quote:
Je hebt het over een "epistemisch" probleem ("over het kennen van"), maar je suggereerde een "ontologisch" probleem ("over het bestaan van"). Vandaar mijn reactie. Ik ben het met je eens dat het "kennen van" de waarheid (op bepaalde punten) een probleem kan zijn
quote:
Misschien kom ik wat twijfelachtig over, maar mijn vertrouwen in God is groot. Ik hoop dat ook uit te stralen.
ik kreeg vooral het idee dat je misschien wat in de knoop zit met wat je zelf graag zou willen dat Jezus had gezegd, en wat Hij inderdaad heeft gezegd. Dat is heel herkenbaar en het laat maar weer eens zien dat je als christen niet je eigen religie verzint (dan zou zoiets niet voorkomen) maar dat je gelooft in iets wat "van buiten" komt.
quote:
Maar ik geef ook toe dat ik het leven soms knap ingewikkeld vindt, en daar wil ik dan over praten. Gewoon van mens tot mens, zonder (voor)oordelen. En daar is communiceren via dit medium misschien niet zo geschikt voor. En dat is niet persoonlijk bedoeld.
snap ik
quote:
Natuurlijk heb ik een mening gevormd, en dat mag ook toch? Maar sta ook open voor andere meningen.
uiteraard mag je een mening hebben

(sterker nog, dat is bijna verplicht op een forum

)
maar ik denk toch dat je door moet bijten (om het zo maar te zeggen). Je zit ermee dat iemand niet aan het avondmaal zou mogen, als ie geen belijdenis heeft gedaan. Maar je kunt zien in Jezus' uitspraken dat Hij er zwaar aan tilt als mensen Hem niet willen belijden (Mat.10:32-33) en dan denk ik dat Jezus het hier nog niet eens over gemeenteleden had, maar over de niet-gelovigen. Jezus niet belijden richting gelovigen, lijkt me in dat kader nog een stukje erger omdat dat makkelijker zou moeten zijn. Het lijkt mij dus vrij direct tegen Jezus' wil in te gaan om Hem niet te willen belijden richting nota bene die mensen die bij Hem horen.
Daar komt dan weer bovenop, dat avondmaal vieren (als het goed is) een soort publiekelijk belijden
is dus dat het eigenlijk tegenstrijdig is, dat iemand wel avondmaal zou willen vieren, maar niet openlijk geloof zou willen belijden.
Ik snap dat mensen door "belijdenis moeten doen" voor het blok worden gezet, maar dat is nu juist iets wat je Jezus heel vaak ziet doen met mensen. Hij wil mensen die "er echt voor gaan" en dat betekent dat een keuze voor Hem vaak niet "gratis" lijkt maar voor ons gevoel moeite kost en tegenstand opwerpt. Het is dus ook niet zo gek, dat iemand tegen belijdenis doen opziet, omdat het publiekelijk is, omdat je je ergens aan commiteert, en dat kan onvoorziene gevolgen hebben.
In dat opzicht lijkt
"God weet het toch, ik hoef het toch niet publiek te maken" veel veiliger. Het kan je het gevoel geven dat je bij God hoort, maar ook dat niemand je ter verantwoording zou kunnen roepen (want alleen God weet het). Dat lijkt mij spelen met vuur, omdat Jezus er zo de nadruk op legt, dat Hem niet openlijk belijden, betekent dat Hij jou niet openlijk wil belijden voor de Vader.
hoop dat je hier wat aan hebt. Het maakt het probleem niet makkelijker, maar het geeft je wellicht wel wat meer ideeën voor hoe het probleem in elkaar zit.