quote:
Hester schreef op 21 november 2007 om 21:34:Ik zal dit topic nu maar meteen in LB zetten
Puur uit interesse en omdat ik iets wil leren: Welke kerk bezoek je en waarom?
Met andere woorden: waarom ben je gereformeerd/evangelisch/katholiek/niks/iets anders? Zou een andere kerk voor jou ook een optie zijn? Waarom wel of niet?
Ik bezoek een vrijgemaakte kerk in het noorden des lands. Ik heb me inderdaad afgevraagd waarom ik bij dit kerkgenootschap zou blijven, na een lange reeks negatieve ervaringen met diverse gemeentes van de vrijgemaakte kerk.
Een tijdje voelde ik me aangetrokken tot de openheid en het enthousiasme van meer evangelisch ingestelde gemeentes maar dat gevoeld bleef niet. Als ik ooit de overstap zou maken naar een andere kerk, zou dat waarschijnlijk de Katholieke kerk worden. Maar ik wil toch in mijn eigen gemeente blijven en ik weet nu ook beter waarom. Ten eerste geloof ik dat ik in deze gemeente ben geplaatst door God, dus vind ik niet dat ik er ´zomaar´ uit kan lopen. Ik wil namelijk niet bijdragen aan het negativisme in de vrijgemaakte kerk en in de daarnaast denk ik dat je in elke kerk, van welke richting ook, op problemen stuit. En wat zou ik dan moeten? Weer verder naar de volgende kerk of gemeente? Ik heb geen zin om mijn hele leven te blijven rennen zonder een structurele bijdrage te leveren.
Het leveren van een positieve en structurele bijdrage vind ik, hoe moeilijk ook, van zeer groot belang. Ik zie het als een soort oefening, die begint met het bidden voor niet alleen degenen die je liefhebt, maar ook voor degenen aan wie je een hekel hebt.
In de tweede plaats ben ik het eens met wat er in de vrijgemaakte kerk wordt geleerd over God en Jezus, over zonde en genade en ik vind dat de leer een goede balans aanbrengt tussen die beiden. Dit is echter een overtuiging waarin ik langzaam gegroeid ben.
Dat wil niet zeggen dat ik denk dat je alleen in de vrijgemaakte kerk de ware leer vindt. En waarom ik dan toch bij deze kerk blijf? Omdat ik, zoals gezegd, door God gevraagd ben een positieve bijdrage te leveren aan juist DEZE gemeente.
Frappant, hoe dat werkt: het weggaan uit een gemeente heeft vaak te maken met andere mensen, het blijven in een gemeente, hoe lastig het ook kan zijn, heeft alleen te maken met God.