een piepklein groepje gereformeerden over het hoofd ziet, die de term graag als synoniem zien voor "algemeen" (wat etymologisch juist moge zijn, maar naar de normale betekenis van het woord flauwekul is) , en die er een calvinistisch kerkbegrip mee aanduiden.

quote:

en wat zijn de kenmerken van die "katholieke kerk" uit de Apostolische geloofsbelijdenis?

Een opmerkelijk kenmerk is dat er altijd mensen zijn die graag zeggen dat ze er toe behoren, maar die vervolgens zelf definieren wat "er toe behoren" betekent, afwijkend van wat die kerk zelf definieert.

quote:

Volgens elles definitie (groep mensen die structureel samen bidt) vallen evangelische christenen hier wel onder lijkt mij, volgens Poohs opmerking niet.
Als dat de weergave van Elles definitie is, vallen moslims er ook onder.

De meest heldere omschrijvingen van de bedoelde Kerk zelf zijn gegeven in het document Lumen Gentium, opgesteld toen die Kerk haar tweede concilie hield in het Vaticaan. Het aardige is dat daar omschrijvingen worden gegeven die zowel de uiterst ruime definitie mogelijk maken, als de vrij enge.

Persoonlijk hanteer ik meestal de enge definitie, en gun ik de enkeling die zichzelf wil wijs maken tot de Kerk te behoren, diens zalige ontwetendheid.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2007, 01:29:10 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #20 Gepost op: oktober 23, 2007, 01:24:07 am »

quote:

AVee schreef op 22 oktober 2007 om 14:29:
roomsen zijn er allang uit (behalve de roomse kerk is er niets)
Je doet ons vermogen onderling elkaar de hersens in te slaan over zinloze kwesties ernstig tekort hoor. Omdat wij niet graag werken met korte, heldere definities, maar bij voorkeur met lange teksten die staan in een lange teksttraditie, is er alle ruimte om hier nog eeuwen over ruzie te maken :+

diak2b

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #21 Gepost op: oktober 23, 2007, 01:25:58 am »

quote:

Pooh schreef op 22 oktober 2007 om 15:14:
Roomsen belijden 1 katholieke kerk, zij zitten erin, die kerk is helder, zichtbaar, en wie er niet inzit, moet zich erbij voegen. Doe je dat niet, dan kun je best een boel geloven, maar onderdeel van de Bruid van Christus ben je niet. Hoofdkantoor ergens in/bij Rome. Helder.

_/-\o_

Helder, voor de pre-modernisten. Ook wij kennen de vloek van de moderniteit en de post-moderniteit broeder

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #22 Gepost op: oktober 23, 2007, 09:02:47 am »
Elle zal toch bedoelen dat de mnensen bidden tot God de Vader van de Here Jezus en tot Jezus.
Moslims bidden tot Allah.

Misschien is deze tekst uit Matheus iets meer tot the point dan alleen samen bidden:

Mat 18,20
Want waar twee of drie vergaderd zijn in mijn naam, daar ben Ik in hun midden.

Als de Naam van Jezus niet verbonden is aan wat mensen samen doen, ben je zeker geen (uitdrukking van) de kerk.
De kerk is natuurlijk breder dan die twee of drie, maar zij geven uitdrukking aan de kerk als ze samenkomen in Zijn naam.

Je ziet op dat moment de gemeenschap der heiligen zichtbaar.

diak2b

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #23 Gepost op: oktober 23, 2007, 03:17:21 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 oktober 2007 om 09:02:
Elle zal toch bedoelen dat de mnensen bidden tot God de Vader van de Here Jezus en tot Jezus.
Moslims bidden tot Allah.
Maltezer christenen bidden ook tot Allah, en Franse christenen tot Dieu. Als je, en dáár reageerde ik op, uit de woorden van Elle als definitie wil halen dat iedereen die samen bidt behoort tot de katholieke Kerk, dan behoren moslims daar ook toe. En overigens, volgens de ruime omschrijving van de katholieke Kerk klopt dat ook.

Dat mensen die zelf niet tot de katholieke Kerk behoren daar anders over denken is natuurlijk prima.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #24 Gepost op: oktober 23, 2007, 05:33:04 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 oktober 2007 om 15:17:
[...]
Maltezer christenen bidden ook tot Allah, en Franse christenen tot Dieu. Als je, en dáár reageerde ik op, uit de woorden van Elle als definitie wil halen dat iedereen die samen bidt behoort tot de katholieke Kerk, dan behoren moslims daar ook toe. En overigens, volgens de ruime omschrijving van de katholieke Kerk klopt dat ook.

Dat mensen die zelf niet tot de katholieke Kerk behoren daar anders over denken is natuurlijk prima.

Daarom zeg ik ook: tot God de Vader van Jezus Christus.
Door Jezus kom je tot God de Vader.
Daarmee is het dan niet belangrijk of je tot Dieu bidt, als het maar is: jouw Vader door de Here Jezus.
Zo kunnen Maltezer christenen bidden tot God - Allah, als het maar is: God de Vader door Jezus Cristus.

diak2b

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #25 Gepost op: oktober 23, 2007, 07:08:34 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 oktober 2007 om 17:33:

[...]

Daarom zeg ik ook: tot God de Vader van Jezus Christus.
Door Jezus kom je tot God de Vader.
Daarmee is het dan niet belangrijk of je tot Dieu bidt, als het maar is: jouw Vader door de Here Jezus.
Zo kunnen Maltezer christenen bidden tot God - Allah, als het maar is: God de Vader door Jezus Cristus.
Ook Allah, tot wie moslims hun gebed richten, is de Vader van Jezus. Dat moslims dat niet weten is hun probleem, maar daarmee is het niet minder waar.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #26 Gepost op: oktober 23, 2007, 07:21:36 pm »
Die katholieke kerk volgens de katholieke definitie ( ;) ) is dat nou het instituut of een verzameling mensen die hetzelfde geloven tot in detail? Wat ik bedoel, kunnen er in de katholieke kerk (theoretisch) ongelovigen zitten die niet bij de Bruid van Christus horen? Oftewel is de Bruid kleiner dan alle "ingeschreven" katholieken, of is lidmaatschap van de katholieke kerk hetzelfde als lidmaatschap van de Bruid?

offtopic:Ik heb dit meerdere malen herformuleerd om te voorkomen dat het suggestief overkomt, en toch doet het dat nog steeds. Het is bedoeld als louter informatie winnen

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #27 Gepost op: oktober 23, 2007, 07:32:24 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 23 oktober 2007 om 19:21:
Die katholieke kerk volgens de katholieke definitie ( ;) ) is dat nou het instituut of een verzameling mensen die hetzelfde geloven tot in detail? Wat ik bedoel, kunnen er in de katholieke kerk (theoretisch) ongelovigen zitten die niet bij de Bruid van Christus horen? Oftewel is de Bruid kleiner dan alle "ingeschreven" katholieken, of is lidmaatschap van de katholieke kerk hetzelfde als lidmaatschap van de Bruid?

offtopic:Ik heb dit meerdere malen herformuleerd om te voorkomen dat het suggestief overkomt, en toch doet het dat nog steeds. Het is bedoeld als louter informatie winnen

Volgens mij is dat precies het verschil tussen wat ik 'katholieke kerk' noem, en een (post)moderne kerkvisie. God sluit zijn verbond met een volk, en later met een kerk, zijn bruid. Niet met een stel losse individuen, maar met een zichtbare groep mensen. Natuurlijk kan hij in zijn genade iets doen met mensen buiten dat volk. En natuurlijk kunnen er in zo'n volk mensen rondlopen die eigenlijk gestenigd hadden moeten worden, of in het NT eruit geschopt hadden moeten worden, maar dat verandert het basisprincipe niet. En het gaat dus inderdaad veel meer om het lidmaatschap dan postmodernen prettig vinden.
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2007, 07:36:08 pm door Pooh »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #28 Gepost op: oktober 23, 2007, 07:42:55 pm »
OK, duidelijk  :)  

En wat is het gevolg ervan? Volgens deze visie op het Lichaam en de Bruid van Christus, komt dan degene die "eigenlijk gestenigd had moeten worden" (das wel heel grof he  ;) maar bijvoorbeeld iemand die volgens Nico ter Linden denkt om maar wat te noemen) in de hemel? En degene die door Gods genade best veel gelooft maar geen onderdeel uitmaakt van de Bruid?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #29 Gepost op: oktober 23, 2007, 08:12:49 pm »
Ik haak af hier. Discussieren over wie er eventueel wel of niet in de hemel komen is niet aan mij besteed.

diak2b

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #30 Gepost op: oktober 23, 2007, 09:05:32 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 23 oktober 2007 om 19:21:
Die katholieke kerk volgens de katholieke definitie ( ;) ) is dat nou het instituut of een verzameling mensen die hetzelfde geloven tot in detail?

De katholieke Kerk omvat vele instituties en instituten, ordes, particuliere kerken, een personele prelatuur, genootschappen, broederschappen, parochies, verenigingen, gezinnen, en individuen. De kleinste "eenheid van Kerk" is het gezin. Het is ook het geheel van de strijdende, de lijdende en de zegevierende kerk, dat wil zeggen alle katholieke gelovigen op aarde, in het vagevuur en in de hemel.

De variatie in wat deze mensen geloven is enorm, maar op enkele punten is er overeenstemming. Ze geloven allen in God de Vader, de Zoon en de heilige Geest, die één is in drie Personen, in de Zoon die twee naturen heeft, onvermengd, namelijk de Goddelijke natuur en de menselijke, en in het allerheiligst sacrament, de Eucharistie. En ze zijn allen in communio met de bisschop van Rome. En als ze dat niet geloven, proberen ze dat tenminste te geloven. En als ze dat niet proberen te geloven, dan bidden we dat God ze geloof mag geven.

quote:

Wat ik bedoel, kunnen er in de katholieke kerk (theoretisch) ongelovigen zitten die niet bij de Bruid van Christus horen? Oftewel is de Bruid kleiner dan alle "ingeschreven" katholieken, of is lidmaatschap van de katholieke kerk hetzelfde als lidmaatschap van de Bruid?
De Bruid van Christus is zijn Kerk, de katholieke Kerk, in communio met de bisschop van Rome. Men wordt lid van die Kerk door het doopsel en men verlaat die Kerk nooit meer, want het doopsel is éénmalig en eeuwig. Het is dus onmogelijk die Kerk te verlaten, vrijwillig of gedwongen, maar het is wel mogelijk het geloof te verliezen. Dat betekent dan al snel de doodzonde van ketterij. Zelfs één van de twaalf, Judas Iskariot, kon verloren gaan, dus er is geen enkele reden onszelf rijk te rekenen omdat we Christus gevonden hebben. In tegendeel, wie nooit tot de Kerk behoorde, en naar beste weten en trouw aan het eigen geweten buiten de Kerk is gebleven, staat er beduidend beter voor dan wie de waarheid is binnengetreden en haar vrijwillig weer verlaten heeft.

quote:

Mijn antwoord is uitsluitend bedoeld om informatie te geven  :+
« Laatst bewerkt op: oktober 23, 2007, 09:07:28 pm door diak2b »

diak2b

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #31 Gepost op: oktober 23, 2007, 09:07:06 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 23 oktober 2007 om 19:42:
OK, duidelijk  :)  

En wat is het gevolg ervan? Volgens deze visie op het Lichaam en de Bruid van Christus, komt dan degene die "eigenlijk gestenigd had moeten worden" (das wel heel grof he  ;) maar bijvoorbeeld iemand die volgens Nico ter Linden denkt om maar wat te noemen) in de hemel? En degene die door Gods genade best veel gelooft maar geen onderdeel uitmaakt van de Bruid?
Wie in de hemel komt is aan God. We mogen geloven dat wie in staat van genade sterft in de hemel komt, maar dat schiet niet op, aangezien we niet weten wie in staat van genade sterft. Heilszekerheid is een fictie.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #32 Gepost op: oktober 23, 2007, 10:33:22 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 oktober 2007 om 19:08:
[...]

Ook Allah, tot wie moslims hun gebed richten, is de Vader van Jezus. Dat moslims dat niet weten is hun probleem, maar daarmee is het niet minder waar.

En daar zijn de meningen dus over verdeeld. Niet dat ik dat hier wil bespreken, maar er is een groep mensen die zegt: Allah is niet dezelfde als God de Vader en er zijn mensen die zeggen: Allah is dezelfde als God de Vader, alleen kent men Hem niet als Vader omdat Jezus uitgesloten wordt.

In wezen komt dit op hetzelfde neer als je Jezus woorden kent: Ik ben de weg en de waarheid en het leven niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Je moet Jezus 'erbij nemen' anders heeft het geen zin, kom je niet bij de Vader uit.

cyber

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #33 Gepost op: oktober 23, 2007, 11:33:14 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 oktober 2007 om 22:55:

[...]

God weet dat zo zal gaan. Maar ik denk niet dat het echt Zijn bedoeling is. Hij wil toch geen afbraak, al kan Hij het wel ten goede gebruiken.

Maar in Hand. 20 lees je al over moeilijkheden die zullen komen.
Paulus zegt tegen de mensen die over de gehele kudde zijn gesteld, het volgende over de tijd als hij er niet meer zal zijn:

Hand. 20
28 Ziet dan toe op uzelf en op de gehele kudde, waarover de heilige Geest u tot opzieners gesteld heeft, om de gemeente Gods te weiden, die Hij Zich door het bloed van zijn Eigene verworven heeft
29 Zelf weet ik, dat na mijn heengaan grimmige wolven bij u zullen binnenkomen, die de kudde niet zullen sparen;
30 en uit uw eigen midden zullen mannen opstaan, die verkeerde dingen spreken om de discipelen achter zich aan te trekken.

Ik denk toch niet dat het daarmee niet iets is waar we ons bij neer hebben te leggen omdat God het zo zou willen. Het is niet goed dat dit allemaal gebeurt- al zegt God hier dat het zal gebeuren en staat Hij het wel toe omdat het te maken heeft met de verantwoordelijkheid die wij mensen als gelovigen hebben hier op aarde in Gods gemeente.

In Handelingen 20 is te lezen de afscheidswoorden van Paulus aan de Efeziërs, waarin Paulus nogmaals de Efeziërs op de harten drukt:
Handelingen 20:27
27 ik heb immers mijn uiterste best gedaan om u vertrouwd te maken met Gods wil.

Over Gods plan met de wereld heeft Paulus talloze malen geschreven, maar als jij denkt dat er toch wat ander schijnt te moeten staan omdat jij dat denkt, dan zit je in een andere trein als ik of je rijdt mee als verstekeling :P .

diak2b

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #34 Gepost op: oktober 24, 2007, 12:45:34 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 oktober 2007 om 22:33:

[...]

En daar zijn de meningen dus over verdeeld.
Kan me niets schelen. Ik heb lak aan meningen als het om geloof gaat. En ik ben katholiek, en ik belijd zo vaak als het me gevraagd wordt de belijdenis die katholieken (hoe je dat ook definieert) tot katholieken maakt: ik geloof de Kerk. Dat iemand die niet tot de kerk behoort vindt dat wat de kerk leert te geloven niet klopt, vind ik net zo relevant als wanneer pakweg een Sahara-bewoner hier komt vertellen dat we regen geen regen mogen noemen.

quote:

er is een groep mensen die zegt: Allah is niet dezelfde als God de Vader en er zijn mensen die zeggen: Allah is dezelfde als God de Vader, alleen kent men Hem niet als Vader omdat Jezus uitgesloten wordt.
In dit topic ging het over de katholieke kerk. Wat mensen buiten de kerk zoal zeggen vind ik wat dat betreft tamelijk niet spannend.

quote:

In wezen komt dit op hetzelfde neer als je Jezus woorden kent: Ik ben de weg en de waarheid en het leven niemand komt tot de Vader dan door Mij.
Je moet Jezus 'erbij nemen' anders heeft het geen zin, kom je niet bij de Vader uit.
Ja, ik weet dat er een groep mensen is die zichzelf christelijk acht, die op basis van losse Bijbelcitaten dit soort stellige uitspraken doet. Maar noemde ik al het feit dat ik katholiek ben, en voor mijn geloof me niet zo druk maak over wat mensen buiten de kerk zeggen dat "echt christelijk" is?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #35 Gepost op: oktober 24, 2007, 08:35:50 am »

quote:

diak2b schreef op 24 oktober 2007 om 00:45:
[...]
Kan me niets schelen. Ik heb lak aan meningen als het om geloof gaat. En ik ben katholiek, en ik belijd zo vaak als het me gevraagd wordt de belijdenis die katholieken (hoe je dat ook definieert) tot katholieken maakt: ik geloof de Kerk. Dat iemand die niet tot de kerk behoort vindt dat wat de kerk leert te geloven niet klopt, vind ik net zo relevant als wanneer pakweg een Sahara-bewoner hier komt vertellen dat we regen geen regen mogen noemen.

[...]
In dit topic ging het over de katholieke kerk. Wat mensen buiten de kerk zoal zeggen vind ik wat dat betreft tamelijk niet spannend.

Het is wel nogal een verschil als je moslims door een bepaalde defintie van Allah, eventueel wel tot de algemene kerk laat behoren, en: of je dat (door een andere definitie van Allah) dat iig niet waar vindt.
En wat dan nog buiten beschouwing gelaten wordt maar wel cruciaal is IMHO: Geloof je in Jezus als 'deur' der schapen, van de kerk, of is het genoeg om God te aanbidden zonder dat je Jezus erkent.
Ik geloof dat je dan niet tot de kerk behoort.

quote:

Ja, ik weet dat er een groep mensen is die zichzelf christelijk acht, die op basis van losse Bijbelcitaten dit soort stellige uitspraken doet. Maar noemde ik al het feit dat ik katholiek ben, en voor mijn geloof me niet zo druk maak over wat mensen buiten de kerk zeggen dat "echt christelijk" is?

Wat de kerk is proberen we hier te definieren en idd kom ik tot een andere definitie dan jij.
Door Jezus is de enige weg tot de Vader.
Hopelijk is het niet zo dat buitenkerkelijken (in jouw defoinitie) de enigen zijn die dit belijden. :)

Een tekst van Paulus die het over zekerheid heeft als noodzaak voor de gelovige en wat ik mij persoonlijk af dien te vragen wil ik (d.i. voor mij persoonlijk geldt dit) zekerheid hebben tot de kerk te behoren/behouden te zijn:

2 Kor 13,5
    Stelt uzelf op de proef, of gij wel in het geloof zijt, onderzoekt uzelf. Of zijt gij niet zo zeker van uzelf, dat Jezus Christus in u is? Want anders zijt gij verwerpelijk.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2007, 08:56:31 am door Priscilla en Aquila »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #36 Gepost op: oktober 24, 2007, 12:39:46 pm »
Bumblebee laat mij in de openingspost de katholieke kerk definieren als 'een groep mensen die de aandrang kent om samen te bidden'. Ik bedoelde dat niet echt als (sluitende) definitie, meer als 'aspect'.
Ik denk idd dat 'samen bidden in Christus' Naam' al dichterbij komt, idd.
Aan de andere kant denk ik dat moslims niet geheel van God verstoken zijn, blijkens hun hang naar samen bidden. Maar hier gaat de discussie wel verder offtopic.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2007, 12:40:13 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Els

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #37 Gepost op: oktober 24, 2007, 07:14:48 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 oktober 2007 om 22:33:

offtopic:het is offtopic, maar is het niet zo dat juíst door Jezus en wat Hij heeft gedaan ieder mens als hij/zij in vertrouwen bidt tot God vanzelf contact heeft met de "goede", dus met de Vader van Jezus? Begrijp je wat ik bedoel?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #38 Gepost op: oktober 24, 2007, 07:57:53 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 oktober 2007 om 21:07:
Wie in de hemel komt is aan God. We mogen geloven dat wie in staat van genade sterft in de hemel komt, maar dat schiet niet op, aangezien we niet weten wie in staat van genade sterft. Heilszekerheid is een fictie.

Wat ik bedoelde is eigenlijk: leren Bijbel en traditie (ik spreek maar even over de RK-leer omdat die het meest welomschreven lijkt) iets over de verhouding tussen lidmaatschap van de Kerk, lidmaatschap van de Bruid, geloven en behoudenis/staat van genade, ook al hebben wij geen oordeel te hebben over wie wel en wie niet?

Of is het voor ons gewoon simpel: je moet je aansluiten bij de juiste club (= Kerk) en als je daarnaast ook nog het juiste gelooft hoor je bij het lichaam van Christus, verder is het de bedoeling dat je anderen over dit alles vertelt maar is het aan God wie bekeerd wordt, oftewel, "wat heb jij daarmee te maken, volg Mij"?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #39 Gepost op: oktober 24, 2007, 08:19:52 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 24 oktober 2007 om 19:57:
Of is het voor ons gewoon simpel: je moet je aansluiten bij de juiste club (= Kerk) en als je daarnaast ook nog het juiste gelooft hoor je bij het lichaam van Christus,?

Andersom. Je moet geloven, en als gelovige moet je je aansluiten bij het lichaam van Christus, dat is: de kerk.

j@f@

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #40 Gepost op: oktober 24, 2007, 08:21:06 pm »

quote:

Pooh schreef op 24 oktober 2007 om 20:19:

[...]

Andersom. Je moet geloven, en als gelovige moet je je aansluiten bij het lichaam van Christus, dat is: de kerk.
Als je echt gelooft, ben je toch automatisch een ledemaat van het lichaam van Christus. Daarnaast kun je nog lid worden van de kerk.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #41 Gepost op: oktober 24, 2007, 08:32:13 pm »

quote:

j@f@ schreef op 24 oktober 2007 om 20:21:
[...]
Als je echt gelooft, ben je toch automatisch een ledemaat van het lichaam van Christus. Daarnaast kun je nog lid worden van de kerk.

Dat bestrijd ik dus al dit hele topic.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #42 Gepost op: oktober 24, 2007, 09:06:46 pm »

quote:

Pooh schreef op 24 oktober 2007 om 20:19:

OK, ja natuurlijk.
Ik zat even te denken aan de mensen die "onterecht" in de Kerk zitten, dus wel lid zijn maar níet geloven dus vandaar: geloof naast lidmaatschap. Maar het is natuurlijk: lidmaatschap als logisch gevolg van geloof net als doop (want lidmaatschap en doop zijn opdrachten).

Of, als je als "verbondskind" in de kerk geboren bent: lidmaatschap én geloof.

Mag je stellen: wie gelooft is behouden, maar lidmaatschap van de Bruid van Christus wordt van je gevraagd dus moet je het doen?

Esek

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #43 Gepost op: oktober 24, 2007, 09:07:50 pm »
Voor mij geldt de uitspraak van Paulus uit 1 Kor. 12:13, door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt. Het ene lichaam van Christus (daar gaan een tiental teksten over) bestaat uit twee miljard gedoopten, dat zijn dus allemaal mijn broeders en zusters. Deze op zich simpele opvatting impliceert helaas dan ook dat we er met zijn allen een ruïne van gemaakt hebben.
Het enige dat voor mij overblijft om te doen is: alle gedoopten aanvaarden als medeleden en tegelijkertijd schuld belijden voor die puinhoop, waardoor de wereld niet meer kan zien wie Jezus is (Joh. 17).

Zo simpel en tegelijkertijd zo moeilijk is het voor mij.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #44 Gepost op: oktober 25, 2007, 09:47:23 am »

quote:

Bumblebee schreef op 24 oktober 2007 om 21:06:

[...]

OK, ja natuurlijk.
Ik zat even te denken aan de mensen die "onterecht" in de Kerk zitten, dus wel lid zijn maar níet geloven dus vandaar: geloof naast lidmaatschap. Maar het is natuurlijk: lidmaatschap als logisch gevolg van geloof net als doop (want lidmaatschap en doop zijn opdrachten).

Of, als je als "verbondskind" in de kerk geboren bent: lidmaatschap én geloof.

Mag je stellen: wie gelooft is behouden, maar lidmaatschap van de Bruid van Christus wordt van je gevraagd dus moet je het doen?

Je kunt denk ik geen isgelijkteken zetten (jammer genoeg) tussen het Lichaam van Christus en de zichtbare kerk als je daarmee bedoelt: iedereen die lid is van een kerkgenootschap.
Dus je kunt wel 'onterecht' in de kerk zitten - lid van een kerkgenootschap zijn, maar niet onterecht een lid van het Lichaam zijn.

Lid zijn van een kerkgenootschap maakt je niet tot een gelovige.
Maar: geloof in Christus maakt je tot een gelovige en tot lid van Zijn lichaam. Omdat Zijn geest in ons woont en we dus hetzelfde leven ontvangen hebben van het Hoofd van het lichaam.

Het criterium dat de bijbel geeft: de inwoning van de Heilige Geest.
Die Heilige Geest doopt (=voegt) tot het lichaam. Zelfs geen onderdompeling door water :) maar de Geest voegt toe.

1 Kor 12,13
    want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt.

Dat maakt m.i. de eenheid. En niet of hetzelfde bordje op de deur hebben zondags.
Niet dat het niet jammer is dat het allemaal verschillende bordjes geworden zijn....
En dat was in 1 Korinthe nog gelijk aan de zichtbare kerk. Nu niet meer.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #45 Gepost op: oktober 25, 2007, 10:13:12 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 25 oktober 2007 om 09:47:

[...]

Je kunt denk ik geen isgelijkteken zetten (jammer genoeg) tussen het Lichaam van Christus en de zichtbare kerk als je daarmee bedoelt: iedereen die lid is van een kerkgenootschap.
Dus je kunt wel 'onterecht' in de kerk zitten - lid van een kerkgenootschap zijn, maar niet onterecht een lid van het Lichaam zijn.

Lid zijn van een kerkgenootschap maakt je niet tot een gelovige.
Maar: geloof in Christus maakt je tot een gelovige en tot lid van Zijn lichaam. Omdat Zijn geest in ons woont en we dus hetzelfde leven ontvangen hebben van het Hoofd van het lichaam.

Het criterium dat de bijbel geeft: de inwoning van de Heilige Geest.
Die Heilige Geest doopt (=voegt) tot het lichaam. Zelfs geen onderdompeling door water :) maar de Geest voegt toe.

1 Kor 12,13
    want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt.

Dat maakt m.i. de eenheid. En niet of hetzelfde bordje op de deur hebben zondags.
Niet dat het niet jammer is dat het allemaal verschillende bordjes geworden zijn....
En dat was in 1 Korinthe nog gelijk aan de zichtbare kerk. Nu niet meer.

Paulus richt zijn brief aan de kerk van Korinthe. 'Wij' is hier geen ongedefinieerde groep, maar de kerk. Door de Geest en de doop wordt je lid van de kerk, die het lichaam is. Natuurlijk kun je best uigebreid speculeren over wat er gebeurt met mensen die wel de geest hebben, maar niet gedoopt zijn, of geen lid van het lichaam zijn geworden, maar het is vrij absurd om te veronderstellen dat ze dat automatisch al zijn. In ieder geval is dat niet wat Paulus hier schrijft.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #46 Gepost op: oktober 25, 2007, 10:43:05 am »

quote:

Bumblebee schreef op 24 oktober 2007 om 21:06:

[...]

OK, ja natuurlijk.

Je kunt wel geloven maar geen lid zijn (en dan ben je geroepen om lid te worden), maar als het goed is kun je niet wel lid zijn, maar niet geloven. Daar zou de kerk op moeten toezien. Maar de bijbel is heel helder over dat dat kijken naar individuen nergens op slaat. God brengt zijn volk samen, sluit een verbond, en je moet 't met elkaar doen. Niet ondertussen voortdurend naar elkaar kijken met een houding van "hoor jij er wel helemaal bij?". Zie 1 kor 12:13 die P&A aanhaalt.

diak2b

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #47 Gepost op: oktober 25, 2007, 10:10:29 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 24 oktober 2007 om 08:35:

[...]

Het is wel nogal een verschil als je moslims door een bepaalde defintie van Allah, eventueel wel tot de algemene kerk laat behoren, en: of je dat (door een andere definitie van Allah) dat iig niet waar vindt.
En wat dan nog buiten beschouwing gelaten wordt maar wel cruciaal is IMHO: Geloof je in Jezus als 'deur' der schapen, van de kerk, of is het genoeg om God te aanbidden zonder dat je Jezus erkent.
Ik geloof dat je dan niet tot de kerk behoort.
En ik wil best herhalen wat ik zei hoor. Ik zie op een ander forum moslims fantastische dingen beweren over de Kerk, of Getuigen van Jehovah. Soms kom ikm ook atheïsten tegen die menen te weten hoe de Kerk in elkaar zit, of wat ze zou moeten leren. Maar dat boeit me in essentie net zo weinig als wanneer mensen die zichzelf christen noemen, maar evident niet tot de katholieke Kerk behoren, menen te weten hoe de Kerk in elkaar zit of wat zij (zou moeten) leert (cq leren).

Wat de katholieke Kerk leert op dit punt is glashelder, en als jij liever iets anders gelooft, moet je dat vooral doen. Voor mij staat vast dat je daarmee Jezus negeert, maar dat is verder toch vooral je eigen probleem.

quote:

Hopelijk is het niet zo dat buitenkerkelijken (in jouw defoinitie) de enigen zijn die dit belijden. :)
Sterker, het is niet zo van belang of buitenkerkelijken dat zeggen, of iets anders zeggen, aangezien ze, dat blijkt uit hun buiten-kerkelijk zijn, toch niet naar Jezus luisteren. Je kan nog zo geniaal de Bijbel uitleggen, je kan theoloog zijn, je kan een onberispelijke levenswandel hebben, je kan geloven dat je Jezus volledig volgt, maar als je niet in een gehoorzaam geloof je eigen meningen en visies bereid bent neer te leggen voor de leer van de door Christus gevestigde Kerk, wat zal het je dan baten? Bitter weinig, vrees ik.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #48 Gepost op: oktober 25, 2007, 10:23:39 pm »

quote:

diak2b schreef op 25 oktober 2007 om 22:10:
[...]
Wat de katholieke Kerk leert op dit punt is glashelder, en als jij liever iets anders gelooft, moet je dat vooral doen. Voor mij staat vast dat je daarmee Jezus negeert, maar dat is verder toch vooral je eigen probleem.
De vraag in dit topic was wat verschillende christenen verstaan onder 'katholieke kerk', zoals dat door veel christenen wordt beleden in de apostolische geloofsbelijdenis. Dan is het ineens dus niet zo helder wat die katholieke kerk dan leert. Dat het helder is wat de RKK leert is een ander verhaal, maar slechts gedeeltelijk on-topic.

diak2b

• Bekijk profiel
"katholieke" kerk
« Reactie #49 Gepost op: oktober 25, 2007, 10:27:24 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 24 oktober 2007 om 19:57:

[...]

Wat ik bedoelde is eigenlijk: leren Bijbel en traditie (ik spreek maar even over de RK-leer omdat die het meest welomschreven lijkt) iets over de verhouding tussen lidmaatschap van de Kerk, lidmaatschap van de Bruid, geloven en behoudenis/staat van genade, ook al hebben wij geen oordeel te hebben over wie wel en wie niet?
Jazeker wel. Dat is onder andere een geschilpunt geweest met Luther, en dus is daarover in Trente (en later) wel e.e.a. gezegd.

De Kerk = de Bruid, dus dat schiet alvast lekker op. Men wordt lid van de Kerk door de doop. Nu bestaat er zoiets als dooperkenning, maar dat wil niet zeggen dat je lid bent van de Kerk als je bent gedoopt in bijvoorbeeld de PKN. Je moet echt katholiek gedoopt zijn, dan ben je lid van de Kerk.

Je bent in staat van genade direct na de doop, en direct na de biecht. Je blijft in staat van genade totdat je zondigt. (En dan zijn er nog allerlei boeiende detailkwesties over soorten genade, maar laat dta maar even zitten).

Geloven is, zou je kunnen zeggen, onderdeel van een zondeloos leven. Door niet te geloven wat de Kerk voorhoudt te geloven, zondig je. Geloven helpt dus nogal bij het behoud van de staat van genade, maar het werkt niet andersom: je komt niet in staat van genade door te geloven.

quote:

Of is het voor ons gewoon simpel: je moet je aansluiten bij de juiste club (= Kerk) en als je daarnaast ook nog het juiste gelooft hoor je bij het lichaam van Christus, verder is het de bedoeling dat je anderen over dit alles vertelt maar is het aan God wie bekeerd wordt, oftewel, "wat heb jij daarmee te maken, volg Mij"?
Neeeee, wat calvinistisch nou weer  :+

de Kerk = de Bruid van Crhistus  = het mystiek Lichaam van Christus = Gods volk in ballingschap, en nog zo wat fraaie titels. Je moet je dus aansluiten bij de Kerk, jazeker. En als je je daarbij aansluit, hoor je bij het mystiek Lichaam van Christus. Het is taak, opdracht, en recht van de Kerk om het Evangelie te verkondigen, en aangezien God niet wil dat iemand verloren gaat is het niet "aan God wie bekeerd wordt", want als het aan Hem zou liggen zou iedereen bekeerd worden. Maar God heeft ons de vrije wil gegeven, dus het is niet (uitsluitend) aan Hem.

En nota bene, het is de Kerk die Bruid van Christus is, het is de Kerk die als zij spreekt met de Geest als garant voor de waarheid spreekt, het is de Kerk die gelooft en het is de Kerk die evangeliseert. Wij, als leden van die Kerk, delen in de vruchten van dat alles, en delen in de opdracht van de Kerk, in haar zending. Maar het is zoals Pooh ook al een paar keer heeft genoemd, een misvatting te denken dat de Kerk alleen maar een theoretisch construct is van mensen, bestaande uit een optelsom van mensen. De Kerk is zelfstandig en bestaand, en zij is het die een relatie met Christus heeft, wij treden in die relatie als wij toetreden tot die Kerk.