Auteur Topic: Tucht  (gelezen 13267 keer)

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Gepost op: november 17, 2007, 06:56:04 pm »
de "tucht"is bijbels.  Maar tegelijkertijd loop ik vast in de toepassing ervan in de gkv.
Bijbels is vgl mij: dat ieder gemeentelid opgeroepen wordt te vermanen als dat nodig is.
De praktijk is dat alléén de kerkraad tucht toepast bij "zware overtredingen", waardoor het in de meeste gevalen averechts uitwerkt.
Mijn stelling: Pas de tucht toe zoals het bedoeld is nl: dat de liefde voor de "zondaar"daardoor 100% tot z'n recht komt, of schaf het af, omdat het zoals het nu toegepast wordt in 99% van de "tuchtzaken"een averechtse effect geeft.

diak2b

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #1 Gepost op: november 17, 2007, 07:30:20 pm »
wat is het gewenste effect? En welk effect wordt nu bereikt? En waarom?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #2 Gepost op: november 17, 2007, 08:19:24 pm »

quote:

annekesb schreef op 17 november 2007 om 18:56:
de "tucht"is bijbels.  Maar tegelijkertijd loop ik vast in de toepassing ervan in de gkv.
Bijbels is vgl mij: dat ieder gemeentelid opgeroepen wordt te vermanen als dat nodig is.
De praktijk is dat alléén de kerkraad tucht toepast bij "zware overtredingen", waardoor het in de meeste gevalen averechts uitwerkt.

Wie zegt dat dit de praktijk is? Waar baseer je deze uitspraak op?
Ik mag toch hopen dat er onder christenen onderlinge tucht is. Mijn ervaring is dat het er wel is namelijk en dat de KR niet de enige is die mensen aanspreekt op hun misstappen.

quote:

Mijn stelling: Pas de tucht toe zoals het bedoeld is nl: dat de liefde voor de "zondaar"daardoor 100% tot z'n recht komt, of schaf het af, omdat het zoals het nu toegepast wordt in 99% van de "tuchtzaken"een averechtse effect geeft.

Sorry, maar klopt je beeld wel van hoe de tucht werkt? Hoe onderling vermaan werkt?
Heb je concrete aanwijzingen dat het zo gaat als jij zegt?
Mail me maar als je wat wilt weten

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #3 Gepost op: november 17, 2007, 09:02:37 pm »
Is de tucht alleen maar de ernstige gesprekken van KR met leden die de mist in gegaan zijn? Of is tucht ook dat als je iemand eens een keer gemist hebt in de kerk je de volgende keer vraagt: Joh, ik heb je vorige week niet gezien. Was er iets? Of het bij elkaar langs gaan en een goed gesprek hebben?
computerfout: een vreemde een in de byte

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #4 Gepost op: november 17, 2007, 09:58:27 pm »
Hoe kun je als gewoon kerklid 'meten' wat er aan tucht door de kerkenraad wordt toegepast? Het lijkt mij niet meer dan zuiver dat de gemeente als geheel in de meeste gevallen niet van die processen met naam en toenaam op de hoogte worden gesteld. Het kan zijn dat dáárdoor het beeld ontstaat dat de tucht alleen functioneert op de laatste (zwaarste) stappen, en dat de hele weg ernaar toe altijd wordt overgeslagen.
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat het inderdaad verkeerd wordt toegepast. Alleen is het wat moeilijk om daarover te oordelen 'van buitenaf' - als niet-kerkenraadslid.

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #5 Gepost op: november 17, 2007, 10:15:30 pm »
Het woord "tucht"heeft bij mij een negatieve klank, ondanks dat ik weet dat het bedoeld is om iemand weer op het "rechte pad"te krijgen. Misschien kunnen we er een ander woord voor verzinnen?
 Mijn verstand zegt dat het een "liefdesmaatregel"is, maar ik VOEL het als straf. Ligt dat nu  aan mij? Of zijn er nog anderen die dat ook zo voelen?
Binnen de kerk is er veel veranderd.Er is meer begrip gekomen voor moeites binnen de gemeente.
 Vroeger keek ik bv. op tegen de wijkouderling of de dominee. Tegenwoordig niet meer. Komt ook door m'n leeftijd denk ik.
Kortom er is een hoop veranderd vergeleken met zo'n 20 jaar geleden. (gelukkig), maar in het denken over de tucht en de toepassing ervan m.i. niet. We gaan er nog steeds zo knullig mee om als 20 jaar terug. En natuurlijk: dat zal in elke gemeente anders zijn. Waar in de éne gemeente iemand van het avondmaal wordt afgehouden om een bepaalde reden, zal dat in een andere gemeente niet aan de orde zijn. Dus we doen maar wat (zo lijkt het)
Ik weet wat de oorspronkelijke bedoeling is van tucht toepassen, maar ik kijk nu alleen naar de praktijk binnen de gkv.

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #6 Gepost op: november 17, 2007, 10:19:38 pm »

quote:

Fotogravinnetje schreef op 17 november 2007 om 21:02:
Is de tucht alleen maar de ernstige gesprekken van KR met leden die de mist in gegaan zijn? Of is tucht ook dat als je iemand eens een keer gemist hebt in de kerk je de volgende keer vraagt: Joh, ik heb je vorige week niet gezien. Was er iets? Of het bij elkaar langs gaan en een goed gesprek hebben?
Ja, beiden

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #7 Gepost op: november 17, 2007, 10:22:36 pm »

quote:

E-line schreef op 17 november 2007 om 21:58:
Hoe kun je als gewoon kerklid 'meten' wat er aan tucht door de kerkenraad wordt toegepast? Het lijkt mij niet meer dan zuiver dat de gemeente als geheel in de meeste gevallen niet van die processen met naam en toenaam op de hoogte worden gesteld. Het kan zijn dat dáárdoor het beeld ontstaat dat de tucht alleen functioneert op de laatste (zwaarste) stappen, en dat de hele weg ernaar toe altijd wordt overgeslagen.
Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat het inderdaad verkeerd wordt toegepast. Alleen is het wat moeilijk om daarover te oordelen 'van buitenaf' - als niet-kerkenraadslid.
Dat is ook zo, maar misschien heb ik me iets meer verdiept in dit onderwerp dan een "doorsnee" kerklid, ook omdat ik het van dichtbij meegemaakt heb.

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #8 Gepost op: november 17, 2007, 10:31:27 pm »

quote:

okidoki schreef op 17 november 2007 om 20:19:
[...]

Sorry, maar klopt je beeld wel van hoe de tucht werkt? Hoe onderling vermaan werkt?
Heb je concrete aanwijzingen dat het zo gaat als jij zegt?

Je geeft me het gevoel alsof ik uitspraken doe die van een andere planeet komen.
Natuurlijk zijn er goede voorbeelden te noemen, maar minder goed voorbeelden zijn er ook. Maar ik begrijp dat jij die nog nooit heb meegemaakt?!

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #9 Gepost op: november 18, 2007, 08:42:37 am »

quote:

annekesb schreef op 17 november 2007 om 22:15:
Het woord "tucht"heeft bij mij een negatieve klank, ondanks dat ik weet dat het bedoeld is om iemand weer op het "rechte pad"te krijgen. Misschien kunnen we er een ander woord voor verzinnen?
tja, en zodra we er in het vervolg het nieuw verzonnen woord "oebibabala" voor gebruiken, krijgt oebibabala die negatieve klank. "Tucht" heeft niet een negatieve klank vanwege het woord, maar vanwege de inhoud, omdat het iets is wat mensen niet aanstaat. Wij houden er niet zo van om op onze vingers getikt te worden.

quote:

Mijn verstand zegt dat het een "liefdesmaatregel"is, maar ik VOEL het als straf. Ligt dat nu  aan mij? Of zijn er nog anderen die dat ook zo voelen?
Als Jezus zegt dat volhardende zondaars (Mat.18) uit de gemeente moeten worden gegooid, dan is dat wel degelijk een vorm van straf. Uiteraard wel "straf" bedoeld om iemand "om te keren", een "corrigerende tik" om zo te zeggen. Het is dus zowel straf als liefdesmaatregel.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #10 Gepost op: november 18, 2007, 11:53:13 am »

quote:

annekesb schreef op 17 november 2007 om 22:31:
[...]

Je geeft me het gevoel alsof ik uitspraken doe die van een andere planeet komen.
Natuurlijk zijn er goede voorbeelden te noemen, maar minder goed voorbeelden zijn er ook. Maar ik begrijp dat jij die nog nooit heb meegemaakt?!

Ik heb meerdere vormen van "tucht" mogen meemaken, zowel als gemeentelid en als ambtsdrager. Je doet het voorkomen als "de KR straft gemeentelid X" en daarmee af.
Niet dus. Tucht is pure liefde, je zorgen maken om wat iemand doet, verdriet hebben om zijn / haar keuze. Maar vooral verdriet omdat die ander een heilloze weg gekozen heeft omdat dit voor hem / haar verstrekkende gevolgen heeft.
De tucht is gericht op terugkeer van een foutief gekozen route, wordt geoefend vanuit liefde voor de ander en is altijd gericht op behoud van de ander
Dat de ander dat niet zo ervaart of ziet (of wil zien????) is wat anders.

Komt nog bij dat de idee dat tucht "even geregeld wordt in een smalle vergadering van de ouderlingen" ook nog wel eens leeft. Ik verzeker je dat bij tuchtzaken er jaren overheen gaan voor men als KR de tucht gaat oefenen.
In eerste instantie zal het altijd kleinschalig zijn (bv. jij en één oudste) later iets groter (jij en twee oudsten) en veel later wordt de gemeente ingeschakeld.

Waar ik mij aan stoor is dat je het volgende aangeeft:

quote:

Bijbels is vgl mij....

In principe zeg jij dat de tucht binnen de GKv niet Bijbels toegepast wordt. Dan moet je of
a) je verdiepen in het hoe en wat van de tucht binnen deze denominatie
b) een andere denominatie zoeken die volgens jou wel bijbels de tucht hanteert

Bijbels is volgens mij de wijze waarop binnen de GKv de tucht gehanteerd wordt geheel in de lijn van Matheus 18 : 15 - 20
Wist je overigens dat heel veel onderling vermaan helemaal niet uitloopt op tucht maar op bekering?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #11 Gepost op: november 18, 2007, 12:15:54 pm »

quote:

Nog even hierover.
De praktijk is dat jij 99 % van de onderlinge tucht niet ziet omdat dit in besloten kring plaats vindt.
Trouwens een juiste KR zal geen gradaties in zonden kennen, er is geen "zwaar" of "minder zwaar". Zonde is zonde.
Onderling vermaan / tucht is een geheim iets, iets dat je onderling doet en niet op straat gooit.
Maar als jij van mening bent dat jouw KR de tucht verkeert hanteert, stap dan naar hen toe (de weg van Mathh 18), bekeren zij zich niet ga dan naar de genabuurde kerk etc etc.

Bekeren zij zich nooit dan zit je in een nietware kerk (zie de NGB) en ben je gedwongen je vrij te maken van deze club.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2007, 06:21:25 pm door Riemer Lap »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #12 Gepost op: november 18, 2007, 01:08:59 pm »

quote:

okidoki schreef op 18 november 2007 om 12:15:
Trouwens een juiste KR zal geen gradaties in zonden kennen, er is geen "zwaar" of "minder zwaar". Zonde is zonde.

Als dit zo is vind ik het bestaan van tucht juist raar, want wanneer pas je het dan wel toe en wanneer niet?

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #13 Gepost op: november 18, 2007, 01:42:32 pm »

quote:

diak2b schreef op 17 november 2007 om 19:30:
wat is het gewenste effect? En welk effect wordt nu bereikt? En waarom?

deze uitleg over heb ik ergens gelezen:

Wat betekent tucht?

Vanuit onze andere kijk op de tucht is het beter om te spreken over het woordkarakter van de tucht. De discipline of tucht is meer declaratoir van aard, het zegt aan. Wij spreken elkaar aan en ondersteunen dat door daden. Bemoediging en vermaning zijn beide aanspraak. Wij spreken met elkaar, overleggen, denken na, voelen mee en zoeken samen naar Gods wil om dat te doen. Wij dwingen of forceren elkaar niet, en leggen elkaar ook geen straffen op: ‘als jij niet meer naar de kerk gaat, praat ik ook niet meer met je.’
Tucht heeft echter ook wel degelijk een aspect van sanctie in zich, maar sanctie is nog geen straf. Dit sanctie‐element speelt echter pas later in de tuchtprocedure een rol. Eigenlijk loopt dat element van de tucht alleen maar achter de feiten aan, in die zin dat het een bestaande of gegroeide situatie ijkt. De zondaar sluit zichzelf uit van de gemeenschap, indien hij de vermaning etc. blijft verwerpen. De sancties van afhouding of afsnijding concretiseren deze uitsluiting. In die zin loopt het sanctie‐element van de tucht achter de feiten aan, en dat is goed. Daardoor wordt duidelijk dat iemand zichzelf buitensluit.

diak2b

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #14 Gepost op: november 18, 2007, 02:38:27 pm »

quote:

annekesb schreef op 18 november 2007 om 13:42:
[...]

Wat betekent tucht?

Vanuit onze andere kijk op de tucht is het beter om te spreken over het woordkarakter van de tucht. De discipline of tucht is meer declaratoir van aard, het zegt aan. Wij spreken elkaar aan en ondersteunen dat door daden. Bemoediging en vermaning zijn beide aanspraak. Wij spreken met elkaar, overleggen, denken na, voelen mee en zoeken samen naar Gods wil om dat te doen. Wij dwingen of forceren elkaar niet, en leggen elkaar ook geen straffen op: ‘als jij niet meer naar de kerk gaat, praat ik ook niet meer met je.’
Tucht heeft echter ook wel degelijk een aspect van sanctie in zich, maar sanctie is nog geen straf. Dit sanctie‐element speelt echter pas later in de tuchtprocedure een rol. Eigenlijk loopt dat element van de tucht alleen maar achter de feiten aan, in die zin dat het een bestaande of gegroeide situatie ijkt. De zondaar sluit zichzelf uit van de gemeenschap, indien hij de vermaning etc. blijft verwerpen. De sancties van afhouding of afsnijding concretiseren deze uitsluiting. In die zin loopt het sanctie‐element van de tucht achter de feiten aan, en dat is goed. Daardoor wordt duidelijk dat iemand zichzelf buitensluit.
ok, maar dat wordt nu dus niet bereikt? Wat dan wel? en waarom?

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #15 Gepost op: november 18, 2007, 03:17:23 pm »
mensenlief, ik wordt wel aan het werk gezet hier op dit forum. geeft niet, dat doe ik mezelf aan natuurlijk
 :)

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #16 Gepost op: november 18, 2007, 03:20:04 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 november 2007 om 13:08:

[...]

Als dit zo is vind ik het bestaan van tucht juist raar, want wanneer pas je het dan wel toe en wanneer niet?
Daar sla je de spijker op z'n kop. Daar ligt het spanningsveld

diak2b

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #17 Gepost op: november 18, 2007, 03:21:00 pm »

quote:

De Heidelbergse beweert iig dat dit Bijbels is:

quote:

Volgens het bevel van Christus worden zij die onder de naam van christen zich in leer of leven onchristelijk gedragen, eerst bij herhaling broederlijk vermaand.
Wanneer zij toch in hun dwalingen of schandelijk leven volharden, worden zij aangeklaagd bij de gemeente of bij hen die door de gemeente daarvoor aangewezen zijn.
Wanneer zij zich ook aan hun vermaning niet storen, worden zij niet langer tot de sacramenten toegelaten en zo uit de christelijke gemeente en door God zelf buiten het rijk van Christus gesloten.
Zij worden weer als leden van Christus en van zijn gemeente aangenomen, wanneer zij werkelijk beterschap beloven en bewijzen

En aangezien dit GL is, staat de juiste interpretatie van de Schriftverwijzingen niet ter discussie neem ik aan. Die verwijzingen zijn, in protestantse vertaling:

Mat 18, 15-18

quote:

Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen. Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in de mond van twee of drie getuigen alle woord besta. En indien hij hun geen gehoor geeft, zo zeg het de gemeente; en indien hij ook de gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in de hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in de hemel ontbonden wezen.
1 Kor 5, 3-5, 11

quote:

Doch ik, als wel met het lichaam afwezend, maar tegenwoordig zijnde met den geest, heb alrede, alsof ik tegenwoordig ware, dengene, die dat alzo bedreven heeft, besloten, In den Naam van onzen Heere Jezus Christus, als gijlieden en mijn geest samen vergaderd zullen zijn, met de kracht van onzen Heere Jezus Christus,
Denzulken over te geven aan den satan, tot verderf des vleses, opdat de geest behouden moge worden in den dag van den Heere Jezus. Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.
2 Kor 2, 6-8

quote:

Den zodanige is deze bestraffing genoeg, die van velen geschied is.
Alzo dat gij daarentegen hem liever moet vergeven en vertroosten, opdat de zodanige door al te overvloedige droefheid niet enigszins worde verslonden. Daarom bid ik u, dat gij de liefde aan hem bevestigt.
2 Tess 3, 14-15

quote:

Maar indien iemand ons woord, door dezen brief geschreven, niet gehoorzaam is, tekent dien; en vermengt u niet met hem, opdat hij beschaamd worde; En houdt hem niet als een vijand, maar vermaant hem als een broeder.
1 Tim 5, 17

quote:

Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.
2 Joh 1, 10-11

quote:

Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet. Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken.

quote:

Maar tegelijkertijd loop ik vast in de toepassing ervan in de gkv.
Dat is ook wat de HC zegt ja.

quote:

Ook dat is precies wat de HC zegt. Ik neem tenminste aan dat je niet bedoelt dat in de GKv mensen elkaar niet meer aanspreken als daar reden voor is? Zowel de HC als de SV is vrij expliciet: als vermanen niet werkt, als met tweeën nog eens vermanen ook niet werkt, dan ga je naar de gemeente, in casu de KR. De praktijk zoals jij die beschrijft lijkt me dus volledig passen binnen de Heidelbergse visie op de Bijbel. Of niet?

quote:

Ja, dat snap ik dus nog niet zo. Je zegt dat, maar op grond waarvan?

diak2b

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #18 Gepost op: november 18, 2007, 03:21:36 pm »

quote:

annekesb schreef op 18 november 2007 om 15:17:
mensenlief, ik wordt wel aan het werk gezet hier op dit forum. geeft niet, dat doe ik mezelf aan natuurlijk
 :)
:+ je snijdt ook boeiende onderwerpen aan, dan krijg je dat

Esek

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #19 Gepost op: november 18, 2007, 04:54:38 pm »
1 Kor 5, 3-5, 11

quote:
    Doch ik, als wel met het lichaam afwezend, maar tegenwoordig zijnde met den geest, heb alrede, alsof ik tegenwoordig ware, dengene, die dat alzo bedreven heeft, besloten, In den Naam van onzen Heere Jezus Christus, als gijlieden en mijn geest samen vergaderd zullen zijn, met de kracht van onzen Heere Jezus Christus,
    Denzulken over te geven aan den satan, tot verderf des vleses, opdat de geest behouden moge worden in den dag van den Heere Jezus.

Deze tekst wordt inderdaad genoemd in de HC in vraag en antwoord 85. Maar hoe moet ik me dat nu concreet voorstellen? Iemand overgeven aan de satan is me nogal niet wat.
Als die geestelijke kracht niet meer aanwezig is, met het geestelijke inzicht, wordt tucht een hachelijke zaak, dunkt me.

diak2b

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #20 Gepost op: november 18, 2007, 05:10:03 pm »

quote:

Esek schreef op 18 november 2007 om 16:54:
1 Kor 5, 3-5, 11

quote:
    Denzulken over te geven aan den satan, tot verderf des vleses, opdat de geest behouden moge worden in den dag van den Heere Jezus.

Deze tekst wordt inderdaad genoemd in de HC in vraag en antwoord 85. Maar hoe moet ik me dat nu concreet voorstellen? Iemand overgeven aan de satan is me nogal niet wat.
Als die geestelijke kracht niet meer aanwezig is, met het geestelijke inzicht, wordt tucht een hachelijke zaak, dunkt me.
Er was een tijd dat men in onze Kerk dat uitlegde als zou het wel goed zijn dat "verderf vleses" te bevorderen met brandstapels enzo. Maar misschien was dat wat al te dicht op de tekst. Dat neemt niet weg dat Paulus vrij scherp stelt dat je mensen die klaarblijkelijk niet tot het Lichaam willen behoren, er uit moet zetten. En dat betekent dan weer dat het er niet echt top voor je uit ziet, maar zelfs dan is het doel toch iemand te bewegen de rechte weg te hervinden.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #21 Gepost op: november 18, 2007, 05:11:30 pm »

quote:

annekesb schreef op 18 november 2007 om 13:42:
[...]

Wat betekent tucht?

Tucht heeft echter ook wel degelijk een aspect van sanctie in zich, maar sanctie is nog geen straf. Dit sanctie‐element speelt echter pas later in de tuchtprocedure een rol. Eigenlijk loopt dat element van de tucht alleen maar achter de feiten aan, in die zin dat het een bestaande of gegroeide situatie ijkt. De zondaar sluit zichzelf uit van de gemeenschap, indien hij de vermaning etc. blijft verwerpen. De sancties van afhouding of afsnijding concretiseren deze uitsluiting. In die zin loopt het sanctie element van de tucht achter de feiten aan, en dat is goed. Daardoor wordt duidelijk dat iemand zichzelf buitensluit.

Ik denk dat je bij de sanctie (bv. afsnijding van de gemeente) ook moet beseffen dat deze gericht is op bekering / wederkeer.
Sanctie is niet het eindpunt van de tucht. Het is een stap in de tucht. Na bv afsnijding kan na belijden van geloof en boete iemand weer opgenomen worden in de gemeente. Het is dus geen definitieve breuk met de ander.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #22 Gepost op: november 18, 2007, 05:17:59 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 november 2007 om 13:08:

[...]

Bedoel jij dat er zonden in gradaties bestaan? (Kijkend naar de tien woorden van God)?
Als je ziet dat je broeder / zuster een appel steelt, spreek je hem daar op aan?
Als je ziet dat je zuster constant aan de breezer hangt, spreek je haar daar op aan?
Als je hoort van je broeder dat hij de fiscus opgelicht heeft, spreek je hem daar op aan?

Ik mag toch hopen van wel! Elke menselijke misstap die opzettelijk gedaan wordt en waar je iemand op aanspreekt is al een vorm van vermaan.

Voorbeeld: onlangs werd ik door iemand aangesproken op mijn rijgedrag (te snel, te heftig en geen gordel om. Al bellend de snelweg over sjezen). Dat deed die persoon niet om mij te plagen of te stangen, nee, zij deed dat omdat ze graag wilde dat ik geen ongelukken veroorzaakte, zelf niet verongelukte en anderen niet in gevaar bracht. Uit liefde dus.
Binnen de gemeente mag je best zo vrij zijn om elkaar op alle lagen van het leven aan te spreken. Daarvoor heb je elkaar immers?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #23 Gepost op: november 18, 2007, 06:34:07 pm »

quote:

art. 72:
De kerkelijke tucht zal naar het Woord van God en tot zijn eer bediend worden.
Zij heeft ten doel dat de zondaar met God en zijn naaste verzoend wordt en de aanstoot uit de gemeente wordt weggenomen.
art. 73:
Wanneer iemand afwijkt van de zuivere leer of in zijn leven zich misdraagt, en dit een geheime zaak is die geen openbare aanstoot geeft, zal de regel worden nageleefd die Christus duidelijk voorschrijft in Mattheüs 18.
art.74
Geheime zonden mogen niet aan de kerkenraad worden bekendgemaakt, als de zondaar na persoonlijke, broederlijke vermaning of na vermaning met een of twee getuigen tot berouw komt.
Wanneer iemand over een geheime zonde naar de regel van Mattheüs 18 is vermaand en daaraan geen gehoor geeft, of wanneer iemand een openbare zonde gedaan heeft, zal dit aan de kerkenraad worden meegedeeld.

Tot zover de kerkorde in de GKv.
Wil je je er in verdiepen kijk dan op kerkrecht daar staat een heleboel heldere informatie over de tucht en over onderling vermaan.

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #24 Gepost op: november 19, 2007, 07:38:52 pm »
Wat ik probeer te zeggen is dat hoe het zou moeten en hoe het in de praktijk gaat, niet altijd met elkaar overeen komen.
Natuurlijk heeft mijn kijk op de tucht alles te maken met hoe ik grootgebracht ben in de kerk. Met veel regeltjes. Was het maar zo dat ik van jongs af aan de liefde had gevoeld als er een tuchtzaak speelde. Dus daar begon de scheefgroei al. Ik spreek nu over de 70er jaren.
Tucht begon bij mij pas bij een afhouding van het avondmaal.
 De toepassing van de tucht werd daardoor verambtelijkt, en erger nog versmald.
Bij het ouder worden heb ik me meer verdiept het onderwerp, dus ik weet heel goed hoe het zou moeten gaan, maar blijf altijd de erfenis van hoe het niet moet met me mee dragen. En ik vind nl. dat de tuchtuitoefening nog steeds slecht uit de verf komt. Misschien dat we ons alleen maar eens moesten bezighouden met het onderling vermaan, en niet zozeer meer met afhoudingen en nog ergere dingen? Ik overdrijf het allemaal wel, maar ik hoop dat er iemand is die tussen de regels door mij kan begrijpen?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #25 Gepost op: november 19, 2007, 09:44:35 pm »

quote:

annekesb schreef op 19 november 2007 om 19:38:
Wat ik probeer te zeggen is dat hoe het zou moeten en hoe het in de praktijk gaat, niet altijd met elkaar overeen komen.
Natuurlijk heeft mijn kijk op de tucht alles te maken met hoe ik grootgebracht ben in de kerk. Met veel regeltjes. Was het maar zo dat ik van jongs af aan de liefde had gevoeld als er een tuchtzaak speelde. Dus daar begon de scheefgroei al. Ik spreek nu over de 70er jaren.
Tucht begon bij mij pas bij een afhouding van het avondmaal.
 De toepassing van de tucht werd daardoor verambtelijkt, en erger nog versmald.
Bij het ouder worden heb ik me meer verdiept het onderwerp, dus ik weet heel goed hoe het zou moeten gaan, maar blijf altijd de erfenis van hoe het niet moet met me mee dragen. En ik vind nl. dat de tuchtuitoefening nog steeds slecht uit de verf komt. Misschien dat we ons alleen maar eens moesten bezighouden met het onderling vermaan, en niet zozeer meer met afhoudingen en nog ergere dingen? Ik overdrijf het allemaal wel, maar ik hoop dat er iemand is die tussen de regels door mij kan begrijpen?

Ik vermoed dat ik je gevoelens begrijp.
Er is echter één dikke maar en dat is de ervaring en inkleuring die de "onder tucht staande" met zich meedraagt. Die gevoelens kun je nooit wegnemen. dat is namelijk een puur menselijk iets dat jij (of ik, of wie dan ook) hebt.
Neemt niet weg dat in de 70-er jaren er nogal smal gedacht werd binnen de GKv (toen waren we nog "de Eenige Waaren Kerk" zoals onze dominee het riep.
Maar tijden veranderen en ook toepassing van regels veranderen.
Mischien dat ik het voordeel heb dat ik ws van een iets latere lichting ben en niet opgegroeid in de starheid van de kerk van toen (dank aan mijn ouders die alleen de roomsen [sorry diak :'( ]niet vonden kunnen en verder al snel een christen in iemand zagen).
Als je echter tucht alleen bekijkt vanuit een handelen van de KR dan neem je het te smal. elkaar aanspreken op gedrag is ook tucht, onderling vermaan is een vorm van tucht uitoefenen.
Ligt jouw probleem niet meer op het gebied van de door de KR uitgeoefende tucht en juist NIET in het onderling vermaan?
(overigens, als een KR bij je komt en de weg van math is NIET gevolgd dan is er ook geen enkele grond voor een KR om bijvoorbeeld afhouding van sacrementen toe te passen)

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #26 Gepost op: november 19, 2007, 10:23:06 pm »
Citaat
okidoki schreef op 19 november 2007 om 21:44:
[...]

Ligt jouw probleem niet meer op het gebied van de door de KR uitgeoefende tucht en juist NIET in het onderling vermaan?

Gaaf , dat je zo reageert!
De door de KR uitgeoefende tucht hoort natuurlijk in het plaatje. Echter: omdat ik vind dat de onderlinge tucht gebrekkig uit de verf komt, soms( niet altijd), kan ik de tuchtuitoefeningen van de KR ook niet op de juiste manier zien. Als compensatie van m'n minder goede ervaringen daarmee, laat ik die liever een poosje links liggen.
 Ik zou inderdaad veel liever het onderling vermaan goed uit de verf zien komen. En dat kan alleen als je weet waar het om draait nl: liefde.  Misschien moet ik mijn hoge verwachtingen daarvan wat bijstellen. Begrijp me goed: ik gedraag me in de kerk niet als een gefrusteerd christen, meestal ben ik een vechter. Maar ik wil misschien teveel vechten tegen misstanden of onrecht wat ik zie of ervaar. Die vechters moeten er natuurlijk ook zijn, maar het is wel vermoeiend.

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #27 Gepost op: november 19, 2007, 10:27:50 pm »
Citaat
[...]

(dank aan mijn ouders die alleen de roomsen [sorry diak :'( ]niet vonden kunnen en verder al snel een christen in iemand zagen).

Dat is zeker een bedankje waard aan je ouders!  Je ouders denken nu misschien alweer anders over de Roomsen? Als ze nog leven tenminste.....   het feit dat Antoine Bodar voor een christelijke krant schrijft vind ik erg positief.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #28 Gepost op: november 19, 2007, 11:36:39 pm »

quote:

annekesb schreef op 19 november 2007 om 22:23:
En dat kan alleen als je weet waar het om draait nl: liefde.
IMHO gaat het niet om liefde maar vanuit liefde gericht op behoud van de ander.
vroeger zou men zeggen "tot behoud van de ziel van de ander'  :+

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #29 Gepost op: november 19, 2007, 11:42:34 pm »

quote:

annekesb schreef op 19 november 2007 om 22:27:
Dat is zeker een bedankje waard aan je ouders!  Je ouders denken nu misschien alweer anders over de Roomsen? Als ze nog leven tenminste.....   het feit dat Antoine Bodar voor een christelijke krant schrijft vind ik erg positief.
offtopic:Nee, dat standpunt zal niet veranderen, ze zijn op hoge leeftijd (overigens uniek want mijn moeder kreeg vorig jaar te horen dat haar dagen geteld werden in hooguit enkele weken maar God heeft een andere kalender dan de artsen _/-\o_  ) maar wel uit de traditie van "pauselijke mis en vervloekte afgoderij".
Overigens bezoeken ze waar ze ook komen een RKkerk (ik denk wel eens dat ze ook stiekem kaarsjes aansteken voor hun kinderen en kleinkinderen 8) ) en roepen ze oeh en aaah bij elk altaar en beeld. Toen wij in een andere gemeente woonden kerkten wij in het gebouw van de RKkerk en dat vonden mijn ouders "not done" . De doop en opdraging van onze jongste vond in die tijd plaats en kon gelukkig wel in het "eigen" gebouw. Ik vrees dat mijn vader anders alleen was gekomen als de beelden ingepakt waren _/-\o_
« Laatst bewerkt op: november 19, 2007, 11:54:39 pm door Riemer Lap »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #30 Gepost op: november 19, 2007, 11:53:45 pm »

quote:

okidoki schreef op 18 november 2007 om 17:17:
[...]

Bedoel jij dat er zonden in gradaties bestaan? (Kijkend naar de tien woorden van God)?
Als je ziet dat je broeder / zuster een appel steelt, spreek je hem daar op aan?
Als je ziet dat je zuster constant aan de breezer hangt, spreek je haar daar op aan?
Als je hoort van je broeder dat hij de fiscus opgelicht heeft, spreek je hem daar op aan?

Ik mag toch hopen van wel! Elke menselijke misstap die opzettelijk gedaan wordt en waar je iemand op aanspreekt is al een vorm van vermaan.

Dat klopt, maar alleen het feit al dat er verschil is tussen 'onderling vermaan' en 'kerkelijke tucht' en het feit dat op bepaald (volhardend) gedrag sancties volgen en op ander gedrag niet, bewijst IMHO al dat er zonden in gradaties bestaan.

Vind je alle zonden 'even erg' dan blijf je sancties uitdelen en/of vermanen óf je moet niets meer doen. Toch?

Ik denk dat kerkelijke tucht vooral belangrijk is om uit te laten komen dat geloven en kerklid zijn niet iets vrijblijvends is. Zo van: 'Ik heb nu zin om van deze club lid te zijn en alleen daarom heb ik recht om aan alle activiteiten van die club (bijv. het Avondmaal) deel te nemen, puur omdat ik lid ben van die club.' Dat kan natuurlijk niet.

En wat doe je met mensen die jarenlang niet meer in de kerk komen? Op een gegeven moment zul je zulke mensen voor een keus moeten stellen lijkt me.

Ik merk dat mijn plaatselijke KR de laatste tijd ook meer doorkrijgt dat ze de teugel de laatste 10-15 jaar misschien wel wat teveel hebben laten vieren en dat tucht toch echt een noodzakelijk instrument is dat ook daadwerkelijk ingezet moet worden.
« Laatst bewerkt op: november 19, 2007, 11:55:01 pm door Mezzamorpheus »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #31 Gepost op: november 19, 2007, 11:59:59 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 19 november 2007 om 23:53:

[...]

Dat klopt, maar alleen het feit al dat er verschil is tussen 'onderling vermaan' en 'kerkelijke tucht' en het feit dat op bepaald (volhardend) gedrag sancties volgen en op ander gedrag niet, bewijst IMHO al dat er zonden in gradaties bestaan.

volgens de KO kennen we twee zonden: geheim en openbaar.
het stelen van een appel is even erg als het begeren van de buurvrouw denk ik?

kleine dingen worden vaak onderling via vermaan / onderlinge tucht geregeld, openbare zonden komen vaak terecht bij een KR (echtscheiding etc.)
Maar ook daarin kan een onderling vermaan genoeg zijn en wordt de KR helemaal niet ingeschakeld.

De tucht vanuit de KR is bij volharden in zonden.

quote:

Vind je alle zonden 'even erg' dan blijf je sancties uitdelen en/of vermanen óf je moet niets meer doen. Toch?

Ik denk dat kerkelijke tucht vooral belangrijk is om uit te laten komen dat geloven en kerklid zijn niet iets vrijblijvends is. Zo van: 'Ik heb nu zin om van deze club lid te zijn en alleen daarom heb ik recht om aan alle activiteiten van die club (bijv. het Avondmaal) deel te nemen, puur omdat ik lid ben van die club.' Dat kan natuurlijk niet.

En wat doe je met mensen die jarenlang niet meer in de kerk komen? Op een gegeven moment zul je zulke mensen voor een keus moeten stellen lijkt me.

Ik merk dat mijn plaatselijke KR de laatste tijd ook meer doorkrijgt dat ze de teugel de laatste 10-15 jaar misschien wel wat teveel hebben laten vieren en dat tucht toch echt een noodzakelijk instrument is dat ook daadwerkelijk ingezet moet worden.
de laatste jaren zijn de GKv sowieso wat te los met de tucht omgegaan denk ik. De emotie werd vaak van groter belang geacht (,,ja maar dat kun je die man / vrouw toch niet áán doen????" dergelijke kreten.)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #32 Gepost op: november 20, 2007, 12:14:57 am »

quote:

okidoki schreef op 19 november 2007 om 23:59:
[...]

volgens de KO kennen we twee zonden: geheim en openbaar.
het stelen van een appel is even erg als het begeren van de buurvrouw denk ik?

Ik vraag het me af.

quote:

kleine dingen worden vaak onderling via vermaan / onderlinge tucht geregeld, openbare zonden komen vaak terecht bij een KR (echtscheiding etc.)
Maar ook daarin kan een onderling vermaan genoeg zijn en wordt de KR helemaal niet ingeschakeld.

Nu maak je zelf ook een onderscheid in 'kleine dingen' en 'openbare zonden'.
En een echtscheiding waarbij de KR niet in beeld komt, lijkt mij vrij absurd.

quote:

de laatste jaren zijn de GKv sowieso wat te los met de tucht omgegaan denk ik. De emotie werd vaak van groter belang geacht (,,ja maar dat kun je die man / vrouw toch niet áán doen????" dergelijke kreten.)

Dat gevoel heb ik dus ook. Maarja, die tijdgeest he...  (8>

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #33 Gepost op: november 20, 2007, 12:26:06 am »

quote:

Gij zult niet stelen is echt niet van een andere orde dan Gij zult niet begeren de vrouw van uw naaste. Gij zult niet! staat er, nergens lees ik dat er verschil is in de trant van "beter is het om geen appels te stelen maar nog beter is het om van de buurvrouw af te blijven".

quote:

Nu maak je zelf ook een onderscheid in 'kleine dingen' en 'openbare zonden'.
En een echtscheiding waarbij de KR niet in beeld komt, lijkt mij vrij absurd.
theoretisch kan het, praktijk is vaak anders.
echtscheiding is wel erg openbaar en zichtbaar voor iedereen.
Maar zelfs daarin denk ik dat als er berouw is en intern gekozen wordt voor een oplossing dat de KR er lang niet altijd aan te pas komt (sterker nog, de KR kan er in berusten)

quote:

Dat gevoel heb ik dus ook. Maarja, die tijdgeest he...  (8>
Tijd heelt wonden denk ik dan maar..... :+

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #34 Gepost op: november 20, 2007, 11:17:17 am »

quote:

annekesb schreef op 19 november 2007 om 22:23:
Gaaf , dat je zo reageert!
De door de KR uitgeoefende tucht hoort natuurlijk in het plaatje. Echter: omdat ik vind dat de onderlinge tucht gebrekkig uit de verf komt, soms( niet altijd), kan ik de tuchtuitoefeningen van de KR ook niet op de juiste manier zien. Als compensatie van m'n minder goede ervaringen daarmee, laat ik die liever een poosje links liggen.
 Ik zou inderdaad veel liever het onderling vermaan goed uit de verf zien komen. En dat kan alleen als je weet waar het om draait nl: liefde.  Misschien moet ik mijn hoge verwachtingen daarvan wat bijstellen. Begrijp me goed: ik gedraag me in de kerk niet als een gefrusteerd christen, meestal ben ik een vechter. Maar ik wil misschien teveel vechten tegen misstanden of onrecht wat ik zie of ervaar. Die vechters moeten er natuurlijk ook zijn, maar het is wel vermoeiend.

Mag ik je nog een persoonlijke vraag stellen? In hoeverre zie jijzelf in je gemeente kans om 'onderling vermaan' toe te passen?
Als dat niet lukt, ben ik benieuwd waar dat door komt. Is de onderlinge sfeer daarvoor niet 'open' genoeg? Is de gezamenlijke basis en begrip van wat zonde is, weggezakt? Of heb je zelf een blokkade waardoor je het niet kunt?
Als dat wel lukt, ben ik ook benieuwd waardoor dat komt :) Wat zijn factoren die dat mogelijk maken en nuttig enzovoorts?

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #35 Gepost op: november 20, 2007, 01:56:16 pm »
Ik heb een broertje dood aan een houding van: "ik zal jou wel eens even vertellen hoe jij leven moet"  Het "open gesprek" staat bij mij bovenaan. Daar streef ik naar in mijn gemeente. Ook door mezelf kwetsbaar op te stellen. Me niet mooier voor doen dan ik ben. Dat voelt heel bevrijdend. Om eerlijk te zeggen denk ik niet zo gauw: "het wordt eens tijd om die te vermanen".

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #36 Gepost op: november 20, 2007, 02:09:23 pm »
In het 'open gesprek' kun je ook 'vermanen' - de weg wijzen, laten merken wat volgens jou tegen Gods bedoeling ingaat, of wat juist wél zijn bedoeling is. Het hoeft niet gelijk te zijn vanuit de houding 'ik zal jou wel eens even vertellen hoe jij leven moet'.

Maar hoe geef jij dan invulling aan dat wat jij juist mist in de uitoefening van de tucht? Of hoe zou dat volgens jou dan moeten?

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #37 Gepost op: november 20, 2007, 02:16:35 pm »
Misschien iets scherper geformuleerd: stel dat iedereen (misschien op de ambtsdragers na dan) in de gemeente diezelfde houding zou hebben, zou het dan leiden tot het door jou gewenste evenwicht? (Of zou alle tucht, ook het onderlinge vermaan, alleen door ambtsdragers gedaan moeten worden? - ik noem maar een dwarsstraat.)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #38 Gepost op: november 20, 2007, 03:31:00 pm »

quote:

annekesb schreef op 20 november 2007 om 13:56:
Ik heb een broertje dood aan een houding van: "ik zal jou wel eens even vertellen hoe jij leven moet"  

Denk niet dat de KR staat te springen om mensen te vertellen wat ze moeten en laten. Het is een zwaar onderdeel van hun taak, een beladen onderwerp ook.
Maar geen enkele KR zal het in zijn hoofd halen (althans, dat hoop ik!) om vanuit een zin als de jouwe naar de gemeente te gaan.
Ik vermoed dat het broertje dood een grotere rol speelt bij jou dan je denkt?

Taak van een KR is vanuit liefde de gemeente te behouden voor misstappen en daarmee hun te bewaren voor de eeuwige ellende. En natuurlijk vertellen zij dan hoe je moet leven, God doet dat ook in de Bijbel en die spreken zij na. Heb je ook een broertje dood aan God die jou vertelt wat wel / niet te doen in het leven?
Laten we hopen van niet!

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #39 Gepost op: november 20, 2007, 04:43:36 pm »

quote:

okidoki schreef op 20 november 2007 om 15:31:
[...]

Ik vermoed dat het broertje dood een grotere rol speelt bij jou dan je denkt?

Heb je ook een broertje dood aan God die jou vertelt wat wel / niet te doen in het leven?
Laten we hopen van niet!

Zucht..........   Ik schrijf een heel verhaal.........en juist dat haal je eruit :( ,  ik wil juist de nadruk leggen op de liefde(= zorg voor elkaar) in de gemeente.
Nee, ik heb geen broertje dood aan God over wat je beter niet of wel kunt doen in het leven, maar ik ben er van overtuigd dat Hij mij wel de ruimte geeft. En met vallen en opstaan ontdek je steeds meer wat Gods bedoeling is. Met de Bijbel als leidraad.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #40 Gepost op: november 20, 2007, 05:32:40 pm »

quote:

annekesb schreef op 20 november 2007 om 16:43:
[...]

Zucht..........   Ik schrijf een heel verhaal.........en juist dat haal je eruit :( ,  ik wil juist de nadruk leggen op de liefde(= zorg voor elkaar) in de gemeente.
Nee, ik heb geen broertje dood aan God over wat je beter niet of wel kunt doen in het leven, maar ik ben er van overtuigd dat Hij mij wel de ruimte geeft. En met vallen en opstaan ontdek je steeds meer wat Gods bedoeling is. Met de Bijbel als leidraad.

Niet boos worden, ik probeer er achter te komen WAT je nou eigenlijk écht dwars zit.

Eerste verhelderingsvraag: handelt een KR al dan niet in opdracht van God als ze tucht oefent?

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #41 Gepost op: november 20, 2007, 06:34:25 pm »
Ok, heel zwart-wit dan: Ik heb de kerkelijke tucht niet nodig, omdat er bij mij van jongs af aan een verkeerd beeld ontstaan is over het doel ervan, en ik me er later pas van bewust ben geworden dat IK verantwoordelijk ben voor mijn daden, en niet de kerk. Door alle "ambtenarij"in de kerk ben ik daar te weinig van bewust geweest. een beetje naief misschien, maar waar.

annekesb

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #42 Gepost op: november 20, 2007, 07:02:49 pm »
Ter aanvulling:  ik ben opgegroeid in een kerk waar het wetticisme er van afdroop. Dat heb ik (grotendeels) van me afggegooid. Wat overblijft is het besef dat ik leef uit GENADE!
Ik wil me niet meer bezighouden met de vraag: mag ik wel of niet aangaan tot het Avondmaal, want ik heb bv. al 3 maanden niet uit de Bijbel gelezen. Moet ik  1of 2 keer naar de kerk. allemaal wetticistische gedachten. En ik deed er ook aan mee. Dat wil ik niet meer, ik wil leven vanuit de GENADE! Maar dat de gevolgen er nog zijn van het wettcistische denken, dat is duidelijk. Ik ben er nog niet klaar mee, anders was ik niet een discussie begonnen :)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #43 Gepost op: november 20, 2007, 07:37:53 pm »

quote:

annekesb schreef op 20 november 2007 om 18:34:
Ok, heel zwart-wit dan: Ik heb de kerkelijke tucht niet nodig, omdat er bij mij van jongs af aan een verkeerd beeld ontstaan is over het doel ervan, en ik me er later pas van bewust ben geworden dat IK verantwoordelijk ben voor mijn daden, en niet de kerk. Door alle "ambtenarij"in de kerk ben ik daar te weinig van bewust geweest. een beetje naief misschien, maar waar.
hier ga je de mist in, want je hebt de tucht wel nodig, of in ieder geval wijst Paulus voor de ambstdagers wel de weg van de tucht.

1 Tim.5 19 Geef alleen gehoor aan een aanklacht tegen een oudste als die bevestigd wordt door ten minste twee getuigen. 20 Wie gezondigd hebben moet je in aanwezigheid van alle anderen terechtwijzen, zodat ook zij gewaarschuwd zijn. -- oudsten worden opgeroepen elkaar niet in zonde te laten leven, maar ze terecht te wijzen

Mat.18: 15 Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden. 16 Luisteren ze niet, neem dan een of twee anderen mee, zodat de zaak zijn beslag krijgt dankzij de verklaring van ten minste twee getuigen. 17 Als ze naar hen niet luisteren, leg het dan voor aan de gemeente. Weigeren ze ook naar de gemeente te luisteren, behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt. -- mensen die volharden in hun zonden en zich er niet van willen bekeren, worden uit de gemeente gegooid

1 Kor.5 1 Het is algemeen bekend dat er een geval van ontucht bij u is dat zelfs bij de heidenen niet voorkomt: er is iemand die met de vrouw van zijn vader leeft. 2 En u blijft maar trots op uzelf. Zou u niet eerder geschokt en bedroefd moeten zijn en degene die dit doet uit uw midden moeten verwijderen? 3-4 Wat mijzelf betreft, in persoon ben ik afwezig, maar in de geest ben ik aanwezig; en alsof ik bij u was, heb ik in de naam van onze Heer Jezus de man die dit doet al veroordeeld. Wanneer u en ik dus in de geest bij elkaar zijn, en de kracht van onze Heer Jezus bij ons is, [3–4] 4  5 moet u die persoon aan Satan uitleveren. Dan gaat zijn huidige bestaan verloren, opdat hij zal worden gered op de dag van de Heer. -- een incestpleger (die kennelijk daarin volhoudt, want het is een algemeen bekend geval) moet uit de gemeente verwijderd worden ("overgeleverd aan satan").

Het lijkt me dat we de tucht wel degelijk nodig hebben, alleen willen we het eigenlijk niet. Veel liever zijn we allemaal zelf verantwoordelijk. Maar we zijn en blijven schaapjes onder één herder, en schapen dwalen wel eens af en dan krijgen ze een tik van de herder. Dat heeft niks te maken met "niet leven in genade" of juist "wettisch leven". Die richtlijnen zijn ons door Jezus en diens apostelen gegeven, en zij zagen het niet als wettisisme om zondaren te berispen en uiteindelijk uit te sluiten. Ik zou persoonlijk zeggen, dat het niet zuiver is om met een beroep op "in genade leven" te ontkomen aan zulke duidelijke uitspraken van Jezus en diens discipelen.
« Laatst bewerkt op: november 20, 2007, 07:43:19 pm door Nunc »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #44 Gepost op: november 20, 2007, 07:51:11 pm »

quote:

annekesb schreef op 20 november 2007 om 18:34:

Niet nodig?
Vreemde gedachtengang.
Je bent lid van een kerk, stelt je onder opzicht en tucht van ambtsdragers van die kerk met het gegeven dat je lid bent van die kerk maar de taak van de ambtsdrager heb je niet nodig. Sorry hoor, meer even onderstaand voorbeeld:

Ik ben gek op voetballen. Ik speel graag een wedstrijd, train ook wel eens maar die scheidsrechter dat vinn'ik zulke onzin. Als die man fluit negeer ik het gewoon want ik heb hem niet nodig.

Dat kun je toch niet menen? :?  :?
Wat jij ambtenarij noemt is wat God ons in de Bijbel aandraagt. Is God een god van ambtenaren? Nee, hij hoedt en bewaart Zijn kerk dmv o.a. ambtsdragers en tucht.

Mischien een vreemde vraag maar heb je wel eens nagedacht over je visie op de ambten?
Kennelijk vindt je het nogal onzinnig dat er mensen zijn die meehelpen om op de rechte weg te blijven.

quote:

annekesb schreef op 20 november 2007 om 19:02:
Ter aanvulling:  ik ben opgegroeid in een kerk waar het wetticisme er van afdroop. Dat heb ik (grotendeels) van me afggegooid. Wat overblijft is het besef dat ik leef uit GENADE!
Ik wil me niet meer bezighouden met de vraag: mag ik wel of niet aangaan tot het Avondmaal, want ik heb bv. al 3 maanden niet uit de Bijbel gelezen. Moet ik  1of 2 keer naar de kerk. allemaal wetticistische gedachten. En ik deed er ook aan mee. Dat wil ik niet meer, ik wil leven vanuit de GENADE! Maar dat de gevolgen er nog zijn van het wettcistische denken, dat is duidelijk. Ik ben er nog niet klaar mee, anders was ik niet een discussie begonnen :)

Wel genieten van Genade maar niet meedoen in het lichaam van Christus is een beetje vreemd.
Je zet een gave van God (genade) tegenover een menselijke zonde (wettisisme).
De methode die God geeft om genade te blijven krijgen is dat er onderlinge tuch is in een gemeente. Elkaar scherp houden, elkaar aansporen, elkaar aanspreken, elkaar ontmoeten in goede én slechte dagen.
Wat jij wettisch noemt is volgens mij gewoon wat God ons aandraagt in de Bijbel.

diak2b

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #45 Gepost op: november 20, 2007, 08:33:33 pm »

quote:

te absolvo  :+

diak2b

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #46 Gepost op: november 20, 2007, 08:34:34 pm »
Citaat
annekesb schreef op 19 november 2007 om 22:27:

quote:

[...]

(dank aan mijn ouders die alleen de roomsen [sorry diak :'( ]niet vonden kunnen en verder al snel een christen in iemand zagen).

:+ het feit dat jij "christelijk" en "rooms" als verschillend ziet, vind ik dan weer erg negatief  :9

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #47 Gepost op: november 20, 2007, 09:39:15 pm »

quote:

diak2b schreef op 20 november 2007 om 20:34:
:+ het feit dat jij "christelijk" en "rooms" als verschillend ziet, vind ik dan weer erg negatief  :9
Annekesb heeft een quote missertje gemaakt.

quote:

(dank aan mijn ouders die alleen de roomsen [sorry diak  ]niet vonden kunnen en verder al snel een christen in iemand zagen).
is mijn tekst.
Aangezien ik hier en daar wat vrienden in de RKkerk heb en hen echt als waar christen beschouw zul je mij niets horen roepen :+
Eerder nog respect :)

offtopic:aangezien ik als GKv-er niet alleen geneigd ben tot alle kwaad ben ik de beroerdste weer niet vandaag......
« Laatst bewerkt op: november 20, 2007, 09:41:27 pm door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #48 Gepost op: november 20, 2007, 09:41:38 pm »

quote:

okidoki schreef op 20 november 2007 om 21:39:
[...]

Annekesb heeft een quote missertje gemaakt.

[...]
 is mijn tekst.
Aangezien ik hier en daar wat vrienden in de RKkerk heb en hen echt als waar christen beschouw zul je mij niets horen roepen :+
Eerder nog respect :)
Dit raast off topic, maar ik bedoelde de roomse B., die voor een "christelijke" krant schrijft. Dat klonk mij in de oren als "onchristelijke B schrijft voor christelijke krant", maar misschien hoorde ik meer dan gezegd werd :)

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Tucht
« Reactie #49 Gepost op: november 20, 2007, 09:44:11 pm »

quote:

diak2b schreef op 20 november 2007 om 21:41:
[...]

Dit raast off topic, maar ik bedoelde de roomse B., die voor een "christelijke" krant schrijft. Dat klonk mij in de oren als "onchristelijke B schrijft voor christelijke krant", maar misschien hoorde ik meer dan gezegd werd :)

ongelooflijk offtopic maar die christelijke krant (van oorsprong de gereformeerde krant) lees ik sporadisch en dan alleen pagina 2, meest linker kolom.
Opvallend overigens dat er geen kerknieuws van de RK in die kolom staat...
« Laatst bewerkt op: november 20, 2007, 09:44:43 pm door Riemer Lap »