quote:
op 10 May 2003 19:58:20 schreef Wilhelmina:quote]Drie kwartier zangdienst is héél gewoon en een Pinkstergemeente, meestal een uur, lofprijzing en aanbidding. Omdat ze niets anders te doen hadden?

??
God wil aanbeden zijn en dat is een prioriteit in het gemeentezijn en dat doe je niet ( althans niet in een Pinkstergemeente) omdat je niets anders te doen hebt. Je hebt vast niet meegedaan, anders zou die drie kwartier echt te kort zijn geweest.
Beste Wilhelmina, Ik heb wel meegedaan, maar het bleef wel 3 kwartier alleen zingen. God wil aanbeden zijn, maar aanbidding is meer dan zingen alleen. Bezwaar tegen zingen heb ik niet, maar het zingen moet wel een functie hebben en in samenhang staan met de andere onderdelen van de dienst: gebed, prediking, bediening van de sacramenten, delen van de gaven. Dat was in de bijgewoonde dienst niet het geval. In de gemiddelde pinksterdienst zal dit idd. anders zijn, maar we hebben het hier dan ook over een
misluktedienst gaat.
quote:
Een preek ter plekke bedacht is heel bijbels, ik zie daar geen kwaad in
.
Een ter plekke bedachte preek, kan heel bijbels zijn. Maar dan moet de voorganger wel de singulliere gave van het Woord hebben, maar dat is maar heel weinig predikanten gegeven. In mijn ruim 28 jaren ervaring als kerkganger ben ik nog maar 1 x een voorganger tegengekomen die deze gave had. Maar voor de rest vraagt de verkondiging van Gods Woord veel voorbereiding en Bijbelstudie.
quote:
Ook in de bijbel gebeurde de prediking gewoon uit de losse hand...,.
Het eerste waag ik te betwijfelen, als je de lange literair hoogkwalitatieve monologen van de profeten inhet OT leest of de wetenschappelijk verantwoorde prediking van Paulus in Handelingen en in zijn brieven. Wij kennen deze preken alleen in hun definitieve versie en niet hun kladversies.
quote:
zorg dat je altijd een getuigenis klaar hebt. Als je eerst alles op papier moet zetten en dan het liefst in drie punten, zijn je toehoorders al weer weg
Inderdaad, daarom is een te lezen preek in geval van nood wel net zo handig

quote:
een preek lezen? Dat is hetzelfde als oud manna eten. God heeft elke dag iets nieuws voor de gemeente. Een preek ooit gemaakt voor een andere gelegenheid, mist zijn doel niet zelden. Hij was namelijk ( hoop ik ) gemaakt onder de leiding van de Heilige Geest voor díe gemeente op díe zondag.
Als je voor de klus komt te gaan prediken omdat de voorganger ziek is geworden, mag je je mond openen in geloof, wetende dat God je zal helpen die woorden te spreken die nodig zijn. Daar is wél geloof voor nodig.
Je kan ook het volgende stellen: Als de voorganger niet komt, is het Gods wil dat die preek gelezen wordt. De gelezen preek is immers ook olv de Heilige Geest gemaakt? Is de kracht van de Geest verdwenen als die preek in een andere gemeente gelezen wordt op een ander moment? (Als jullie een gastprediker hebben in de gemeente durf ik er €10,- onder te verwedden dat hij ook een preek uit de oude doos heeft gehaald die hij al eens een keer voor zijn eigen gemeente heeft gehouden)
Bovendien leert de ervaring, zoals je weet, dat de Heilige Geest niet op bestelling werkt; bij een dienst kan het zijn dat God direkt iets tot een persoon of een gemeente iets te zeggen hebt en deze of diegene zal dat ook merken.. maar voor het algemeen geldt dat je het met het getuigenis van de Bijbel moet doen en de uitleg hierbij van de predikant.
quote:
Kortom , al met al, vond ik dit een wel heel negatieve weergave van een w.s. heel gewone Pinksterdienst, waar hooguit een gereformeerde wat onwennig tussen heeft gezeten. Maar een dienst is nooit mislukt, Gods woord zal nooit ledig wederkeren.
Wat ik beschreef was een mislukte dienst, waarbij ik het probleem al heb aangegeven: men had geen vastgelegde structuur waarlangs een dienst zou moeten verlopen en men had ook geen afspraken gemaakt over de voorbereidingen die men moet treffen voor wanneer de voorganger van die zondag niet kan voorgaan.
Een dienst aan God zonder voorbereiding en bestudering van de bijbeltekst voor de preek is ook geen eredienst. Net als lesgeven aan een klas of groep studenten, vraagt het leiden van een dienst een strakke voorbereiding met duidelijke doelen en uitgedachte middelen om die doelen te bereiken.
In mijn woonplaats is het merendeel van de christenen de evangelische richting toegedaan en we hebben dan ook een hele grote evangelische gemeente die elke week 1200 kerkgangers mag verwelkomen in haar diensten. Deze gemeente oefent haar eredienst al op de donderdag voor de zondag al droog uit, met alle mensen die bij de dienst een taak hebben (musici, voorganger, zangleider, diakenen, getuigenisgever, voorlezer, etc). Eventuele dingen die niet goed lopen, kunnen dan worden doorgesproken en aangepast worden. De diensten verlopen hierdoor goed en de kritieken van de buitenwacht zijn dan ook over het algemeen lovend. Dus wat dat betreft zijn ook "pinksterkleurige" diensten i.h.a. goed voorbereid en zo hoort het ook.