quote:
Bumblebee schreef op 25 november 2007 om 18:31:Ja, dat zou ik ook erg graag willen. Mijn vragen zijn met name wat de "take home messages" van Genesis zijn (uiteraard buiten God heeft wereld gemaakt en mensen naar zijn beeld, mensen verprutsen de zaak). Welke gebeurtenissen hebben een weerspiegeling in de werkelijkheid en hoe dan?
De schepping heeft zo'n weerspiegeling (er is een werkelijkheid en God heeft die gemaakt, hoe dan ook) het eten van de vrucht ook, want we hebben ons van God afgekeerd, maar hoe zit het met de boom des levens, waar staat die symbool voor?
Voor het eeuwige leven volgens mij. Heb er net vorige week een preek over gehoord. Het is nl. ook niet toevallig dat de boom des levens in Openbaringen 22 ineens weer om de hoek komt kijken. Na de zondeval zou de mens snel naar de boom des levens hebben kunnen rennen om daarvan te eten en zo het kwaad te neutraliseren. Maar dat wil God niet. Er werden niet voor niets -volgens het verhaal in Genesis- twee engelen met vlammende zwaarden voor de boom des levens gezet. Zou de mens daar nml. van eten dan zou hij
in zijn zondige toestand eeuwig leven hebben gekregen en zou de beloofde straf van God (sterven) geen doorgang hebben kunnen vinden.
Als je nu op eigen kracht naar de boom des levens rent val je in het zwaard. De boom van het leven kan nu alleen nog bereikt worden via de dood. Er moest dus Iemand komen die door dat zwaard heen zou gaan, zou sterven, maar weer opstaan en zó van de levensboom eten. En Diegene moet de rest van de mensheid op Zijn rug kunnen meenemen, zoals Adam de rest van de mensheid ook op zijn rug meenam de afgrond in. De Weg naar de boom van het leven is Christus. Jezus nam ons mee de dood in, maar ook naar zijn opstanding. En om 'op die rug van Jezus' mee te gaan heb je dus geloof en vertrouwen nodig. Kortom: je leven uit handen geven.
Ieder die gelooft in Jezus moet kiezen welke boom het wordt. Beide bomen staan middenin je leven. Kies je voor de boom van kennis van goed en kwaad of de boom van het leven? Geniet je van 'de dingen van de wereld' of van God?
quote:
Waarom zegt God pas ná de zondeval: "Toen dacht God, de HEER: Nu is de mens aan ons gelijk geworden, nu heeft hij kennis van goed en kwaad." als de mensen door het verbod goed en kwaad leerden kennen en niet door het eten?
Volgens mij leerden de mensen door het verbod dát er goed en kwaad is, maar tot ze het verbod overtraden, wisten ze niet wát dat kwaad precies inhield.
quote:
Even kinderlijk gesproken: was het zo dat God ons kennis gaf van goed en kwaad door dat verbod, als we goed hadden gekozen hadden we ook het eeuwige leven ooit gekregen, we kozen kwaad dus mochten we/hoefden we niet meer te eten van de boom des levens totdat de zaak was opgelost door Jezus?
Daar komt het wel op neer ja. En volgens mij is hier weinnig 'kinderlijks' aan.
De dominee zei in zijn preek ook nog dat de mens in het paradijs vóór de zondeval gewoon van de boom des levens mocht eten. Er was slechts een verbod om te eten van één boom: die van kennis van goed en kwaad.