Auteur Topic: Heeft Kains vrouw van de boom van goed-en kwaad gegeten?  (gelezen 11122 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
Heeft Kains vrouw van de boom van goed-en kwaad gegeten?
« Reactie #50 Gepost op: november 27, 2007, 12:29:49 am »
Maar koop dan de Willibrord uit 1978!!!
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 27, 2007, 12:33:20 am »

quote:

diak2b schreef op 27 november 2007 om 00:29:
die bedoelde ik ook.
Mail me maar als je wat wilt weten

Xander

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 27, 2007, 12:43:54 am »
Is zeker spannend!, maar ook moeielijk; Al mijn vrienden geloven er niet in, en als we het er over hebben moet ik echt uitkijken dat ze me niet op een dwaalspoor zetten.
M'n ouders heb ik zelfs nog niks verteld, ben bang dat ze me niet serieus nemen.

Is het dan zo dat er in de Naardense & Katholieke vertaling meer dingen staan verteld?

Ulysses

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 27, 2007, 01:11:51 am »
De Naardense bijbel is ook online te lezen: http://naardensebijbel.nl/sh_p.php
« Laatst bewerkt op: november 27, 2007, 01:12:10 am door Ulysses »
God heeft het land aan de woestijnen,
aan droge, saaie, humorloze praat,
aan preken waar geen letter poëzie in staat;
hij houdt van avontuur, muziek en donderjagen -
diep in zijn hart is God een ouwe zeepiraat.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 27, 2007, 08:44:15 am »

quote:

Xander schreef op 26 november 2007 om 23:34:
[...]

Ik vind het een raadsel dat er nergens staat waar Kains vrouw vandaan kwam.
Je kan dan wel aannemen dat het z'n zus was. Maar God heeft zoiets verboden, en omdat God eeuwig is en dus buiten de tijd staat werkt dit verbod dan ook in alle richtingen>verleden en toekomst. Hieruit concludeer ik dat door je reactie op het niet vermelden van de afkomst van Kains vrouw, je kunt zien of je op de goeie weg zit;
Namelijk als je gelijk al aanneemt dat Kain met z'n zus geslapen heeft, was je geest al op een slechte plaats.
Het is daarom denk ik beter om te zeggen dat Kains vrouw van God af kwam en voor de rest niets.

Dit vind ik een van de vele mooie en leerzame raadsels van het woord van God.

God is eeuwig, dus ik neem aan dat jij nog steeds op zaterdag volkomen rust houdt? Dat jij dagelijks een flink aantal offers brengt, schapen en rammen slacht, etc. Dat jij mensen die wicca bedrijven, stenigt, dat jij ....?

kennelijk is je argument dat God eeuwig en altijd dezelfde is, geen argument voor eeuwige en onveranderlijke wetten. God verandert niet, maar de mensen veranderen wel en God houdt daar (wellicht) rekening mee.

God sloot het verbond met Mozes (en dat was eigenlijk een uitbreiding van wat met Abraham gesloten werd). Mozes leefde lang na Kaïn.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 27, 2007, 12:14:32 pm »

quote:

diak2b schreef op 27 november 2007 om 00:29:

Waarom die uit 1978? Er is toch ook een nieuwere?
Wat is het verschil en waarom raad je deze aan?
Bombus terrestris Reginae

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: november 27, 2007, 09:18:54 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 27 november 2007 om 12:14:

[...]

Waarom die uit 1978? Er is toch ook een nieuwere?
Wat is het verschil en waarom raad je deze aan?
De 1995 is niet kerkelijk goedgekeurd, dat is voor mij al reden genoeg. Maar los daarvan, ik vind de 1978 mooier, het is een wat gedragener taalgebruik, tijdlozer, met meer gevoel voor de waarde van wat gezegd wordt.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Xander

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: november 27, 2007, 10:21:50 pm »

quote:

God is eeuwig, dus ik neem aan dat jij nog steeds op zaterdag volkomen rust houdt? Dat jij dagelijks een flink aantal offers brengt, schapen en rammen slacht, etc. Dat jij mensen die wicca bedrijven, stenigt, dat jij ....?

Nee, het eenigste wat ik doe is mijn geest hart en ziel naar Gods wil vormen.

quote:

kennelijk is je argument dat God eeuwig en altijd dezelfde is, geen argument voor eeuwige en onveranderlijke wetten. God verandert niet, maar de mensen veranderen wel en God houdt daar (wellicht) rekening mee.

Ik denk wel dat God alleen rekening houd met de mensen die z'n geboden opvolgen.

quote:

God sloot het verbond met Mozes (en dat was eigenlijk een uitbreiding van wat met Abraham gesloten werd). Mozes leefde lang na Kaïn.
En in die tussentijd is er veel gebeurt, ik snap 'm.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: november 27, 2007, 10:30:06 pm »

quote:

Xander schreef op 27 november 2007 om 22:21:
[...]

Nee, het eenigste wat ik doe is mijn geest hart en ziel naar Gods wil vormen.

[...]

Ik denk wel dat God alleen rekening houd met de mensen die z'n geboden opvolgen.

[...]

En in die tussentijd is er veel gebeurt, ik snap 'm.

het punt is dus, dat God kennelijk (oude en nieuwe verbond!) op verschillende tijden verschillend met mensen omgaat. Wat ten tijde van Mozes in de wet stond m.b.t. zuster-huwelijken, hoeft nog niet voor Adam en Eva en hun nakomelingen gegolden te hebben.

Xander

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: november 27, 2007, 10:50:58 pm »

quote:

Nunc schreef op 27 november 2007 om 22:30:

[...]

het punt is dus, dat God kennelijk (oude en nieuwe verbond!) op verschillende tijden verschillend met mensen omgaat. Wat ten tijde van Mozes in de wet stond m.b.t. zuster-huwelijken, hoeft nog niet voor Adam en Eva en hun nakomelingen gegolden te hebben.
Het hoeft niet maar het zou wel kunnen, als je bekijkt dat God zusterhuwelijken waarschijnlijk niet verbood vanwege de inccest maar omdat het familliebanden zou verdraaien.

Xander

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: november 30, 2007, 12:01:57 am »
Citaat
Xander schreef op 27 november 2007 om 22:50:
[...]

quote:

Het hoeft niet maar het zou wel kunnen, als je bekijkt dat God zusterhuwelijken waarschijnlijk niet verbood vanwege de inccest maar omdat het familliebanden zou verdraaien.

Ik heb eigenlijk geen idee waar ik het over heb, ik kan nooit weten waarom God iets verbied. Of hij moet het me vertellen.

:|

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 13, 2008, 08:07:23 pm »
Er staat dat God de mens schiep, man en vrouw schiep Hij hen. Hoeveel, dat staat er niet bij. Het kunnen er dus net zo goed 100 zijn geweest bij wijze van spreken.

Op een gegeven moment centreert het verhaal zich rond Adam, die vanuit de plaats waar hij met zijn mannelijke en vrouwelijke medemensen is geschapen, naar de hof van Eden wordt gebracht. In z'n eentje. Dat het voor God mogelijk is om mensen mannelijk en vrouwelijk te scheppen, wil niet zeggen dat het daarmee ook voorgoed klaar is, er wordt dus gewoon nog een vrouw bij geschapen. Deze is voor Adam en ze heet Eva. Adam kan dan nog wel de belangrijkste figuur op aarde zijn geweest, die als hij wat fout doet, een vloek afroept over het hele aardrijk, dat zegt iets over Adam's positie onder de mensheid.

Kaïn die komt op een gegeven moment buiten de Hof van Eden en ontmoet dan kennelijk een van de andere mensen die ongeveer tijdens Adam zijn geschapen. In dit geval een vrouwelijke. Seth leeft dan geloof ik nog niet. Dus hoe kan hij weten dat hij naar het leven gestaan zou kunnen worden als hij rond zal zwerven? Hij moet dus op de hoogte zijn van het bestaan van nog meer mensen, en ook van de mogelijkheid dat gewelddadigheid daar al zijn intrede heeft gedaan. Het zou anders een paranormaal inzicht in de toekomst hebben en je mag geen waarzeggende geest hebben anders word je gestenigd. Dus waren er op een normale manier al veel meer mensen bekend.

Groetjes, Divinespark
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2008, 08:08:19 pm door Divinespark »