Auteur Topic: Volkomen toegewijd aan God? Of gaat dat te ver?  (gelezen 1912 keer)

Eelco Poelarends

• Bekijk profiel
Volkomen toegewijd aan God? Of gaat dat te ver?
« Gepost op: november 13, 2007, 11:13:36 pm »
Sinds enige tijd vraag ik me een aantal dingen af wat betreft het vertrouwen op God, dat hij mijn leven leidt. Ik heb gemerkt dat als ik op Hem vertrouw(waar hij dan weer voor zorgt bij mij), dat ik dan een ontspannen leven kan leiden. Ik maak me minder druk om dingen, omdat ik erop vertrouw dat God mijn leven leidt, en dat hij het tot een goed einde zal brengen. Dit betekend niet dat ik achterover kan leunen en op Gods actie kan wachten, ik ben immers nog wel zelf verantwoordelijk. Het is een leven in vrijheid.
Door het vertrouwen op Christus zijn verlossingwerk en Gods werk in mijn leven, ben ik bevrijd van verschillende zonden. Ik ben ervan overtuigd dat als ik mijn vertrouwen op God stel, dat hij dan een enorme kracht in mijn leven kan zijn. Jah zelfs als ik even niet op hem vertrouw, weet ik zeker dat hij mijn leven ook nog leidt.

quote:

1 Petrus 4: 1-5
1 Nu dan, omdat Christus tijdens zijn leven op aarde heeft geleden, moet u zich net als hij wapenen met de gedachte dat wie in zijn aardse leven geleden heeft, met de zonde heeft afgerekend. 2 Zo iemand laat zich gedurende de rest van zijn leven niet meer leiden door menselijke verlangens maar door Gods wil. 3 U hebt al genoeg tijd verspild aan allerlei zaken waarin de ongelovigen plezier hebben: losbandigheid, wellust, dronkenschap, bras- en slemppartijen en verwerpelijke afgodendienst. 4 Zij vinden het vreemd dat u niet langer meedoet aan hun liederlijke uitspattingen en ze spreken daarom kwaad over u. 5 Maar ze zullen zich daarvoor moeten verantwoorden tegenover hem die zich gereedhoudt om recht te spreken over levenden en doden.

Ik ben bang om door medechristenen als 'doorgeslagen' ervaren te worden. Toch wil ik mijn leven volkomen op God richten, omdat ik geloof dat God dat wil en dat ik zo uit zijn genade kan leven.

quote:

2 Korintiërs 1: 8-10
8 U moet weten, broeders en zusters, dat de tegenspoed die we in Asia hebben moeten doorstaan, uitzonderlijk groot was. We hadden het zwaar te verduren, zo zwaar dat het onze krachten te boven ging. We vreesden ernstig voor ons leven, 9 we waren er zelfs zeker van dat het doodvonnis al over ons was uitgesproken. Maar juist dat liet ons beseffen dat we niet op onszelf moeten vertrouwen, maar alleen op de God die de doden opwekt, 10 die ons heeft gered en ons opnieuw zal redden uit eenzelfde doodsgevaar. Op hem hebben we onze hoop gevestigd: hij zal ons altijd redden.

Ik wil dus aan de ene kant mijn leven aan God wijden. Aan de andere kant ben ik bang daarin door te slaan en zo teleurgesteld te worden.

Wat vinden jullie hiervan?
Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, zodat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel. (Mattheüs 5:16)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 14, 2007, 12:27:43 am »

quote:

Eelco Poelarends schreef op 13 november 2007 om 23:13:
Sinds enige tijd vraag ik me een aantal dingen af wat betreft het vertrouwen op God, dat hij mijn leven leidt. Ik heb gemerkt dat als ik op Hem vertrouw(waar hij dan weer voor zorgt bij mij), dat ik dan een ontspannen leven kan leiden. Ik maak me minder druk om dingen, omdat ik erop vertrouw dat God mijn leven leidt, en dat hij het tot een goed einde zal brengen. Dit betekend niet dat ik achterover kan leunen en op Gods actie kan wachten, ik ben immers nog wel zelf verantwoordelijk. Het is een leven in vrijheid.
Door het vertrouwen op Christus zijn verlossingwerk en Gods werk in mijn leven, ben ik bevrijd van verschillende zonden. Ik ben ervan overtuigd dat als ik mijn vertrouwen op God stel, dat hij dan een enorme kracht in mijn leven kan zijn. Jah zelfs als ik even niet op hem vertrouw, weet ik zeker dat hij mijn leven ook nog leidt.

[...]

Ik ben bang om door medechristenen als 'doorgeslagen' ervaren te worden. Toch wil ik mijn leven volkomen op God richten, omdat ik geloof dat God dat wil en dat ik zo uit zijn genade kan leven.

[...]

Ik wil dus aan de ene kant mijn leven aan God wijden. Aan de andere kant ben ik bang daarin door te slaan en zo teleurgesteld te worden.

Waarom wil je mijn (onze) mening over de manier waarop jij je leven met God in wilt vullen?
ik kan niet oordelen over de manier waarop jij leeft (sterker nog: ik wil daar geen oordeel over vellen, kan alleen maar vreugde hebben als iemand voor Christus wil leven!).
Mail me maar als je wat wilt weten

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 14, 2007, 01:34:46 am »
1. De mening van mensen boeit niet. De relatie die je hebt met God, heb je met Hem alleen.
2. Wat bedoel je met teleurgesteld worden omdat je (te ver) doorslaat? En door wie wordt je dan teleurgesteld?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 14, 2007, 06:44:18 am »
Hallo Eelco,

wat je schrijft klinkt mooi en het is ook mooi.

Die angst voor teleurstelling, als dat dichter bij de uitspraak ligt van de man uit de bijbel die zei: ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp dan bij Petrus die door het water heen zakte toen hij even niet meer op Jezus lette (en ook hem redde Jezus, zoals jij vertrouwt dat God jou ook leidt als jij even niet op Hem vertrouwt) dan moet je misschien accepteren dat onze menselijke kwetsbaarheid èn onze menselijk kunnen falen in dit leven nog bij de 'ongemakken' hoort die God niet altijd en steeds weghaalt ondanks de vreugde en ontspanning die Hij ons wel geeft.
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 14, 2007, 09:26:05 am »

quote:

Eelco Poelarends schreef op 13 november 2007 om 23:13:

[...]

Ik denk dat je nooit teleurgesteld kan worden als je je leven geheel op God richt. Maar ik denk ook dat er een leven van uiterlijkheden bestaat dat er uitziet alsof je je geheel op God richt, terwijl je vooral bezig bent met die uiterlijkheden. En dáárin zal je 100% zeker teleurgesteld worden.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Eelco Poelarends

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 14, 2007, 03:15:18 pm »
Ik heb af en toe inderdaad de angst om teleurgesteld te worden. Tegelijk weet ik dat God mijn leven leidt. En zoals hierboven werd beschreven, vertrouwde Petrus op Christus, toen hij over het water liep. Later zonk hij echter weg, maar Christus kwam hem te hulp. God zal mij ook zeker te hulp komen als ik niet zo erg op hem vertrouw.
Ik vroeg me af of God door een gebrek aan vertrouwen ook minder kan doen in je leven. Dat kun je van twee kanten bekijken. Aan de ene kant is het zo, dat doordat je in bepaalde dingen vertrouwt op God, dat het dan lukt. Tegelijk moet je niet achterover gaan zitten met een vertrouwen: dat knapt God wel op.
Ik ben er nu achter dat God voor mij zorgt en geen haar van mijn hoofd kan vallen zonder de wil van mijn hemelse Vader. Ook als ik er zelf niet even 'bij' ben.

Dan dat teleurgesteld worden. Ik heb het gevoel dat als ik een leven enthousiat voor God leef en veel tijd aan hem besteed, dat mensen denken dat ik er te veel mee bezig ben. Zo van: daar komt hij weer aan met zijn 'bijbelse' standpunten. Zoals ik afgelopen weekend iemand sprak. Het is niet allemaal op te lossen met de bijbel. Daar ben ik het deels mee eens, je moet ook zelf nadenken, maar je kunt alles wel beargumenteren met de bijbel als basis, en van daaruit verder denken. Toch?
Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, zodat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel. (Mattheüs 5:16)

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 14, 2007, 03:31:22 pm »
Eelco, het lijkt me een loffelijk streven je volkomen aan God toe te wijden. Dat je

teleurgesteld zult worden, zal zeker. Alleen niet in Hem, maar in je zelf. Ik wil je natuurlijk

niet ontmoedigen :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 14, 2007, 04:36:14 pm »

quote:

Eelco Poelarends schreef op 14 november 2007 om 15:15:
Ik heb af en toe inderdaad de angst om teleurgesteld te worden. Tegelijk weet ik dat God mijn leven leidt. En zoals hierboven werd beschreven, vertrouwde Petrus op Christus, toen hij over het water liep. Later zonk hij echter weg, maar Christus kwam hem te hulp. God zal mij ook zeker te hulp komen als ik niet zo erg op hem vertrouw.
Ik vroeg me af of God door een gebrek aan vertrouwen ook minder kan doen in je leven. Dat kun je van twee kanten bekijken. Aan de ene kant is het zo, dat doordat je in bepaalde dingen vertrouwt op God, dat het dan lukt. Tegelijk moet je niet achterover gaan zitten met een vertrouwen: dat knapt God wel op.
Ik ben er nu achter dat God voor mij zorgt en geen haar van mijn hoofd kan vallen zonder de wil van mijn hemelse Vader. Ook als ik er zelf niet even 'bij' ben.

Dan dat teleurgesteld worden. Ik heb het gevoel dat als ik een leven enthousiat voor God leef en veel tijd aan hem besteed, dat mensen denken dat ik er te veel mee bezig ben. Zo van: daar komt hij weer aan met zijn 'bijbelse' standpunten. Zoals ik afgelopen weekend iemand sprak. Het is niet allemaal op te lossen met de bijbel. Daar ben ik het deels mee eens, je moet ook zelf nadenken, maar je kunt alles wel beargumenteren met de bijbel als basis, en van daaruit verder denken. Toch?
Volledig voor God leven is niet per definitie hetzelfde als iedereen overstelpen met Bijbelse standpunten.

Eelco Poelarends

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 14, 2007, 05:20:14 pm »
Nee klopt, dat wil ik er ook niet mee zeggen. Maar je kunt je standpunt wel duidelijk maken vanuit een bijbelse visie, die ik nou eenmaal heb.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 14, 2007, 05:58:16 pm »

quote:

Eelco Poelarends schreef op 14 november 2007 om 17:20:
Nee klopt, dat wil ik er ook niet mee zeggen. Maar je kunt je standpunt wel duidelijk maken vanuit een bijbelse visie, die ik nou eenmaal heb.
Ik zeg ook niet dat daar iets mis mee is he :) Ik zeg alleen wel dat je je leven aan God kan wijden, door hoe je werkt, lief hebt, etc., etc. Je hoeft er geen woord aan te besteden om Gods liefde zichtbaar te maken.

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 14, 2007, 06:55:12 pm »
Volkomen toegewijd zijn aan God is een prachtig streven, ik denk wel dat velen dat niet voor 100% zijn of denken te zijn. Wat ze ook zou kunnen frustreren als ze op hun onvolkomenheden meer letten dan wat ze goed doen. Wat je nodig hebt is een ander die een juist oordeel kan geven over wat je goed doet, iemand die die wijsheid in pacht heeft en hoe weet je dat anders dan door de bijbel? Ik denk dus dat heel veel mensen op z'n minst hun best doen naar wat ze kúnnen weten in hun omstandigheden.

Groetjes, Divinespark.