quote:
De Heidelbergse beweert iig dat dit Bijbels is:
quote:
Volgens het bevel van Christus worden zij die onder de naam van christen zich in leer of leven onchristelijk gedragen, eerst bij herhaling broederlijk vermaand.
Wanneer zij toch in hun dwalingen of schandelijk leven volharden, worden zij aangeklaagd bij de gemeente of bij hen die door de gemeente daarvoor aangewezen zijn.
Wanneer zij zich ook aan hun vermaning niet storen, worden zij niet langer tot de sacramenten toegelaten en zo uit de christelijke gemeente en door God zelf buiten het rijk van Christus gesloten.
Zij worden weer als leden van Christus en van zijn gemeente aangenomen, wanneer zij werkelijk beterschap beloven en bewijzen
En aangezien dit GL is, staat de juiste interpretatie van de Schriftverwijzingen niet ter discussie neem ik aan. Die verwijzingen zijn, in protestantse vertaling:
Mat 18, 15-18
quote:
Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen. Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in de mond van twee of drie getuigen alle woord besta. En indien hij hun geen gehoor geeft, zo zeg het de gemeente; en indien hij ook de gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.
Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in de hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in de hemel ontbonden wezen.
1 Kor 5, 3-5, 11
quote:
Doch ik, als wel met het lichaam afwezend, maar tegenwoordig zijnde met den geest, heb alrede, alsof ik tegenwoordig ware, dengene, die dat alzo bedreven heeft, besloten, In den Naam van onzen Heere Jezus Christus, als gijlieden en mijn geest samen vergaderd zullen zijn, met de kracht van onzen Heere Jezus Christus,
Denzulken over te geven aan den satan, tot verderf des vleses, opdat de geest behouden moge worden in den dag van den Heere Jezus. Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.
2 Kor 2, 6-8
quote:
Den zodanige is deze bestraffing genoeg, die van velen geschied is.
Alzo dat gij daarentegen hem liever moet vergeven en vertroosten, opdat de zodanige door al te overvloedige droefheid niet enigszins worde verslonden. Daarom bid ik u, dat gij de liefde aan hem bevestigt.
2 Tess 3, 14-15
quote:
Maar indien iemand ons woord, door dezen brief geschreven, niet gehoorzaam is, tekent dien; en vermengt u niet met hem, opdat hij beschaamd worde; En houdt hem niet als een vijand, maar vermaant hem als een broeder.
1 Tim 5, 17
quote:
Dat de ouderlingen, die wel regeren, dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en de leer.
2 Joh 1, 10-11
quote:
Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet. Want die tot hem zegt: Zijt gegroet, die heeft gemeenschap aan zijn boze werken.
quote:
Maar tegelijkertijd loop ik vast in de toepassing ervan in de gkv.
Bijbels is vgl mij: dat ieder gemeentelid opgeroepen wordt te vermanen als dat nodig is.
Dat is ook wat de HC zegt ja.
quote:
De praktijk is dat alléén de kerkraad tucht toepast bij "zware overtredingen", waardoor het in de meeste gevalen averechts uitwerkt.
Ook dat is precies wat de HC zegt. Ik neem tenminste aan dat je niet bedoelt dat in de GKv mensen elkaar niet meer aanspreken als daar reden voor is? Zowel de HC als de SV is vrij expliciet: als vermanen niet werkt, als met tweeën nog eens vermanen ook niet werkt, dan ga je naar de gemeente, in casu de KR. De praktijk zoals jij die beschrijft lijkt me dus volledig passen binnen de Heidelbergse visie op de Bijbel. Of niet?
quote:
Mijn stelling: Pas de tucht toe zoals het bedoeld is nl: dat de liefde voor de "zondaar"daardoor 100% tot z'n recht komt, of schaf het af, omdat het zoals het nu toegepast wordt in 99% van de "tuchtzaken"een averechtse effect geeft.
Ja, dat snap ik dus nog niet zo. Je zegt dat, maar op grond waarvan?