Ik kan me best voorstellen dat je zenuwachtig bent hoor, het is behoorlijk wat geregel.
Ik ben vorig jaar getrouwd en de 8 maanden voor ons trouwen was echt stressen. In die 8 maanden hebben we heel veel moeten doen: bruiloft regelen, huis zoeken, kopen en opknappen, verhuizen van mijn en haar spullen (waarna zij in het huis ging wonen en ik tijdelijk weer bij mijn ouders), zoeken naar een kerk en daar een knoop in door hakken (zij kwam van een baptisten gemeente en ik van de GKv), mijn vrouw had net een nieuwe baan en moest daar nog een pittige opleiding voor doen. En om het nog drukker te maken trouwde in die tijd ook mijn broer, hadden mijn ouders hun 25 jarig huwelijk en hadden we 5 andere bruiloften van goede vrienden. En dat voor een stel dat best wel kritisch en perfectionistisch is (al zeg ik het zelf).
Kortom ik heb in die tijd helemaal geen tijd gehad om me vooraf zenuwachtig te maken.

De enige momenten dat ik zenuwachtig ben geweest was op de dag zelf, de momenten vlak voor de officiële gebeurtenissen op het gemeente huis en in de kerk (ik ben iemand die absoluut niet houdt van dat soort 'in de middelpunt staande'-dingen).
Overigens hebben wij in die periode gemerkt hoe God ons heeft geleid. Ondanks alle zorgen die we hadden, hebben we een heel mooi huis, zitten we in een kerk waar duidelijk van is dat God ons er wilde hebben en waar we ons thuisvoelen en dienstbaar kunnen zijn, heeft mijn vrouw haar opleiding met hele goede cijfers gehaald (al heeft ze er langer over moeten doen en heeft ze elke toets opnieuw moeten doen) en tot slot was onze trouwdag echt perfect, bijna een sprookje (tot het weer aan toe).
Trouwens erg goed dat jullie het maken van foto's al vrij snel hebben. Ik heb gemerkt dat dat een erg relaxed moment is, dat je even aan elkaar en aan de dag kan wennen. Je bent dan even lekker samen voor het allemaal echt gaat beginnen.
En één tip: Vóór de dag zijn jullie het die alles regelen. Op de dag zelf niet meer. Dan is de ceremeniemeester de regelaar en de enige taak die jullie die dag hebben is: "Ja"-zeggen, lachen voor de camera (maar ik geef je op een briefje mee, lachen doe je die dag bijna automatisch) en flink veel genieten!