quote:
Je zou kunnen zeggen dat je er op een bepaalde manier door wordt beheerst. En gevoelens vragen natuurlijk om vervulling.
Als een kind een snoepje wil (om even een simpel voorbeeld te nemen

) zal hij niet rusten voor dat ie het heeft. Zijn hoofd bedenkt eerst dat ie wel een snoepje wil, en krijgt als hij er over doordenkt ook de lichamelijke behoefte
aan een snoepje; het water loopt je dan al in de mond.
En als dit jou heel erg beheerst, ben je er steeds mee bezig en je zit a.h.w. in een circel waar je niet meer uit komt. En misschien ook niet echt uit
wil zoals je hieronder aangeeft omdat de behoefte eraan zo sterk is (geworden) dat je er steeds/vaak aan denkt.
quote:
Misschien komt dat ook wel, omdat ik het niet graag wil laten rusten, maar stel dat het echt verboden zou zijn, dan zou ik er zeker over nadenken om te stoppen.
Op de ene manier wil je het niet laten rusten:
want je wilt het juist, aan de andere kant kom je wel op dit forum om er wat over te vragen en geef je aan dat als echt verboden zou zijn - door God? - dat je dan
het zeker niet uitsluit wél te willen stoppen.
En de vraag is natuurlijk of je het dan kunt.
quote:
Ik bedoelde dat er in de bijbel natuurlijk niet 'Gij zult niet aan bdsm doen' staat, maar misschien wel iets soortgelijks?
Ik heb even wat zitten lezen hier en daar (in de bijbel) en ben wel bepaalde dingen tegengekomen die iets aangeven in het algemeen over
begeerten die je beheersen.
Of net in een andere context, maar toch aangeven wat de gevolgen zijn en waar het uit voort komt.
Bv:
Over zonde en dat het in principe bij het leven hoort wat je hebt
voordat je gelovig bent geworden - het komt voort uit je leven wat je van jezelf hebt en dat zondig is (de 'oude mens' noemt de bijbel dat)
Vanuit onszelf kunnen we niet anders dan zonde doen - d.w.z. het gaat vanzelf, we zijn
slaaf van die zondige macht in ons.
quote:
Rom 6:6
dit weten wij immers, dat onze oude mens medegekruisigd is,
opdat aan het lichaam der zonde zijn kracht zou ontnomen worden
en wij niet langer slaven der zonde zouden zijn;
Als je gelovig bent, en weet dat Jezus voor je zonden is gestorven, zegt God in de bijbel dat jij dan
ook mee bent gestorven. En is je 'oude mens' dood.
En als gelovige heb je dus de mogelijkheid om die zondemacht
niet meer in je te laten werken:
quote:
Rom. 6: 12
Laat dan de zonde niet langer als koning heersen in uw sterfelijk lichaam, zodat gij aan zijn begeerten zoudt gehoorzamen[/i].
Als je de zondemacht WEL in je laat werken, volg je 'allerlei begeerten' die daar het gevolg van zijn. En daar zou je toch heel wat dingen onder kunnen scharen. Ook wel bdsm en andere sexuele begeerten.
Als je Jezus toebehoort weet je dat je 'mee-gekruisigd' bent.
(Is dit iets geheel nieuws voor je, dan moet je het maar gewoon eens lezen en tot je door laten dringen.
Snap je er niet veel van, dan wil ik je het wel verder uitleggen.

)
In de bijbel staat dat we dan alles wat zondig is, en voortkomt uit die 'oude mens' van ons,
nu ook moeten kruisigen. En dat betekent dan: actief aangeven dat je dat niet meer wilt omdat het niet hoort bij iemand die bij Christus hoort.
quote:
Gal 5,24
Want wie Christus Jezus toebehoren, hebben het vlees met zijn hartstochten en begeerten gekruisigd.
Het zijn dingen die in principe hun wortels hebben in datgene wat hoort bij je leven voordat je God kende, en dat leven was onderworpen en slaaf van de zonde.
Deze teksten gaan allemaal over 'vroeger' toen we nog zonder God waren:
quote:
Ef 2,3
– trouwens, ook wij allen hebben vroeger daarin verkeerd, in de begeerten van ons vlees, handelende naar de wil van het vlees en van de gedachten, en wij waren van nature, evenzeer als de overigen, kinderen des toorns –,
Ef 4,22
dat gij, wat uw vroegere wandel betreft, de oude mens aflegt, die ten verderve gaat, naar zijn misleidende begeerten,
Tit 3,3
Want vroeger waren ook wij verdwaasd, ongehoorzaam, dwalende, verslaafd aan velerlei begeerten en zingenot.
1 Petr 4
3 Want er is tijd genoeg voorbijgegaan met het volbrengen van de wil der heidenen, toen gij wandeldet in allerlei losbandigheid, begeerten, dronkenschap, brassen, drinken en onzedelijke afgoderij
Als je christen bent, heb je de mogelijkheid om deze begeerten te
kunnen afleggen, omdat het bij je 'oude leven' hoort. En Hij heeft je als je gelooft nieuw leven gegeven: je bent ook mee-opgestaan. (Hier heb ik niets over gequote; dan werd het helemaal zo veel.

)
Het kan natuurlijk dat je christen bent, maar dat deze dingen over je oude mens en dat je die moet afleggen, dat Christus je nieuw heeft gemaakt, je niets zeggen en je er nog nooit van hebt gehoord.
Toch is dat de sleutel denk ik.
Maar OK, dit is zo een heel verhaal geworden.

Ik ben wel benieuwd wat jij van die teksten vindt. Is het vergezocht of zeg je: ja, dat zou wel kunnen dat mijn probleem hier ook wordt bedoeld.