Auteur Topic: Vergeving  (gelezen 3599 keer)

Zondaar

• In het donker
    • Bekijk profiel
Vergeving
« Gepost op: oktober 17, 2005, 01:57:44 pm »
Klopt het dat in de bijbel staat dat je altijd je schuldenaren moet vergeven?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #1 Gepost op: oktober 17, 2005, 02:02:32 pm »
Mattheus 18:

quote:

Daarop kwam Petrus bij hem staan en vroeg: ‘Heer, als mijn broeder of zuster tegen mij zondigt, hoe vaak moet ik dan vergeving schenken? Tot zevenmaal toe?’ Jezus antwoordde: ‘Niet tot zevenmaal toe, zeg ik je, maar tot zeventig maal zeven. Daarom is het met het koninkrijk van de hemel als met een koning die rekenschap wilde vragen van zijn dienaren. Toen hij daarmee begonnen was, bracht men iemand bij hem die hem tienduizend talent schuldig was. Omdat hij niets kon terugbetalen, gaf zijn heer bevel dat de man samen met zijn vrouw en kinderen en alles wat hij bezat verkocht moest worden, zodat de schuld kon worden ingelost. Toen wierp de dienaar zich aan de voeten van zijn heer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal u alles terugbetalen.” Zijn heer kreeg medelijden, hij liet hem vrij en schold hem de geleende som kwijt. Toen deze dienaar naar buiten ging, trof hij daar een van de andere dienaren, die hem honderd denarie schuldig was. Hij nam hem in een wurggreep en beet hem toe: “Betaal me alles wat je me schuldig bent!” Toen wierp deze zich voor hem neer en smeekte hem: “Heb geduld met mij, ik zal je betalen.” Maar hij wilde daar niet van weten, integendeel, hij liet hem gevangenzetten tot hij de hele schuld zou hebben afbetaald. Toen de andere dienaren begrepen wat er gebeurd was, waren ze zeer ontdaan, en gingen ze naar hun heer om hem alles te vertellen. Daarop liet zijn heer hem bij zich roepen en hij zei tegen hem: “Je bent een slechte dienaar. Heel die schuld heb ik je kwijtgescholden, omdat je me erom smeekte. Dan had jij toch zeker ook medelijden moeten hebben met die andere dienaar, zoals ik medelijden heb gehad met jou?” En zijn heer was zo kwaad dat hij hem in handen van de gerechtsbeulen gaf tot hij de hele schuld zou hebben terugbetaald. Zo zal mijn hemelse Vader ook ieder van jullie behandelen die zijn broeder of zuster niet van harte vergeeft.’

Zijnkind

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #2 Gepost op: oktober 17, 2005, 02:35:41 pm »
Zondaar, wat bedoel je precies met schuldenaren? Sorry dat ik het zeg maar je gebruikt soms nogal ouderwetse termen waar in dit geval meerdere uitleg bij mogelijk is. Namelijk schuldenaar zoals in het onze Vader. Pooh heeft voor die optie het beste antwoord al gegeven. Of schuldenaar in de zin van iemand die je geld of ander goed verschuldigd is maar je niet kan terugbetalen. In dat laatste geval zou ik samen met die persoon een oplossing proberen te vinden en kijken wat er mogelijk is.

Uitgaande dat je het eerste bedoeld. Los van het feit dat Jezus ons beveelt de ander te vergeven is het ook al ingebed in het "de naaste liefhebben". Vergeving is weliswaar in eerste instantie genezing van jezelf (afzien van wraak en kwaad.) Het bevorderd ook de relatie met die naaste in positieve zin. Vergeving geven is 1 ding...vergeten hoeft niet. Je mag leren van wat misging maar reken het de ander niet meer aan.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zondaar

• In het donker
    • Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #3 Gepost op: oktober 17, 2005, 03:13:40 pm »
Ik bedoel eigelijk mensen die jouw pijn doen of je "iets" aandoen, bijvoorbeeld moet de kruidenier je vergeven als je een rol drop pikt?
Of je vriendin scheld je een keer uit.

Volgens mij staat in de bijbel dat je die mensen moet vergeven.

Maar hoe zit het dan met mensen die veel ergere dingen doen?

Bijv: een man verkracht je dochter, moet je zo iemand vergeven?
Of de persoon die je man heeft vermoord moet je die vergeven?

PietZa

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #4 Gepost op: oktober 17, 2005, 03:43:19 pm »
Allereerst:
Je hebt recht en je hebt vergeving. Als iemand dus een rol drop pikt, heeft de overheid het zwaard om die persoon een straf op te leggen (dat heeft dus niks met vergeving te maken). Vanuit de overheid mag men dus rechtspreken.

Maar vanuit de kruidenier gezien moet hij de dief wel vergeven. Daarbij mag hij de dief wel uitleveren aan de overheid, die hem zal straffen.

Ditzelfde geld denk ik voor de extremere gevallen. God wil dat wij de ander vergeven. Dus zelfs als je dochter word verkracht. Dat betekend niet dat hij zijn straf moet ontgaan, de overheid zal hem straffen. Het is moeilijk om zo iemand te vergeven. Een mens heeft gauw wrok en wraak gevoelens. Het zal dus altijd moeilijk zijn.

Ik zag een tijd geleden bij de EO een documantaire die me erg aansprak:
lees hier wat er in die documentaire word verteld

Vergeven doet pijn, en misschien krijg je er nooit wat voor terug. Misschien was bovenstaand verhaal heel anders afgelopen en had de jongen nooit spijt betuigd, maar vergeven zouden we altijd moeten doen. Maar ik geef toe, ook ik overtreed deze regel nogal eens...
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2005, 03:52:41 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #5 Gepost op: oktober 17, 2005, 03:52:01 pm »
Mooi verhaal PietZa.
Inderdaad is vergeven 'in the end' altijd het beste. Dat wil niet zeggen dat het ook altijd makkelijk is.
Een paar gedachtes:
-Vergeven is geen gevoelskwestie, maar een wilskwestie.
-Vergeven is niet hetzelfde als vergeten.
-Vergeven houdt ook niet in dat je per se na die tijd goeie vrienden met diegene(n) die moet worden ofzo. Maar wel dat de wrok op een gegeven moment weg is.

freegirl

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #6 Gepost op: oktober 17, 2005, 03:53:14 pm »
het is echt super moeilijk om dat soort mensen te vergeven!
Maar volgens mij, zoals ik het begrijp, is het erom te doen dat je het los kan laten dan, en dus niet met wrok blijft zitten.
het oordelen moeten we dan overlaten aan God..

zodat er dus niet iets is dat je aandacht afleid zegmaar..
denk ik hoor.
het is gewoon zo moeilijk als wat!
maar je kan er vanuit gaan dat alle advies die Jezus ons geeft uiteindelijk goed voor ons is..

en ja natuurlijk moet de gewone wet van ons land wel gelden voor diegene.

PietZa

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #7 Gepost op: oktober 17, 2005, 03:58:23 pm »
Ja ik denk dat loslaten het grote woord is. Het hoeft niet je beste vriend te worden maar je moet het wel kunnen loslaten. Leg het in de handen van God.

Natuurlijk is vergeven makkelijker als de ander zijn spijt betuigd, maar zelfs als die persoon er niet aan denkt, moet je het kunnen loslaten.

Het is ontzettend moeilijk ja, maar het is mogelijk...

johanva

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #8 Gepost op: oktober 17, 2005, 04:38:02 pm »
Is het niet zo dat vergeving pas mogelijk is als de ander spijt betuigd? Ik bedoel, hoe kan je iemand vergeven die niet vergeven wil worden? Bij God ontvangen we vergeving voor onze zonde omdat we er om vragen en geloven dat Jezus de straf heeft gedragen. Betekent dat niet dat ook wij vergeven als de ander dat wil? God vergeeft ook niet lukraak iedereen.

Samengevat: iemand heeft geen 'recht' op vergeving als diegene geen spijt heeft van de daad.

Johan

PietZa

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #9 Gepost op: oktober 17, 2005, 04:42:45 pm »
"vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen" zei Jezus aan het kruis tegen al die woedende mensen.

Vergeet ook niet dat Gods vergeven anders is dan ons vergeven. Gods vergeven is volmaakt, omdat Hij zelf nooit zonde heeft gedaan. Ons vergeven is eigenlijk zelfs eerlijk tegenover God want wij hebben een nog grotere schuld bij God (onze Schuldeiser). Neem de vergelijking van de schuldeiser die zijn enorme schuld werd kwijtgeraakt, maar niet de schuld van iemand die hem iets kleins schuldig was, niet kwijtschold.

We hebben geen recht op een spijtbetuiging, dat recht heeft God wel. Wie denken wij wel dat we zijn, dat wij dat recht hebben. Vergeten wij onze eigen schuld?

Nog een situatie: Stel dat de verkrachter van je dochter wel spijt betuigd naar God toe, maar niet naar jou, zou je hem dan moeten vergeven, of om een spijtbetuiging eisen?
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2005, 04:45:48 pm door PietZa »

johanva

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #10 Gepost op: oktober 17, 2005, 04:54:38 pm »
Spijt hebben geldt algemeen. Als iemand spijt betuigt naar God dan is dat uiteraard voldoende. Het gaat niet om het uiten maar om het spijt hebben en vergeving vragen.

Bij de vergelijking met de schuldeiser vroeg de schuldenaar wel degelijk om 'vergeving'. Het foute was juist dat hij het niet gaf terwijl hij net zelf grote genade had genoten.

Maar hoe kan je nu iemand vergeven die niet vergeven wil worden? Vergeving is in mijn ogen iets kostbaars. Een genraal pardon klinkt me niet echt bijbels in de oren... :?

Johan

PietZa

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #11 Gepost op: oktober 17, 2005, 05:05:22 pm »
In het verhaal in die documentaire had de man (die zijn vrouw en kinderen verloor) de jongen(die zijn vrouw en kinderen dood reed) vergeven al ver voordat de jongen om vergeving had gevraagd. De jongen wilde in eerste instantie niet om vergeving vragen. Aan het eind van het verhaal was hij blij dat de man de eerste stap had gedaan.

Iemand vergeven kan er soms voor zorgen dat de ander zijn schuld in ziet. Misschien heeft de ander zijn schuld niet door, of wil het niet zien. De eerste stap zetten kan dan werken. Vaak genoeg zie je ontwrichtte families, die eigenlijk niet meer weten waarom ze ruzie hebben. Maar niemand wil de eerste stap zetten.

Iemand vergeven kan een eyeopener voor de ander zijn.

Iris

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #12 Gepost op: oktober 17, 2005, 06:03:13 pm »
Als je dochter is verkracht kun je als ouders volgens mij pas vergeven, als je dochter de dader eerst vergeven heeft.
Als de dochter nog vol pijn en wrok zit lijkt het me bijzonder pijnlijk voor haar als de ouders de dader al vergeven hebben.

grenzeloosdenken

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #13 Gepost op: oktober 18, 2005, 06:48:22 am »
Als god liefde is?

Is er dan ruimte voor wrok, haat, boosheid?

Daar waar liefde is............ is geen ruimte voor iets anders..............

Mijn buurvrouw, collega, leraar hebben mij iets aan gedaan 'ze hebben slecht over mij gesproken'................. ze hebben je niets aangedaan ze hebben zichzelf iets aangedaan.

Het zijn hun woorden hun verantwoording.

Liefde en vergeving hou het klein hou het bij jezelf
grenzeloosdenken

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #14 Gepost op: oktober 18, 2005, 10:38:34 am »
Wellicht heb je aan deze tekst ook wat: Leren leven van vergeving (een bewerkte preek over het onderwerp)

Iris

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #15 Gepost op: oktober 18, 2005, 01:20:41 pm »

quote:

grenzeloosdenken schreef op 18 oktober 2005 om 06:48:
Als god liefde is?

Is er dan ruimte voor wrok, haat, boosheid?

Daar waar liefde is............ is geen ruimte voor iets anders..............

Mijn buurvrouw, collega, leraar hebben mij iets aan gedaan 'ze hebben slecht over mij gesproken'................. ze hebben je niets aangedaan ze hebben zichzelf iets aangedaan.

Het zijn hun woorden hun verantwoording.

Liefde en vergeving hou het klein hou het bij jezelf

Lekker makkelijk gedacht.... Als je dochter nu verkracht is, dan weet ik zeker dat er heeeeeeel veel ruimte is voor wrok, haat en boosheid.
Dan duurt het echt wel even voordat de liefde van God weer doordringt en er vanuit die liefde vergeven kan worden.

lonneke

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #16 Gepost op: oktober 18, 2005, 03:45:17 pm »

quote:

Iris schreef op 18 oktober 2005 om 13:20:
[...]

Lekker makkelijk gedacht.... Als je dochter nu verkracht is, dan weet ik zeker dat er heeeeeeel veel ruimte is voor wrok, haat en boosheid.
Dan duurt het echt wel even voordat de liefde van God weer doordringt en er vanuit die liefde vergeven kan worden.
Mijn inziens kan daar één leven tekort voor zijn en voor mij ook een bewijs dat er meerdere levens zijn. Iemand zal altijd recht moeten zetten wat hij de ander heeft aangedaan.

Jakolien

• Bekijk profiel
Vergeving
« Reactie #17 Gepost op: oktober 18, 2005, 04:36:38 pm »

quote:

E-line schreef op 18 oktober 2005 om 10:38:
Wellicht heb je aan deze tekst ook wat: Leren leven van vergeving (een bewerkte preek over het onderwerp)
Wat een ontzettend goed stuk is dit van de dominees De Vries en Van Benthem! Hiermee trekken ze m.i. een heel scheef beeld over de onderlinge vergeving weer recht. Vergeving wordt denk ik te vaak gezien als een plicht voor de 'gekwetste', in plaats van een geschenk aan de 'dader'.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.